>

Päällystysammattilaisesta tulossa uhanalainen laji

Kuva: Koneurakointi / JP

Asfalttikoneiden kolonnan tien päällä bongaava saa onnitella itseään tänä kesänä. Koneista niitä käyttävine ammattilaisineen tuli harvinainen näky päällystysmäärien romahdettua. INFRA ry:n jäsenyrityksissä pelätään, ettei osaajia enää hevin löydy, kun korjausvelkaa aletaan joskus lyhentää.

Kesällä 2023 tien päällä nähdään ennätyksellisen vähän päällystysalan ammattilaisia töissä.

”Työntekijöitä ja kalustoa on kokonaismarkkinan laskun takia normaalia vähemmän kauden aloituksessa”, Peab Asfaltin operatiivinen johtaja Ossi Simonen vahvistaa.

Tilanne on seurausta päällystysmäärien nopeasta vähenemisestä. Väyläviraston mukaan tänä vuonna uusi pinta tulee enintään 1500 kilometrin matkalle. Edellinen pohjalukema 1800 kilometriä on vuodelta 2019. Teiden päällystekilometrit ovat pienimmät 60 vuoteen.

Noin 15 viime vuoden aikana teitä on päällystetty Suomessa keskimäärin 3000 kilometriä vuodessa. 

Korjausvelan kasvun pysäyttämiseksi teitä ja kevyen liikenteen väyliä pitäisi päällystää vähintään 4000 kilometriä vuosittain. Tavoitteeseen on vuoden 2005 jälkeen ylletty yhtenä vuotena. 

Lyhyeksi jäävä kausi ajaa ihmiset muihin töihin 

Alan yrityksissä nähdään, että töiden väheneminen on uhka osaajien rekrytoinneille tulevaisuudessa. 

”Osaajia on ollut aiemminkin vaikea löytää, ja nykyinen tilanne lisää haasteita merkittävästi. Tämä tulee olemaan suuri ongelma tulevaisuudessa”, Peab Asfaltin Simonen arvioi.

GRK:n tekninen johtaja Matti Honkonen huomauttaa, että alalla on ollut heikko pitovoima, koska työmääriä on ollut vaikea ennustaa. Tänä vuonna kauden lyheneminen tuo vielä lisähaastetta.

”Työkausi loppuu osalla todella aikaisin, jopa elokuulla. On ymmärrettävää, että työntekijät hakeutuvat muihin töihin taloudellisista syistä”, Honkonen pohtii.

Asfalttikalliolla henkilöstöä on jouduttu vähentämään viime vuosina noin 30 prosentilla: ”Osa on luonnollista poistumaa, osa ammattilaisia, jotka eivät enää usko alaan ja hakeutuvat muihin töihin. Sitä on ollut erittäin huolestuttavaa seurata”, toimitusjohtaja Mikko Mäkelä summaa.

”Tarve kalliimmille peruskorjauksille kasvaa” 

Suomen tiestössä on korjausvelka reilun 1,5 miljardin euron edestä. Synkästä nykytilanteesta huolimatta yrityksissä uskotaan, että sitoutumista velan nitistämiseen vielä löytyy: ”Tiestön tilasta on tullut kilpailukyvyn ja huoltovarmuudenkin kannalta kriittistä”, Mikko Mäkelä muistuttaa. 

Kiire kuitenkin tulee, kun osaaminen valuu muille aloille, eikä konekantaan nyt juuri investoida. 

”Hallitusneuvottelijoiden on hyvä muistaa, että kalliiden peruskorjausten tarve kasvaa sitä mukaa kun perusväylänpidosta tingitään. Perusväylänpidon rahoitus on ollut alimitoitettua koko 2000-luvun, eikä vähäpäästöisen kotimaisen tuotannon ylösajo käy sormia napsauttaen”, INFRAn johtaja Juha Laurila sanoo. 

FAKTOJA PÄÄLLYSTYSKAUDESTA 

  • Päällystyskausi on alkanut Etelä-Suomessa. Kevään edetessä töitä tehdään yhä pohjoisempana. Lapin korkeudella asfalttikoneet käynnistyvät kesäkuussa. 
  • Katso suunnitellut päällystystyöt Väyläviraston kartalla 
  • Urakoitsija voi toteuttaa päällystyskohteet haluamassaan järjestyksessä ja aikataulussa siten, että koko urakka valmistuu määräaikaan mennessä.
  • Säätilat voivat vaikuttaa töiden aikatauluun, sillä teitä ei voida päällystää kovalla sateella. 
  • Päällystettyjä maanteitä on Suomessa noin 51 500 kilometriä, ja niistä huonokuntoisia oli vuoden 2022 lopussa noin 8 000 kilometriä. 
  • Huonokuntoisen osuuden arvioidaan nousevan tänä vuonna 8700 kilometriin. 

Sandvikilta Toro LH518iB AutoMine-automaatiovalmiudella

Sandvik Mining and Rock Solutions lanseeraa Toro LH518iB -lastauskoneen AutoMine-valmiudella. Kaivosautomaatioon valmiin akkukäyttöisen maanalaisen lastauskoneen kattavat tehdastestit ovat käynnissä, ja ensimmäinen kone toimitetaan vuoden 2023 ensimmäisellä puoliskolla. Lastauskoneen AutoMine-yhteensopivuus on vakiotarjonnassa vuoden jälkipuoliskolla.

Toro LH518iB -lastauskoneessa yhdistyvät Sandvikin mukaan alan johtavat akku- ja automaatioteknologiat. Edeltäjäänsä Sandvik LH518B:hen nähden Toro LH518iB:tä kerrotaan päivitetyn useilta osin, ja huollettavuutta on valmistajan mukaan parannettu merkittävästi. Koneessa on Sandvikin uusin älykäs ohjausjärjestelmä, joka mahdollistaa AutoMine-valmiuden. Sandvikin patentoitu automatisoitu akunvaihtojärjestelmä sisältää sekä AutoSwap- että AutoConnect-toiminnot, ja ne helpottavat operaattoria huomattavasti akkupakettien vaihtoprosessissa.

Toro LH518iB -lastauskoneeseen saa optiona Sandvikin AutoMine-automaatiojärjestelmän. 18 tonnin hyötykuorman kone on varustettu automaation käyttöönottoon vaadituilla venttiileillä, johtosarjoilla ja muilla tarvikkeilla. Lastauskoneen AutoMine-paketti tulee tarjolle optiona, joka sisältää skannerit, AutoMine-komponentit ja langattoman yhteyden.

AutoMine-järjestelmällä yksi operaattori pystyy hoitamaan koko lastaussyklin etänä, mukaan lukien akunvaihdot. Operaattoria tarvitaan vain akkujen kytkemiseen latureihin ja jäähdyttimiin ja niistä irrottamiseen.

”Olemme erittäin ylpeitä tästä uudesta lastauskoneesta. Se toimii suunnannäyttäjänä tuottavalle ja kestävälle autonomiselle maanalaiselle kaivostoiminnalle”, toteaa Sandvikin Load and Haul -divisioonan tuotehallintajohtaja Jari Söderlund. ”Kyse ei ole kehitysvaiheessa olevasta teknologiasta, joka on valmista käyttöön joskus tulevaisuudessa. Teknologiaratkaisut ovat valmiit ja asiakastoimitukset alkavat tänä vuonna.”

Uuden lastauskoneen tehdastestit ovat parhaillaan käynnissä. Ensimmäisten Toro LH518iB -koneiden asiakastoimituksia valmistellaan parhaillaan Pohjois-Amerikkaan, Australiaan, Eurooppaan ja Kaakkois-Aasiaan. Sandvik seuraa tiiviisti lastauskoneiden suorituskyvyn ja tuotannon tunnuslukuja yhdessä asiakkaiden kanssa. 

Kreatelle mittava rataurakka Helsinki–Riihimäki-hankkeesta

Kreaten panostukset ratarakentamisen vahvistamiseen alkavat näkyä voitettujen hankkeiden koon kasvamisena ja monipuolisuutena. Väyläviraston kanssa torstaina 4.5. allekirjoitettu sopimus Helsinki–Riihimäki-hankkeen Kytömaa–Ainola-välisestä rakennusurakasta vahvistaa Kreaten tilauskantaa reilulla 10 miljoonalla eurolla. Joulukuussa 2024 valmistuva rataurakka on osa mittavaa Helsinki–Riihimäki-hanketta, jossa parannetaan pääradan toimintavarmuutta, mahdollistetaan henkilöliikenteen lisääminen sekä edistetään tavaraliikenteen kilpailukykyä.

Kreaten voittamassa Helsinki–Riihimäki 2 Kytömaa–Ainola -urakassa rakennetaan Kytömaa-Ainolan uusi itäinen raide, joka valmistuessaan parantaa toimivuutta Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosalla.

”Helsinki–Riihimäki-rata on osa Suomen vanhinta rakennettua päärataa, eikä sen kapasiteetti enää riitä kasvaneille liikennemäärille. Kokonaisuudessaan hankkeen tavoitteena on kaksiraiteisen rataosan välityskyvyn lisääminen ja häiriöherkkyyden pienentäminen rakentamalla rata neliraiteiseksi. Nyt alkavilla töillä on vaikutuksia liikenteeseen, mutta toimintavarmuuden parantamisen ja junavuorojen lisäämisen kannalta urakka on välttämätön”, sanoo projektipäällikkö Riitta Parviainen Väylävirastosta.

Kreate toteuttaa voitetun urakan tiiviissä yhteistyössä konsernin rata-, silta- ja väylärakentamisen ammattilaisten voimin. Yhtiö pääsee hyödyntämään myös uutta aluevaltaustaan sähköratapuolelta, kun urakka sisältää johto- ja kaapelireittien tekemistä sekä sähkörata- ja opastinperustuksia.

”Rakennamme yli kolme kilometriä uutta raidetta, kolme siltaa ja yhdeksän vaihdetta, joista seitsemän on lopullisia vaihteita ja kaksi tilapäistä vaihdetta. Lisäksi urakkaan kuuluu uusien radan alittavien rumpujen rakentaminen, lyönti- ja porapaalutusta sekä jonkin verran tie- ja katutöitä”, kertoo hankkeen työpäällikkö Veli-Matti Aaltonen Kreatesta.

Itäinen raide suljettuna noin kuusi kuukautta

Tiiviisti rakennettu kaupunkiympäristö vilkkaasti liikennöidyn radan vieressä ja erittäin haastavat pohjaolosuhteet edellyttävät itäisen raiteen sulkemisen liikenteeltä 19.6.–9.12.2023. Tänä aikana junat eivät pysähdy Järvenpäässä Ainolan seisakkeella, kun nykyisen laiturin tilalle rakennetaan lisäraide. 

”Sulun aikana puramme nykyisen laiturin ja poistamme sen alla olevat rakenteet. Tämän jälkeen rakennamme laiturin kohdalle lisäraiteen vaatimat pohjanvahvistukset ja lisäraiteen ratapenkereen”, Aaltonen kertoo.

Alueella rakentaa samaan aikaan myös muita toimijoita, joten rakentaminen vaatii hyvää suunnittelua ja aikataulutusta.

”Tilaaja on valinnut jo valmiiksi erittäin hyviä ja kustannustehokkaita vaihtoehtoja rakentamiseen. Kreaten tehtävänä on varmistaa resurssien riittävyys ja hyvä yhteishenki hankkeella, jotta tiukassa aikataulussa onnistutaan”, Aaltonen kuvailee.

Siltojen reunapalkit betonimurskeeksi

Edistääkseen hankkeiden ympäristöystävällisyyttä ja kiertotaloutta infrarakentamisessa Kreate kartoittaa hankkeillaan mahdollisuuksia esimerkiksi purettavien materiaalien uudelleenkäyttöön. Omien kiertotalousalueiden tarjoamat mahdollisuudet kiertotalousmateriaalien jalostamiseen ja materiaalien uusiokäyttöön muilla hankkeilla selvitetään tapauskohtaisesti.

”Hyödynnämme Kytömaa–Ainola-hankkeessa vanhojen siltojen reunapalkkeja tekemällä niistä omilla kiertotalousalueillamme betonimursketta, jota aiomme hyödyntää muilla pääkaupunkiseudun hankkeillamme”, kertoo hankkeen työmaapäällikkö Arttu Ketonen Kreatesta.

Työt alkavat hankkeella toukokuussa maansiirtotöillä. Ensin Kreate poistaa aikaisemmissa urakoissa tehdyt esikuormituspenkereet ja rakentaa lopulliset vastapenkereet. Tänä vuonna tavoitteena on rakentaa pohjat kuntoon ja ensi vuonna raiteet penkereiden päälle.

Mittava Helsinki-Riihimäki-hanke toteutetaan kolmessa vaiheessa, joista ensimmäisen rakentaminen on käynnissä vuosina 2016–2024. Myös Kreate on ollut mukana ensimmäisessä vaiheessa toteuttaen kolme eri rata- ja siltaurakkaa Ainola–Purola-välillä. Vuosina 2021–2028 rakennettavan toisen vaiheen kustannusarvio on 273 miljoonaa euroa. Kreaten voittaman toiseen vaiheeseen kuuluvan yli 10 miljoonan euron rakennusurakan on määrä olla valmis joulukuussa 2024. Hankkeen tilaajana on Väylävirasto.

Nokian Raskaat Renkaat Oy käynnistää muutosneuvottelut Nokian-tehtaalla

Nokian Raskaat Renkaat Oy käynnistää muutosneuvottelut tavoitteena tuotannon sopeuttaminen markkina- ja kysyntätilanteen muutokseen. Muutosneuvottelut koskevat Nokian Raskaat Renkaat Oy:n työntekijöitä Nokian-tehtaalla, yhteensä noin 160 henkilöä.

Yrityksen harkitsemia mahdollisia sopeuttamistoimia ovat Raskaiden Renkaiden työntekijöiden lomautukset sekä lyhennetty päivä- tai viikkotyöaika. Sopeutustoimet on alustavasti suunniteltu hoidettaviksi lomauttamalla tuotannollisin ja taloudellisin syin enintään 90 päiväksi. Toimenpiteet on suunniteltu toteutettavaksi vuoden 2023 aikana. Neuvottelut kestävät kaksi viikkoa.

Kaukokaivuuta – Volvo CE esitteli kaivukoneiden kauko-ohjauksen

Volvo Construction Equipment (Volvo CE) ja CE Engineering Solutions ovat toteuttaneet lyhyen kantaman kauko-ohjausratkaisun, joka avaa uusia mahdollisuuksia kaivukoneen käyttöön. Samalla se lisää turvallisuutta, näkyvyyttä kohteeseen ja työn joustavuutta.

Vaikka koneenkuljettajan työpaikka on useimmiten ohjaamossa, tulee joskus eteen syystä tai toisesta tilanteita, jolloin kaivukonetta olisi helpompi käyttää ulkopuolelta. Tähän tarjoaa ratkaisun Volvo CE esittelemänsä Short Range Remote Control -järjestelmän myötä, joka on saatavana tässä vaiheessa ainakin EC250E-, EC300E- ja EC350E-kaivukoneille. Uusi lyhyen etäisyyden kauko-ohjausjärjestelmä on tarkoitettu erityisesti asiakkaille, jotka työskentelevät vaarallisissa tai haastavissa työkohteissa, tai käyttäjille, jotka työskentelevät ympäristöissä, joissa kuljettaja tarvitsee lähempää tai eri kulmasta otettavaa näköyhteyttä työkohteeseen.

Kauko-ohjauksen avulla kuljettaja voi ajaa kaivukonetta kohteissa, joissa on putoavien esineiden vaara tai joissa kone voi kaatua, eli esimerkiksi purkutöissä. Sen on koettu olevan hyödyllinen myös paikoissa, joissa voi aiheutua vaaraa koneen työliikkeistä tai ajossa, kuten esimerkiksi alueilla, joissa maasto-olosuhteet ovat huonot.

Muita tilanteita, joissa lyhyen kantaman kauko-ohjainta voidaan käyttää, ovat tehtävät, joissa kuljettajan on seurattava tarkasti kaivukoneen työlaitteita. Tällaisia voivat olla paalutus- ja poraussovellukset sekä kouratyöskentely katveessa. Tämä ei ainoastaan ​​tarjoa parempaa näkyvyyttä ja lisää tarkkuutta, vaan myös vähentää työvoiman tarvetta.

Kuten mainittua, järjestelmän voi hankkia lisävarusteena tällä hetkellä Volvo EC250E, EC300E ja EC350E -kaivinkoneisiin, mutta valikoiman odotetaan kasvavan lähitulevaisuudessa. Ohjain toimii jopa 100 metrin etäisyydellä, joka on käytännössä enemmän kuin tarpeeksi pitämään konetta riittävän hyvin silmällä kaukokäytön aikana.

Järjestelmä voidaan helposti kytkeä päälle ja pois ohjaamon sisällä olevasta kytkimestä ja koneen ulkopuolella oleva majakka ilmiasee, onko kauko-ohjaustila käytössä vai ei.

Volvon CE Engineering Solutionsin toteuttama järjestelmäkehitysmalli mahdollistaa sen, että kauko-ohjausratkaisu voidaan myös räätälöidä ja ohjelmoida asiakkaan yksilöllisten vaatimusten mukaiseksi.

Nimityksiä Metsätyö Oy:ssä – Timo Korhonen toimitusjohtajaksi

Metsänhoitaja Timo Korhonen on nimitetty metsäkonevarusteita ja kulutusterästuotteita markkinoivan Metsätyö Oy:n toimitusjohtajaksi 4. toukokuuta alkaen.

Yrityksen päätuotteet ovat sisaryritysten Olofsfors Ab:n valmistamat metsäkonetelat, tieterät ja kauhateräkset sekä Iggesund Forest Ab:n laipat hakkuukoneisiin. Lisäksi yritys myy useiden johtavien metsäkonevarusteita valmistavien yritysten tuotteita. Metsätyö Oy:lla on toimipaikat Jyväskylässä, Hämeenlinnassa ja Rovaniemellä.

Timo Korhonen on aikaisemmin työskennellyt useissa metsäkonealan johtotehtävissä; viimeksi hän toimi Komatsu Forest Oy:n markkinointijohtajana, jota ennen noin kahdeksan vuotta myös yhtiön toimitusjohtajana.

Metsätyö Oy:n markkinointipäällikkönä toiminut Markku Sivelä on nimitetty 4. toukokuuta alkaen Olofsfors Ab:n myyntiorganisaatioon Key Account Manageriksi. Markun ensisijainen tehtävä on vastata Suomessa Olofsfors-metsäkonetelojen markkinoinnista ja myynnistä metsäkonevalmistajille.

Tehtävillä muutoksilla parannetaan yrityksen mukaan asiakkuuksien hoitoa, vahvistetaan Olofsfors- ja Metsätyö-tuotteiden markkinointia ja myyntiä Suomessa sekä ulkomailla, ja näin vastataan entistä paremmin alan haasteisiin.

Maksutta Maxpoon – rekisteröityminen riittää

Kuva: Vesa Koivunen

Maxpo 23 -messujen sisäänpääsykäytäntö on muuttunut ja sisäänpääsymaksusta on luovuttu. Messuille pääsee veloituksetta rekisteröitymällä tapahtuman verkkosivuilla tai sisäänkäynneillä. Maxpo 23 -messut järjestetään 31.8. – 2.9.2023 Hyvinkään lentokentällä.

20. kertaa järjestettävät Maxpo-messut ovat tällä kertaa sisäänpääsyltään ilmaiset kävijöille, jotka rekisteröityvät tapahtumaan joko etukäteen tai portilla. Aiemmin sisään on päässyt veloituksetta vain kutsukortilla.

”Uudella sisäänpääsykäytännöllä helpotetaan alan ammattilaisten sisäänpääsyä messuille ja yksinkertaistetaan kutsukäytäntöä. Aikaisemmin kutsukortilla on rekisteröitymällä päässyt messuille veloituksetta, mutta ilman kutsua alan ammattilaiset ovat joutuneet maksamaan sisäänpääsystä”, kertoo Risto Wuolle Helsingin Messukeskuksesta. ”Toivotamme tänä vuonna kaikki alan ammattilaiset tervetulleiksi elo-syyskuussa Suomen suurimpaan maarakennus- ja ympäristöhoitokoneiden erikoisnäyttelyyn veloituksetta.” 

Maanrakennus- ja ympäristönhoitokoneiden erikoisnäyttely Maxpo järjestetään jo 20. kertaa torstaista lauantaihin 31.8. – 2.9.2023 Hyvinkään lentokentällä. Maxpo-messut järjestää Helsingin Messukeskus Rakennuskonealan Näyttely-yhdistys ry:n toimeksiannosta. Tapahtuma on avoinna torstaina ja perjantaina klo 9-17 ja lauantaina klo 9-16.

Kahden vuoden takuu Rototiltin pikaliittimille

Rototilt antaa nyt kahden vuoden takuun kaikille uusille 1.1.2023 alkaen toimitetuille pikaliittimille. Näin yhden vuoden vakiotakuu pitenee kahteen vuoteen.

”Erotuksena muista laskemme takuuajan alkavaksi toimituspäivästä sen sijaan, että rajaisimme sen koskemaan käyttötuntien enimmäismäärää. Pikaliittimiemme kestävyyden ja vakauden ansiosta voimme antaa niille kahden vuoden takuun”, Rototiltin tilaus- ja jälkimarkkinajohtaja Jan Karlsson sanoo.

Takuu tulee voimaan heti toimituspäivänä ilman rekisteröintivaatimusta. Rototiltin kahden vuoden takuu koskee aina myös rototilttejä. Takuutapaus alkaa asiakkaan yhteydenotolla jälleenmyyjään, joka lähettää edelleen reklamaatiopyynnön. Käsittelyä koskevat Rototiltin yleiset takuuehdot. Rototilttien takuu koskee vuodesta 2017 alkaen toimitettuja tuotteita ja pikaliittimien takuu 1.1.2023 alkaen toimitettuja tuotteita. ”Asian saaminen vireille tulee olla helppoa ja sujuvaa. Olemme varmoja niin rototilttiemme kuin pikaliittimiemmekin korkeasta laadusta. Haluamme myös asiakkaidemme tuntevan samaa varmuutta nyt, kun yhtenäistämme niiden takuuajat”, Jan sanoo.

IHC on älykäs harvesteripään ohjaus John Deereltä

John Deere Forestry on esitellyt uuden älykkään harvesteripään ohjauksen. IHC (Intelligent Harvester Head Control) helpottaa valmistajan mukaan puunkorjuuta ja parantaa karsinnan laatua. Karsimaterien voimansäädön luvataan pitävän harvesteripään puristuksen sopivana ja mittaustarkkuuden erinomaisena kaikissa olosuhteissa.

John Deere Forestryn esittelemän uuden älykkään harvesteripään ohjauksen eli IHC:n myötä hakkuupään teräpaineiden säätötarve vähenee merkittävästi, mikä helpottaa harvesterin kuljettajan työtä. Karsimaterien paineiden oikea säätö on harvesteripään hyvän ja tarkan toiminnan perusedellytys. Oikeiden säätöarvojen määrittäminen perustuu moneen muuttujaan, kuten puun kokoon, puulajiin ja hakkuuolosuhteisiin.
John Deeren mukaan tämän uuden innovaation ansiosta harvesterin kuljettajan ei tarvitse jatkuvasti muokata harvesteripään säätöjä puiden ominaisuuksien tai olosuhteiden muuttuessa, vaan IHC säätää karsimaterien puristuspainetta tarvittaessa.
Helppokäyttöisyyden ohella älykkäään harvesteripään ohjauksen mainitaan parantavan puunkorjuun tuottavuutta. Riittävä puristusvoima varmistaa tarkan halkaisija- ja pituusmittauksen sekä mahdollistaa valmistajan mukaan erinomaisen karsintalaadun. Kun puristusvoima on sopiva eikä liian suuri, syöttönopeus pysyy hyvänä ja puun pintakerros vahingoittumattomana eikä polttoainetta kulu turhaan, John Deereltä muistutetaan. Puu ei myöskään kuoriudu, jolloin sen jalostusarvo pysyy korkeana ja kuori on hyödynnettävissä energiaksi. Paineiden oikea säätö parantaa myös harvesteripään kestävyyttä.

IHC – Älykäs harvesteripään ohjaus on ominaisuus, jota John Deere kehittää jatkuvasti. Optio on saatavana John Deere H212 ja H423 -harvesteripäihin.

Proforest Kalajoella 12.-13.5.2023

Metsä- ja konealan tapahtuma Proforest lähestyy, ja se järjestetään 12.–13.5.2023 Kalajoen lentokentällä. Tapahtumaan on ilmoittautunut tähän mennessä yli 170 näytteilleasettajaa.

Kalajoen lentokentällä toukokuussa järjestettävä Proforest lupaa kerätä Suomen suurimmat metsä- ja konealan toimijat yhteen paikkaan. Tapahtumaan on ilmoittaunut tähän mennessä jo yli 170 näytteilleasettajaa, ja käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että messuosastopaikat on myyty lähes loppuun. Luvassa on tapahtumajärjestä Expomark Oy:n mukaan näyttelyosastojen lisäksi myös työnäytöksiä. Lisäksi tänä vuonna Proforestin alueella kerrotaan kuultavan molempina messupäivinä mielenkiintoisia puheenvuoroja metsä- ja konealan tiimoilta.

Tapahtuma on avoinna perjantaina 12.5. klo 9–17 ja lauantaina 13.5. klo 9–16.

0tykkääjääTykkää