>

Koneurakointi 1/2023

Kymmenvuotisjuhlaa viettävän Koneurakoinnin ykkösnumero vuodelle 2023 on täynnä energiaa. Ainakin energiapuuta, sillä se tuntuu olevan nyt kovasti huudossa, ja sitä tehdään lehdessä useammallakin tavalla. Muina aiheina tutustutaan kaivoskaluston uusiin suuntauksiin sekä muutamaankin koneuutuuteen kaivinkonepuolelta. Samoin käymme kyselemässä, mitä käytännön etuja John Deeren Timbermatic Kartat uusine tasoineen ovat tuoneet yrittäjälle. Tuttua Rautaa vierailee Saimaan kanavalla mielenkiintoisten arkistojen muodossa. Nämä ja muut jutut siis uusimmassa lehdessä ja tarkempi sisällysluettelo tässä:

KONEET JA URAKAT

6 Tekee ja ajaa

Forest-Linna Oy rakensi kombikoneen Sampo Rosenlew CR68:n ja Nisula 335E+ -kouran hartioille.

20 Tilausta toimittamassa

Terrafamen uudet Hitachi EH3500AC-3 -kiviautot valmistuvat töihin Sotkamossa.

26 Nippu kerrallaan

Konepalvelu Väätäinen työllistää kaivin­koneita talvella energiapuun parissa.

32 Akulla maan alla

Maanalaisissa kaivoksissa akku­käyttöiset koneet ovat oikeasti haluttuja.

38 Karttaakin tarkemmin

Pekka Naarajärvi Oy ottaa hyödyn isosti irti John Deere Forestryn karttajärjestelmistä.

44 Uusi päämaja Uumajassa

Komatsu Forest ONE on huippu­moderni ja kapasiteettia uhkuva metsäkonetehdas.

50 Huominen alkaa H:lla?

Liebherr 9XX H2 on lupaava vetykaivin­kone, ja se toimii ilman polttokennoa.

55 Tuottavuusloikkakuokka

Cat 340:lle povataan reilusti parempia suorituslukemia sisarukseensa verrattuna.

56 Tosipaikan työjuhta

Kässbohrer PowerBully edustaa tuoreinta uutta teladumpperien tarjonnasta.

58 CASE taas pyörien päälle

Pyöräalustaiset Case WX:t tulevat jälleen markkinoille – nyt Hyundailta.

60 Tulevaisuusprojekti

Maitopitäjässä mietitään, josko tulevaisuudessa tekeminen löytyisikin metsästä.

66 Sähköjunakeula

Se on erilainen, se herättää heti huomiota ja se kulkee sähköllä. Se on VW:n tulevaisuutta: ID. Buzz Cargo.

76 Pysytään kanavalla?

Kun tulevaisuus on hämärän peitossa, voidaan katsoa menneisyyteen. Näin Saimaan kanavaa rakennettiin 1960-luvulla.

TAPAHTUMAT

72 Hyväksi tavaksi tullut

TMK Machineryn Konepäivä 2022 Hankasalmella.

VAKIOPALSTAT

14 Uutiskynnys

54 Katsaus koneeseen – Scania Liberty

82 Seuraavassa numerossa

Tuhannes Sampo Rosenlew -metsäkone luovutettiin

Porissa vietettiin tiistaina 24.1.2023 merkittävää juhlaa, kun tuhannes valmistunut Sampo Rosenlew -metsäkone luovutettiin eteenpäin. Sampo Rosenlew HR86 lähti Saksaan metsänkorjuuyritys Forstbetrieb Dreherille.

Ensimmäinen Sampo Rosenlew -metsäkone oli 1046-harvesteri, ja sen prototyyppi valmistui vuonna 1996. Sen lasketaan olevan se varsinainen ensimmäinen Sampo-metsäkone, ja nyt noin 27 vuotta myöhemmin on aika luovuttaa 1000. yksilö.

Ensimmäinen Sampo-metsäkone oli 1046-harvesteri, ja vuosi oli 1996. Tämä kone on edelleen talossa, ja se on tarkoitus entisöidä.

Ensimmäinen tonni tuli täyteen Sampo Rosenlew HR86:n muodossa, ja se luovutettiin Saksaan, Forstbetrieb Dreherille. Yritys sijaitsee Saksan keskiosissa, lähellä Kasselia, eli varsin mäkisellä seudulla. Tämäkin kone lähtee töihin paljolti vinssin perässä rinnekohteille. Kyseessä on yrityksen ensimmäinen Sampo Rosenlew ja koneen myi saksalainen jälleenmyyjä MH Logging Gmbh, myyjänä Christian Kuschel.

Konetta luovuttamassa kuvan laidoilla Ahti Sormunen (vas.) ja Jussi Malmi. Keskellä koneen jälleemyyjä Saksassa, Christian Kuschel MH Logging Gmbh:sta.

MH Logging on myynyt Sampo-metsäkoneita vuodesta 2014 lähtien. Saksan markkina on ollutkin Sampo-Rosenlewin Saksan metsäkonemyyntiä hoitavan Ahti Sormusen mukaan erittäin positiivisella tasolla vuonna 2022, ollen kymmenen uuden koneen tasolla. Myös Sampo-Rosenlewin toimitusjohtaja Jussi Malmi riemuitsee sekä tehdystä työstä, että hyvistä näkymistä. Hänen mukaansa merkit viittaavat kasvun muuttumiseen eksponentiaaliseksi. ”Tuntuu erinomaiselta”, Malmi tiivistää.

Samassa luovutustilaisuudessa maailmalle lähti myös kaksi muuta uutta konetta: FR28-ajokone myöskin Saksaan, Schmitting Forstille, ja FR48-ajokone KL-Metsäkone Oy:lle Joensuuhun.

Volvo ECR145ELM ja TMK 300 – Konepalvelu Väätäinen Oy

Maaningalla kameran eteen löytyi energiapuutyömaa, jonka suorittamisessa iso rooli on TMK 300 -energiapuukouralla, hydraulisella jatkeella ja metsäalustaisella Volvo ECR145ELM -kaivinkoneella. Tien varteen nousseesta pinosta päätellen yhdistelmä toimii, ja lisää vakuuttelua voi hakea vaikka tästä videosta, sekä Koneurakointi-lehden numerosta 1/2023.

Doosan on jatkossa DEVELON

Hyundai Doosan Infracore korvaa Doosan-tuotemerkin rakennuskoneissaan ja esittelee uuden tuotemerkkinsä nimeltä DEVELON. Muutosta on tehty puolitoista vuotta eli elokuusta 2021 alkaen, jolloin HDI:stä tuli HD Hyundain tytäryhtiö.

Hyundai Doosan Infracoren rakennuskonekalustonsa uusi tuotenimi on DEVELON, ja se vahvistetaan tuotteiden uudeksi maailmanlaajuiseksi brändi-identiteetiksi tänään 18. tammikuuta 2023.

DEVELON on yhdistelmä sanoista ”Develop” ja ”Onward”, ”kehittää” ja ”eteenpäin”. Uusi tuotemerkki välittää HDI:n mukaan sen suunnan siirtyä eteenpäin tulevaisuuteen innovaatioiden kautta ja samalla viestittää aikomusta muuttaa maailmaa hellittämättä innovatiivisilla tuotteilla ja ratkaisuilla.

HDI on suunnitellut uuden tuotemerkin lanseerausta siitä lähtien, kun siitä tuli HD Hyundain tytäryhtiö elokuussa 2021. Se tiedottaa aikovansa ottaa harppauksen eteenpäin tullakseen globaaliksi huipputoimijaksi rakennuskoneteollisuudessa uuden tuotemerkin lanseerauksen myötä.

Tuotemerkin vaihdon myötä uutta DEVELON-merkintöjä tullaan käyttämään uusissa HDI:n rakennuskoneissa.

”Kolme rakennuskoneliiketoimintaamme ovat jo vakiinnuttaneet asemansa yhtenä HD Hyundain tärkeimmistä liiketoimintapilareista ja rakentaneet horjumattoman perustan suoritustavoitteiden saavuttamiselle ja synergiavaikutusten luomiselle niiden välillä tässä nopeasti muuttuvassa globaalissa talousympäristössä”, sanoi Cho Young-cheul, HDI:n toimitusjohtaja, ja lisäsi: ”DEVELON tulee johtamaan tulevaisuuden sähköistyksen ja automaation markkinoita, sekä tulee vauhdittamaan kasvua ja olemaan jatkossakin asiakkaidemme suosikkibrändi.”

HDI aikoo esitellä yksityiskohtaisemman brändin tarinan ja vision julkaisemalla ”New Brand Showcasen” sosiaalisessa mediassa helmikuun loppuun mennessä. Se esittelee myös laitteet uudella DEVELON-tuotenimellä CONEXPO-CON/AGG 2023 -tapahtumassa, joka pidetään Las Vegasissa Yhdysvalloissa ensi maaliskuussa.

Juupajoella veistetään jälleen lunta

Kaivinkoneiden lumenveiston SM -kilpailut järjestetään 11.3.2023 Juupajoella. Maaliskuisena talvipäivänä Pirkanmaan pienimmän kunnan väkimäärä saattaa taas hetkellisesti tuplaantua, kun paikallisen yrittäjäyhdistyksen ja talkooväen toteuttama maksuton, koko perheen talvitapahtuma kokoaa paikalle kisaajia ja katsojia ympäri Suomea.

Kisat on aiemmin järjestetty vuosina 2019 ja 2022. Molemmilla kerroilla parikymmentä kisaajaa on ollut loihtimassa toinen toistaan upeampia lumisia taideteoksia kahdessa eri kilpailusarjassa. Ensimmäisellä kerralla tapahtuma houkutteli paikalle lähemmäs kaksi tuhatta kävijää, ja viime vuonna kävijöitä oli noin kolme tuhatta kisapäivän aikana. Järjestäjien odotukset ovat samansuuntaiset myös tänä vuonna.

SM-titteleistä kisataan kahdessa eri sarjassa. Toisessa sarjassa lumitaidetta tekee kuski ja kaivinkone, toisessa sarjassa mukana voi olla avustaja. Koneiden painoluokkarajoituksia ei ole. Kisaamassa on ollut kaiken kokoisia kaivinkoneita aina kuusikymmentonnisesta jätistä pieneen akkukäyttöiseen sisupussiin.

Juupajoen yrittäjäyhdistyksen vapaaehtoiset sekä ahkera talkooväki kasaavat etukäteen kisa-areenalle useita metrejä korkeat lumikasat odottamaan kauhojen taitavaa kosketusta. Juupajoen ”lumipyramidi-laaksossa” lumesta on aiemmilla kerroilla taiturimaisesti työstetty esiin mm. rauhankyyhky, noppa, Kätyri, pyramidi, liukumäki, kaivinkone, karhu, sydän – oikeastaan vain mielikuvitus on kilpailijoiden rajana, sekä tietysti ammattimainen koneen ja kauhan käyttö.

Maksuttomassa tapahtumassa tarjolla muutakin mukavaa

Tähän koko perheen talvitapahtumaan on vapaa pääsy. Katsottavaa ja koettavaa riittää koko perheelle, niin lumiveistostaiteen kuin erilaisten koneiden ja taitavan kaivurityön ystäville. Lumiveistosten tekoaikaa on kisapäivänä 11.3. klo 10-14. Tämän jälkeen tuomaristo arvioi työt ja molempien sarjojen parhaita päästään palkitsemaan noin klo 15.

Teosten arviointitauon aikana kisa-areenalla pannaan bileet pystyyn, kun yleisöä viihdyttää ehtaa manserokkia soittava Kormus! Tapahtumassa on myy nnissä kahvia, paikallista Highland-makkaraa, kuumaa keittoa ja lettuja. Perheen pikkuväkeä tapahtumassa kiinnostaa koneiden lisäksi ainakin huima pulkkamäki ja mahdollisuus rekikyytiin moottorikelkalla. Myös paikallinen 4H-yhdistys on mukana tapahtuman järjestelyissä.

Tapahtuman yhteistyökumppanit tuovat kisa-alueelle omaa vipinää ja erilaisia arvontoja. Kilpailuareena sijaitsee Juupajoella, kantatie 58:n ja Sahantien/Kopsamontien risteyksen tuntumassa, isolla peltoaukiolla. Parkkitilaa löytyy runsaasti ja riittävästi kisa-areenan vierestä 58-tien molemmin puolin.

Juupajoen kunta palkitsi Kaivinkoneiden lumenveiston SM-kilpailut vuoden hyvänä tekona vuonna 2022. Tapahtuma on osoitus juupajokelaisesta yrittäjähengestä, aikaansaavasta yhteispelistä ja luovasta hulluudesta. Juupajoella ainakin toivotaan vielä lisää lunta ja pikkupakkasta, sekä tietysti kisapäivänä mukavaa auringonpaistetta!

Lisätiedot, haastattelut ja kisailmoittautumiset:
projektijohtaja Tapio Niemelä, puh. 040-9104321

Kisasivusto Facebookissa:
Kaivureiden Lumenveiston SM-kilpailusivusto

Nokian Raskaille Renkaille on myönnetty Avainlippu- ja Design from Finland -merkit

Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt Nokian Raskaiden Renkaiden raskaiden työkoneiden renkaille, vanteille ja pinnoitteille Avainlippu-merkin osoituksena Suomessa valmistetuista tuotteista sekä Design from Finland -merkin, joka kertoo tuotteiden suomalaisesta muotoilusta. Avainlippu-merkin myöntämisen edellytys on kotimainen valmistus ja vähintään 50 % kotimaisuusaste lopputuotteen omakustannusarvosta.

Maailman nopeat muutokset ovat lisänneet entisestään kotimaisen työn ja tuotteiden arvostusta. Näinä aikoina Nokian Raskaat Renkaat kertoo haluavansa osoittaa tuotteidensa kotimaisuuden ja suomalaisen alkuperänsä käyttämällä jatkossa tuotteidensa markkinoinnissa Avainlippu-merkkiä.  

Kaikki Nokian Raskaiden Renkaiden raskaiden työkoneiden renkaat, vanteet ja pinnoitteet on suunniteltu ja valmistettu Suomessa. Ainoastaan kuorma-autojen renkaiden tuotanto on muualla EU:n alueella.

”Olemme aina pyrkineet siihen, että asiakkaamme ja sidosryhmämme tietävät, missä renkaamme on suunniteltu ja valmistettu”, kertoo Nokian Raskaiden Renkaiden toimitusjohtaja Manu Salmi. ”Olemme ylpeitä pitkästä historiastamme ja ainutlaatuisesta osaamisestamme, joka edustaa maailman ehdotonta huippua alallamme – yhtenä esimerkkinä metsäkoneiden renkaat.”

Vuonna 1965 käyttöön otetulla Avainlipulla on pitkä historia ja hyvä maine. Reetta Mentu, Suomalaisen työn liiton markkinointipäällikkö, kuvailee Avainlipun merkitystä: 

“Kuluttajat liittävät Avainlippuun positiivisia mielikuvia kotimaisuudesta, luotettavuudesta, turvallisuudesta, vastuullisuudesta sekä työllistävyydestä”, hän listaa. ”Avainlipun avulla yritykset voivat viestiä heille tärkeistä arvoista asiakkaille ja sidosryhmille. 92 prosenttia Avainlippua kantavista yrityksistä sanoo, että merkki tukee tuotteiden ja palveluiden myyntiä.”

Design from Finland -merkki on tunnustus suomalaisesta, vastuullisesta ja ammattimaisesta muotoilutyöstä. 

“Tuotteidemme, esimerkiksi raskaiden renkaiden ja vanteiden, muotoilussa varmistamme niiden vastuullisuuden käyttämällä kestäviä materiaaleja ja panostamalla niiden turvallisuutta lisääviin elementteihin”, toimitusjohtaja Salmi kertoo. ”Haluamme myös taata tuotteidemme käytettävyyden ja korkean laadun. Nokialle vuonna 2020 valmistunut tuotekehityskeskus on yksi konkreettinen osoitus tästä sitoutumisesta.”

Viime vuosien mittavat panostukset tuotekehitykseen ovatkin poikineet useita uusia tuotteita, joiden ennakkoluuloton suunnittelu ja paneutuminen työn vaatimuksiin on herättänyt huomiota ympäri maailmaa.

Olemme globaali yritys. Emme menestyisi näin hyvin ilman kansainvälistä henkilökuntaamme sekä kumppaniverkostoamme”, kertoo Manu Salmi kiitollisena. ”Mutta kotimaisten juuriemme ja suomalaisen osaamisen arvostus on meillä verissä, ja meille on kunnia-asia viedä kotimaista muotoilua maamme rajojen ulkopuolelle. Kyllähän se lämmittää mieltä, että tämän työn arvo näin tunnustetaan.”

Autojen kierrätys väheni huippuvuoteen 2021 verrattuna

Henkilöautoja kierrätettiin vuonna 2022 22,3 % vähemmän kuin vuonna 2021. Tähänastista ennätystä avittivat vuonna 2021 kierrätysmetallien korkeat hinnat ja valtion romutuspalkkio.

Laskeneista numeroista huolimatta vuosi 2022 oli kuitenkin paras ei-romutuspalkkiovuosi autojen kierrättämisen mittaushistoriassa. Vuonna 2022 kierrätykseen päätyi 75 103 henkilöautoa. Kaikkiaan romutustodistus kirjoitettiin 83 760 ajoneuvolle. Vastaavat määrät vuonna 2021 olivat 97 068 henkilöautoa ja 106 388 ajoneuvoa.

Metallin markkinahinta on merkittävä tekijä kierrätyksen aktivoitumisessa. Esimerkiksi kun keväällä 2022 metallien hinta pomppasi hetkeksi erityisen korkealle, samaan aikaan toukokuussa henkilöautoja päätyi kierrätykseen yhteensä 9840 yksilöä, mikä on kaikkien aikojen toukokuun ennätys. Myös kierrätyksestä tiedottaminen on keskeinen keino saada autot virallista reittiä asianmukaiseen käsittelyyn. ”Vain viralliset Suomen Autokierrätyksen vastaanottopaikat ovat luvanvaraisia toimijoita, joiden kautta kierrätys hoidetaan laillisesti”, muistuttaa Suomen Autokierrätyksen toimitusjohtaja Juha Kenraali.

Kymmenien tuhansien autojen jääminen tai päätyminen kierrätysjärjestelmän ulkopuolelle on taloudellisten menetysten lisäksi myös erittäin potentiaalinen ympäristön kuormittaja. Esimerkiksi vaarallisten nesteiden päätyminen luontoon ei ole millään tekosyyllä hyväksyttävää. Loppuvuodesta 2022 ilmestyneessä autojen kierrätyksen tilaa selvittäneessä Sitran raportissa todetaan taloudellisten menetysten olevan vuosittain noin 138-182 miljoonaa euroa alan liikevaihdosta laskettuna. ”Ympäristöä kuormittava kustannus tulee vielä tähän päälle”, sanoo Juha Kenraali. 

”Viranomaisyhteistyö on äärimmäisen tärkeää harmaiden reittien kitkemiseksi. Tätä varten on tarkasteltava jatkuvasti valvontaa, kehitettävä lainsäädäntöä ja tuotava vastuullisuus myös kuluttajalle selkeästi tiedoksi”, jatkaa Kenraali.

Automaahantuojille on tärkeää, että tuottajavastuu hoidetaan täsmällisesti, eikä siitä pidä tinkiä. Tämä edellyttää sitä, että myös olosuhteet velvoitteen hoitamiseksi on järjestetty mahdollisimman hyvin.

Katja Paananen Ponssen vastuullisuusjohtajaksi

FM Katja Paananen on nimitetty Ponsse Oyj:n vastuullisuusjohtajaksi (Chief Responsibility Officer) ja johtoryhmän jäseneksi 16.1.2023 alkaen. Katja Paananen raportoi talous- ja varatoimitusjohtaja Petri Härköselle ja hänen sijaintipaikkansa on Vieremä.

”Vastuullisuuden rooli Ponssen liiketoiminnassa on voimakkaasti kasvanut yhtiön uudistetun strategian ja tavoitteiden sekä sidosryhmiemme tarpeiden myötä. Vastuullisuus ohjaa yhtiön tulevaisuutta, kasvua ja kehitystä, minkä vuoksi haluamme vahvistaa sen roolia niin johdossa kuin kaikissa toiminnoissamme. Ponssen arvomaailma on aina pohjautunut vastuullisiin toimintatapoihin antaen antaa vahvan pohjan kehitystyöllemme”, Ponsse Oyj:n toimitusjohtaja Juho Nummela kertoo.

Katja Paanasella on yli 20 vuoden kokemus Ponsse Oyj:n palveluksessa vastuullisuuden, viestinnän ja markkinoinnin tehtävissä. Paananen siirtyy uuteen tehtäväänsä Ponsse Oyj:n vastuullisuuspäällikön tehtävästä, jossa hän on toiminut huhtikuusta 2021 alkaen. Tätä ennen Paananen vastasi konsernin viestinnästä.

Ponsse Oyj:n yhdeksänhenkiseen johtoryhmään kuuluvat vastuullisuusjohtaja Katja Paanasen lisäksi

  • Juho Nummela, toimitusjohtaja ja johtoryhmän puheenjohtaja (President and CEO)
  • Petri Härkönen, talousjohtaja ja varatoimitusjohtaja (Chief Financial Officer and Deputy CEO)
  • Juha Inberg, teknologia- ja tuotekehitysjohtaja (Chief R&D and Technology Officer)
  • Tiina Kautonen, henkilöstöjohtaja (Chief Human Resources Officer)
  • Marko Mattila, myynti-, huolto- ja markkinointijohtaja (Chief, Sales, Service & Marketing Officer)
  • Tapio Mertanen, huoltopalvelujohtaja (Chief Service Business Officer)
  • Miika Soininen, johtaja, IT- ja digitaaliset palvelut (Chief Digital Officer)
  • Tommi Väänänen, johtaja, toimitusketju (Chief Operations Officer)

Epec laajentaa Pohjois-Amerikkaan

Suomalainen Ponsse-konserniin kuuluva teknologiayhtiö Epec avaa uuden toimipisteen Milwaukeehen, Yhdysvaltoihin, edistääkseen yhteistyötä Pohjois-Amerikassa sijaitsevien asiakkaiden kanssa. 

Työkone- ja hyötyajoneuvojen elektroniikan, ohjausjärjestelmien, ohjelmistosuunnittelun, järjestelmäsuunnittelun sekä näiden toteutuksen kanssa toimiva Epec laajentaa toimintaansa Pohjois-Amerikkaan. Uusi Milwaukeen toimipiste aloittaa toimintansa tammikuussa 2023. 

”Haluamme tukea alueen konevalmistajia alalla vallitsevan teknologiamurroksen avaamissa mahdollisuuksissa, liittyen esimerkiksi sähköistymiseen, ohjausjärjestelmiin, avustaviin toimintoihin, tiedonsiirtoratkaisuihin, vastuullisuuteen, ympäristövaikutusten minimointiin, päästöjen vähentämiseen ja tulevaisuuden teknologioihin”, sanoo Epecin toimitusjohtaja Jyri Kylä-Kaila. ”Pohjois-Amerikan asiakkaat panostavat yhä enemmän tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Tavoitteemme on tukea työkoneiden ja hyötyajoneuvojen valmistajia seuraavan sukupolven äärimmäisen tehokkaiden, automatisoitujen ja nollapäästöisten koneiden ja ajoneuvojen kehittämisessä. Epec on toiminut Pohjois-Amerikan markkinoilla vuodesta 2008 lähtien ja aiomme tulevaisuudessa investoida uusiin teknologioihin tälle markkinalle.”

Doosan DX85R-7 myyntiin

Doosanin uuden sukupolven noin yhdeksäntonninen tela-alustainen kaivinkone DX85R-7 on julkistettu. Lukuisia parannuksia tarjoileva lyhytperäinen minikuokka iski suosittuun markkinasegmentiin heti vuoden 2023 alussa.

Doosanin DX85R-7 -minikaivinkone tulee noin 9 tonnin työpainoluokkaan, ja korvaa edellisen mallin, DX85R-3:n. Uuden koneen ylävaunun perusrakenne on laitettu uusiksi, tuoden paitsi lisää kestävyyttä, myös parannellun tyvitaiton sylinteriasettelun, jonka myötä kääntökulma on 60°. Puomin tyvi on nyt myös 100 mm edempänä ja 50 mm korkeammalla. Kauhan kaivuvoimaksi ilmoitetaan 6,7 tonnia ja koneen vetovoimaksi 6,6 tonnia. Puskulevyn liikeratoja on kohennettu. 

Telaston pituutta on kasvatettu 2,925 millimetriin ja 1,45 tonnin vastapaino on suunniteltu uusiksi tukevuuden ehdoilla. Myös telapyörästöä on muokattu edelleen. Etenemisnopeudet ovat huipussaan matalalla alueella 2,9 km/h ja yläpykälässä 4,8 km/h.

Moottorina DX85R-7:ssa on Doosanin 48,5-kilowattinen D24. Huipputeho saavutetaan 2100 kierroksella. Valmistajan mukaan polttoainetehokkuus on luokkansa parhaimmistoa, ja voimaa ja vääntöä mitataan 9% enemmän kuin aikaisemmassa konemallissa. Stage V tavoitetaan hapetuskatalysaattorin ja partikkelisuodattimen avulla, ja hiukkausloukun tuhkanpoistoväli on kasvanut 25% entisestä eli 5000 tuntiin.

Ohjaamo kehutaan tilavaksi ja moderniksi ja muutenkin mukavaksi, eikä näkyvyyttäkään unohdeta ihastella valmistajan tiedotteessa. Neljä ledivaloa tulevat vakiona valaisemaan työtä, ja ilmastointi lukuisilla suuttimilla, kahdeksan tuuman kosketusnäyttö, jämäkkä pyyhkijöstö isolla alueella ja ilmajousitettu lämpöpenkki tulevat FOPS-konttorin mukana. Lisäksi saa ostella mukaan myös 360° -kamerajärjestelmän. 

Hallintaventtiilin kerrotaan olevan myös uusi, ja sen sisäistä painehäviötä on saatu loihdittua pienemmäksi peräti 40% aiempaan nähden. Se on myös sijoitettu uudelle paikalle niin huollon kuin näkyvyyden ehdoilla. 

2,310tykkääjääTykkää