VW Transporterin sähköversion, eTransporterin valmistus loppui vuoden 2022 alussa, mutta saksalainen ABT vainusi mahdollisuuden markkinoilla. Nyt yritys tarjoaa sähköistyssarjaa lähes kaikenmallisiin T6.1-Transporttereihin, kunhan ne ovat alun perin dieselmoottorillisia DSG-versiota.
Volkswagen Transporter T6.1 on tällä hetkellä Transporter-malliston tuorein tuote. Sitä ei kuitenkaan voi enää tilata eTransporter-mallina, vaikka sellainenkin ehti katalogissa käydä: tämä johtuu siitä, että kyseessä oli noin 4 500 kappaleen sarja, jonka valmistuttua tuotantoa ei jatkettu. Sen sijaan nyt tarjolla on VW-sähköpakettiautoa haluavalle uusi ID. Buzz Cargo. Se on toki yksi ratkaisu, mutta yleisesti ottaen sähköajoneuvot ovat yhä kiinnostavampia pakettiautoja tarvitseville yrityksille, ja vaikka täyssähköinen ID. Buzz on saatavilla pakuversiona, kaikille se ei riitä. Jos sähköpakettiauton hankintatähtäimessä on suurempaa säilytystilaa tai runkoversio erikoiskoreille, ja merkin pitää olla Volkkari, T6.1:tä kysellään.
Ja tätä kaipuuta baijerilaiset automuokkauksen asiantuntijat tulevat hoivaamaan innovatiivisella idealla: jo olemassa olevia ajoneuvojakin voidaan muuntaa akkusähkökäyttöisiksi.
”Tämä toimenpide ei ole vain kestävää kehitystä, koska se tuottaa huomattavasti vähemmän CO2-päästöjä kuin uuden ajoneuvon rakentaminen, vaan sillä on myös lukuisia etuja asiakkaille”, selittää Eric Plekkepoel, ABT e-Line GmbH:n toimitusjohtaja. Toisin kuin aiempi versio, ABT e-Transporter 6.1, jota tarjottiin vain tietyissä koriversioissa, nyt lähes kaikki mallit voidaan muuttaa sähkölle, oli kyseessä joko pitkä tai lyhyt akseliväli, korkea tai matala katto, pelkät alustamallit tai alustat jo päällä olevilla erikoiskoreilla. Perusajoneuvon tulee vain olla DSG-vaihteistolla varustettu diesel.
Tekniset perustiedot vastaavat aiemman ABT e-Transporter 6.1:n tietoja. Sen toimintasäde on 105-138 km, eli korista ja painosta riippuen tämä voi vaihdella hieman. Tämä koskee myös kulutusta, joka oli versiosta riippuen 27,0-35,8 kWh/100 km. Suhteellisen kompaktin akun, jonka kapasiteetti on 37,3 kWh (brutto) ansiosta ajoneuvon fyysinen käytettävyys on edelleen rajoittamaton, eli akusto ei haukkaa esimerkiksi kuormatilaa. Voimansiirron huipputeho on 83 kW ja suurin vääntömomentti 200 Nm. Huippunopeus on oletuksena rajoitettu 90 kilometrin tuntinopeuteen, valinnaisesti 120 km/h taloudellisuuden vuoksi. Täydellinen latausaika on noin 5,5 tuntia 7,2 kW:n seinälatauspisteessä, ja 50 kW:n pikalatausasemalla (CCS) saavutetaan noin 45 minuutissa 80 prosentin lataustaso.
VW Transporterin sähköversion, eTransporterin valmistus loppui vuoden 2022 alussa, mutta saksalainen ABT vainusi mahdollisuuden markkinoilla. Nyt yritys tarjoaa sähköistyssarjaa T6.1-Transporttereihin.
Volkswagen Transporter T6.1 on tällä hetkellä Transporter-malliston tuorein tuote. Sitä ei kuitenkaan voi enää tilata eTransporter-mallina, vaikka sellainenkin ehti katalogissa käydä: tämä johtuu siitä, että kyseessä oli noin 4 500 kappaleen sarja, jonka valmistuttua tuotantoa ei jatkettu. Sen sijaan nyt tarjolla on VW-sähköpakettiautoa haluavalle uusi ID. Buzz Cargo. Se on toki yksi ratkaisu, mutta yleisesti ottaen sähköajoneuvot ovat yhä kiinnostavampia pakettiautoja tarvitseville yrityksille, ja vaikka täyssähköinen ID. Buzz on saatavilla pakuversiona, kaikille se ei riitä. Jos sähköpakettiauton hankintatähtäimessä on suurempaa säilytystilaa tai runkoversio erikoiskoreille, ja merkin pitää olla Volkkari, T6.1:tä kysellään.
Ja tätä kaipuuta baijerilaiset automuokkauksen asiantuntijat tulevat hoivaamaan innovatiivisella idealla: jo olemassa olevia ajoneuvojakin voidaan muuntaa akkusähkökäyttöisiksi.
”Tämä toimenpide ei ole vain kestävää kehitystä, koska se tuottaa huomattavasti vähemmän CO2-päästöjä kuin uuden ajoneuvon rakentaminen, vaan sillä on myös lukuisia etuja asiakkaille”, selittää Eric Plekkepoel, ABT e-Line GmbH:n toimitusjohtaja. Toisin kuin aiempi versio, ABT e-Transporter 6.1, jota tarjottiin vain tietyissä koriversioissa, nyt lähes kaikki mallit voidaan muuttaa sähkölle, oli kyseessä joko pitkä tai lyhyt akseliväli, korkea tai matala katto, pelkät alustamallit tai alustat jo päällä olevilla erikoiskoreilla. Perusajoneuvon tulee vain olla DSG-vaihteistolla varustettu diesel.
Tekniset perustiedot vastaavat aiemman ABT e-Transporter 6.1:n tietoja. Sen toimintasäde on 105-138 km, eli korista ja painosta riippuen tämä voi vaihdella hieman. Tämä koskee myös kulutusta, joka oli versiosta riippuen 27,0-35,8 kWh/100 km. Suhteellisen kompaktin akun, jonka kapasiteetti on 37,3 kWh (brutto) ansiosta ajoneuvon fyysinen käytettävyys on edelleen rajoittamaton, eli akusto ei haukkaa esimerkiksi kuormatilaa. Voimansiirron huipputeho on 83 kW ja suurin vääntömomentti 200 Nm. Huippunopeus on oletuksena rajoitettu 90 kilometrin tuntinopeuteen, valinnaisesti 120 km/h taloudellisuuden vuoksi. Täydellinen latausaika on noin 5,5 tuntia 7,2 kW:n seinälatauspisteessä, ja 50 kW:n pikalatausasemalla (CCS) saavutetaan noin 45 minuutissa 80 prosentin lataustaso.
Edelleenkään ABT:n e-Line ei siis haasta dieselmallin Transporteria ajomatkassa ja nopeudessa, mutta muutos on erityisen kiinnostava ajoneuvoissa, joissa on jo entuudestaan kalliitakin muutoksia tai päällirakenteita, tai ne joutuvat liikkumaan esimerkiksi päästörajoitetulla alueella tai tiloissa. Lisäksi T6.1 -Transportereissa, jotka kaipaavat joka tapauksessa vaihtomoottoria vian vuoksi, sähkövoimansiirtoon investointi voi olla myös helppo päätös. Yhtenä kilpailuvalttina mainitaan myös aika: koska uusien sähköajoneuvojen toimitusajat ovat nyt yleensä pitkiä ja erikoiskorien kohdalla joudutaan varautumaan vielä pidempään odotteluun, ABT:n ratkaisulla on etuna nopea toimitus. ”Muutos tehdään meillä muutamassa päivässä”, Plekkepoel sanoo: ”Ja jos sopivaa ajoneuvoa muutokseen ei ole entuudestaan, ovat käytettyjen autojen markkinatkin kiinnostava vaihtoehto nopealla saatavuudella”, hän lisää lopuksi.