>

Uusi Nokian Forest King F2 -rengaskoko lanseerataan pian

Nokian Renkaat esittelee FinnMETKO-osastollaan uutuuksia, kuten uuden koon Forest King F2 -metsäkonerenkaaseen.

Nokian Renkaiden FinnMETKO-osastolla 620 on nähtävillä Nokian Tyres Forest King F2 -metsäkonerenkaan uusi koko, joka lanseerataan virallisesti messujen alla viikolla 35. Täysin uusi 30.5” -koko on suunniteltu parantamaan hakkuu- ja kuormakoneiden suorituskykyä, koska siinä on enemmän ilmatilaa ja riski renkaan pyörähtämiseen vanteella on minimoitu.

”Metsätöissä vaaditaan kuormakoneita, jotka pystyvät kuljettamaan kerralla enemmän puuta”, Nokian Raskaiden Renkaiden tuotepäällikkö Teemu Vainionpää sanoo. ”Uusi koko vastaa suoraan tähän markkinoilta tulleeseen vaatimukseen, sillä se tarjoaa suuremman kantavuuden ja paremman suorituskyvyn.”   

Uutta Forest King F2 -rengasta täydentää Nokian Renkaiden uutuusvanne ja sisärengas, jotka ovat valmistajan mukaan räätälöityjä sopimaan täydellisesti yhteen uuden rengaskoon kanssa. Uusi pyöräpaketti parantaa hakkuu- ja kuormakoneiden suorituskykyä.

Nisula N6 -harvesteri nyt täysin omaa tuotantoa

Nisula Forest Oy on investoinut koneiden valmistus- ja kokoonpanotehtaaseen Jämsän Hallissa. Uusissa tiloissa on parhaillaan valmistumassa ensimmäiset täysin Nisulan valmistamat N6 -hakkuukoneet. Kokoonpanon ohella myös osien omavalmistus käynnistetty. 

Nisula N6 -hakkuukoneet valmistetaan nyt kokonaisuudessaan Jämsän Hallissa. Aiemmin peruskoneen valmisti Lännen Tractors Oy Loimaalla ja Nisulalla tehtiin mm. nosturit tilttipöytineen, pyörävarsistot, hydrauliikat, ohjausjärjestelmät hallintalaitteineen, sekä muu loppukokoonpano metsävarustelun osalta.

Edellisissä malleissa peruskoneen runko-, voimansiirto ja moottori pohjautuivat samaan rakenteeseen kuin Lännen kaivurikuormaajassa.

Uusi N6 on suunniteltu pelkästään metsäkäyttöön, jolloin kaikki koneen runkorakenteet, komponentit ja ominaisuudet ovat suunniteltu ja mitoitettu vaativan hakkuutyön mukaisesti. 

Peruskoneen täysin uudistunut rakenne yhdessä tehokkaamman Nisula P100 -liikeratanosturin kanssa mahdollistavat Nisula 500-sarjan lisäksi myös järeämmän 555-sarjan hakkuupäiden käytön.

Nisulalta linjataan, että näin asiakkaalle saadaan tarpeen mukainen tehokas ja taloudellinen kokonaisuus. Sen kerrotaan soveltuvan erinomaisesti ensiharvennuksista aina myöhäisimpiin väljennyshakkuisiin asti. 

Konemallisto käsittää kolme eri versiota; liikeratanosturilla varustettu neljä- ja kuusipyöräinen N6, sekä kuusipyöräinen N6e joka on varustettu tähän konemalliin tehdyllä Epsilon S110F96 -nivelpuominosturilla. 

Kaikki mallit voidaan varustaa myös Nisula 335E+ keräävällä energiakouralla, joka on helposti vaihdettavissa hakkuupään kanssa. Hakkuupäällä ja energiakouralla varustettuna laite on todellinen monitoimikone, jonka työllistäminen on helppoa ympäri vuoden. 

Nisula N6 voidaan varustaa myös tieliikennepaketilla, joka mahdollistaa koneella ajamalla tapahtuvat siirrot jopa 40km/h nopeudella. 

N6 -koneiden ja hakkuupäiden tuotanto ja tukitoiminnot ovat nyt kokonaan saman katon alla ja asiat suunnittelun, valmistuksen, kokoonpanon, sekä tuotetuen osalta hoituvat huoltoihin asti tehtaalta. 

Kokonaisuuden hallinta on konevalmistuksen investoinnin myötä saatu selkeämmäksi ja joustavammaksi, mahdollistaen suoraviivaisemman toiminnan tuotekehityksen ja asiakastuen osalta, Nisulalta kerrotaan. 

Suorat toimittajakontaktit, oma tuotantovarasto ja osavalmistus varmistavat osien nopean saatavuuden, niin tuotantoon kuin varaosina asiakkaille. Suuri omavalmistusaste mahdollistaa sujuvan toiminnan myös viime vuosien kaltaisessa haasteellisessa tilanteessa komponenttien saatavuuksien kanssa, yhtiö linjaa.

Konevalmistushanke luo tehtaalle tarvetta myös lisätyövoimalle, muun muassa kokoonpanoon ja osavalmistuksen tehtäviin.

Nisula N-sarjan hakkuukoneiden kehitysvaiheet:

2010 Nisulan ensimmäinen Lännen alustakoneeseen varustelema harvennuskone. 

2012 liikeratakuormaajalla varustettu Nisula N4. 

2014 uudistunut konemalli Nisula N5. 

2018 esitellään myös kuusipyöräinen N5. 

2022 täysin uuden Nisula N6 -koneen toimitukset alkavat. 

2024 N6 täysin Nisulan valmistama.

Pasi Nieminen aloitti Kesla Oyj:n toimitusjohtajana

Pasi Nieminen on aloittanut Kesla Oyj:n toimitusjohtajana 5.8.2024 alkaen. Uudessa toimessaan hän lähtee toteuttamaan Keslan viime vuonna julkistettua strategiaa.

Pasi Nieminen (DI, s. 1975) siirtyi Keslalle Toyota Material Handling Europe -konsernista, jossa hän toimi Euroopan laajuisen SAP-muutosohjelman johtotehtävissä. Ennen tätä Nieminen toimi reilun vuosikymmenen Toyota Material Handlingin Suomen toimintojen toimitusjohtajana ja aiemmin eri tehtävissä teknologiateollisuuden parissa.

”Olen erittäin iloinen päästessäni toteuttamaan Keslan viime vuonna julkistettua strategiaa yhdessä keslalaisten kanssa”, toteaa Nieminen.

Kesla linjasi uuden strategiansa vuosille 2024-2028, kulmakivinään kilpailukykyinen, asiakkaiden kehittyviä tarpeita palveleva tuote- ja palveluvalikoima. Vahva myynti ja markkinointi paikallisten kumppaneiden kanssa. Toimitusvarma, laadukas ja tehokas tuotanto yhdessä kumppanien kanssa. Digitaalisuus ja vastuullisuus kasvun tukena. Osaava ja yhdessä menestyvä Kesla-tiimi.

Kesla Oyj:n hallitus julkaisi nimityksen 7.2.2024. Väliaikaisena toimitusjohtajana toiminut Ilkka Miettinen jatkaa yhtiön talousjohtajana.

John Deere Forestry uudistaa toimintamalliaan Suomessa

John Deere Forestry Oy suunnittelee toimintamallinsa uudistamista tavoitteenaan kehittää yrityksen asiakaslähtöisyyttä, kilpailukykyä ja kustannustehokkuutta. Tämän seurauksena yhtiö aloitti 7.8.2024 yhteistoimintalain mukaiset muutosneuvottelut Suomessa. 

Muutosneuvottelujen taustalla on Deere & Company -konsernissa meneillään oleva toiminnan sopeuttaminen maailmanlaajuiseen markkinatilanteeseen sekä metsäkoneliiketoiminnan globaalin kilpailuaseman vahvistaminen. 

Suomessa John Deere Forestry Oy:n mukaan toimintamallin ja organisaation uudistamisen tavoitteena on vankistaa yrityksen kilpailukykyä kasvattamalla asiakasymmärrystä ja asiakkaalle merkityksellistä lisäarvoa sekä parantamalla toiminnan kustannustehokkuutta. 

Alustavan arvion mukaan muutosneuvottelut voivat johtaa enintään 25 työtehtävän päättymiseen ja enintään 35 tehtävämuutokseen. Neuvottelujen piirissä on 363 toimihenkilöä. Yhteensä John Deere Forestry työllistää Suomessa noin 800 henkilöä. 

Nokian Renkaiden Suomen-tehdas sai ISCC PLUS -sertifioinnin

Nokian Renkaiden Nokian-tehdas on saanut International Sustainability and Carbon Certification (ISCC) PLUS -sertifioinnin. Sertifioinnin ansiosta Nokian Renkaat voi käyttää tuotteissaan uusia vastuullisia, ISCC PLUS -sertifioituja raaka-aineita.

Nokian Renkaat ottaa sertifioidut raaka-aineet käyttöön uusien lippulaivatuotteiden lanseerauksen yhteydessä. Sertifioitujen raaka-aineiden käyttäminen on yhtiölle tärkeä askel yhden sen keskeisen vastuullisuustavoitteen saavuttamisessa, joka on kierrätettyjen ja uusiutuvien raaka-aineiden osuuden lisääminen renkaissa 50 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. 

“Nokian Renkaat työskentelee korvatakseen fossiiliperäisiä raaka-aineita vastuullisilla materiaaleilla, jotta saavutamme tavoitteemme. Käytämme jo kierrätettyjä ja uusiutuvia raaka-aineita renkaissamme, ja ISCC PLUS -sertifioitujen raaka-aineiden käyttö nopeuttaa työtämme sekä täydentää omaa raaka-aineisiin liittyvää tutkimustamme ja innovaatioitamme”, sanoo Teemu Soini, innovaatio- ja kehitysjohtaja Nokian Renkailla.

ISCC on globaalisti käytössä oleva vastuullisuussertifiointijärjestelmä. ISCC PLUS -sertifiointi myös varmistaa korkeiden ympäristö- ja sosiaalisen vastuullisuuden vaatimusten noudattamisen sekä jäljitettävyyden koko toimitusketjussa. Nokian Renkaiden saama sertifiointi koskee henkilöautonrenkaiden valmistusta Nokian-tehtaalla, ja yhtiö suunnittelee myös muiden tuotantolaitostensa sertifioimista.

Nokian Renkaat saavutti hiljattain toisenkin virstanpylvään vastuullisten raaka-aineiden suhteen, kun yhtiö osoitti uraauurtavan uuden raaka-aineen käytettävyyden renkaissa esittelemällä konseptirengas Nokian Tyres Green Step Lignan kesäkuussa 2024. Se on kaikkien aikojen ensimmäinen rengas, jonka valmistuksessa on käytetty UPM:n tuottamaa täysin uusiutuvaa puupohjaista UPM BioMotion RFF -ligniiniraaka-ainetta. Konseptirenkaassa kaikki fossiilinen noki renkaan sivupinnassa on korvattu uudella raaka-aineella.

Uusia Purelux-lisävaloja vaativaan käyttöön

Purelux on julkaissut uudet lisävalomallit, joiden luvataan asettavan uuden standardin markkinoiden suorituskykyisimpinä ja parhaan hinta-laatusuhteen omaavina tuotteina. Uutuudet ovat suunniteltu vaativille autoilijoille, jotka arvostavat erinomaista näkyvyyttä, kestävyyttä ja luotettavuutta kaikissa ajo-olosuhteissa.

Uusia Purelux-lisävalomalleja ovat:

Purelux Panther 9 ja Panther 9 White
Purelux Panther 9 -lisävaloja myydään mustalla ja valkoisella rungolla. Panther 9 tarjoilee valmistajan mukaan erittäin kirkkaan ja laajan valokeilallaan. Vaikka kyseessä on pyöreä lisävalo, valokuvion kerrotaan muistuttavan erittäin paljon paneelimallisten lisävalojen valokuviota. Panther 9 -lisävalot on varustettu myös R65 Class 1 -hyväksytyllä varoitusvalo-ominaisuudella, joka on tervetullut lisä etenkin raskaaseen kalustoon ja työajoneuvoihin.

Purelux 9110 DRL White ja 9110 Unlimited DL
Purelux 9110 DRL -malleissa on moderni päiväajovaloteknologia, joka parantaa näkyvyyttä päivänvalossa ja antaa ajoneuvolle näyttävän ulkonäön. 9110 Unlimited DRL -valoja on saatavilla mustalla ja valkoisella rungolla. 9110 Unlimited DRL on valmistajan mukaan suunniteltu niille, jotka vaativat valoltaan äärimmäistä suorituskykyä ja valotehoa, ja sen kehutaan tarjoavan rajoittamattoman valaistuskapasiteetin kaikissa ajotilanteissa.

Työvalojen uutuudet:

Purelux Panther Alpha 30, 60 ja 90
Uudet Panther Alpha -työvalot tarjoavat runsaan valotehon kompaktissa paketissa. Saatavilla eri kokoluokissa (30, 60 ja 90), nämä työvalot soveltuvat hyvin ammattikäyttöön. Purelux Panther Alpha 60 on saatavilla myös Spot-versiona, joka keskittyy valokeilan suuntaamiseen tarkasti tiettyyn kohteeseen. Panther Alpha -työvalot on varustettu punaisella ja oranssilla parkki- / äärivalolla, mikä tuo mahdollisuuksia tyylikkääseen asennuksen. Alpha-sarjassa on poikkeuksellisesti 36 kk takuu, mikä kertoo myös valon kestävyydestä.

Purelux Black Raven Heat 65 ja 30
Black Raven Heat -työvalot on suunnattu äärimmäisiin olosuhteisiin. Näissä malleissa yhdistyvät suuri valoteho ja lämmitetty linssi, joka estää linssien jäätymisen ja varmistaa näkyvyyden kylmissä ja vaativissa ympäristöissä. Lämmityselementti on mahdollista asentaa oman kytkimen taakse, jolloin lämmitys on aina käyttäjän säädettävissä. Tälle työvalolle on käyttöä mm. aura-autoissa.

Timo Savornin siirtyy Ponssen tehtäviin

Timo Savornin on nimitetty Euroopan ja Pohjois-Amerikan alueiden Area Marketing and Communications Manager tehtävään 5.8.2024 alkaen. 

Tehtävässään Timo Savornin kuuluu myös Ponssen globaaliin jälleenmyyjäverkoston kehittämistiimiin. Tehtävässään Timo vastaa markkinoinnin, viestinnän ja jälleenmyyjäviestinnän kehittämisestä ja johtamisesta sekä jälleenmyyjäverkoston kehittämisestä globaalisti.

Timolla on 15 vuoden kokemus Pohjois-Amerikan aluepäällikkönä sekä myynti- ja markkinointijohtajana useille harvesteripäävalmistajille, viimeisimpänä Nisula Forest Oy. Hän on työskennellyt myös harvesterin ja kuormatraktorin kuljettajana Suomessa ja Ranskassa. Timolla on metsätalousinsinöörin sekä metsäkoneenkuljettajan tutkinnot.

Tehtävässään Timo työskentelee Suomesta käsin ja raportoi Jussi Hentuselle, Aluejohtaja Aasia ja Sales Excellence.

Koneurakointi 5/2024

Heinäkuussa hyökkäävä Koneurakointi esittelee ruotsalaiskalustoa esimerkiksi Edilog-puukurottajan myötä ja myös Volvo Days 2024 käydään läpi, kuten myös Maskinmässan 2024. Kannessa puolestaan työstää Maanrakennus MMB Oy:n Liebherr 924. Metsässä tavataan uusi kuusipyöräinen Sampo HR56, joka on edennyt tuotantomalliksi saakka. Lisäksi mukana esimerkiksi tuoreita hyötyajoneuvokuulumisia, Rauta ja Petrooli, Kalkun huutokauppa ja niin edelleen. Saa suorittaa!

KONEET JA URAKAT

8 Energistä touhua 

Maanrakennus MMB Oy ja Liebherr 926 töissä 400 kilovoltin työmaalla.

24 Edistynyt EdiLog 

EdiLog-puukurottaja on syntynyt omasta urakointitarpeesta ja -kokemuksesta.

30 Yleisön pyynnöstä 

Kuusipyöräinen Sampo HR56 -harvesteri on asiakkaiden toivoma uutuus.

44 Ja vuodet vierivät! 

Rotator on ollut jo 70 vuotta alalla ja yhteistyössä Hitachin kanssa yli 40 vuotta.

50 Paluu konekantaan 

Wetteri Trucks palaa konemyyntiin nyt Sanyn kanssa.

52 Let’s get electric! 

Volvo Days 2024 näytti, että ruotsalaisvalmistaja ottaa sähkön tosissaan.

58 Perinteistä laatua 

Toyota Proace Verso näyttää, että diesel on yhä voimissaan.

64 Joka maa valttia 

AutoBonin Stellantis-valikoima tuo vaihtoehtoja monimerkkipakasta.

TAPAHTUMAT

36 Neljäs lähtö 

Maskimässan järjestettiin jo neljättä kertaa Solvallassa.

68 Haweniston vauhtipäivä 

HAWE Finland esitteli ratkaisujaan Ahvenistolla.

70 Kevätnuijimiset Kalkussa 

PV-materiaalin huutokauppa teki tilaa uudelle.

76 Eri aika, sama paikka 

Rauta ja Petrooli siirtyi kesäkuun alkuun.

VAKIOPALSTAT

14 Uutiskynnys

82 Seuraavassa numerossa

Wihuri luopuu Bobcatista

Kuva: Koneurakointi / JP

Wihuri Tekninen Kauppa luopuu asteittain maatalous- ja rakennuskonemerkki Bobcatin edustamisesta. Uuden strategian mukaisesti Teknisen Kaupan tavoitteena on valikoiman selkeyttäminen ja tuotetarjonnan vahvistaminen.

Wihuri Tekninen Kauppa on tehnyt päätöksen luopua Bobcat-edustuksesta. Taustalla on tavoite tuotevalikoiman selkeyttämisestä ja tarjonnan vahvistamisesta keskeisten tuotteiden osalta.

Olemme yhdessä Bobcat Companyn kanssa päättäneet lopettaa yhteistyömme. Teknisellä Kaupalla strategiaa seuraten vahvistamme ydintuotteistoa, jotta vastaamme asiakastarpeisiin entistä paremmin ja pystymme palvelemaan tehokkaammin. Keskitymme tuotteisiin, joilla on kasvupotentiaalia”, kertoo Teknisen Kaupan myyntijohtaja Kimmo Ahonen.

Toistaiseksi Tekninen Kauppa tarjoaa kaikki palvelut Bobcat-merkille entiseen tapaan edustuksen päättyessä vuoteen 2026 mennessä. Bobcat Company tiedottaa erikseen myöhemmin brändin tulevaisuudesta Suomessa.

Valtralle jo 5 miljoonaa MY Diesel -litraa

Neste on auttanut Valtraa vähentämään yli 15 000 tonnia kasvihuonekaasupäästöjä toimittamalla viisi miljoonaa litraa Neste MY Uusiutuva Diesel -polttoainetta Suolahden tehtaalle

Valtra on saavuttanut merkittävän virstanpylvään käyttämällä Suolahden tehtaallaan jo viisi miljoonaa litraa Neste MY Uusiutuva Diese -polttoainetta traktoreidensa ensitäyttöpolttoaineena, tehdastrukeissaan ja testauksissa. Vaihtamalla fossiilisen polttoaineen Nesteen uusiutuvaan dieseliin, Valtra on vähentänyt kasvihuonekaasupäästöjään yli 15 000 tonnia. Vähennetty määrä vastaa päästöjä, jotka syntyisivät, jos Valtra T-sarjan traktori käyttäisi yhtäjaksoisesti 390 000 tunnin ajan 30-40 % moottorin kuormituksella fossiilista polttoainetta, kun kaikki polttoaineen elinkaaren aikaiset päästöt laskettaisiin mukaan.*

Neste ja Valtra ovat tehneet yhteistyötä vuodesta 2017 lähtien, jolloin Valtra otti ensimmäisenä traktoritehtaana maailmassa käyttöön Neste MY Uusiutuva Diesel -polttoaineen, joka vähentää kasvihuonekaasupäästöjä keskimäärin 90% polttoaineen koko elinkaaren aikana fossiiliseen dieseliin verrattuna.

Neste MY Uusiutuva Diesel -polttoaine valmistetaan Suomen markkinalle 100 % jäte- ja tähderaaka-aineista, kuten käytetystä paistoöljystä ja elintarviketeollisuuden eläinrasvajätteestä. Valtran Suolahden tehtaalta viedään Neste MY Uusiutuva Diesel -polttoaineella tankattuja uusia traktoreita yli 75 maahan.

MY Dieselin kerrotaan uusien koneiden lisäksi sopivan myös vanhoihin Valtran traktoreihin.

“Valtra on sitoutunut toimimaan vastuullisesti, ja osana vastuullisuustavoitteitamme toimimme resurssiviisaasti ja teemme toimenpiteitä muun muassa päästöjen ja energiankulutuksen vähentämiseksi sekä jätteenkäsittelyn parantamiseksi. Päätöksellämme vaihtaa traktoreidemme ensitäytöissä Neste MY Uusiutuva Diesel -polttoaineeseen olemme vähentäneet omia päästöjämme ja näyttäneet asiakkaillemme, kymmenille tuhansille maanviljelijöille ympäri maailman, että heidän traktorinsa voivat käyttää uusiutuvaa dieseliä. Se sopii myös vanhoihin Valtran traktoreihin”, sanoo Valtran toimitusjohtaja Mikko Lehikoinen.

2,310tykkääjääTykkää