>

Betonilive huipentui kuivumiseen

Huhtikuussa valtakunnalliseksi slow-tv -ilmiöksi noussut Betonilive saavutti huippunsa ensimmäisenä pääsiäispäivänä, kun yli 400 000 katselua saanut Suomen kenties tunnetuin betonivalu saavutti tavoitellun kuivuusasteen noin aamukahdeksan aikaan. Liven saavuttaman suuren suosion vuoksi yleisöllä on vielä mahdollista käydä katsomassa kuivaa betonia perjantaihin kello 12 asti.

Huhtikuun kolmantena päivänä käynnistyneen betonin kuivumisprosessin arvioitiin alun perin kestävän noin kuukauden, mutta huhtikuun lämpimät päivät nopeuttivat prosessia.

”Kaikki hyvä loppuu aikanaan ja sama pätee myös betonin kuivumiseen. Kiitämme kaikkia, jotka elivät mukana tätä jännittävää matkaa kanssamme ja olemme vilpittömän iloisia siitä positiivisuuden aallosta, jonka betonilive suomalaisissa herätti. Tämä ylitti kaikki odotuksemme. Meiltä on pyydetty paljon toista tuotantokautta ja aiomme harkita tätä vakavasti”, Digitan IoT-liiketoiminnan johtaja Tuomas Kolkka kiittelee.

Betonilivessä haluttiin havainnollistaa kuinka moderni IoT-teknologia mahdollistaa rakenteiden kosteuden seurannan. Betonilivessä katsojat saivat usean viikon ajan reaaliaikaista tietoa siitä, kuinka kuiva betonilaatta milloinkin on. Samalla ruudussa nähtiin yleissivistävää tietoiskua betonin ominaisuuksista.

Mukana Betonilivessä on myös Mitta Oy ja sen tarjoamat rakennusteollisuuden Wiiste-mittausjärjestelmät. Mitta on vastannut betonielementin valamisesta sekä kuivuutta mittaavien antureiden asentamisesta.

”Betonin riittävä kuivuminen on rakennusalalla elintärkeää sisäilma- ja homeongelmien ennaltaehkäisyssä. Jos betoni jää liian märäksi, riskinä on kosteuden kertyminen esimerkiksi muovimattojen liimapinnoille, josta ongelmat sitten alkavat. Hyvä ja jatkuva kosteudenseuranta auttaa myös aikataulutuksessa ja seuraavien rakennusetappien ennakoimisessa”, kertoo Mitan Toni Luopajärvi.

”Kuivasta aiheesta huolimatta tämä on ollut yksi hauskimmista Mitan ja Digitan yhteistyöprojekteista. Vaikka joku saattoi mieltää tämän ohjelman hidastempoiseksi, niin todellisuudessa Betonilive oli kuivumisvauhdiltaan varsinainen raketti ja tarjosi useita jännittäviä käänteitä. Tällaisen kuivumiskäyrän kanssa pinnoituspäätöstä tai päällysteen alla muhivaa kosteusongelmaa ei kuitenkaan enää tarvitsisi jännittää”, jatkaa Luopajärvi.

Betonilive näkyy vielä perjantaihin 25. huhtikuuta kello 12 asti netin välityksellä osoitteessa Digita.fi/betonilive ja antenni-tv:n kanavapaikalla 38. Saadakseen betoniliven näkyviin televisiossa, tulee antenni-tv-talouksissa hakea kanavat uudelleen. Useimmat vastaanottimet etsivät kanavat automaattisesti. Jotkin vanhemmista vastaanottimista saattavat vaatia tehdasasetusten palauttamisen ennen kanavahaun tekemistä. Ohjeet kanavien viritykseen löytyvät laitteen käyttöoppaasta sekä digita.fi-sivustolta.

Kohler = Rehlko

Moottorivalmistaja Kohler Energy ilmoitti vuoden 2024 syksyllä muuttavansa nimensä muotoon Rehlko. Kuluvan vuoden aikana muutos on ajettu käyttöön.

Vuonna 2024 nimenmuutoksesta ilmoittanut entinen Kohler Energy tunnetaan nykyisin nimellä Rehlko. Muutoksen syy 150 vuotta sitten perustetun merkin vaihtamiseen on yritysjärjestelyissä. Sijoitusrahasto Platinum Equity osti Kohler Companyn omistamat Kohler Power Systems ja Kohler Engines -liiketoiminnat, muodostaen näistä Kohler Energyn. Koska alkuperäinen emoyhtiö toimii yhä muilla aloilla, ja toisaalta uuteen yritysryppääseen kuuluu muitakin toimijoita, nimi muuttui kirjaimia järjestämällä uudeksi – mutta silti tutun kuuloiseksi. Nimenmuutos otettiin kauttaaltaan käyttöön tämän vuoden alussa.

Kohler on vuosien myötä toimittanut OEM-moottoreita erityisesti pienessä ja keskikokoisessa luokassa hyvin monille kone- ja laitevalmistajille ympäri maailman, ja tämä toiminta jatkuu Rehlkona, samoin kuin jälkimarkkinointi. 

Suomessa Rehlkon virallinen jakelija on nykyisin forssalainen West Diesel Oy

Koneurakointi 3/2025

Kesä koittaa ja kuittaa pian, mutta kannessa soitellaan vielä talvisilla koivikoilla ruotsalaisen Eco Log 580 G:n tahdissa. Metsässä viihdytään myös ProSilva S5:n, Sampo HR56:n ja John Deere 1270H:n parissa, joista kaksi viimeksi mainittua ovat myös Suomen ensimmäiset asiakaskoneet lajissaan. Lisäksi lehdessä käydään tutustumassa muun muassa täysin uuteen Lundbergiin ja LiuGong 820TE -täyssähkökuormaajaan sekä otetaan katsauksia tuoreisiin uutuuksiin maanrakennuskoneiden saralta. Nostalgiannälkää ruokitaan Uuran Savotalla ja O&K TriPoweriin tutustumalla.

KONEET JA URAKAT

10   G-voimia! 

Eco Log 580G voisi olla merkille uusi alku Suomessakin.

20   Asiallinen haastaja 

LiuGong 820TE on pätevä vaihtoehto sähkökuormaajaksi.

28   Onnistunut lisäys 

Suomen ensimmäinen Sampo HR56 on vakuuttanut asiakkaansa.

34   Loimaalla luotu Lundberg 

Suomalainen Lundberg-sarja esiteltiin.

40   Metsänvihreä Ässäviitonen 

ProSilva S5 katsauksessa.

46   H tuli taloon

Maailman ensimmäinen John Deere 1270H -asiakaskone töissä.

52   Kompakteja Compacteja 

Liebherrin uudet pyöräalustaiset kymppitonnarit.

54   Pidempää päivää, kovempaa hommaa 

Volvo kasvattaa kapasiteettia sähkökaivussa.

56   Enemmän kerralla 

Komatsu WA700-8 esille Euroopassakin.

58   Läpinäkyvämpi

Develonin Transparent Bucket 2.0 -järjestelmä.

60   Ajanmukaistettu

Citroën Jumpy uuden ajan ilmeellä.

66   Me tulemme taas! 

Ponsse juhlii 55-vuotista matkaansa.

75   Kun konevoimalla metsään lähdettiin 

Uuran Savotalla Paltamossa rauta ei ole tuoreinta.

78   Kolmiovoimaa O&K:lta 

TriPower on alun perin saksalainen keksintö.

TAPAHTUMAT

70   Hakkurikarkelot Askolassa 

Energiapäivä 2025

VAKIOPALSTAT

16   Uutiskynnys

82   Seuraavassa numerossa

Wetteri lopettaa SANY-maansiirtokoneiden maahantuonnin ja jälleenmyynnin

Wetteri tiedotti toukokuussa 2024 solmineensa maansiirtokoneiden, mm. kaivinkoneiden ja pyöräkuormaajien, maahantuonti- ja jälleenmyyntisopimuksen SANY Northern Europe AB:n kanssa. Wetteri lopettaa kannattamattomaksi osoittautuneet toiminnot, ja keskittyy raskaan kaluston liiketoiminnassa jatkossa pelkästään käytettyjen kuorma-autojen myyntiin ja päällirakentamiseen. 

Wetterin edustamien SANY-maansiirtokoneiden toiminnot tullaan ajamaan alas vaiheittain. Varastossa oleva kalusto myydään yhtiön mukaan loppuun. Päättämisilmoituksella ei kerrota olevan vaikutusta Wetterin vuoden 2025 taloudelliseen ohjeistukseen.

”SANY-maansiirtokoneet eivät tarkempien arviointien jälkeen osoittautuneet meille kannattavaksi liiketoiminnaksi. Vetäydymme maansiirtokoneiden markkinoilta ja keskitymme jatkossa raskaan kaluston liiketoiminnassa vaihtokuorma-autokauppaan ja päällirakentamiseen”, toteaa Aarne Simula, Wetteri Oyj:n toimitusjohtaja.

Wetteri myy vaihtokuorma-autoja ja huoltaa raskasta kalustoa sekä tarjoaa varaosa- ja rengaspalveluita. Yhtiö harjoittaa vaihtokuorma-autokauppaa Suvanto Trucks ja Lahden Rekkapaja -yritysnimillä. Lisäksi Wetterillä on yhteensä viiden raskaan kaluston merkin huoltoedustus. Viime vuoden viimeisellä kvartaalilla Wetteri tiedotti myyvänsä Wetteri Power Oy:n ruotsalaiselle Persson Invest Ab:lle. Kauppa täytäntöön pantiin tilikauden päättymisen jälkeen 1.1.2025. Kaupan myötä konsernista poistui Volvo- ja Renault-kuorma-autojen myynti sekä huolto. 

Euroheateria Millogilta

Millog Oy on solminut jakelusopimuksen norjalaisen Euroheater AS:n kanssa. Euroheater valmistaa lujasta laadustaan tunnettuja kannettavia lämmittimiä, joilla voidaan lämmittää erilaisia tiloja erittäin hankalissakin olosuhteissa

Euroheater-lämmittimien kerrotaan tuottavan lämpöä pienellä polttoainekulutuksella ja turvallisesti tilan ulkopuolelta käsin. Lämmittimet ovat hiljaisia ja helposti siirrettävissä. Kaikki laitteiden valmistamisessa käytetyt osat ovat CE-merkittyjä ja täyttävät Euroopan laatustandardit. Valmistus ja kokoonpano tehdään Kanadassa ja Norjassa.Lämmittimiä voi käyttään hyvin monenlaisissa tilanteissa, ja niiden luotettavuuden vuoksi Euroheatereita käytetään muun muassa etsintä- ja pelastustehtävissä, väestönsuojelussa, palo- ja pelastustoimessa, poliisissa sekä valmiusorganisaatioissa. Lisäksi Euroheater-mallistoa tehdään sotilaskäyttöön ja niille on olemassa Naton varastonumero. Tämä tarkoittaa, että tuote on Nato-maiden hyväksymä. Laitteen toimivuus ja kestävyys on osoitettu testaamalla sitä pitkäjaksoisesti erittäin vaativissa arktisissa olosuhteissa sekä korkeassa ilmanalassa.

Euroheater-lämmittimien mahdollisuudet ovat monipuoliset. ”Lämpöä voidaan tuoda väliaikaisiin tiloihin, telttoihin tai ajoneuvoihin. Lämmitintä voidaan käyttää myös tilojen ilmanvaihdon parantamiseen. Erilaisia käyttötapoja on paljon”, Millogin Viranomaiset ja teollisuus -toimialan johtaja Toni Piispa kertoo.

Lämpöä voidaan tuottaa tankkaamalla 7,5-litraiseen tankkiin esimerkiksi dieseliä, biodieseliä tai kerosiinia sekä kytkemällä lämmitin akkuun tai verkkovirtaan. Matalalla teholla tankillinen tuottaa lämpöä jopa 72 tunnin ajan ja täydellä 4 kW:n teholla lämpöä riittää 15 tunnin ajaksi.

Fayat ostaa Mecalacin

Ranskalaisyritysten kaupan myötä Mecalac pääsee yhä leveämmille harteille, ja Fayat parantaa asemiaan rakennuskonesektorilla. Mecalac on myös jatkanut investointejaan ennakkoluulottomaan tuotekehitykseen, josta esimerkkinä huhtikuussa julkistettava Revo990-kaivurikuormaaja.

Esimerkiksi Bomag- ja Dynapac-tuotemerkeistään tunnettu Fayat Group -konserni on tehnyt Groupe Mecalacin kanssa sopimuksen yrityskaupasta. Mikäli sopimus toteutuu odotetusti eli saa vaaditut viranomaishyväksynnät, kauppa viimeistellään kesäkuun lopussa 2025. Kauppasummaa tai muita yksityiskohtia ei ole paljastettu. Fayat on ranskalainen rakennusteknologiaan ja konevalmistukseen keskittynyt konserni, joka on perustettu vuonna 1957. Mecalac on niin ikään ranskalainen yhtiö, ja se on perustettu vuonna 1974. Mecalac-hankinta tukee Fayatin pyrkimyksiä laajentaa rakennuskonevalikoimaansa, eikä päällekkäisyyksiä juuri ole: päällystyskäyttöön soveltuvat jyrät ovat ainoa tuoteryhmä, joka on tällä hetkellä molempien valikoimissa samanaikaisesti.

Mecalacilta tulee keväällä myös uutta, esimerkiksi kääntyväohjaamoisen Revo990-kaivurikuormaajan merkeissä. Tässä koneessa hyödynnetään jo aiemmasta Revotruck-dumpperista tutun kaltaista ohjaamotekniikkaa, jossa kuljettajan ei tarvitse käännellä itseään tai penkkiä, vaan koko ohjaamo pyörii. Uutuus julkistetaan tarkempine tietoineen Baumassa. 

Janne Haapasalo John Deere Forestry Oy:n toimitusjohtajaksi

Janne Haapasalo on nimitetty John Deere Forestry Oy:n toimitusjohtajaksi 2.5.2025 alkaen. Hän seuraa tehtävässä Jari Mennalaa, joka siirtyy Tana Oy:n toimitusjohtajaksi. 

Janne Haapasalo aloittaa John Deere Forestry Oy:n toimitusjohtajana 2.5.2025. Haapasalo toimii tällä hetkellä myös John Deeren maailmanlaajuisen metsäkoneliiketoiminnan teknologiajohtajana. Hän on työskennellyt John Deeren palveluksessa vuodesta 2003 lähtien. Koulutukseltaan Janne on konetekniikan diplomi-insinööri Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta. 

”On todella suuri kunnia saada vastuulleen maailman johtavan metsäkonevalmistajan, John Deere Forestry Oy:n toimitusjohtajan tehtävä. Nöyrästi ja innostuneena lähden rakentamaan tulevaisuutta yhdessä loistavan henkilöstömme kanssa keskittyen asiakkaisiimme ja heidän tarpeisiinsa sekä kehittämään innovatiivisia tuotteitamme ja palveluitamme vielä entistäkin paremmiksi”, Janne Haapasalo sanoo.

Janne Haapasaloa John Deere Forestry Oy:n toimitusjohtajana edeltänyt Jari Mennala siirtyy toukokuun alussa Tana Oy:n toimitusjohtajaksi. 

Jari Mennala Tana Oy:n toimitusjohtajaksi

Jari Mennala on nimitetty Tana Oy:n uudeksi toimitusjohtajaksi 5. toukokuuta 2025 alkaen. Mennala siirtyy Tana Oy:lle John Deere Forestry Oy:stä.

Jari Mennala aloittaa Tana Oy:n toimitusjohtajana 5.5.2025 alkaen. Mennalalla on laaja kokemus raskaskoneteollisuudesta, ja viimeisimpänä John Deere Forestryltä. Uransa aikana Jari on johtanut menestyksekkäästi maailmanlaajuista vähittäis- ja jälleenmyyjämyyntiä sekä markkinointia, kehittänyt tuote- ja palveluvalikoimia sekä strategioita ja edistänyt useita liiketoiminnan muutoshankkeita eri puolilla maailmaa. Viimeisimpänä hän on toiminut John Deere Forestry Oy:n toimitusjohtajana sekä maailmanlaajuisen metsäkoneiden myynnin ja markkinoinnin johtajana. 

Tana on johtava kierrätysalan kone- ja palveluratkaisujen tarjoaja, ja olen sekä otettu että innostunut liittyessäni yritykseen sen merkittävässä kehitysvaiheessa,” Jari kertoo. Hänen kerrotaan tuovan Tana Oy:lle mukanaan käytännönläheisen ja asiakaskeskeisen lähestymistavan, varmistaen, että yritys jatkaa arvon tuottamista asiakkailleen sekä tarjoaa erinomaista palvelua ja huolenpitoa kaikissa tilanteissa. 

Jari on tuloshakuinen johtaja, jolla on vaikuttava kokemus kansainvälisestä myynnistä ja strategisten hankkeiden toteuttamisesta. Hänen asiantuntemuksensa myynnin ja palvelutoimintojen modernisoinnissa ja kehittämisessä on arvokasta Tanan kasvun vauhdittamisessa,” sanoo Tanan hallituksen puheenjohtaja Aaro Cantell

Tanan missio, ”From Waste to Value”, on erittäin innostava, ja odotan innolla yhteistyötä Tanan osaavan tiimin, kumppaniverkoston ja asiakkaiden kanssa.” Mennala summaa. 

Tana Oy:n toimitusjohtajana vuodesta 2023 toiminut Kalle Saarimaa siirtyi vuoden 2025 helmikuussa NG Nordicin uudeksi operatiiviseksi johtajaksi, ja toimitusjohtajan tehtäviä on hoitanut siitä lähtien väliaikaisesti Tana Oy:n tuotehallinnan ja liiketoiminnan kehityksen johtaja Henri Kinnunen.

Sandvik tekee paluun Baumaan – esillä uusia innovaatioita

Sandvik Mining and Rock Solutions esittelee uusimpia ratkaisujaan kaivos- ja urakointiteollisuudelle Bauma-messuilla Münchenissä 7.–13.4.2025.

Bauma-kävijöillä on jälleen mahdollisuus tutustua Sandvikin uutuustarjontaan. Sandvikin mukaan tarjolla on innovaatioita, jotka muokkaavat kaivos- ja urakointiteollisuuden tulevaisuutta ja edistävät alojen vastuullisuutta tinkimättä tuottavuudesta tai tehokkuudesta. Messuosastolla esiteltävien ratkaisujen keskiössä kerrotaan olevan digitaalisuuden ja kestävyyden.

”Olemme jälleen mukana Baumassa, maailman johtavassa urakointi- ja kaivosteollisuuden messutapahtumassa, ja esittelemme osastollamme uusia innovatiivisia teknologiaratkaisuja”, toteaa Sandvik Mining and Rock Solutions -liiketoiminta-alueen johtaja Mats Eriksson. ”Sandvik esittelee laajan valikoiman uutuuksia, jotka vastaavat asiakkaidemme kasvaviin turvallisuus-, suorituskyky- ja kustannustehokkuusvaatimuksiin.”

Sandvik Pantera DP1510i -porauslaite.

Sandvikin osastolla Baumassa on esillä uusi Pantera DP1510i -porauslaite, joka päivityksen myötä tarjoaa parempaa tunkeutumisnopeutta, porauksen tarkkuutta ja polttoainetehokkuutta uusien komponenttiratkaisujen kautta. Sandvikin osastolla pääsee näkemään myös Ranger DX810i -porauslaitteen, joka on valmistajan mukaan ihanteellinen valinta suurta porauksen peittoalaa arvostaville urakoitsijoille. Messukävijät voivat tutustua myös maanpäällisen porauksen uusiin digiratkaisuihin ja lisäksi nähdä tulevaisuuden laitteen, sillä Sandvik tuo nähtäville sähkökäyttöisen Commando-sarjan porauslaitteen.

Sandvik esittelee osastollaan myös uusinta porakalustotarjontaansa. Nähtävillä ovat esimerkiksi porauksen tuottavuutta merkittävästi parantavat innovatiiviset CT55- ja CT67-järjestelmät, joiden liitosten kaareva kierre on suunniteltu maanpäälliseen kaivostoimintaan ja louhoksille. Nähtävillä ovat myös Sandvik Alpha 340- ja 360 -porakalustot Speedy Bit-kruunuilla kalliorakentamiseen ja peränajoon sekä lisäksi uusin huippusuorituskykyinen DTH-vasara Malleo RH570 kruunuineen. Osastolla kerrotaan kattavista porakalustopalveluista, Centrevo-digiratkaisuista, uusista huipputason teroitustyökaluista sekä käytettyjen kovametalliterien kierrätysohjelmasta, joka parantaa koko arvoketjun vastuullisuutta.

Messukävijöillä on mahdollisuus tutustua lisäksi Sandvikin uusimpiin kalliotuennan ratkaisuihin, kuten kemikaalien, injektointiaineiden, pulttien, geoteknisten järjestelmien ja digiratkaisujen uusimpiin innovaatioihin, jotka tukevat niin toimintojen vastuullisuutta, tuottavuutta ja tehokkuutta. 

Lisäksi Sandvikin osastolla voi tutustua myös kattaviin varaosa- ja huoltopalveluihin sekä korjaus- ja päivityskitteihin, jotka on suunniteltu porakoneisiin sekä muille keskeisille pääkomponenteille. Osastolla esitellään myös Sandvikin uusimpia digitaalisia ratkaisuja, joiden avulla voi kehittää laitteiden parasta käyttöastetta, luotettavuutta ja tuottavuutta. 

Messukävijöille esitellään MAKO -kulutussuojauksia, jotka tarjoavat lastauskoneiden kauhoille parhaan mahdollisen suojan ja pidentävät kauhan käyttöikää merkittävästi vaativimmissakin kaivosolosuhteissa.

Sandvik esittelee osastollaan lisäksi uusia murskauksen ja seulonnan ratkaisuja kiven ja mineraalien käsittelyyn. Messukävijät voivat tutustua ACS-järjestelmään, joka on alan johtava seulojen ja kartiomurskainten ohjaus-, valvonta- ja automaatioratkaisu. Osastolla tullaan demonstroimaan murskausta ja seulontaa tehostavaa digiavustajaa SAM by Sandvikia ja lisäksi uutta DeckMapp-sovellusta, joka helpottaa seulaverkkojen ennakoivaa kunnossapitoa. Uudet ratkaisut edistävät tulevaisuuden datalähtöistä toimintaa.

Osastolla on nähtävänä myös teknologisesti edistyksellinen ja suurikapasiteettinen Sandvik CH830i -kartiomurskain. Tämä jälkimurskaukseen suunniteltu murskain tarjoaa erinomaista tuottavuutta ja kustannustehokkuutta kaivoksille ja kiviainestuotantoon.

Sandvik toivottaa vierailijat tervetulleeksi messuosastolleen numero 149, joka sijaitsee Neue Messe Münchenin messukeskuksen hallissa C2.

Iveco Dailyn takuu laajenee kolmeen vuoteen

Hedin Nordic Truck kertoo laajentavansa kaikkien paitsi sähköisten Iveco Dailyjen takuuta. Uusi takuu on voimassa enintään 3 vuotta aiemman 2 vuoden sijaan tai kattaa enintään 200 000 km riippuen siitä, kumpi ehdoista täyttyy ensin.

Iveco Dailyjen uusi takuu laajenee kahdesta vuodesta kolmeen vuoteen ja koskee kaikkia Dailyja sähkömalleja lukuun ottamatta. Takuu on voimassa enintään 3 vuotta tai 200 000 km sen mukaan, kumpi ehto täyttyy ensin. Takuu ei kata kuluvia osia, kuten tuulilasinpyyhkimiä, akkua, suodattimia, jarrupaloja ja jarrulevyjä sekä kytkimen osia.

”Olemme ylpeitä voidessamme tarjota asiakkaillemme Iveco Daily -mallien pidemmän ja kattavamman takuun. Useimmille asiakkaillemme kuljetusajoneuvo on erittäin iso osa työpäivää. Siksi on tärkeää, että kehitämme jatkuvasti sekä palveluitamme että tarjontaamme. Uusi takuu ei tarjoa ainoastaan taloudellista turvaa, vaan se kertoo myös luottamuksesta ajoneuvojemme kestävyyteen ja suorituskykyyn”, sanoo Tuomas Viren, Hedin Nordic Truckin Country Sales Manager.

Pidennetyn takuun luvataan suojaavan asiakkaita odottamattomilta korjauskustannuksilta alkuperäisen tehdastakuun jälkeen.

”Mahdollisuus ajaa kuljetusajoneuvoa ilman huolta yllättävistä mekaanisista ongelmista merkitsee yhä parempaa ajoneuvon omistuskokemusta, ja vähentää odottamattomien kulujen riskiä. Lisäksi pidempi takuu voi nostaa ajoneuvon jälleenmyyntiarvoa, sillä voimassa oleva takuu tekee siitä houkuttelevamman käytettyjen ajoneuvojen markkinoilla”, toteaa Tuomas Viren.

IVECOn uusi takuu:

0tykkääjääTykkää