Hannoverissa esitelty ja tässäkin lehdessä toisaalla sivuttu Transit uudistui muun muassa paremmalla polttoainetehokkuudella ja uusilla liitettävyysominaisuuksillaan. Saatavana on uusi diesel-kevythybridi mHEV, jonka kerrotaan parantavan polttoainetehokkuutta kolme prosenttia perinteiseen dieseliin verrattuna ja jopa kahdeksan prosenttia pysähtelevässä kaupunkiajossa. Järjestelmä perustuu 48 voltin litium-ioniakustoon, jota ladataan hidastusenergialla.
Moottorivalikoimaan lisättiin kaksilitrainen, 185-hevosvoimainen ja 415 Nm vääntävä EcoBlue-diesel. Uudistuneessa EcoBlue-valikoimassa on myös 105-, 130- ja 170-hevosvoimaiset moottorit. Teräsmännät ja muuttuvatilavuuksinen öljypumppu pitävät kitkan pienenä ja ruiskutusjärjestelmä toimii 2200 baarilla, tarjoten tehokkaampaa palamista, Fordilta listataan. Koko mallistossa on vakiona myös Auto-Start-Stop-järjestelmä.
Vuonna 2020 takaveto-Transiteihin tulee myös saataville tulee kymmenpykäläinen automaattilaatikko vakiona olevan kuusilovisen manuaalin vaihtoehdoksi. Uusi automaatti opiskelee kuljettajan ajotapaa älykkäästi ja sopeuttaa vaihdot sen mukaiseksi.
Myös kantavuus lisääntyi, sillä omapainoa viilattiin alaspäin mm. alumiinisella konepellillä, kevyemmillä teräsvanteilla ja toisen äänenvaimentimen poistolla. Myös kuormatilan väliseinä on nyt teräksen sijaan komposiittia.
Älyä Transitiin tuodaan erilaisilla liitettävyystavoilla. FordPass Connect -modeemiteknologian kerrotaan jatkossa tuovan mahdollisuuksia erilaisten omistajan ja kuljettajan käyttökokemusten parantamiskeinojen muodossa. Samoin viihdejärjestelmä on uusittu ja se sisältää mm. mahdollisuuden koodata avain niin, että tietyillä avaimilla ajettaessa ajoneuvon nopeutta ja äänentoiston voimakkuutta rajoitetaan. Uusi Upfitter-liitäntämoduuli puolestaan helpottaa auton jälkivarustelua, sillä siihen liitetyt varusteet voivat käyttää auton sähköjärjestelmän tietoja.
EPAS puolestaan on sähköisesti tehostettu ohjaus, jonka avulla auton käsittely helpottuu mm. aktiivisen pysäköintiavustimen ja kaistavahdin ansiosta. Transitiin tulee nyt myös eri ajo-ohjelmia, kuten Eco, Slippery (liukas), Mud/Rut (nelivetomalleissa), ja Tow/Haul tasaiseen ajoon ja suurten perävaunujen vetoon. Saatavana on myös kärrynvetoon suunniteltu kuolleen kulman varoitin, joka kattaa ajoneuvon ja kärryn jopa 10 metrin pituudelta. Lisäksi Transitiin voi valita lukuisia kameroita, tunnistimia ja varoitusjärjestelmiä ajoa helpottamaan.
Transit kärkipaikalla rekisteröinneissä.
Vuosi lähenee loppuaan, ja vaikka kaupantekoaikaa on vielä jäljellä, näyttää Transit vievän tämän vuoden voiton ensirekisteröintitilastojen mukaan lasketussa markkinatilanteessa. Kymmenen eniten myydyn merkin kesken laskettu tilasto vuoden alusta syyskuun loppuun mennessä toi kokonaismääräksi 11249 rekisteröityä pakua. Kun siihen heitetään päälle vielä 550 kappaletta kymppikärjen merkkivalikoiman ulkopuolta löytyvää autoa, saadaan kokonaismääräksi 11799 kiitoliiteriä. Fordin eri Transit-versiot haukkasivat tästä määrästä 24,6 prosentin osuuden eli 2902 autoa. Kakkosena kurkottelee Volkswagen 2766 autolla ja 23,4 prosentin osuudella. Tämä merkitsee sitä, että viime vuoden vastaavaan tilanteeseen nähden sinisen ovaalin suosio on kasvanut prosentilla ja Volkkari puolestaan menettänyt sijaansa lähes saman verran. Kolmannesta ja neljännestä sijasta kamppailevat aivan rinta rinnan Toyota ja Mercedes-Benz, sillä Toyotaa myytiin syyskuun loppuun mennessä 1456 ja Mersua 1436 kappaletta. Lopulliset pakumyynnin tulokset katsotaan vuoden vaihteen jälkeen, kun 2018 alkaa olla kirjoissa ja kansissa.