Uudistunut Cat 992 -pyöräkuormaaja parantaa tuottavuutta jopa 32% ja on 48% tehokkaampi aiempaan 992K-malliin nähden.
Yli puolen vuosisadan Caterpillar-kuormaajaperinteille pohjaava Cat 992 -pyöräkuormaaja tulee nyt saataville uuden mallisarjan myötä. Valmistajan mukaan nyt asetetaankin uusia standardeja kaivos- ja louhoskuormaamiseen, kun kokonaistuottavuutta on vivuttu jopa 32% aiempaa K-sarjaa korkeammalle. Eikä siinä vielä kaikki prosenttien suhteen, sillä Caterpillarilta kerrotaan toisaalta ylläpitokulujen laskeneen 10% ja tonnia-per-litraa lukemien kasvaneen hurjalta kuulostavat 48% 992K:n verrattuna.
Moottorina on uusi 814-hevosvoimainen Cat C32B joka on toki saatavana kaikilla tämän hetken tuoreimmilla päästötasoilla Eurooppaan. Voimalinjassa kerrotaan toteutetun moottorin lisäksi parannuksia vaihteistoon, akseleihin ja periin, joka näkyy pidentyneenä komponenttien vaihtovälinä.
Aisastovaihtoehtoina tarjoillaan normaalia ja korkealle nostavaa versiota, ja sopivaksi kiviautopariksi tarjotaan Cat 775, Cat 777 ja Cat 785 -malleja. Normaaliaisastolla Cat 992:n kantokyky on 23,1 tonnia louheenkäsittelyssä ja 27,2 tonnia irtomateriaalin kuormauksessa. Korkealla aisastolla vastaavat lukemat ovat 20,4 tonnia ja 24,5 tonnia.
Aisastojen uudistettu Z-geometria kerrotaan olevan optimoitu tehokkuuden ehdoilla ja samalla on saatu kestävyyttä suurempia voimia vastaan. 48% prosentin tehokkuuslisä on saavutettu tekemällä laskelmat 90 tonnin kuorman teossa. Uudella 992:lla tämä vaati neljä kauhallista, kun aiemmassa K-mallissa samaan päästiin viidellä passilla. Kitkavoimaa on lisätty 9,5% kauhan täytön aikana ja murtovoimaa on tullut jopa 20% lisää.
Uudessa Cat 992:ssa on myös tarpeen mukaan reagoiva kaasuominaisuus, joka lisää kierroksia tuottavuuden ehdoilla. Vakiona on myös automaattinen alamäkihidastin joka kytkee lamellikytkimen pois ja momentinmuuntimen lukon päälle, ja käyttää lisälaite- ja puhallinhydrauliikan pumppuja apuna hidastamisessa. Kehittyneillä hidastintoiminnoilla ja moottorijarrulla saavutetaan kuormaajan nopeuden täysi hallittavuus alamäissä.
Renkaiden luistoa uudessa 992:ssa pyritään estämään jo etukäteen ennen kuin se tapahtuu. Renkaan kosketusalueeseen kohdistuvaa vetovoimaa pienennetään juuri ennen renkaan pysähtymistä ja vastaavasti kasvatetaan kun renkaisiin kohdistuu painatusta. Toiminto myös tunnistaa, milloin noustaan kasalle, ja kasvattaa vetovoimaa. Järjestelmä säätelee vetoa kitkavoiman perusteella ja pyrkii takamaan hydrauliikan tuoton riittävyyden joka tilanteessa, jotta kasalla käyminen sujuisi mahdollisimman nopeasti.
Valinnainen Payload Overload Protection on tarjolla ylikuormaamisen estämiseksi. Kun järjestelmään asetetaan suurin sallittu kuormauspaino kohteelle, kone hidastaa nostoa tai katkaisee sen kokonaan rajan ylittyessä. Cat-vakiokauhoja on myös kehitetty niin, että täyttömäärä on kasvanut 10%.
Hytin osalta lasipinta-ala on kasvanut korkeamman tuulilasin osalta, tuoden 25% lisää lasia ja 10% lisää näkyvyyttä peliin. Myös jalkatila on kasvanut 50% K-mallista. Ohjaus on sähköhydraulisesti toteutettu, nopeudentunnistava ja tuntopalautteen antava joystick-ohjaus. Tietoja koneesta antavat kaksi 10-tuumaista LED-näyttöä ja erillinen 8 tuuman näyttö tuo kuvaa vakiona olevalta takakameralta. Lisävarusteena on saatavana 270°-kamerajärjestelmä esteentunnistuksella. Hytin edessä on kävelytaso hytin ikkunoiden helppoon puhdistamiseen. Myös jäähdytinpaketin puhdistaminen on tehty helpoksi isojen huoltoluukkujen avulla.
Aiemmin mainittuihin 10% ylläpitokulusäästöihin päästään kehittyneellä hydraulisuodatuksella ja pumppujen etukäteisdiagnostiikalla, jotka vähentävät seisokkeja. Lisäksi moottorin ilmansuodattimen jäljellä oleva käyttöikä kerrotaan selkeästi näytöllä, joten koneen suunnitellut huollot on helpompi aikatauluttaa. Huoltokeskus on sijoitettu polttoainesäiliöiden viereen koneen vasemmalle sivulle, ja öljynäyteyhteet ovat saavutettavissa maan tasalta. Suodattimet on järjestelty tyypeittäin ja vaihtovälin mukaisesti huoltotehokkuuden parantamiseksi.