VR Transpoint kuljetti elokuussa ennätysmäärän raakapuuta rautateitse kotimaassa – puuta kuljetettiin yli 1,2 miljoonaa kuutiometriä. Vastatakseen kasvavaan kysyntään VR Transpoint on järjestellyt asiakkaiden kanssa yhteistyössä raakapuukuljetusjärjestelmäänsä ja kuljetuskonsepteja uudelleen, mikä on mahdollistanut korkeammat kuljetusmäärät. Tehokkuutta kuljetuksiin tuovat pendeliratkaisut.
VR Transpoint ylsi elokuussa ennätykseen kotimaan raakapuukuljetusten volyymeissa. Raakapuuta kuljetettiin 1,2 miljoonaa kuutiometriä, mikä on noin 30 000 kuutiometriä enemmän kuin edellisenä ennätyskuukautena vuoden 2021 maaliskuussa. Kuljetettu määrä vastaa noin 900 täyttä raakapuujunaa. Myös raakapuukuljetusten keskimatka on selvästi kasvanut edelliseen ennätyskuukauteen verrattuna. Suuren kuljetusmäärän ovat mahdollistaneet yhdessä asiakkaiden kanssa suunnitellut uudet toimintamallit, jotka on otettu käyttöön.
”Raakapuulogistiikassa on tällä hetkellä suurempi muutos käynnissä kuin koskaan aiemmin. Puuta metsäteollisuuden tarpeisiin hankitaan nyt yhä enemmän Suomen rajojen sisältä. Olemme järjestelleet raakapuukuljetusten konseptiamme uudelleen erittäin nopealla aikataululla vastaamaan asiakkaiden muuttuneita tarpeita. Olemme pystyneet vastaamaan kasvavaan kuljetustarpeeseen kotimaisella vaunukalustolla ja meillä on valmius tarvittaessa investoida lisäkalustoon tulevaisuudessa. Erityiskiitokset hienosta saavutuksesta henkilökunnallemme ja asiakkaillemme”, VR Transpointin johtaja Eljas Koistinen iloitsee.
Asiakkaiden kuljetustarve muuttui hyvin nopeasti, joten uuden kuljetusjärjestelmän käyttöönotossa on edetty myös ripeällä aikataululla. Uudet konseptit perustuvat tehokkaisiin pendelikuljetuksiin, joissa vaunurunko kiertää yhden tai useamman kuormauspaikan ja yhden tehtaan välillä sekä vaunukierto on viritetty huippuunsa. Suurin ja näkyvin ero entiseen kuljetusjärjestelmään on se, että nopeat kuormaukset lisääntyvät ja vilkkailla paikoilla käydään jatkossa aiempaa enemmän. Lisäksi junien aikatauluihin on tehty muutoksia, jotta ratojen välityskyky on saatu varmistettua.
”Uudet konseptit ovat välttämättömiä, jotta voimme vastata muuttuneeseen asiakastarpeeseen. Tehokkaasti kiertäviä pendelikuljetusmalleja on ollut nyt mahdollista rakentaa aiempaa enemmän, koska kuljetusvirtoihin on tullut paljon muutoksia ja virrat ovat myös voimakkaampia. Toimintamallit edellyttävät molemminpuolista sitoutumista tehokkuuden varmistamiseksi. Hienoa, että olemme pystyneet luomaan asiakkaiden kanssa yhteistyössä uusia ratkaisuja nopeasti muuttuneeseen tilanteeseen innovatiivisella otteella ja hyvällä tiimityöllä. Yhteistä kehitystyötä jatketaan asiakastarpeiden pohjalta”, Koistinen lausuu.