Hyundai Doosan Infracore tiedottaa uudesta merkkipaalusta moottorikehityksessään saatuaan päätökseen vetypolttomoottorinsa suunnittelun ja prototyypin käyttöönoton.
HDI:n eli Hyundai Doosan Infracoren kehittämä vetymoottori on 11-litraisten luokkaan kuuluva moottori, jonka teho on 300 kW (402 hv) ja vääntömomentti 1700 Nm kierrosnopeudella 2000 rpm. Se täyttää Tier 5 / Stage 5 / Euro 7 -määräykset, jotka edellyttävät päästöjen vähentämistä 90 % nykyiseltä tasolta, jotta saavutetaan ns. nollapäästöt hiilidioksidin osalta.
Vetymoottorit toimivat standardipuhtaalla vedyllä, ja voimalähderatkaisua valmistaja kehuu kestäväksi, taloudelliseksi ja energiatiheydeltään vetyä hyväksi. Tämän kerrotaan tekevän vetypolttomoottoreista sopivimman moottorijärjestelmän keskikokoisiin ja suuriin ajoneuvoihin sekä pitkiä matkoja ajaviin ajoneuvoihin. Yhdellä 10 minuutin tankkauksella ajetaan jopa 500 km, ja ne ovat HDI:n mukaan 25-30 % taloudellisempia kuin vetypolttokennot tai akut, kun huomioidaan ajoneuvon hinta ja ylläpitokustannukset.
HDI aikoo hyödyntää olemassa olevaa moottoriteknologiaansa ja tuotantotilojaan kustannusten vähentämiseksi ja kaupallistamisen nopeuttamiseksi. Uudet vetymoottorit asennetaan hyötyajoneuvoihin, kuten kuorma-autoihin ja suuriin linja-autoihin, sekä rakennuskonekalustoon validointia varten vuoteen 2024 mennessä, ja täysimittaista massatuotantoa on suunniteltu vuodelle 2025.
HDI:n moottoriosaston johtaja Kim Joong-soo sanoi: ”Vetypolttomoottoreita käytetään keskikokoisissa ja suurissa hyötyajoneuvoissa, kuten kuorma-autoissa, linja-autoissa ja rakennuskoneissa sekä keskisuurissa ja suurissa generaattoreissa. Teemme kaikkemme saavuttaaksemme hiilineutraaliuden vastauksena ympäristöystävällisille markkinoille kehittämällä vihreitä vetyyn liittyviä teknologioita yhä tiukentuvien hiilipäästömääräysten mukaisesti.”