Kun Bauma viimeksi järjestettiin, Develon oli vielä mukana entisellä Doosan-nimellä. Nyt Müncheniin lähdetään tuoreilla ideoilla ja jo monelle tutulla nimellä. Yhtenä keihäänkärkenä ovat autonomia, edistyneet teknologiaratkaisut sekä vaihtoehtoiset voimanlähteet.

Develon esittelee Bauma 2025:ssä muun muassa autonomista Concept-X-teknologiaansa, joka nähtiin ensi kertaa julkisuudessa vuonna 2019. Se on kehittynyt noista vuosista melkoisesti, ja Baumassa vierailijat näkevätkin jo Real X -konseptiversion, eli tela-alustaisten kaivukoneiden autonomista työskentelyä kaivamisen, massan mättämisen ja autojen lastaamisen muodossa. Real X hyödyntää Develonin osaamista tekoälypohjaisten ratkaisujen kehittämisessä, ja samoihin autonomisiin koneisiin on yhdistetty myös etäohjaus, mutta myös tavallinen joystick-ohjaus.

Edistyneiden teknologioiden osalta näytetään mm. SAVM eli Smart Around View Monitoring -järjestelmä, joka niin ikään pohjaa tekoälyyn, mutta koneen ympärillä liikkuvien ihmisten ja esteiden tunnistuksessa. Toinen tällä osastolla nähtävä ratkaisu on Transparent Bucketin eli muutama vuosi sitten esitellyn ”läpinäkyvän kauhan” seuraava versio eli 2.0. Tämä lisää kohdetunnistuksen ja havainnoinnin järjestelmään. Jälleen kerran mukana on tekoälyä.

Vaihtoehtoisten käyttövoimien osastolla tarjoillaan uusi minikaivukone DX23E-7 sähköisenä, ja sen ytimenä on 32 tai 40 kWh:n akkupakettivaihtoehdot. Myös DX140WRE-sähkökonekonsepti on jälleen esillä. Develon kaavailee siitä markkinoita ravistelevaa uutuutta, keskikokoluokan pyöräalustaiseksi sähkökoneeksi yli kahdeksan tunnin työajalla kertalatauksen voimin.

Muita uutuuksia ja päivityksiä tulevat olemaan uudet seuraavan sukupolven -9-kaivukonemallit, jotka esitellään ensi kertaa Euroopassa. Luvassa on myös lukuisia laajennuksia nykyisiin tuotesarjoihin ja päivityksiä nykyisiin koneisiin, esimerkkinä vaikkapa suositun DL220-7-pyöräkuormaajan parannukset. Myös purku- ja materiaalikonepuolelle on tarjolla nähtävää Develonin tontilla.

Edellinen artikkeliVolvo CE Baumaan nollapäästöisenä
Seuraava artikkeliPonsse sinnitteli haastavassa markkinassa