>

Volvo CE sähköistää keskikokoisen kuormaajan

Volvo-konserni puuhailee sähköistämisen parissa kovasti paitsi kuorma-autojen, myös koneiden saralla. Uusimpana akkukäyttöisenä koneuutuutena esitellään 20-tonniseen kokoluokkaan osuva L120H Electric Conversion. Kuten nimestä voi päätellä, ei satakakskymppiä ole lähdetty piirtämään täysin uusiksi vaan kyseessä on sähkökoneeksi muuttaminen.

Yhteistyössä Parker Hannifinin kanssa kehitetty ja Volvon omilla CE Engineering Solutions -ratkaisuilla sähköiseksi muunnettu 20-tonninen L120H Electric Conversion -kuormaaja tulee kaupallisesti saataville valituille asiakkaille Euroopassa vuoden 2023 aikana. Perustana käytetään markkinoilla hyvin tuttua ja suosittua perinteisen voimanlähteen konetta, jonka luvataan sähkömuunnosmallina tarjoavan saman suorituskyvyn, mutta paikallispäästöttömästi.

Volvo CE tiedottaa ymmärtävänsä, että kun on kyse hiilineutraalista rakennusteollisuudesta, toimet on aloitettava nyt. Siksi se tekee yhteistyötä CE Engineering Solutionsin ja valittujen sähköisen liikkuvuuden kumppaneiden kanssa nopeuttaakseen kaupallisten sähköratkaisujen saatavuutta kaikissa segmenteissä ja sovelluksissa. Tämä viimeisin yhteistyö sähköisten pyöräkuormaajien valikoiman laajentamiseksi on jatkumoa Volvo CE:n kesäkuussa ilmoitetusta investoinnista hollantilaisvalmistaja Limachiin. Tällä hankkeella on puolestaan tarkoitus laajentaa yhtiön sähköisten kaivukoneiden valikoimaa.

Mainitunlainen kumppanuuslähestymistapa, joka mahdollistaa tuotteiden nopeamman käyttöönoton markkinoille, tapahtuu rinnakkain Volvo CE:n muiden sähköisten ratkaisujen kehittämisen kanssa. Näitä ovat esimerkiksi EC230 Electric, 23 tonnin akkusähkökaivinkone, joka on rakennettu Volvo CE:n omaan teknologiaan pohjautuen. Volvolla koetaan, että molempia lähestymistapoja tarvitaan, jos alan kokonaisuutena odotetaan saavuttavan hiilidioksidipäästöjen vähentämistavoitteet.

Carl Slotte, Volvo CE:n Euroopan myyntialueen johtaja, sanoo: ”Ei ole aikaa odottaa – meidän on toimitettava ratkaisuja, joiden avulla asiakkaamme voivat saavuttaa hiilidioksidipäästöjen vähentämistavoitteensa. Muutos alkaa tästä. Sitoutumisemme kumppanuuteen antaa meille mahdollisuuden ottaa johtava asema toimialamme muuttamisessa sähköratkaisuilla, jotka on rakennettu vastaamaan markkinoiden kysyntää ja räätälöity asiakkaidemme muuttuviin tarpeisiin. Yhteistyöllä laajennamme sähkökonevalikoimaamme, laajennamme valikoimamme monipuolisuutta ja muuttamme toimialaamme kohti hiilineutraalia tulevaisuutta.”

Volvo CE:n mukaan L120H Electric Conversion tarjoaa saman tehokkaan suorituskyvyn kuin dieselmoottori, mutta ilman pakokaasupäästöjä. Myös toiminta on lähes äänetöntä. Nämä edut yhdessä tarjoavat parempaa mukavuutta sekä kuljettajalle että koneen lähellä työskenteleville.

Volvo L120H EC toimii 240 kWh:n akuilla ja tarjoaa noin viiden tunnin käyttöajan yleisimmissä keskiraskaissa töissä. Volvon nykyisten latausratkaisujen perusteella akuston arvioidaan latautuvan nollasta 100 prosenttiin 1,5–2 tunnissa.

L120H Electric Conversionissa vakiona tulevat Comfort Drive Control, Load Assist sisäänrakennetulla punnitsemisella sekä tutkatunnistus uudella törmäyksenvaimennusjärjestelmällä. Lisäksi L120H Electric Conversion -mallia tukevat sovellukset, joiden avulla kuljettaja voi tarkistaa akun ja lataustilan sekä esilämmittää ohjaamon.

Markkinoiden kysynnästä riippuen Volvo CE tuo tarjolle myös mahdollisuuden muuttaa jo olemassa olevia L120H-pyöräkuormaajia tulevaisuudessa sähköisiksi.

10 000. dumpperi valmistuu Moldessa

50 vuotta niveldumppereita valmistanut Elnesvågenin tehdas Norjan Moldessa juhlii tässä kuussa rakennettavan 10 000. koneen valmistumista. Tehdas valmistaa nykyisin Doosan- ja Hyundai-dumppereita.

Jo puolen vuosisadan dumpperiperinteen omaava Elnesvågenin dumpperitehdas on päässyt 10000 koneen rajapyykille, kun helmikuussa valmistuu pyöreitä tuhansia täyttävä kone. Tehdaspäällikkö Jan Roger Lindsetin mukaan Doosan-niveldumpperi tuotantonumerolla 851951 on tarkoitus toimittaa Rental Groupille Norjaan.

Tuotanto aloitettiin tehtaalla vuonna 1972, jolloin yrityksen nimi oli Glamox. Sittemmin brändillä on ollut useita nimiä, kuten Moxy, Moxy Industrial, Brown Engineering, Moxy Trucks, Moxy Engineering. Vuonna 2008 nimi muuttui Doosaniksi, kun eteläkorealainen valmistaja osti tehtaan ja tuotteen. Vuonna 2021 Hyundai Heavy Industries osti Doosanin rakennuskonevalikoiman, mukaan lukien ADT- eli niveldumpperilinjan, ja yrityksen nimi muutettiin Hyundai Doosan Infracoreksi (HDI).

Elnesvågenin tehtaalla työskentelee tällä hetkellä 150 työntekijää, mutta koska sekä Doosanin että myös Hyundain niveldumpperit valmistetaan nyt tehtaalla, työvoiman määrän odotetaan lisääntyvän vastaamaan odotettua 40 %:n tuotannon kasvua.

Ponssen 19 000. metsäkone valmistui

Ponssen 19 000. Vieremällä valmistettu metsäkone luovutettiin tänään pitkäaikaiselle asiakkaalle Elliot Henderson Ltd:lle, Royal Burgh of Annan Pipe Band -säkkipilliorkesterin soittaessa taustalla. Scorpion Giant -harvesteri varustettuna H8-harvesteripäällä pääsee hakkuutyömaille Scottish Bordersin ja Skotlannin alamaan alueille.

Kiitän Elliot Hendersonia ja Royal Burgh of Annan Pipe Band -orkesteria siitä, että he tulivat Vieremälle juhlistamaan 19 000. metsäkoneen rajapyykkiä kanssamme. Tietääkseni tämä on ensimmäinen kerta, kun Vieremän kylällä kuullaan säkkipillin soittoa. Ja vielä kun kyse on Ponsse UK:n ensimmäisestä juhlakoneesta, tämä on hyvin erityinen päivä meille kaikille. Muistelemme tätä päivää vielä pitkään”, toteaa Ponsse UK:n toimitusjohtaja Gary Glendinning.

Elliot Henderson Ltd – yhteistyötä yli 20 vuotta

Yli 35 vuotta sitten toimintansa aloittaneen Elliot Henderson Ltd:n toimipaikka on Selkirkissä Skotlannissa. Tänään yrityksellä on yli 40 metsäkonetta, joilla tehdään harvennuksia, hakkuita jyrkillä rinteillä, päätehakkuita, maaperän parannusta ja metsäteitä. Elliot Henderson Ltd:llä on myös valmiudet hakkuutähteiden ja kantojen poistoon sekä raaka-aineen toimittamiseen biomassateollisuuden tarpeisiin. Yhtiö on myös Forest Industry Safety Accord -järjestön perustajajäsen ja Forestry Contractors Association -järjestön jäsen.

Elliot Henderson Ltd on ollut Ponssen asiakas jo yli 20 vuoden ajan, joten 19 000. metsäkoneen toimitus juuri heille on hieno kunnianosoitus pitkälle asiakassuhteelle. 

”Olemme olleet aina edelläkävijänä hankkimassa uusimpia koneita ja näin olemme varmistaneet, että puunkorjuukalustomme on tuottavaa ja innovatiivista. Odotamme malttamattomina kalustomme täydentämistä Scorpion Giantilla. Kone pääsee heti töihin korjaamaan Arwen-myrskyn kaatamia puita, ja uskomme, että suuremmasta tehosta ja H8-harvesteripäästä on siinä hyötyä. On hienoa päästä pian näkemään, mihin kone pystyy”, kertoo Neil Purves, Director of Harvesting for Elliot Henderson Group.

”Meillä on tällä hetkellä jo Ponsse Scorpion, Ergo, kolme Elephantia ja Buffalo”, Purves täydentää.   

Ponsse UK  

Ponsse UK perustettiin vuonna 1996, ja vuodesta 2017 lähtien yhtiön kotipaikkana on ollut Annan Skotlannissa. Ponsse toimitti ensimmäisen metsäkoneensa Isoon-Britanniaan jo vuonna 1994, ja tällä hetkellä konekanta on maassa lähes 400.  
Annanin huoltopalvelukeskuksessa työskentelee noin 30 Ponssen ammattilaista. 

Sandvik toimittaa 20 lastauskonetta Enefitille Viroon

Valtio-omisteisen energiayhtiö Eesti Energian tytäryhtiö Enefit Power investoi 20:een Sandvikin lastauskoneeseen Viron toimintoihinsa.

Sandvik Mining and Rock Solutions toimittaa 16 Toro LH410- ja neljä Toro LH515i -lastauskonetta Enefitille, joka on Baltian maiden suurin energiantuottaja ja alueen suurimpia uusiutuvan energian tuottajia. Uusilla koneilla on tarkoitus korvata vanhempaa kalustoa ja tavoittaa entistä suuremmat tuotantomäärät. Lastauskoneiden toimitukset alkavat vuoden 2023 toisella neljänneksellä ja jatkuvat vuodelle 2024. Sandvik kertoo tukevansa Enefitiä uusien lastauskoneiden koko käyttöönoton ajan yhtiön kehittäessä toimintansa tuottavuutta ja tehokkuutta kohti korkeampaa tuotantokapasiteettia.

”Hankkiessamme uusia laitteita vanhojen tilalle, tärkeimpiä valintaan vaikuttavia asioita ovat tehokkuuden lisääminen ja ympäristövaikutusten vähentäminen”, sanoo Enefit Powerin toimitusjohtaja Andres Vainola. ”Monet Enefit Powerin prosessit ovat käynnissä vuorokauden ympäri tuottaessamme raaka-aineita asiakkaillemme. Siksi tarvitsemme luotettavia ja tuottavia koneita, jotka ovat operaattoreille helppoja ja turvallisia käyttää ja joiden ympäristövaikutukset ovat mahdollisimman pienet. Sandvikin uusi teknologia täyttää nämä kriteerit hyvin.”

Molemmat Enefitin tilaamat laitemallit kuuluvat Sandvikin keskikokoisten lastauskoneiden luokkaan. Niiden hyötykuormat ovat 10 ja 15 tonnia. Vuonna 2021 esitelty Toro LH515i on Sandvikin dieselkäyttöisten lastauskoneiden i-sarjan uusin tulokas. Pienempään Toro LH410 ‑malliin on hiljattain tehty merkittäviä päivityksiä, ja se on älykkyydeltään, suorituskyvyltään ja luotettavuudeltaan Sandvikin täysin valmistajan isompien lastauskoneiden veroinen. Sandvikilta kerrotaan, että molempien laitemallien päivitykset perustuvat ennen kaikkea vuosien varrella kerättyyn asiakaspalautteeseen. 

Dieselmoottorivalmistus uudelleenjärjestäytyy – Daimler hidastaa, Deutz kiihdyttää

Deutz ja Daimler Truck ovat allekirjoittaneet sopimuksen, jonka myötä Deutz saa oikeuden hyödyntää Daimlerin moottoriratkaisuja. Sopimus toteutuu asteittain kuluvan vuosikymmenen loppuun mennessä.

Deutzin ja Daimler Truckin sopimus mahdollistaa Deutzille Daimlerin moottoritekniikan hyödyntämisen jatkossa, ja tämän ansiosta Deutz pystyy houkuttelemaan uusia asiakasryhmiä, säästämään kehityskustannuksissa, laajentamaan nykyaikaisten polttomoottorien valikoimaansa ja luomaan siten pohjaa liiketoiminnan kasvulle. Vastaavasti Daimler Truck on ilmoittanut jatkossa keskittyvänsä sähköisen liikkuvuuden ratkaisuihin ja vetäytyvänsä isojen polttomoottoreiden kehittelystä.

Vastaavasti Daimler Truck tulee omistamaan 4,19 prosenttia Deutz AG:n osakepääomasta. Yritysten välinen yhteistyö, jota näin ollen myös tukee Daimler Truckin osakkuus Deutzissa, keskittyy jatkossa kahdelle alueelle: ensinnäkin Deutz saa oikeudet Daimler Truckin keskiteholuokan kuorma-automoottoreille, joita se voi itse jatkokehittää. Näitä moottoreita voidaan kehittää myös käytettäväksi ns. off-highway-sovelluksissa, kuten maatalouskoneissa, rakennuskoneissa ja vastaavissa.

Toiseksi Deutz saa lisenssioikeudet myös raskaan luokan HDEP-moottoreihin mainittuihin off-highway-sovelluksiin. Se myös myy ja jakelee jatkossa näitä moottoreita itsenäisesti.

Raskaiden HDEP-moottoreiden valmistusta jatketaan Daimler Truckin tehtaalla Mannheimissa, ja ne toimitetaan Deutzille lopullista kokoonpanoa varten. Keskiraskaat MDEG-moottorit valmistetaan kokonaan Deutzilla. Deutz-moottoriversioiden on tarkoitus tulla tuotantoon vuonna 2028.

Daimler Truck ei enää halua investoida keskiteholuokan Euro 7 -moottoreiden jatkokehitykseen, sillä yrityksen tavoitteet ovat jo sähköisen liikkuvuuden parissa. Deutz puolestaan ilmoitti tammikuun puolivälissä, että se aikoo uuden strategiansa mukaisesti vihreisiin tuotteisiin investoinnin lisäksi vakiinnuttaa itsensä pysyvästi kolmen suurimman riippumattoman moottorivalmistajan joukkoon.

Kaivureiden Lumenveiston SM-kilpailut perutaan

Juupajoella järjestettäväksi aiotut Kaivureiden Lumenveiston SM-kilpailut 2023 on jouduttu järjestäjiltä tulleen tiedon mukaan perumaan. Syynä on vallitsevien sääolosuhteiden haastavuus.

Kisat on aiemmin järjestetty vuosina 2019 ja 2022. Molemmilla kerroilla parikymmentä kisaajaa on ollut loihtimassa toinen toistaan upeampia lumisia taideteoksia kahdessa eri kilpailusarjassa. Ensimmäisellä kerralla tapahtuma houkutteli paikalle lähemmäs kaksi tuhatta kävijää, ja viime vuonna kävijöitä oli noin kolme tuhatta kisapäivän aikana. Tänä vuonna tapahtuman piti olla lauantaina 11.3. mutta epävakaat sääolosuhteet ovat pakottaneet peruuttamaan tapahtuman.

Bobcat-pientraktorisarja Eurooppaan

Uusi Bobcat-traktoreiden sarja tulee markkinoille Euroopan alueella. Traktorit ovat osa yhtiön viime lokakuussa julkistamaa ns. maanhuoltolaitteiden sarjaa.

Bobcatin Pohjois-Amerikan markkinoilla menestystä keränneen GME- eli Ground Maintenance Equipement, maanhuoltolaitteiden sarjan myötä valmistaja pyrkii ja uskoo nousevansa kolmen suurimman GME-toimijan joukkoon Euroopassa. Tavoitteena on myös kaksinkertaistaa kasvu maailman GME-markkinoilla vuoteen 2027 mennessä. Yhdessä nyt julkaistujen uusien kompaktin kokoluokan traktoreiden kanssa EMEA-alueen maanhuoltolaitteiden valikoimaan kuuluvat ruohonleikkurit ja nurmikonhoitolaitteet, erilaiset varusteet sekä Bobcatin jo olemassa olevat minikokoluokan kuormaajat.

Bobcatin kompaktien traktorien sarja on valmistajan mukaan suunniteltu lisäämään tuottavuutta, monipuolisuutta ja luotettavuutta. ”Olipa käyttökohde mikä tahansa, nämä koneet auttavat tekemään työt tehokkaasti vankan rakenteen, sujuvan toiminnan, joustavan kokoonpanon ja täydellisen yhteensopivuuden ansiosta Bobcat-lisälaitteiden kanssa”, yhtiö tiedottaa.

Jokainen uuden traktorivalikoiman yhdeksästä mallista eroaa toisistaan kooltaan ja moottoriteholtaan, ja valittavissa on joko manuaalinen ja hydrostaattinen voimansiirto, 3-pistekiinnitys teleskooppisilla tai pikakytkentäkourallisilla vetovarsilla. Ohjaamoiksi on tarjolla joko ROPS-katoksia tai umpihyttejä. Jälkimmäisiin on saatavana ilmastointi ja muutoinkin varusteluun kuuluvat jousitettu istuin, säädettävä ohjauspyörä, ja helppokäyttöiset hallintalaitteet.

Malliston traktoreiden suorituskykyä ja luotettavuutta on valmistajan mukaan rakennettu USA:n markkinoilla jo useiden vuosien ajan. 

Yhdessä yhdeksän mallia tarjoavat laajan valikoiman ratkaisuja eri käyttötarpeisiin, ja traktorit voidaan varustaa etu-, keski- ja takahydrauliikkaliitännöillä sekä voimanotoilla. Ominaisuuksiin kuuluu itsenäinen voimanotto, automaattinen voimanotto, voimanoton vakionopeus, ajovoimansiirron vakionopeus ja vetovarsitunnustelu.

Bob-Tach-järjestelmä tulee vakiona kaikissa koneissa, joissa on etukuormaaja. Sen ansiosta käyttäjät voivat helposti vaihtaa eri Bobcat-lisälaitteiden välillä. Jokaisessa Bobcat-traktorimallissa on vakiona kytkettävä neliveto.

Työtehoseura kerää maatalouskone- ja traktoriurakoinnin hintatietoja – osallistu ja voita!

TTS Työtehoseura kerää vuoden 2022 toteutuneita urakointihintoja maatalouskoneurakoinnin ohella maataloustaustaisten yrittäjien muille sektoreille tekemistä urakointitöistä, kuten tienhoito-, kiinteistö-, maarakennus-, metsä-, energia- tai ympäristöurakoinneista. Kyselyllä kartoitetaan myös taustatietoa urakointityön määrästä, merkityksestä ja käytännöistä.

Urakointihintojen kehitys on ollut aiempina vuosina varsin maltillista, mutta viime vuoden hintoihin odotetaan tulleen selkeitä korotuksia kustannusten voimakkaan nousun vuoksi. Kyselyllä tiedustellaan sitäkin, miten kohonneet kustannukset on saatu vietyä hintoihin.

Kysely on avoin kaikille koneurakointia tekeville 

Urakointia tekevien toivotaan vastaavan kyselyyn aktiivisesti, jotta urakointihinnoista saadaan luotettava ja kattava läpileikkaus. Aikaisemmin hintatietoja ilmoittaneet ovat saaneet kutsun kyselyyn postitse ja osa on saanut tiedon myös sähköpostiin. Kysely on avoin kaikille urakointityötä tekeville, vaikka kutsua ei olisi saanut.

Avoin linkki kyselyyn löytyy osoitteessa www.tts.fi/koneurakointi. Sähköinen kysely on avoinna 19.2. asti. Kaikki kyselyn tulokset käsitellään nimettöminä.

Kaikille vastanneille ja yhteystietonsa jättäneille lähetetään keskimääräiset urakointihinnat ja konekustannustietoa kokoava julkaisu. Vastanneiden kesken arvotaan yksi 300 euron ja kaksi 100 euron lahjakorttia maatalousliikkeeseen.

TTS Työtehoseura kerää maatalousyrittäjien tekemän koneurakoinnin toteutuneita taksoja joka toinen vuosi. Hintatietoja julkaistaan TTS:n julkaisun ohella laajasti alan ammattilehdissä. Kyselyllä seurataan myös urakointitoiminnan kehittymistä ja käytäntöjä.

Akkukäyttökonversio T6.1-Transporteriin

VW Transporterin sähköversion, eTransporterin valmistus loppui vuoden 2022 alussa, mutta saksalainen ABT vainusi mahdollisuuden markkinoilla. Nyt yritys tarjoaa sähköistyssarjaa lähes kaikenmallisiin T6.1-Transporttereihin, kunhan ne ovat alun perin dieselmoottorillisia DSG-versiota.  

Volkswagen Transporter T6.1 on tällä hetkellä Transporter-malliston tuorein tuote. Sitä ei kuitenkaan voi enää tilata eTransporter-mallina, vaikka sellainenkin ehti katalogissa käydä: tämä johtuu siitä, että kyseessä oli noin 4 500 kappaleen sarja, jonka valmistuttua tuotantoa ei jatkettu. Sen sijaan nyt tarjolla on VW-sähköpakettiautoa haluavalle uusi ID. Buzz Cargo. Se on toki yksi ratkaisu, mutta yleisesti ottaen sähköajoneuvot ovat yhä kiinnostavampia pakettiautoja tarvitseville yrityksille, ja vaikka täyssähköinen ID. Buzz on saatavilla pakuversiona, kaikille se ei riitä. Jos sähköpakettiauton hankintatähtäimessä on suurempaa säilytystilaa tai runkoversio erikoiskoreille, ja merkin pitää olla Volkkari,  T6.1:tä kysellään. 

Ja tätä kaipuuta baijerilaiset automuokkauksen asiantuntijat tulevat hoivaamaan innovatiivisella idealla: jo olemassa olevia ajoneuvojakin voidaan muuntaa akkusähkökäyttöisiksi.

”Tämä toimenpide ei ole vain kestävää kehitystä, koska se tuottaa huomattavasti vähemmän CO2-päästöjä kuin uuden ajoneuvon rakentaminen, vaan sillä on myös lukuisia etuja asiakkaille”, selittää Eric Plekkepoel, ABT e-Line GmbH:n toimitusjohtaja. Toisin kuin aiempi versio, ABT e-Transporter 6.1, jota tarjottiin vain tietyissä koriversioissa, nyt lähes kaikki mallit voidaan muuttaa sähkölle, oli kyseessä joko pitkä tai lyhyt akseliväli, korkea tai matala katto, pelkät alustamallit tai alustat jo päällä olevilla erikoiskoreilla. Perusajoneuvon tulee vain olla DSG-vaihteistolla varustettu diesel.

Tekniset perustiedot vastaavat aiemman ABT e-Transporter 6.1:n tietoja. Sen toimintasäde on 105-138 km, eli korista ja painosta riippuen tämä voi vaihdella hieman. Tämä koskee myös kulutusta, joka oli versiosta riippuen 27,0-35,8 kWh/100 km. Suhteellisen kompaktin akun, jonka kapasiteetti on 37,3 kWh (brutto) ansiosta ajoneuvon fyysinen käytettävyys on edelleen rajoittamaton, eli akusto ei haukkaa esimerkiksi kuormatilaa. Voimansiirron huipputeho on 83 kW ja suurin vääntömomentti 200 Nm. Huippunopeus on oletuksena rajoitettu 90 kilometrin tuntinopeuteen, valinnaisesti 120 km/h taloudellisuuden vuoksi. Täydellinen latausaika on noin 5,5 tuntia 7,2 kW:n seinälatauspisteessä, ja 50 kW:n pikalatausasemalla (CCS) saavutetaan noin 45 minuutissa 80 prosentin lataustaso.

VW Transporterin sähköversion, eTransporterin valmistus loppui vuoden 2022 alussa, mutta saksalainen ABT vainusi mahdollisuuden markkinoilla. Nyt yritys tarjoaa sähköistyssarjaa T6.1-Transporttereihin.  

Volkswagen Transporter T6.1 on tällä hetkellä Transporter-malliston tuorein tuote. Sitä ei kuitenkaan voi enää tilata eTransporter-mallina, vaikka sellainenkin ehti katalogissa käydä: tämä johtuu siitä, että kyseessä oli noin 4 500 kappaleen sarja, jonka valmistuttua tuotantoa ei jatkettu. Sen sijaan nyt tarjolla on VW-sähköpakettiautoa haluavalle uusi ID. Buzz Cargo. Se on toki yksi ratkaisu, mutta yleisesti ottaen sähköajoneuvot ovat yhä kiinnostavampia pakettiautoja tarvitseville yrityksille, ja vaikka täyssähköinen ID. Buzz on saatavilla pakuversiona, kaikille se ei riitä. Jos sähköpakettiauton hankintatähtäimessä on suurempaa säilytystilaa tai runkoversio erikoiskoreille, ja merkin pitää olla Volkkari,  T6.1:tä kysellään. 

Ja tätä kaipuuta baijerilaiset automuokkauksen asiantuntijat tulevat hoivaamaan innovatiivisella idealla: jo olemassa olevia ajoneuvojakin voidaan muuntaa akkusähkökäyttöisiksi.

”Tämä toimenpide ei ole vain kestävää kehitystä, koska se tuottaa huomattavasti vähemmän CO2-päästöjä kuin uuden ajoneuvon rakentaminen, vaan sillä on myös lukuisia etuja asiakkaille”, selittää Eric Plekkepoel, ABT e-Line GmbH:n toimitusjohtaja. Toisin kuin aiempi versio, ABT e-Transporter 6.1, jota tarjottiin vain tietyissä koriversioissa, nyt lähes kaikki mallit voidaan muuttaa sähkölle, oli kyseessä joko pitkä tai lyhyt akseliväli, korkea tai matala katto, pelkät alustamallit tai alustat jo päällä olevilla erikoiskoreilla. Perusajoneuvon tulee vain olla DSG-vaihteistolla varustettu diesel.

Tekniset perustiedot vastaavat aiemman ABT e-Transporter 6.1:n tietoja. Sen toimintasäde on 105-138 km, eli korista ja painosta riippuen tämä voi vaihdella hieman. Tämä koskee myös kulutusta, joka oli versiosta riippuen 27,0-35,8 kWh/100 km. Suhteellisen kompaktin akun, jonka kapasiteetti on 37,3 kWh (brutto) ansiosta ajoneuvon fyysinen käytettävyys on edelleen rajoittamaton, eli akusto ei haukkaa esimerkiksi kuormatilaa. Voimansiirron huipputeho on 83 kW ja suurin vääntömomentti 200 Nm. Huippunopeus on oletuksena rajoitettu 90 kilometrin tuntinopeuteen, valinnaisesti 120 km/h taloudellisuuden vuoksi. Täydellinen latausaika on noin 5,5 tuntia 7,2 kW:n seinälatauspisteessä, ja 50 kW:n pikalatausasemalla (CCS) saavutetaan noin 45 minuutissa 80 prosentin lataustaso.

Edelleenkään ABT:n e-Line ei siis haasta dieselmallin Transporteria ajomatkassa ja nopeudessa, mutta muutos on erityisen kiinnostava ajoneuvoissa, joissa on jo entuudestaan kalliitakin muutoksia tai päällirakenteita, tai ne joutuvat liikkumaan esimerkiksi päästörajoitetulla alueella tai tiloissa. Lisäksi T6.1 -Transportereissa, jotka kaipaavat joka tapauksessa vaihtomoottoria vian vuoksi, sähkövoimansiirtoon investointi voi olla myös helppo päätös. Yhtenä kilpailuvalttina mainitaan myös aika: koska uusien sähköajoneuvojen toimitusajat ovat nyt yleensä pitkiä ja erikoiskorien kohdalla joudutaan varautumaan vielä pidempään odotteluun, ABT:n ratkaisulla on etuna nopea toimitus. ”Muutos tehdään meillä muutamassa päivässä”, Plekkepoel sanoo: ”Ja jos sopivaa ajoneuvoa muutokseen ei ole entuudestaan, ovat käytettyjen autojen markkinatkin kiinnostava vaihtoehto nopealla saatavuudella”, hän lisää lopuksi. 

Nisula vahvistaa asemiaan Norjassa

Nisula Forest Oy ja norjalainen Skogservice AS ovat allekirjoittaneet jälleenmyyntisopimuksen Nisula-tuotteiden edustuksesta.  

Norjan Siljanissa, lähellä Osloa sijaitseva, muun muassa Logset-, Malwa- ja Equus-metsäkoneita edustava Skogservie AS on solminut jälleenmyyntisopimuksen Nisula Forest Oy:n kanssa.
”Olemme erittäin innoissamme uudesta yhteistyöstämme Skogservicen kanssa. Kai Eriksenillä ja hänen tiimillään on pitkä kokemus metsäkonealalta. Siljanissa sijaitseva uusi jälleenmyyjämme takaa varmasti asiakkaidemme tyytyväisyyden Norjassa”, sanoo Timo Savornin, Nisula Forest Oy:n myynti- ja markkinointijohtaja.

Skogservice aloitti Siljanissa vuonna 1984 yhdellä huoltoautolla Kai Eriksenin toimiessa Volvon ja Valmetin metsäkoneiden huoltomekaanikkona. Vuonna 1991 yrityksestä tuli Timberjackin myynti- ja palvelukumppani, ja vuonna 2002 puolestaan Ponssen myynti- ja palvelukumppani vuoteen 2012 saakka. Sen jälkeen Skogservice on toiminut tuonti-, myynti- ja jälkimarkkinointiyrityksenä useammalle tuotemerkille. Logsetin, Malwan, Equusin ja Nisulan lisäksi tuontiohjelmaan kuuluvat mm. Albach- ja Wüst-hakkurit ja Timbermax-vinssit.

2,310tykkääjääTykkää