Logset lanserasi tuotevalikoimaansa uuden hybridiharvesterimallin, Logset 8H GTE Hybridin. Harvesterimalli on yhtiön toinen hybridiharvesteri sitten maailman suurimman pyörillä liikkuvan harvesterin, Logset 12H GTE Hybridin, joka lanseerattiin 2016.
”Kun lanseerasimme ensimmäisen hybridiharvesterin, monia kiehtoi Logsetin ottama merkittävä harppaus eteenpäin. Logset 12H GTE Hybridin suosio pohjautui huipputeknologiaan, joka vastasi modernin metsätalouden tarpeisiin. Kolme vuotta myöhemmin kestävien, tuottavien ja taloudellisten ratkaisujen kysyntä on suurempi kuin koskaan, ja Logsetin huipputeknologia on valmis sovellettavaksi pienempiin koneisiin. Logset on sitoutunut tarjoamaan uskottavia ratkaisuja, jotka työntävät koko metsäkonealaa eteenpäin. Uusi tuotelanseeraus on investointi, johon meillä on vahva usko”, sanoo myyntijohtaja Pascal Réty.
Uudessa harvesterimallissa on EU:n uusimmat 5-tason päästömääräykset täyttävä AGCO Power 74 LFTN -dieselmoottori. Hybridijärjeselmä koostuu sähkömoottorista ja superkondensaattoreista, jotka toimivat energiavarastona. Hybriditeknologian avulla harvesterissa on jopa 100 kW lisävoimaa. Lisäväännön hyöty mitataan koneen kyvyssä tehdä useita toimintoja normaalia tehokkaammin samanaikaisesti, mikä kasvattaa tuottavuutta. Moottorin kierrosluvut pysyvät kuitenkin tasaisina, mikä vuorostaan vähentää päästöjä tuotettua puukuutiota kohden.
”Tämä hybridimalli sopii monille eri markkina-alueille, ja sen voi varustella Logset TH65- tai TH75-hakkuupäällä. Hybridiharvesterin käyttökustannukset ovat alhaisemmat kuin perinteisellä harvesterilla, mikä on yksi hybriditekonolgian pääeduista. Polttoainesäästö voi olla jopa 30 %. Hybriditeknologia on selvästi yksi osa kestävän metsätalouden tulevaisuutta”, näkee Réty.
Palaamme aiheeseen seikkaperäisemmin Koneurakointi-numerossa 5/2019.