>

Develon DD130 puskee Eurooppaan

Euroopan puskukonemarkkinoille uudella DD130-mallilla saapuva Develon haluaa tarjota käyttäjälle hyvää näkyvyyttä, työmukavuutta, fiksuja teknisiä ratkaisuja ja huollettavuutta.

Develon lähtee nyt Euroopan puskutraktorimarkkinoille uudella, tänä keväänä ensimmäistä kertaa esitellyllä DD130-konemallillaan. 15,3-tonninen, 117 kilowatin moottorilla varustettu ja lähes 22 tonnin vetovoiman tarjoava uutuus on suunniteltu erityisesti näkyvyyden ja työmukavuuden ehdoilla. Näkyvyyttä puskulevylle on tuotu konepeiton kapealla muotoilulla, josta myös ilmanoton esipuhdistin on piilotettu näkymää haittaamasta. Myös jäähdytysjärjestelmä on siirretty edestä ohjaamon taakse, ja tämä on mahdollistanut etunäkyvyyden parantamisen. Ohjaamon etupilarit ovat mahdollisimman matalaprofiiliset, joka tuo enemmän lasipinta-alaa. Myös ovet ovat ylhäältä alas yhtä lasia.

Helppokäyttöisyys houkuttaa.

Ohjaamossa kuljettajalle on tarjolla premium-tasoiseksi mainittu istuin, ja joystick-ohjauksella komennetaan sähköisesti esiohjattua hydrauliikkaa. Sekä istuin että ohjainsauvat liikkuvat pystysuunnassa yhdessä, ja istuin-ohjainkokonaisuus on ilmajousitettu. 

Ajan hengen mukaisesti DD130:n yhteyteen on paketoitu kuljettajaa avustava 2D-järjestelmä, jonka kerrotaan helpottavan työskentelyä ja laskevan aloittelevan kuljettajan kynnystä saada nättiä jälkeä aikaan. Järjestelmä ei tarvitse GPS:ää tai laseria. Vakiona on myös telematiikkajärjestelmä, jolla voi seurata koneen kuntoa, sijaintia ja tuottavuutta etänä.

Ohjaamo on sähköisesti kipattavissa huoltoa varten, ja vaikka koppi olisi nurin, kone voidaan käynnistää diagnosointia ja muita huoltotoimia varten. 

Imuilman suodatukseen on panostettu vakiona tulevalla esiputsarilla, joka on siis mahdutettu piiloon peltien alle, ja koko ilmanottojärjestelmän kerrotaan olevan itsepuhdistuvan ja huoltovapaan. 

Myös telastopuolella aiheeseen liittyvässä alakerrassa huollon ilmoitetaan olevan helppoa – kulutusosien vaihdosta on pyritty tekemään sujuvaa ja myös kustannustehokasta. Esimerkiksi telankiristimien voitelu on tehty vaivattomaksi irrotettavien sivupaneelien myötä. 

  • TYÖPAINO: 15,3 tonnia MOOTTORI: Perkins 1204J, 117 kW / 156,9 hv 2200 kierroksella, 710 Nm 1400 kierroksella tuottava, 4,4-litrainen, 4-sylinterinen Stage V -diesel jossa DOC, DPF ja SCR.
  • PUSKULEVYN SUURIN KULMA: 25°
  • VOIMANSIIRTO: hydrostaattinen, vetovoima 21 999 kg, ajonopeus 9 km/h
  • HYDRAULIIKKA: muuttuvatilavuuksinen, 132 l/min 265 bar 
  • VARUSTELU: Vakiona 3300 mm leveä LGP-mallin (matala pintapaine) levy, kuljetusleveys 3 m ja 710-milliset telalaput. Optiona 3655 mm:n LGP-levy 3,35 metrin kuljetusleveydellä ja 760 mm:n laput tai 3105 mm:n XL-levy 2,87 metrin kuljetusleveydellä ja 560 mm:n laput. Saatavana myös rinnakkaisrepijä kolmella kynnellä ja vetopalkki.  

Sandvik lanseeraa täysin sähkökäyttöisen UJ443E-esimurskausyksikön

Sandvik Rock Processing Solutions kertoo tukevansa kiviainestuotannon tuottavampaa ja vastuullisempaa toimintaa lanseeraamalla uuden, täyssähköisen raskaan sarjan UJ443E-esimurskausyksikön.

Sandvik UJ443E:n rakenne perustuu täysin uudelle sähkökäyttöiselle alustalle. Tämä mahdollistaa valmistajan mukaan edulliset käyttökustannukset ja päästöjen vähentämisen. Laitteen keskiössä on luotettavan maineessa oleva CJ412-leukamurskain. 

Uudessa modulaarisessa syöttöasemassa on reilunkokoinen suppilo lisälaitoineen sekä vakiovarusteena kumivuorattu syöttimen pohja. Välpästön alla on seulataso hienoaineksen erotusta varten. Tehokkaampaa erotusta varten on optiona saatavilla kaksitasoinen vapaapudotusseula välpästön alle.

Vastuullinen ratkaisu

Laite on suunniteltu erityisesti keskittyen vastuullisuuteen, tuottavuuteen ja kestävyyteen, Sandvik linjaa. Täysin sähkökäyttöinen UJ443E vähentää valmistajan mukaan polttoaineenkulutusta käyttöolosuhteista riippuen jopa 30 prosenttia ja kasvattaa saman verran tuottavuutta verrattuna edeltäviin laitemalleihin, Sandvik Rock Processing Solutions tiedottaa.

Yksikössä käyttövoimana toimii dieselgeneraattori tai vaihtoehtoisesti sitä voidaan operoida ulkoisesta sähköverkosta. Suorasähkökäyttö tarjoaa useita etuja: pienemmät käyttökustannukset, pidemmät voimalinjan huoltovälit ja tankkausvälit, pienemmät paikalliset päästöt ja alhaisemman melutason. Täyssähköisen telaston ansiosta hydrauliikkaöljyn määrä on jopa 91 prosenttia pienempi perinteiseen ratkaisuun verrattuna käyttöolosuhteista riippuen. 

UJ443E:ssä on 125 A -sähköliitäntä, johon voidaan kytkeä jatkoprosessia varten esimerkiksi seulontayksikkö, jolloin polttoainetta säästyy jopa 20 prosenttia verrattuna erillisten yksiköiden käyttöön.

Käyttäjäystävällinen

Suunnittelun lähtökohtana on ollut käyttäjäystävällisyys. Tarkastus- ja huoltopisteet ovat helposti saavutettavissa maan tasalta. UJ443E:n huoltoystävällisyyttä tukee muun muassa uudet hoitotasot. Pystytystä helpottaa automaattisesti lukittuva syöttösuppilon laitojen kääntö, jonka voi tehdä maasta käsin. Yksikössä on myös uusi, ainutlaatuiseksi mainittu järjestelmä leukamurskaimen tukosten poistamiseksi. Mahdollisessa häiriötilanteessa järjestelmä muuttaa automaattisesti murskaimen kiertosuuntaa ja pyörimisnopeutta.

Yhteenveto uudesta UJ443E-yksiköstä: 

  • Telaston täyssähköinen käyttö mahdollistaa helpon hallittavuuden ja vähentää merkittävästi hydrauliikkaöljyn käyttöä sekä huoltokustannuksia.
  • Kiinteän leuan vaihtoa ja välpästön ohitusrännin huoltoa varten syöttöasema voidaan kääntää hydraulisesti ylös helpottamaan kunnossapitoa.
  • Syöttösuppilon vakiotilavuus on 8 m3, jota voidaan tarvittaessa kasvattaa lisälaidoilla.
  • Kaksi vaihtoehtoa hienoaineksen erotteluun: 
    • Välpästön alla on vakiona seulataso.
    • Tehokkaampaa hienoaineksen poistoa varten saavilla on kaksitasoinen vapaapudotusseula.
  • Syöttimen pohjassa on kumivuoraus.
  • Välpästö on kaksiportainen mahdollistaen tehokkaan hienoaineksen erottelun.
  • Markkinoiden levein pääkuljetin, 1400 mm. Kuljettimen maksimipudotuskorkeus on peräti 4,7 metriä. Siihen voidaan asentaa hihnamagneetti. Molempien korkeutta on mahdollista säätää hydraulisesti.
  • Laitteessa on vakiona 650 mm leveä hienoaineskuljetin 3,5 metrin pudotuskorkeudella. Sähkökäyttöinen kuljetin taittuu kätevästi kuljetusasentoon.
  • Sandvik UJ443E:n selkeä ja helppokäyttöinen ohjauspaneeli tarjoaa operaattorille reaaliaikaista tietoa.
  • Leukamurskainkokoonpano voidaan irrottaa kuljetuksen ajaksi, mikäli kuljetukselle on tiukat painorajat.
  • Laitteen oma generaattori on mitoitettu siten, että sillä voidaan käyttää myös  esimerkiksi seuraavan vaiheen seulontayksikköä, mikä vähentää polttoaineenkulutusta.

TerraX tuo helpotusta telajumppaan

Metsäkoneteloja valmistava Clark Tracks on esitellyt TerraX-telakonseptin, joka mahdollistaa sivulenkin helpon irrottamisen, sillä käytössä on nyt pulttikiinnitys.

TerraX pohjautuu tuttuun Terra-telavalikoimaan, joka saa nyt kuitenkin uutta helpotusta telakenkätouhuihin pulttikiinnitteisen sivulenkkiratkaisun myötä. Pultti kiinnittää telakengän, sivulenkin ja sivuohjurin yhteen siten, ettei pultille kuitenkaan kohdistu varsinaista telan rasitusta. Telalle tehtävät toimenpiteet, eli kengän vaihto tai telan lyhentäminen sujuvat siis yksinkeritaisesti purkamalla sivulenkkien pultit, jolloin kenkä ja ohjuri vapautuvat yhtälailla.
Tarjolle tulee myös liitosratkaisu, joka niin ikään perustuu pulttiin, mutta myös hammastuksen avulla säädettäviin liitoskappaleisiin. Näiden avulla telan pituus voidaan säätä valmistajan mukaan sopivaksi helposti ja turvallisesti, ja aina samoilla osilla. Myöskään tässä rakenteessa pultti ei ole kuormitettuna. TerraX on tarkoitus ottaa valmistukseen vuonna 2024, mutta valmistaja tiedottaa tuotteesta jo tässä vaiheessa kehityskeskustelua ja palautetta varten.

Seinäjoelle uusi Wihuri-piste

Wihuri Oy Tekninen Kauppa avaa Seinäjoella uuden entistä kattavampia palveluja ja tuotteita tarjoavan toimipisteen. Uuden toimipisteen myötä Teknisen Kaupan nykyinen Witraktorin maatalouteen keskittynyt toimipiste Seinäjoella yhdistyy myös uusiin toimitiloihin.

Seinäjoelle aukeaa uusi Wihuri Oy Teknisen Kaupan toimipiste, jonka myötä konsernin nykyinen Witraktorin maatalouteen keskittynyt toimipiste Seinäjoella yhdistyy myös uusiin toimitiloihin.

”Jatkossa uusi toimipiste tulee tarjoamaan kaikki Wihuri Oy Teknisen Kaupan, Witraktorin ja RealMachineryn palvelut eli maatalouskoneet, maanrakennuskoneet, logistiikkaratkaisut, ympäristöhoitokoneet sekä työkalut. Pääkohdeyleisömme tulee olemaan maatalouden- sekä maanrakennuksen”, kertoo jälkimarkkinajohtaja Marko Niemi.

Uusi toimipiste tarjoaa huomattavasti suuremmat tilat laajemmille toiminnoille, kuin vanha toimipiste. Jatkossa toimistotilaa on n. 300 m², varastotilaa n. 150 m², korjaamotilaa n. 500 m². Lisäksi uusissa tiloista on myymälä- ja showroomtilaa n. 500 m² sekä kattavat ulkoalueet varasto- ja katosratkaisuineen.

”Nyt avattavan uuden Teknisen Kaupan toimipisteen kautta asiakkaamme saavat myynti- ja vuokrauspalvelut sekä kattavat jälkimarkkinointipalvelut kaikille edustamillemme kone- ja laitemerkeille. Uusi toimipiste tulee vahvistamaan myynnin ja jälkimarkkinoinnin palveluita alueella, jossa on selkeä tarve ja kasvupotentiaali erityisesti maatalous- ja maanrakennussegmenteillä. Alueella on lisäksi hyvä potentiaali myös meidän logistiikka- ja ympäristönhoitokoneratkaisuillemme”, kertoo toimialajohtaja Jussi Malmi.

Toimipisteen muutto tullaan toteuttamaan lähikuukausien aikana ja toiminta uusissa tiloissa käynnistyy jo tämän vuoden puolella. Virallisista avajaisista ilmoitetaan lähiaikoina. Uuden toimipisteen osoite on Rengastie 13, 60120 Seinäjoki.

”Tavoitteenamme on olla edustamiemme toimialojen tehokkain asiakaspalvelija, joten tulemme tulevaisuudessa rekrytoimaan toimipisteeseen lisää tekijöitä palvelemaan asiakaskuntaa”, Marko Niemi linjaa.

AGCO Powerilta mullistavia uutuuksia

Suomalainen AGCO Power kertoo olevansa historiansa merkittävimpien julkistusten äärellä. Maatalouden kestävä kehitys vaatii työkoneiden päästöjen radikaalia vähentämistä, ja konseptivaiheessa olevat uudet teknologiat tarjoavat siihen valmistajan mukaan käytännönläheisiä ratkaisuja.

”Olemme saaneet vuosien tutkimus- ja kehitystyön siihen pisteeseen, että AGCO-konserni laajentaa tulevaisuudessa tuoteteknologiaansa dieselmoottoreiden lisäksi laajalla kirjolla vaihtoehtoisilla polttoaineilla toimivia moottoreita ja sähköisiä ratkaisuja”, Nokian Linnavuoressa sijaitsevan AGCO Powerin moottoritehtaan tuotekehitysjohtaja Kari Aaltonen kertoo.

AGCO Powerilla on päävastuu AGCOn voimantuoton tuotekehityksestä. AGCO Powerin kehittämät ja valmistamat moottorit toimivat voimanlähteinä useissa maailman johtavissa traktorimerkeissä, kuten esimerkiksi Fendtissä, Valtrassa ja Massey Fergusonissa.

Moottoritehtaalla kehitetään ratkaisuja eri työkoneisiin vastaamaan maanviljelijöiden tarpeita esimerkiksi sähköakkujen, vedyn, metaanin ja metanolin avulla.

Yhtiön historian merkittävimmät kestävän kehityksen voimantuoton prototyypit ovat kaikkien nähtävillä Saksassa marraskuussa pidettävillä Agritechnica-messuilla.

Millä tulevaisuuden työkoneet AGCO Powerin mielestä liikkuvat?

Tulevaisuuden päästövähennyksiin ei ole vain yhtä ratkaisua, AGCO Powerilta korostetaan. ”On hyvin tärkeää panostaa tutkimukseen ja kehitykseen sekä selvittää monenlaisia vaihtoehtoja. Käynnissä on rinnakkain monia eri tuotekehityslinjoja, joiden tuotteet tulevat täydentämään toisiaan. Tarkoituksenmukaisin ratkaisu riippuu käyttökohteesta ja asiakkaan tarpeista”, AGCO Powerin tuotekehitysjohtaja Kari Aaltonen toteaa.

Kaikki nykyiset AGCO Powerin moottorit ovat täysin yhteensopivia uusiutuvan HVO-tyyppisen (hydrotreated vegetable oil) dieselin kanssa. HVO vähentää kasvihuonepäästöjä noin 75–95 prosenttia fossiiliseen dieselpolttoaineeseen verrattuna. Uusin moottoriperhe, AGCO Power CORE, on suunniteltu myös tulevia energiamuotoja ajatellen.

Vaihtoehtoja päästöttömään viljelyyn

AGCO Power esittelee Agritechnica-messuilla Hannoverissa CORE-moottoriperheen seuraavan mallin, taloudellisen ja vähäpäästöisen CORE 50:n. Moottoriperheen esikoinen CORE75 voitti vastikään kansainvälisesti arvostetun Diesel Progress Summit Awardsin ”Engine of the Year” -kategorian muun muassa poikkeuksellisen hyvän polttoainetaloudellisuutensa ansiosta.

Samaan CORE-alustaan perustuu myös messuilla näytteillä oleva CORE50 eHydrogen-vetyhybridimoottorin prototyyppi. Siinä vetypolttomoottorin jatkuvaa voimantuottoa täydentää mm. kuormituspiikeissä sähkön lisäteho.

Fendt e100 Vario, akkupaketti ja uusi Range Extender, joka muuttaa metanolia vedyksi ja edelleen sähköksi.

”Esittelemme myös polttokennopohjaisen e100 Vario Range Extender -konseptin, joka kaksinkertaistaa Fendtillä jo mallistossa olevan sähköisen traktorin toiminta-ajan neljästä kahdeksaan tuntiin. Laitteisto muuntaa fossiilivapaasti tuotettua metanolia vedyksi ja edelleen akkuja lataavaksi sähkövirraksi”, Kari Aaltonen sanoo.

Sähköä talteen ja omaan verkkoon

Sähkö on kasvavassa roolissa tulevaisuuden maanviljelyssä. Tätä kehitystä tukee AGCO Powerin messuilla esittelemä Microgrid-konsepti, jolla maatila voi toteuttaa oman älykkään sähköverkon.

Microgrid-konseptissa sähköä saadaan keskeytyksettömästi kulloinkin edullisimmasta lähteestä – valtakunnanverkosta, tuuli- tai aurinkovoimalasta, omalla voimanlähteellä toimivasta generaattorista tai akustosta. Microgrid sisältää älyn, joka ohjaa energian lähteitä sekä varastointia.

Uusiutuvan sähkön varastointi on myös osa puhtaampaa maataloutta. Microgridiin voi esimerkiksi liittää sähköajoneuvojen latauspisteen, ja AGCO Powerin osastolla nähdään Fendt e100 Vario -sähkötraktoriin tarkoitettu akkupaketti. 700 voltin ja 100 kWh nestejäähdytteinen akusto tarjoaa korkeaa suorituskykyä ja kapasiteettia maatalouden tarpeisiin.

John Deere Financial käynnistää metsäkoneiden rahoitusohjelmat Suomessa

John Deere Forestry Oy kertoo laajentaneensa palveluaan Suomen metsäkoneasiakkaille rahoitusratkaisuilla, joiden tarjoajana on John Deere Financial. 

John Deeren tarjoama rahoituspalvelumahdollisuus on ollut Suomessa mahdollista jo vuodesta 2021 lähtien maatalous- ja nurmikonhoitokoneasiakkaiden osalta, kun John Deere Financial -ohjelmat käynnistyivät Suomessa ensi kertaa. Nyt syyskuusta 2023 lähtien rahoituspalvelut, eli leasing- ja osamaksutavat, ovat myös John Deere Forestry Oy:n asiakaskunnan käytettävissä. 

Mika Hannonen, John Deere Forestry Oy:n aluejohtaja, kertoo nyt lisättyjen rahoitusratkaisujen täydentävän jo aiemmin tarjolla olleita metsäkonepalveluita. ”Olemme erittäin tyytyväisiä voidessamme laajentaa palveluitamme entisestään ja tarjota metsäkoneasiakkaillemme myös rahoituspalveluita. Yhdessä huoltojen, osien, takuiden ja jatkettujen takuiden kanssa tarjoamme asiakkaillemme täydellisen palvelupaketin.” 

John Deere Financialin Euroopan alueen toimitusjohtaja Andreas Peppel on samaa mieltä: ”Markkinat tarvitsevat räätälöityjä rahoitusratkaisuja yhä enemmän, ja tarjoamme ne myös John Deere Forestry Oy:n asiakkaille Suomessa.” 

Palveluiden tarjoamista varten John Deere Financial on allekirjoittanut yhteistyösopimukset kahden rahoituskumppanin, OP Yrityspankin ja Nordea Rahoitus Suomen kanssa. Molemmilla kumppaneilla on pitkäaikainen kokemus rahoituksen tarjoamisesta asiakkaille Suomessa. 

Flexforce VF -teknologiaa Nokian uutuusrenkaisiin

Nokian Renkaat esittelee erityisesti suuritehoisille traktoreille suunnatun Soil King VF -renkaan sekä Float King VF -renkaan suuren kuljetuskyvyn perävaunuille ja säiliövaunuille. Uutuudet lanseerataan Agritechnicassa, Hannoverissa 12.–18.11.2023. 

Nokian Tyres Flexforcen mainitaan olevan täysin uudenlainen rengasteknologia, jossa vahva rakenne ja korkea joustavuus luovat yhdessä markkinoiden tehokkaimmaksi ilmoitetun XXL-kokoisen kuviokontaktin maahan. Valmistajan mukaan tämä parantaa renkaan energiatehokkuutta.

Nokian Renkaat kertoo, että teknologiaa hyödyntävä uutuus Nokian Tyres Soil King VF voitti kilpailijansa puolueettomassa suorituskykytestissä. Testissä rengas osoitti luokkansa parhaan suorituskyvyn pellolla ja maatalouden tiekuljetuksissa. Renkaan luisto on vähäisempää, polttoaineenkulutus matalampaa ja tunnissa käsiteltävä peltoala suurempi kuin kilpailijoilla, valmistaja listaa uutuuden etuja. Testin suoritti kansainvälisesti arvostettu Saksan Maatalousyhdistys DLG (Deutsche Landwirtschafts-Gesellschaft).

Nokian Renkaat myös muistuttaa, että niin ikään Flexforce-teknologiaa käyttävä Nokian Tyres Float King VF -rengas on sekin osoittanut tehonsa. Suuren kuljetuskyvyn perävaunuille ja säiliövaunuille suunnitellun renkaan kelluvuus ja pito ovat osoittautuneet poikkeuksellisen tehokkaiksi haastavissa maaperäolosuhteissa, rengasvalmistaja lausuu.

“Flexforce VF -teknologian edistyksellinen design ja premium-luokan ominaisuudet vastaavat viljelijöiden meille esittämiin toiveisiin”, kertoo Nokian Renkaiden tuotepäällikkö Tero Saari.

”Testitulokset osoittavat selvästi, että Nokian Tyres VF -renkaat säästävät polttoainetta ja parantavat työtehoa. On hienoa julkistaa rengasteknologia, josta on hyötyä viljelijöiden päivittäisessä työssä.”

Uudet Nokian Tyres Flexforce VF -tuotteet esitellään yleisölle Hannoverin Agritechnica-messuilla marraskuun puolivälissä.

Norjan rauta – Develon DA45

Teksti ja kuvat: Juha Pokki

Develonin ja aiemmin Doosanin niveldumpperien valmistusmaa ei suinkaan ole Korea, vaikka merkistä ehkä voisi näin päätellä. Laitteet tulevat Norjasta, sillä siellä kiviasiat kyllä tunnetaan. Taustalla on aikanaan Moxy-nimellä tunnettua osaamista. Develon-malliston suurin dumpperi on DA45, ja sellainen löytyy Suomestakin, työpaikaltaan Juuan Nunnanlahdesta.

Suomen tiettävästi suurimmat vuolukivivarannot löytyvät Pohjois-Karjalasta, Juuan kunnasta, Nunnanlahden kylästä. Vuolukivitoiminta aloitettiin näillä seuduilla jo 1800-luvun lopulla, mutta varsinainen nykyisenkaltainen tulisijavalmistus lähti kovaan nousuun vasta 1980-luvun myötä. Tällä alalla toimiva Tulikivi Oyj on kuuluisa tuotteistaan paitsi Suomessa, myös yhä kansainvälisemminkin, ja paikallista kiveä irrotetaan tulisijavalmistuksen tarpeisiin kahdelta louhokselta. ”Tarvekivi irrotetaan sahaamalla ja sivukivi perinteisemmin louhimalla”, kertoo louhoksen päällikkö Anssi Gröhn Tulikivi Oyj:stä. ”Kiven laadun ylläpitäminen on erittäin tärkeää, ja niinpä sivukiven louhintakin on normaalia varovaisempaa, jottei varsinainen tarvekivi vahingoitu”, hän jatkaa. ”Louhinnan teemme itse, mutta esimerkiksi kiven kuljettaminen tehtaalle tapahtuu alihankintana”, Gröhn kertoo. 

Todellista lähikiveä.

Täällä kuljetusmatka louhokselta tehtaalle ei ole suinkaan pitkä, ja se tapahtuu täysin Tulikivi Oy:n omalla alueella. Niinpä se onkin järjestetty niveldumpperien avulla. Juuasta niin ikään kotoisin olevalla Pielisen Maanrakennus Oy:llä on louhoksella käytössä viisi dumpperia, joiden tehtävänä on paitsi hyötykiven, myös sivukiven kuljettaminen. Uusin koneista on Doosan eli Develon DA45, hyötykuormaltaan 41-tonninen dumpperi. Se tuli töihin kesäkuussa 2023, eli vaikka merkinnöissä lukee edelleen Doosan, eiköhän puhuta jatkossa tämän jutun myötä Develonista? ”Kyllä, maahantuojalta tuli mukana Develonin tarratkin, ei ole vain vielä liimattu”, kertoo Pielisen Maanrakennuksen toimitusjohtaja Aki Kallinen

Hän kertoo, että urakointi Tulikivellä aloitettiin vuonna 2000, ja pääasiassa dumpperit ovat olleet Volvoa. Kun seuraavaa konetta hankittiin, tuli sitten testattua useampaakin merkkiä, ja aiemmat kokemukset Moxyista painoivat vaakaa DA45:n suuntaan.  

Vuonolla tuotettu.

Develon-niveldumpperien suhteen ei mitenkään voi ohittaa norjalaista Moxy-dumpperimerkkiä, joka sai aikanaan Suomessakin melko vankan käyttäjäkunnan. Itse asiassa jopa niin vankan, että koneita on edelleen käytössä, vaikka merkki itsessään on ollut historiaa jo pidempään. ”Meilläkin oli aikanaan useampiakin Moxyja”, kertoo Aki Kallinen. ”Ne olivat luotettavia ja lujia koneita, ja esimerkiksi yksi, joka myytiin yhteistyökumppanille, on edelleen siellä käytössä. Yli 40 000 tuntia ajettu, eikä voimansiirrossa ole ollut ikinä vikaa”, hän jatkaa.

Lyhykäisyydessään Moxyn historia on sellainen, että dumppereita alettiin valmistaa Elnesvågenissa vuonna 1972, kuusipyöräisen Viking D15:n ollessa ensimmäinen malli. Vuonna 1982 yrityksen osti englantilainen Brown Engineering, ja tätä kautta kesti vuoteen 1991. Jo 1980-luvulla oli kuitenkin alkanut yhteistyö Komatsun kanssa, joka syveni vuonna 1991 siten, että Komatsu osti yhdessä Norjan valtion omistaman Olivin A/S:n kanssa Moxyn. Dumpperimenekki kasvoi koko vuosikymmenen, mutta kun Komatsu päätti vetäytyä Moxy-omistuksesta, pudottiin lähes tyhjän päälle. Norjan valtio takasi kuitenkin toiminnan jatkon, ja sitä lähti toteuttamaan englantilainen Thomson Group aina vuoteen 2008. Siitä eteenpäin omistajana on ollut Doosan Infracore, joka puolestaan vuonna 2021 tapahtuneiden yrityskauppojen myötä tunnetaan nykyisin HD Hyundai Infracorena. Tämän kaiken jälkeenkin dumpperivalmistus on silti säilynyt Norjassa, joten jotain siellä varmasti on tehty oikein. Mitä se mahtaa olla?

45 lyhyttä, 41 pitkää tonnia.

Aloitetaan koneen ihmettely. Mallistossa on tällä erää siis kaksi dumpperia, DA30 ja DA45. Kivensiirtokaluston yleiseen tapaan Develonkin ilmoittaa mallinumerollaan koneen kuljetuskapasiteetiin brittiläisittäin ”lyhyinä” short tonneina, eli meikäläisen mittarin mukaan kertoimella 0,907. Näin ollen 45-tonniseksi mallimerkityn koneen kantavuus on noin 41 metrijärjestelmän tonnia. Koneen omapaino on 30 500 kg, joten suurin sallittu kokonaismassa on 71,5 tonnia. Kuriositeettina mainittakoon, että tämä ei ole valmistajan historian suurin niveldumpperi. Aiemmin Doosan-aikakauden alussa oli tarjolla MT51-malli, jonka kantavuus oli siis noin 46 tonnia.

Hyvä vastaanotto. Louhoksen pääl-likkö Anssi Gröhn, Pielisen Maanrakennus Oy:n toimitusjohtaja Aki Kallinen ja kuljettaja Arto Porokka ovat kukin omalta paikaltaan päässeet seuraamaan uuden koneen toimia. Palaute on positiivista.

Jotain tuttua.

Moxyn perintöä ovat tietyt, vuosien varrelta mukaan otetut hyväksi havaitut ratkaisut, joita on tietenkin kehitetty, mutta joista ei ole luovuttu nykyisenkään omistajan aikana. ”Esimerkiksi runko ja akselisto ovat sitä ihan samaa konseptia kuin aikanaan”, Aki Kallinen linjaa. 

Vaikka kehitys on mennyt eteenpäin, ovat tietyt hyväksi havaitut ominaisuudet tallella.

Edestä lukien vuosien myötä tutuksi ovat tulleet keulalle asennettu jäähdytyspaketti, erillisjousitettu, hydrauliikkaa ja kaasutoimisuutta yhdistelevä, nykyisin automaattisesti tasaava etuakseli, etuvaunun puolella oleva runkokeinunnan kääntökehä, korkeamaavarainen, kääntönivelen kohdalta laskettu ja siitä taaksepäin nouseva takarunko, sekä edestä syvälle muotoiltu lava, sekä ehkä se kaikkien ”moxymaisin” ratkaisu: yksiperäinen vapaastikeinuva tandemtelirakenne, joka on kuin metsäpuolen ajokoneista lainattu. Lisäksi viime vuosikymmenen puolivälistä näissä koneissa on käytetty ZF:n 8 EP420 -vaihdelaatikkoa, joka on erityisesti dumpperikäyttöön suunniteltu.  

Edestä alkaen.

Pureudutaan osa-alueisiin tarkemmin. Etuvaunu edustaa tuttua sukunäköä, ja konepeitto on kapeahko, jättäen molemmille sivuille leveät kulkutiet. Huuva aukeaa käsivoimin nostamalla, ja alta paljastuu Scanian 6-sylinterinen, 500-hevosvoimainen ja 2 373 Nm vääntävä DC13. Ja kuten mainittua, koko jäähdytyspaketti on moottorin edessä, eli hytin takana ei erillisiä rojuja loju. ”Voimaa on, se ei lopu kesken”, tuumaa kuljettaja Arto Porokka. Samoilla linjoilla on Kallinen, ja kehuu myös polttoainekulua. ”Samoilla litroilla menee kuin A45-Volvo.”

Ohjaamo on kumityynyille asennettu, hiljainen, ja sisältä tilava − sekä yksinkertainen, jos nyt dumpperista ei sinänsä kovin monimutkaista mahda saadakaan. Infonäyttö kertoo kaiken tarvittavan, analogista mittaristoa ei ole. Näytön alta sivukonsolista tavoittaa katkaisijapaneelin, josta toiminnot hoidetaan kalvokytkimillä. Suunnanvaihto on perinteikkäästi vivusta, ja kippi myös. Seisontajarrulle on oma keinukytkimensä. Automaattista kippijarrua ei ainakaan tällä erää ole, joten kipatessa parkki täytyy aktivoida tästä mainitusta vipstaakista. ”Työn jälki on hyvää, ei nitise ja natise ajaessa”, Aki Kallinen arvioi yleistä laatuvaikutelmaa. 

Kurvissa ei jurnuteta.

Etuakseli ja kääntönivel muodostavat tärkeän kokonaisuuden dumpperin ohjattavuuden suhteen, ja Develon DA45:ssa tämä on hoidettu varsin fiksusti. Etuakselin jousitus mahdollistaa tasaisen painojakauman kaikissa tilanteissa, ja tätä tehostaa se, että runkokeinunnan kääntökehä on etuvaunun puolella niveltä, kuten aiemmin mainittiin. Ratkaisu näkyy siinä, että jopa maksimikääntökulmassa, eli 45°:ssa, renkaat ovat molemmin puolin tasapainoisesti maassa. Tasauspyörästöä käytetään 45 % lukitusarvolla, ja verrattuna 10 0 % lukkoon kääntyminen on paitsi helpompaa, myös renkaille armollisempaa. ”Tämä on ketterä ohjattava ja linkusta linkkuun kääntyy nopeasti ja vähällä veivaamisella”, Arto Porokka luonnehtii.   

Napakka aski.

Vaihteisto on aiemmin mainittu ZF:n kompakti 8+4-nopeuksinen powershift, johon on samaan kokonaisuuteen integroitu jakolaatikko. Vaihteistohidastimen maksimiteho on 1 600 Nm:n, ja lisäksi käytössä on elektronisesti ohjattu moottorijarru sekä öljykylpyiset levyjarrut joka renkaalla. Seisontajarru vaikuttaa kardaaniin ja pitelee koneen paikallaan täydessä kuormassa 15° mäessä. 

Koneen etenemiskyvyn edut tukeutuvat vahvasti alustan ja voimansiirron kilpailijoista poikkeaviin ratkaisuihin.

Huippunopeus on kahdeksalla pykälällä eteen 55 km/h ja taakse siis nelinopeuksisena huipussaan 16 km/h. Momenttia ZF:n kirstu jakelee etuakselille 1/3 ja taakse 2/3, ja tarvittaessa 100 % pitkittäislukko on kytkettävissä, jos automaattiset etu- ja taka-akselien 45 % poikittaislukot eivät riitä. ”Todella harvoin tarvitsee erikseen kytkeä, erittäin paha paikka pitää olla”, kertoo Porokka. 

Painopistesijoittelua.

Takarungon suunnittelun filosofia noudattelee isommista, jäykkärunkoisista kiviautoista tuttua mallia. Runko on laskettu kääntönivelen tienoilta alaspäin, ja vastaavasti lavan etuosa on valasmaisen pullea. Näin haetaan tasaisempaa painojakaumaa, kun dumpperi on täyteen kuormattu. Tuloksena saadaan myös matalampi painopiste, mikä antaa paremman vakauden. Maavara keskinivelen kohdalla on 652 mm ja taka-akselin keskellä 706. Myös leveys tuo vakautta: raideväli on 2 690, mikä merkitsee 29.5R25-vakiorengastuksella 3 475 mm:n kokonaisleveyttä. 
Lava on HB400 -kulutusterästä, ja tilavuudeltaan 24,5 m3, perälaudan kanssa 26,1 m3

Tassut aina maassa.

Ja lopuksi vielä se teliratkaisu. Kardaani välittää perän kautta vedon hitsattujen telikoteloiden hammasrattaille, ja toisin kuin kahden vetoakselin varaan nojaavilla kilpailijoilla, teliliike on paitsi vapaampaa, myös rakenne yksinkertaisempi. Käytännössä sellaista tilannetta on vaikea saada aikaan, jossa jokin takarenkaista olisi ilmassa. Kotelot keinuvat 25° ylös ja 15° alas. ”Pahassa paikassa pärjää, kun renkaat eivät koskaan käy ilmassa”, Kallinen summaa. Kun liikettä ei ole kahlehdittu tupla-akselein, telien liikkumavara todella on toisistaan riippumaton. Jousitusta ei toisaalta takana ole, mutta lieneekö sille näin ollen tarvettakaan? ”Ei, kyllä se menee todella tasaisesti näin”, Arto Porokka toteaa. Pakko vielä kysyä lopuksi: usein niitä vanhoja kunnon koneita haikaillaan takasin, mutta miten on käynyt Develonin kanssa – pitäisikö palata ajassa taaksepäin? ”On siinä Moxyn piirteitä, mutta on se vuosien varrella selvästi parantunut”, lopettaa 20 vuotta näitä koneita pyörittänyt Porokka.

Veekmas Oy:n perustaja Esa Halttunen on kuollut

Tiehöyliä Kiteellä valmistavan Veekmas Oy:n perustaja Esa Halttunen on kuollut viime perjantaina pitkäaikaisen sairauden uuvuttamana.

Veekmas Oy:n toimitusjohtaja ja perustaja, kiteellä 1947 syntynyt Esa Halttunen pääsi seuraamaan kotimaista tiehöylätuotantoa aitiopaikalta vuosikymmenten ajan. Vuonna 1974 Halttunen aloitti tiehöyläurakoitsijana, ja saman vuosikymmenen loppupuolella tiehöylätoiminta laajentui käsittämään vanhojen höylien myyntikuntoon kunnostamisen. Vuonna 1984 perustettiin perheyritys Veekmas Oy.

1980- ja 90-luvulla tuotiin Ruotsista noin 250 Vägverketin käytöstä poistamaa Nord-Verk-tiehöylää. Höylät peruskorjattiin Kiteellä ja ne saivat uuden elämän. Halttusen johtama yritys panosti tuotekehittelyyn, ja lopulta Nord-Verkeistä käytettiin enää runko. Kysynnän jatkuvasti lisääntyessä alettiin Kiteellä 2000-luvun alussa valmistamaan täysin omiin komponentteihin pohjautuvia FG-tiehöyliä. FG 2327 S muodostui varsinaiseksi hitiksi erityisesti Ruotsissa, siivittäen Veekmasin viennin aivan uudelle tasolle.

Vuonna 2007 Veekmas teki perheyritykseksi harvinaisen ratkaisun ja osti valtionyhtiön. Patria Vammas Oy:n tie- höylätoiminnot Suomessa ja Ruotsissa siirtyivät Veekmasille ja näin ollen Veekmasista tuli Lokomo-, Lännen-, Nord- Verk-, Mattsson-, Vammas- ja Veekmas- tiehöylien tuoteoikeuksien omistaja.

Halttunen tunnettiin tietenkin paitsi periksiantamattomana tiehöylien puolestapuhujana, myös tuotteen lujana kehittäjänä. Suomalaiset tiehöylät muodostuivatkin lajissaan huipputuotteiksi, joiden suurin myyntisuunta oli ulkomailla – erityisesti Ruotsissa, mutta koneita vietiin hyvin kauaskin, ja esimerkiksi kaivoskäyttöön tarkoitetut erikoishöylät tulivat Veekmasin valikoimaan kysynnän myötä. Halttusen keskeisiä ajatuksia oli myös höyläkuljettajien koulutuksen järjestäminen, ja asianmukaiset tilat tähän syntyivätkin Kiteelle.

Esa Halttusen työn vastapainona toimi myös rakas harrastus vanhojen koneiden ja ajoneuvojen parissa. Tinkimättömästi kunnostettuja ajoneuvoja eri kokoluokissa valmistuikin vuosien varrella useita, eikä Esa ujostellut esitellä hienoa työnjälkeä.

Esa Halttusen poismenosta uutisoi ensimmäisenä Yle.

Koneurakointi 7/2023

Syksyn Koneurakoinnissa lähdetään katsomaan, kuinka Develonin suurin niveldumpperi eli DA45 pärjäilee vuolukiven kanssa, ja minkälainen kone ylipäätään on kyseessä. Tutustumiskohteen myös Hitachin uusin pyöräkuormaajamalli ZW160-7 sekä uudistunut VW Amarok. Vierailukohteena Viitanen Yhtiöt, joka toimii niin maa-, metsä- kuin metallialalla. Henkilökuvassa Valtra-piireistä erittäin tuttu Marko Vilén. Tapahtumapuolella raportoidaan Maxposta, Lepaalta sekä Rauta ja Petroolista. Katso uusimman Koneurakoinnin sisällysluettelo tästä:

KONEET JA URAKAT

8 Norjan rauta

Pielisen Maanrakennukselle tuli uusi Develon DA45-niveldumpperi, ja koneen valmistusmaa on Norja.

22 Työnmyötäinen!

Hitachin normaalikokoisten 7-sarjan pyöräkuormaajien uudistus on edennyt ZW160-7-malliin.

28 Puuta, maata ja rautaa

Viitanen Yhtiöt toimii useammilla sektoreilla, ja uusin ura on auennut metsäkonekuljetusritilöiden myötä.

34 Kaikenlaista on koettu

Koneurakointi-lehden ensimmäiset kymmenvuotisjuhlat menevät työn merkeissä. Muistelemme vanhoja.

42 Kokemuksen ruutuääni

Marko Vilén on työssään oppinut tuntemaan Valtra-traktorit läpikotaisin.

48 Uudessa seurassa

VW Amarok on uudistunut, ja nyt yhteistyötä tehdään Fordin kanssa. Ajossa Amarok Life 2.0 TDI 4Motion.

76 Kalmarin kiila

Ruotsalaiset suunnittelivat kolmatta kuorma-automerkkiä, jonka piti olla logistiikan moniottelija.

TAPAHTUMAT

54 Alan vireessä

Maxpo 2023 oli järjestyksessään 20:s, ja vaikka ajat eivät ole parhaimmillaan, oli nähtävää ja kävijöitä paikalla.

62 Sahakadun sähinät

Ponsse vietti uudistuneen asiakaspalvelukeskuksen avajaisia Kuopiossa syyskuun puolivälissä.

64 Oikeassa ympäristössä

Lepaa 2023 tarjosi jälleen hienot puitteet ja samalla luultavasti alan sähköisimmät uutuudet.

70 Voortin vuosi

Rauta ja Petrooli 2023 oli teemoitettu Fordin juhlavuoden ympärille, mutta oli siellä muutakin kuin sinistä.

VAKIOPALSTAT

14 Uutiskynnys

82 Seuraavassa numerossa

0tykkääjääTykkää