>

Lundberg-valmistus Ruotsista Suomeen

Lännen MCE Group on päättänyt siirtää Lundberg-ympäristönhoitokoneiden valmistuksen Ruotsin Skellefteåsta Loimaalle osaksi LMCE Groupin päätehdasta. Valmistuksen siirron taustalla ovat kasvavat liiketoimintavolyymit ympäristönhoitokoneissa. Samalla uudistetaan LMCE-konsernin teollista rakennetta.

Toimintojen keskittäminen kasvattaa Loimaan tehtaan valmistuskapasiteettia ja on vastaus konsernin omien tuotteiden sekä myös sopimusvalmistustuotteiden kasvavalle kansainväliselle kysynnälle. Lundberg -ympäristönhoitokoneiden valmistuksen siirto Loimaalle tapahtuu vaiheittain lähikuukausina. LMCE Groupille jää vielä siirron jälkeen teollista toimintaa Skellefteåån osakokoonpanojen muodossa. 

Lundberg-ympäristönhoitokoneiden kysyntä on LMCE Groupin mukaan ollut viime vuodet vahvassa kasvussa Pohjoismaissa ja koneiden tilauskanta on ennätyksellisen korkea. Valmistuksen siirtyminen Loimaalle vaatii investointeja ja henkilöstön lisärekrytointeja, joista osa on jo tehty viime vuoden, kuluneen talven ja kevään aikana. Käynnissä on kuitenkin vielä lisärekrytointeja muun muassa tuotantoon ja tuotekehitykseen liittyen. 

Olemme viime vuodesta lähtien selvittäneet vaihtoehtoja, jolla voimme vastata Lundberg-tuoteperheemme kasvavaan kysyntään markkinoilla. Selvitimme vaihtoehtoja nykyisen Skellefteån tehtaamme uudelleensijoittamiseen paikkakunnalla sekä myös vaihtoehdon valmistuksen siirron osalta Loimaalle. Tässä vertailussa Loimaan tehdas osoittautui kilpailukykyisimmäksi ratkaisuksi. Valmistammehan siellä jo Lännen-, Meclift- ja Watermaster-tuotteemme”, toteaa LMCE-konsernin toimitusjohtaja Timo Huttunen

Valmistuksen siirrolla ei ole vaikutusta Lundberg-ympäristönhoitokoneiden myynti-ja jälkimarkkinointitoimintoihin ja -kanaviin. Asiakkaiden yhteyshenkilöinä jatkavat jatkossakin samat entiset Lundberg-myyjät ja -sopimushuoltokumppanit. 

Kevitsan kaivoksen sulkemiseen tarvittava kiviaines Metsähallituksen mailta

Kuva: Koneurakointi / JP

Metsähallitus ja Boliden Kevitsa Mining Oy ovat solmineet sopimuksen, joka koskee Sodankylän kunnassa sijaitsevan Kevitsan kaivoksen sulkemiseen käytettäviä sora- ja moreenialueita. Kaivosyhtiö on saanut päätökseen YVA-prosessin ja Natura-arvioinnin, joissa tarkasteltiin maa-ainesten ottoon liittyviä vaihtoehtoja. Kevitsan kaivosalueella ei ole sulkemiseen soveltuvaa moreenia, minkä vuoksi sitä on hankittava sen ulkopuolelta.

”Neuvoteltu sopimuskokonaisuus koskee vuosia 2023–2035, joiden aikana sivukivikasat ja rikastushiekka-altaat tullaan peittämään moreenikerroksella. Kaivoksen sivukivialuetta täytetään vaiheittain. Peittorakennetyöt aloitetaan jo toiminnan aikana. Sulkemiseen tarvittavan moreenin määrä on yhteensä noin 8,9 milj.m³ ja peitettävien alueiden koko on yhteensä noin 640 hehtaaria. Moreenia tullaan ottamaan kuudelta erilliseltä alueelta ajanjakson aikana ja ottoalueiden koko on yhteensä reilut 500 hehtaaria”, Metsähallituksen kaivannaispäällikkö Harri Saxlund sanoo.

”Olemme keskustelleet ottoalueiden käytöstä niillä toimivien paliskuntien ja muiden sidosryhmien kanssa. Ottotoiminnan yhteydessä alueen tiestöä parannetaan, jolloin se palvelee myös metsätalouden ja muiden tienkäyttäjien tarpeita”, Saxlund toteaa.

”Uusiutuvan fossiilivapaan energian tuotannon ja varastoinnin ratkaisut sekä liikenteen sähköistyminen lisäävät kaivosmineraalien tarvetta. Valtion maa- ja vesialueita voidaan tarkastella niiden tuotantopaikkoina tai tämän sopimuksen tyyppisinä ottoalueina, kun toiminta on vastuullista ja yhteensovitettavissa alueen muun käytön kanssa”, Saxlund jatkaa.

Kevitsan kaivoksen tuotannonaikaiseen sulkemiseen käytettävät moreeninottoalueet maisemoidaan oton jälkeen luiskaamalla alueet ja istuttamalla alueille mäntyvaltaista sekapuustoa jälkihoitosuunnitelman mukaan. Osa ennallistettavista alueista varataan jäkälänkasvatuskokeilua varten.

”Kaivostoimintaan kuuluu keskeisenä osa-alueena kaivosten vastuullinen sulkeminen ja jälkihoito parhaiden käytäntöjen mukaisesti. Boliden Kevitsan kaivoksella sulkeminen on aloitettu vaiheittain jo kaivostoiminnan aikana. Alue palautetaan luonnonympäristöksi muuta maankäyttöä varten siten, että ympäristön ja vesistöjen tila pysyy hyvänä myös pitkällä aikavälillä”, kertoo Johanna Holm, Boliden Kevitsan EHSQ johtaja.

Goodyearilta ratkaisu satamakoneiden rengashallintaan

Goodyear esittelee DrivePoint Heavy Duty -ratkaisun satamakoneiden renkaiden kunnon seurantaan. Ratkaisu auttaa parantamaan renkaiden ennaltaehkäisevää kunnossapitoa ja vähentämään ajoneuvojen seisonta-aikaa kontinkäsittelykalustossa. 

Goodyear DrivePoint Heavy Duty perustuu sekä laitteisiin että käyttäjäystävällisiin mobiili- ja verkkosovelluksiin. Se käyttää ajoneuvoteollisuudessa hyväksi todettua teknologiaa, jota on skaalattu ja sovitettu käytettäväksi suuremmissa konttien käsittelykoneissa, kuten kurottajissa, konttilukeissa ja automaattisesti ohjatuissa ajoneuvoissa. 

Järjestelmä käyttää satamassa tai konttikentällä sijaitsevia akkukäyttöisiä vastaanottimia. Vastaanottimet lukevat ja analysoivat venttiilien rengaspaineanturien tietoja ohi ajavista koneista, mikä säästää käyttäjän aikaa. Helposti asennettava Goodyear DrivePoint Heavy Duty -laitteisto on vain osa ratkaisua. Proactive Solutions -osaamiskeskuksen kautta Goodyearilla on laaja kokemus verkkopohjaisten kaluston ja renkaiden hallintatyökalujen kehittämisestä. Goodyear DrivePoint Heavy Duty sisältää kolme ohjelmistoa käyttäjille, kuljettajille ja asentajille: Goodyear FleetHub, Goodyear DriverHub ja Goodyear TechHub. 

Goodyear FleetHub on verkko- ja mobiilisovellus, joka on suunniteltu antamaan jatkuvasti tietoa kaluston renkaiden kunnosta. Koneiden ja satamalaitteiston integroitu yhdistettävyys tekee siitä dataohjatun renkaiden hallintaratkaisun ja antaa käyttäjälle ja käyttöhenkilöstölle täyden etänäkyvyyden koneen renkaiden kuntoon. Järjestelmä ilmoittaa, kun rengas tarvitsee pikaista huoltoa. 

Goodyear DriverHub käyttää samoja tietovirtoja ja muuttaa ne kuljettajan kannalta merkitykselliseksi ja jatkuvaksi tiedoksi renkaiden kunnosta. Goodyearin DrivePoint Heavy Duty -ratkaisuun yhdistettynä sovellus auttaa kuljettajia ja käyttäjiä tekemään asianmukaisia päätöksiä, joilla vähennetään renkaisiin liittyviä ongelmia ja parannetaan satamien turvallisuutta. 

Goodyear TechHubin avulla asentajien on helppo hallita Goodyear DrivePoint Heavy Duty -ratkaisun asennusta ja/tai huoltoa. Intuitiivinen mobiilisovellus helpottaa asennusta kalustoihin, opastaa käyttäjää asennuksen aikana ja mahdollistaa oikeiden parametrien nopean syötön kullekin laitetyypille. 

Kaikki kolme ratkaisua on synkronoitu Goodyear-pilvipalvelun kanssa, joten tiedot ovat tallessa myös verkkoalueen ulkopuolella. 

Octavian Velcan, Managing Director, OTR & Aviation EMEA: ”Konttienkäsittelyalaan kohdistuu ennennäkemättömiä toimitus- ja kustannuspaineita, joten Goodyear DrivePoint Heavy Duty on ajankohtainen innovaatio toimialan kannalta kriittisessä vaiheessa. Käyttäjät voivat keskittyä pitämään koneet liikkeessä vähentämällä koneiden tarkastamiseen ja renkaiden huoltoon kuluvaa aikaa automaattisilla ratkaisuilla, jotka tukevat sekä verkko- että mobiilisovellusten ohjelmistoja.” Hutchison Ports ECT Rotterdam on pilotoinut Goodyear DrivePoint Heavy Duty -ratkaisua. Hutchison on yksi Euroopan johtavista ja edistyksellisimmistä konttiterminaalioperaattoreista. Goodyear DrivePoint Heavy Duty asennettiin automaattisesti ohjattuihin ajoneuvoihin ECT Euromax- ja ECT Delta -terminaaleissa. 

Kokeilussa todettiin, että ajoneuvoja voitiin huoltaa tehokkaasti ja että ratkaisu auttoi pidentämään renkaiden käyttöikää. Ratkaisu sopi tulosten mukaan erinomaisesti automaattisesti ohjattujen ajoneuvojen toimintaan, koska renkaiden tarkastaminen ei edellyttänyt pysähtymistä. Laajennetut ohjelmistoratkaisut voivat nyt tuoda samat hyödyt kuljettajien ohjaamiin konttien käsittelyajoneuvoihin. 

DrivePoint Heavy Duty -ratkaisun lanseeraus laajentaa entisestään satamasovelluksiin tarkoitettua Goodyearin tuote- ja palveluvalikoimaa. Vuonna 2021 Goodyear lanseerasi EV-4S Gen II-, EV-5S Gen II- ja EV-4M Port Handler -rengasmallit, jotka laajensivat yhtiön monipuolista rengasvalikoimaa konttien käsittelyyn satamissa sekä räätälöityjä ratkaisuja kontinkäsittelijöille, kurottajille, konttilukeille, kuljetuslukeille ja vastaaville laitteille.

TimberMatic Kartat näyttää nyt myös tärkeät ympäristötiedot

John Deere Forestryn TimberMatic Kartat -sovelluksen älykkäät karttatasot kehittyvät sovelluksen mukana jatkuvasti. Uusimpana ominaisuutenaan kartta tuo nyt näkyviin metsän arvokkaat luontokohteet. 

Uudet älykkäät karttatasot helpottavat korjuusuunnitelman laatimista ja päivittäistä hakkuutyötä. Tarkka ja havainnollistettu tieto maastosta ja puustosta antaa tärkeää ennakkotietoa leimikosta ja harvennustarpeesta sekä auttaa suunnittelemaan taloudellisimmat ajoreitit. Nyt metsänkäyttöilmoitus-karttataso täydentyi tärkeällä ympäristötiedolla 

Uusin päivitys tuo selkeästi näkyviin metsän arvokkaat luontokohteet. Metsänkäyttöilmoitukset -karttatasolle on lisätty Metsäkeskuksen tietokannassa olevat metsälain mukaiset erityisen tärkeät elinympäristöt. Visuaalisesti selkeä ja yksityiskohtainen karttataso tukee työskentelyn aikaista luontokohteiden tunnistamista kaikkina vuodenaikoina. Luontokohteiden aktiivinen tunnistaminen maastossa on edelleen ensisijaisen tärkeää, mutta karttatason antama tarkempi tieto antaa edellytykset entistä tarkempaan ja ympäristöä paremmin huomioivaan työn suunnitteluun. 

TimberMatic Kartat ja TimberManager ovat olleet vakio-ominaisuuksia kaikissa uusissa John Deeren G-Sarjan harvestereissa ja kuormatraktoreissa syksystä 2018 alkaen, ja sovellusten uudet päivitysversiot tarjotaan veloituksetta asiakkaiden käyttöön. John Deere Forestryltä kerrotaan, että sovellusta ja karttatasoja kehitetään jatkuvasti palvelemaan paremmin niin metsäkoneyrittäjän kuin harvesterin- ja kuormakoneiden kuljettajien tarpeita. Järjestelmä on myös jälkiasennettavissa laitteistovaatimukset täyttäviin vanhempiin koneisiin. 

Uusi Mitas Agriterra 02 SP

Mitas tuo markkinoille uuden Agriterra 02 SP -renkaan, joka on suunniteltu moderneille maatalousperävaunuille maksimoimaan maaperän suojausta. 560/60R22.5 IMP -koossa julkistetussa renkaassa käytetään myös VF-teknologiaa.

Valmistaja tiedottaa, että renkaan suunnittelun tarkoituksena on tarjota maanviljelijöille rengas, joka tuottaa vähemmän painetta maahan, ja jonka suurempi jalanjälki johtaa parempaan maan suojeluun ja siten suurempiin satoihin. ”Joustavan ja erittäin vahvan VF-sivuseinärakenteensa ansiosta Agriterra 02 SP mahdollistaa turvallisen toiminnan alhaisemmilla ilmanpaineilla. Tämä kasvattaa renkaan jalanjälkeä jopa 25%, mikä puolestaan ​​vähentää maapaineita jopa 20%. Se parantaa maaperän kuntoa merkittävästi vähentämällä maan tiivistymistä”, selittää Mitas-maatalousrenkaiden tuotepäällikkö Pavel Kott.

Korkean kuormituskapasiteetin ja enimmäisnopeuden (65 km/h) ansiosta Agriterra 02 SP tarkoittaa vähemmän ajokertoja kuormien kuljettamiseen, ja se mahdollistaa myös nopean tieajon, mikä säästää merkittävästi aikaa. Rengas sopii käytettäväksi maanteillä ja maastossa, ja sen erinomaisiksi mainitut itsepuhdistavat ominaisuudet vähentävät tien likaantumista lähtiessä pellolta.

Erityisen kuusikulmaisen jalkavaijerin ansiosta renkaan on mahdollista käyttää alhaisemmassa ilmanpaineessa rajoittamatta sen käyttöikää. Lisäksi Agriterra 02 SP:n kuvioitu kulutuspinta ja pyöristetyt olka-alueet tekevät siitä erittäin hellävarainen nurmelle.

”Agriterra 02 SP -renkaan kehittämisessä päätimme tarjota ensimmäisen perävaunurenkaan, joka on paranneltu VF-teknologialla (Very High Flotation), jota olemme käyttäneet menestyksekkäästi jo monien vuosien ajan esimerkiksi traktorinrenkaissamme. Tämä parantaa merkittävästi renkaan ominaisuuksia, tarjoten maksimaalisen maaperän suojan yhdessä korkeamman kuormituskapasiteetin kanssa, mikä vaikuttaa positiivisesti käyttötehokkuuteen säästöinä sekä ajassa että rahassa”, sanoo Kott.

LIKUFIX on jatkossa Liebherr Solidlink

Liebherrin automaattinen pikakiinniketuote LIKUFIX saa uuden nimen. Jatkossa tuote tunnetaan miltei maailmanlaajuisesti nimellä Solidlink.

Liebherrin LIKUFIX on tuttu nimi merkin oman automaattisen kaivukoneiden pikakiinnikkeen osalta, mutta nyt tämä tuote nimetään uudestaan suuressa osassa maailmaa. Jatkossa se tunnetaan Liebherr Solidlink -nimellä. Ainoastaan saksan- ja ranskankieliset alueet jäävät käyttämään perinteistä Likufix-nimimuotoa. Nimenmuutos ei sisällä suurta dramatiikkaa vaan uuden muodon on yksinkertaisesti todettu olevan uudessa muodossaan helpompi ymmärtää ja muistaa laajemmilla markkinoilla. Tuote pysyy samana nimenmuutoksesta huolimatta. 

Fendt E300 valmis sarjatuotantoon

Fendt E300 -sähkötraktori on nyt valmis sarjatuotantoon, mutta sitä ei valmista Fendt vaan hollantilainen maatalouskonekauppias Holland-Utrecht B.V. 

Kunnianhimoisella jälkirakennushankkeella, Fendt E300 S4 -sähkötraktorin protokoneella, on takanaan 900 onnistunutta käyttötuntia, ja nyt tämän 136-hevosvoimaisen, kahdeksan tuntia täysillä, jopa 360 kWh:n LFP-akuilla työskentelevän koneen voi tilata myös omakseen. Fendt 314 Varioon perustuva ratkaisu maksaa kaikkineen 495 000 euroa, ja hinta sisältää uuden Fendtin sekä tarvittavat muutostyöt komponentteineen. Valmistajan ei kuitenkaan ole varsinaisesti Fendt, vaikka asialle onkin päämiehen siunaus: traktorin kaupallistamisesta vastaa hollantilainen maatalouskonekauppias Holland-Utrecht B.V.

CASE uudistaa höyläohjauksen

CASE tuo 836C ja 856C -tiehöyliin sähköhydraulisen emäterän ohjauksen sekä muita hallintaparannuksia.

CASEN tiehöylät saavat sähköhydraulisen joystick-ohjauksen jolla emäterän ja ajon hallinta sujuvoituu entisestään. Joystickit on varustettu useilla rullakytkimillä ja painikkeilla, joilla ohjataan työhydrauliikkaa ja ohjausta. Uudelleen suunniteltu sivukonsoli sisältää nyt lisäkytkimiä, joiden avulla järjestelmää voidaan säätää käyttäjän tarpeiden mukaan. Uudella ohjausjärjestelmällä kuljettaja voi ohjata konetta vasemmanpuoleisella kahvalla. Kaikki ohjauskomennot, mukaan lukien etupyörien ja runkonivelen kääntö sekä pyöräkallistuksen säätö ovat käytettävissä joystickin kautta. Myös uusi RTC-toiminto mahdollistaa sen, että kuljettaja voi palauttaa kaikki liikkeet takaisin keskiasentoon napista. Konetta voi ohjata nyt ilman käsien irrottamista vivuilta.

Lisäksi tarjolla on mukavuusohjaus, joka aktivoituna vähentää ohjauspyörän kierrosten määrää, mahdollistaen täyden U-käännöksen vähällä veivauksella.

Yhdistetty ohjaus puolestaan niputtaa eri komennot yhdeksi ohjaustoiminnoksi. Aktivoinnin jälkeen etupyöräohjaus, runkonivel ja pyöräkallistus toimivat yhdessä ohjausvälineestä riippumatta. Tämä auttaa ja vähentää miettimistä erityisesti tiukoissa käännöksissä. Lisäksi mukaan tulee TwinLift-ominaisuus, jolla voi käyttää molempia emäterän nostosylintereitä samanaikaisesti oikeanpuoleisesta kahvasta. 

Marakonilta oma MRB-vasaramallisto

Marakon Oy tiedottaa lanseeraavansa oman MRB-hydraulivasaroiden malliston kotimaan lisälaitemarkkinoille. MRB-vasaroita tulee tarjolle kaikkiin yleisimpiin Suomessa käytössä oleviin peruskoneluokkiin.  

Marakonin iskuvasarat kantavat nimeä MRB, ja nimi muodostuu sanoista Marakon Rock Breakers. Mallisto kattaa 13 hydraulivasaraa, jotka jakautuvat S-, M- ja L-sarjoihin ja työpainoiltaan 335–7250 kiloon. Vasaravalikoimasta vaihtoehtoja jaellaan siis neljätonnisista aina 120 tonnin peruskoneisiin. 

MRB-vasaroiden luvataan olevan käyttökustannuksiltaan edullisia, ja niiden kerrotaan olevan suunniteltuja ominaisuuksiltaan kotimaassa tehtäviin purku- ja rikotustöihin. Vasarat on varustettavissa myös kuumiin olosuhteisiin sekä vedenalaiseen rikotukseen. Optiona on myös tyhjäiskun suojaus ja varustelulistalta löytyy mallista riippuen myös automaattirasvaus. Vasaroilla on yhden vuoden takuu.

Ennen nyt tehtyä lanseerausta vasaroita kerrotaan testatun Marakonin oman henkilökunnan ja valikoitujen asiakkaiden toimesta erityyppisillä työmailla. Yhden näistä valikoiduista asiakkaista tiedotetaan olevan Porausliike Ryth Oy, joka koekäytti 2650 kg:n työpainoista XB36-mallia loka-marraskuun aikana Lahdessa Pippo-Kujalan yritysalueen työmaalla. Marakonilta kerrotaan, että vasaran ominaisuudet pääsivät täysipäiväisessä rikotustyössä kovaan testiin, ja että testikäytössä MRB-vasarat ovat näyttäneet luotettavuutensa ja varmakäyttöisyytensä.

”MRB-vasara iskee hyvin. Vasara ei täristä ja sitä on helppo käyttää. Myös kotelon muotoilu on hyvä ja kivien kääntely onnistuu hyvin”, luettelee vasaraa rikotustyössä käyttänyt Jari Väisänen Porausliike Rythiltä. 

Uusien vasaroiden jälkimarkkinoinnin vakuutetaan myös vastaavan asiakkaiden tarpeisiin, ja vara- sekä kulutusosien saatavuuden sekä huoltotöiden laadukkuuden suhteen ei MRB-myyntiorganisaation mukaan tingitä.

Vasaravalikoiman kerrotaan olevan näytillä esimerkiksi tulevan kauden konetapahtumissa. 

Nyt se on DEVELON

Jonnet eivät enää välttämättä muista aikaa, kun DEVELON oli Doosan, mutta näin se maailma makaa: maaliskuun puolivälin jälkeen virallinen brändimuutos otti paikkansa Hyundai Genuine -konsernin merkkiperheessä, joten on aika totutella paitsi uuteen, myös tulevaan.

Kuten tammikuussa 2023 luvattiin, rakennuskonebrändi Doosan muuttuu muotoon DEVELON kaikkialla maailmassa. Projekti uuden, Doosanin korvaavan tuotemerkin löytämiseksi alkoi, kun Doosan Infracore myytiin elokuussa 2021 HD Hyundaille. DEVELON-nimi valittiin viestimään yrityksen halusta kehittyä tuodakseen innovatiivisia ratkaisuja rakennuskoneteollisuuteen teknologisen muutoksen ja ainutlaatuisten laitteiden ja palveluiden kehittämisen kautta.

TÄTÄ ON TULEVAISUUS? 225 on suosittu kone kuljettajien keskuudessa, mutta ilmeisesti ainakaan ohjaamossa ei jatkossa ole paikkoja tarjolla. Tätä lupailee automatisoitu X2-konsepti.

Uusi tuotemerkki debytoi CONEXPOssa, Las Vegasissa, maaliskuun puolivälin paikkeilla. Esillä oli paitsi DEVELON-merkkisiä koneita, myös viimeisimpiä autonomiaan tähtääviä Concept-X-koneratkaisuja.

HUOMISEN LAPPUTRAKTORI. Samaa konseptia esiteltiin myös puskukoneen muodossa, eli tietoa tulee taivaalta ja etäohjauksen kautta. Apuna käytetään anturointia ja konenäköä sekä -oppimista.

Nyt  brändimuutosta jatketaan DEVELONin tutuksi tekemisessä paikallisten jälleenmyyjien tasolla päivittämällä kylttejä ja konetarroja. Asiakkaat alkavat todennäköisesti nähdä uusia merkkikoneita DEVELON-jälleenmyyntipisteissä ja työmailla jo vuoden 2023 toisen neljänneksen lopussa.

DEVELON toimii Hyundai Genuine -konsernin tytäryhtiönä Hyundai Construction Equipmentin rinnalla. Nämä kaksi tytäryhtiötä pysyvät itsenäisinä rakennuskoneyhtiöinä HD Hyundain alaisuudessa. 

2,310tykkääjääTykkää