Case esitteli Baumassa konseptimallin tulevaisuuden pyöräkuormaajasta, joka vastoin nykypäivän yleistyvä trendiä ei turvaakaan dieselmoottorin korvaustalkoissa sähköön. Sen sijaan voimaa kehitetään kaasusta, ja vielä kaiken lisäksi biokaasusta. Näin ollen fossiilisia polttoaineita ei kuluteta lainkaan, ja kaiken lisäksi tekniikka on jo käytössä kokeiltua.
CNH-konsernillahan on taustallaan jo pitkä taival kaasumoottoreiden parissa ja tähän mennessä konserniin kuuluvan FPT-moottorivalmistajan tuottamia kaasumoottoreita on kuorma-autoihin ja busseihin asennettu yli 28 000 kappaletta. Kaiken kaikkiaan kaasumoottoreita on FPT:n linjalta lähtenyt jo 40 000 ja uusimpana käyytösovelluksena ovat traktorit, puimurit – ja jatkossa myös ilmeisesti maansiirtokoneet.
Project Tetra on ulkoisesti varsin futuristinen laite, mutta eiköhän se suuntaus ala tämä jo vähitellen olla. Toki tällaisena tämä kuormaaja ei valmistuslinjalle tule päätymään, mutta varmasti maltillisemminkin muotoiltu sarjavalmisteinen lopputulos tulee sisältämään yhteneviä piirteitä.
Pääpolttoaineenaan kone käyttää jätteestä valmistettavaa biometaania eli LBG:tä, mutta Caselta kerrotaan, ettei maakaasujenkaan käyttö ole lopulta mikään ongelma, jos asiakas niin haluaa. Fossiilisia kaasuja käytettäessä joudutaan kuitenkin tinkimään jonkin verran CO2- ja hiukkaspäästöistä. Biokaasulla päästösäästöjen kerrotaan olevan hiilidioksidin osalta 95%, hiukkasten osalta 80% ja ohiajomelun osalta 50% verrattuna vastaavankokoiseen dieselkäyttöiseen kuormaajaan. Tehossa Tetra ei häviä kokoiselleen, sillä sen ilmoitetaan olevan aivan samantehoinen kuin Case 821G:n.
Muutenkin Tetra-tutkielma pitää sisällään tulevaisuuden teknologiaa. Kuormaajassa on kattava esteentunnistusjärjestelmä sekä peilit korvaava 360° näkevä kamerasysteemi, joka välittää kuvaa teräväpiirtonäytöille. Led-valaistusta käytetään paitsi työvaloina, myös erilaisissa huomiota lisäävissä kohdissa mahdollistamaan koneen parempi havaittavuus. Hytin pinnoissa on käytetty 20% enemmän lasia, joka parantaa näkyvyyttä ulospäin. Alla pyörivät Michelinin uudet komposiittirenkaat, jotka ovat ilmattomat ja erittäin vastustuskykyiset kaikenlaista rikkoutumista vastaan. Niistä käytetään peräti ilmaisua tuhoutumaton.
Caselta linjataan lopuksi, että heidän panostuksensa ja uskonsa tulevaisuuden päästövähennyksiin nojaa vahvasti kaasuratkaisuihin. Sähköä ei pidetä kovin todennäköisenä akkumuotoisena versiona, mutta jonkinlainen polttokenno sen sijaan voisi tulla kysymykseen. Samassa puheenvuorossa linjataan, että kaasu ei ole väliaikaisratkaisu tai siirtymän välivaihe, vaan se tullaan ottamaan ihan oikeasti käyttöön – eikä siihen mene kuin 1-2 vuotta. Kiinnostus on ollutkin jo kuulemma suurta ja markkinatilanne koetaan nyt otolliseksi. Jäämmekin siis odottamaan mitä konseptin jälkeen on tarjolla.