John Deeren on julkistanut metsäkoneisiin uuden H-sarjan. Valmistajan mukaan uudet H-sarjan harvesterit ja kuormatraktorit tarjoavat lisää tuottavuutta, polttoainetehokkuutta, vakautta ja käytön mukavuutta. Ensimmäisenä markkinoille tuotiin suuremman pään koneita, kuten 1270H- ja 1470H-harvesterit ja 2010H- ja 2510H-kuormatraktorit.

John Deere on julkistanut ensimmäiset H-sarjan tavaralajimenetelmän metsäkonemallit. 24.4. esiteltiin ensimmäisenä uudesta mallistosta suuren kokoluokan harvesterit 1270H ja 1470H sekä kuormatraktorit 2010H ja 2510H. Kuormatraktorien kokoluokassa John Deere siirtyy uusille lukemille, sillä 2010H-kuormakoneen kuormakapasiteetti on 20 tonnia ja 2510H:n 25 tonnia. Markkinoita näille koneille löytyy esimerkiksi plantaaseilta, mutta vastaavasti myös esimerkiksi niinkin läheltä kuin Ruotsista. 

Harvesterit 

Uusien H-sarjan harvestereiden moottoreissa on John Deeren ilmoituksen mukaan 10 % enemmän tehoa ja vääntömomenttia. Kolme erillistä pumppua käsittävä uusi hydrauliikka tuottaa niin ikään enemmän tehoa ja suuremman työpaineen syötölle. Optimoitu järjestelmä varmistaa hyvän polttoainetalouden. Uusi aktiivinen runkolukko tarjoaa parempaa vakautta koneelle työskenneltäessä niin jyrkissä rinteissä kuin tasaisessa maastossa. Tämä helpottaa työskentelyä puomin ollessa koneen sivulla, jolloin kuljettaja saa suuremman työskentelyalueen. Valmistaja on todennut, että G-sarjaan verrattuna H-sarjan harvesterit lisäävät tuottavuutta merkittävästi. Samalla polttoaineen kulutus on aikaisempaa alempi tuotettua kuutiometriä kohden. 

Harvesterien uusi H7-puomi tarjoaa noin 10 prosenttia enemmän nostotehoa ja käännön vääntömomenttia. Myös uuden H9-puomin nostoteho on kasvanut 10 prosenttia, käännön vääntömomentti viisi prosenttia edelliseen malliin verrattuna. 

H-sarjan harvesterien uusi muotoilu on suunniteltu kuljettajaa varten. Molemmissa harvesterimalleissa moottori on käännetty 180 astetta. Hydrauliöljysäiliö, polttoainesäiliö ja pumput on sijoitettu moottorin eteen ja jäähdytin ja tuuletin moottorin taakse. Muutosten myötä ohjaamosta on saatu erittäin hiljainen. Madaltunut koneen takaosa parantaa näkyvyyttä taaksepäin huomattavasti. Uuden ohjaamon kääntökulma on kasvanut 30 astetta molempiin suuntiin, jolloin ohjaamo kääntyy nyt yhteensä 220 astetta. Koneiden muotokielessä näkyy John Deeren yhteistyö BMW Design Worksin kanssa. Kääntyvä ja vakaava ohjaamo on nyt vakiona H-sarjassa. 

Jo lähes standardiksi John Deere -koneissa muutenkin muuttunut kärkiohjaus on nyt vakiovarusteena H-sarjan harvestereissa uusimpana IBC 2.0 -versiona. John Deere kertoo myös jatkavansa IBC-teknologian kehittämistä. 

Kuormatraktorit 

Uudella konepeiton muotoilulla ja kasvaneilla kapasiteeteillaan huomiota herättävät 2010H ja 2510H -kuormatraktorit olivat toinen H-sarjan lanseerauksessa nähdyistä pääkohdista. Uuden kokoluokan 20-tonniset ja 25-tonniset kuormatraktorit tarjoavat John Deeren mukaan 25 % suuremman kuormakapasiteetin. 2510H-kuormatraktorin uusi kahden ajomoottorin voimalinja mahdollistaa myös 50 % suuremman ajonopeuden, ollen nyt noin 10-11 km/h. Kaksimoottorinen voimalinja on saatavana myös 2010H-kuormatraktoriin optiona. 

Uusissa ajokoneiden nosturipuomeissa on edeltäjiään enemmän tehoa ja pidempi ulottuma. F10:n uusi ulottuma on 10,2 metriä, F9-puomissa 10,7 metriä. Hydrauliletkuja ja letkureitityksiä on parannettu. Uusi F10 onkin John Deeren mukaan markkinoiden voimakkain kuormatraktorin puomi. Saatavilla on nyt suurempia kouravaihtoehtoja 40 % suuremman puomin noston vääntömomentin ja 22 % suuremman käännön vääntömomentin ansiosta. Uudessa F9-puomissa puomin noston vääntömomentti on 13 % suurempi ja käännön vääntömomentti on 10 % suurempi kuin aiemmassa mallissa. 

Puomien uuden geometrian sekä viiden nivelliitoksen pääpuomin ja nostovarren välillä kerrotaan parantavan hallittavuutta ja kuormankäsittelyn tarkkuutta. Niiden ansiosta nopeus on tasaisempi koko kuormausjakson ajan, valmistaja luonnehtii. 22 asteen kallistuskulma taaksepäin helpottaa työskentelyä jyrkissä rinteissä ja parantaa puomin kääntötoimintoa. 

Uusi runkolukko lisää vakautta täydelläkin kuormalla. Uusi sylinteripohjainen runkolukko parantaa vakautta kuljetettaessa suuria kuormia pitkiä matkoja. 

Koska tämän kokoluokan koneet ovat kotonaan erityisesti plantaaseilla, tarjolla on myös uusia ratkaisuja eukalyptuksen kuormaamiseen. Saatavana on erittäin pitkä takarunko, joka soveltuu 7,2 metriä pitkälle eukalyptukselle. Uusi eukalyptuksen kuormaamiseen suunniteltu sermi on entistä kestävämpi ja rakenteeltaan vahvempi. Sermi on kiinteä, ja erillinen yläsermi liikkuu hydraulisesti. 

IBC 3.0 on vakiovaruste H-sarjan kuormatraktoreissa. Kolmosversio käsittää automaattiset toiminnot kouran viemiseksi takaisin puukasalle, takaisin kuormaan ja automaattisesti kuljetusasentoon.

Palaamme H-aiheeseen tarkemmin paitsi seuraavassa Koneurakointi-lehdessä, myös sitä mukaa kun koneita päästetään irti tositoimiin.

Edellinen artikkeliCapMan myy Havatorin BMS Stangelandille
Seuraava artikkeliTraficom lyömässä jarruja jenkkituontiin?