Sandvikin akkukäyttöiset kaivoskoneet ovat olleet iso askel kohti päästötöntä kaivostoimintaa. Akkuteknologia vaatii toimiakseen lämmönhallintaa, joten suomalainen jäähdytyslaitteiden asiantuntija Lumikko toteutti innovatiivisen ja luotettavan ratkaisun kaivosympäristön haastaviin olosuhteisiin.
Sandvik aloitti jo vuonna 2015 kehittämään uuden sukupolven akkukäyttöisiä kaivoskoneita, joiden tarkoitus on korvata perinteinen dieselmoottoritekniikka maanalaisissa kaivoksissa. Uuden tekniikan avulla mahdollistetaan pakokaasuton toiminta, joka vähentää ilmanvaihdon kustannuksia huomattavasti. Akkukoneet ovat lisäksi CO2-päästöttömiä ja teknologia myös mahdollistaa esimerkiksi koneiden etäohjauksen toteuttamisen.
Akkuteknologia vaatii toimiakseen luotettavan lämmönhallinnan toteuttamisen, ja sellaista osaamista löytyi Suomesta. Lumikko ja Sandvik ovatkin kehittäneet yhdessä akkukäyttöisen kaivoskoneen latausaseman ja akun jäähdytysyksikön.
”Lumikko valikoitui vankan jäähdytysasiantuntijuuden, teknisen osaamisen ja tuen sekä joustavan yhteistyömallin ansiosta parhaaksi kumppaniksi”, kertoo Sami Haikio, Sandvikin Head of R&D, Drive & Motion Technology.
Olosuhteet kaivoksissa eivät ole helpoimmasta päästä lämmönhallintajärjestelmän kannalta. Kuumuus, kosteus, vierivät kivet ja pöly yhdistettynä siirrettävyyden tarpeeseen luovat tiettyjä reunaehtoja ja haasteita laitteiden kehittämiselle. Jäähdytysyksiköltä vaaditaan paitsi pientä kokoa mahtuakseen kaivostiloihin, myös kestävyyttä siirrettävissä olosuhteissa.
”Meillä oli tarkat kriteerit tehovaatimuksista, tuotteen koosta ja robustiudesta. Tunnemme olosuhteet ja ympäristön tarkat vaatimukset ja Lumikko puolestaan toi pöytään vahvan erikoisosaamisen kylmätekniikasta haastavissa olosuhteissa”, Haikio kuvailee.
Jäähdytys on kuitenkin ehdoton edellytys akkukoneen toiminnalle. ”Ilman toimivaa jäähdytysjärjestelmää kokonaisuus toimisi vain muutaman minuutin”, Haikio kertoo.
Kehityksessä edettiin sarjatuotantoon vuonna 2020 ja lopputuote vastasi Sandvikin asettamiin tarkkoihin tarpeisiin. Yksikössä on neljä erillistä jäähdytyspiiriä, jotka voivat samaan aikaan jäähdyttää kahta akkua ja kahta latausyksikköä.
Nyt tuotteelle on kertynyt jo tuhansia käyttötunteja, ja parhaan kuvan projektin onnistumisesta antaa se, ettei järjestelmään ole tarvinnut tehdä lainkaan muutoksia käyttöönoton jälkeen.