>

Cat D8 päivittyy

Uusi Cat D8 -puskutraktorimalli saa suurimmat muutoksensa ohjaamon suunnalle. Myös erilaisten avustavien järjestelmien kirjo on laaja.

D8-puskutraktorin seuraavan sukupolven ohjaamo tarjoaa enemmän tilaa kuin aiempi versio, ja siinä on leveä ilmajousitettu istuin laajoilla säätömahdollisuuksilla. Uudessa ohjaamossa on integroitu ROPS-kaatumissuoja, ja hytti tarjoaa 17 % paremman näkyvyyden kuin aiempi malli. Ohjaamon voi irrottaa noin 30 minuutissa, mikä helpottaa koneen huoltoa.

10 tuuman kosketusnäytön kautta kuljettaja saa paitsi yleiskuvan koneesta ja sen toiminnoista, myös ohjeita. Kun kone peruuttaa, vakiona oleva tarkka takanäkymäkamera aktivoituu näytölle. Ilmanvaihto- ja ilmastointijärjestelmän jakama ilma kiertää nyt aiempaa tehokkaammin ja auttaa vähentämään ikkunoiden huurtumista ja jäätymistä.

Lisäksi koneessa on useita kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Nämä Assist-teknologiaominaisuudet vähentävät käyttäjän tarvetta ohjauskomentoihin, lisäten tuottavuutta vähemmän kokeneille käyttäjille ja vähentäen ylipäätään rasitusta ja väsymystä, samalla kuitenkin tuottaen nopeampia ja tarkempia tuloksia. Cat Assist -järjestelmä, jossa on lisälaitteen tunnistus, sisältää seuraavat vakiotoiminnot:

-Stable Blade, puskulevyn ohjaus joka toimii saumattomasti käyttäjän komentojen kanssa auttaen tuottamaan tasaisemman pinnan manuaalisessa käytössä

-Traction Control, vetoluiston hallinta vähentää automaattisesti telan luistoa säästäen aikaa, polttoainetta ja telan kulumista

-Steer Assist, ohjausavustin vähentää ohjauskomentoja automatisoimalla telojen ja puskulevyn kallistuksen ohjausta.

-Blade Load Monitor, puskulevyn kuormituksen valvonta hyödyntää GPS:ää ja tarjoaa reaaliaikaista palautetta nykyisestä kuormituksesta verrattuna optimaaliseen levyn kuormitukseen maaperän olosuhteiden mukaan, ja valvoo aktiivisesti koneen kuormitusta ja telojen luistoa.

-AutoRip, automatisoi repijän noston ja laskun ja puskulevyn asennon maksimoidakseen repimistuottavuuden.

-Attachment Ready Option (ARO) tarjoaa johdotuksen ja kiinnitykset jälleenmyyjän asentamien lisälaitteiden, kuten Cat Grade 3D, AccuGrade, Universal Total Station (UTS) tai muiden kaltevuudenhallintajärjestelmien, nopeampaa asennusta varten

-AutoCarry käyttää GPS-signaalia automatisoimaan puskulevyn noston, auttaen ylläpitämään optimaalista levyn kuormitusta ja vähentämään telojen luistoa.

-Cat Grade ja Slope Assist ylläpitää automaattisesti ennalta asetettua puskulevyn asentoa ilman GNSS/GPS-signaalia.

-Slope Indicate sisältyy koneen päänäyttöön ja näyttää sivukaltevuuden ja ylä-/alamäen nousukulmat auttaen kuljettajaa oikean kaltevuuden saavuttamisessa.

Uuden D8-puskutraktorin mukana tulee myös liitäntämahdollisuus vaivattomaan kauko-ohjausyksikön asennuksen, ja kone toimitetaan tehtaalta kauko-ohjausvalmiudella. Cat Command for Dozing mahdollistaa puskutraktorin etäkäytön vaarallisissa ympäristöissä työskenneltäessä.

Työkohteella ei tarvita verkkoa, sillä kannettava ja kevyt Command-konsoli mahdollistaa etäkäytön jopa 400 metrin etäisyydeltä kunhan koneeseen on näköyhteys. Lisäksi edistyneempi Command-asema tarjoaa näköyhteydettömän käytön joko paikan päällä tai kilometrien päästä. Tässä etäohjausasemassa on mukava istuin, tutut hallintalaitteet ja se mahdollistaa avustavien teknologioiden käytön mukana tulevan kosketusnäytön avulla.

Koneurakointi 8/2024

Vuosi lähenee loppuaan, mutta juttuja piisaa – niitä olisi taas tarjolla, kun Koneurakointi 8/2024 tulee tällä viikolla tilaajille ja lehtipisteisiin. Kannessa ollaan isojen asioiden äärellä, ainakin mitä pyöräalustaisiin kaivukoneisiin tulee. Erikoisempi ilmestys on myös Metsäkuljetus Sipolan Logset, se kun ei ole tutulla tavalla harmaa. Ja olihan sitä jotain muutakin asiaa, tässä sisällysluetteloa malliksi:

KONEET JA URAKAT

10   Iso on iso!

Koneurakointi Jarkko Kosunen Oy:n uusi Hitaxhi ZW220W-7.

24   Sipolan spesiaali

Logset 8H GTE Hybrid on Metsäkuljetus Sipolan maun mukainen. 

30   Tehokasta energiaa 

Nilakka Forestilla ryhdyttiin tekemään energiapuuta Moipu-kouralla ja Scorpionilla.

34   Verraton Agrotron! 

Kajaanissa puhutaan Deutz-Fahreista positiiviseen sävyyn.

48   Hyvinkäällä työstetty

Näin Hyvinkäällä rakentuu Gradallista rusnauskone.

52   Pikahuikka mukana 

Pressolin pikatankkauspullo esittelyssä.

54   Selkeitä etuja ekotyhjennyksellä 

Kiinteistölietteen tyhjennyksestäkin löytyi kehitettävää.

62   Suurimmaksi syntynyt 

Hitachi EH4000AC-5 on kantavin luokassaan.

66   Sähköistä rusnausta 

Leka Toras 35 -vasara iskee testejä tunnelissa.

68   Kestävästi Kainuussa

Sotkamo Silver tukee kestävässä kaivostoiminnassa Sandvikiin.

72   Käänteentekevä

Mercedes-Benz G 580 sähköisellä voimalinjalla.

78   Uuden ajan urakoitsija 

James 92 oli legendaarisen merkin legendaarinen uutuus.

TAPAHTUMAT

42   Hyvillä näkymillä 

MaatalousKonemessut tahkosi ennätyslukemia.

50   FinnMateria 2024 

Kaivannaisteollisuuden messuilla nähtiin rautaakin.

58   Sonkajärvellä seulottiin 

RealMachinery esitteli kalustoa Ylä-Savossa.

84   80 vasaroinnin vuotta 

Kalkun 80-vuotishuutokauppa.

VAKIOPALSTAT

16   Uutiskynnys

90   Seuraavassa numerossa

Elmia Wood nyt joka toinen vuosi

Elmia Wood on metsämessujen kansainvälisiin suurnäyttelyihin lukeutuva tapahtuma, joka on aiemmin järjestetty neljän vuoden kierrolla. Nyt Elmia Wood aikoo vakiinnuttaa tapahtumavälin kahteen vuoteen, ja kolme seuraavaa messuajankohtaa on jo lyöty lukkoon. Ensimmäinen niistä on 5.-7.6.2025 eli jo aivan pian.

Elmia Wood on yksi ruotsalaisen messujärjestäjä Elmian kansainvälisimmistä ja pitkäikäisimmistä messukonsepteista. Nyt Elmia Wood ottaa seuraavan askeleen messukehityksessä. Samalla osana tätä panostusta Elmia keskeyttää Ruotsin kansallisempaan näyttelykenttään painottaneen SkogsElmian. Syynä on se, että jatkossa on aikomus järjestää Elmia Wood -messut joka toinen vuosi aiemman joka neljännen vuoden sijaan. Tämä mahdollistetaan uudella maasopimuksella tutulla tapahtumapaikalla, Bratteborgin tiluksilla. Ensi vaiheessa sopimus ulottuu vuoteen 2029 ja sisältää option jatkamiselle vuoteen 2037 asti.

”Olemme ylpeitä Elmia Woodista korkealaatuisena ja kansainvälisesti keskittyvänä metsämessuna. Se on konsepti, joka kokoaa yhteen koko metsäalan, ja näemme suurta potentiaalia messujen kasvussa ja kehittymisessä Bratteborgissa”, sanoo Elmia Woodin messuvastaava Johannes Hansson.

Elmia toivottaakin näyttelyasettajat ja vierailijat eri puolilta maailmaa tervetulleiksi Elmia Wood -messuille 5.–7. kesäkuuta 2025 Bratteborgiin, Vaggerydin ulkopuolelle. Elmiasta kerrotaan, että kiinnostus tulevaa tapahtumaa kohtaan on lisääntynyt näyttelyasettajien osalta verrattuna vuoden 2022 messuihin, ja tapahtuman odotetaan kasvavan. Toistaiseksi näytteilleasettajalistaa ei vielä ole esitelty, eikä varmoja osallistuja näin ollen juuri nyt vielä julkisteta. Ruotsalaiset kuitenkin vakuuttavat kulissien takana tapahtuvan.

”On todella hauskaa nähdä lisääntynyt kiinnostus näyttelyasettajiltamme ja että suunnittelu vuodelle 2025 on täydessä vauhdissa. Jatkamme suuntautumistamme sekä ammattimaisille että muille metsäalasta kiinnostuneille vierailijoille. Heille on luvassa taatusti vaikuttava messukokemus paikan päällä, eli metsässä”, jatkaa Johannes Hansson. Entä onko isoja konemerkkejä luvassa tapahtumaan? Edellisellä kerralla suuret nimet loistivat poissaolollaan. Miten käy nyt? ”Joitakin suuria konevalmistajia puuttuu näyttelyasettajien joukosta. ”Toivotamme toki heidätkin tervetulleiksi tuleville messuille”, Elmiasta kommentoidaan, kun aikaa messuihin on aika lailla puolisen vuotta.

Järjestäjän mukaan vuoden 2025 Elmia Woodissa on aiemmasta parannettu muun muassa näitä asioita:

  • Parannettu messureitti, joka on noin 3,5 km pitkä, kiertää kompaktimmalla messualueella ja reitille on lisätty oikopolkuja entistä paremman kokemuksen tuottamiseksi.
  • Lisääntynyt painotus työnäytöksiin ja innovaatioiden esittelyyn.
  • Uusi arboristialue.

Lisää uudistuksia paljastetaan myöhemmin.

Elmia Woodin tulevat ajankohdat ovat:

5.-7.6.2025
20.-22.5.2027
7.-9.6.2029 

Sipolan Spesiaali – Logset 8H GTE Hybrid

Puunkuljetus Sipola hankki uuden Logset 8H GTE Hybrid -hakkuukoneen, ja samalla se päätettiin tehdä oman maun mukaiseksi ja ulkoasultaan normaalista poikkeavaksi yksilöksi. Minkälainen siitä tuli? Se selviää paitsi tältä videolta, myös Koneurakointi-lehden numerosta 8/2024.

Nilakka Forest ja Moipu 300 F1

Videolla nähdään, miten Ponsse Scorpion ja Moipu 300 F1 -koura muodostavat energiapuunkorjuuseen kokonaistehokkaan ratkaisun Nilakka Forest Oy:n tarpeisiin. Koko artikkeli aiheesta on luettavissa Koneurakointi-lehden numerosta 8/2024.

Lännen MCE Oy osaksi Summa Defenceä

Suomalainen puolustus- ja turvallisuusteknologiakonserni Summa Defence Oy ja konevalmistaja Lännen MCE Oy ovat sopineet yritysjärjestelystä, jossa Summa Defence Oy hankkii koko Lännen MCE Oy:n tytäryhtiöiden osakekannan osakevaihdolla. Järjestelyn myötä Summa Defencen omistukseen siirtyvät Lännen Tractors Oy ja Aquamec Oy sekä Ruotsissa Lännen MCE AB. Myyjänä toimi Lännen MCE Oy.

”Lännen MCE -konsernin monitoimiset ja älykkäät kone- ja laiteratkaisut tuovat vahvan pohjan Summa Defencen liikkuvuuden ja kokonaisturvallisuuden tuotteisiin niin puolustus- kuin siviilialojen sovelluksiinkin. Pystymme jatkossa tarjoamaan erinomaisia ratkaisuja vaativiin puolustuksellisiin tehtäviin sekä niiden tukitoimiin. Lännen MCE mahdollistaa Summa Defence -konsernille myös muunlaisen liikkuvan kaluston valmistuksen, sillä järjestelyn myötä konserniin siirtyy konepajakokonaisuus ja siihen liittyvää merkittävää osaamista”, toteaa Summa Defence Oy:n toimitusjohtaja Jussi Holopainen.

”Tämä omistusjärjestely avaa meille merkittäviä kasvumahdollisuuksia ja tukee strategisia tavoitteitamme. Summa Defencen osaamisen ja resurssien avulla voimme vahvistaa markkina-asemaamme ja vastata entistä paremmin asiakkaidemme tarpeisiin. Odotamme innolla yhteistyön tuomia uusia mahdollisuuksia ja liiketoiminnan seuraavaa kasvuvaihetta”, sanoo Lännen MCE Oy:n toimitusjohtaja Veli Ollila.

”Järjestelyn myötä meistä tulee merkittävä vähemmistöomistaja Summa Defence Oy:ssä. Jatkamme yhdessä muiden aktiiviomistajien kanssa Lännen-, Lundberg- ja Watermaster-liiketoimintojen kehittämistä osana Summa Defence -konsernia. Summa Defenceen siirtyvien Lännen MCE -yhtiöiden operatiivinen johto ei vaihdu omistusjärjestelyn yhteydessä, vaan jatkamme Veli Ollilan kanssa tämän kokonaisuuden johdossa”, toteaa Timo Huttunen, Lännen MCE Oy:n hallituksen puheenjohtaja.

Lännen ja Lundberg -työkoneita nähdään yleensä yksityisen ja julkisen puolen siviilikäytössä, mutta niillä on myös maanpuolustuksellisia toimenkuvia. Koneita voidaan käyttää puolustuksellisissa tehtävissä muun muassa miinanraivaukseen, suluttamiseen sekä linnoittamiseen. Lisäksi laitteet soveltuvat pelastusviranomaisten käytössä myös erilaisiin kaivu- ja raivaustöihin, kuten esimerkiksi sortuneiden rakennusten raivaamiseen.

Aquamecin Watermaster ylläpitää kriittistä vesistöinfrastruktuuria.

Aquamecin Watermaster-monitoimiruoppaajat tukevat kriittistä vesistöinfrastruktuurin kunnossapitoa. Valmistajan mukaan yhdellä Watermaster-koneella voidaan hoitaa kaikkia matalien vesialueiden kunnostus-, ylläpito- ja kehitystöitä ilman useiden erikoiskoneiden tarvetta. Sekä maalla että vedessä itsenäisesti liikkuva Watermaster varmistaa turvallisen operoinnin matalilla vesiväylillä, ankkurointi- ja kiinnityspaikoilla ja satamissa, sekä tehostavat vesialueiden kunnossapitoa. Niiden avulla voidaan myös korjata rantoja, rakentaa uusia ankkurointi- ja kiinnityspaikkoja ja toteuttaa vedenalaista paalutusta, sekä poistaa sedimenttejä, mikä tukee kokonaisvaltaisesti vesi-infrastruktuurin kehittämistä ja ylläpitoa.

Lännen MCE Oy:n liikevaihto kesäkuussa 2023 päättyneeltä tilikaudelta oli noin 50 miljoonaa euroa ja yhtiö työllisti noin 150 henkilöä. Yritysjärjestelyllä ei ole vaikutusta henkilöstöön. Järjestelyn osapuolet ovat sopineet, että kauppahintaa ei julkisteta. Myyjänä toimi Lännen MCE Oy, josta tulee järjestelyn myötä merkittävä vähemmistöomistaja Summa Defence Oy:ssä.

”Summa Defence on yrittäjien yhteenliittymä, joka yhdistää puolustus- ja turvallisuusteollisuuden yrityksiä ja rakentaa vahvaa pörssilistattua kasvuyhtiötä. Yrittäjyys, suomalaisuus, hyvä omistajuus ja kova kasvu ovat meille tärkeitä arvoja. Keskitymme yritysostostrategiassamme yhtiöihin, joilla on näyttöä teknologioidensa soveltuvuudesta sekä puolustus- että siviilimarkkinoille ja jotka tavoittelevat kansainvälistä kasvua, erityisesti NATO-maissa. AktiiviOmistajat, Summa Defencen pääomistajat, sijoittavat noin 20 miljoonaa euroa konserniin varmistaakseen tytäryhtiöiden voimakkaan kasvun jatkumisen. Summa Defencen ja AktiiviOmistajien yhteisenä tavoitteena on kasvattaa tytäryhtiöidemme liiketoimintaa”, toteaa Summa Defence Oy:n ja AktiiviOmistajien hallituksen puheenjohtaja Markku Kankaala.

Summa Defence viimeistelee parhaillaan yritysostoneuvotteluita useiden turvallisuus- ja puolustusteknologia-alan yhtiöiden kanssa.

145XR on lyhytperäinen JCB-uutuus

JCB:n X-kaivukonesarjaan on lisätty lyhytperäinen 145XR, jonka perän kääntösäde on 27% 140X:ää lyhyempi. Isompiin pyöräkuormaajiin puolestaan on saatavana jatkossa Lever Steer -vipuohjaus.

JCB 145XR seuraa isomman sisaruksensa eli 245XR:n menestystä ja on lyhytperäinen versio 140X-kaivukonemallista. 145XR:ssä on 27% lyhyempi perän kääntösäde kuin 140X:ssä. Koneen työpaino on 15-18 tonnia ja se on saatavana joko monopuomilla tai taittopuomilla. Monopuomilla suurin kaivusyvyys on kolmen metrin varrella 6072 mm (tappikauhalla) ja taittopuomilla 6167 mm. Vaakaulottumat ovat vastaavasti 8801 mm ja 9230 mm.

default

Moottorina on JCB:n 81-kilowattinen Dieselmax ja huippukierroksia on hillitty 1700 minuutissa, jonka myötä on saatu 10% polttoainesäästö. Ohjaamo on muiden X-koneiden tapaan täysikokoinen ja nyt varustettu keväällä esitellyllä uusimmalla JCB UX -käyttöliittymällä, jossa on mm. 10” näyttö, runsaasti muokkausmahdollisuuksia sekä avaimeton käynnistys.

Vipuohjaus isompiin kuormaajiin.

JCB esitteli tämän syksyn uutuuskierroksella myös Lever Steer -vipuohjauksen isompiin pyöräkuormaajiin. Valinnaisvarusteinen vasemman kyynärnojan ohjausvipu on pienikokoinen eli sormenpäämallia ja sormien ulottuvilla on myös suunnanvaihto, kickdown, äänimerkki ja pyyhkimen käyttökytkin. Kun vasenta konsolia ei käytetä, kyynärnojan voi viikata ylös taakse pois edestä. Lever Steer -ohjaus on saatavana 427-, 435S-, 437-, 457-, 457 Agri- ja 457S-malleihin.

Selkeää tietoa metsäsektorilta

Pellervon taloustutkimus PTT on julkaissut kaksi visuaalista koostetta puunkorjuun ja puunkuljetuksen taloudellisesta merkityksestä metsäsektorilla. Esitykset perustuvat tuoreisiin tilastoihin ja tutkittuun tietoon. 

PTT:n julkaisemat selkeät tietokoosteet havainnollistavat tärkeitä lukuja Suomen puunkorjuun ja puunkuljetuksen taloudellisesta merkityksestä. ”Tavoitteena on parantaa erilaisten sidosryhmien ja päättäjien ymmärrystä puunkorjuusta ja -kuljetuksesta sekä sen merkityksestä osana metsäsektorin arvoketjua. Lisäksi aineisto soveltuu puunkorjuun ja -kuljetuksen toimijoille ja metsäammattilaisille viestintätyöhön”, sanoo metsäekonomisti Matti Valonen. Ja onhan tieto toki aina mielenkiintoista jo pelkän tiedon takia.

Infografiikat perustuvat pääasiassa Luonnonvarakeskuksen, Tilastokeskuksen, Metsätehon ja Traficomin tilastotietoihin sekä PTT:n tutkijoiden sekä Koneyrittäjät ry:n ja Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n asiantuntemukseen. Mukaan on valikoitu erityisesti tietoja, joiden ymmärryksestä alan asiantuntijat ovat havainneet vajetta eri sidosryhmillä.

Lisäämällä puunkorjuun ja -kuljetuksen tunnettuutta voidaan myös luoda pohjaa rakentavalle keskustelukulttuurille sekä metsiä koskevalle tietopohjaiselle päätöksenteolle.

Peltorobotin testaus vastasi odotuksiin

Työtehoseuran tekemä peltorobotin testaus täytti odotukset Siskosten Vihannestilalla lantun ja tillin viljelyssä: kylvöt sujuivat hyvin ja paikkatietoon perustuva haraus tuotti varsin hyvää jälkeä.

Kesällä 2023 TTS:n kokeilemaan peltorobottia testattiin pääasiassa sokerijuurikkaalla, johon se alun perin on kehitettykin. Tänä kesänä haluttiin kokeilla robotin toimivuutta muilla kasveilla. Testauksen kohteena oli Säkylässä sijaitseva Siskosten Vihannestila, jolla viljellään monia eri avomaan vihanneksia. Tilalla on useita vuosia oltu kiinnostuneita peltoroboteista, joista odotetaan apuja rikkakasvien hallintaan. Uusia ratkaisuja kaivataan, sillä nykyisellään joudutaan käsin kitkemään isojakin aloja, jos tehokkaita torjunta-aineita ei ole käytettävissä.

FarmDroid-peltorobotin toiminta perustuu tarkkaan satelliittipaikannukseen, minkä toimivuus on kaiken edellytys. Erikoisen haasteen kylvöviikolle toi poikkeuksellisen voimakas aurinkomyrsky, joka todennäköisesti häiritsi tarkan paikkatiedon saantia. Aurinkomyrskyn laannuttua ja uuden yrityksen myötä kylvöt sujuivat hyvin. Lantulla taimivälinä käytettiin 10 senttimetriä, mikä on robotilla minimietäisyys rikkakasvien haraamiseksi riviltä taimien välistä. Tillillä sen sijaan tuli hieman säätöä. Tavoitteena oli kylvää siemeniä riviin vieri viereen, käytännössä mahdollisimman paljon. Ajonopeutta jouduttiin merkittävästi hidastamaan, jotta siementen syöttölaite pystyi syöttämään riittävästi siemeniä. 

Robottiharaukset aloitettiin parin viikon päästä kylvöistä, ja haraukset jatkuivat heinäkuun loppupuolelle. Robottiharattu lanttukasvusto pysyi puhtaampana rikkakasveista kuin traktoriharalla hoidettu alue. Tillirivit pyrittiin haraamaan mahdollisimman läheltä taimia, mutta väistämättä rikkakasveja jäi jonkin verran riveille.

FarmDroid-peltorobotin toimintaperiaate on selkeä ja robotti on sinällään helppokäyttöinen. Uudenlaista osaamista ja asennoitumista laitteen käyttöön kuitenkin tarvitaan. Tekniikka on verkottunutta, yhteydet pitää saada toimimaan, eivätkä kaikki bitit aina heti ole kohdallaan. 

Ligniiniä bitumin tilalle?

Peab Asfalt on muutaman vuoden ajan testannut asfaltin sideaineen, bitumin osittaista korvaamista ligniinillä, jonka raaka-aineena käytetään metsäteollisuuden sivuvirtoja.

Peab Asfaltin tekemän ligniinin sideainekäyttötestin uusin kokeilualue on aiempia kokeiluja vilkasliikenteisemmällä tiellä. 

Yhdessä Uudenmaan ELY-keskuksen kanssa Vantaan Riipiläntielle tehtiin 500 metrin pituinen koeosuus ligniinillä sekä kaksi referenssiosuutta, joista toinen puhtaalla asfalttimassalla ja toinen sisältäen asfalttirouhetta. Toteutettavan pilotin avulla testataan asfaltin toimivuutta ja kestävyyttä myös talviolosuhteissa. Tieosuutta tullaan seuraamaan usean vuoden ajan. Erityisen tärkeää on ligniinin toimivuus sideaineena sekä asfaltin kierrätettävyys.

”Ligniiniä on testattu laboratorio-olosuhteissa ja koekohteissa jo vuodesta 2020 lähtien”, kertoo johtaja Leo Kaariniemi Peab Asfaltilta.

Uudenmaan ELY-keskukselle tärkeintä on päällysteiden elinkaari ja raaka-aineiden kierrätettävyys.

”Olemme kiinnostuneita uusista ympäristöystävällisistä ratkaisuista, joilla on mahdollista vähentää fossiilisten raaka-aineiden käyttöä sekä pienentää päällystyksen hiilidioksidipäästöjä. Uskomme, että tulevaisuudessa hiilidioksidipäästöillä on nykyistä suurempi merkitys päällystämisessä, ja jo nyt tulee etsiä ratkaisuja päästöjen alentamiseksi”, sanoo ELY-keskuksen projektipäällikkö Niklas Nevalainen.

Reunaehdoksi kerrotaan, ettei ligniinin käyttö lyhennä päällysteen kestoikää vaan mahdollisesti jopa pidentäisi sitä.

”Tällä hetkellä ligniiniä käytettäessä kustannukset ovat hieman suuremmat. Jos käyttöä haluttaisiin lisätä, tulisi kustannusten laskea. Tietenkin ensin on varmistettava sen soveltuminen päällysteen raaka-aineeksi, johon tämä kokeilu tähtää”, puntaroi Nevalainen.

0tykkääjääTykkää