Hitachilla on jo pitkät perinteet metsäalustaisten kaivukoneiden kehittelyssä, ja tämä jatkuu nyt seiskasarjaan siirtyvän korkealla alavaunulla varustetun ZX135USL:n merkeissä.
Japanissa puunkorjuuta tehdään paljon kaivukoneilla, ja niinpä Hitachi on ollut tämän asian kehityksessä tarkkana jo hyvän aikaa: aikoinaan esitelty EX100M-kaivukone peräti mullisti metsäkäyttöön tarkoitettujen kaivukoneiden markkinat. EX-sarjan päivityttyä Zaxis-mallisarjaan esiteltiin ZX110M ja myöhemmin lyhytperäinen sisarmalli ZX135USL, jonka valmistaminen jatkuu nyt ZX6-sarjan sijaan ZX7-sarjalaisena. Uuden ZX135USL-7:n myynti on jo aloitettu Suomessa ja ensimmäiset koneet pääsevät esiteltäväksi 2023 aikana.
Uudessa Hitachi ZX135USL-7:ssa on edeltäjänsä tapaan lyhyt peräylitys, ja sen kääntöympyrän säde on 1490 mm. Alavaunu on puolestaan 560 mm maavaralla. Sen rakenne sekä ajon komponentit ja voimansiirto on suunniteltu erityisesti haastavissa olosuhteissa työskentelyyn, josta kertoo myös 130 kN vetokyky. Ajomoottorin kotelointi, johtopyörät, pohjalevy ja perusketjut ovat metsäkäyttöön vahvistetut. Alavaunulla on pituutta 3790 mm ja leveyttä 800 mm teloilla 2790 mm. Ylärullia ZX135USL-7-mallista löytyy kaksi kappaletta ja ne ovat kokoluokkaa suurempia kuin ”normaalissa” ZX135US-mallissa. Kuljettajan istuin on ZX135USL-7:ssa 220 mm korkeammalla kuin US-7-mallissa tarjoten erinomaisen näkyvyyden työkohteeseen. Järeä alavaunu tekee koneesta myös erittäin vakaan. Jos verrataan ZX135US ja USL-malleja, niiden välinen painoero on noin 1600 kg. Valtaosa tästä massasta löytyy alavaunusta. Tyypillisesti ZX135USL varustellaan lisäksi Suomessa tukisuksilla ja leveämmillä teloilla, joten todellinen painoero on vielä paljon tätäkin suurempi.
Ei SCR-järjestelmää
ZX135USL-7:n moottorina on Toyota Industries Corporationin valmistama 74kW:n nelisylinterinen turboahdettu Commonrail-diesel. Jälkikäsittelystä ja Stage 5 päästömääräysten täyttymisestä huolehtivat DOC (Diesel-hapetuskatalysaattori) ja CSF (partikkelisuodatin). Ureaa ei siis tässä koneessa tarvita, mikä vähentää osaltaan myös käyttökustannuksia. Toyotan valmistama 1KDE-moottori löytyy entuudestaan jo ZX130LCN-7 ja ZX135US-7 malleista, jotka esiteltiin vuosien 2021-2022 vaihteessa. Suomeen Toyotan moottorilla varustettuja koneita on siis toimitettu jo tovi, ja maahantuoja Rotator Oy:n mukaan kokemukset ovat osoittaneet kyseessä olevan kelpo moottorin suomalaisiin olosuhteisiin.
Hydraulijärjestelmässä virtauksesta huolehtii kaksi aksiaalimäntäpumppua, joiden yksittäinen tuotto on 117l/min, eli yhteensä siis 234 l/min. HIOS V mahdollistaa Hitachille tyypillisesti erittäin tarkat ja hyvin hallittavissa olevat liikkeet. HIOS-hydrauliikkajärjestelmän viimeisin V-version kerrotaan myös mahdollistavan koneen entistä tehokkaamman käytön pienemmällä polttoaineenkulutuksella.
Ohjaamo on kokenut paljon muutoksia aikaisempaan mallisarjaan nähden niin fyysisen kokonsa kuin mukavuuksiensa puolesta, ja noudattelee siten jo tutuksi käynyttä Hitachin seiskasarjan kaivukoneiden kehityssuuntaa. Sinällään ZX135USL-7 ei siis tuo tälle sektorille enää mitään erityisempää ihmeteltävää, mutta nostaa nyt myös metsäalustaisen koneen samalle viivalle Hitachi-sisartensa kanssa. Mainitsemisen arvoista on toki metsäkäytössä se, että nykyään ohjainkahvat liikkuvat kuljettajan istuimen mukana. Tämä on erityisen mukava ominaisuus silloin kun työskennellään vaikeassa maastossa ja istuin liikkuu esimerkiksi joustoissa. Kuljettajaan kohdistuvat tärinät ovat muutenkin vaimeammat, sillä myös ohjaamon iskunvaimennusta on parannettu.
Päivittäiset tarkastuspisteet ovat hyvin kuljettajan ulottuvilla, kuten perusmallin ZX135US-7:ssakin. Ohjaamon takana olevan luukun avaamalla kuljettaja pääsee käsiksi mm. ilmansuodattimeen, ja oikean takakulman luukun avaamalla pääsee taas käsiksi muihin suodattimiin. Suodattimien vaihto onnistuu maasta käsin, mutta toki hieman korkeammasta alavaunusta johtuen ne ovat hieman korkeammalla kuin ZX135US-7 mallissa.