Deutz ja Daimler Truck ovat allekirjoittaneet sopimuksen, jonka myötä Deutz saa oikeuden hyödyntää Daimlerin moottoriratkaisuja. Sopimus toteutuu asteittain kuluvan vuosikymmenen loppuun mennessä.
Deutzin ja Daimler Truckin sopimus mahdollistaa Deutzille Daimlerin moottoritekniikan hyödyntämisen jatkossa, ja tämän ansiosta Deutz pystyy houkuttelemaan uusia asiakasryhmiä, säästämään kehityskustannuksissa, laajentamaan nykyaikaisten polttomoottorien valikoimaansa ja luomaan siten pohjaa liiketoiminnan kasvulle. Vastaavasti Daimler Truck on ilmoittanut jatkossa keskittyvänsä sähköisen liikkuvuuden ratkaisuihin ja vetäytyvänsä isojen polttomoottoreiden kehittelystä.
Vastaavasti Daimler Truck tulee omistamaan 4,19 prosenttia Deutz AG:n osakepääomasta. Yritysten välinen yhteistyö, jota näin ollen myös tukee Daimler Truckin osakkuus Deutzissa, keskittyy jatkossa kahdelle alueelle: ensinnäkin Deutz saa oikeudet Daimler Truckin keskiteholuokan kuorma-automoottoreille, joita se voi itse jatkokehittää. Näitä moottoreita voidaan kehittää myös käytettäväksi ns. off-highway-sovelluksissa, kuten maatalouskoneissa, rakennuskoneissa ja vastaavissa.
Toiseksi Deutz saa lisenssioikeudet myös raskaan luokan HDEP-moottoreihin mainittuihin off-highway-sovelluksiin. Se myös myy ja jakelee jatkossa näitä moottoreita itsenäisesti.
Raskaiden HDEP-moottoreiden valmistusta jatketaan Daimler Truckin tehtaalla Mannheimissa, ja ne toimitetaan Deutzille lopullista kokoonpanoa varten. Keskiraskaat MDEG-moottorit valmistetaan kokonaan Deutzilla. Deutz-moottoriversioiden on tarkoitus tulla tuotantoon vuonna 2028.
Daimler Truck ei enää halua investoida keskiteholuokan Euro 7 -moottoreiden jatkokehitykseen, sillä yrityksen tavoitteet ovat jo sähköisen liikkuvuuden parissa. Deutz puolestaan ilmoitti tammikuun puolivälissä, että se aikoo uuden strategiansa mukaisesti vihreisiin tuotteisiin investoinnin lisäksi vakiinnuttaa itsensä pysyvästi kolmen suurimman riippumattoman moottorivalmistajan joukkoon.