Fendtin 700 Vario -sarja on ehtinyt 24 vuoden aikana jo seitsemänteen sukupolveensa, eikä kestosuosikin meno näytä hiipumisen merkkejä. Päinvastoin, nyt mukaan menoon tulee esimerkiksi uusi voimanlähde, jonka jatkona on entistäkin kehittyneempi voimansiirto. Mutta Fendt ei olisi Fendt, jos uudistukset olisi jätetty vain tähän, ja moni uudistus hakeekin inspiraatiota suuremman kokoluokan koneista.
Syksyllä Saksan Warenbrunnissa järjestetyssä tilaisuudessa julkaistiin koko joukko Fendtin uusia tuotteita, mutta näistä meidän tuntosarviamme heilutti kiivaimmin jo hyvän aikaa huhuttu Fendt 700 Vario -traktorisarjan seitsemäs sukupolvi, eli Gen7. Ja vaikka uusi sukupolvi yleensä merkitsee edellisen väistymistä, ei Fendtillä aivan heti veitsellä leikata: uudet Gen7-sarjalaiset tulevat myyntiin rinnakkain ainakin toistaiseksi nykyisen Gen6-malliston kanssa, joka toki tulee ajan kanssa poistumaan tarjonnasta. Vielä kuitenkin mennään samoilla mallinumeroilla ja miltei samoilla hevosvoimillakin, joskin uusi Gen7-sarja kattaa viisi mallia väliltä 720-728 eli hevosvoima-asteikolla 203-283 (lisäteholla 303), ja alemmat 714-718 eli 144-181-hevosvoimaiset Variot jäävät tyystin Gen6-sarjan heiniksi. Tehokattaus laajenee siis ylöspäin, mutta mitä tapahtuu aikanaan alkupään koneille: tuodaanko nekin tarjolle Gen7:n vai häipyvätkö ne kokonaan, sitä ei lähdetä nyt sen kummemmin spekuloimaan. Trendi alalla on kuitenkin aina ollut kasvavassa tehokkuudessa ja sen marginaaliin jäävien mallien karsimisessa, joten miksipä tässäkään nähtäisiin poikkeusta?
Suomivoimin
Fendtille tyypilliseen tapaan sukupolvenvaihdosta ei ole lähdetty tälläkään kertaa tekemään aivan kevyin eväin. Toisaalta 700 Vario on vuoden 1998 ensijulkaisunsa jälkeen muodostunut eniten myydyksi ja käytöltään monipuolisimmaksi Fendt-traktorimallistoksi, joten tätä latua hiihdettäessä on reppuun pakkokin ladata vähän tanakampaa täytettä.
Ja kun tätä sisältöä käydään availemaan, ensimmäisenä hamutessa käteen osuu uusi moottori. Ja saman tien tulee selväksi, että nyt ollaan 700-sarjan suhteen ison muutoksen edessä. Alusta asti mukana ollut Deutz-yhteistyö on tältä osin loppunut, sillä keulilta löytyy nyt AGCO Powerin uusi, nimenomaan ainakin tässä vaiheessa juuri Fendtin tarpeisiin Suomessa kehitetty ja valmistettu 7,5-litrainen kuutosmoottori AP75. Sivuhuomautuksena sanottakoon, että tämä ei kuitenkaan tarkoita Deutzien hylkäämistä täysin, sillä vasta viime vuonna AGCO ja Deutz allekirjoittivat jatkosopimuksen 6,1- ja 4,1-litraisen moottorien toimittamisesta jatkossakin tiettyihin traktorimalleihin.
Matalaa kiertoa
Agco Power AP75 on niin sanottu Fendt iD low speed -konseptin omaava matalakierrosmoottori, ja Fendt iD onkin terminä tuttu jo aiemmista 900- ja 1000-Gen7-Fendtien MAN-matalakierrosmoottoreista. AP75:n tyhjäkäyntinopeus on 700 ja nimellisnopeus vain 1700 kierrosta, eli huipputehot saavutetaan uudella moottorilla peräti 400 varvia matalammin, kun verrataan aiemman sukupolven 700-sarjaan. Vääntölukemat kampeavat myös omassa sarjassaan: huiput saavutetaan 1300 kierroksella aiempaan 1450 nähden, ja jos verrataan esimerkiksi suosittua 724-sarjaa, aiempi 1058 Nm päihitetään lukemalla 1220 Nm. Ensimmäistä kertaa 700-sarjan historiassa rikotaan myös 300 hevosvoiman raja, kun 728 pystyy lisäteholla saavuttamaan 303 hevosvoimaa. Samalla 728 on ainoa malli, josta tämä Dynamic Performance -lisäteho löytyy, ja se on rajoittamaton ajonopeuden tai ulosoton suhteen. Valmistajan mukaan lisäteho on myös aiempaa älykkäämpi, eli se ei vaadi jonkin määrätyn tehokohdan ylitystä aktivoituakseen, vaan se tarkkailee jatkuvasti voiman tarvetta ja huiput ajetaan peliin sen mukaan.
AP75:ssa pakokaasujen jälkikäsittely hoidetaan ilman pakokaasujen takaisinkierrätystä, eli keinoina ovat SCR, DOC ja DPF. AdBluen kulutus toki lisääntyy takaisinkierrätyksen poistumisen vuoksi, ja arvio menekistä on noin +15%.
Ahdin on kiinteätilavuuksinen, sähköohjattu hukkaporttiturbo. Moottorissa on hydrauliset venttiilinnostimet.
Puhallus vaikuttaa moneen
Moottoritilan puolella on nyt 1000-Fendtin tapaan hydraulisesti pyöritettävä CAS-jäähdytinflekti. Lyhenne tarkoittaa suomennettuna kohdennettua ilmajärjestelmää, eikä sen pyörintänopeus ole mekaanisesti riippuvainen moottorin kierroksista. Nyt puhallinta voidaan siis käyttää eri nopeuksilla olosuhteiden mukaan, ja se onkin mitoitettu jopa +45° asteen ulkolämpötiloille. Samalla jäähdytinpakettia on saatu pienemmäksi, vain 560 millimetriä leveäksi, joka vaikuttaa osaltaan myös etuakselin suurempaan, 52° ohjauskulmaan ja kapeamman keulakatteen mahdollistamaan parempaan näkyvyyteen. Pyörimissuunnan vaihto on saatavana lisäoptiona.
Voimansiirrossa on myös siirrytty 900- ja 1000-sarjoista tuttuun VarioDriveen, jossa etu- ja taka-akseleilla on omat hydraulimoottorinsa, joiden avulla saavutetaan automaattinen jokapyöräveto. Eli nyt kuljettajan ei tarvitse erikseen valita nelivetoa, saati sitten alueita, koska kaikki hoituu automaattisesti ja vääntöä välitetään dynaamisesti akseleiden välillä. Kun vedontarve on rankimmillaan, jokapyörävedon kytkin on täysin kiinni, perustuen vaihteiston paineentunnusteluun.
Ohjaus omaa luokkaansa
Kääntösädettä on saatu pienennettyä keskimäärin 10%, sillä VarioDriven ei tarvitse välittää akselien välisestä kiinteästä suhteesta: etuakseli voi käännöksessä vetää aktiivisesti riippumatta siitä, mitä tahtia takapyörät pyörivät. 540/65 R30 -rengastuksella kääntösäde on nyt tasan 10 metriä, kun se aiemmassa mallissa oli vastaavasti 12,4 metriä. Tämä on luja saavutus, ottaen huomioon myös pidemmän akselivälin, josta myöhemmin lisää. Haluttaessa täysi ohjaussykli saavutetaan yhdellä ratinkierroksella normaalin kahden sijaan VarioActive-ohjauksen ja Fendt Guide -ohjaussylinterin avulla aina 8 km/h ajonopeuteen saakka, josta sitä rajoitetaan lineaarisesti aina 18 km/h saakka. VarioActive kytkeytyy pois 25 km/h nopeudessa.
Ajonopeuksissa 40 km/h tavoitetaan 950 kierroksella. Huippunopeus on 724-malliin saakka 50 km/h ja se löytyy 1200 moottorikierroksella. 726- ja 728-mallien 60 km/h saavutetaan 1450 kierroksella. Etuakselin veto kytkeytyy automaattisesti pois 25 km/h nopeudessa, ja tämän laskennallinen tehonsäästö on noin 10 kW. Kaikkiaan Fendt iD:n avulla lupaillaan jopa 15% polttoaineensäästöä aiempaan sukupolveen nähden, ja kantava idea tässä on se, että tehoja pyritään aina hakemaan mahdollisimman pienillä kierroksilla, ilman että käyttäjä sitä kuitenkaan huomaa. Eli mistään tukehtumisen rajoilla keikkumisesta ei ole kyse. Vaihteiston öljynvaihtoväli on 2000 tuntia.
Liitäntää löytyy
Hydrauliikka on modulaarinen, eli tilausvaiheessa valinnanvaraa on reilusti. Varustelutasosta riippuen tuotto on 165 litraa minuutissa Power-sarjoissa, ja Profi-sarjoissa pumppu on 220-litrainen. Suurin mahdollinen venttiilimäärä on kymmenen, kun varustelutasoksi valitaan Profi tai Profi+. Tällöin edessä on kaksi, keskellä kolme ja takana viisi linjaa. Vastaavasti Power- ja Power+ tarjoaa seitsemän venttiiliä, joilla ohjataan yhtä etulinjaa, kahta keskilinjaa ja neljää takalinjaa. Hydrauliikan paine on 200 bar. Liittimissä on mahdollisuus valita nyt myös ruikkimaton FFC-tasapääliitinoptio. Hydrauliikan öljytilavuus on 80 litraa ja Profi-sarjoissa vaihtoväli 2000 tuntia tai kaksi vuotta öljysuodattimen sähköisen valvonnan ansiosta. Bioöljyillä vaihtoväli on puolet tästä. Hydrauliikassa on esilämmitysmahdollisuus jolla varmistetaan nopeampi työhönlähtö kylmällä kelillä.
Etunostolaitteen nostokyky on 3260 kg, takanostolaitteen 11050 kg.
Uudelle rungolle
Runko on uusittu, ja akseliväli on kasvanut 13 senttiä, ollen nyt 290 cm. Samalla kurotellaan jo 800-sarjan mittoja, joka on enää vain 5 senttiä pidempi tältä osin. Kun vielä liikutaan jo samoilla teholukemilla, voidaan jo miettiä onko jonkinlainen vallananastus vireillä tällä suunnalla?
Korkein maavara on 650/85R38-renkailla 570 mm. Tyhjäpaino alkaa 720-724-malleissa 8800 kilosta ja 726:ssa ja 728:ssa 9200 kilosta ja suurin sallittu paino 50 km/h versioille on 15 tonnia. 728:lle saadaan maukas teho-painosuhde lisätehon kanssa, joka on parhaimmillaan teoreettisesti jopa 30,5 kg/hp. Suurin taka-akselipaino on 11,5 tonnia.
Lisävarusteena on tilattavissa uusi VarioGrip-rengaspaineensäätö, joka voidaan asentaa myös paripyörille. Se sisältää vesijäähdytteisen 720 kuutiosentin kompressorin ja täysin integroidun tuplapainelinjaston, jossa on omat vedot sekä täyttö- että hallintalinjoille Fendtin omaa kehittelyä olevien napayhteiden kautta renkaisiin. Hallintalinja vastaa venttiilin avaamisesta, ja täyttölinja puolestaan paineensäädöstä. Järjestelmää käytetään luonnollisesti FendtONE-ohjausterminaalin kautta omasta valikoistaan, ja siihen voi tallentaa kerrallaan kaksi painesäätöä molemmille akseleille. Mikä mielenkiintoista, valmistajan mukaan paineita voi säätää jopa täydessä vauhdissa.
Olohuoneen oloinen
Ohjaamo on Fendtin tuttu VisioPlus kolmena eri ovi- ja lasitusversiona, mutta pieniä parannuksia löytyy. Tai suuria, riippuen miten asiaa arvottaa: nyt saatavana on nimittäin premium-tason istuin, joka on paitsi nahkaverhoiltu ja monipuolisesti sähkösäätöinen, sekä usealla lämmitys- ja ilmanvaihtoalueella höystetty, myös tilattavissa selkähierontamahdollisuudella sekä automaattisilla lantio- ja sivutuilla. Muita istuinvaihtoehtoja on viisi. Ohjaamon ilmansuodatus on nyt tilattavissa 4-kategorian vaatimukset täyttävänä, eli paineistettuna ja esimerkiksi kasvinsuojeluaineiden huurut eliminoivana.
FendtONE-järjestelmä on luonnollisesti yhä voimakkaammin läsnä, ja se on saatavana paitsi traktorin sisällä käytettäväksi, myös tietyin ominaisuuksin etäkäytettäväksi. Lisänä tähän ovat tietysti monipuoliset telemetria- ja automaattiohjausvaihtoehdot sekä 12” lisänäyttömahdollisuus. Uudessa 700-Fendtissä myös etu- ja takakameroiden paikkaa on säädetty; ne ovat virtaviivaisesti kätketty keulalla Dieselross-keulamerkin yhteyteen ja takana rekisterikilven kupeeseen.
Ei voi oikein muuta sanoa, kuin että Fendtillä on merkille ominaiseen tapaan taottu kasaan jälleen yksi mallisarja, joka tarjoaa halukkaalle tarvittaessa vähintään kaiken. Toki hankintaa tehtäessä matematiikka on erittäin kovassa roolissa, sillä hienoja ominaisuuksia vastaava hintalappu tulee aina miettiä tarpeiden kautta. Joissakin tapauksissa pitkäkin euromäärä saattaa tulla lopulta edulliseksi, mikäli ominaisuuksista osaa ottaa hyödyn irti, joten pelkkä loppusumman haukottelu ei aina ole koko totuus. Yhtä kaikki, aikaa on vielä laskukoneen härnäämiselle, sillä toimitukset alkavat syksyllä 2023.
Tekniset tiedot Fendt 700 vario gen7 (728) Moottori: AGCO Power AP75, 6-sylinterinen, 7,527-litrainen Stage V-diesel (SCR+DOC+DPF), teho 283 hp (+ 20 hp) 1700 kierroksella, vääntö 1450 Nm 1300 kierroksella. Vaihteisto: portaaton, yksialueinen, kahdella hydraulimoottorilla, dynaaminen voimanjako, maksiminopeus 60 km/h. Hydrauliikka: 165 l/ min, Profi-sarjat 220 l/min, öljytil. 80 l, paine 200 bar, takanl. nostovoima 11050 kg. Mittoja: Paino alk. 9200 kg, suurin sallittu 15000 kg, pit. 552, kork. 314, akseliväli 290 cm, kääntösäde 10 m.