Ponsse on Suomen tutkimuksen mukaan toiseksi maineikkain yritys vuonna 2022. Ensimmäiseksi mainetutkimuksessa sijoittui peliyhtiö Supercell ja kolmanneksi hissi- ja liukuporrasyhtiö Kone.
T-Median Luottamus&Maine -tutkimuksessa selvitetään vuosittain Suomessa toimivien yritysten mainetta kansalaisten keskuudessa. Ponsse on ollut kolmen maineikkaimman yrityksen joukossa vuodesta 2017 lähtien, eli yhteensä kuusi kertaa mainetutkimuksen kymmenvuotisen historian aikana. Tänä vuonna Ponssen mainearvosana oli 4.06, joka on erinomaisella tasolla. Kolmen kärkeen sijoittuneista yrityksistä Supercell ja Ponsse ylsivät erinomaisiin mainearvosanoihin luvuin 4.11 ja 4.06. Tänä vuonna tutkimukseen osallistui kaiken kaikkiaan 11 663 suomalaista.
Mainetutkimuksen vaikuttavuusanalyysit osoittavat, että kansalaisten luottamuksen ja sidosryhmätuen rakentumiseen vaikuttavat haastavasta maailmantilanteesta johtuen aikaisempaa vahvemmin hyvä johtajuus ja mielikuvat yrityksistä työnantajina. Lisäksi T-Media on tutkimuksissaan havainnut, että omistusrakenteella on yhteys maineeseen. Tyypillisesti joka vuosi viiden maineikkaimman yrityksen joukossa on kolmesta neljään yritystä, joilla on perheyritystaustaa.
”Ponsselaiset ovat yhtiömme voimavara ja jokaisen rooli osana toimintaa ja kokonaisuutta on tärkeä. Kiitos tästä Maine-palkinnosta kuuluu kaikille työntekijöillemme, jotka valmistavat maailman parhaat metsäkoneet niin hyvinä kuin haastavinakin aikoina, ja pitävät asiakkaidemme koneet toiminnassa ympäri maailman jatkuvasti muuttuvassa ympäristössä”, kertoo hallituksen puheenjohtaja Jarmo Vidgrén.
Organisaatioita arvioitiin T-Median Luottamus&Maine -tutkimusmallilla, jossa organisaation saama mainepistemäärä muodostuu kahdeksan eri osa-alueen keskiarvona. Osa-alueet ovat yrityksen hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet & palvelut, työpaikka ja vastuullisuus. Tutkimuksessa käytettiin viisiportaista arviointiasteikkoa (1–5), ja tulokset pohjautuvat touko-heinäkuussa 2022 toteutettuun tutkimukseen.
Koneurakointi-lehden numerossa 8/2022 käymme katsomassa yhtä Suomen ensimmäisistä Cat 988K XE -kuormaajista, Veljekset Koljosen murskansyöttöön hankkimaa yksilöä. Vaikka kone on ollut markkinoilla jo tovin, on Suomeen koneita saatu vasta muutama, mutta tilanne korjaantunee sitä mukaa kun pitkäikäistä kasiparikantaa uudistetaan. Lue juttu 1.12.2022 ilmestyvästä lehdestä ja käy katsomassa video oheisesta linkistä.
Jo yli neljä miljoonaa kopiota maailmanlaajuisesti myynyt Farming Simulator 22 on saanut Platinum Expansion -lisäosan, joka laajentaa peliä entisestään tuomalla mukaan kattavasti lisää tekemistä sekä uusia kulkuneuvoja ja työkoneita.
Pelilaajennuksen merkittävin osa on Silverrun Forest -pelikartta, joka tuo pelaajien koettavaksi valtavan metsäisen alueen. Se kattaa yli 20 000 puuta eri lajeista, joten siinä on mitä kaataa ja kuljettaa. Näistä voidaan myös rakentaa kaikkien aikojen kunnianhimoisin Farming Simulator -rakennusprojekti eli kokonainen vuoristorata. Massiivisten puumäärien ohella uusi kartta sisältää runsaasti perinteistä maanviljelyaluetta ja erilaisia projekteja, joten tekemistä riittää moneen makuun ja tarpeeseen.
Lisäosa sisältää myös kymmenittäin uusia työkoneita ja ajoneuvoja joko maa- tai metsätalouden tarpeisiin. Volvo Group, IMPEX, John Deere, Koller, Komatsu, Pfanzelt, Schwarzmüller ja WESTTECH sekä muut tunnetut merkit ovat vahvasti läsnä, tuoden tärkeitä koneita ja ajokkeja pelaajan käyttöön. Nämä uudet koneet yhdistettynä alkuperäisen pelin jo entuudestaan kattavaan valikoimaan nostaa ajoneuvojen ja työkoneiden kokonaismäärän yli 500 erilaiseen laitteeseen yli 150 eri valmistajalta.
Massiivisten rakennusprojektien lisäksi pelaaja voi ottaa tehtäväkseen pienempiä rakennelmia, kuten veneet, ja jopa koirankopit ja erilaiset kalusteet. Näin puusta voidaan loihtia valtavasti erilaisia hyödyllisiä tarvikkeita ja rakennelmia, jotka myös edesauttavat oman maatilan tuottoa. Näillä ja muilla uusilla lisäyksillä tuotantoketjuihin saadaan valinnanvaraa tekemisen suhteen.
Pelin uusille ostajille sopii parhainten yhteispaketointi eli Farming Simulator 22 Platinum Edition, joka sisältää sekä peruspelin että Platinum Expansion -lisäosan.
Uusina viljelykasveina tulevat meiltä katsottuna harvinaisemmat lajit eli viinirypäleet, oliivit ja durran. Nämä vaativat erikoishuomiota ja näitä varten on ostettavissa myös omia työkoneita. Farming Simulator 22 sisältää myös uudenlaiset pelikartat täynnä tekemistä. Peruspeli sisältää kaksi uutta pelialuetta sekä uusitun Erlengratin vuoristoalueen. Yhdysvaltojen keskilännestä innoituksensa saanut Elmcreek on täynnä avaria peltoja ja aukeita, joihin pelaaja voi perustaa oman maatilansa. Virtuaaliviljelijät voivat suunnitella ja määrittää monenlaisia ja eri kokoisia peltoja alueelleen aitoon keskilännen tyyliin.
Farming Simulator 22 Platinum Edition ja Farming Simulator 22 Platinum ovat saatavilla sekä PlayStation 5-, Xbox Series X|S-, PlayStation 4- ja Xbox One -pelikonsoleille että pc- ja Mac-tietokoneille. Pelin ikäraja on PEGI 3.
Fendtin 700 Vario -sarja on ehtinyt 24 vuoden aikana jo seitsemänteen sukupolveensa, eikä kestosuosikin meno näytä hiipumisen merkkejä. Päinvastoin, nyt mukaan menoon tulee esimerkiksi uusi voimanlähde, jonka jatkona on entistäkin kehittyneempi voimansiirto. Mutta Fendt ei olisi Fendt, jos uudistukset olisi jätetty vain tähän, ja moni uudistus hakeekin inspiraatiota suuremman kokoluokan koneista.
Syksyllä Saksan Warenbrunnissa järjestetyssä tilaisuudessa julkaistiin koko joukko Fendtin uusia tuotteita, mutta näistä meidän tuntosarviamme heilutti kiivaimmin jo hyvän aikaa huhuttu Fendt 700 Vario -traktorisarjan seitsemäs sukupolvi, eli Gen7. Ja vaikka uusi sukupolvi yleensä merkitsee edellisen väistymistä, ei Fendtillä aivan heti veitsellä leikata: uudet Gen7-sarjalaiset tulevat myyntiin rinnakkain ainakin toistaiseksi nykyisen Gen6-malliston kanssa, joka toki tulee ajan kanssa poistumaan tarjonnasta. Vielä kuitenkin mennään samoilla mallinumeroilla ja miltei samoilla hevosvoimillakin, joskin uusi Gen7-sarja kattaa viisi mallia väliltä 720-728 eli hevosvoima-asteikolla 203-283 (lisäteholla 303), ja alemmat 714-718 eli 144-181-hevosvoimaiset Variot jäävät tyystin Gen6-sarjan heiniksi. Tehokattaus laajenee siis ylöspäin, mutta mitä tapahtuu aikanaan alkupään koneille: tuodaanko nekin tarjolle Gen7:n vai häipyvätkö ne kokonaan, sitä ei lähdetä nyt sen kummemmin spekuloimaan. Trendi alalla on kuitenkin aina ollut kasvavassa tehokkuudessa ja sen marginaaliin jäävien mallien karsimisessa, joten miksipä tässäkään nähtäisiin poikkeusta?
Suomivoimin
Fendtille tyypilliseen tapaan sukupolvenvaihdosta ei ole lähdetty tälläkään kertaa tekemään aivan kevyin eväin. Toisaalta 700 Vario on vuoden 1998 ensijulkaisunsa jälkeen muodostunut eniten myydyksi ja käytöltään monipuolisimmaksi Fendt-traktorimallistoksi, joten tätä latua hiihdettäessä on reppuun pakkokin ladata vähän tanakampaa täytettä.
Ja kun tätä sisältöä käydään availemaan, ensimmäisenä hamutessa käteen osuu uusi moottori. Ja saman tien tulee selväksi, että nyt ollaan 700-sarjan suhteen ison muutoksen edessä. Alusta asti mukana ollut Deutz-yhteistyö on tältä osin loppunut, sillä keulilta löytyy nyt AGCO Powerin uusi, nimenomaan ainakin tässä vaiheessa juuri Fendtin tarpeisiin Suomessa kehitetty ja valmistettu 7,5-litrainen kuutosmoottori AP75. Sivuhuomautuksena sanottakoon, että tämä ei kuitenkaan tarkoita Deutzien hylkäämistä täysin, sillä vasta viime vuonna AGCO ja Deutz allekirjoittivat jatkosopimuksen 6,1- ja 4,1-litraisen moottorien toimittamisesta jatkossakin tiettyihin traktorimalleihin.
Matalaa kiertoa
Agco Power AP75 on niin sanottu Fendt iD low speed -konseptin omaava matalakierrosmoottori, ja Fendt iD onkin terminä tuttu jo aiemmista 900- ja 1000-Gen7-Fendtien MAN-matalakierrosmoottoreista. AP75:n tyhjäkäyntinopeus on 700 ja nimellisnopeus vain 1700 kierrosta, eli huipputehot saavutetaan uudella moottorilla peräti 400 varvia matalammin, kun verrataan aiemman sukupolven 700-sarjaan. Vääntölukemat kampeavat myös omassa sarjassaan: huiput saavutetaan 1300 kierroksella aiempaan 1450 nähden, ja jos verrataan esimerkiksi suosittua 724-sarjaa, aiempi 1058 Nm päihitetään lukemalla 1220 Nm. Ensimmäistä kertaa 700-sarjan historiassa rikotaan myös 300 hevosvoiman raja, kun 728 pystyy lisäteholla saavuttamaan 303 hevosvoimaa. Samalla 728 on ainoa malli, josta tämä Dynamic Performance -lisäteho löytyy, ja se on rajoittamaton ajonopeuden tai ulosoton suhteen. Valmistajan mukaan lisäteho on myös aiempaa älykkäämpi, eli se ei vaadi jonkin määrätyn tehokohdan ylitystä aktivoituakseen, vaan se tarkkailee jatkuvasti voiman tarvetta ja huiput ajetaan peliin sen mukaan.
AP75:ssa pakokaasujen jälkikäsittely hoidetaan ilman pakokaasujen takaisinkierrätystä, eli keinoina ovat SCR, DOC ja DPF. AdBluen kulutus toki lisääntyy takaisinkierrätyksen poistumisen vuoksi, ja arvio menekistä on noin +15%.
Ahdin on kiinteätilavuuksinen, sähköohjattu hukkaporttiturbo. Moottorissa on hydrauliset venttiilinnostimet.
Puhallus vaikuttaa moneen
Moottoritilan puolella on nyt 1000-Fendtin tapaan hydraulisesti pyöritettävä CAS-jäähdytinflekti. Lyhenne tarkoittaa suomennettuna kohdennettua ilmajärjestelmää, eikä sen pyörintänopeus ole mekaanisesti riippuvainen moottorin kierroksista. Nyt puhallinta voidaan siis käyttää eri nopeuksilla olosuhteiden mukaan, ja se onkin mitoitettu jopa +45° asteen ulkolämpötiloille. Samalla jäähdytinpakettia on saatu pienemmäksi, vain 560 millimetriä leveäksi, joka vaikuttaa osaltaan myös etuakselin suurempaan, 52° ohjauskulmaan ja kapeamman keulakatteen mahdollistamaan parempaan näkyvyyteen. Pyörimissuunnan vaihto on saatavana lisäoptiona.
Voimansiirrossa on myös siirrytty 900- ja 1000-sarjoista tuttuun VarioDriveen, jossa etu- ja taka-akseleilla on omat hydraulimoottorinsa, joiden avulla saavutetaan automaattinen jokapyöräveto. Eli nyt kuljettajan ei tarvitse erikseen valita nelivetoa, saati sitten alueita, koska kaikki hoituu automaattisesti ja vääntöä välitetään dynaamisesti akseleiden välillä. Kun vedontarve on rankimmillaan, jokapyörävedon kytkin on täysin kiinni, perustuen vaihteiston paineentunnusteluun.
Ohjaus omaa luokkaansa
Kääntösädettä on saatu pienennettyä keskimäärin 10%, sillä VarioDriven ei tarvitse välittää akselien välisestä kiinteästä suhteesta: etuakseli voi käännöksessä vetää aktiivisesti riippumatta siitä, mitä tahtia takapyörät pyörivät. 540/65 R30 -rengastuksella kääntösäde on nyt tasan 10 metriä, kun se aiemmassa mallissa oli vastaavasti 12,4 metriä. Tämä on luja saavutus, ottaen huomioon myös pidemmän akselivälin, josta myöhemmin lisää. Haluttaessa täysi ohjaussykli saavutetaan yhdellä ratinkierroksella normaalin kahden sijaan VarioActive-ohjauksen ja Fendt Guide -ohjaussylinterin avulla aina 8 km/h ajonopeuteen saakka, josta sitä rajoitetaan lineaarisesti aina 18 km/h saakka. VarioActive kytkeytyy pois 25 km/h nopeudessa.
Ajonopeuksissa 40 km/h tavoitetaan 950 kierroksella. Huippunopeus on 724-malliin saakka 50 km/h ja se löytyy 1200 moottorikierroksella. 726- ja 728-mallien 60 km/h saavutetaan 1450 kierroksella. Etuakselin veto kytkeytyy automaattisesti pois 25 km/h nopeudessa, ja tämän laskennallinen tehonsäästö on noin 10 kW. Kaikkiaan Fendt iD:n avulla lupaillaan jopa 15% polttoaineensäästöä aiempaan sukupolveen nähden, ja kantava idea tässä on se, että tehoja pyritään aina hakemaan mahdollisimman pienillä kierroksilla, ilman että käyttäjä sitä kuitenkaan huomaa. Eli mistään tukehtumisen rajoilla keikkumisesta ei ole kyse. Vaihteiston öljynvaihtoväli on 2000 tuntia.
Liitäntää löytyy
Hydrauliikka on modulaarinen, eli tilausvaiheessa valinnanvaraa on reilusti. Varustelutasosta riippuen tuotto on 165 litraa minuutissa Power-sarjoissa, ja Profi-sarjoissa pumppu on 220-litrainen. Suurin mahdollinen venttiilimäärä on kymmenen, kun varustelutasoksi valitaan Profi tai Profi+. Tällöin edessä on kaksi, keskellä kolme ja takana viisi linjaa. Vastaavasti Power- ja Power+ tarjoaa seitsemän venttiiliä, joilla ohjataan yhtä etulinjaa, kahta keskilinjaa ja neljää takalinjaa. Hydrauliikan paine on 200 bar. Liittimissä on mahdollisuus valita nyt myös ruikkimaton FFC-tasapääliitinoptio. Hydrauliikan öljytilavuus on 80 litraa ja Profi-sarjoissa vaihtoväli 2000 tuntia tai kaksi vuotta öljysuodattimen sähköisen valvonnan ansiosta. Bioöljyillä vaihtoväli on puolet tästä. Hydrauliikassa on esilämmitysmahdollisuus jolla varmistetaan nopeampi työhönlähtö kylmällä kelillä. Etunostolaitteen nostokyky on 3260 kg, takanostolaitteen 11050 kg.
Uudelle rungolle
Runko on uusittu, ja akseliväli on kasvanut 13 senttiä, ollen nyt 290 cm. Samalla kurotellaan jo 800-sarjan mittoja, joka on enää vain 5 senttiä pidempi tältä osin. Kun vielä liikutaan jo samoilla teholukemilla, voidaan jo miettiä onko jonkinlainen vallananastus vireillä tällä suunnalla? Korkein maavara on 650/85R38-renkailla 570 mm. Tyhjäpaino alkaa 720-724-malleissa 8800 kilosta ja 726:ssa ja 728:ssa 9200 kilosta ja suurin sallittu paino 50 km/h versioille on 15 tonnia. 728:lle saadaan maukas teho-painosuhde lisätehon kanssa, joka on parhaimmillaan teoreettisesti jopa 30,5 kg/hp. Suurin taka-akselipaino on 11,5 tonnia.
Lisävarusteena on tilattavissa uusi VarioGrip-rengaspaineensäätö, joka voidaan asentaa myös paripyörille. Se sisältää vesijäähdytteisen 720 kuutiosentin kompressorin ja täysin integroidun tuplapainelinjaston, jossa on omat vedot sekä täyttö- että hallintalinjoille Fendtin omaa kehittelyä olevien napayhteiden kautta renkaisiin. Hallintalinja vastaa venttiilin avaamisesta, ja täyttölinja puolestaan paineensäädöstä. Järjestelmää käytetään luonnollisesti FendtONE-ohjausterminaalin kautta omasta valikoistaan, ja siihen voi tallentaa kerrallaan kaksi painesäätöä molemmille akseleille. Mikä mielenkiintoista, valmistajan mukaan paineita voi säätää jopa täydessä vauhdissa.
Olohuoneen oloinen
Ohjaamo on Fendtin tuttu VisioPlus kolmena eri ovi- ja lasitusversiona, mutta pieniä parannuksia löytyy. Tai suuria, riippuen miten asiaa arvottaa: nyt saatavana on nimittäin premium-tason istuin, joka on paitsi nahkaverhoiltu ja monipuolisesti sähkösäätöinen, sekä usealla lämmitys- ja ilmanvaihtoalueella höystetty, myös tilattavissa selkähierontamahdollisuudella sekä automaattisilla lantio- ja sivutuilla. Muita istuinvaihtoehtoja on viisi. Ohjaamon ilmansuodatus on nyt tilattavissa 4-kategorian vaatimukset täyttävänä, eli paineistettuna ja esimerkiksi kasvinsuojeluaineiden huurut eliminoivana.
FendtONE-järjestelmä on luonnollisesti yhä voimakkaammin läsnä, ja se on saatavana paitsi traktorin sisällä käytettäväksi, myös tietyin ominaisuuksin etäkäytettäväksi. Lisänä tähän ovat tietysti monipuoliset telemetria- ja automaattiohjausvaihtoehdot sekä 12” lisänäyttömahdollisuus. Uudessa 700-Fendtissä myös etu- ja takakameroiden paikkaa on säädetty; ne ovat virtaviivaisesti kätketty keulalla Dieselross-keulamerkin yhteyteen ja takana rekisterikilven kupeeseen.
Ei voi oikein muuta sanoa, kuin että Fendtillä on merkille ominaiseen tapaan taottu kasaan jälleen yksi mallisarja, joka tarjoaa halukkaalle tarvittaessa vähintään kaiken. Toki hankintaa tehtäessä matematiikka on erittäin kovassa roolissa, sillä hienoja ominaisuuksia vastaava hintalappu tulee aina miettiä tarpeiden kautta. Joissakin tapauksissa pitkäkin euromäärä saattaa tulla lopulta edulliseksi, mikäli ominaisuuksista osaa ottaa hyödyn irti, joten pelkkä loppusumman haukottelu ei aina ole koko totuus. Yhtä kaikki, aikaa on vielä laskukoneen härnäämiselle, sillä toimitukset alkavat syksyllä 2023.
Tekniset tiedotFendt 700 vario gen7 (728)Moottori: AGCO Power AP75, 6-sylinterinen, 7,527-litrainen Stage V-diesel (SCR+DOC+DPF), teho 283 hp (+ 20 hp) 1700 kierroksella, vääntö 1450 Nm 1300 kierroksella. Vaihteisto: portaaton, yksialueinen, kahdella hydraulimoottorilla, dynaaminen voimanjako, maksiminopeus 60 km/h. Hydrauliikka: 165 l/ min, Profi-sarjat 220 l/min, öljytil. 80 l, paine 200 bar, takanl. nostovoima 11050 kg. Mittoja: Paino alk. 9200 kg, suurin sallittu 15000 kg, pit. 552, kork. 314, akseliväli 290 cm, kääntösäde 10 m.
JCB, joka muistuttaa olevansa maailman ensimmäisten vetykäyttöisten rakennuskoneiden kehittäjä, on esitellyt markkinoiden ensimmäisen liikkuvan vetytankkauslaitteen.
JCB on investoinut 100 miljoonaa puntaa tehokkaiden vetymoottorien tuotantoprojektiin, ja tähän mennessä yritys on jo esitellyt toimivia prototyyppejä kaivurikuormaajasta ja Loadall-teleskooppikurottajasta, jotka toimivat vedyllä.
Nyt näiden lisäksi on esitelty mobiili Fastrac-alustainen vetytankkauslaite, joka tarjoaa asiakkaille nopean ja helpon tavan tankata koneensa paikan päällä. JCB:n laskelmien mukaan noin 97 prosentissa rakennuskoneista polttoaine toimitetaan työmaalle. Tämä tarkoittaa, että asiakkaat ovat jo tottuneet kuljetettavaan polttoaineeseen. Vedyn tankkaus onnistuu nyt paikan päällä muutamassa minuutissa.
JCB:n puheenjohtaja lordi Bamford, joka myös johtaa JCB:n vetyprojektia, sanoi: ”Siitä lähtien, kun meistä tuli ensimmäinen rakennuskonevalmistaja, joka esitteli vetykäyttöisiä koneita, monet ovat kysyneet, kuinka niitä voidaan tankata. Nyt meillä on vastaus uudella mobiilivetytankkausjärjestelmällämme, joka mahdollistaa vedyn ottamisen isommista säiliöperävaunuista ja sen jakamisen koneille. Tämä ei eroa nykyisestä, kun dieseliä viedään säiliöillä koneille.”
PEL-Tuote esittelee uuden Isobus-ohjauksen isompiin kivikoneisiin. Tämä tehostaa ja helpottaa kaikkien suurempien Kivi-Pekka-kivenkeruukoneiden käyttöä.
Myös kivenkeräyskoneilta kysytään nykyään yhä suurempaa kokoa ja tehokkuutta. PEL-Tuote Oy vastaa tähän tuomalla ISOBUS-ohjauksen isoihin Kivi-Pekkoihin.ISOBUS–ohjauksella varustettu kivenkeräyskone mittaa työsyvyyttä ultraäänianturilla ja säätää syvyyttä automaattisesti. Jos kivet ruuhkautuvat, keventää kone automaattisesti karhottimia ja nostaa Flex-Drum nostorumpua. Ruuhkan jälkeen karhotin ja nostorumpu palautuvat automaattisesti alkuperäiseen asentoon. Päisteessä automatiikka hoitaa koneen noston ja ulosoton pysäyttämisen yhdellä napin painalluksella. Automatiikka myös nostaa koneen, jos traktori peruuttaa tai ulosotto kytketään pois päältä.
”ISOBUS-varustellulla kivenkeräyskoneella työskentely on helppoa eikä pitkäkään työpäivä tunnu raskaalta. Koneen kulutusosat kestävät huomattavasti pidempään, kun automatiikka valvoo, ettei niitä turhaan kuluteta. Isobus-terminaalista näkyvät myös huoltomuistutukset ja työajan seuranta, joista on apua urakoitsijoille ja kimppakoneiden käyttäjille”, kertoo PEL-Tuote Oy:n toimitusjohtaja Mikko Lappalainen.
ISOBUS-hallinnassa kuljettajalla on käytössään kaksi tehdasasetusta tai kaksi muistipaikkaa omille asetuksille. Jos traktorissa on Isobus Aux -ohjain, sillä pystytään ohittamaan automatiikka haastavissa olosuhteissa. Kivi-Pekan väylähallinta on saanut AEF-organisaation hyväksynnän, joka takaa sen yhteensopivuuden eri traktoreiden kanssa.
ISOBUS-ohjauksen lisäksi isompiin Kivi-Pekka -kivenkeräyskoneisiin tulee myös muita uudistuksia. Koneisiin on uudistettu kippaus, karhottimien nosto, Flex Drum -nostorumpu ja voimansiirto. Lisävarusteena saatava Isobus sekä muut uudistukset koskevat työleveydeltään 4:n, 5:n, 6:n ja 7:n metrin malleja. Kivi-Pekka-mallistoon kuuluvat 3, 4, 5, 6 ja 7 metriä leveät mallit.
Suomalainen Meclift Oy on toimittanut ML1812R-monikäyttötrukin brasilialaiselle Transbrasalle. Trukin etuna on 18 tonnin nostokyky, kuuden metrin nostokorkeus, ja luokassaan ainutlaatuinen ominaisuus käsitellä raskaita taakkoja merikonttien sisällä.
Transbrasalla oli etsitty vaihtoehtoa käsitellä raskaita, yli 10 tonnin taakkoja merikonttien sisällä. Lopulta logistiikkayrityksessä tultiin johtopäätökseen, että tämä onnistuu vain Meclift-kalustolla. Lisäksi ratkaisussa arvostettiin mahdollista liittää trukkiin erilaisia työlaitteita esimerkiksi kelojen käsittelyyn. Meclift ML1812R mahtuu ajamalla hytti alas laskettuna kontin sisälle, mutta sen teleskooppiominaisuudella kontteja voidaan kuormata myös sisään ajamatta. Trukin nostokyky riittää myös 20 jalan merikonttien kuormaamiseen konttiruodon päälle.
Algiz 10XR on uusi 10-tuumainen, kestäväksi rakennettu Windows-tabletti, jonka 5G-yhteensopivuus mahdollistaa kaistanleveydeltään raskaita tehtäviä, kuten kartoitusta ja videoyhteyden kautta tehtävää reaaliaikaista etäohjausta.
Algiz 10XR on kehitetty kenttätyöhön tai muihin haastaviin ympäristöihin logistiikan, kaivostoiminnan, julkisen liikenteen ja yleisen turvallisuuden aloilla, ja se on myös suunniteltu modulaatiota ja räätälöintiä ajatellen.
Algiz 10XR ultra-rugged -tabletin keskeisiä ominaisuuksia ovat Intel Elkhart Lake x6000 -alusta, Windows 10 Enterprise LTSC -käyttöjärjestelmä, korkearesoluutioinen, auringonvalossa luettava 10-tuumainen kosketusnäyttö, jossa on erittäin karkaistu lasi ja sade- ja hanskatila. Ulkomaailmaan yhteyden takaava 5G-ominaisuudet, nopea 4G/LTE-data, Wi-Fi ja Bluetooth. Paikannuksesta vastaa monitaajuinen GNSS u-blox NEO-M8U -vastaanotin tarkkaa paikannusta varten, ja Untethered dead reckoning (UDR), tarjoaa tarkan paikannussuorituskyvyn jopa heikoissa GNSS-olosuhteissa.
Tabletti on sertifioitu IP65- ja MIL-STD-kestävyysluokin ja siinä on koko päivän kestävä, lennosta vaihdettava akku. Tarjolla on myös laaja lisävarusteiden ekosysteemi kenttäammattilaisille; kantolaukut, ajoneuvotelineet, pylväskiinnikkeet, pidennetyt akut sekä ajoneuvotelakka, jossa on antennin läpivienti sekä GPS:lle että Wi-Fi:lle. Saatavana on myös integroitu viivakoodinlukija ja NFC sekä mahdollisuus räätälöityihin laajennusmoduuleihin liitäntäportin kautta.
Valtiokonttorissa avautui 1.11.2022 hakuun polttoainetuki, joka on suunnattu kuljetusalan ja työkonealan yrityksille. Polttoainetuki kompensoi helmikuussa 2022 alkanutta äkillistä polttonesteiden hinnan nousua, joka alkoi Venäjän hyökättyä Ukrainaan.
Tuki on tarkoitettu yrityksille, jotka harjoittavat maantiellä tapahtuvaa tavara- tai henkilökuljetusta tai joiden liiketoiminnassa käytetään kevyttä polttoöljyä käyttäviä työkoneita. Tuki koostuu kahdesta osasta: kuljetusyrityksille suunnatusta määräaikaisesta polttoainetuesta sekä määräaikaisesta polttoöljytuesta, joka kohdistuu työkoneyrityksiin. Tukia haetaan samaan aikaan samalla hakemuksella Valtiokonttorin sähköisen asiointipalvelun kautta.
Tuen hakuaika alkoi tiistaina 1.11. klo 9.00 ja se jatkuu 30.11. klo 16.15 saakka.
Tuen enimmäismäärä on 400 000 euroa
Kuljetusyritysten polttoainetuki korvaa 5 % tukikauden 1.2.–30.4.2022 aikana ostetun ja kuljetustoimintaan käytetyn polttoaineen tai sähköenergian kustannuksista ilman arvonlisäveroa. Tuella ei korvata sähkön siirtohintaa ja sähköveroa, eikä myöskään AdBlue -urealiuokseen liittyviä kuluja.
Työkoneyritysten polttoöljytuki korvaa 5 % tukikauden 1.2.–30.4.2022 aikana ostetun ja työkoneissa käytetyn polttoöljyn kustannuksista ilman arvonlisäveroa. Korvaus ei koske työkoneiden siirrossa syntynyttä kustannusta muulla kuin traktorilla, polttoöljyn lämmityskäyttöä eikä työkoneiden käyttöä maatalouden alkutuotannossa, kalataloudessa tai vesiviljelyalan yritystoiminnassa.
Tuen konsernikohtainen enimmäismäärä on 400 000 euroa. Pienin maksettava tuki on 250 euroa. Tuesta vähennetään muut EU:n Ukraina-puitetukiohjelman mukaiset tuet sekä muut aiemmin myönnetyt julkiset tuet, jos ne kohdistuvat tukikauden aikana ostettuun polttoaineeseen.
Valtiokonttori auttaa ja ohjeistaa tuen hakemisessa
Tuen tarkemmat ehdot ja hakuohjeet löytyvät polttoainetuen verkkosivuilta osoitteesta haepolttoainetukea.fi. Sivuille on päivitetty tiedot tuesta, usein kysyttyjä kysymyksiä sekä laskuri, joka auttaa arvioimaan maksettavan tuen määrää. Lisäksi sivuilta löytyy sähköisen asiointipalvelun auettua ohjevideo, jossa käydään läpi tukihakemuksen täyttämistä.
Valtiokonttori järjestää tukeen ja sen hakemiseen liittyen webinaarin 31.10. Klo 11.00. Ilmainen ja kaikille avoin webinaari käy läpi kaiken, mitä sinun tulee tietää polttoainetuen hakemisesta ennen hakemuksen tekemistä. Tapahtuma myös tallennetaan ja tallenne tulee katseltavaksi polttoainetuen verkkosivuille pian tilaisuuden päättymisen jälkeen.
Ensimmäiset tilastot julkaistaan hakuajan alkamisen jälkeen
Valtiokonttori julkaisee kattavat tilastot saapuneista polttoainetukihakemuksista ja tehdyistä päätöksistä. Tilastot julkaistaan polttoainetuen verkkosivuilla. Sivulta voit seurata esimerkiksi hakemuksesi käsittelyvaihetta tai raportointitietoa hakemuksista ja niiden käsittelystä. Ensimmäiset tilastot julkaistaan pian haun alkamisen jälkeen, ja ne päivittyvät tämän jälkeen päivittäin.
Kilpailu Swedish Steel Prize 2023 -palkinnosta on alkanut. Kyseessä on terästeollisuuden arvostetuin kansainvälinen palkinto, jolla juhlistetaan nyt jo 21. kerran innovatiivisia teräsratkaisuja.
Swedish Steel Prize -palkinto myönnetään taholle, joka hyödyntää teräksen koko potentiaalia parantaakseen niin liiketoimintaansa tai toimialaansa kuin yhteiskuntaakin. Swedish Steel Prize houkuttelee kilpailijoita kaikkialta maailmasta, ja sen tarkoituksena on inspiroida insinöörejä, suunnittelijoita ja keksijöitä teräksen rajattoman potentiaalin hyödyntämisessä. Kilpailu ja siihen liittyvä tapahtuma edistävät innovatiivisten ratkaisujen jakamista, joka johtaa parempaan maailmaan.
”Swedish Steel Prize juhlistaa innovointia ja hyvää suunnittelua”, sanoo Swedish Steel Prize -tuomariston puheenjohtaja ja SSAB:n tutkimus- ja innovaatiojohtaja Eva Petursson. ”Etsimme ratkaisuja, jotka todella ylittävät teräksen rajoja ja joissa on kestävän kehityksen tai digitaalisuuden ote.”
Kilpailuun voivat osallistua niin yksityishenkilöt, yritykset kuin organisaatiotkin, ja palkinto myönnetään sellaiselle menetelmälle tai tuotteelle, jossa valitun teräslajin ominaisuudet toimivat parhaiten osana merkittävää innovaatiota.
Hakemukset arvioi riippumaton tuomaristo. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota ideoiden innovatiivisuuteen, luovuuteen, ympäristötietoisuuteen sekä suoritus- ja kilpailukykyyn. Kannustamme erityisesti lähettämään ehdotuksia, jotka liittyvät ympäristöön, digitaalisiin ratkaisuihin ja talouden uusiin trendeihin.
Swedish Steel Prize -palkinnon voittaja saa diplomin, kuvanveistäjä Jörg Jeschken suunnitteleman pienoisveistoksen sekä runsaasti medianäkyvyyttä. SSAB tekee Swedish Steel Prize -tapahtuman yhteydessä myös 100 000 Ruotsin kruunun lahjoituksen hyväntekeväisyyteen. Palkinto julkistetaan Tukholmassa osana Swedish Steel Prize 2023 -tapahtumaa 10.–11. toukokuuta. Tapahtumassa teräsammattilaiset eri puolilta maailmaa tulevat oppimaan, verkostoitumaan ja inspiroitumaan uusista terästekniikoista ja niiden innovatiivisista sovelluksista.
Kilpailun säännöt, osallistumisohjeet ja tietoa aiempien vuosien finalisteista saa osoitteesta www.steelprize.com/apply. Kaikkien kilpailuvastausten on oltava perillä ennen 18.1.2023, jotta ne voidaan ottaa huomioon.
Verkkosivusto käyttä evästeitä parantaakseen käyttökokemustasi. Oletamme että tämä on sinulle ok mutta voit halutessasi kieltää niiden käytön.HyväksyLue lisää
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.