Radalla työskentelevien monitoimikoneiden renkaat joutuvat koetukselle, kun koneella ajetaan kiskoja pitkin. Renkaan ollessa osittain metallin päällä, se kuluu epätasaisesti ja sen käyttöikä lyhenee. Nokian Renkaat on kehittänyt useamman vuoden ajan erikoisrengasta rautatieolosuhteisiin. Nokian Ground Kare Semi-Slick -rengas ratkaisee kerralla monta ongelmaa, jotka ovat tuttuja tätä konetyyppiä rautatiellä käyttäville.
Nokian Ground Kare -rengas on tunnettu soveltuvuudestaan työntekoon pehmeillä alustoilla. Renkaasta on olemassa myös erikoisversio, joka on suunniteltu kiskojen päällä ajamiseen, ja tätä konseptia on kehitetty Nokian mukaan yhä pidemmälle. Tuloksena on rautatiekäytössä entistäkin paremmin toimivaksi luonnehdittu Nokian Ground Kare Semi-Slick -rengas.
Monitoimikoneilla kiskojen päällä ajettaessa renkaan olkapääalueella on taipumus kulua hyvin nopeasti. ”Nokian Ground Kare Semi-Slick on suunniteltu juuri tähän haasteeseen. Uudella renkaalla olemme onnistuneet paitsi tekemään renkaan kulumisesta tasaisempaa, myös pidentämään sen käyttöikää merkittävästi”, kertoo Nokian Renkaiden tuotepäällikkö Kimmo Kekki.
Erilainen tyyli, pitkä elinikä
Kuvioimaton osuus, joka käsittää noin kolmanneksen rengaskuvion pinta-alasta, erottaa Nokian Ground Kare Semi-Slick -renkaan ulkonäöltään muista. Loput renkaan palakuvioinnista on samanlaista kuin tutussa Nokian Ground Kare -kaivinkonerenkaassa.
“Renkaan kuvioitu osa toimii erinomaisesti niin pehmeillä alustoilla kuin maanteillä siirtoajossakin”, Kimmo Kekki sanoo. ”Kuvioimaton osuus ja sen vankka olkapääalue kestää teräksen aiheuttamaa kulutusta hyvin, estäen renkaan ennenaikaisen kulumisen.”
Nokian keräämät käyttäjien kokemukset renkaasta puhuvat puolestaan. ”Edes lähes 1 300 ajetun tunnin jälkeen renkaan olkapääalueessa ei ole havaittavissa kulumisen merkkejä”, kertoo norjalaisen Infranord Norgen rakennuspäällikkö Nils Arne Mikkelsen. ”Rengas on antanut itsestään erittäin hyvän kokonaiskuvan.”
Nokian Ground Kare -renkaiden kulutuspinnan alla oleva teräsvyö suojaa rengasta tehokkaasti viilloilta ja pistoilta. Renkaan runko on suunniteltu vaimentamaan iskuja ja heilahduksia. ”Renkaan vakaus on erittäin tärkeä ominaisuus kaivuu- ja lastaustyössä”, Kimmo Kekki huomauttaa. ”Jos kaivinkone heiluu liikaa, kauhan täsmällinen hallinta on huomattavasti haastavampaa ja työteho pienenee.”