>

Stora Enso ostaa Junnikkala Oy:n

Junnikkala Oy:n omistajat ovat allekirjoittaneet sopimuksen yhtiön koko osakekannan myymisestä Stora Enso Oyj:lle. Kaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2025 ensimmäisen puoliskon aikana.

Junnikkala Oy kuuluu Suomen merkittävimpiin sahatavaran ja puujalosteiden valmistajiin. Junnikkalan sahat sijaitsevat Kalajoella, Oulaisissa ja Oulussa ja niiden yhteenlaskettu vuotuinen tuotantokapasiteetti on 700 000 kuutiometriä sahatavaraa. Lisäksi yhtiö jatkojalostaa Kalajoella noin 80 000 kuutiometriä puutavaraa. Junnikkala työllistää suoraan 230 henkilöä ja on toimintaa-ueillaan myös merkittävä välillinen työllistäjä. Yhtiön liikevaihto vuonna 2023 oli 115 miljoonaa euroa (141 miljoonaa euroa / 2022). Tuotetusta sahatavarasta suurin osa myydään vientimarkkinoille.

Vuonna 1960 perustetun Junnikkalan viimeistä 20 vuotta on leimannut vahva kasvu ja kehittyminen yhtiönä. Viimeisin, ja perheyhtiön historian ylivoimaisesti suurin hanke, oli uuden sahan rakentaminen Ouluun. Se oli yhtiölle iso ponnistus. Uusi Oulun Laanilassa sijaitseva huippumoderni tuotantolaitos rakennettiin ennätysvauhdissa: tasan kaksi vuotta investointipäätöksen jälkeen laitoksella sahattiin ensimmäiset tukit.

”Olemme omistajina luotsanneet perheyhtiön viimeiset 20 vuotta rohkeina ja luottavaisina ja ennen kaikkea yhdessä hienon väkemme kanssa. Yhtiö on kasvatettu samassa ajassa yli kymmenkertaiseksi ja nyt on oikea aika omistajuuden muutokselle. Stora Enson leveämmät hartiat varmistavat tuotantolaitosten kehittämisen ja kilpailukyvyn myös tulevaisuudessa”, kertoo Junnikkala Oy:n toimitusjohtaja Kalle Junnikkala.

Stora Enson Ouluun rakentama uusi kartonkitehdas valmistuu vuoden 2025 aikana. Junnikkalan tuotantolaitosten kerrotaan tuovan integraatin toimintaan synergiaetuja etenkin raaka-aine- ja sivutuotevirtojen osalta ja vahvistavan samalla Stora Enson puunhankintaa ja puutuoteliiketoimintaa. Junnikkalan työntekijät siirtyvät vanhoina työntekijöinä Stora Enson palvelukseen. Kauppaan sovelletaan tavanomaisia kaupantekoehtoja, mukaan lukien viranomaishyväksynnät. Kaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2025 ensimmäisellä puoliskolla.

Avant avasi Vantaalla

Kotimainen kuormaajavalmistaja Avant Tecno Oy on avannut parissa vuodessa uusia kuormaajamyymälöitä ympäri Suomen. Tänä viikonloppuna juhlitaan Avant Center Etelä-Suomen avajaisia Vantaalla. Maan suurimmassa Avant-valikoimassa on esillä jopa 50 kuormaajaa. 

Vantaan Petikossa juhlitaan tänä viikonloppuna Suomen – ja samalla koko maailman – suurimman Avant Centerin avajaisia. Toimipisteen kantavana ajatuksena onkin, että jos Avant-fani ei löydä haluamaansa täältä, hän ei löydä sitä mistään. 

”Ihan näin suurta Avant Centeriä tai konekokoelmaa ei ole aiemmin nähty. Meillä on täällä tuotteita todella kattavasti, eli esillä on yli 50 kuormaajaa eri mallisarjoista – sekä uusia että käytettyjä koneita. Tämä on todellinen Avant-fanin karkkikauppa”, toteaa Vantaan Centerin vetäjä, aluemyyntipäällikkö Vesa Terhivaara

Vantaan Avant Center on avannut ovensa asiakkaille jo muutama viikko ennen virallisia avajaisia, ja ovet ovat käyneet aamusta iltaan.  

”Asiakkaat ovat löytäneet meidät hienosti. Avantin brändissä ja tuotteissa heihin vetoavat kotimaisuus, huoltovarmuus ja monipuolisuus”, Terhivaara luettelee. 

Tavoitteena paras ja nopein palvelu 

Avant Tecno Oy keskitti pienkuormaajamyynnin kotimaassa omiin käsiinsä noin kaksi vuotta sitten ja alkoi rakentaa koko maan kattavaa Avant Center -verkostoa, jossa jokainen Avant Center olisi täyden palvelun konetalo: saman katon alla toimisivat myynti, huolto ja varaosapalvelut. Nyt verkosto on lähes valmis, ja Vantaalla toimiva Avant Center Etelä-Suomi on seitsemästä konetalosta järjestyksessään kuudes. 

”Halusimme siirtyä uuteen malliin, koska näin pystymme palvelemaan asiakkaita mahdollisimman nopeasti ja laadukkaasti ympäri Suomen. Ratkaisu oli oikea. Vaikka viime vuodet ovat olleet monilla aloilla hankalia, Avantin markkinaosuus on Suomessa kasvanut, ja olemme saaneet yhä vankempaa sijaa ammattikäyttäjien keskuudessa. Olemme tehneet tämän asiakkaita kuunnellen”, kertoo Avantin kehitysjohtaja Kari Autio

Nopea palvelu arjen yllätystilanteissa on elintärkeää monille ammattimaisille asiakasryhmille kuten kiinteistöhuolloille, ja luottamus konebrändeihin nojaa myös jälkimarkkinointiin.   

”Avant Centerien yhtenäisellä palvelutasolla pystymme turvaamaan ammattilaisten leivän eli heidän toimintavarmuutensa kaikissa mahdollisissa tilanteissa ympäri vuoden”, Kari Autio toteaa. 

Avant Center Etelä-Suomen avajaiset pe–la 25.–26.10.2024 klo 9–16 osoitteessa Petikontie 23, 01720 Vantaa.  

Kuljetus 2025 -messuja ei järjestetä

Ensi vuoden tapahtumakalenterista on poistunut Jyväskylän Paviljongissa järjestettäviksi aiottu Kuljetus 2025 -tapahtuma. Viimeksi vuonna 2023 järjestetyn tapahtuman jatkoa piti seurata ensi keväänä, mutta tämän hetken arvion mukaan seuraava mahdollinen vuosi voisi olla 2026.

Ensi keväälle aiotun Kuljetus 2025 -tapahtuman lisätietoja on odotettu tämän vuoden lähestyessä loppuaan, mutta hiljaisuus on ilmeisesti ollut merkki pahaenteisyydestä. Kentällä erityisesti suuren yleisön joukossa on liikkunut monenlaista huhua ja epätietoisuutta, eikä virallista tiedotetta asiasta ole annettu, mutta Metsätrans-lehti uutisoi hiljattain messujen peruuntumisesta. 

Uutisen mukaan asiaa on tiedusteltu suoraan Autotuojat- ja teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kalliolta. Hänen mukaansa autotuojien raskaan kaluston johtoryhmä on päättänyt viime talvena, että tapahtumaa siirretään. Kyseisessä johtoryhmässä edustettuna ovat kaikki kuorma-automaahantuojat. Tämän hetken tiedon mukaan messut voitaisiin järjestää seuraavan kerran vuonna 2026, mutta lopullinen päätös, kuten myös ratkaisu paikasta ja ajankohdasta tehdään vasta myöhemmin. Edellisen kerran Kuljetus-tapahtuma järjestettiin Jyväskylässä mm. pandemian ja sen aiheuttamien toimitusvaikeuksien vuoksi pitkäksi venyneen tauon jälkeen vuonna 2023.

CE Rental vuokraa sähköistä LiuGong 820TE:tä

Kuva: Koneurakointi

CE Rental tarjoaa vuokralle uusia, sähköisiä LiuGong 820TE -pyöräkuormaajia, joiden kerrotaan soveltuvan myös kiinteistöhuollon tarpeisiin.

LiuGong 820TE on uusi tulokas pyöräkuormaajamarkkinoilla, ja Suomessa konemallin vuokrauksesta vastaa CE Rental. 6,6 tonnin työpainoisen koneen luvataan pärjäävän vaativissakin lumiurakoissa.

70kWh akkukapasiteetti ja 300 voltin järjestelmä sekä 40km/h siirtonopeus ovat 820TE:n strategisia määreitä. Arvioiduksi käyttöajaksi auraustyössä annetaan noin viisi tuntia ilman välilatausta. Rakennustyömaalla LiuGong 820TE:n kerrotaan jaksavan useita työpäiviä.

Sisäinen AC-latauslaite lataa koneen akun tyhjästä täyteen kymmenessä tunnissa (0-100 %) Type2-pistokkeesta (1x32A liitäntä) tai julkisella DC-pikalatauslaitteella 1,5 tunnissa CCS-pistokkeesta, joka tarjoaa peräti 60kW lataustehon.

Koneessa on kaksi proportionaalisesti ohjattua lisähydrauliikkaa, jatkuvan virtauksen toiminto harjaukseen sekä hydraulinen Medium Zettelmeyer -pikakiinnike.

Ergonomisesta ohjaamosta kerrotaan olevan hyvä näkyvyys työalueille. LED-työvalot ja ilmaistuin lisäävät viihtyvyyttä. Koneita kerrotaan löytyvän vielä talven 2024 sesongille. CE Rentalilta kerrotaan myös, että 21- ja 25-tonniset LiuGong-sähkökuormaajamallit 856HE & 870HE ovat tulossa rivistöön.

Tero Sihvo 20 vuotta Matekolla

Tero Sihvo on tuttu nimi Matekon myyjäkaartissa. Vuonna 2004 yhtiön palkkalistoille liittynyt Sihvo on hoitanut Itä- ja Keski-Suomen konekauppaa osaltaan jo kaksikymmentä vuotta.

Tero Sihvo on tuttu myyjä monen JCB-kaupan takaa, kun asiaa katsotaan Itä- ja Keski-Suomen kohdalta karttaa. Sihvon ohjasi konemyynnin pariin aikanaan tausta, sillä maatalossa koneet olivat tuttua arkea jo pienenä poikana.

”Traktoria olen ajanut varmasti tuhansia tunteja. Pikkupoikana aloitin mopojen kanssa touhuamisen. Merkonomin koulutus puolestaan antoi suunnan myyntipuolelle”, Sihvo kertoo.

Sihvo on viettänyt lähes koko työuransa Matekolla ja liikkuvassa myyntityössä.

”Olen keskimäärin kolme päivää viikosta tien päällä. Kierrän omaa myyntialuettani ja tapaan asiakkaita. Minun on pysyttävä kartalla, mitä alueella tapahtuu ja mitä asiakkaille kuuluu. Toimistotyöt ja vaihtokoneiden myynnin hoidan Mikkelistä käsin.”

Sihvon mukaan konekaupan työn keskiössä ovat ihmiset, ei niinkään rauta. Tehokkaan myyjän mielestä kontaktointi on ensiarvoisen tärkeää.

”Aika moni kauppa syntyy loppujen lopuksi siitä, kun pärjää ihmisten kanssa. Vaikka paketin täytyy olla tuotteenkin suhteen kasassa, pitää ihmisten kanssa osata olla. Minulta on helppo ostaa ja kaupankäynti sujuu jouhevasti.”

Kaksikymmentä vuotta on pitkä siivu yhden työnantajan palveluksessa. Sihvo kertookin viihtyvänsä Matekolla.

”Tietysti aina on huonoja päiviäkin, mutta Matekolla on kaikki mennyt hyvin. Olen saanut tehdä töitä vapaasti hommia omalla tyylilläni. Se on minulle tärkeää. Saan olla tärkeimpien kumppanieni eli asiakkaitteni parissa”, Sihvo korostaa.

 JCB on Terolle mieleinen tuotemerkki erityisesti monipuolisuutensa vuoksi.

”JCB:ltä löytyy koneita joka alalle. Monipuolisuuden ansiosta kausivaihtelut tasaantuvat.”

Entä mitä kokenut myyjä haluaa sanoa alalle pyrkivälle nuorelle?

”Ole avoimin mielin ja kuuntele ihmisiä. Omiakin ajatuksia on hyvä olla, mutta ihmisten arjessa on pystyttävä elämään mukana. Sovittujen asioiden on pidettävä kutinsa, joten lupaa vain se, mitä pystyt pitämään. Tarvittaessa pitää olla valmis venyttämään päivää – asiakkailla ei ole välttämättä aikaa odottaa”, Sihvo neuvoo.

Tero Sihvo (oik.) paiskaa kättä Kymen Graniten Mika Rahkosen kanssa. Kuva: Mateko

Jakke Hyvärinen ITR Finlandin riveihin

Jakke Hyvärinen on aloittanut ITR Finlandilla kenttämyyjänä Pirkanmaan alueella. Hyvärinen on toiminut aikaisemmin mm. kone- ja lisälaitemyynnin parissa.

ITR Finlandin Pirkanmaan kenttämyyjänä aloittanut Jakke Hyvärinen tulee vahvistamaan ITR Finlandin läsnäoloa alueellaan. Jakke on toiminut aikaisemmin mm. kone- ja lisälaitemyynnin parissa 10 vuoden ajan mm. vastaavanlaisten tuotteiden kenttämyyjänä, koneohjauslaitteiden myyjänä sekä konemyyjänä. Jakke kertookin monien asiakkaiden olevan jo entuudestaan tuttuja, mutta tutustuvansa uusiin asiakkaisiin hyvin mielellään.

ITR Finland on osa kansainvälistä USCO ITR-konsernia ja Pohjoismaiden suurin maansiirtokoneiden varaosien, telaston komponenttien sekä kauhan kulutusosien toimittaja ja valmistaja.

Nimitys Arprén myynti- ja projektitiimissä

Korjaamolaitteita valmistavan, maahantuovan ja myyvän Arpré Oy:n myynti- ja projektitiimi vahvistui lokakuun alussa Marko Purasen aloittaessa avainasiakas- ja projektipäällikkönä.

Insinööri Marko Puranen on 1.10.2024 aloittanut Arpré Oy:n avainasiakas- ja projektipäällikkönä. Hänellä on pitkäaikainen ja vankka kokemus korjaamoiden suunnittelusta sekä laaja tietotaito kuhunkin tarpeeseen parhaiten soveltuvista korjaamolaitteista. Markon tehtäviin kuuluukin korjaamo-ratkaisujen sekä -laitteiden myynti, korjaamosuunnittelu sekä projektijohto.

Arpré Oy on vuonna 1961 perustettu riippumaton, kotimainen perheyritys, joka valmistaa ja tuo maahan korkealaatuisia korjaamolaitteita liikkuvan kaluston huoltoon. Yritys kertoo tarjoavansa kokonaisvaltaiset palvelut korjaamoiden suunnittelusta asennukseen ja huoltoon koko maan alueella.

Paolo Pompei aloittaa Nokian Renkaat Oyj:n toimitusjohtajana 1.1.2025

Nokian Renkaat tiedotti 20.7.2024, että yhtiön hallitus on nimittänyt Paolo Pompein Nokian Renkaat Oyj:n toimitusjohtajaksi. Nyt on sovittu, että Paolo Pompei aloittaa Nokian Renkaat Oyj:n toimitusjohtajana 1.1.2025. Hän seuraa tehtävässä Jukka Moisiota, joka jää eläkkeelle yhtiöstä vuoden 2024 lopussa. 

Paolo Pompei nimitettiin heinäkuussa Nokian Renkaat Oyj:n toimitusjohtajaksi, ja nyt tehtävän aloituspäiväksi on sovittu 1.1.2025. Jukka Moisio jatkaa yhtiön toimitusjohtajana Pompein aloitukseen saakka.

Paolo Pompeilla on vahva kokemus rengastoimialalta. Hänen viimeisin tehtävänsä oli Yokohama TWS:llä, aikaisemmin Trelleborg Wheel Systems, jossa hän työskenteli toimitusjohtajana vuodesta 2017. Tätä ennen Pompeilla on ollut useita johtotason tehtäviä Trelleborg Groupilla mukaan lukien Agricultural tires -liiketoimintayksikön liiketoimintajohtajan tehtävä. Aikaisemmin urallaan Pompei on työskennellyt Pirellillä. Pompei on Euroopan rengas- ja kumiteollisuuden valmistajien yhdistyksen hallituksessa. Pompeilla on maisterin tutkinto kansainvälisestä kaupasta sekä opintoja liiketaloudessa ja johtamisessa.

”Haluan toivottaa Paolo Pompein tervetulleeksi Nokian Renkaille johtamaan yhtiötä sen seuraavassa kehitysvaiheessa kohti 2 miljardin euron liikevaihtoa. Hän on luonut jatkuvaa kasvua ja vahvaa taloudellista tulosta aiemmissa tehtävissään. Hänellä on myös erittäin vahva kansainvälinen kokemus rengasteollisuudesta ja syvällinen ymmärrys Nokian Renkaiden keskeisistä kasvumarkkinoista Keski-Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa”, sanoo Nokian Renkaiden hallituksen puheenjohtaja Jukka Hienonen.

”Haluan koko hallituksen puolesta kiittää Jukka Moisiota hänen erinomaisesta työstään Nokian Renkailla. Jukka on luotsannut Nokian Renkaita läpi poikkeuksellisten aikojen, mukaan lukien korona sekä Ukrainan sodan seuraukset yhtiölle, rakentaen Nokian Renkaita kohti uutta kasvua”, Hienonen jatkaa.

Yhtiö tiedotti 27.3.2024, että Nokian Renkaat Oyj:n toimitusjohtaja Jukka Moisio on ilmoittanut Nokian Renkaiden hallitukselle aikomuksestaan siirtyä yhtiöstä eläkkeelle vuoden 2024 aikana. Moisio on toiminut Nokian Renkaiden toimitusjohtajana vuodesta 2020. Pompein valinnasta tiedotettiin 20.7.2024.

Boliden Kevitsa ja Sandvik kehittävät yhteistyössä akkusähköistä konseptiporauslaitetta

Sandvik Mining and Rock Solutions ja Boliden Kevitsa ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen Sandvikin akkusähkökäyttöisen konseptiporauslaitteen testauksesta ja jatkokehityksestä. Tavoitteena on kerätä tietoa porauslaitteen käytöstä, toiminnasta ja suorituskyvystä todellisissa kaivosolosuhteissa.

Boliden Kevitsa on Sodankylässä sijaitseva monimetallikaivos, joka tekee määrätietoisesti työtä kaivostoiminnan ympäristövaikutusten minimoimiseksi ja toiminnan energiatehokkuuden maksimoimiseksi. Kaivos onkin investoinut jatkuvasti automatisointiin, sähköistymiseen ja etäoperointiin, ja kaikkiin näihin Sandvikin konseptiporauslaitteen kerrotaan tarjoavan edistyksellisen ratkaisun.

Kevitsan avolouhos tarjoaa modernin infrastruktuurinsa ansiosta ihanteelliset kenttätestausolosuhteet uudelle konseptiporauslaitteelle. Testausjakson aikana yhdessä hankittuja kokemuksia tullaan hyödyntämään laitteen jatkokehityksessä. Kevitsan arktiset olosuhteet ja kaivosympäristön tiukat vaatimukset tarjoavat aidon ympäristön konseptilaitteen tuottavuuden, turvallisuuden ja vastuullisuuden testaukseen sekä kehittämiseen.

”Sandvikin akkukäyttöinen konseptiporauslaite on käytännön esimerkki tavoitteestamme viedä koko arvoketjuamme kohti nettonollapäästöjä”, sanoo Lauri Laihanen, Vice President, R&D, Surface Drilling, Sandvik Mining and Rock Solutions. ”Suurin osa Sandvikin arvoketjun päästöistä syntyy yhtiön tuotteiden käytön aikana, joten näiden päästöjen minimointi on meille prioriteetti, joka edistää niin lopputuotteiden vastuullisuutta kuin kestävän kehityksen tavoitteita yleisesti.”

Konseptiporauslaitteessa, jonka Sandvik esitteli ensimmäistä kertaa marraskuussa 2023, yhdistyvät akkupaketin tarjoama helppo liikuteltavuus ja järeän syöttökaapelin mahdollistama tauoton tuotantoporaus. Akkupaketti, jonka lataus riittää jopa tunnin poraukseen tai seitsemän tunnin siirtoajoon, on tarkoitettu ensisijaisesti laitteen siirtoihin ja yksittäisten reikien poraukseen. Jatkuvaan tuotantoporaukseen on tarkoitus käyttää 180 metrin mittaista syöttökaapelia. Paremman liikevapauden ja joustavuuden lisäksi akkukäytön etuna on korkeampi käyttöaste, koska siirtymisen jälkeen laite pystyy aloittamaan porauksen välittömästi, vaikka kaapelin kytkeminen olisi vielä kesken. Lisäksi syöttökaapelin käyttö on kytkennän yksinkertaisuuden sekä automaattisen kiristyksen ja kaapelin pienemmän halkaisijan ansiosta erittäin vaivatonta.

Suokone Oy ostaa Hese-tielanat J. Varila Steel Oy:ltä

Suokone Oy on ostanut Hese-tielanojen liiketoiminnan J. Varila Steel Oy:ltä, joka on valmistanut jo aiemmin Suokoneelle MeriGrader-tuotenimellä myytyjä tielanoja.

Suokone Oy ja J. Varila Steel Oy ovat tehneet liiketoimintakaupan, jonka myötä Hese-tielanojen valmistus siirtyy Suokoneelle. Aiemmin Suokoneen MeriGrader-tuotenimellä myymiä tielanoja on valmistanut J. Varila Steel Oy, ja nyt tuotanto siis siirtyy täysin Suokoneelle. Lanat kuuluvat Suokoneen MeriRoad-tuoteperheeseen, joka kattaa myös muut tienhoidossa käytettävät traktorisovitteiset työlaitteet, eli jyrsimet ja tärylevyt.

Lantmännen Agro jatkaa tielanojen myyntiä Suomessa Hese-tuotemerkillä. Keski-Euroopassa samoja tielanoja MeriGrader-tuotemerkillä myynyt D. Gutzwiller SAS jatkaa tielanojen myyntiä edelleen samalla tuotenimellä. MeriGrader-tielanat tulevat myös muiden Suokoneen maahantuojien valikoimiin. Suokone Oy ottaa vastuun tielanojen varaosahuollosta sekä Suomessa että ulkomailla.

Tielanojen tuotanto siirtyy Perhosta Suokoneen tehtaalle Vuokattiin, ja viimeiset lanat Perhossa on jo valmistettu. Jatkossa J. Varila Steel Oy keskittyy Esko- ja TR-lumilinkojen sekä sähköasemarakennusten valmistukseen. Tuotannon siirrolla ei ole henkilöstövaikutuksia kummassakaan yhtiössä.

”Tielanat ovat tärkeä osa MeriRoad-mallistoa. Niiden valmistaminen Vuokatissa sopii erinomaisesti muiden tuotteidemme valmistussesonkien väliin. Tehtaamme on valmis tielanojen valmistukseen; esimerkiksi uusi hitsausrobottimme pystyy käsittelemään kaikkia lanan osia”, kertoo Suokone Oy:n toimitusjohtaja Tuomo Meriläinen.

0tykkääjääTykkää