>

Nyt se on DEVELON

Jonnet eivät enää välttämättä muista aikaa, kun DEVELON oli Doosan, mutta näin se maailma makaa: maaliskuun puolivälin jälkeen virallinen brändimuutos otti paikkansa Hyundai Genuine -konsernin merkkiperheessä, joten on aika totutella paitsi uuteen, myös tulevaan.

Kuten tammikuussa 2023 luvattiin, rakennuskonebrändi Doosan muuttuu muotoon DEVELON kaikkialla maailmassa. Projekti uuden, Doosanin korvaavan tuotemerkin löytämiseksi alkoi, kun Doosan Infracore myytiin elokuussa 2021 HD Hyundaille. DEVELON-nimi valittiin viestimään yrityksen halusta kehittyä tuodakseen innovatiivisia ratkaisuja rakennuskoneteollisuuteen teknologisen muutoksen ja ainutlaatuisten laitteiden ja palveluiden kehittämisen kautta.

TÄTÄ ON TULEVAISUUS? 225 on suosittu kone kuljettajien keskuudessa, mutta ilmeisesti ainakaan ohjaamossa ei jatkossa ole paikkoja tarjolla. Tätä lupailee automatisoitu X2-konsepti.

Uusi tuotemerkki debytoi CONEXPOssa, Las Vegasissa, maaliskuun puolivälin paikkeilla. Esillä oli paitsi DEVELON-merkkisiä koneita, myös viimeisimpiä autonomiaan tähtääviä Concept-X-koneratkaisuja.

HUOMISEN LAPPUTRAKTORI. Samaa konseptia esiteltiin myös puskukoneen muodossa, eli tietoa tulee taivaalta ja etäohjauksen kautta. Apuna käytetään anturointia ja konenäköä sekä -oppimista.

Nyt  brändimuutosta jatketaan DEVELONin tutuksi tekemisessä paikallisten jälleenmyyjien tasolla päivittämällä kylttejä ja konetarroja. Asiakkaat alkavat todennäköisesti nähdä uusia merkkikoneita DEVELON-jälleenmyyntipisteissä ja työmailla jo vuoden 2023 toisen neljänneksen lopussa.

DEVELON toimii Hyundai Genuine -konsernin tytäryhtiönä Hyundai Construction Equipmentin rinnalla. Nämä kaksi tytäryhtiötä pysyvät itsenäisinä rakennuskoneyhtiöinä HD Hyundain alaisuudessa. 

Valmistajien yhteinen rengaspainesovellus on valmis

Sveitsiläinen Anura Associates SA on julkaissut uuden Agro Tyre Pressure -sovelluksen yhteistyössä kuuden rengasvalmistajan, Bridgestonen, Continentalin, Michelinin, Nokian Renkaiden, Trelleborgin ja Vredesteinin kanssa. Sovellus pyrkii ratkaisemaan maatalousrenkaiden oikeiden rengaspaineiden löytämisen haasteita.

Kaikki rengasvalmistajat ovat yhtä mieltä siitä, että oikea paine on välttämätöntä tuotteiden parhaan suorituskyvyn ja käyttöiän takaamiseksi. Maataloudessa käytettyjen ajoneuvojen ja työvälineiden moninaisuuden vuoksi voi kuitenkin olla haastavaa mukauttaa paineita täysin oikein. Käyttäjien on määritettävä oikea paine valmistajan suositusten mukaan, ja usein tiedot löytyvät vähemmän helposti käyttöohjeesta, tuoteselosteesta, valmistajan verkkosivuilta tai ottamalla yhteyttä jälleenmyyjään. Asiasta tulee vielä monimutkaisempi, jos käytössä on useita rengasmerkkejä. Lopputuloksena paineet on usein laitettu vähän sinne päin, mikä voi vaikuttaa suorituskykyyn.

Agro Tyre Pressure -sovellus yhdistää markkinoiden ainoana lajissaan mainittujen kuuden rengasvalmistajan tuotetietokannat paine-, kuormitus- ja nopeustaulukoiden osalta. Älypuhelimeen ladattava sovellus tarjoaa helpon ja nopean pääsyn kaikkien näiden valmistajien eri merkkien painesuosituksiin. Valittuaan renkaiden kuorman, nopeuden, merkin ja tyypin, käyttäjä saa apua renkaiden oikeanlaisessa käytössä. Näin pyritään varmistamaan optimaalinen suorituskyky, pito, polttoainesäästö ja maaperän suojaaminen.

Suurten rengasvalmistajien välinen yhteistyö on merkittävä askel eteenpäin alalla. Sovellus tarjoaakin kätevän ratkaisun haastavaan ongelmaan. Sovellus voi vähentää väärän paineen riskiä, joka puolestaan voisi johtaa rengasvaurioihin ja suorituskyvyn heikkenemiseen. Ilmainen Agro Tyre Pressure -sovellus on nyt ladattavissa iOS:ille ja Androidille sovelluskaupoista.

Kohonneet kustannukset ja pienempi rahoitus näkyvät kesän päällystyskilometreissä

Maanteiden päällystystyöt käynnistyvät jälleen vapun tienoilla eteläisestä Suomesta alkaen. Vuonna 2023 uutta päällystettä arvioidaan tulevan vain noin 1 500 kilometrin matkalle, mutta lukema tarkentuu vielä kevään aikana. Kilometrejä vähentävät sekä kustannustason jyrkkä nousu että edellisvuosia pienempi rahoitus. Korjausvelka maantieverkolla kasvaa tänäkin vuonna.

Valtion tieverkon päällystysohjelman arvioidaan jäävän selvästi vuotta 2022 lyhyemmäksi erityisesti kustannustason nousun takia. Myös käytettävissä oleva rahoitus on pienempi kuin kolmena edeltävänä vuonna. Alueellisesta tienpidosta vastaavat ELY-keskukset kilpailuttavat maanteiden päällystysurakat. Kilpailutukset jatkuvat jokavuotiseen tapaan toukokuulle asti alueesta riippuen.

”Valtakunnallisen päällystysmäärän arvioidaan tänä vuonna jäävän noin 1 500 kilometriin, mutta lukema tarkentuu vielä kevään aikana, kun lopullinen hintataso selviää kilpailutusten edetessä. Pyrimme pitämään maanteiden vilkkaimman verkon kunnossa, mutta muulla verkolla huonokuntoisten teiden määrä kasvaa noin 700 kilometrillä”, kertoo väylänpidon toimialajohtaja Virpi Anttila Väylävirastosta.

Vuonna 2022 päällystettiin yhteensä noin 215 miljoonalla eurolla noin 2 400 kilometriä, joista noin viisi prosenttia oli kävely- ja pyöräilyväylillä. Summa sisältää varsinaisen päällystämisen lisäksi myös paikkaamisen, tiemerkinnät ja kuivatuksen parantamisen.

”Kävely- ja pyöräilyväylien päällysteisiin panostetaan tänäkin vuonna tarpeiden mukaan, mutta käytettävissä olevat resurssit huomioiden”, Anttila sanoo.

Korjausvelan kasvu jatkuu

Päällystettyjä maanteitä on Suomessa noin 51 500 kilometriä, ja niistä huonokuntoisia oli vuoden 2022 lopussa noin 8 000 kilometriä. Nykyisillä päällystysmäärillä korjausvelan kasvu jatkuu edelleen, eli koko tieverkkoa ei käytettävissä olevalla rahoituksella pystytä pitämään hyvässä kunnossa.

Tieverkon nykykunnon ylläpitämiseksi vaadittaisiin vuosittain noin 4 000 kilometrin mittaista päällystysohjelmaa. Tähän päästiin viimeksi vuonna 2020. Tavoitetasoa selvästi alempi rahoitus johtaa entistä tarkempaan priorisointiin päällysteiden korjauksessa ja lisää paikkauksiin tarvittavaa rahamäärää.

”Vilkasliikenteisillä teillä kulkee yli 60 prosenttia kaikesta maanteiden liikenteestä, ja nämä noin 10 000 kilometriä pyritään ylläpitämään nykykunnossaan. Vähäliikenteisellä tieverkolla kunto heikkenee edelleen ja on odotettavissa, että väylien ikääntyessä tarve kalliimmalle peruskorjaukselle on tulevina vuosina suuri”, Anttila toteaa.

Tietoa päällystystöistä karttapalveluissa

Väylävirastolla on karttapalvelu, johon päivitetään tiedot varmistuneista päällystystöistä kevään aikana. Siirry karttapalveluun. Karttapalveluun on viety myös maanteiden päällysteiden kuntotiedot. Siirry kuntokartalle.

Kemppi esittelee uudet kannettavat Master M -sarjan hitsauslaitteet

Kemppi tuo markkinoille kannettavat Master M 205- ja Master M 323 -hitsauslaitteet MIG/MAG-hitsaukseen. Uudet laitteet soveltuvat teolliseen hitsaukseen esimerkiksi konepajoilla tai korjaamoilla, mutta myös vaativampaan harrastajakäyttöön.

Pienen kokonsa ja helpon liikuteltavuuden ansiosta Master M -sarjan laitteet soveltuvat erinomaisesti myös korjaushitsaukseen, ja niissä yhdistyvät erinomainen käytettävyys, ensiluokkainen hitsausteho sekä nopea parametrien määritys. Sekä Master M 205 että Master M 323 on suunniteltu yhteistyössä ammattihitsaajien kanssa ja valmistettu Suomessa.

Master M 205 soveltuu erityisen hyvin hitsaustehtäviin, joissa laitteen liikuteltavuus ja keveys ovat avainasemassa, mutta hitsien laatuvaatimukset korkeat. Master M 205 on pienikokoinen mutta tehokas MIG/MAG-hitsauskone manuaaliseen, synergiseen ja pulssi-MIG/MAG-hitsaukseen, ja se soveltuu erinomaisesti ruostumattoman ja kevytteräksen sekä alumiinin hitsaukseen. 200 A -teholuokan, 1-vaiheinen virtalähde toimii 40 prosentin käyttösuhteella. Lisäksi Master M 205 sisältää 17 hitsausohjelmaa pulssi-MIG-hitsaukseen ja 20 hitsausohjelmaa 1-MIG-hitsaukseen.

Master M 323 soveltuu erinomaisesti ohutlevyhitsaukseen ja on kannettavan kokonsa sekä monipuolisen lisävarustevalikoiman ansiosta hyvä valinta myös hitsausympäristöihin, joissa ulottuvuus asettaa erityisiä haasteita. Master M 323 on kannettava tehopakkaus manuaaliseen ja synergiseen MIG/MAG-hitsaukseen. 320 A -teholuokan virtalähde toimii 40 prosentin käyttösuhteella. Lisäksi Master M 323 sisältää 28 hitsausohjelmaa Fe, Ss, AIMg5, AISi5, CuSi3, CuAI8, and FC-CrNiMo -täyteaineille ja neljä hitsausohjelmaa MAX Cool -erikoishitsausprosessille. 

Sekä Master M 205 että Master M 323 on varustettu Weld Assist -toiminnolla, jonka automaattinen hitsausparametrien asetus helpottaa ja nopeuttaa hitsaajan päivittäistä työtä. 

Master M 205- ja 323 -laitteiden myynti alkaa huhtikuussa 2023.

Kaksi miljoonaa Deereä Mannheimista

John Deeren tehdas Mannheimissa juhlii 2 000 000. traktorinsa valmistusta. Tehtaalla valmistuu noin 40 000 traktoria vuodessa maailmanlaajuisille markkinoille. 3300 työntekijän tehdas on yksi kaupungin tärkeimmistä työnantajista.

Mannheim on keksijöiden kaupunki. Auto, polkupyörä ja traktori keksittiin siellä, ja vaikka kaupungissa ei nykyään valmisteta autoja tai polkupyöriä, traktoreita tehdään edelleen melkoisia määriä. Heinrich Lanz -yhtiö rakensi 102 vuotta sitten Bulldog-traktorin myötä perustan yhdelle maailman menestyneimmistä traktoritehtaista. John Deere -traktoreita on valmistettu täällä vuodesta 1956 lähtien.

Tuotannon voimakkaan kasvun ansiosta tehdas on nyt John Deeren suurin tuotantolaitos Pohjois-Amerikan ulkopuolella. Se on myös Saksan suurin traktoreiden tuotantolaitos, sillä kaksi kolmasosaa kaikista Saksassa valmistetuista traktoreista valmistetaan Mannheimissa. Tehdas hyötyy kätevästä sijainnistaan Reinin varrella, jonka kautta noin 250 traktoria kuljetetaan kahdesti viikossa Rotterdamiin tai Antwerpeniin ja näistä satamista maailmalle.

Tehdas ei kuitenkaan ole vain tuotantopaikka. Se on myös kehityspaikka kaikille John Deeren keskikokoisille traktoreille. Yli 250 insinööriä työskentelee traktorikehityksen parissa. Pääpaino on valmistajan mukaan suorituskyvyssä, mukavuudessa ja tehokkuudessa. Nykypäivän traktorin ohjaamoissa on jo melko lailla arkipäivää henkilöautomainen mukavuus, kuten automaattinen ilmastointi, mediatoisto, mukavat istuimet, GPS-ohjaus ja paljon muuta. Kehittäjät panostavat myös paljon puhtaaseen polttoaineen palamiseen, ja insinöörit työstävät tähän liittyen vaihtoehtoisia konsepteja, kuten biopolttoaineiden käyttöä. Myös sähkökäyttöjä kuulemma kehitetään, tosin vain pienempiin traktoreihin, sillä suurempien koneiden akkukapasiteetti ei vielä riitä. Vuonna 2026 esitellään ensimmäinen täysin autonominen ja akkukäyttöinen John Deere -traktori, jonka teho on noin 100 hv.

Kahden miljoonan traktorin rajan ylittänyt kone on John Deere 6R 250. Kiitoksena tuotantotiimille se on koristeteipattu muotokuvilla yli 300 työntekijästä. Kone ei mene myyntiin, vaan se saa kunniapaikan tehdasmuseossa pikkuveljensä, miljoonannen traktorin, JD 6400:n, viereen. Tuotanto on ollut nousujohteista. Kului 37 vuotta tuotannon alkamisesta, ennen kuin miljoonas John Deere -traktori valmistui vuonna 1993, mutta toinen miljoona tuli täyteen linjalta noin 30 vuodessa.

Sandvikilta käänteentekevä kovametallin kierrätysohjelma porakruunuille

Sandvik Mining and Rock Solutions käynnistää alan ensimmäisenä täysin uudenlaisen kovametallin kierrätysohjelman, jonka palvelumallissa asiakkaiden porakruunut kerätään ja kovametallinastat poistetaan paikallisesti. Tarkoituksena on lisätä olennaisesti volframin kierrätystä, sillä muuten malmivarat ehtyvät nykykulutuksella 40–100 vuoden kuluessa.

Kovametallin perusraaka-aine volframi on harvinainen mineraali, jonka varannot ovat rajalliset ja siksi Sandvik Mining and Rock Solutions on todennut sen kierrättämisen tärkeäksi. Uusien kovametallisten työkalujen valmistus kierrätetystä kovametallista kuluttaa Sandvikin mukaan myös jopa 70 % vähemmän energiaa ja tuottaa jopa 64 % vähemmän hiilidioksidipäästöjä. Myös typenoksidien päästöt pienenevät.

Kaikissa nykyisissä kallioporakruunuissa on kovametallinastat tai -palat. Sandvikin tavoitteena on kerätä kiertoon 90 % omasta porakruunutuotannostaan vuoteen 2025 mennessä. Kierrätysohjelmaan kelpaavat myös muiden valmistajien porakruunut. Kerätty kovametalli kiertää takaisin teollisuuden raaka-aineeksi, jolloin sekä tuotanto että kulutus synnyttävät mahdollisimman vähän jätettä. Kun kierrätys maksimoidaan ja ympäristövaikutukset minimoidaan, haastetta ratkotaan kestävästi niin turvallisuuden, ympäristön kuin arvonluonninkin näkökulmista. 

”Uusi kierrätysohjelmamme tukee asiakkaidemme tavoitteita parantaa kaivos- ja urakointiteollisuuden vastuullisuutta ja on osoitus sitoutumisestamme kunnianhimoisiin kestävän kehityksen tavoitteisiimme eli Sandvikin hiilidioksidipäästöt on tarkoitus puolittaa vuoteen 2030 mennessä”, sanoo Sandvikin Rock Tools -divisioonan presidentti Jens Holmberg. ”Vakaa tavoitteemme on viedä koko toimialaa kärkijoukoissa uuteen aikaan, jossa keskeistä on kiertotalouden tuominen olennaiseksi osaksi asiakkaidemme toimintaa.” 

Eräiden mineraalien kysynnän arvioidaan kasvavan 500 % vuoteen 2050 mennessä (lähde: Maailmanpankin raportti, Washington 2020), ja porakruunujen kierrätyksellä on tärkeä rooli koko teollisuudenalan vastuullisuustyössä, Sandvikilta kerrotaan. Samalla yritys toteaa kovametallin kierrätyksessä olleen tähän asti monia haasteita. Käytettyjä tuotteita ei ole kerätty kovin laajalti, ja kovametallin erotusmenetelmät ovat olleet käytännössä hankalia, tehottomia ja sisältäneet työturvallisuusriskejä. Ns. sinkkiprosessilla ei ole saatu myöskään laadullisesti alkuperäistä kovametallia vastaavaa tuotetta. Uudella Sandvikin palvelumallilla pyritään siihen, että kovametalli säilyttää arvonsa ja pysyy kierrossa mahdollisimman pitkään.

Uuden kierrätysohjelman luvataan tarjoavan asiakkaille kaivattuja ratkaisuja ja oleellisia etuja. ”Asiakaspalaute on ollut yksinomaan myönteistä. Toimialamme kaipaa poikkeuksellisen nopeaa muutostahtia”, kertoo Holmberg ja jatkaa: ”Kierrätysohjelmamme on yksi monista uusista aloitteistamme. Olemme maailmanlaajuisesti yksi kaivos- ja urakointialan johtavista toimittajista, ja meillä on vastuu viedä alan kehitystä eteenpäin kaikin voimin.”

Sandvik tulee tarjoamaan alan ensimmäisenä asiakkailleen kierrätyksen palvelumallia, jossa porakruunut kerätään ja nastat poistetaan porakruunurungoista paikallisesti. Tämän kierrätysohjelman kautta porakruunujen kierrätys on asiakkaille entistä helpompaa, nopeampaa ja turvallisempaa. Käytössä on uusi patentoitava menetelmä, jonka ansiosta myös kuljetuksista aiheutuvia päästöjä voidaan vähentää 93 prosenttia.

”Kovametallinkierrätysohjelmamme ei ole pelkästään ympäristöteko. Se myös tarjoaa helpon tavan osallistua kiertotalouteen, koska asian hyväksi voi vaivattomasti tehdä jotakin konkreettista”, sanoo Holmberg. Palvelumalli otetaan käyttöön asteittain eri puolilla maailmaa.

Merkkipaaludumpperi DEVELON-kuosiin

Helmikuussa 2023 Doosan juhli 10 000. niveldumpperin valmistumista yrityksen Elnesvågenin tehtaalta Molden ulkopuolella Norjassa. Nyt asiaan tulee vielä päivitystä, sillä kyseessä on samalla ensimmäinen kone Euroopassa, joka kantaa virallisesti yhtiön uuden DEVELON-tuotemerkin värejä.

DEVELON-tuotemerkin lisäksi tässä juhlayksilössä on myös erikoismotiivimaalaus ja merkintöjä, joka juontavat juurensa tämän niveldumpperisarjan alkuperään. Vihjeissä mennään kauas ennen Doosania ja jopa Moxy-aikakautta, takaisin Viking-dumpperimalliin, joista 12 kappaletta valmisti Øveraasen ennen kuin Moxy otti tuotannon haltuunsa. Tätä juhlistetaan tämän DEVELON DA45-7 -yksilön perälaudan viikinkilaiva-aiheella, sekä lavan viikinkiteippauksilla.

Moldessa on vuosien varrella valmistettu useita erilaisia niveldumpperimalleja, mukaan lukien D15, 5222B, 6225B, 7235, MT40, MT41, DA40 ja nykyään nykyiset mallit DA30-7 ja DA45-7. Rosendal Maskin AS, Norjan valtuutettu DEVELON-jälleenmyyjä, on toimittanut näitä moldelaisia dumppereita markkina-alueelleen vuodesta 1987 lähtien nyt jo yhteensä lähes 500 kappaletta. Molden tehtaanjohtajan Jan Roger Lindsetin mukaan norjalainen Rental Group AS on ostanut tämän 10 000. dumpperin tuotantonumerolla 851951 Rosendal Maskin AS:lta.

Tuotanto aloitettiin Molden tehtaalla vuonna 1972, jolloin yrityksen nimi oli Glamox. Siitä lähtien brändillä on ollut useita nimiä, kuten Moxy, Moxy Industrial, Brown Engineering, Moxy Trucks, Moxy Engineering ja vuonna 2008 nimi muuttui Doosaniksi, kun eteläkorealainen valmistaja osti tehtaan ja tuotteen. Vuonna 2021 Hyundai Heavy Industries osti Doosanin rakennuskonevalikoiman, mukaan lukien ADT-linjan, ja yrityksen nimi muutettiin Hyundai Doosan Infracoreksi (HDI).

Elnesvågenin tehtaalla työskentelee tällä hetkellä 150 henkilöä, mutta koska tehtaalla valmistetaan nyt sekä DEVELON- että Hyundai-kalustoa, työvoiman odotetaan kasvavan vastaamaan odotettua 40 %:n tuotannon kasvua.

NHK lähtee Case IH -kiihdytykseen

Syksyllä NHK-Keskus Oy:n aloittaman Case IH -konemyynnin alkutahdit on jo lyöty, ja nyt yritys kertoo lähtevänsä kevään myötä tien päälle ja niin uusien kuin nykyisten asiakkaiden luokse.

NHK-Keskus Oy aloitti Case IH -maatalouskoneiden myynnin jo viime vuoden syksyllä, mutta talven aikana NHK:lle on rakennettu uusi Koneet-organisaatio, jonka liiketoimintajohtajaksi on nimitetty Jarmo Nissi. Case IH -tuotepäällikkönä toimii puolestaan Jukka Lehtinen ja liikkuvien koneiden käyttö- ja huoltokouluttajana Henri Oristo.

Case IH -traktorivalikoimaan NHK:lla kuuluvat tässä vaiheessa isommat Optum-, Puma- ja Maxxum-mallit sekä kompaktit Farmall C -mallit. Toimintaan kuuluu luonnollisesti myös aina käyttöopastus ja NHK vastaa lisäksi jälkimarkkinoinnista oman huollon lisäksi sopimushuoltoverkoston kautta. Asiakas voi ottaa yhteyttä suoraan NHK:n työkonehuoltoon tai lähimpänä palvelevaan sopimushuoltajaan. Myös varaosat tilataan ja myydään näiden tahojen kautta. Varaosahinnoittelun yritys kertoo uudistaneensa kilpailukykyiseksi, ja sertifioidut asiantuntijat osaavat tarjota tukea oikean tuotteen valintaan. Sesonkiaikoina NHK:n jälkimarkkinatiimi lupaa päivystää kellon ympäri. 

Uusille ja tutuille Case IH -asiakkaille tuoreimmat terveiset NHK lähtee toimittamaan tien päälle, sillä yritys kertoo ponnistavansa käyntiin Road Shown heti maalis-huhtikuun vaihteessa. Ryskypäiviltä 31.3.–1.4. starttaavassa Road Showssa on kuusi paikkakuntaa ympäri Suomen. Lisätietoa ja kiertueaikataulu on tulossa lähiaikoina NHK:n kotisivuille

Lisäksi NHK esittelee Case IH:n omistajille uuden Red Blooded -kanta-asiakasklubin, jonka luvataan tarjoavan uusimpia uutisia, rahanarvoisia etuja ja mukavia yllätyksiä. 

Volvo esittelee tulevaa uuden EC500:n myötä

Volvo CE:n ConExpossa esittelemä seuraavan sukupolven EC500-kaivukone ei ole vielä tuotantoyksilö, mutta antaa viitteitä tulevaisuuden suunnasta.

Volvo EC480E:n seuraajaksi kaavailtu, 50-tonniseen työpainoluokkaan laskeutuva seuraavan sukupolven EC500 on esitelty maailmalle ConExpossa, Las Vegasissa. Kuluvan vuoden marraskuussa tuotantoon Etelä-Korean Changwonin tehtaalla lähtevä EC500 tulee saamaan vielä joitakin muutoksia nyt nähtyyn versioon verrattuna, mutta pääosin paketti on kasassa. Suurimmat muutokset koskevat Volvo CE:n mukaan ohjaamon muotoilua ja suunnittelua. Sisustusta on laitettu uusiksi, ja uudistuksia ovat esimerkiksi tuore näyttö, avaimeton käynnistys, puhelimen lataus sekä langalla että ilman ja uusi työtilan valintakytkin. Lisäksi tarjolle tulee estetunnistuksella varustettu Volvo Smart View -järjestelmä, joka mahdollistaa 360° kameranäkymän sekä hyödyntää törmäystutkaa. Järjestelmä osaa kertoa, onko sen havaitsema este esine vai ihminen, joten kuljettaja voi reagoida kohteen edellyttämin varotoimin. Turvallisuuden nimissä myös käyntikaiteita on mietitty uusiksi.

Tuottavuuden ja työnteon helpotuksen saralla mukaan on paketoitu kuljettajaa jelppaavia järjestelmiä, kuten Volco Dig Assist ja Volvo Lift Assist. Myös Volvo Active Control, automaattinen luiskaustoiminto, tulee mukaan ensi kertaa tämän kokoluokan Volvo-kaivukoneeseen. Huoltovälejäkin kerrotaan pidennetyn hydrauliöljyn ja suodattimien osalta 2000 tunnista 3000 tuntiin. Myös koneen jäähdytyskapasiteettia on lisätty.

Sähköohjattu hydrauliikka antaa kuljettajalle entistä enemmän toimintavaraa, ja kuljettaja voi valita käyttääkö pumppuja yhdessä vai virtuaalisesti erotettuina: jälkimmäisessä vaihtoehdossa puomistoa voi käyttää ilman liikkeiden vaikutusta ajoon. Comfort Drive Controlin avulla alavaunun ohjaus puolestaan onnistuu kahvoilta. Kuljettajat voivat myös luoda omia hydrauliikka-asetuksia koneen muistiin.

Länsirannikon Konepäivät jälleen syyskuussa

Länsi-Suomen suurin konealan näyttely, Länsirannikon Konepäivät järjestetään 30.9.2023 Raumalla, LM-Parkin teollisuusmaisemassa.

Joka neljäs vuosi järjestettäväksi vakioitunut Länsirannikon Konepäivät tulee taas. Viimeksi vuoden 2019 elokuussa järjestetty tapahtuma nähdään nyt lauantaina 30.9. Raumalla, LM-Parkin teollisuusalueella Lakarissa. Tilaa paikalla on yhteensä noin viisi hehtaaria, joten ahtaudesta ei luultavasti tarvitse kärsiä.

Suositun tapahtuman luvataan kokoavan jälleen yhteen maan suurimmat maanrakennus- ja metsäkonevalmistajat, koneyrittäjät ja muut alan tekijät. Paikalla on myös lukuisia alan yrittäjille tärkeitä yhteistyökumppaneita kertomassa palveluistaan. Verkostoitumismahdollisuudet ovat tapahtumassa loistavat.

Alueelta löytyy kaikenlaista nähtävää niin ammattilaiselle, opiskelijalle kuin perheen pienimmillekin sillä kyseessä on koko perheen tapahtuma. Sisäänpääsy on maksuton, ja kävijää odottavat metsä- ja maanrakennuskoneet, erilaiset myyntipaikat sekä luonnollisesti myös tällaiseen tapahtumaan olennaisesti kuuluvat tarjoilut. Luvassa on siis syksyistä markkinahumua.

Tapahtuman järjestäjänä toimii Satakunnan Koneyrittäjät, joka on Koneyrittäjien liiton jäsenyhdistys. Koneyrittäjien liitto puolestaan on 2500 energia-, maarakennus- ja metsäalan koneyrittäjän valtakunnallinen yrittäjä- ja työnantajajärjestö.

Lisätietoja tapahtumasta antaa Jukka Storberg (0400 632856) ja näyttelypaikkojen myynti on jo aloitettu.

0tykkääjääTykkää