>

Puukaupan odotetaan vilkastuvan lomakauden jälkeen

Metsäteollisuus ry:n jäsenyritykset ostivat tammi-heinäkuussa puuta yksityismetsistä 21,4 miljoonaa kuutiota. Määrä on 12 prosenttia enemmän kuin viiden vuoden vastaavan ajan keskiarvo.

Tammi-heinäkuussa kuitupuun ostomäärä oli 10,7 ja tukkien ostomäärä 9,8 miljoonaa kuutiota. Viiden vuoden keskiarvoon verrattuna kuitupuun ostomäärä oli 10 prosenttia ja tukkien 15 prosenttia suurempi.

Kantohinnat olivat heinäkuussa korkeammalla tasolla kuin vuosi sitten. Edellisen vuoden heinäkuuhun verrattuna tukkien kantohinnat olivat 1–12 prosenttia korkeammalla ja kuitupuiden kantohinnat olivat 23–41 prosenttia korkeammat kuin vuosi sitten.

‍Heinäkuussa mäntytukista maksettiin keskimäärin 71 euroa kuutiolta hinnan vaihdellessa alueittain ja hakkuutavoittain 47 ja 77 euron välillä. Kuusitukin keskihinta oli 74 euroa kuutiolta, ja hinta vaihteli 46 ja 77 euron välillä. Koivutukin keskihinta oli puolestaan 55 euroa kuutiolta 36 ja 61 euron hintavaihteluvälillä. Kuitupuiden keskikantohinta oli 26–28 euroa kuutiolta, ja hinta vaihteli 17 ja 31 euron välillä.

Kantohintojen vaihteluun on useita syitä. Hintatasoon vaikuttavat muun muassa korjattavan puuston kokonaismäärä, puun laatu, runkojen koko, hakkuutapa, metsä- ja kaukokuljetusmatka, maasto sekä korjuuajankohta ja -olosuhteet. Tämän vuoksi puun hinta saattaa vaihdella merkittävästi jopa vierekkäisillä metsäkohteilla.

Metsäteollisuus ry muistuttaa, että metsäteollisuuden toiminta edellyttää tasaista ja ennustettavaa raaka-ainevirtaa tehtaille. Puun saatavuus on keskeinen toimintaedellytys, jota ilman teollisuuden tehtaat eivät pysy käynnissä. Suomessa toimiva metsäteollisuus tuo suomalaisille metsänomistajille vuosittain yhteensä 2–3 miljardia euroa puukauppatuloja.

Koneyritykset paransivat liiketuloksiaan hieman vuonna 2022

Koneyritysten keskimääräiset liikevaihdot kasvoivat ja tulokset paranivat vuonna 2022. Kustannusten yleinen ja voimakas kallistuminen kasvatti liikevaihtoja. Tekeminen kallistui ja urakoinnin hinnat nousivat keskimäärin melko hyvin, mikä kertoo markkinoiden reagoineen tilanteeseen. Niinpä koneyritysten liiketulostasokin parani hieman vuonna 2022, kertoo Koneyrittäjät ry.

Puunkorjuuala kasvatti suhteellisesti eniten liikevaihtoaan, 15 prosenttia. Maarakennuksessa ja haketuksessa liikevaihdon kasvu keskimääräisessä yrityksessä (mediaani) oli 13 prosentin luokkaa. Turvealan yrityksissä liikevaihdon kasvu oli yhdeksän prosentin luokkaa. Liiketulostasot nousivat lähes kautta linjan. Eniten paransi haketusala, toisena turveala ja kolmantena puunkorjuuala. Maarakennusalan kannattavuus ei parantunut. 

”On pienoinen yllätys, miten viime vuodesta selvittiin. Osuihan siihen Venäjän aloittaman sodan shokkivaikutukset markkinoilla, korkojen nousu sekä erittäin nopea ja kova inflaatio”, sanoo varatoimitusjohtaja Simo Jaakkola Koneyrittäjät ry:stä.

Maarakennusala

Keskimääräisen maarakennusalan koneyrityksen liikevaihto oli 665 000 euroa vuonna 2022. Siinä oli kasvua runsaat 13 prosenttia edellisvuodesta. Maarakennusalan kustannukset kuitenkin nousivat alan kustannusindeksin mukaan vuonna 2022 eri konetyypeillä 15–18 prosenttia. Keskimääräisen maarakennusalan koneyrityksen liiketulos päätyi parin edellisvuoden tavoin seitsemän prosentin tasolle. Sekin on liiketuloksen tasona aivan kohtuullinen.

”Maarakennusalalla ei selvästikään saatu urakoinnin kustannusten nousuja läpi riittävästi viime vuonna. Kysynnän volyymikin laski. Suurimpana haasteena oli kuitenkin nousseiden kustannusten saaminen urakointihintoihin”, toteaa maarakennusalan toimialapäällikkö Markku Leskinen.

Puunkorjuuala

Puunkorjuualalla keskimääräisen koneyrityksen liikevaihto kasvoi noin 15 prosenttia vuodesta 2021. Vuoden 2022 liikevaihto oli 710 000 euroa. Metsäkonealan konekustannusindeksi näytti vuoden 2022 kustannusnousuksi koko vuodelle vajaa 14 prosenttia. Keskimääräisen puunkorjuuyrityksen (mediaani) liiketulos nousi 6,1 prosenttiin.

”Kun puuta korjattiin viime vuonna jopa edellisvuotta hieman vähemmän, puunkorjuuyritysten lievästi parantuneet tulokset viittaavat siihen, että kustannusten nousujen siirto urakoinnin hintoihin on yrityksiltä onnistunut kohtuullisesti. Suunta on nyt oikea, mutta ei näillä voitoilla vielä paljoakaan korjattu aiempien vuosien kehnohkoa kannattavuustasoa. Eikä nyt nähty puunkorjuuyritysten tulosten nousu ole mitään verrattuna metsäteollisuuden satumaisiin voittoihin”, Jaakkola sanoo.

”Näitä merkkejä positiivisesta kehityksestä kuitenkin tarvitaan alan kilpailukyvyn parantamiseksi työmarkkinoilla. Puunkorjuun määrä kasvaa teollisuuden investointien myötä ja koneyritykset kamppailevat kuljettajien saatavuuden kanssa. Toivotaan, että hyvä suunta jatkuu yleisen taloustilanteen haasteista huolimatta. Koneenkuljettajia kun tulevaisuudessa tarvitaan – uusia ja vanhoja”, hän jatkaa.

Energia-ala

Energia-alan hyvä veto Venäjän rajan sulkeuduttua näkyy. Haketusalan yritysten liikevaihto kasvaa ja tulostaso kohenee. Liikevoittotaso oli koneyritysten kovinta – se oli vuonna 2022 mediaaniyrityksessä 8,5 prosenttia. 

Omavaraisuus kohenee kaikilla toimialoilla

Omavaraisuusasteet paranivat kautta linjan. Koneyrityksistä hyvälle omavaraisuustasolle keskimäärin yltävät maarakennusala (51,8 %) ja turveala (55,4 %). Puunkorjuussa omavaraisuusaste oli vuonna 2022 tyydyttävä 33,7 prosenttia ja haketusalalla 29,2 prosenttia.  

Omavaraisuusaste mittaa yrityksen omien pääomien suhdetta kokonaispääomaan. Hyvänä omavaraisuusasteena pidetään 40 prosenttia. Hyvä omavaraisuus on tärkeää etenkin silloin, kun yritystaloudessa tulee takapakkia, kuten nyt etenkin rakentamisessa tapahtuu. Rakennusyritysten suuret konkurssiluvut kertovat omaa karua kieltään vaikeuksista. Myös metsäteollisuus on alkanut yskiä. 

Suhdanne on kääntynyt

”Vuoden 2022 voidaan sanoa sujuneen koneyrityksiltä lopulta kohtuullisesti. Nyt suhdanteet näyttävät olevan melko kovassa turbulenssissa ja kehittyvän negatiiviseen suuntaan. Vain energiasektori vetää hyvin. Puupolttoainemarkkina on entisestään kuumentunut ja turvettakin vielä nostettiin. Puunkorjuu oli alkuvuonna entisellä tasolla, mutta loppuvuoden puunkorjuu todennäköisesti vähenee, kun metsäteollisuuden tuotteiden hinnat ja kysyntä on vähentynyt.  Etenkin asuntorakentaminen on romahtanut ja liikenneväylienkin rahoituksen taso on ennätyksellisen alhainen. Nämä kaikki kehityskulut vaikuttavat koneyrityksiinkin”, Jaakkola toteaa.

Koneyritysten kannattavuustarkastelu perustuu Dun & Bradstreet Finland Oy:n tekemään analyysiin. Analysoitavina yritykset ovat Koneyrittäjät ry:n jäsenyrityksiä. Analysoitavien yritysten lukumäärä on vaihtelevasti 500–600 yritystä vuosittain. Suurin ryhmä on puunkorjuuyrittäjät 300–400 yrityksellä, maarakennusalan yrityksiä on 150–200, turvealan yrityksiä 50–60 ja haketusalan yrityksiä vain noin 20.

Koneurakointi 6/2023

Vuoden 2023 kuudes Koneurakointi tuo pöytään jälleen rautaisen kattauksen: Sandvik Leopard DI650i toimii tehokkaana tuotantoyksikkönä myös rakennuspuolella, kun tuulivoimaloiden perustuksia ankkuroidaan. Kaivukonepuolella VM Suomalainen Oy:lle on tullut aika ottaa käyttöön jälleen uusi Liebherr R 936 Compact. Työkonepalvelu Miettinen puolestaan on hankkinut metsäalustaisen Develon DX160LC-7 HT:n, jolla ei kuitenkaan ole aikomus mennä metsään. Ja kun kerran tien puolella pysytään, perehdytään myös kotimaiseen innovaatioon. OXSA ARM 4000 -asfaltinpaikkausjärjestelmään. Teknologiapuolella käydään myös toteamassa, miten pelaa valvottu autonomia pyöräkuormaajan hallinnassa. Nämä ja monta muuta tarinaa tuoreimmassa lehdessä:

KONEET JA URAKAT

10 Seuraava sininen

VM Suomalainen Oy:n sinivalkoiseen kalustoon liittyi jälleen Liebherr R 936 Compact.

24 Ankkuriosuudella

Sandvikin Leopard DI650i laajentaa reviiriään kaivoksilta rakennusteollisuuteen.

30 Ojatoimintaa!

Työkonepalvelu Miettisen kesä sujuu pitkälti Savon seudun maantieojien parissa.

36 Tutkakauhalla mielenrauhaa?

Israelilainen Rodradar asentaa maatutkan kaivukoneen kauhaan.

38 Monsterimarkkinoille

Claas lähtee valtaamaan Amerikkaa uudella, suuren kokoluokan Xerionilla.

42 Trackzilla – kurottaja teloilla

Xtreme Manufacturingin rakentama telakurottaja on lajissaan suurin ja muutenkin ainutlaatuinen.

44 Metsä-Seiska

Hitachi jatkaa pitkiä metsäalustaisen kaivukoneen perinteitään uudella ZX135USL-7:lla.

46 Volvon wattikuokka

Volvo EC230 Electric ottaa paikkansa maailman suurimpana sarjavalmisteisena akkukaivukoneena.

50 Pelastusta renkaille

Kutepa Rubber Service ehjää monet hankalastikin hajonneet konerenkaat.

56 Valvottua autonomiaa

Teleon valvotun autonomian järjestelmä on jo konkreettinen ja käyttövalmis tuote.

64 Nopeasti paikalle

OXSA ARM 4000 on kotimainen keksintö, joka voi mullistaa asfaltin kylmäpaikkauksen.

70 Ysi-ysi-viis

Cat 995 on nyt Caterpillarin tehokkain pyöräkuormaaja, ja tulee korvaamaan Cat 994K:n.  

72 Pumppu ei petä!

Mäki-Reini Oy valmistaa hydraulisia uppopumppuja erittäin vaativaan työkäyttöön.

76 Suomi kuljetti

Ja kuljettaa edelleen – nimittäin Toyota Hiacella. Kun uusia ei saa, vanhat jatkavat.

86 Musta hevonen

Tanskalainen Sleipner-hakkuukone tekee paluun, tällä kertaa Euromatic-merkkisenä.

88 Metsä palaa ennalleen

Talousmetsien ennallistamispoltot voivat olla uusi palvelumuoto metsäurakoinnin osana.

90 Ajouranuurtaja

Lokkeri oli yksi modernin metsäkoneen esimuodoista, ja merkittävä sellainen.

VAKIOPALSTAT

16 Uutiskynnys

98 Seuraavassa numerossa

Tana esittelee Shark 440ET -sähkörepijän

Tana esittelee Maxpossa Shark 440ET -sähkörepijän, joka tarjoaa asiakkaille yhä laajempia mahdollisuuksia sopivan käyttövoiman löytämiseen.

Tana Shark 440ET -sähkörepijä täydentää valmistajansa mukaan mallisarjan ajatusta siitä, että jokaiselle asiakkaalle löytyy sopiva käyttövoima ja suorituskykyisesti takuuvarma repijä toiminnan luonteen mukaan. Vaikka uutuudessa itse revintä tapahtuu verkkovirran avulla, dieseltekniikkaa ei ole kokonaan hylätty. Sähkörepijässä on mukana dieselmoottori, jonka avulla laitetta voidaan ajaa itsenäisesti tuotantolaitoksella tai terminaalilla käsittelypisteeltä toiselle. ”Juuri repijän liikuteltavuus on asiakkaidemme työlle tärkeää. Monella on useita eri jätejakeita käsiteltävänä eri puolilla pihaa ja myös yhden lajin kasan kasvaessa on tärkeää, että konetta voi liikutella. Apumoottorin avulla se on vaivatonta”, kertoo Tana Oy:n tuotepäällikkö Eetu Tuovinen.

Tana on mukana Maxpo-messuilla Hyvinkäällä 31.8.-2.9.2023 osastolla B121.

Sandvik laajentaa porakoneiden valmistuskapasiteettia Tampereen tehtaallaan

Sandvik panostaa porakoneiden valmistuksen kehittämiseen ja tuotannon kasvattamiseen noin 22 miljoonan euron investoinnilla.  

Sandvikin Tampereen tehdasta koskevan kehitysprojektin ensimmäinen vaihe valmistuu vuoden 2024 loppuun mennessä ja sisältää 1600 neliömetrin laajennusosan suunnittelun ja toteutuksen nykyiseen tuotantolaitokseen. Myös uusia työstökoneita, automaatiota ja autonomisia mobiilirobotteja lisätään tehtaan joustavaan valmistusjärjestelmään. Vaiheittainen laajennus nostaa valmistuttuaan tuotantokapasiteettia 25 prosenttia ja mahdollistaa kapasiteetin noston vielä ylimääräiset 20 prosenttia tulevaisuudessa. Riippuen kysynnän kehityksestä, voidaan laajennusosaan asentaa lisää työstökoneita vuoden 2025 aikana, mahdollistaen lisäkapasiteettia vuoteen 2027 mennessä.

”Olemme kasvaneen kysynnän takia tilanteessa, jossa meidän on syytä lisätä porakoneidemme valmistuksen kapasiteettia. Tämä laajennus mahdollistaa sen. Porakoneet valmistetaan huippumoderneilla koneilla, ja investointi edistää myös tuotannon tehokkuutta ja joustavuutta. Osaamisemme porausteknologiassa ja vastuullisessa valmistustoiminnassa antaa meille erittäin hyvät mahdollisuudet tukea innovatiivisilla ratkaisuillamme asiakkaitamme heidän tuottavuus- ja vastuullisuustavoitteidensa saavuttamisessa. Näemme porakoneiden kysynnän jatkuvan tasaisena maanpäällisessä ja maanalaisessa kaivostoiminnassa sekä infrarakentamisen puolella, johtuen jälkimarkkinan ja laitemyynnin kasvusta. Sandvikin porakoneet ovat tunnettuja korkeasta laadustaan, kestävyydestään ja luotettavuudestaan. Investointi vahvistaa asemaamme johtavana porakoneiden kehittäjänä ja valmistajana”, sanoo Mats Eriksson, Sandvik Mining and Rock Solutions -liiketoiminta-alueen johtaja. 

Investoinnin myötä Sandvik kertoo voivansa palvella kansainvälisiä kaivos- ja urakointiteollisuuden asiakkaitaan entistä paremmin laajalla valikoimalla korkealaatuisia porakoneita, porauslaitteiden ydinkomponentteja. Sandvik odottaa työllistävänsä myös jonkin verran uusia työntekijöitä, kun laajennus on täysin toiminnassa.

Sami Alaiso John Deere Forestryn Pohjois-Suomen asiakastuen aluepäälliköksi

Sami Alaiso on nimitetty John Deere Forestry Oy:n Pohjois-Suomen myyntipiirin asiakastuen aluepäälliköksi. Alaiso aloitti tehtävässään 1.8.2023. 

Sami Alaiso on monille John Deere -asiakkaille jo ennestään tuttu, sillä hän on työskennellyt John Deere Forestry Oy:n Rovaniemen asiakaspalvelupisteen varaosamyyjänä kaksi vuotta. Alaisolla on myös aikaisempaa kokemusta asiakaspalvelutyöstä sekä esihenkilötyöstä Motonet Oy -yrityksessä. 

32-vuotias Alaiso on koulutukseltaan restonomi. Hän on kotoisin Oulusta ja kotiutunut Rovaniemelle jo vuonna 2007. Intohimoisen kalastajan perheeseen kuuluu avovaimo, 5-vuotias lapsi ja kaksi koiraa. 

Alaiso jatkaa työskentelyä uudessa, vuonna 2022 valmistuneessa asiakaspalvelukeskuksessa Energiakadulla Rovaniemellä. 

”On hienoa, että olemme saaneet asiakastuen aluepäälliköksi Pohjois-Suomen asiakkaillemme tutun luottohenkilön”, kertoo Suomen aluemyynnin jälkimarkkinointipäällikkö Mikko Borgström

Toyota Land Cruiser uudistuu täysin

Toyota on esitellyt täysin uudeksi kutsumansa Land Cruiser -mallin, joka on suora perillinen jo yli 70 vuoden takaa tutulle nimelle ja ominaisuuksille.

Legendaarisen Toyota Land Cruiserin kerrotaan uudistuneen täysin, ja kuten ajan henkeen kuuluu, on tämäkin auto saanut osansa teknologiavyörytyksestä, jonka kerrotaan tarjoavan hienostuneen ajoelämyksen niin maastossa kuin jokapäiväisessä arkiajossakin. Silti valmistaja muistuttaa, ettei Land Cruiserin mainetta ole unohdettu kestävän luotettavana ikiliikkujana, jolla pääsee haastavimpiinkin paikkoihin – ja sieltä pois.

Alkuperäinen Land Cruiser syntyi elokuun ensimmäisenä päivänä vuonna 1951 kantaen mallinimeä Toyota BJ. Pian esittelynsä jälkeen uutuus näytti kyntensä ja kykynsä ollen ensimmäinen auto, jolla pystyi ajamaan Fuji-vuoren huipulle johtavan reitin kuudennelle välietapille asti. Nousujohteinen ura siitä alkoikin, sillä maineensa siivittämänä Land Cruiser on yksi Toyotan suosituimpia malleja. Sitä on myyty yli 170 maassa yli 11,3 miljoonaa kappaletta.

Uusi Toyota Land Cruiser säilyttää mallille ominaisen, lujan erillisrunkorakenteen , käyttäen uutta GA-F-alustarakennetta. Uuden Land Cruiserin luonnehditaan olevan samanaikaisesti helppo käsiteltävä ja aiempaa mukavampi normaalissa maantieajossa. Runko on 50 % aiempaa jäykempi ja korin sekä rungon yhteenlaskettu jäykkyys on kasvanut 30 %. Nämä lukemat kääntyvät valmistajan mukaan suoraan ketterän täsmälliseen ajettavuuteen, käsiteltävyyteen ja matkustusmukavuuteen. Jousituksen toimintaan on kiinnitetty erityistä huomiota tarjoten erittäin laajan joustovaran jokaisessa kulmassa.

Uutuusmalli on ensimmäinen Land Cruiser, jossa käytetään sähköistä EPS-ohjaustehostinta. Sen edut ovat hyvin pitkälti samat kuin pienemmissäkin henkilöautoissa tarjoten tarkan ajettavuuden ja mahdollisuuden suodattaa ohjauspyörälle välittyviä, ei toivottuja värinöitä. Samoin EPS mahdollistaa uusimman sukupolven Toyota Safety Sense -järjestelmän täysimittaiset toiminnot kaistallapitoavustimineen. 

Uuden Land Cruiserin maastoajo-ominaisuuksia parannetaan mm. uudella, irti kytkeytyvällä etukallistuksenvakaajalla. SDM-järjestelmä (Stabiliser with Disconnection Mechanism) on Toyotan ensimmäinen laatuaan ja mahdollistaa etukallistuksenvakaajan irti kytkemisen kojelaudassa olevan painikkeen avulla. Järjestelmä mahdollistaa etupään joustovarojen hyödyntämisen täysimääräisesti.

Multi-Terrain Monitor -maastokamerajärjestelmän ja Multi-Terrain Select -ajoalustavalitsimen uusimmat versiot antavat tarkkaa tietoa maastoajon avuksi. Korkearesoluutioiset kamerat tuottavat terävää kuvaa näytölle antaen selkeän kuvan ajoympäristöstä ja ajoalustavalitsimen avulla ohjataan nelivetojärjestelmään optimaalisella tavalla eri olosuhteissa. Autossa käytetään Toyota T-Mate-turvallisuus- ja ajoavustinjärjestelmien uusinta versiota.

Länsi-Euroopassa uusi Land Cruiser esitellään 2,8-litraisella dieselmoottorilla. Se tuottaa 204 hv / 150 kW maksimitehon. Moottorin jatkeena on uusi, kahdeksanportainen Direct Shift -automaattivaihteisto. Nämä mahdollistavat 3 500 kg vetomassan jarrullisille perävaunuille. Vuonna 2025 voimalinjavalikoima täydentyy 48 voltin teknologiaan perustuvalla kevythybridillä. 

Perinteikkäitä muotoja on hiottu nykyaikaisilla piirteillä, ja näin on luotu ajaton muoto ilmentämään mallin legendaarista historiaa ja kykyä kohdata kaikki nykypäivän haasteet. Asiassa on toki käytännöllinen puolensakin: lyhyet ylitykset ja helposti arvioitavat kulmat helpottavat ajoa maastossa. Sisätilat tarjoavat tilaa ja mukavuuksia joko viidelle tai seitsemälle hengelle.

Profiilissa on säilytetty Land Cruiserin klassinen muoto voimakkailla vaakasuorilla linjoilla. Uutuuden pituus on 4 920 mm, leveys 1 980 mm, korkeus 1 870 mm ja akseliväli on 2 850 mm. 

Land Cruiserin mallistoon kuuluu alkuvaiheessa myös First Edition -varustetaso, joka tulee saataville ennakkovarauksen tekeville asiakkaille. Ennakkovaraukset uutuusmallille käynnistyvät loppuvuodesta 2023. Ensimmäiset uudet Land Cruiserit saapuvat Eurooppaan ja Suomeen vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla.

Korjausoikeuskampanjointi tuo tulosta USA:ssa

RTR eli Right to repair, oikeus korjata omistamaansa kalustoa, on muodostunut Yhdysvalloissa kuumaksi kysymykseksi viime vuosina. Nyt suuret maatalouskonevalmistajat ovat taipuneet maanviljelijöiden ja heidän asiaansa ajaneen AFBF:n tahtoon.

Kuluvan kevään ja kesän aikana American Farm Bureau Federation on allekirjoittanut yhteisymmärryspöytäkirjoja CLAAS of American, John Deeren, CNH Industrial Brandsin (johon kuuluvat Case IH ja New Holland), AGCO:n ja Kubotan kanssa. Yhdessä nämä viisi MOU-sopimusta kattavat noin kolme neljäsosaa Yhdysvalloissa myydyistä maatalouskoneista.

Sopimukset mahdollistavat maatalouskoneiden omistajille oikeuden korjata omia maatalouslaitteitaan. 

Sopimusten myötä asiakkaille mahdollisestaan pääsy esimerkiksi huolto- ja korjausopasmateriaaliin, koneiden itsediagnostiikkatietoihin ilman jälleenmyyjän tai huoltoliikkeen osallisuutta korjausprosessiin. Samoin mahdollistetaan myös diagnostiikka- ja erikoistyökalujen ostaminen tai vuokraaminen, sekä pääsy samoihin varaosiin kuin jälleenmyyjillä. 

Uusilla sopimuksilla kuitenkin kunnioitetaan valmistajien immateriaalioikeuksia ja lakisääteisiä vaatimuksia. Konevalmistajat ovat perustelleet RTR-mahdollisuuden epäämistä aiemmin juuri immateriaalioikeuksien sekä takuu- ja turvallisuusasioiden nojalla.  

Metsäalustainen Hitachi ZX135USL seiskasarjaan

Hitachilla on jo pitkät perinteet metsäalustaisten kaivukoneiden kehittelyssä, ja tämä jatkuu nyt seiskasarjaan siirtyvän korkealla alavaunulla varustetun ZX135USL:n merkeissä. 

Japanissa puunkorjuuta tehdään paljon kaivukoneilla, ja niinpä Hitachi on ollut tämän asian kehityksessä tarkkana jo hyvän aikaa: aikoinaan esitelty EX100M-kaivukone peräti mullisti metsäkäyttöön tarkoitettujen kaivukoneiden markkinat. EX-sarjan päivityttyä Zaxis-mallisarjaan esiteltiin ZX110M ja myöhemmin lyhytperäinen sisarmalli ZX135USL, jonka valmistaminen jatkuu nyt ZX6-sarjan sijaan ZX7-sarjalaisena. Uuden ZX135USL-7:n myynti on jo aloitettu Suomessa ja ensimmäiset koneet pääsevät esiteltäväksi 2023 aikana. 

Uudessa Hitachi ZX135USL-7:ssa on edeltäjänsä tapaan lyhyt peräylitys, ja sen kääntöympyrän säde on 1490 mm. Alavaunu on puolestaan 560 mm maavaralla. Sen rakenne sekä ajon komponentit ja voimansiirto on suunniteltu erityisesti haastavissa olosuhteissa työskentelyyn, josta kertoo myös 130 kN vetokyky. Ajomoottorin kotelointi, johtopyörät, pohjalevy ja perusketjut ovat metsäkäyttöön vahvistetut. Alavaunulla on pituutta 3790 mm ja leveyttä 800 mm teloilla 2790 mm. Ylärullia ZX135USL-7-mallista löytyy kaksi kappaletta ja ne ovat kokoluokkaa suurempia kuin ”normaalissa” ZX135US-mallissa. Kuljettajan istuin on ZX135USL-7:ssa 220 mm korkeammalla kuin US-7-mallissa tarjoten erinomaisen näkyvyyden työkohteeseen. Järeä alavaunu tekee koneesta myös erittäin vakaan. Jos verrataan ZX135US ja USL-malleja, niiden välinen painoero on noin 1600 kg. Valtaosa tästä massasta löytyy alavaunusta. Tyypillisesti ZX135USL varustellaan lisäksi Suomessa tukisuksilla ja leveämmillä teloilla, joten todellinen painoero on vielä paljon tätäkin suurempi. 

Ei SCR-järjestelmää 

ZX135USL-7:n moottorina on Toyota Industries Corporationin valmistama 74kW:n nelisylinterinen turboahdettu Commonrail-diesel. Jälkikäsittelystä ja Stage 5 päästömääräysten täyttymisestä huolehtivat DOC (Diesel-hapetuskatalysaattori) ja CSF (partikkelisuodatin). Ureaa ei siis tässä koneessa tarvita, mikä vähentää osaltaan myös käyttökustannuksia. Toyotan valmistama 1KDE-moottori löytyy entuudestaan jo ZX130LCN-7 ja ZX135US-7 malleista, jotka esiteltiin vuosien 2021-2022 vaihteessa. Suomeen Toyotan moottorilla varustettuja koneita on siis toimitettu jo tovi, ja maahantuoja Rotator Oy:n mukaan kokemukset ovat osoittaneet kyseessä olevan kelpo moottorin suomalaisiin olosuhteisiin. 

Hydraulijärjestelmässä virtauksesta huolehtii kaksi aksiaalimäntäpumppua, joiden yksittäinen tuotto on 117l/min, eli yhteensä siis 234 l/min. HIOS V mahdollistaa Hitachille tyypillisesti erittäin tarkat ja hyvin hallittavissa olevat liikkeet. HIOS-hydrauliikkajärjestelmän viimeisin V-version kerrotaan myös mahdollistavan koneen entistä tehokkaamman käytön pienemmällä polttoaineenkulutuksella. 

Ohjaamo on kokenut paljon muutoksia aikaisempaan mallisarjaan nähden niin fyysisen kokonsa kuin mukavuuksiensa puolesta, ja noudattelee siten jo tutuksi käynyttä Hitachin seiskasarjan kaivukoneiden kehityssuuntaa. Sinällään ZX135USL-7 ei siis tuo tälle sektorille enää mitään erityisempää ihmeteltävää, mutta nostaa nyt myös metsäalustaisen koneen samalle viivalle Hitachi-sisartensa kanssa. Mainitsemisen arvoista on toki metsäkäytössä se, että nykyään ohjainkahvat liikkuvat kuljettajan istuimen mukana. Tämä on erityisen mukava ominaisuus silloin kun työskennellään vaikeassa maastossa ja istuin liikkuu esimerkiksi joustoissa. Kuljettajaan kohdistuvat tärinät ovat muutenkin vaimeammat, sillä myös ohjaamon iskunvaimennusta on parannettu.

Päivittäiset tarkastuspisteet ovat hyvin kuljettajan ulottuvilla, kuten perusmallin ZX135US-7:ssakin. Ohjaamon takana olevan luukun avaamalla kuljettaja pääsee käsiksi mm. ilmansuodattimeen, ja oikean takakulman luukun avaamalla pääsee taas käsiksi muihin suodattimiin. Suodattimien vaihto onnistuu maasta käsin, mutta toki hieman korkeammasta alavaunusta johtuen ne ovat hieman korkeammalla kuin ZX135US-7 mallissa. 

Metso ostaa Häggblomin

Kuva: Koneurakointi / IK

Metso on allekirjoittanut sopimuksen yksityisomistuksessa olevan suomalaisen konepaja- ja suunnitteluyhtiö Ab A. Häggblom Oy:n ostamisesta. Metso ostaa Häggblomin laajentaakseen lastaus- ja kuljetustuotevalikoimaansa.

Häggblomin keskeiseen tuotevalikoimaan kuuluvat kaivoskuorma-autojen kuormalavat ja kauhat. Häggblomin palveluvalikoimaan kuuluvat myös kaivoskuorma-autojen lavojen ja kauhojen kulutusosat ja kunnostukset sekä niihin liittyvät huoltopalvelut. Häggblom on tehnyt useita vuosia yhteistyötä Metson kanssa kaivoskuorma-autojen lavojen valmistajana. 

Yrityskauppa laajentaa Metson kokonaisvaltaisten lastaus- ja kuljetusratkaisujen tuotevalikoimaa  ja vahvistaa yhtiön asemaa jälkimarkkinoilla. Metson tavoitteena on myös hyödyntää Häggblomin suunnittelu- ja valmistusosaamista muiden alueellisten ja maailmanlaajuisten kumppaneiden kanssa.   

”Lastaus- ja kuljetusratkaisut ovat kasvavaa liiketoimintaa ja tavoitteenamme on jatkuvasti kehittää asiakaspalvelukykyämme. Häggblomin tuotevalikoima, suunnittelu- ja valmistuskyky sekä huolto-osaaminen ovat hyvä lisäys Metson kulutusosavalikoimaan. Arvostamme Häggblomin työntekijöiden osaamista, ja jatkamme liiketoiminnan kehittämistä  aikaisemman hyvän kumppanuuden pohjalta”, sanoo Metson Kulutusosat-liiketoiminta-alueen johtaja Heikki Metsälä

”Yrityksemme aloittaa jännittävän uuden vaiheen. Olemme tehneet menestyksekästä yhteistyötä Metson kanssa jo useiden vuosien ajan, ja nyt olemme innoissamme siitä, että olemme pian osa kansainvälistä yritystä. Uskomme, että osaamisemme ja tuotteemme sopivat hyvin Metson lastaus- ja kuljetustuotetarjontaan. Yrityskauppa on myönteinen uutinen  asiakkaillemme ja työntekijöillemme, jotka ovat tärkein voimavaramme”, sanoo Häggblomin toimitusjohtaja Jukka Karhula.

Yrityskaupan toteutumisen arvioidaan tapahtuvan elokuussa 2023. Osapuolet ovat sopineet, että kaupan arvoa ei julkisteta, eikä sillä ole olennaista vaikutusta Metson taloudelliseen tulokseen.

2,310tykkääjääTykkää