>

Metsäalustainen Hitachi ZX135USL seiskasarjaan

Hitachilla on jo pitkät perinteet metsäalustaisten kaivukoneiden kehittelyssä, ja tämä jatkuu nyt seiskasarjaan siirtyvän korkealla alavaunulla varustetun ZX135USL:n merkeissä. 

Japanissa puunkorjuuta tehdään paljon kaivukoneilla, ja niinpä Hitachi on ollut tämän asian kehityksessä tarkkana jo hyvän aikaa: aikoinaan esitelty EX100M-kaivukone peräti mullisti metsäkäyttöön tarkoitettujen kaivukoneiden markkinat. EX-sarjan päivityttyä Zaxis-mallisarjaan esiteltiin ZX110M ja myöhemmin lyhytperäinen sisarmalli ZX135USL, jonka valmistaminen jatkuu nyt ZX6-sarjan sijaan ZX7-sarjalaisena. Uuden ZX135USL-7:n myynti on jo aloitettu Suomessa ja ensimmäiset koneet pääsevät esiteltäväksi 2023 aikana. 

Uudessa Hitachi ZX135USL-7:ssa on edeltäjänsä tapaan lyhyt peräylitys, ja sen kääntöympyrän säde on 1490 mm. Alavaunu on puolestaan 560 mm maavaralla. Sen rakenne sekä ajon komponentit ja voimansiirto on suunniteltu erityisesti haastavissa olosuhteissa työskentelyyn, josta kertoo myös 130 kN vetokyky. Ajomoottorin kotelointi, johtopyörät, pohjalevy ja perusketjut ovat metsäkäyttöön vahvistetut. Alavaunulla on pituutta 3790 mm ja leveyttä 800 mm teloilla 2790 mm. Ylärullia ZX135USL-7-mallista löytyy kaksi kappaletta ja ne ovat kokoluokkaa suurempia kuin ”normaalissa” ZX135US-mallissa. Kuljettajan istuin on ZX135USL-7:ssa 220 mm korkeammalla kuin US-7-mallissa tarjoten erinomaisen näkyvyyden työkohteeseen. Järeä alavaunu tekee koneesta myös erittäin vakaan. Jos verrataan ZX135US ja USL-malleja, niiden välinen painoero on noin 1600 kg. Valtaosa tästä massasta löytyy alavaunusta. Tyypillisesti ZX135USL varustellaan lisäksi Suomessa tukisuksilla ja leveämmillä teloilla, joten todellinen painoero on vielä paljon tätäkin suurempi. 

Ei SCR-järjestelmää 

ZX135USL-7:n moottorina on Toyota Industries Corporationin valmistama 74kW:n nelisylinterinen turboahdettu Commonrail-diesel. Jälkikäsittelystä ja Stage 5 päästömääräysten täyttymisestä huolehtivat DOC (Diesel-hapetuskatalysaattori) ja CSF (partikkelisuodatin). Ureaa ei siis tässä koneessa tarvita, mikä vähentää osaltaan myös käyttökustannuksia. Toyotan valmistama 1KDE-moottori löytyy entuudestaan jo ZX130LCN-7 ja ZX135US-7 malleista, jotka esiteltiin vuosien 2021-2022 vaihteessa. Suomeen Toyotan moottorilla varustettuja koneita on siis toimitettu jo tovi, ja maahantuoja Rotator Oy:n mukaan kokemukset ovat osoittaneet kyseessä olevan kelpo moottorin suomalaisiin olosuhteisiin. 

Hydraulijärjestelmässä virtauksesta huolehtii kaksi aksiaalimäntäpumppua, joiden yksittäinen tuotto on 117l/min, eli yhteensä siis 234 l/min. HIOS V mahdollistaa Hitachille tyypillisesti erittäin tarkat ja hyvin hallittavissa olevat liikkeet. HIOS-hydrauliikkajärjestelmän viimeisin V-version kerrotaan myös mahdollistavan koneen entistä tehokkaamman käytön pienemmällä polttoaineenkulutuksella. 

Ohjaamo on kokenut paljon muutoksia aikaisempaan mallisarjaan nähden niin fyysisen kokonsa kuin mukavuuksiensa puolesta, ja noudattelee siten jo tutuksi käynyttä Hitachin seiskasarjan kaivukoneiden kehityssuuntaa. Sinällään ZX135USL-7 ei siis tuo tälle sektorille enää mitään erityisempää ihmeteltävää, mutta nostaa nyt myös metsäalustaisen koneen samalle viivalle Hitachi-sisartensa kanssa. Mainitsemisen arvoista on toki metsäkäytössä se, että nykyään ohjainkahvat liikkuvat kuljettajan istuimen mukana. Tämä on erityisen mukava ominaisuus silloin kun työskennellään vaikeassa maastossa ja istuin liikkuu esimerkiksi joustoissa. Kuljettajaan kohdistuvat tärinät ovat muutenkin vaimeammat, sillä myös ohjaamon iskunvaimennusta on parannettu.

Päivittäiset tarkastuspisteet ovat hyvin kuljettajan ulottuvilla, kuten perusmallin ZX135US-7:ssakin. Ohjaamon takana olevan luukun avaamalla kuljettaja pääsee käsiksi mm. ilmansuodattimeen, ja oikean takakulman luukun avaamalla pääsee taas käsiksi muihin suodattimiin. Suodattimien vaihto onnistuu maasta käsin, mutta toki hieman korkeammasta alavaunusta johtuen ne ovat hieman korkeammalla kuin ZX135US-7 mallissa. 

Metso ostaa Häggblomin

Kuva: Koneurakointi / IK

Metso on allekirjoittanut sopimuksen yksityisomistuksessa olevan suomalaisen konepaja- ja suunnitteluyhtiö Ab A. Häggblom Oy:n ostamisesta. Metso ostaa Häggblomin laajentaakseen lastaus- ja kuljetustuotevalikoimaansa.

Häggblomin keskeiseen tuotevalikoimaan kuuluvat kaivoskuorma-autojen kuormalavat ja kauhat. Häggblomin palveluvalikoimaan kuuluvat myös kaivoskuorma-autojen lavojen ja kauhojen kulutusosat ja kunnostukset sekä niihin liittyvät huoltopalvelut. Häggblom on tehnyt useita vuosia yhteistyötä Metson kanssa kaivoskuorma-autojen lavojen valmistajana. 

Yrityskauppa laajentaa Metson kokonaisvaltaisten lastaus- ja kuljetusratkaisujen tuotevalikoimaa  ja vahvistaa yhtiön asemaa jälkimarkkinoilla. Metson tavoitteena on myös hyödyntää Häggblomin suunnittelu- ja valmistusosaamista muiden alueellisten ja maailmanlaajuisten kumppaneiden kanssa.   

”Lastaus- ja kuljetusratkaisut ovat kasvavaa liiketoimintaa ja tavoitteenamme on jatkuvasti kehittää asiakaspalvelukykyämme. Häggblomin tuotevalikoima, suunnittelu- ja valmistuskyky sekä huolto-osaaminen ovat hyvä lisäys Metson kulutusosavalikoimaan. Arvostamme Häggblomin työntekijöiden osaamista, ja jatkamme liiketoiminnan kehittämistä  aikaisemman hyvän kumppanuuden pohjalta”, sanoo Metson Kulutusosat-liiketoiminta-alueen johtaja Heikki Metsälä

”Yrityksemme aloittaa jännittävän uuden vaiheen. Olemme tehneet menestyksekästä yhteistyötä Metson kanssa jo useiden vuosien ajan, ja nyt olemme innoissamme siitä, että olemme pian osa kansainvälistä yritystä. Uskomme, että osaamisemme ja tuotteemme sopivat hyvin Metson lastaus- ja kuljetustuotetarjontaan. Yrityskauppa on myönteinen uutinen  asiakkaillemme ja työntekijöillemme, jotka ovat tärkein voimavaramme”, sanoo Häggblomin toimitusjohtaja Jukka Karhula.

Yrityskaupan toteutumisen arvioidaan tapahtuvan elokuussa 2023. Osapuolet ovat sopineet, että kaupan arvoa ei julkisteta, eikä sillä ole olennaista vaikutusta Metson taloudelliseen tulokseen.

Koneurakointi 5/2023

Keskikesän Koneurakointi on täynnä painavaa asiaa, mutta kulkee kuin sukkasillaan: kannessa on Suomen ensivalloitustaan tekevä John Deere 9RX, joka otetaan käsittelyyn suoraan omassa elementissään eli pellolla. Omaa luokkaansa Suomessa merkkinsä puitteissa edustaa myös toinen kansikone, Doosan DL580-7. Siitä kuullaan kokemuksia vuoden käytön jälkeen. Mitäs muuta? Katso lista tästä:

KONEET JA URAKAT

6 Jenkkiunelma

John Deere 9RX tuli Suomeen ja otti homman haltuun Varsinais-Suomessa.

12 Vihreän voiman vuosikymmenet

Deeren linkku- ja telakoneilla on voimakas kasvuhistoria.

22 Santaa kantamassa

Doosan DL580-7 on työskennelyt ensimmäisen vuoden Suomessa betonihiekan parissa.

28 Mikro – olalle vie!

Makitan uusi akkumikro kulkee mukana, jos rahapussi kestää.

30 Tarkaksi hankittu

Juha Vuotille tuli keväällä jo kymmenes Länkkäri. Koneohjauksena on L5.

46 Esimerkin kautta

Koillismaan MHY havainnollisti ennakkoraivauksen tärkeyttä harvennukselle.

50 Wille 40-vee

Wille-koneet ovat ehtinet neljän vuosikymmenen ikään, ja perinteet ovat tätäkin pidemmät.

56 Lundbergeja Loimaalta

LMCE Group keskittää tuotantoaan ja katsoo luottavaisesti eteenpäin.

58 Rautapyöräinen raataja

Avokaatopaikatkin tarvitsevat yhä kalustoa – ei meillä, mutta muualla.

60 Miehistöhuoltoa

Retkeilyautosta on huoltohommiinkin, kuten MAN TGE -nelikko näyttää.

66 Rottne-konttori E-aikaan

Rottne tuo markkinoille uuden E-sukupolven ohjaamon ajokoneisiin.

68 Tarkempaa tietoa tekemiseen

Komatsun MaxiFleet saa tarkan Precision-paikannusominaisuuden.

76 Menevä Manuel ja kulkeva Kontu

Roadless ja County kehittivät kilvan nelivetoa, kunnes hedelmät korjattiin nenien edestä.

TAPAHTUMAT

36 Pois metsästä!

Swedish Forestry Expo 2023 oli metsäkonenäyttely kaukana metsästä.

72 Uudella energialla

Kuuden vuoden tauko Kuljetus-tapahtumassa näkyy tarjonnassakin.

VAKIOPALSTAT

16 Uutiskynnys

54 Katsaus koneeseen

Komatsu ilman kuljettajaa?

Pääsimme näkemään, miten Komatsu WA500-8 -pyöräkuormaaja liikkuu valvotun autonomian ja etäohjauksen avulla. Tämä tarkoitti käytännössä sitä, että kone teki töitä, mutta kuljettaja ei ollutkaan ohjaamossa. Sen sijaan ohjaaminen hoidettiin erillisestä valvomosta etäyhteyden kautta.

SR-O Technologyn ja Teleon yhteistyönä valvotun autonomian ja etäohjauksen vaatimin varustein rakennettu Komatsu WA500-8 -pyöräkuormaaja on hämmentävä näky. Se työskentelee lastaustehtävissä parhaimmillaan sujuvasti, mutta kuljettaja ei ole ohjaamossa – konetta hallitaan 5G-etäyhteyden kautta kuuden 4K-kameran välittämän kuvan ja järjestelmään rakennetun älyn avulla. Kyseessä ei myöskään ole mikään tulevaisuuden konsepti vaan Suomeenkin on jo tulossa useampi kone käyttöön. Teleon järjestelmä voidaan asentaa mihin tahansa moderniin pyöräkuormaajaan tai puskukoneeseen merkistä riippumatta. Kaikkeen käyttöön se ei tietenkään sovellu, mutta esimerkiksi materiaalikenttien kuormaustehtäviin etäkuljettajia koulutetaan parhaillaan. Palaamme asiaan kesän jälkeen lehdessä, mutta tässä välissä katsellaan videolta miten homma toimii.

Video – Suomen ensimmäinen John Deere 9RX

Koneurakointi-lehden numerossa 5/2023 esitellään Suomen ensimmäinen John Deere 9RX -traktori. Kyseessähän on pikemminkin suuresta maailmasta tuttu tela-alustainen, runko-ohjattu maataloustraktori, joka on vuosien varrella jo vakiinnuttanut asemansa, kun haetaan suurta tehokkuutta, vetovoimaa ja matalaa pintapainetta. Tähän kombinaatioon päätettiin myös Kylä-Isotalon tilalla sijoittaa, ja eräänlaiseksi unelmaksikin muotoutunut idea toteutui tänä keväänä koneen lähtiessä äkeen vetoon. Katso video tästä ja lue juttu lehdestä!

Komatsu S92 uudistuu

Komatsu S92 on muodostunut historiansa aikana yhdeksi valmistajansa ydintuotteista segementissään. Nyt kouraan on tulossa vuoden 2024 mallipäivityksen myötä useita uusia ominaisuuksia ja parannuksia, kuten esimerkiksi uusi Constant Cut -sahayksikkö ja parannellut mittausominaisuudet.

Komatsu kertoo parantavansa S92-hakkuupäätä erityisesti käyttäjätoiveiden ja palautteen pohjalta. Mittausominaisuuksia parannetaan uudelleenmuotoillun mittapyörän mahdollistaman rungon tarkemman seuraamisen myötä. Sahapuolella mukaan tulee Constant Cut -ohjaus vakiona, jonka kerrotaan varmistavan tasaisen, ylikierroksille karkaamattoman ketjunopeuden. Myös sahakoteloa ja laipan asentoa on mietitty uusiksi. Tarjolla on myös 82-senttinen laippa 75-senttisen tilalle.
Find End -toiminto on uudistettu uusilla mekaanisilla pysäyttimillä, ja myös syöttöjärjestelmää on muokattu energiatehokkaammaksi ja suorituskykyisemmäksi, sekä huoltoystävällisemmäksi yksinkertaistamalla letkutusta. Voitelu voidaan myös tehdä jokaisessa rasvauspisteessä kouran ollessa pystyssä. Merkkarin säiliöt on suunniteltu uudelleen, joten ne ovat helpommat täyttää, eikä lumi kerry myöskään niin herkästi. Joukkokäsittelytoiminnolla on uusi, kestävämpi muotoilu. Tukilevyssä on paranneltu muotoilu, ja joukkokäsittelytoiminnon letkut ja rotaattoriohjain ovat suojatumpia, mikä pidentää niiden käyttöikää. Sylinterien uusi, suojatumpi sijoitus vähentää myös lumen kerääntymisen riskiä. Uuden muotoilun ansiosta hakkuupää on kokonaisuudessaan 58 mm matalampi, mikä tekee siitä ketterämmän ja yksinkertaistaa työskentelyä koneen lähellä.

Farma LF8 valmistumassa

Virolainen Fors MW on väläytellyt jo jonkin aikaa ennakkotietoja kahdeksantonnisen, kahdeksanpyöräisen ajokoneen lanseeraamisesta metsäkonemarkkinoille. Nyt tämä alkujaan jo yli vuosikymmen sitten alkuun ponnistettu projekti on valmistumassa. Konetta odotetaan valmistuvaksi syksyllä. 

Farma- ja Bigab-tuotteita valmistava virolainen Fors MW otti muutamia vuosia sitten uudelleen työn alle perustajansa, vuonna 2015 edesmenneen Leif Forsin konseptin metsäkoneesta, joka voisi korvata traktori-kärry-yhdistelmän isäntälinjalla ja miksei ammattimaisemmassakin puunkorjuussa. Fors aloitti tämän aiheen parissa työskentelyn jo vuonna 2011, kun hänen vuonna 1992 Viroon perustamansa perävaunu- ja traktorivarustetehdas oli saanut jo hyvän jalansijan alalla. 

Ikävä kyllä työ jäi hänen osaltaan kesken, sillä Leif Fors menehtyi syövän uuvuttamana keväällä 2015. Sittemmin hanketta kuitenkin jatkettiin, kuten viime vuoden Elmia Woodissa saimme nähdä. Kunnianosoituksena idean kuten myös yrityksen nykyisen toimitusjohtajan, Ulrica Fors-Stenmarckin isälle koneen mallimerkintä on LF, ja numeroksi on valittu 8. Kyseistä numeroa löytyykin sitten koneesta monin paikoin: omapaino, kantavuus, pyöräluku, ja miksei myöskin kuormaimen ulottuma. Koneen leveydeksi ilmoitetaan 2,2 metriä kun rengasleveys on 600 mm. Myyntiin LF8:n pitäisi tulla kuluvan vuoden syksyllä.  

Eco Log siirtyy G-harvestereihin

Ruotsalainen metsäkonevalmistaja Eco Log on esitellyt uuden G-sarjan harvesterimallistonsa. Merkittävin uudistus on ohjaamo, jonka myötä valmistaja siirtyy jo perinteiseksi muodostuneen etuoven käytöstä sivuoveen.

Uuden G-ohjaamon kerrotaan olevan suunniteltu täysin uusiksi ja kokonaan kuljettajan ehdoilla. Valmistajan mukaan tavoitteena on ollut kehitellä yhdessä kuljettajien kanssa hakkuukoneen ohjaamo, jossa yhdistyvät tila ja ergonomia, tehokas äänieristys, mahtava näkyvyys, täysin uusin ilmastointi ja hyvin suunniteltu työvalaistus. Samalla kerrotaan, että sisustuksen suunnitteluun on laitettu paljon voimavaroja, jotta kuljettajalle olisi tarjolla paljon fiksuja säilytystilaratkaisuja, uudet ohjauspaletit ja hyvälaatuinen äänentoistojärjestelmä. Yhtenä suurena erona aiempiin Eco Log -hakkuukoneisiin lienee uusi oviratkaisu, joka on nyt siis ohjaamon vasemmalla sivulla. Aiemmin käynti ohjaamoon tapahtui edestä. 

G-sarjan harvesterit tulevat tarjolle heilurivarsialustaisina malleina 550, 560, 580 ja 590. Uusi 580G jakaa saman rungon kuin 590. Jo aiemmin esitellyt Eco Log -harvesteripäivitykset, kuten uusi NexSci-ohjausjärjestelmä, uusi takapään voimansiirto ja luistonesto sekä yksinkertaistettu hydrauliikka ovat luonnollisesti mukana G-sarjassa.  

Peltorobottia testattiin sokerijuurikaspellolla

PeltoRobo-hankkeessa testataan Suomessa vielä harvinaista FarmDroid-peltorobottia käytännön olosuhteissa ja selvitetään peltorobotiikan soveltuvuutta suomalaiseen peltoviljelyyn. 

PeltoRobo-hankkeen toteuttajina ovat TTS Työtehoseura ja Luonnonvarakeskus Luke. Tanskalaisvalmisteisen FarmDroidin on hankkinut Suomeen Sokerijuurikkaan tutkimuskeskus.
”Vain testaamalla voidaan selvittää, miten robotit soveltuvat suomalaisiin viljelymenetelmiin ja -käytäntöihin ja miten ne toimivat suomalaisessa toimintaympäristössä”, taustoittaa projektipäällikkö, tutkija Reetta Palva Työtehoseurasta. 

Testaustoiminta on käynnistetty huhtikuussa Sokerijuurikkaan tutkimuskeskuksen kanssa. Ensimmäinen noin kahden hehtaarin koelohko kylvettiin sokerijuurikkaalle. Kylvö onnistui testiorganisaation mukaan hyvin. Alun valmistelujen ja kylvösyvyyden säädön jälkeen laite toimi itsenäisesti, eikä häiriöitä ilmennyt. Laite toimii sähkövoimalla ja sen akut latautuvat laitteen omilla aurinkopaneeleilla. Kylvöpäivänä aurinko paistoi lähes täydeltä terältä, joten virtaa oli riittänyt työskentelyyn hyvin. 
Robotin ajonopeus on vain alle kilometrin tunnissa, mutta sitä kompensoi sen työtahti. Periaatteessa laite voi pyöriä itsenäisesti vuorokauden ympäri, mikäli olosuhteet sallivat.
Robotit ovat pelloilla vielä harvinaisia, mutta tulevaisuudessa ne voivat osaltaan tarjota ratkaisuja maatalouden kilpailukyvyn ja kestävyyden parantamiseen. Hyötyjä on nähtävissä mm. torjunta-aineiden käytön vähentämiseen, maan rakenteen ja kasvukunnon parantamiseen sekä työvoimakysymyksiin, testiryhmä kertoo.
Kesäkuun alussa PeltoRobo-hankkeen peltorobotilla oli puolestaan työn alla rikkakasvien haraus. FarmDroidin toiminta perustuu tarkalla satelliittipaikannuksella toteutettavaan kylvöön ja näin myös rikkakasvit pystytään haraamaan siementen sijaintitietojen perusteella. Sokerijuurikaspellolta laite siirtyy myöhemmin kesällä testeihin pinaatin viljelyssä.

Mantsiselle ennätystilaus Brasiliasta

Mantsinen Groupin 60-vuotisjuhlavuosi käynnistyi yrityksen historian suurimmalla laitetilauksella, kun brasilialainen Suzano Papel e Celulose teki sopimuksen 16 uuden materiaalinkäsittelykoneen ja 25 työlaitteen toimittamisesta vuosien 2023 ja 2024 aikana. Tilauksen kokonaisarvo on noin 20 miljoonaa euroa.

Latinalaisen Amerikan suurin paperi- ja selluyhtiö Suzano on luottanut pohjoiskarjalaiseen materiaalinkäsittely- ja koneosaamiseen jo vuodesta 2018. Uuden tilauksen myötä Suzanolla on 38 Mantsinen-koneitta, ollen siis yksi Mantsisen suurimmista asiakkaista.

”Tämä tilaus on luottamuksenosoitus tiimimme 60 vuoden aikana keräämästä metsäteollisuusosaamisesta. Kuka olisi arvannut vuonna 1963, että intohimomme palkitaan myöhemmin maailman suurimpien metsäteollisuusyritysten luottamuksella ratkaisujemme innovatiivisuuteen sekä pohjoiskarjalassa valmistettujen laitteidemme tuottavuuteen”, toimitusjohtaja Mia Mantsinen lausuu.

Brasilian lisäksi Mantsisen materiaalinkäsittelykoneita löytyy yhä useammin Latinalaisen Amerikan puukentiltä ja tuotantolaitoksista myös Uruguayssa sekä Chilessä.

Mantsisella on jo ennestään tuotannossa kymmenen konetta Suzanon uuteen Cerradon tehtaaseen. Nyt tehty tilaus käsittää 16 Mantsinen 70 -materiaalinkäsittelykonetta ja 25 työlaitetta.

Puolet Suzanon uusista koneista on sähkökäyttöisiä, ja niissä on powerpack, joka mahdollistaa sähkökäyttöisten koneiden siirtämisen käyttöpaikasta toiseen tai määräaikaishuoltoon. Lisäksi kaikissa koneissa on Mantsinen Hybrilift -järjestelmä energian talteen ottamiseksi.

0tykkääjääTykkää