>

Doosan DX85R-7 myyntiin

Doosanin uuden sukupolven noin yhdeksäntonninen tela-alustainen kaivinkone DX85R-7 on julkistettu. Lukuisia parannuksia tarjoileva lyhytperäinen minikuokka iski suosittuun markkinasegmentiin heti vuoden 2023 alussa.

Doosanin DX85R-7 -minikaivinkone tulee noin 9 tonnin työpainoluokkaan, ja korvaa edellisen mallin, DX85R-3:n. Uuden koneen ylävaunun perusrakenne on laitettu uusiksi, tuoden paitsi lisää kestävyyttä, myös parannellun tyvitaiton sylinteriasettelun, jonka myötä kääntökulma on 60°. Puomin tyvi on nyt myös 100 mm edempänä ja 50 mm korkeammalla. Kauhan kaivuvoimaksi ilmoitetaan 6,7 tonnia ja koneen vetovoimaksi 6,6 tonnia. Puskulevyn liikeratoja on kohennettu. 

Telaston pituutta on kasvatettu 2,925 millimetriin ja 1,45 tonnin vastapaino on suunniteltu uusiksi tukevuuden ehdoilla. Myös telapyörästöä on muokattu edelleen. Etenemisnopeudet ovat huipussaan matalalla alueella 2,9 km/h ja yläpykälässä 4,8 km/h.

Moottorina DX85R-7:ssa on Doosanin 48,5-kilowattinen D24. Huipputeho saavutetaan 2100 kierroksella. Valmistajan mukaan polttoainetehokkuus on luokkansa parhaimmistoa, ja voimaa ja vääntöä mitataan 9% enemmän kuin aikaisemmassa konemallissa. Stage V tavoitetaan hapetuskatalysaattorin ja partikkelisuodattimen avulla, ja hiukkausloukun tuhkanpoistoväli on kasvanut 25% entisestä eli 5000 tuntiin.

Ohjaamo kehutaan tilavaksi ja moderniksi ja muutenkin mukavaksi, eikä näkyvyyttäkään unohdeta ihastella valmistajan tiedotteessa. Neljä ledivaloa tulevat vakiona valaisemaan työtä, ja ilmastointi lukuisilla suuttimilla, kahdeksan tuuman kosketusnäyttö, jämäkkä pyyhkijöstö isolla alueella ja ilmajousitettu lämpöpenkki tulevat FOPS-konttorin mukana. Lisäksi saa ostella mukaan myös 360° -kamerajärjestelmän. 

Hallintaventtiilin kerrotaan olevan myös uusi, ja sen sisäistä painehäviötä on saatu loihdittua pienemmäksi peräti 40% aiempaan nähden. Se on myös sijoitettu uudelle paikalle niin huollon kuin näkyvyyden ehdoilla. 

Törmäyksenestojärjestelmä Volvolta

Volvo CE julkistaa pyöräkuormaajien törmäyksenestojärjestelmän, joka auttaa kuljettajaa reagoimaan ja vähentämään törmäysvaaraa tai osuman seurauksia peruutettaessa.

Volvo CE:n pyöräkuormaajien törmäyksenestojärjestelmä avustaa kuljettajia peruutettaessa ja käyttää automaattisesti jarruja, kun pyöräkuormaaja lähestyy estettä. Samalla se komentaa kuljettajaa ryhtymään lisätoimiin. Volvo CE:n mukaan pyöräkuormaajat työskentelevät keskimäärin 40-50 % ajastaan peruuttaen, joten törmäyksenestojärjestelmä koetaan arvokkaaksi lisäominaisuudeksi niin kuljettajille kuin työmaan turvallisuudesta vastaaville henkilöille, mutta tietenkin myös kaikille alueella liikkuville.

Järjestelmää ei valmistajan mukaan ole luonnollisestikaan suunniteltu koskaan korvaamaan kuljettajan turvallista toimintaa, mutta se on älykäs työkalu työmaan turvallisuuden parantamiseen. Osana Volvo-konsernia myös Volvo CE kertoo olevansa sitoutunut turvallisuuteen Zero Accident Visionilla eli nollatapaturmapyrkimyksellä.

Lars Eriksson, Volvo CE:n pyöräkuormaajien tuotepäällikkö sanoo: ”Me Volvo CE:ssä jatkamme ennakoivasti älykkäiden ratkaisujen kehittämistä, jotka eivät ainoastaan lievennä onnettomuuksien seurauksia, vaan pyrimme välttämään niitä kokonaan. Tämä uusi törmäystentorjuntajärjestelmä on tärkeä osa työtämme vähentääksemme onnettomuusriskiä ja auttaaksemme täyttämään sitoumuksemme nollaa tapaturmaa kohtaan.”

Järjestelmä toimii tunnistamalla törmäysvaaran ja reagoimalla automaattisella, noin 2-3 sekunnin jarrutuksella joko koneen hidastamiseksi ennen törmäystä tai pysäyttämällä sen täysin välttääkseen törmäyksen. Jarrutuksen aktivoituminen myös komentaa koneen kuljettajaa puuttumaan asiaan.

Järjestelmä myös oppii ympäristöstään, joten esimerkiksi puutavaran varastointikentillä hetki sitten ajettua reittiä peruutettaessa jarrutuksia ei pitäisi tapahtua, vaikka pinot ovatkin lähellä. Järjestelmä voidaan myös poistaa tilapäisesti käytöstä, jos tarve niin vaatii..

Törmäysesto toimii vain, kun pyöräkuormaajan vaihde on peruutusasennossa ja ajonopeus on 3-15 km/h.

Volvo CE:n itse kehittämä ja patenttia odottava pyöräkuormaajien törmäysvaimennusjärjestelmä on tehdasasenteinen ja vaatii aiemmin esitellyn Radar Detect System -tutkajärjestelmän asentamisen. Törmäyksenesto on saatavana L110H/L120H-malleihin, jotka on varustettu OptiShift-vaihteistolla sekä L150H-, L180H-, L220H-, L260H- ja L200H High Lift -pyöräkuormaajiin.

Profi-harvesterien myynti palaa Suomeen

Seinäjoella toimiva Suomen Työkone Oy on sopinut ruotsalaisen Profi Production Ab:n kanssa Profi-tuotteiden myynnistä, huollosta ja varaosatoiminnoista Suomessa ja Virossa.

Profi 54 -harvesterimalli tulee jatkossa täydentämään Suomen Työkone Oy:llä jo edustuksessa olevan Rottne Ab:n metsäkonemallistoa. Profin kerrotaan sopivan kokonsa puolesta erinomaisesti pienimmän ja keskikokoisen Rottne-harvesterimallin väliin.

Profi-metsäkoneiden historia alkaa 1990-luvulta Suomesta. Koneita tehtiin silloin Keski-Suomessa, Muuramessa, Nokka-tuotemerkillä. 2000-luvun alkupuolella koneiden nimi muuttui Profiksi, ja vuonna 2005 koneiden valmistus siirtyi Nivalaan. Vuonna 2017 Profin tuoteoikeudet osti ruotsalainen Profi Production Ab, joka on valmistanut ja kehittänyt koneita edelleen. 

FINNMetko 2022 -näyttelyn jälkeen alkanut Suomen Työkone Oy:n ja Profi Production Ab:n yhteistyö on nyt johtanut siihen, että Profi-harvesterit palaavat takaisin Suomen markkinoille. Suomessa on koneiden osalta olemassa jo aiempaa asiakaskuntaa ja konekantaa. 

Profi 54 on keskikokoinen 6-pyöräinen harvesterimalli, joka on tarkoitettu niin harvennuksille kuin päätehakkuulle. Kone on valmistettu tunnetuista komponenteista, ja koneen ohjaamo sekä rungot tulevat tulevat Suomesta. Koneen Technion-mittalaite täyttää myös suomalaisten metsäyhtiöiden standardit. Nosturi ja harvesteripää tulevat Keslalta.

Suomen Työkone Oy:llä on Rottnen ja Profin lisäksi muitakin edustuksia kuten SP:n, Waratahin ja Logmaxin harvesteripäät. Lisäksi varuste-edustuksina ovat Dasa–mittalaitteet, Pewag-telat ja -ketjut, kuin myös Clark-telat ja Ofa-ketjut. 

ProSilva Oyj nimittää Norbert Schalkxin toimitusjohtajaksi

ProSilva Oyj nimittää Norbert Schalkxin toimitusjohtajaksi 1.1.2023 alkaen. Norbert seuraa Keijo Ojalaa, joka jatkaa yhtiön myyntijohtajana vastaten kotimaan myynnistä ja markkinoinnista. Norbert jatkaa roolissaan vientijohtajana, vastaten kansainvälisen myyntiverkoston kehittämisestä ja tukemisesta.

Norbert Schalkx aloitti ProSilvalla huhtikuussa 2022 ja hänellä on yli 25 vuoden kokemus metsäkoneliiketoiminnassa. Aiemmin hän on toiminut johtotehtävissä useiden tavaralajimenetelmän kone- ja laitevalmistajien palveluksessa. ”Olen tyytyväinen Norbertin liityttyä tiimiimme aiemmin tänä vuonna. Hänen pitkä kokemuksensa kansainvälisissä tehtävissä ja metsäkonealan myynnissä on tuonut joukkoomme kaivattua vahvistusta vientiin”, toteaa Tampereen Konepajat Oy:n konsernijohtaja Juhani Lehti. ”Samalla kiitän Keijo Ojalaa näistä vuosista vetovastuussa, ja olen iloinen voidessamme keventää toimenkuvia pitkän työuran edetessä.”

ProSilva Oyj kehittää ja markkinoi metsäkoneita tavaralajimenetelmän tuotantoon. Yhtiön tehdas sijaitsee Ruovedellä ja yhtiö on osa Tampereen Konepajat Oy yhtiöryhmää, joka työllistää 320 teknologia-alan ammattilaista ja palvelee asiakkaitaan 10 tehtaan ja 15 huoltopisteen voimin. Konsernin liikevaihto on tänä vuonna 50 M€.

CASE taas pyörien päälle

CASE on ilmoittanut lanseeraavansa neljä konetta E-sarjan pyöräalustaisten kaivukoneiden valikoimaan, ja viides, suurempi malli liittyy sarjaan tulevaisuudessa. Mikäli koneet näyttävät jokseenkin tutuilta, syynä on se, että koneet tehdään Hyundai Construction Equipmentin toimesta.

Uuteen CASE-pyöräkaivukonevalikoimaan tulevat kuulumaan normaaliperäiset WX140E ja WX160E sekä lyhytperäiset WX155E SR ja WX175E SR. Nämä mallit saavat myöhemmin jatkokseen normaaliperäisen WX210E:n.

Casen WX-sarja on hetken ollut poissa markkinoilta, sillä viimeisin lanseeraus tehtiin 2010-luvun alkupuolella ja viimeisiä uusia pyöräalustaisia CASEja tuotettiin joskus 2017 tienoilla. Sittemmin aika on kypsytellyt ajatusta uudesta tulemisesta erityisesti Euroopan kysynnän kasvaessa. Ja nyt sitä saa, mutta pyörälustaista ei ole kuitenkaan lähdetty keksimään uudestaan: nyt yhteistyötä tehdään Hyundain kanssa, ja tuote on siis tavallaan jo tuttu uusien, jo markkinoilla olevien Hyundai-pyöräalustaisten kautta. 

Uusissa WX-CASEissa on EU Stage V -standardin mukaiset Cummins-dieselmoottorit. Neljä pienempää mallia käyttävät Cummins B4.5 -moottoria, joka tuottaa 129 kW:n maksimitehon, kun taas WX210E tulee suuremman B6.7:n kanssa, joka tarjoaa jopa 145 kW:n enimmäistehon.

Pakokaasujen jälkikäsittelymoduuli toimii ilman EGR:ää, ja sisältää dieselhapetuskatalysaattorin (DOC), selektiivisen katalyyttisen pelkistyksen (SCR) ja dieselhiukkassuodattimen (DPF).

Koska viitostason vaatimusten täyttämiseen ei tarvita pakokaasujen kierrätysjärjestelmää (EGR), ylläpitokustannukset pienenevät huomattavasti. Lisäksi polttoainesuodattimen huoltovälit ovat 1 000 tuntia ja moottoriöljyn ja suodatinvälit on asetettu 800 tuntiin.

Moottorit pystyvät toimimaan erilaisilla polttoaineilla asiakkaan tarpeiden mukaan. Tämä sisältää B7- ja B20-biodieselin, vetykäsitellyt kasviöljyt (HVO) ja kaasusta nesteeksi (GTL), hiilistä nesteeksi (CTL) biomassasta nesteeksi (BTL) tuotetut polttoaineet.

Kaikki nyt julkaistut neljä pienintä mallia käyttävät hydrauliikassa Bosch Rexrothin kuormituksesta riippumatonta virtauksen jakojärjestelmää. Tämä tarjoaa sujuvan, progressiivisen ohjauksen kuljettajalle ja parantaa samalla puomin, kaivuvarren ja kauhan toimintojen monikäyttöisyyttä. Ohjausjärjestelmään on sisäänrakennettu paineentasauslaite, joka mahdollistaa virtauksen jakamisen samanaikaisissa ajo- ja puomitoiminnoissa.

Suuremmassa WX210E:ssä tulee olemaan Kawasakin hydrauliikkajärjestelmä sähköisellä virtauksenohjauksella ja tuplapumpulla. 

Kaivuvarustukseen kuuluu yksi- tai kaksiosaisia pääpuomeja kaikille koneille paitsi WX175E SR:lle, joka toimitetaan vain kaksiosaisella nivelpuomilla. 

E-sarjan ohjaamo mainitaan tilavaksi, ja mukavuutta lisää Hyundain uusimpien mallien tapaan teleskooppinen ohjauspylväs, jossa on kaksi kallistuspistettä, mikä helpottaa kaikenkokoisten kuljettajien löytämistä mukavaan ajoasentoon. Tuulilasin ylä- ja alaosassa on rinnakkaispyyhkimet mahdollisimman laajan peiton takaamiseksi, ja koneisiin voidaan toimittaa lisävarusteena oikealla puolella oleva peruutuskamera. CASE 360° Maximum View Monitor on myös saatavana lisävarusteena, kuten myös taakse asennettava katvetutka maksimaalisen näkyvyyden ja turvallisuuden takaamiseksi.

CASE Maximum View Monitor käyttää neljää kameraa, jotka on asennettu koneen ympärille 360 asteen ilmakuvan tarjoamiseksi. Tämä antaa kuljettajalle linnunsilmäkuvaa koneesta työmaalla, mikä lisää turvallisuutta ja näkyvyyttä sekä ehkäisee mahdollisia törmäyksiä. Aiemmin mainittu tutkahälytin puolestaan voidaan asettaa viidelle etäisyydelle koneesta, mikä varoittaa käyttäjää mahdollisesta törmäyksestä kaivinkoneen taakse tai sivuille. Kuusi LED-työvaloa ovat vakiona, mikä parantaa edelleen näkyvyyttä huonoissa valaistusolosuhteissa.

8 tuuman kosketusnäytöltä hallitaan valikkojen kautta koneen kaikkia käyttäjäasetuksia ja toimintoja. Kameroita varten on käytettävissä toissijainen näyttö. Käyttäjä voi navigoida päänäytössä käääntörullaohjaimen kautta, joka ohjaa myös moottorin kaasua. Valitsimessa on 10 moottorin kierroslukuasentoa.

Näyttö antaa käyttäjälle myös taloudellisen käytön opastusta ja näyttää erilaisia tietoja, mukaan lukien tyhjäkäyntiajat, mikä auttaa kuljettajaa parantamaan suorituskykyään ja tuottavuuttaan työskennellessään. Propovivut ovat vakiona, ja vivun päässä on suunnanvaihdon valintakytkin. Vivussa on myös etuakselin lukon käyttötoiminto. Joystick-ajo on valinnainen, samoin kuin älykäs avain, joka mahdollistaa koneen nappikäynnistyksen.

Käyttäjä voi valita monitorin valikoista jopa 10 esiasetettua lisähydrauliikan virtaus- ja paineasetusta, jotta hydraulivirtaukset sopisivat mahdollisimman hyvin jokaiseen työvälineeseen. Oikeassa ohjaussauvassa on myös kytkin yksi- tai kaksisuuntaisen lisävirtauksen aktivoimiseksi.

Tiedot lyhyesti:

WX140E

Käyttöpaino: 14 900-15 860 kg

Moottori: Cummins B4.5 Stage V

Max. Teho: 129 kW

Puomi: monopuomi tai kaksiosainen

Akseliväli: 2,6 m

Ajonopeus: 20 km/h tai 35 km/h

WX155E SR

Käyttöpaino: 16 860-17 170 kg

Moottori: Cummins B4.5 Stage V

Max. Teho: 129 kW

Puomi: monopuomi tai kaksiosainen

Akseliväli: 2,6 m

Ajonopeus: 20 km/h tai 35 km/h

WX160E

Käyttöpaino: 17 580-18 390 kg

Moottori: Cummins B4.5 Stage V

Max. Teho: 129 kW

Puomi: monopuomi tai kaksiosainen

Akseliväli: 2,6 m

Ajonopeus: 20 km/h tai 35 km/h

WX175E SR

Käyttöpaino: 18 820 kg

Moottori: Cummins B4.5 Stage V

Max. Teho: 129 kW

Puomi: Kaksiosainen

Akseliväli: 2,6 m

Ajonopeus: 20 km/h tai 35 km/h

WX210E

Käyttöpaino: 21 280-22 510 kg

Moottori: Cummins B6.8 Stage V

Max. Teho: 145 kW

Puomi: monopuomi tai kaksiosainen

Akseliväli: 2,85 m

Ajonopeus: 35 km/h

Euroopan ensimmäinen Doosan DX1000LC-7 Viroon

Alexela-konserniin kuuluva virolainen Kiviõli Keemiatöötus (KKT) on ostanut Euroopan ensimmäisen Doosan DX1000LC-7:n. Uuden 100-tonnisen tela-alustaisen kaivukoneen on toimittanut INTRAC Group, Doosanin valtuutettu jälleenmyyjä Baltian maissa Virossa, Latviassa ja Liettuassa.

Uusi DX1000LC-7 -kaivinkone liittyy aiempien Doosan DX800LC-7:n ja DX490LC-7:n joukkoon, jotka toimivat jo KKT:n palavan kiven eli öljyliuskekiven kaivoksella Pohjois-Kiviõlissa, Virossa. Yhtiöllä on myös useita muita 80 tonnin kaivinkoneita. Ostopäätös, jolla korvataan yksi olemassa olevista 80 tonnin koneista uudella DX1000LC-7:llä, perustui DX800LC-7:n myötä havaittuun suorituskykyyn. KKT:n mukaan kone käyttää tunnissa 10 litraa vähemmän polttoainetta kuin kilpailevat koneet samassa työssä.

KKT:n laskelmien mukaan yli 4000:n käyttötunnin jälkeen DX800LC-7 oli siis jo säästänyt 40 000 litraa polttoainetta, mikä on huomattava määrä, varsinkin kun otetaan huomioon polttoaineen hinnan nousu. Jos tämä muutetaan rahaksi 1,5 euron llitrahinnalla, kokonaissäästö on jo 60 000 euroa 4 000 käyttötunnin jälkeen.

KKT:n vakuutti myös se, että uusi DX1000LC-7 lupaa vielä enemmän säästöjä. DX1000LC-7:ssä on valmistajansa mukaan 100 tonnin koneluokan tehokkain moottori, ja samoin siinä kerrotaan olevan myös suurin hydrauliikan virtaus tämän kokoiselle koneelle. Näiden väitteiden perusteella tarjolla on siis luokkansa paras suorituskyky, korkeampi tuottavuus, alhaisempi polttoaineenkulutus ja tasaisempi hallittavuus. Kone on varustettu 6,8 kuution kauhalla.

DX1000LC-7-kaivukoneen voimanlähteenä on Perkins 2806J -dieselmoottorin uusi Stage V -versio, jonka teho on 469 kW (629 hv). Hydrauliikasta vastaa Virtual Bleed Off (VBO) -järjestelmä, joka tarjoaa Doosanin mukaan luokkansa parhaan virtauksen (3 x 523) – 1569 l/min ja korkean, 360 baarin järjestelmäpaineen.

Ennen tätä Euroopan ensimmäistä konetta DX1000LC-malli on jo osoittautunut suosituksi ympäri maailmaa, ja suurimmat volyymit ovat Kaakkois-Aasiassa, Kiinassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Doosan on toimittanut tähän mennessä yhteensä 35 konetta, ja valmistaa nyt sekä 80 että 100 tonnin mallit samalla tuotantolinjalla. Kapasiteetti on nostettu 10 koneeseen kuukaudessa vastaamaan molempien koneiden kysyntää. Asiakkailta saadun palautteen perusteella Doosan on ennustanut yhtiön valmistavan 50-60 kappaletta 100 tonnin kaivinkoneita pelkästään vuonna 2023.

Öljyliuske louhitaan avolouhoksilla, jonka jälkeen kivi murskataan, ja kuumennetaan reaktorissa öljyn erottelemiseksi. Yhden kivitonnin painosta on keskimäärin 20-30% öljyä ja KKT:n kaivoksella käsitellään yhteensä noin 10 miljoonaa tonnia kiveä kaikkineen. 

Viron öljyliusketeollisuus on yksi maailman kehittyneimmistä. Öljyliuskeen hyödyntämisen kansallinen kehittämissuunnitelma 2016–2030 kuvaa öljyliusketta strategiseksi voimavaraksi. Viro on ainoa maa maailmassa, joka käyttää öljyliusketta ensisijaisena energialähteenä. Vuonna 2018 öljyliuskeen osuus Viron kokonaisenergiantuotannosta oli 72 prosenttia ja vastasi 73 prosentista Viron kokonaisprimäärienergiasta. Noin 7300 henkilöä (yli 1 % Viron koko työvoimasta) työllistyy öljyliusketeollisuudessa.

Uuden koneen KKT:lle myi INTRAC, joka vastaa yksin Doosan-kaivukoneiden, pyöräkuormaajien, niveldumppereiden ja lisälaitteiden myynnistä ja huollosta Baltian maissa.

Koneurakointi 8/2022

Vuoden viimeinen ja kahdeksas lehti ilmestyy virallisesti 1.12.2022, ja sen kannesta löytyy Veljekset Koljosen uusi Cat 988K XE. Samoilla aihepiireillä hiippaillaan myös Volvo L350H:n parissa, mutta vielä isompaa kalustoa löytyy tietenkin Bauma-jutun piiristä. Ja kyllähän sieltä löytyy sitten sitä pienempääkin vekotinta, olihan tämä maailman suurin rakennuskonenäyttely jälleen sananmukaisesti varustettu joka lähtöön. Metsäaiheena on tällä kertaa Cobbgreen Oy, ja lisäksi vierailemme Kotkassa Länkkäri-touhuissa, Vantaalla vesitornin purkua ihmettelemässä ja maatalouskonemessuillakin pysähdyttiin. Linnavuoressa päästiin näkemään uutta AGCO-moottoria ja siihen liittyvää tehdasta, koeajossa puolestaan kierrätettiin eTransitia. Koko sisältö luetteloidaan tähän alle:

KONEET JA URAKAT

8 Uusi työrukkanen

Veljekset Koljoselle tuli käyttöön yksi Suomen ensimmäisiä Cat 988K XE -pyöräkuormaajia.

22 Yli kolmen vuosikymmenen reissu

Cobbgreen Oy perustettiin Päijät-Hämeeseen 90-luvulla, mutta juuret ovat Kainuussa.

28 Älyä valoon

Valo ei ole pelkkää valoa, mutta entäpä jos samalla valaisimella olisi monipuolisia säätömahdollisuuksia?

42 Volvon vuoro

Ruduksen murskansyöttöön otettiin käyttöön tällä vaihtokierroksella Volvo L350H -kuormaaja.

48 Eteenpäin vievää voimaa

AGCO Powerin kone käy Linnavuoressa paremmin kuin ehkä koskaan.

54 Väkivahva kotkakylki

Case CX350D kerää kiitosta voimastaan ja luotettavuudestaan pääkaupunkiseudun urakoilla.

60 Penkalla ja puistoissa

Kotkan kaupungille Länkkäri ei ole enää uusi asia, mutta uusi kone on silti aina uusi.

68 Sukupolvikokemus

Ford tunnetaan Transiteistaan, ja nyt mallinimen eteen lisätään E-kirjain.

74 Kasvavaa kapasiteettia

Renault Kangoo E-Tech on sähköpaku pikkupyöritykseen.

76 Vesitorni väistyy

Mikä menee ylös, tulee aikanaan alas.Tämä pätee Hiekkaharjun vesitornin historiaan monessa mielessä.

80 Vetovoimaisia yksiköitä

Suomalaisen rataverkon rahdinkuljetus jakaantuu nykyään eri yrityksille.

84 Nimeni on Xerion

Claas Xerionin kehityspolkua ei voi syyttää pikaisesti juostuksi.

TAPAHTUMAT

30 Sähköä (maa)ilmassa

Bauma 2022 toi ensimmäistä kertaa koneiden sähköistymistä esille erittäin laajalla rintamalla. 

64 Traktorit hallilla

Katsaus MaatalousKonemessut 2022:n traktoreihin ja niihin rinnastettavaan konekantaan.

VAKIOPALSTAT

14 Uutiskynnys

90 Seuraavassa numerossa

Valtran Q-sarjalle Farm Machine 2023 -palkinto

Täysin uusi Valtran Q-sarja on voittanut tavoitellun FARM MACHIǸE 2023:n tuomariston palkinnon. Aiemmin Machine of the Year -nimellä tunnettu palkinto on yksi maatalouskonealan arvostetuimmista lajissaan. 

Syyskuussa 2022 julkaistu Q-sarja on Valtran uusin lisäys 5. sukupolven tuotevalikoimaan. Peto-lisänimenkin saanut Q-sarja täydentää Valtran tehokattausta tarjoamalla 230–305 hv:n tehoisia malleja.

Q-sarjan CVT-vaihteistoon perustuva voimansiirto sekä lisävarusteena toimitettavat älyviljelyjärjestelmät, kuten Valtra Guide, Variable Rate Control ja SmartTurn, ovat herättäneet Valtran mukaan nopeasti alan toimijoiden kiinnostuksen. Sekä viljelijät että koneurakoitsijat ovat kehuneet Q-sarjan käyttömukavuutta, ohjattavuutta ja ergonomisuutta, valmistaja tiedottaa. 

Lopulta Pariisin SIMA-messuilla 6.11. järjestetyn FARM MACHINE 2023 -kilpailun tuomariston vakuutti kuitenkin Q-sarjan monipuolisuus ja urakoitsijalähtöinen toteutus. FARM MACHINE -tuomaristopalkinnon voittajat valitsee kansainvälinen raati.

”Tiedämme, että Q-sarja on voittaja-ainesta. Siinä on isojen maatilojen ja urakoitsijoiden tarpeisiin juuri sopiva sekoitus tehoa, ajomukavuutta ja teknologiaa. Lisäksi sertifioitujen Q-sarjan jälleenmyyjien ohjelmamme takaa asiakkaillemme markkinoiden parhaan traktorikokemuksen. Sertifioiduilta Q-sarjan jälleenmyyjiltä saa mukautettuja rahoitustarjouksia sekä laadukkaita huolto- ja asennuspalveluja. Lisäksi myyjä varmistaa, että jokaiseen Q-sarjalaiseen valitaan kaikki älyviljelytoiminnot. Olemme varmoja, että Peto saa asiakkaat ja arvioijat vakuuttuneeksi myös jatkossa”, kommentoi Mikko Lehikoinen, Vice President, Myynti- ja markkinointijohtaja.

Metsäkonealan kustannukset nousivat 4,1 prosenttia kuukaudessa

Metsäalan konekustannukset hypähtivät lokakuussa jälleen reippaasti ylöspäin, Koneyrittäjät ry tiedottaa. Metsäkonealan kustannukset ovat nyt 16,7 prosenttia korkeammalla kuin viime vuoden lokakuussa. Haketuksessa indeksi näyttää 20,3 prosentin nousua. Kustannusindeksejä ylläpitää Tilastokeskus. Vuoden 2020 perusvuodesta puunkorjuun kustannukset ovat nousseet 27,1 prosenttia ja haketuksen 31,6 prosenttia.

Konekustannusten nousu johtuu eniten polttoaineiden hintojen noususta. Metsäkoneissa käytettävä polttoöljy on Tilastokeskuksen kustannusindeksin mukaan nyt toiseksi korkeimmalla tasolla ikinä. Koneissa käytettävä moottoripolttoöljy oli lokakuussa keskimäärin 1,6 kertaa kalliimpaa kuin vuosi sitten. Parissa vuodessa polttoöljyn keskihinta on noussut lähes 2,4-kertaiseksi. Vertailun vuoksi todettakoon, että dieselin hinta ei ole kustannusindeksin mukaan noussut parissa vuodessa kuin 1,8-kertaiseksi, joka sekin toki on iso nousu. 

Muista kustannuksista eniten on noussut korkokustannus. Se on noussut vuodessa 79 prosenttia. Myös koneiden huoltojen ja korjausten sekä siirtokuljetusten kustannukset ovat reippaassa 15–16 prosentin nousussa.

Metsäalalla työnantajat ovat velvollisia järjestämään työntekijöiden kulkemiset työmaille. Yleistä onkin, että koneenkuljettajat ajavat työmaille työnantajan järjestämällä autolla. Polttoaineen hinnannousut ovat nostaneet myös näiden matkojen kustannuksia reippaasti.

”Valitettavasti työntekijöiden kulkemisen kustannusten nousu ei näy Tilastokeskuksen kustannusindekseissä tällä hetkellä. Kulkemiskustannusten seurannan tietolähteenä käytetään metsäkonealan työehtosopimuksen mukaisia kilometrikorvauksia ja ne tarkistetaan vain kerran vuodessa. Ne eivät ole muuttuneet sitten viime tammikuun tarkistuksen. Tosiasiassa kulkeminen on kallistunut polttoaineiden hintojen nousun tahdissa. Se ei vain näy missään virallisesti. Tämäkin on ihan merkittävä kustannuserä puunkorjuutyössä”, toteaa Koneyrittäjien varatoimitusjohtaja Simo Jaakkola.

Ponsselta harvesteripään 360 asteen kierron mahdollistava HH360-rotaattori

Ponsse tuo markkinoille uuden PONSSE HH360-rotaattorin, joka mahdollistaa harvesteripään rajoituksettoman kierron.

Uusi Black Bruinin kanssa yhteistyönä toteutettu rotaattori on ratkaisu, jonka ansiosta harvesteripää voi kääntyä vapaasti ympäri täydet 360 astetta. Ponssen HH360-rotaattorin avulla nosturista kulkevat letkut pysyvät kiinteästi paikallaan ja harvesteripää voi kääntyä vapaasti ilman odottamattomia tuotannon keskeytyksiä, jotka aiheutuvat kiertyvistä letkuista. 

”Lähdimme kehittämään tätä ratkaisua asiakkaidemme tarpeita kuunnellen. Uutuustuotteen avulla harvesteripää voi kääntyä 360 astetta ilman kiertyviä letkuja. Ympäripyörivä harvesteripää nopeuttaa runkojen käsittelyä, helpottaa kuljettajan työtä ja vähentää letkuihin liittyviä ongelmia”, kertoo harvesteripäistä vastaava tuotepäällikkö Janne Loponen
”Kilpailijoidemme tuotteisiin verrattuna ratkaisumme on vankka, tehokas ja ennen kaikkea energiatehokas, ja Ponssella on yksinoikeus tuotteeseen metsäkonekäytössä”, Loponen jatkaa. 

Tuottavaa ja energiatehokasta Ponsse HH360 -rotaattoria voi käyttää harvesteripäämallien H6, H7, H8, H7 HD, H8 HD, H7 HD Euca ja H8 HD Euca kanssa irtoharvesteripääasennuksissa.

0tykkääjääTykkää