Hyundai aikoo tuoda Baumaan näytille uuden, HX-sarjan toistaiseksi suurimman koneen, joka on jo ennakko-odotuksiakin herättänyt HX900 L. Tämä kone tulee korvaamaan R800LC-9:n, ja uutuus on suunniteltu erityisesti eurooppalaisten asiakkaiden toiveita kuunnellen. Hyundain tela-alustaisten huipulle jää edelleen 120-tonninen R1200-9.
HX900 L:n voimanlähteenä lätkyttää legendaarinen moottori, tänä vuonna 50-vuotista vinkkelitaivaltaan juhlistava Scanian V8-kiuas. Tarkemmin ottaen moottorin tyyppi on tässä tapauksessa Scania DC16 084A ja hevosvoimia se tarjoilee 641 kappaletta, kilowateiksi tulkattuna tämä on 478.
Hyundailta kerrotaan, että uuden 88 800 kiloa lähtöpainoltaan olevan kaivinkoneen kehittelyssä on tähdennetty erityisesti sen kestävyyttä. Puomi on vahvistettu kestämään erittäin kovaa työskentelyä suurilla kuormilla, telaston suojaukseen ja kestävyyteen on myös panostettu ja alavaunu on vahvisteltu ottamaan vastaan kovempaakin maastokosketusta ja hankalia olosuhteita.
Jäähdytyksestä huolehtii Hyundain kehittelemä jäähdytysjärjestelmäpaketti joka koostuu jäähdyttimestä ja ahtoilman jäähdytyspuhaltimesta sekä vaihtuvasuuntaisesta öljynjäähdyttimen flektistä. Myös hydrauliikkapuolta on kehitetty entisestään, jotta kone olisi joka suhteessa polttoainetaloudellinen, Hyundailta tiedotetaan.
Hytti on asennettu tärinöitä ja ääntä vaimentavasti ja sisätiloissa on kattava määrä erilaista nykypäivän elektroniikkaa, kuten kosketusnäyttö, äänentoistojärjestelmä Bluetooth-handsfreellä, nopeasti ja tarkasti hytin lämpötilaa säätävä ilmastointi/lämmitysjärjestelmä, ilmajousitteinen penkki ja niin edelleen.
Hyundai HX900 L – peruskoneen perustiedot:
- Työpaino alkaen: 88,800 kg
- Vakiokauhakoko: 4,85 m³
- Moottori: Scania DC16 084A
- Moottorin bruttoteho: 478 kW / 2,100 rpm
- Kaivusyvyys: 7,230 mm
- Kaivuvoima (kauha) (SAE): 385.4 kN
- Kaivuvoima (varsi) (SAE): 372.7 kN