Mantsinen Group ja Neste tarttuvat vaikeaan yhteiskunnalliseen haasteeseen yllättävin keinoin. Yritysten Zero Exclusion -kampanja tuo yhteen nuoret taiteilijat, yhden maailman johtavista modernin taiteen museoista ja massiivisen hydraulisen nosturin.
Kolme nuorta suomalaistaiteilijaa on maalannut 42 taulua käyttäen työvälineenä lähes 400 tonnin painoista Mantsinen 300 -satamanosturia. Yhdessä maailman johtaviin taidegallerioihin kuuluvan yhdysvaltalaisen Albright Knox -museon kanssa työstetyt teokset myydään, ja tuotot lahjoitetaan lyhentämättömänä Hope ry:n nuorten syrjäytymistä ehkäisevään työhön.
Nuorten syrjäytymistä ehkäisevää työtä ei välttämättä heti yhdistä konepajayritykseen, mutta Mantsinen Groupin toimitusjohtaja Mia Mantsisen mukaan projekti on linjassa yrityksen oman tarinan kanssa.
”Oman yrityksemme perustajat ovat vaatimattomista oloista lähteneitä maatalon poikia. Haluamme osaltamme osoittaa, että kenestä tahansa voi tulla mitä tahansa, kun vain annetaan mahdollisuus toteuttaa itseään. Kun on itse saanut apua matkallaan, niin sitä haluaa antaa myös muille”, toimitusjohtaja Mia Mantsinen kertoo.
Elämys taiteilijoille, toivoa nuorille
Teokset maalattiin Vuosaaren satamassa viime heinäkuussa. Nuoret taiteilijat saivat tunnin mittaisen perehdytyksen lähes 400-tonnisen koneen käsittelyyn Mantsisen huoltoinsinööreiltä Henri Vänskältä ja Matti Mujuselta. Sen jälkeen taidemaalaukset toteutettiin Albright Knox -gallerian kuraattorin Eric Jonesin valvonnassa. Taideteosten tekijät ovat kolme 16–18-vuotiasta taiteilijaa, Kip Pääkkönen, Kukka-Maaria Juvonen ja Miia Kuittinen. Nuorille taiteilijoille projekti oli ikimuistoinen kokemus.
”Lähdimme kaikki kolme mukaan tähän projektiin, koska halusimme vuorostamme antaa jotain takaisin saamastamme suuresta avusta. Itse rakastan taidetta ja maalaaminen valtavilla nostureilla oli ikimuistoinen kokemus. Toivon, että työni innostaa yrityksiä tekemään jotain nuorten auttamiseksi”, yksi nuorista taiteilijoista, Miia Kuittinen, kertoo.
Vastuullisia kumppanuuksia Nesteellä vetävä Heidi Peltonen kuvaa tilanteen vakavuutta ja mittakaavan suuruutta: ”Suomessa on yli 60 000 syrjäytynyttä nuorta. Luku on valtava ja haaste niin ilmeinen, ettei sitä ratkaista yksin. Siksi haluamme kutsua kaikki mukaan auttamaan. Jokaisen nuoren pitäisi saada tuntea olevansa tärkeä osa yhteiskuntaamme. Siksi Zero Exclusion -kampanjan tavoitteena oli myös antaa mukana olleille nuorille ääni tavalla, joka on yllättävä ja herättävä.”
Kovalta teollisuudelta pehmeä haaste
Teemaa ”Toivo” kantavien taideteosten myynnistä tavoitteena on kerätä yli 50 000 euroa Hope ry:n nuorten syrjäytymistä ehkäisevään työhön. Hankkeen tuotoista osa kohdistetaan valtakunnallisesti, ja osa Mantsinen Groupin kotiseudulle Pohjois-Karjalaan. Mantsisen osalta projekti ei jää yksittäiseksi hankkeeksi, vaan yrityksen tavoitteena on kiinnittää jatkossakin huomiota pehmeämpiin arvoihin.
”Sosiaalinen vastuu on meille tärkeä aihe. Haluamme pitää huolta siitä, että kannamme vastuumme ja että laajennettu yhteisömme voi hyvin”, toimitusjohtaja Mia Mantsinen summaa.
Taideteoksiin ja hankkeeseen voi tutustua lisää osoitteessa www.zeroexclusion.com.