>

Hydremaa Uudenmaan Konehuolto Oy:ltä

Kuva: Koneurakointi / JP

Hydrema laajentaa toimintaansa Suomessa ja on nimennyt Uudenmaan Konehuolto Oy:n viralliseksi jälleenmyynti- ja huoltopisteeksi. Tanskalaisen Hydreman valikoimaan kuuluvat pyöräalustaiset kaivukoneet, kaivurikuormaajat sekä dumpperit. Lisäksi yritys tarjoaa kalustostaan kaksitievaihtoehtoja.

Uudenmaan Konehuollon ja Hydreman yhteistyön uskotaan parantavan merkittävästi Hydreman myynti- ja huoltopalveluja Etelä-Suomen alueella, tarjoten asiakkaille entistä kattavamman palvelukokemuksen.

Hydrema on korkealaatuisiksi todettujen maanrakennuskoneiden valmistaja tanskasta, ja sen pääkonttori sijaitsee Støvringissä. Vuonna 1959 perustettu yritys on erikoistunut maanrakennuskoneiden, kuten dumpperien, kaivurikuormaajien, kaivinkoneiden, ratakoneiden ja puolustusteollisuuden koneiden valmistukseen.

Hydrema teki uuden, aiempaa vahvemman tulemisen Suomen markkinoille keväällä 2022, ja nyt palveluverkostoa laajennetaan. Uudenmaan Konehuolto Oy:n kerrotaan tuovan Hydreman verkostoon vahvan paikallisen asiantuntemuksen ja laadukkaat huoltopalvelut. Yhteistyön myötä Hydreman tuotteet ovat entistä paremmin saatavilla, ja asiakkaille tarjotaan kattavat huolto- ja varaosapalvelut saman katon alta.

”Olemme erittäin tyytyväisiä saadessamme edustaa Hydremaa markkinoilla”, sanoo Uudenmaan Konehuollon toimitusjohtaja Ville Hallström. ”Hydrema sopii täydellisesti nykyisten edustuksiemme rinnalle laadukkaana ja innovatiivisena maanrakennuskoneiden valmistajana. Näemme kasvun mahdollisuuksia erityisesti ratakoneiden puolella, sillä Suomessa konekanta on huomattavasti vanhempi kuin muissa Pohjoismaissa, ja säännökset kiristyvät jatkuvasti.” 

Dinolift on nimittänyt Petter Rönnlöfin toimitusjohtajaksi 

Dinolift Oy on nimittänyt Petter Rönnlöfin uudeksi toimitusjohtajaksi 3. helmikuuta 2025 alkaen. Karin Godenhielm, jonka seuraajaksi Rönnlöf nimitetään, jatkaa yrityksessä aktiivisena omistajana ja hallituksen jäsenenä.

Petter Rönnlöfin kerrotaan tuovan mukanaan laajan kokemuksen ja uusia näkökulmia Dinoliftille. Vahvalla valmistavan teollisuuden taustallaan ja kansainvälisen myynnin kokemuksellaan hänellä on oikeat ominaisuudet johtaa yritystä seuraavassa kasvuvaiheessa. ”Olen nöyrä ja iloinen liittyessäni Dinoliftin tiimiin. Meillä on vahva perusta jolle rakentaa, ja paljon hyödyntämätöntä kasvupotentiaalia. Kun keskitymme siihen, kuinka voimme auttaa asiakkaitamme menestymään paremmin voimme yhdessä saada aikaiseksi hyviä asioita. Olen innolla aloittanut työni lahjakkaan Dinolift tiimin kanssa, jotta jatkossakin pääsemme toimittamaan korkealaatuisia, arvoa tuottavia koneita ja palveluja asiakkaillemme”, sanoo Rönnlöf.

Karin Godenhielm, joka on ollut Dinoliftin johdossa viimeiset 15 vuotta, on keskeisesti vaikuttanut yrityksen kasvuun ja menestykseen. Hänen johdollaan Dinolift on laajentanut tuotevalikoimaansa, laajentunut uusille markkinoille ja merkittävästi kasvattanut globaalia jalanjälkeään. ”Olen ylpeä siitä, mitä olemme saavuttaneet yhdessä, ja olen innolla mukana tukemassa Petteriä ja tiimiä, kun jatkamme Dinoliftin kehittämistä tiiviissä yhteistyössä asiakkaidemme kanssa”, sanoi Godenhielm.

Viimeisten 15 vuoden aikana Dinolift on kokenut merkittävää kasvua nostinalalla. Yritys kertoo, että sen sitoutuminen turvallisuuteen, laatuun ja asiakastyytyväisyyteen ovat pitkän menestyksen takana olevia seikkoja. Dinoliftin tuotteita käytetään jo yli 50 maassa, ja yritys on vakiinnuttanut vahvan aseman Pohjoismaissa, Euroopassa ja viime aikoina myös Pohjois-Amerikassa.

Tulevaisuutta ajatellen Dinolift tiedottaa olevansa niin ikään valmis jatkamaan kasvua ja kehittymistä. Siihen uudella toimitusjohtajalla on ammattimaisen hallituksen täysi tuki. ”Investoimme paljon jatkuvaan laadun ja toiminnan parantamiseen, mukaan lukien uudet teknologiat ja kestävyys, vastataksemme asiakkaidemme ja toimialan muuttuviin tarpeisiin. Panostamme Dinoliftilla entistä enemmän innovaatioihin ja asiakaslähtöisiin ratkaisuihin, joten meillä on hyvät mahdollisuudet pysyä asiakkaidemme ykkösvalintana nostintoimittajana ja saavuttaa kunnianhimoiset kasvutavoitteemme”, kommentoi hallituksen puheenjohtaja Aki Laiho.

Koneurakointi 2/2025

Kevättä eletään, kunhan keretään, ja se tarkoittaa vähenevää lumen määrää. Näin tapahtuu metsäteillä Kone- ja metallipalvelu Schroderuksen toimesta tai Porin kaupungin alueella uuden Veekmas-tiehöylän toimesta. Metsässä käytiin mm. kuuntelemassa Metsäpalvelu Hiekkalan historiaa, nykypäivää ja tulevaisuutta – kaikkia kun näytti riittävän. Kasan päältä tavoitettii Catti ja Kuopiosta kone jos toinenkin. Katso tästä sisältö ja postin kyydistä tahi lehtihyllystä tuorein lehti.

KONEET JA URAKAT

6     Tie auki! 

Kone- ja metallipalvelu Schroderus on monen toimen talo.

18   Porin karhu 

Porin kaupungille tiehöylät eivät ole uusi asia, mutta uusin asia on Veekmas RG 2428.

24   Seitsemän nivelveljestä 

Volvo uudisti koko niveldumpperivalikoimansa J-sarjaan.

30   Pengertä pitkin Hailuotoon 

Hailuodon kiinteä yhteys eteni jo työpenkereeksi.

32   Junttan paaluttaa asemiaan 

Junttan Evolution DR5 tuli markkinoille.

36   Seuraavalle kierrokselle 

Metsäpalvelu Hiekkala Oy jatkaa pitkää historiaansa.

44   Osaajia ruotsalaisella ratkaisulla? 

Työssäoppimisjakso voisi olla työnantajalle nykyistä pienempi taakka.

48   Yläviitonen 

Forssassa maakasan päällä työskentelee uusi Cat D5 LGP.

52   Uutta voimaa valikoimaan 

Dynaset-uutuuksia Ylöjärveltä.

56   Maailmaa mittaamaan 

Novatron uudistaa tuotemerkkinsä ja panostaa laajentumiseen.

58   Seuraavaa vaihdetta 

Valtran Suolahden uusi CVT-tuotantolinja käynnistyi.

62   Takaisin työpaikalla 

Volkswagen Transporter tekee odotetun paluun T7-sukupolven muodossa.

68   Komatsu ja ”vetenalaiset vehkeet” 

Puskutraktori voi toimia veden allakin, koska miksipä ei.

70   Hooby Hollannista 

Hobelman-Halle-kaivukoneet ovat vankka erikoistuote.

78   Vetoja, muttei vientiä 

Valmet 1542 Finntow oli erikoistraktori lentokenttäkäyttöön.

TAPAHTUMAT

72   Luvassa lämpenevää? 

Kuopion Konepäivät 2025 kuvin ja sanoin.

VAKIOPALSTAT

12   Uutiskynnys

83   Seuraavassa numerossa

Ponsselta uusi järjestelmä hakkuupään teräketjun voiteluun

Ponsse Greasing System on Ponsse-hakkuupäihin tarkoitettu teräketjujen voitelulisävaruste. Lämpimässä säilytettävät patruunat voitelevat kylmissäkin olosuhteissa, ja Opti5G-järjestelmä annostelee rasvaa sille annettujen asetusten mukaisesti.

Ponsse Greasing System on uusi Ponssen harvesteripäihin tarkoitettu lisävaruste teräketjun voiteluun. Järjestelmä syöttää voitelurasvaa teräketjulle kierrettävistä rasvapatruunoista, ja tämä tapahtuu Opti5G-tietojärjestelmän kautta tehtävien annosteluasetusten mukaisesti. Lämpimässä säilytettävät rasvapatruunat varmistavat tehokkaan voitelun koko työvuoron ajan.   

”Erityisesti kovilla pakkasilla tämä järjestelmä helpottaa metsäkoneenkuljettajan arkea. Rasvapatruunat korvaavat harvesteripäässä olevan kiinteän rasvasäiliön, joten kylmää rasvaa ei tarvitse enää pumpata ulkoisesta astiasta harvesteripään rasvasäiliöön. Patruuna on nopea ja helppo vaihtaa. Patruunoita on kätevä kuljettaa ja ne voi säilyttää lämpimässä esimerkiksi autossa tai ohjaamossa”, Ponssen projektipäällikkö Toni Rajaniemi kertoo.   

Voitelujärjestelmään mahtuu kaksi 400 gramman kierrepatruunaa, jotka kestävät noin 8–16 tuntia sahauksen määrästä ja annosteluasetuksista riippuen. Annosteluasetuksia voidaan säätää Opti 5G -tietojärjestelmästä tilanteen ja tarpeen mukaan. Tietojärjestelmään tulee ilmoitus kuljettajalle, kun on aika vaihtaa patruuna.    

Ponssen valikoimasta löytyy erilaisiin käyttötarpeisiin soveltuvia rasvapatruunoita, joissa voi olla mineraaliöljypohjaista rasvaa tai uutta biohajoaviin öljyihin perustuvaa rasvaa. Ponsse Greasing System on tällä hetkellä saatavilla uusiin Ponsse-metsäkoneisiin Suomessa H6-, H7- ja H8 -harvesteripäille.    

Ponsse sinnitteli haastavassa markkinassa

Ponsse Oyj on julkaissut vuoden 2024 tilinpäätöksen. Vuotta leimasi matalapaineinen talouden kehitys, ja epävarmat näkymät heijastuivat laskeneena tuloksena. Vuoden viimeisellä neljänneksellä tilauskanta arvioitiin kuitenkin kohtuulliseksi.

Tammi-joulukuu 2024:

– Liikevaihto oli 750,4 (821,8) miljoonaa euroa
– Liikevoitto oli 36,8 (47,2) miljoonaa euroa ja liikevoittoprosentti 4,9 (5,7)
– Tilikauden tulos oli 12,5 (30,0) miljoonaa euroa jatkuvista toiminnoista
– Osakekohtainen tulos oli 0,45 (1,07) euroa jatkuvista toiminnoista
– Tilauskanta oli 188,6 (232,1) miljoonaa euroa tilikauden lopussa

– Liiketoiminnan rahavirta oli 85,0 (30,4) miljoonaa euroa
– Omavaraisuusaste oli 58,7 (53,3) prosenttia tilikauden lopussa
– Yhtiön euromääräisen liikevoiton arvioidaan olevan vuonna 2025 hieman suurempi kuin vuonna 2024 (36,8 miljoonaa euroa).

Ponsse Oyj:n toimitusjohtaja Juho Nummela kertoo, että matalapaineinen talouden kehitys leimasi vuotta 2024. Talouden epävarmuus heijastui myös Ponsselle ja markkinatilanne oli haastava koko vuoden ajan. Tilausvirrat olivat Nummelan mukaan verraten heikkoja alkuvuoden aikana, mutta paranivat vuoden toisella puoliskolla tiiviin messukauden siivittämänä. Vuoden viimeisellä neljänneksellä tilausvirta oli tilanteeseen nähden kohtuullinen ja saadut tilaukset olivat noin 213,0 miljoonaa euroa. Yhtiön tilauskanta oli katsauskauden lopussa 188,6 miljoonaa euroa, kun se vuonna 2023 samaan aikaan oli 232,1 miljoonaa.

Nummelan mukaan metsäkonekauppaan heijastuivat eritoten sahateollisuuden ja kemiallisen metsäteollisuuden vaikeudet. Tämä hidasti koneasiakkaiden investointipäätösten tekemistä. Vaikka inflaatio on rauhoittunut, markkinoilla oli runsaasti epävarmuutta geopoliittisesta tilanteesta johtuen. Nummela toteaa, että korkotaso oli edelleen osalla markkinoista korkeahko. Samalla heikentynyt ostovoima vaikutti yksityiseen kulutukseen ja varsinkin Euroopassa rakentaminen oli erittäin vaatimattomalla tasolla. Suuressa kuvassa tilanne ei ollut kuitenkaan Ponssen näkökulmasta toivoton. ”Puun tarve oli silti kohtuullisen hyvä ja asiakkaamme olivat yleisesti ottaen hyvin työllisestettyjä koko vuoden. Huoltopalvelumme suoriutui epävarmassa tilanteessa hyvin tarjoten asiakkaillemme erinomaista palvelua maailmanlaajuisesti”, Juho Nummela linjaa. 

55:n vuoden toimintaa kuluvana vuonna juhliva Ponsse Oyj lähteekin eteenpäin luottavaisin mielin. Yhtiön euromääräisen liikevoiton arvioidaan olevan vuonna 2025 hieman suurempi kuin vuonna 2024. Talouden epävarmuuden odotetaan kuitenkin jatkuvan ja vaikuttavan metsäkoneiden kysyntään. Vaikuttavia tekijöitä ovat mm. kauppapolitiikka, geopoliittinen tilanne ja taloudellinen epävarmuus toimintamaissamme.

”Keskitymme vahvaan asiakaspalveluun ja tehostamme toimintaamme ottamalla käyttöön yhdenmukaisia ja kustannustehokkaita käytäntöjä uuden toimintamallimme mukaisesti. Investointimme jatkuvat ja panostamme harkitusti uusien tuotteiden ja digitaalisten palveluiden kehittämiseen, huoltopalveluverkostoon, Vieremän tehtaaseen sekä kestävän kehityksen edistämiseen”, Nummela kertoo.

Develon ensi kertaa Baumaan

Kun Bauma viimeksi järjestettiin, Develon oli vielä mukana entisellä Doosan-nimellä. Nyt Müncheniin lähdetään tuoreilla ideoilla ja jo monelle tutulla nimellä. Yhtenä keihäänkärkenä ovat autonomia, edistyneet teknologiaratkaisut sekä vaihtoehtoiset voimanlähteet.

Develon esittelee Bauma 2025:ssä muun muassa autonomista Concept-X-teknologiaansa, joka nähtiin ensi kertaa julkisuudessa vuonna 2019. Se on kehittynyt noista vuosista melkoisesti, ja Baumassa vierailijat näkevätkin jo Real X -konseptiversion, eli tela-alustaisten kaivukoneiden autonomista työskentelyä kaivamisen, massan mättämisen ja autojen lastaamisen muodossa. Real X hyödyntää Develonin osaamista tekoälypohjaisten ratkaisujen kehittämisessä, ja samoihin autonomisiin koneisiin on yhdistetty myös etäohjaus, mutta myös tavallinen joystick-ohjaus.

Edistyneiden teknologioiden osalta näytetään mm. SAVM eli Smart Around View Monitoring -järjestelmä, joka niin ikään pohjaa tekoälyyn, mutta koneen ympärillä liikkuvien ihmisten ja esteiden tunnistuksessa. Toinen tällä osastolla nähtävä ratkaisu on Transparent Bucketin eli muutama vuosi sitten esitellyn ”läpinäkyvän kauhan” seuraava versio eli 2.0. Tämä lisää kohdetunnistuksen ja havainnoinnin järjestelmään. Jälleen kerran mukana on tekoälyä.

Vaihtoehtoisten käyttövoimien osastolla tarjoillaan uusi minikaivukone DX23E-7 sähköisenä, ja sen ytimenä on 32 tai 40 kWh:n akkupakettivaihtoehdot. Myös DX140WRE-sähkökonekonsepti on jälleen esillä. Develon kaavailee siitä markkinoita ravistelevaa uutuutta, keskikokoluokan pyöräalustaiseksi sähkökoneeksi yli kahdeksan tunnin työajalla kertalatauksen voimin.

Muita uutuuksia ja päivityksiä tulevat olemaan uudet seuraavan sukupolven -9-kaivukonemallit, jotka esitellään ensi kertaa Euroopassa. Luvassa on myös lukuisia laajennuksia nykyisiin tuotesarjoihin ja päivityksiä nykyisiin koneisiin, esimerkkinä vaikkapa suositun DL220-7-pyöräkuormaajan parannukset. Myös purku- ja materiaalikonepuolelle on tarjolla nähtävää Develonin tontilla.

Volvo CE Baumaan nollapäästöisenä

Volvo CE kertoo lähtevänsä Baumaan historiallisissa merkeissä, sillä tällä kertaa osastolla on esillä ainoastaan nollapäästöistä kalustoa. Käytännössä tämä tarkoittaa siis pelkästään täyssähköisiä koneita.

Münchenin Bauma 2025 -messuilla Volvo CE:n osastolla keskitytään tällä kertaa ainoastaan sähkökalustoon, joka koostuu kaivukoneista ja pyöräkuormaajista. Lisäksi Volvo CE lupailee maailmanensi-iltaa uudelle sähkökoneelle messuilla. EC230 Electric on päivitetty versio 23-tonnisesta sähkökaivukoneesta, jollainen Volvolla on jo ollut tarjolla.

Perinteisempien dieselkoneiden asiakkaita ei kuitenkaan aivan sivuuteta, sillä Volvo kertoo jokaisen sähkökoneen kohdalla muistuttavansa, että tarjolla on myös dieselmoottorinen versio. Näissä koneissa, joita ei paikan päällä kuitenkaan voi kosketella, kerrotaan olevan vieläpä markkinoiden johtava polttoainetehokkuus.

Baumassa Volvo CE:n osastolla nähdään ainakin EC230 Electric -kaivukone, L120 Electric ja L90 Electric -kuormaajat, EWR150 Electric -pyöräalustainen kaivukone, EW240 Electric Material Handler -materiaalikone ja erilaisia kompaktin kokoluokan sähkökoneita ja myös latausratkaisuja. Lisäksi esillä on erilaisia palveluita ja ratkaisuja nykypäivän koneurakointiin.

Volvo EC230 Electric on uudistunut niin, että yhdellä latauksella pärjätään valmistajan mukaan koko työpäivä. Sitä on kehitetty aiemman sukupolven koneesta saatujen kokemusten perusteella. 600 voltin ja 450 kWh:n litiumioniakustosta kerrotaan piisaavaan virtaa 7-8 tunnin töihin yhdellä latauksella, ja 250 kilowatin pikalatauksella akku saadaan ladattua 80%:n yhdessä tunnissa.

Myös kuljettajan työympäristöä ja hydrauliikkaa on kehitetty edelleen, ja mukana on myös turvallisuusominaisuuksia kuten HD Volvo Smart View -kamerajärjestelmä ihmisen- ja esteentunnistuksella 360 asteen näkymällä. Koneen työpaino on 23,5 tonnia, suositeltu kauhakoko 1,1 m3 ja kauhan murtovoima 149 kN.

Isuzu D-Max uudistui

Isuzu D-Max uuisutuu mallivuodelle 2025. Ulkonäössä ei tällä kertaa suurta mylläystä nähdä, mutta D-Max on valmistajan mukaan jatkossa rungoltaan vahvempi, maastokelpoisempi ja paremmin varusteltu. Ohjaamon mukavuutta on lisätty ja aerodynamiikan parannuksilla on alennettu melutasoa. Myös hintojen kerrotaan halventuneen aiemmasta.

Isuzu D-Max on lähes kolmea miljoonaa kappaletta lähestyvällä tuotantomäärällä yksi maailman suosituimpia lava-automalleja. Vuonna 2024 D-Max oli Suomessa markkinoiden kolmas myyntimäärissä. Mallivuodelle 2025 D-Max lähteekin hienoisesti uudistuneella ilmeellä, mutta myös rakenteellisilla muutoksilla. Runkoa on vahvistettu entisestään, joka vaikuttaa valmistajan mukaan myös ajettavuuteen ja suuntavakavuuteen kohentavasti. Rengaskokoa on myös kasvatettu jo edullisimmassa L-varustetasossa alkamaan koosta 18R265/50. 

Moottorina on päivitetty Isuzun Euro 6d -päästötason kiuas, jonka myötä päästötaso ja polttoaineen kulutus ovat pienentyneet aiemmasta.

Takatasauspyörästön mekaaninen lukko on vakiona kaikissa muissa, paitsi L-varustetasossa. Kahluusyvyys on peräti 80 senttiä ja perään voi kytkeä 3,5 tonnin verran vedettävää, minkä hallintaa auttaa vakiovarusteisiin kuuluva perävaunun vakautusjärjestelmä.

Ohjaamoa on kehitetty entistä viihtyisämmäksi, ja uuden ohjauspyörän lisäksi kuljettaja saa myös mittaristoon värillisen tietonäytön, jonka koko on 4,2 tai 7 tuumaa varustetasosta riippuen. Kojelaudan kosketusnäyttö on puolestaan kasvanut jo perusmallissa 8-tuumaiseksi ja Isuzun tietoviihdejärjestelmän luvataan toimivan nyt entistäkin sujuvammin.

Kaikissa varustetasoissa on nyt vakiona mukautuva vakionopeudensäädin aktiivisella nopeudenrajoittimella, liikennemerkkien tunnistus, kaistavaroitin, aktiivinen kaistavahti ja kaistallapitoavustin. Automaattisesti vaihtava kaukovaloassistentti ja peruutuskamera kuuluvat niin ikään varustelistalle. Muita mukavuuksia ovat tummennetut ikkunat, sähkökäyttöiset ikkunannostimet, jotka ovat Double Cabissa myös takaovissa, sekä kojelaudan USB-C-portti.

Uutuuden hinnat ovat jopa pudonneet aiempaan D-Max -versioon verrattuna, mikä parantaa Isuzun hintakilpailukykyä. Verolliset hinnat alkavat L-varustellusta Space Cabista ja 42 390 eurosta, kun taas yläpäästä löytyy 48 390 euroa maksava runsaasti varusteltu LS.  

Hitachilta yllätyksiä ja sähköä Baumaan

Hitachi lupaa Bauma 2025:ssä esitellä uutuuksia paitsi perinteisempien dieselkoneiden myös sähkökoneiden rintamilla. Näytille tulee yli 30 konetta yhdestä 120 tonniin ja tilaa on varattu 4000 neliömetriä.

Hitachin Bauma-osaston 4000 neliömetrin tontille katetaan yli 30 koneyksikköä, ja kokoluokkia on aina yksitonnisesta 120-tonniseen. Mukaan otetaan myös sähkökoneita 1,7-14 tonnin kokoluokissa. 

Mini- ja kompaktikokoluokassa näytille tulee seitsemän konetta työpainoiltaan 1-9 tonnia. Mediumkokoluokassa ensiesitellään kolme uutta konetta, jotka saavat rinnalleen tuoreen ZX135US-7B:n ja ikisuosikkiviittaa kantavan ZX210-7:n. Pyöräalustaisten kaivukoneiden mallistosta nostetaan esille ZX135W-7, ZX175W-7 ja ZX220W-7. 

Pyöräkuormaajista nähdään ZW180-7 ja ZW3107. Erikoiskoneita puolestaan näytillä on esimerkiksi ZX250LCN-7-pitkäpuomin ja ZX350LC-7-teleskooppikoneen muodossa.

Sähkökoneiden osalta kerrotaan yleisöä hemmoteltavan kaikkien aikojen suurimmalla valikoimalla. Yhdessä teknologiakumppani KTEG:n kanssa esitellään peräti yhdeksän nollapäästökonetta. Osa koneista on Hitachin omaa tuotantoa ja osa puolestaan saksalaisen Kiesel Technology GmBH:n eli KTEG:n kanssa yhteistyönä tuotettuja. 

Kansainvälisen debyyttinsä tekee ZX17U-EB, jossa on vaihdettava akusto. Myös esimerkiksi autonominen 14-tonninen sähkökaivukone tulee näytille. 

KTEG-yhteistyön myötä nähdään myös vaikkapa pyöräalustainen ZE150W-sähkökaivukone, ZE300-vetykaivukone ja ZE85 uudella akkupaketilla.

Rottne 70 vuotta

Kuva: Koneurakointi / JP

Ruotsalainen metsäkonevalmistaja Rottne täyttää kuluvana vuonna tasan 70 vuotta. Toiminta alkoi vuonna 1955 nosturien valmistuksesta, laajentuen sittemmin perävaunujen kautta varsinaisiin metsäkoneisiin.

Vuonna 1955 Ruotsissa, Växjön Rottnen kylässä muuan Börje Karlsson ryhtyi suunnittelemaan vaihtoehtoa puun lähikuljetusten helpottamiseksi. Vaikka traktori oli jo ottamassa valtaa hevoselta, oli pöllien kasaaminen kuormaksi edelleen ihmisen lihasvoimaa vaativa suoritus. Karlsson kasasi enimmäkseen käteen löytyneistä osista käytännönläheisen vinssinosturin, joka helpotti työtä selvästi. Tästä kiinnostuivat myös seutukunnan muut puunajajat, ja pian perustettiin AB Börjes Mekaniska Verkstad, joka sai sittemmin kotipaikkaansa viittavan nimen Rottne Industri Ab. Sittemmin valmistukseen tuli myös metsäperävaunuja ja lopulta keskityttiin varsinaisiin metsäkoneisiin.

Nyt seitsemän vuosikymmentä myöhemmin Rottne kuuluu metsäkoneiden maailmanmerkkeihin, jonka tuotannosta suurin osa, noin 70%, menee vientiin Ruotsin ulkopuolelle. Valmistuksessa on tavaralajimenetelmän pyöräalustaisia metsäkoneita kuuden ajokonevaihtoehdon ja kolmen hakkuukonemallin verran. Keskimääräinen valmistustahti on viime vuosina ollut noin 150-200 konetta vuodessa.  

0tykkääjääTykkää