Jo jonkin aikaa huhujen tasolla liikkunut JCB:n vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävä kaivinkoneprojekti on konkretisoitunut julkistuksen tasolle. Lopputuloksena on tänään esitelty 20-tonnisessa työpainoluokassa melskaava JCB 220X:n toimiva prototyyppi. Sen voimanlähteenä on vetypolttokenno, ja valmistaja kertookin tämän olevan alan ensimmäinen vetykäyttöinen kaivinkone ikinä.
Vedyn ja polttokennoteknologian hyödyntäminen olikin vain ajan kysymys, ja sen on nähty olleen hautumassa pinnan alla, sillä JCB:n hallituksen puheenjohtajan Lordi Bamfordin poika Jo Bamford on omissa liiketoimissaan siirtynyt vetypuolelle perustamalla vetyratkaisujen kehittelyyn keskittyvän Ryse Hydrogen -nimisen yrityksen ja soveltamalla ratkaisuja myös ostamansa pohjois-irlantilaisen Wrightbus-bussivalmistajan tuotteisiin. Kaksikerroksisia Wrightbusin valmistamia vetybusseja on jo toimitettu ja toimitetaan tänä vuonna lisää mm. Lontooseen.
Kaivinkoneesta tiedetään tässä vaiheessa siis sen verran, että vetypolttokenno tuottaa sähköä hydrauliikka pyörittäville sähkömoottoreille, ja ainoa päästö, mitä kone tuottaa, on vesi. Milloin tämä nyt prototyyppinä nähty kone mahdollisesti tulee vapaille markkinoille, on toistaiseksi vielä julkistamatonta tietoa. Ensimmäinen askel on kuitenkin otettu, ja JCB:n kokoluokassa tällainen julkistus enteilee lähes väistämättä myös varsinaisten tuotteiden markkinoille saattamista lähivuosina.