>

Wihuri Oy Tekninen Kauppa laajentaa toimintaansa Pohjois-Pohjanmaalle

Torstaina 27.10.2022 on allekirjoitettu esikauppakirja Wihuri Oy Teknisen Kaupan ja Konehuolto Paavo Liinamaa Oy:n välillä, koskien koko korjaamoliiketoiminnan siirtymistä Wihuri Oy Tekniselle Kaupalle. 
 
Konehuolto Paavo Liinamaa Oy on harjoittanut koneiden huolto- ja korjausliiketoimintaa John Deeren valtuutettuna sopimushuoltona vuodesta 1988 alkaen Nivalassa, Pohjois-Pohjanmaalla. Toiminta on vuosien mittaan laajentunut erittäin tunnetuksi ja luotettavaksi 5–6 mekaanikon ja kahden huoltoauton täyden palvelun korjaamoksi, joka palvelee suurta asiakaskuntaa alueella. Korjaamolla palvelee myös asiantunteva varaosamyyntipiste, jonka valikoimassa on otettu huomioon alueen konekanta. 

Perheyrityksen toimitusjohtaja Paavo Liinamaa on tehnyt yli 40 vuoden menestyksekkään uran maatalouskoneiden parissa ja siirtyy kaupan myötä ansaitulle eläkkeelle.

Wihuri Oy Tekniselle Kaupalle uusi toimipiste Nivalassa on tärkeä kokonaisvaltaisen palvelun tarjoamiseksi alueen maataloustoimijoille.

”Witraktorin John Deeren myynti- ja huoltoverkostomme laajeneminen tukee Wihuri Oy Teknisen Kaupan pitkän aikavälin tavoitteita, koska haluamme palvella asiakkaita entistä lähempänä myös maatalousvaltaisilla alueilla. Investoinnilla jatkamme ja entisestään vahvistamme erinomaista palvelua alueen asiakkaille pitkälle tulevaisuuteen suomalaisen perheyhtiö Wihurin voimin”, kertoo Teknisen Kaupan jälkimarkkinointijohtaja Marko Niemi.

Suomalaismoottori kiilaa kärkeen

AGCO Powerin Suomessa kehittelemä ja valmistama täysin uusi CORE-moottoriperhe esiteltiin Baumassa – tai oikeastaan se on esitelty toisella nimellä jo hieman aiemmin, sillä se teki debyyttinsä Fendt Vario 700 Gen7 -traktorisarjassa. 7,5-litrainen uutuus lyö laudalta polttoainetaloudellisuudessa kaikki tämän hetken kilpailijat.

Fendt Vario 700 Gen7 -traktorisarjan konepeiton alta löytyi huomattavan taloudellinen matalakierrosmoottori, jonka oli valmistanut AGCO Power Suomessa, legendaarisella Linnavuoren moottoritehtaalla. Kuten 7,5 litran tilavuudesta saattoi päätellä, kyseessä ei ollutkaan enää suoraa jatkumoa tuttuakin tutumalle ”seiskaneloselle” eli jo aikanaan Sisu Dieselinä tunnetulle 74-moottoriperheelle. AGCO Power tiedotti, että tämä Fendtin kanssa yhteistyössä suunniteltu moottori oli toteutettu täysin uudestaan. Vastaavia väitteitä on toki kuultu eri yhteyksissä maailman sivu, mutta tässä tapauksessa kyseessä oli täysin todenperäinen toteamus. ”Tässä uudessa CORE-moottorissa yhteistä on aiempaan 74-perheeseen öljysäiliön korkki. Kaikki muu on alusta asti uudelleen suunniteltua”, linjaa Heikki Hihnala, Account manager, AGCO Power.

Hihnalan mukaan uuden moottoriperheen ensiaskeleet on otettu jokseenkin jo kahdeksan vuotta sitten, ja siinä missä Fendt oli AGCO-konsernin ensimmäinen asiakas tälle moottorille, on tämä saksalainen premium-luokan traktorivalmistaja luonnollisesti ollut mukana myös suunnitteluprosessissa. ”Fendt määritteli meille minkälainen täydellisen moottorin tulee olla, ja me kuuntelimme ja ryhdyimme toteuttamaan sitä omalla lujalla osaamisellamme.”

Täydellisyyttä tavoittelemassa.

Askelmerkeiksi asetettiin esimerkiksi polttoainetaloudellisuus, EGR-vapaa toteutus, helppo huollettavuus, yhden kiinteätilavuuksisen turbon käyttö ja niin edelleen. Kaikki tämä saatiin uudessa CORE75-moottorissa, ja ensimmäisen kerran suunnittelun tulos on nähty siis mainitussa Fendtin seuraavan sukupolven traktorimallistossa. Nyt Bauman myötä moottori on kuitenkin myös yleisesti saatavilla, ja tulee jatkossa näkymään lisääntyvissä määrin paitsi AGCO-konsernituotteissa, myös muissa sovellutuksissa. ”Valmistus on aloitettu, ja ensikädessä tuotetta tullaan näkemään Fendtin lisäksi muissa AGCO-tuotteissa kuten Massey-Fergusonissa ja Valtrassa. Tilauksia otetaan toki muiltakin asiakkailta ja moottoreita on jo koekäytössä kolmansilla osapuolilla, mutta asiakkaiden oman perustuotteen muuttaminen tälle moottorille on oma prosessinsa”, Heikki Hihnala muistuttaa. ”Käytännössä esimerkiksi tutusta 74-moottoriperheestä siirtyminen tulee tapahtumaan viimeistään siinä vaiheessa kun EU:ssa ja Yhdysvalloissa otetaan käyttöön uudet päästömääräykset. Niihin tämä moottori on jo valmis.”

Mutta mitä sitten tarkoittaa se, että uusi CORE-moottori on markkinoiden polttoainetaloudellisin? Sitä, että nyt ensimmäisenä markkinoille esitelty 223-kilowattinen moottori kuluttaa 188 grammaa polttoainetta kilowattituntia kohden. Tämän hetken kilpailuasetelmassa tämä rikkoo 200 gramman haamurajan, eikä vastaavaa suoritusta julkisuudesta löydy. Polttoaineensäästöön on päästy esimerkiksi matalakierrostekniikalla ja korkeammalla sisäisellä paineella. Nämä ominaisuudet taas ovat vaatineet täysin uutta suunnittelua. ”Olemme käyttäneet modernia simulointia, joka on säästänyt meidät usealta ikään kuin turhalta testikierrokselta moottorin kehittelyssä. Lopputulos on se, että paitsi paitsi polttoaineen säästö, myös päästöjen matala taso ovat huippuluokkaa. Moottori on valmiina tulevaisuuteen”, Hihnala kertoo.

Onko dieselinjälkeistä elämää?

Tulevaisuus ei kuitenkaan ole välttämättä dieselinen, joten eikö tällaisen moottorin kehittely ole tässä vaiheessa hieman lyhytnäköistä, kun nurkan takana puhutaan jo vaihtoehtoisista polttoaineista ja sähköstä? ”Itse asiassa meillä on valmiudet tässä moottoriperheessä jo niihinkin. Perusmoottori on muunnettavissa esimerkiksi vedylle, metanolille, etanolille, ja tietenkin se on jo nyt yhteensopiva HVO:lle”, Hihnala kertoo. ”Lisäksi tässä on tehty varaumat jo voimalinjan osittaiseen sähköistykseenkin. Vaihtoehtoiset polttoaineet konkretisoituvat pikemminkin siltä suunnalta, että niiden saatavuus ja kysyntä aukeavat, ja lainsäädäntö tulee mukaan. Moottoritekniikka on kyllä jo mietittynä.” 

Nyt nähty malli on 7,5-litrainen ja 223-kilowattinen, kauniin tasaisella vääntökäyrällä varustettu malli. Minkälaisia suunnitelmia perheenlisäyksestä sitten on, sillä vaikka yksikin voi muodostaa perheen, on joukossa toki voimaa? ”Kyllä tästä tullaan menemään sekä moottorin tehoissa että koossa kumpaankin suuntaan, isompaan ja pienempään”, Hihnala lupaa. ”Tämä on siinä mielessäkin lupaava moottori, että sen hinta on suunnilleen sama kuin aikaisemman mallin, mutta polttoainesäästö merkittävä – noin 5-7%. Ei tarvita mitään hintavia hybridiratkaisuja, jotta tuo säästö voidaan saavuttaa”, Hihnala toteaa lopuksi. Tämä on loppuasiakkaalle varmasti mieluista kuultavaa, joten jäämme odottelemaan missä koneessa CORE-moottori nähdään seuraavaksi. 

Uusi rivimoottorialusta Scanialta

Scanian seuraavan sukupolven teollisuusrivimoottorijärjestelmä pyrkii asettamaan uuden standardin polttoainetehokkuudelle, sillä valmistajan mukaan sen tehotiheys on suuri, käyttöikä on huomattavasti aiempaa pidempi ja CO2-päästöt ovat merkittävästi vähentyneet. 

Scania kertoo innovoineensa ja suunnitelleensa vuosikymmenen verran uuttaa teollisuusmoottorialustaa, ja nyt se on valmis. ”Tämä on kaikkien aikojen polttoainetehokkain moottorimme, jossa on enemmän vääntöä, enemmän tehoa ja jopa 50 prosenttia pidempi perusmoottorin käyttöikä. Se muuttaa teollisuuden voimaratkaisujen maailmaa”, Scania Power Solutions -liiketoiminnan johtaja ja varatoimitusjohtaja Joel Granath sanoo. Parannettu kaasunvaihtojärjestelmä, vähentynyt sisäinen kitka ja turboahtimen tehokkuuden parantuminen vaikuttavat valmistajan mukaan myönteisesti polttoainetehokkuuteen. 13-litraisen moottorin osalta tämä tarkoittaa jopa seitsemän prosentin parannusta polttoaineenkulutuksessa verrattuna nykyiseen sukupolveen samalla teholla. Tämä tarkoittaa sitä, että neljää litraa dieselöljyä säästyy moottorituntia kohden täydellä kuormituksella, Scanialta kerrotaan.

Scania on linjannut, että niin kauan kuin polttomoottoreita käytetään, niiden ilmastovaikutuksia olisi parannettava. Uuden moottorin CO2-päästöt ovatkin pienentyneet. ”Haluamme edistää vastuullisempaa tulevaisuutta, ja johtava asemamme kuorma-autojen ja linja-autojen alalla ulottuu nyt myös teollisuuteen.” Moottori täyttää myös lainsäädännön muutosten vaatimukset, ja se on yhteensopiva biodieselseosten ja HVO:n kanssa.

Uusi moottorialusta on Scanian mukaan rakennettu huipputeknologian avulla, ja lisäarvon tuottaminen asiakkaiden toiminnalle on ollut kuuleman mukaan keskiössä. Peruskorjausten välinen aika on esimerkiksi jopa 25 000 tuntia. Toteutuneita muutoksia ovat parannettu jäähdytys, jäykempi moottorilohko ja sylinterikansi sekä vankempi jakopyörästö ja optimaalinen pyörästön vaihteiston lujuus.

”Koko uuden alustan kehitystyön ajan ajatuksenamme on ollut helpottaa siirtymää asiakkaillemme ja samalla vaikuttaa myönteisesti polttoainetehokkuuteen ja tuotteen suorituskykyyn”, Scanian Power Solutions -liiketoiminnan tuotejohtaja Henrik Nilsson sanoo. 

Tietoa:
13-litraisen moottorin tehoalue on 368–450 kW, ja se tuottaa jopa 11 prosenttia enemmän tehoa ja 21 prosenttia enemmän vääntöä kuin nykyinen sukupolvi. 11-litraisen moottorin teho vaihtelee 202 kW:sta 368 kW:iin.

Koneurakointi 7/2022

Vuosi hiipii loppupuolelleen, ja Koneurakoinnin seitsemäs numero ilmestyy totutun tapansa mukaan. Tuoreimmassa numerossa mukana esimerkiksi yksi ensimmäisiä Suomeen toimitettuja Logset 8H GTE Hybridejä, Suomen ensimmäinen Hyundai HW170ACR sekä niin ikään kärkipään Volvo EWR130E. Hakkuripuolella tutustutaan Komptech Axtor 4510:n ja metsäpuolen tulevaisuutta luodataan Ponsse EV1:n myötä. Traktoriuutuuksista tarjolla ovat uusi Fendt 700 -sarja ja Valtran Q-sarja. Tapahtumia on kierretty FinnMETKOn, IAA:n sekä Rauta ja Petroolin muodossa. Autopuolella tarkastelussa on Jeep Gladiator. Katso koko sisällysluettelo tästä:

KONEET JA URAKAT

6 Aina valmiina!

Kenneth Storsjö on yksi ensimmäisistä suomalaisista Logset 8H GTE Hybrid -hakkuukoneasiakkaista.

18 Korealainen Kouvolassa

Riku Syrjänen vaihtoi muutaman vuoden ikäisen Hyundain uudempaan, koska perä ratkaisi kaupan.

24 Uusille kierroksille

Marttiini MRT11 on kotimainen tilttirotaattori 8-11-tonniseen konekokoluokkaan.

26 Virtaa Vieremältä – Ponsse EV1

Ponsse avaa yhdessä Epecin kanssa sähköisten metsäkoneiden verhoa EV1-ajokoneen muodossa.

32 Isompiensa opettama

Fendtin suosittu 700-sarja tulee Gen7-sukupolven myötä tarjoamaan taas paljon enemmän.

38 Liikkuvaan työhön

Volvo EWR130E on yksi ehdotus katukoneeksi ahtaisiin paikkoihin ja liikkuvaan työhön.

44 Asiallinen Axtor

Hakkuri-puumurskain Axtor 4510 on kompakti ja mobiili ratkaisu monenlaisten jakeiden käsittelyyn.

50 Se Q-des jäsen

Valtran Q-sarja tulee täyttämään isompien traktorien väliä – ja portaattomasti.

60 Sotilassuvusta

Kevytkuorma-autoksi rekisteröity Jeep Gladiator tarjoilee pickup-vaihtoehdon ammattikäyttöön.

TAPAHTUMAT

56 Pienemmällä porukalla

IAA-messut järjestettiin jälleen, ja kevyiden hyötyautojen valmistajat olivat paikalla, tosin harvalukuisemmin.

66 FinnMETKO 2022

Otsikkokin sen kertoo: kävimme Jämsässä.

72 Paluu pihoille

Pirkanmaalla koneita ihmeteltiin tällä kertaa syystapahtuman merkeissä.

76 Kantolasta kajahtaa

Tuttua Rautaa -palstan puitteissa vierailtiin Rauta ja Petrooli -tapahtumassa.

VAKIOPALSTAT

12 Uutiskynnys

82 Seuraavassa numerossa

Rentti on uusi Palms-maahantuoja

Kuva: Palms

Tracwest Oy eli Konevuokraamo Rentti ja Palmse Mehaanikoda ovat solmineet maahantuontisopimuksen Palms-metsäperävaunujen- ja kuormaajien jakelusta yksinoikeudella koko Suomeen.

Rentin Palms-edustukseen tulee kuulumaan koko Palms-tuotevalikoima varaosa- ja huoltopalveluineen. Laitemyynti- ja jälkimarkkinapalvelut hoidetaan alkuvaiheessa Konevuokraamo Rentin neljän toimipisteen kautta koko maahan. Tuusulan, Pirkkalan, Honkajoen ja Oulun pisteiden lisäksi Rentti kertoo hakevansa myös muutamaa jälleenmyyjää täydentämään myyntiverkostoaan. Myynnin lisäksi Rentti lisää valikoimiinsa myös Palms-metsävaunu-kuormaajayhdistelmien vuokrausmahdollisuuden.

Palms-tuotteita edusti Suomessa aikaisemmin Hankkija, mutta sopimus päättyi hiljattain.

Naisia metsäalalle THL:n, Savon ammattiopiston, Metsäteollisuus ry:n ja Ponssen yhteistyöllä

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ja sosiaali- ja terveysministeriön (STM) toteuttaman Segregaation purku -hankkeen tavoitteena on purkaa työmarkkinoiden sukupuolen mukaista eriytymistä. Hanke pyrkii lisäämään naisten määrää metsäalalla yhteistyössä Savon ammattiopiston, Metsäteollisuus ry:n ja Ponssen kanssa. Hanke tarjoaa yhteistyökumppaneille koulutusta ja työkaluja sukupuolen mukaisen eriytymisen purkamiseksi metsäalalla. Samalla tarkoituksena on vahvistaa alueellista yhteistyötä Itä-Suomessa.

Työmarkkinoiden eriytyminen sukupuolen mukaisesti on Suomessa erittäin voimakasta. Naiset ja miehet työskentelevät suurelta osin eri aloilla, ammateissa ja tehtävissä sekä sijoittuvat työelämässä vaativuudeltaan eritasoisiin tehtäviin.

Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) palkkadatan mukaan kaikista metsäteollisuudessa työskentelevistä naisten osuus oli 21 prosenttia vuonna 2021. Metsätieteiden yliopistokoulutuksessa opiskelupaikan vastaanottaneista naisten osuus on vaihdellut viime vuosina 40–60 prosentin välillä, kun taas metsäalan ammatillisen koulutuksen aloittaneissa naisten osuus oli vain viisi prosenttia vuonna 2022. Metsäalan perustutkinnosta valmistutaan esimerkiksi metsäkoneenkuljettajiksi. Savon ammattiopiston kevään 2022 yhteishaussa metsäalan koulutukseen valittiin vain yksi nainen.

”Metsäalan ammatit eivät ole sukupuolisidonnaisia. Metsäalan yritysten ja oppilaitosten yhteisenä tavoitteena on, että alan ammatteihin hakeutuisi entistä enemmän myös naisia”, toteaa Savon ammattiopiston koulutuspäällikkö Ari Puustinen.

Apua työvoimapulaan

Moni ala, joka on hyvin eriytynyt sukupuolen mukaan, kärsii pahasta työvoimapulasta. Metsäteollisuus ry:n jäsenkyselyn (2022) mukaan jopa 86 prosenttia metsäteollisuuden toimipaikoista on kokenut vaikeuksia rekrytoinneissa viimeisen kahden vuoden aikana.

”Metsäteollisuudessa on tälläkin hetkellä paljon avoimia, kiinnostavia työpaikkoja. Yritysten toiminnan kannalta on elintärkeää, että alan töihin saadaan hyviä tekijöitä”, linjaa Metsäteollisuus ry:n koulutuksen ja osaamisen päällikkö Reetta Pilhjerta.

Eriytymisen purkaminen on yksi ratkaisu työvoimapulasta kärsiville aloille, joille tarvitaan uusia osaajia myös tulevaisuudessa. Eriytymisellä on myös vaikutusta alueiden elinvoimaisuuteen.

”Naisten määrän lisääminen metsäalan opinnoissa ja työtehtävissä on yksi keino varmistaa työvoiman saatavuus alalla. Työpaikat voivat esimerkiksi viestinnän ja rekrytoinnin keinoin purkaa stereotypioita ja lisätä monimuotoisuutta”, toteaa Segregaation purku -hankkeen projektipäällikkö Mia Teräsaho THL:stä.

”Ponsselle on tärkeää, että metsäalalla toimivat parhaat osaajat, sukupuoleen katsomatta. Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo ovat vastuullisuutemme perusajatuksia, ja haluamme osaltamme edistää alan vetovoimaa kaikille”, kertoo henkilöstöjohtaja Paula Oksman Ponsselta.

Segregaation purku -hanke on osa hallituksen ja työmarkkinakeskusjärjestöjen yhteistä samapalkkaisuusohjelmaa. Hankkeen tavoitteena on edistää sukupuolten tasa-arvoa ja purkaa sukupuolen mukaista eriytymistä työelämässä tarjoamalla työpaikoille käytännön ratkaisuja ja työkaluja esimerkiksi monimuotoiseen rekrytointiin ja sukupuolitietoiseen viestintään. Hanke tuottaa työkalupakin verkkoon kaikkien työpaikkojen hyödynnettäväksi.

Lisätietoa

Segregaation purku – työkaluja tasa-arvoisempaan työelämään -hankkeen sivut

Rototilt Control lisää hallintamahdollisuuksia

Rototiltin uusin panostus, Rototilt Control, parantaa valmistajansa mukaan ajettavuutta ja energiatehokkuutta sekä tuo ohjaamoon uutta tekniikkaa. Konsepti, johon kuuluu esimerkiksi uusi rototilttisarja, uusi ohjausjärjestelmä ja etätukisovellus, lanseerataan 24.-30. lokakuuta Münchenissä pidettävillä Bauma-messuilla.

”Uutta tekniikkaa, ajettavuutta ja helppokäyttöisyyttä koskevat vaatimukset kasvavat jatkuvasti. Rototilt Control on meidän vastauksemme markkinoiden kasvaviin tarpeisiin. Ennen kaikkea siihen, mitä loppukäyttäjät itse meille kertovat”, tuotepäällikkö Caroline Jonsson sanoo. 

Rototiltin mukaan yhteistä näille kaikille tuleville tuotelanseerauksille on, kuten Rototilt Control -nimikin kertoo, hallinnan parantaminen kaivukoneen kuljettajalle. RC-sarjan kerrotaan edistävän rototiltin toimintojen tarkempaa hyödyntämistä. 

RC Systemin näytön ilme on uudistettu yhteistyössä tuotesuunnittelutoimiston kanssa, ja Rototilt on testannut sen todellisten loppukäyttäjien avulla. Uuden kosketusnäytön ansiosta SecureLock-turvalukon hallintaan tarvitaan vain kaksi painikkeen painallusta. Muiden tuotteiden ohella Rototilt lanseeraa myös uuden mobiilisovelluksen, joka mahdollistaa etätuen saamisen RC-sarjan rototilteille palveluntarjoajilta ja jälleenmyyjiltä. 

”Kaikki nykyisessä ohjausjärjestelmässä arvostamasi ominaisuudet ovat tallella. Olemme kuitenkin kehittäneet käytännöllisesti katsoen kokonaan uuden ohjelmiston ja näytön, jotka on suunniteltu yhteensopiviksi tulevaisuuden kaivukoneiden ja integrointitarpeiden kanssa. RC Connect -sovellus on osa sitoutumistamme palveluiden saatavuuden helpottamiseen sekä ohjaamon tekniikan uudistamiseen”, Jonsson kertoo.

Päivitetyt rototiltit on tarkoitettu 10-43 tonnin kaivukoneisiin. Uutuutena on rototiltin ilman täysautomaattista QuickChange-pikakiinnitysjärjestelmää valinneille käyttäjille mahdollisuus jälkiasentaa se, jos tarpeet myöhemmin muuttuvat.

Parempi energiatehokkuus

Helppokäyttöisyyden ja hallittavuuden lisäksi uutuustuotteen luvataan parantavan energiatehokkuutta ja säästävän polttoainetta. Tämän kerrotaan johtuvan rototilttien ainutlaatuiseksikin mainitusta painekompensoidusta hydrauliikasta. 

”RC-sarjassa koneen hydrauliikan ei tarvitse käyttää rototilttien hallintaan tehoa yli tarpeen, mikä säästää energiaa. Uusi hydrauliikka antaa mahdollisuuden käyttää hydraulisia työlaitteita monipuolisemmin jo perusversiossa. Teho kohdistuu sinne, missä sitä eniten tarvitaan, ja tämä tehostaa yhteentoimivuutta hydraulisten työlaitteiden kanssa”, Jonsson sanoo.

Kaikilla kaivukoneen käyttäjillä ja omistajilla, joilla on Open-S-standardin mukaisia laitteita, on myös paljon odotettavaa RC-sarjalta. Rototiltin ja Steelwristin lanseerattua Open-S-järjestelmän vuonna 2020 siihen liittyneiden laitevalmistajien määrä on tasaisesti kasvanut, yhtenä esimerkkinä vaikkapa Volvo. 

”Uskomme, että kilpailu edistää innovointia ja kehitystä. Katsomme myös, että loppukäyttäjällä on oltava tuotteissaan valinnanvaraa turvallisuudesta tinkimättä. Juuri tähän sekä Open-S että Rototilt Control pyrkivät. Laitteiden on toimittava, ja käyttäjän on voitava luottaa siihen, että kaikkia järjestelmän osia voi yhdistellä toisiinsa turvallisesti”, Caroline Jonsson toteaa lopuksi.

Case IH -maatalouskoneiden edustus NHK:lle

NHK on aloittanut 1.10. Case IH -maatalouskoneiden maahantuojana Suomessa. Sopimus kattaa kaikki tuotemerkin koneet, mutta ensimmäisessä vaiheessa valikoimaan tulevat maataloustraktorit. Uusi edustus ei vaikuta NHK:n muihin tuotemerkkeihin tai tuotevalikoimaan. 

”Case IH:n edustus tukee strategiaamme olla maatilan tärkein kumppani. Traktori on yksi tilan tärkeimmistä koneista, ja laadukas ja tunnettu merkki täydentää erinomaisesti nykyistä tuotevalikoimaamme”, toimitusjohtaja Oskari Korhonen NHK:lta kertoo. ”Meillä on pitkä kokemus työskentelystä kehittyvien maatilojen kanssa, joille huolto- ja varaosapalvelumme ovat ensiarvoisen tärkeitä. Jatkossa myös Case IH -asiakkaat saavat nämä palvelut käyttöönsä.” 

Case IH on yksi kansainvälisen maatalous-, rakennus- ja kuljetusalan koneiden ja laitteiden valmistaja CNH Industrialin brändeistä. CNHi on yksi maailmanlaajuisesti kolmesta suurimmasta traktorikonsernista. 

”Pidämme NHK:ta erinomaisena tulevaisuuden kumppanina koneidemme myynnissä ja huollossa Suomessa. NHK panostaa vahvasti sekä teknologiaan että palveluun, jotka ovat Case IH:n tärkeimmät tekijät. Yhdessä voimme tarjota Suomen ammattiviljelijöille parhaat mahdolliset ratkaisut”, sanoo Patrick Timmermann-Hansen, Case IH:n liiketoimintajohtaja CNH Industrialilta. 

”Case IH -tuotteet sopivat hyvin täydentämään jo olemassa olevia laadukkaita tuotemerkkejämme. Case IH on erityisesti teknologiaan suuntautuneiden viljelijöiden valinta. Valmistaja kehittää innovatiivisia ja kestävään tulevaisuuteen suuntautuvia uusia teknologioita, kuten uusilla energianlähteillä toimivia koneita”, työkoneiden myyntijohtaja Ville Rantanen NHK:lta sanoo. 

Case IH -edustus oli Suomessa aiemmin Agritekilla, mutta yritys keskittyy jatkossa New Holland -tuotemerkin edustukseen.

Akku-Catit Baumaan

Caterpillar kertoo esittelevänsä neljä sähkökoneen prototyyppiä Bauma 2022 -tapahtumassa 24.-30.10. Münchenissa, Saksassa. Julkistus on osa valmistajan pyrkimystä kohti vähähiilistä tulevaisuutta.

Caterpillar linjaa, että se on keskittynyt toimittamaan tarkoituksenmukaisia ​​ratkaisuja, jotka auttavat asiakkaita saavuttamaan kestävän kehityksen tavoitteensa maantieteellisesti, työmaakohtaisesti ja asiakaskohtaisesti. Yhtenä monista ratkaisuista ovat akkusähköisten koneiden prototyypit, eli 301.9-minikaivukone, 320-kaivinkone keskikokoluokkaan, 950 GC eli keskikokoinen pyöräkuormaaja ja kompakti 906-pyöräkuormaaja. Koneet saavat virtansa Caterpillarin akkuprototyypeistä, ja niissä on sisäänrakennettu vaihtovirtalaturi. Yhtiö aikoo tarjota myös offboard-DC-pikalatausvaihtoehdon.

”Caterpillarilla on hyvät mahdollisuudet auttaa asiakkaitaan saavuttamaan kestävän kehityksen tavoitteensa, mukaan lukien päästöjen vähentämisen työmaalla”, sanoi Construction Industries Groupin johtaja Tony Fassino. ”On tärkeää, että olemme asiakkaiden kanssa yhdessä heidän kestävän kehityksen matkallaan erilaisilla ratkaisuilla, kuten uusiutuvilla polttoaineilla toimivilla koneilla tai teknologialla, joka lisää polttoainetehokkuutta sekä tukee heitä tulevaisuudessa”.

Koneissa on Caterpillarin suunnittelemat akut, ja ne ovat saatavilla myös muihin teollisiin sovelluksiin. Caterpillarin tekniikkaan perustuvassa litiumioniakkusarjassa on modulaarinen rakenne, joka tarjoaa joustavia kokoonpanoja useisiin sovelluksiin. Akut on suunniteltu skaalautumaan teollisuuden ja asiakkaiden suorituskykyvaatimuksiin ja maksimoimaan kestävyyden koko elinkaarensa ajan. Elinkaariajatteluun kuuluu myös kierrätys ja uudelleenkäyttö käyttöiän lopussa, valmistajalta tiedotetaan.

Eco Log päivittää F-sarjan hakkuukoneita

F-sarjan Eco Log -hakkuukoneet saavat lähiaikoina muutamia päivityksiä, joiden kerrotaan lisäävän muun muassa koneiden tuottavuutta, huollettavuutta ja turvallisuutta. 

Syksyn aikana valmistuvissa Eco Login F-sarjan heilurivarsihakkuukoneissa tullaan näkemään päivityksiä, joilla on valmistajan mukaan positiivinen vaikutus koneiden tuottavuuteen, tehoon, turvallisuuteen, huollettavuuteen ja käytön helppouteen.

Nämä 500-sarjan koneiden uudistukset tulevat koskemaan esimerkiksi uuden hallintajärjestelmän, Eco Log NexSci:n julkaisua, uusia ohjauspaletteja, uutta takapyörästön vaihteistoa luistonestojärjestelmineen, yksinkertaistettua hydrauliikkaa, uusia ja päivitettyjä kulkuteitä ja -tasoja sekä polttoainesäiliön parannuksia. Vielä tässä vaiheessa ruotsalaisvalmistaja ei kerro, mitä uudistukset tarkkaan ottaen ovat, mutta valoa asiaan luvataan syksyn aikana. 

0tykkääjääTykkää