Metsäalan konekustannukset hypähtivät lokakuussa jälleen reippaasti ylöspäin, Koneyrittäjät ry tiedottaa. Metsäkonealan kustannukset ovat nyt 16,7 prosenttia korkeammalla kuin viime vuoden lokakuussa. Haketuksessa indeksi näyttää 20,3 prosentin nousua. Kustannusindeksejä ylläpitää Tilastokeskus. Vuoden 2020 perusvuodesta puunkorjuun kustannukset ovat nousseet 27,1 prosenttia ja haketuksen 31,6 prosenttia.
Konekustannusten nousu johtuu eniten polttoaineiden hintojen noususta. Metsäkoneissa käytettävä polttoöljy on Tilastokeskuksen kustannusindeksin mukaan nyt toiseksi korkeimmalla tasolla ikinä. Koneissa käytettävä moottoripolttoöljy oli lokakuussa keskimäärin 1,6 kertaa kalliimpaa kuin vuosi sitten. Parissa vuodessa polttoöljyn keskihinta on noussut lähes 2,4-kertaiseksi. Vertailun vuoksi todettakoon, että dieselin hinta ei ole kustannusindeksin mukaan noussut parissa vuodessa kuin 1,8-kertaiseksi, joka sekin toki on iso nousu.
Muista kustannuksista eniten on noussut korkokustannus. Se on noussut vuodessa 79 prosenttia. Myös koneiden huoltojen ja korjausten sekä siirtokuljetusten kustannukset ovat reippaassa 15–16 prosentin nousussa.
Metsäalalla työnantajat ovat velvollisia järjestämään työntekijöiden kulkemiset työmaille. Yleistä onkin, että koneenkuljettajat ajavat työmaille työnantajan järjestämällä autolla. Polttoaineen hinnannousut ovat nostaneet myös näiden matkojen kustannuksia reippaasti.
”Valitettavasti työntekijöiden kulkemisen kustannusten nousu ei näy Tilastokeskuksen kustannusindekseissä tällä hetkellä. Kulkemiskustannusten seurannan tietolähteenä käytetään metsäkonealan työehtosopimuksen mukaisia kilometrikorvauksia ja ne tarkistetaan vain kerran vuodessa. Ne eivät ole muuttuneet sitten viime tammikuun tarkistuksen. Tosiasiassa kulkeminen on kallistunut polttoaineiden hintojen nousun tahdissa. Se ei vain näy missään virallisesti. Tämäkin on ihan merkittävä kustannuserä puunkorjuutyössä”, toteaa Koneyrittäjien varatoimitusjohtaja Simo Jaakkola.