>

Staran lumensulatuskokeilu onnistui

Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara testasi maaliskuun ajan uudenlaista, meriveden lämpöä hyödyntävää lumensulatus- ja puhdistuslaitetta Jätkäsaaren Saukonlaiturissa. Kokeilussa saatiin erinomaisia tuloksia.

Lumen sulattaminen siihen tarkoitetulla laitteella on huomattavasti kustannustehokkaampaa ja ympäristöystävällisempää kuin lumen kuljettaminen lumenvastaanottopaikoille. Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara testasi maaliskuussa meriveden lämpöä hyödyntävää lumensulatus- ja puhdistuslaitetta.

Laite käytti yhden lumikuorman sulattamiseen sähköä keskimäärin 40 kWh, mikä tarkoittaa nykyisillä sähkönhinnoilla noin viiden euron kustannusta. Keskimäärin yhden lumikuorman kuljettaminen lumen vastaanottopaikalle Helsingissä kuluttaa moninkertaisen määrän energiaa ja kustantaa 80–120 euroa.

Kokeilun aikana sulatettiin 160 kuorma-autolavallista lunta – jopa miinusasteista merivettä hyödyntäen. Lumesta suodatettiin yli kahdeksan kuutiota roskaa eli yhdessä lumikuormassa roskaa oli noin 50 litraa. Suurin osa roskasta oli hiekoitussoraa, mutta mukana oli myös kasvomaskeja, suojahanskoja, tyhjiä tölkkejä, pulloja ja lasinpesunestepusseja.

Staran kaupunkitekniikan ylläpidon yksikönjohtaja Ville Alatyppö on tyytyväinen kokeilun tuloksiin.

”Tällaiset ratkaisut säästävät sekä kustannuksia että ympäristöä. Yksittäinen laite ei toki korvaa isoa lumenvastaanottopaikkaa, mutta kun laitteita on useampia eri kaupunginosissa, muutos on jo merkittävä. Ensi talvena kokeilemme vielä suurempaa ja energiatehokkaampaa laitetta.”

Viime vuonna Stara kokeili samankaltaista lumensulatus- ja puhdistuslaitetta Viikissä. Molemmat laitteet toimitti Clewat Oy. Lumensulatuskokeilujen tavoitteena on löytää ympäristöystävällisiä ratkaisuja lumen ja sen seassa olevan roskan käsittelemiseen sekä vähentää lumen kuljetustarvetta Helsingissä.

Koneurakointi 3/2022

Uusimmassa Koneurakointi-numerossa käydään katsomassa, liittyykö Seppälän Kiuaskivi Oy:n toiminta tosiaankin vain pelkkään saunasepelin synnyttämiseen, vai tehdäänkö yrityksessä muitakin lajikkeita? Kevättalven hangille päästään parinkin uuden Rottnen myötä, ja metsäsektorilla viihdytään myös energiapuun ja hakkeen osalta, nehän ovat erityisen kuumaa kamaa nykyään. Pohjois-Pohjanmaan suunnalla käydään kyselemässä Veljekset Toivanen Oy:n kuulumisia, ja vapaalle heitetään lumenveistokisojen merkeissä. Nämä ja alla olevat aiheet ovat tarjolla virallisesti 21.4.2022.

KONEET JA URAKAT

6 Lisää löylyä

Seppälän Kiuaskivi Oy murskaa kolmen aseman voimin monenlaista tuotetta.

20 Sinisiä hetkiä

Suomeen saapui jälleen lisää uusia Rottneja F13D:n ja H11D:n muodossa.

26 Huoltoa haastavaankin paikkaan

Volvo CE investoi järeisiin Volvo FMX 6X6 -huoltoautoihin.

28 Normisettiä

Hämeenlinnan Hinauspalvelu Oy:n maastohinauskeikalla.

34 Pystytolppa pärjää pystymetsässä

Nisula N6e on harvennuskone normaalista poikkeavalla nosturilla.

38 ”Lähtee vaikka lauteilta”

Tana Rentalin kenttähuollossa tehdään töitä tiiviillä ja osaavalla tiimillä.

40 Kehitysputkessa

Pakoputkivalmistaja FennoSteel laajensi valikoimaa raskaaseen puoleen.

46 Töitä tekevälle

Veljekset Toivanen Oy kannustaa uusia työntekijöitä hakemaan rohkeasti alalle.

52 Omassa rauhassa

Leo Yli-Hemminki päätti siirtyä työmuotoon, jossa oma tahti ratkaisee.

58 E on enemmän

Casen tela-alustaisten kaivinkoneiden 14-30-tonninen luokka uudistui.

62 Hyvää Willen päivää!

Wille esitteli uuden 375 Deltan sopivasti nimipäivän kunniaksi.

66 Tärkeässä roolissa

Fiat Ducato uudistui, eikä varustelussa ole heittäydytty kitsastelemaan.

84 Pyörillä päästäen

Zettelmeyerin pyöräpuskukoneet yhdistivät voimaa ja nopeutta.

TAPAHTUMAT

72 Lumileipurit

Tänä talvena oli jälleen veistää lunta kaivinkoneilla Juupajoen kisoissa.

78 Vahijärven hakekahinat

Hakevuori Oy:n Energiapäivä Askolan Vahijärvellä.

VAKIOPALSTAT

12 Uutiskynnys

90 Seuraavassa numerossa

W Rent tarjoaa laajasti vuokrattavaa

Wihuri Oy Teknisen Kaupan W Rent sekä RealMachineryn RealRental yhdistävät vuokraustoimintansa 14.4. alkaen. Jatkossa RealRentalin sekä Teknisen Kaupan konevuokrauksen palvelut löytyvät yhden W Rent -brändin alta.

Yhdistymisen myötä W Rent -konevuokraamo tarjoaa kattavasti koneita eri toimialoille. Valikoimasta löytyvät neljän vahvan segmentin koneet: maanrakennus, maatalous, ympäristönhuolto sekä trukit ja sisälogistiikka. W Rentiltä kerrotaankin, ettei sen tarjoamaa yhtä laajaa konseptia ole aiemmin löytynyt Suomen markkinoilta maahantuojaorganisaation toimesta.

”Uudistunut W Rent -konsepti vahvistaa Wihuri Teknisen Kaupan tarjoamaa vuokramarkkinoille ja tarjoaa asiakkaalle jatkossa neljän vahvan segmentin koneet yhden katon alta. Nopea palvelu, ammattitaitoinen myyntihenkilöstö ja laadukkaat koneet ovat avaimia, joilla olemme lunastaneet asemamme alan kärkiosaajien joukossa ja nyt laajemmalla tarjonnalla pystymme entistä paremmin palvelemaan asiakkaitamme”, sanoo W Rentin vuokrausliiketoimintajohtaja Matti Taimisto.

Yhdistymisen myötä kalustosta löytyy yli 200 kappaletta tuoreita maanrakennuskoneita ja niiden lisälaitteita sekä esimerkiksi lähes 2000 trukkia. Laajempi valikoima eri segmentin tuotteita tarjoaa asiakkaalle helppoutta ja kustannustehokkuutta vuokraustoimintaansa, yritys viestittää.

”Strategiamme mukaisesti haluamme olla kokonaisvaltainen toimija, ja nyt olemme taas sellainen. Teemanamme on, että huonoa ei myydä tai vuokrata koskaan. Kaikki meidän merkkimme edustavat alojensa kärkeä. Wihurin ydinajatuksena on aina ollut se, että asiakkaat saa hoidettua työnsä joka päivä olosuhteista riippumatta. Mottomme ’Your works gets done everyday’ konkretisoituu W Rentin kautta entisestään. Meidän asiakaskuntamme koostuu kaikenkokoisista yrityksistä ja eri alojen yrittäjistä, joiden täytyy saada työnsä tehtyä joka päivä, hyödyntäen meidän laadukkaita vuokrakoneitamme sekä palveluitamme. Tämä ajattelumalli tuodaan entistä vahvemmin mukaan myös W Rentin toimintaan”, kertoo Teknisen Kaupan toimialajohtaja Jonne Honkanen.

W Rentillä tulee olemaan viisi kiinteää vuokraustoimipistettä: Vantaa, Lempäälä, Kuopio, Oulu ja Lieto. Näiden lisäksi koneita voi vuokrata kaikista Wihurin myyntipisteistä, koska koneita toimitetaan ympäri Suomea. W Rentillä on koko maan kattava piirihuoltoverkosto, joka on sama kuin Wihurin sekä RealMachineryn jälkimarkkinointiverkosto. 

Metso Outotecilta tulossa uusi sähkökäyttöisten Lokotrackien valikoima

Metso Outotecilla on käynnissä ohjelma, jossa kehitetään uutta tela-alustaisten murskainten ja seulojen sähkökäyttöistä tuotevalikoimaa. Uuden Lokotrack-malliston koneet rakennetaan hyödyntäen ainutlaatuista tuotearkkitehtuuria, jota Metso Outotec on kehittänyt vuodesta 2020 alkaen ja jonka kokonaisinvestointi on 20 miljoonaa euroa. Kehitystyö tapahtuu suurimmaksi osaksi Metso Outotecin teknologiakeskuksessa Tampereella. 

Metso Outotecilla on kehitetty yhteistä järjestelmää sähkökäyttöistä tuotevalikoimaa varten, ja parhaillaan siirrytään ensimmäisten uusien tuotteiden suunnitteluvaiheeseen. Uusi Lokotrack-mallisto tuo valmistajan mukaan toimialalle merkittävän muutoksen liikuteltavilla laitteilla tehtävään kivenmurskaukseen ja -seulontaan. Se tukee merkittävästi Metso Outotecin Planet Positive -strategiaa ja sitoutumista ilmaston lämpötilan nousun rajoittamiseen 1,5 °C:seen. 

”Seuraavan sukupolven Lokotrack-mallisto täyttää murskaimia ja seuloja käyttävien  asiakkaidemme tarpeet, kun heidän saatavillaan on uusi, helppokäyttöinen sähköllä toimiva laite”, kommentoi Renaud Lapointe, Metso Outotecin kivenmurskausliiketoiminnan kaupallinen johtaja. ”Malliston tela-alustaisia koneita voidaan käyttää integroidun dieselgeneraattorin avulla tai kytkemällä ne ulkoiseen virtalähteeseen, mikä alentaa käyttökustannuksia ja tarjoaa asiakkaillemme mahdollisuuden hyödyntää uusiutuvaa energiaa”, hän jatkaa.  

Uusi ainutlaatuinen tuotearkkitehtuuri mahdollistaa entistä nopeamman ja ketterämmän tuotekehitystyön ja vähentää osien määrää. ”Saman arkkitehtuurin käyttäminen koko mallistossa tukee skaalautuvia ratkaisuja, jotka voi saumattomasti yhdistää ja mukauttaa eri käyttökohteita ja kapasiteettitarpeita varten. Yhtenäinen rakenne ja kehittyneet digitaaliset ratkaisut auttavat maailmanlaajuista palveluverkostoamme tukemaan asiakkaita laitteiden koko elinkaaren ajan”, kertoo Jarmo Vuorenpää, Metso Outotecin uudesta Lokotrack-tuotevalikoimasta vastaava johtaja. 

Hyvää Willen päivää!

Kuva: Koneurakointi / JP

Huhtikuun alussa nimipäiväkalenterissa on perinteisesti paikka Villelle, ja jatkossa Wihurin Tekninen kauppa viettää tässä kohdassa myös Willen päivää. 6.4.2022 nähtiin merkkipäivän kunniaksi paitsi uusi Wille 375 Delta, kuultiin myös muuta merkittävää asiaa aiheesta.

Huhtikuun kuudes päivä on kalenterissa Villen nimipäivä, ja Wihurin Tekninen kauppa on päättänyt jatkossa viettää tällä päivämäärällä myös Willen päivää, onhan näitä ympäristönhoitokoneita jo maailmalla sen verran paljon. Ja lisää tulee koko ajan, sillä tuoreimpien myyntikäyrien mukaan tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä Wille-kauppaa on lyöty lukkoon jo saman verran kuin vuonna 2021 yhteensä. Erityisesti isomman pään eli 675- ja 875-sarjojen koneet ovat kasvattaneet osuuttaan vastaamaan yhteensä lähes puolta uusien Willejen myynnistä. 875-sarjan koneiden tuotantokapasiteetti onkin jo loppuvuodeksi täynnä.

Lisää nousua haetaan myös ulkomaankaupasta, ja tämän vuoksi perinteikäs Vilakone Oy jää nimenä historiaan näillä puheilla. Jatkossa Wille-koneita ja lisälaitteita valmistaa Loimaalla edelleen sama tehdas, mutta nimi muuttuu muotoon Wille Machines Oy. Tämä on ulkomaanmarkkinoillakin helpompi käsittää, ja päätös vaihdoksesta onkin lopulta aika ilmeinen.   

375 päivittyi Deltaksi.

Uutena koneena esiteltiin odotetusti Wille 375 Delta, joka ei perusratkaisuiltaan tuo merkittäviä muutoksia verrattuna muutaman vuoden ikäiseen 375:n. Silti päivitys oli muutamastakin syystä perusteltu, eikä kyseessä ollut pelkkä facelift.

Moottoritekniikka pysyy samana, sillä aiemmassa versiossa nähty Kohlerin 42-kilowattinen ja kolmesylinterinen KDI 1903TCR oli jo Stage V -yhteensopiva ja se saa jäädä. Samoin työhydrauliikka ja ajovoimansiirto pysyvät pääsääntöisesti muuttumattomana. Delta-sarjasta tutut helposti irrotettavat ja asiakasväreihin kustomoitavat kateosat ovat sen sijaan tähän malliin uutta, samoin erilaiset kuljettavaa helpottavat apujärjestelmät kuten Smart Drive -vakionopeudensäädin, säädettävä Smart Flow -hydrauliikka ja Smart Lube -keskusvoitelu.

Myös ohjaamo on nyt samaa kuljettajan ympärille suunniteltua Delta-sarjan lähestymistapaa isolla lasiovella, runsailla valoilla ja paremmalla sisäergonomialla.   

375 Deltaan esiteltiin ainakin toistaiseksi vain tässä mallissa tarjolla oleva moottorihydrauliikan toimintojen indikointinäkymä. Se tarkoittaa sitä, että näytön käyttöliittymään ponnahtaa aina työhydrauliikan päällekytkemisen yhteydessä näkymä, joka esittää eri pumppujen ja linjojen tuotot. Tämän etuna on se, että kuljettaja voi seurata hydrauliikan toimintaa reaaliajassa, ja näin paitsi helpottaa omaa työtään, myös vahtia ettei työlaitteita mahdollisesti rasiteta liikaa ylituotolla.

Lisäksi käyttöliittymään on nyt täysin integroitu henkilönostimen hallinta, joka varmistaa visuaalisesti, että nostimen käyttö on turvallista. 

Nyt niitä saa traktorinakin.

Iso uutinen Wille 375 Deltan myötä on se, että koneen saa nyt rekisteröityä traktoriksi, jos tilausvaiheessa rastittaa haluavansa koneen traktorina. Tosin onhan Wille joskus 90-luvulla ollut traktori aiemminkin, mutta sittemmin on menty puhtaasti moottorityökoneena. Nyt tehty muutos on kysytty saavutus, joka muuttaa koneen työskentelymahdollisuuksia paljonkin. Traktorirekisteröinti mahdollistaa ensinnäkin perävaunun hyötykäytön Suomen lakien mukaisesti. Perävaunussa saa kuljettaa traktorin ollessa kyseessä muutakin kuin koneella tehtävään työhön liittyviä työkaluja. Näin ollen esimerkiksi lumen, risujen, lehtien ja muun kiinteistöhuoltotyössä kertyvän materiaalin tai vaikkapa ruohonleikkurin siirtely helpottuu traktoriksi kilvitetyn Willen vaunussa. Myös vakuutusmaksut ovat traktorilla moottorityökonetta edullisemmat. Polttoaineen suhteen traktori-Willen käytössä on oltava diesel, polttoöljyllä ajettaessa puolestaan voidaan maksaa Traficomille viiden euron päivämaksu.

Ja jos sitten verrataan perustraktoria ja ympäristönhoitokonetta ominaisuuksiltaan ja ketteryydeltään, on selkeä ero toki nähtävissä niissä tehtävissä, joihin jälkimmäinen on alusta asti suunniteltu.  

Ei mikään pikkuprojekti.

Traktorihyväksynnän saaminen Willeen ei ole kuitenkaan ollut mikään läpihuutojuttu vaan päinvastoin mittava projekti. Vaikka juuri mitään eroja ei ulkoisesti pikavilkaisulla näykään, on kone pitänyt käydä käytännössä täysin läpi yhdessä viranomaisten kanssa, kertoo Delta-sarjan kehitystiimin johtaja Jesse Suonsivu. Toisin sanoen kyseessä on iso repullinen pieniä vaatimuksia, joihin on vastattu. Eivätkä kaikki ole aivan loogisiakaan, sillä laki on aikanaan rakennettu nimenomaan perinteisen traktorin ympärille. Esimerkkinä tästä on se, että Willen hytti on nyt testattu myös kestävän koneen kaatumisen taaksepäin, ei vain sivulle, kuten työkonestandardissa. Mutta koitapa saada Wille kaatumaan selälleen samalla tavalla kuin perinteinen traktori. Muitakin vastaavia, hieman tässä konetyypissä outoja vaatimuksia ja niiden tulkintoja on pitkä lista, mutta ne on täytetty ja konetta on nyt helpompi myös myydä esimerkiksi Eurooppaan, jossa EU-traktoripykälä on valttia tässäkin työkoneluokassa. Suonsivu kertoo esimerkkinä sen, että Willen on toki saanut rekisteriin esimerkiksi Ranskassa ennenkin, mutta lumitöitä sillä ei ole saanut tehdä: Ranskassa ilmeisesti työkoneen pitää olla traktoriksi rekisteröity, ollakseen lumityökelpoinen.

Nyt Willen valikoimasta traktorina voi tilata jo 375 Deltan ja 475 Deltan, mutta tämän vuoden loppuun mennessä koko Delta-sarja on traktorikelpoisena optiona tuotannossa. 

NTC-tiivistyskalustoa Joutsasta

Joutsalainen FID Tools aloittaa NTC-tuotteiden, erityisesti maantivistyslaitteiden, virallisena maahantuojana Suomessa. 

NTC STAVEBNÍ TECHNIKA spol. s r.o. on vuonna 1991 perustettu yritys. Yhtiö sijaitsee Tšekin tasavallassa, ja sen päätoimialana on ammattilaisille tarkoitettujen maanrakennuskoneiden kehitys, tuotanto ja myynti. NTC-tuotteita käytetään laajasti Euroopassa sekä Pohjois-Amerikassa. Tuotteiden ja palveluiden laatu varmistetaan ISO 9001 -laadunvalvontajärjestelmällä.

”Uusi sopimus tukee kasvustrategiaamme. Uuden tuoteperheen avulla voimme tarjota asiakkaillemme entistä laajemmat kokonaistoimitukset. Tarjoamme myös tuotteiden huollot yhteistyöyrityksemme kautta. Tuotteiden myyntiä kehitetään verkostokumppaneiden kautta”, linjaa FID Toolsin Pekka Huikko

Hitachi uudisti suurimman pyöräalustaisen

Uusi Hitachi ZX220W-7 edustaa valmistajansa suurinta pyöräalustaista kaivinkonemallia, ja se noudattelee jo aiemmin tutuksi tulleita Zaxis-7-sarjan perusperiaatteita.  

Hitachi ZX220W-7 on Zaxis-7 perheen tuorein edustaja ja Hitachin pyöräalustaisten kaivinkoneiden suurin malli. 20-25 tonnia työpainoltaan tarjoileva ZX220W-7 on luonnollisestikin Stage V -päästöluokituksen kone. Moottoi tulee Isuzulta ja on nelisylinterinen, 5,193-litrainen 4HK1X, jonka huipputehoksi ilmoitetaan 128,4 kW 2000 kierroksella ja huippuväännöksi 670 Nm 1600 kierroksella. Jälleenkäsittelystä vastaavat hapetuskatalysaattori, hiukkassuodatin ja urearuiskutus. Valmistajan mukaan HIOS III -hydrauliikalla saavutetaan parempaan tuottavuutta ja pienempiä kulutuslukemia aiempiin malleihin nähden. Työpumppuja on kaksi, 218-litrainen ja 212-litrainen.  Ohjaamo on tietenkin myös uusi, kuten ZX-7-koneissa on jo aiemmin nähty. Akselivaihtoehtoina on joko normaalit 2550 millimetriä leveät tai leveämmät 2750 millimetrin akselit. Myös vastapainoja on valittavaksi asti, jos lisää tukevuutta halutaan. Suositeltu kauhakoko on 0,51-1,20 m3

Avescon uusi Cat-toimipiste auki Keravalla

Caterpillar-edustajana Suomessa toimiva sveitsiläinen Avesco-konserni investoi vahvasti Suomen liiketoimintaansa avaamalla uuden huippumodernin toimipisteen Keravalle. Uusi lippulaivatoimipiste aloittaa toiminnan kokonaisuudessaan huhtikuun alussa.

Avesco Oy:n päätoimipiste on muuttanut Keravalle ja kaikki toiminnot Vantaalta siirtyvät 1.4.2022 mennessä kokonaisuudessaan uuteen lippulaivatoimipisteeseen, joka sijaitsee Keravan Saviolla logistisesti hyvällä paikalla Lahdentien ja pääradan välissä. Uusi osoite on Karhuntassuntie 5, Kerava.

Rakennustyöt aloitettiin marraskuussa 2020 ja varsinainen toiminta uudessa toimipisteessä käynnistyy huhtikuun alussa. Kaikki Vantaalla toimineet varaosapalvelut sekä varaosamyynti ovat jo siirtyneet uuteen osoitteeseen aiemmin.

Rakennuspinta-alaa kolmen hehtaarin tontilla sijaitsevassa uudessa toimipisteessä on yhteensä 9000 m². Pinta-alasta 3800 m² on varattu Avesco Suomen keskusvaraston käyttöön, jonka valikoimasta löytyy yli 35 000 nimikettä. Koneiden korjaamo- ja huoltotiloille sekä komponenttikorjauksille ja peruskunnostuksille (esim. moottorit ja hydrauliikka) on varattu yhteensä 3500 m². Korjaamo- ja huoltotiloihin mahtuu koneiden koosta riippuen 16-24 konetta. Lisäksi samalla tontilla sijaitseva 570 m² pinta-alan omaava erillinen rakennus pitää sisällään metalli- ja maalaustyöt sekä kaksi pesuhallia.

Uudesta toimipisteestä 1500 m² on varattu toimistotiloille, jossa sijaitsevat Avescon valtakunnalliset tukitoimet, kuten taloushallinto, yritysjohto, markkinointi, hankinta, logistiikka, takuukäsittely, IT-tuki ja koulutustilat. Ympäristö on huomioitu uudessa toimipisteessä siten, että rakennus on suunniteltu mahdollisimman energiatehokkaaksi. Lisäksi toimipisteelle on tehty laaja ympäristöselvitys esimerkiksi hulevesien, melun ja liikenteen osalta. Keravan uusi toimipiste työllistää yli 120 henkilöä, eli noin puolet koko Avescon Suomen henkilöstöstä. Uuden toimipisteen toimintoja ovat edellä mainittujen lisäksi uusien koneiden myynti, vaihtokoneiden myynti, koneiden vuokraus, Cat-generaattorit sekä varaosamyynti. Avescon vahvan panostuksen taustalla on konsernin Suomessa näkemä myynnin ja palveluiden kasvupotentiaali.

”Tavoitteenamme on Caterpillar-liiketoiminnan ja markkinaosuuden selkeä kasvattaminen Suomessa, jossa olemmekin onnistuneet viime vuosina hyvin konemyynnin osalta. Konemyynnin ja konekannan kasvu tukee samalla palvelujemme, kuten huoltojen ja varaosien vahvaa kysyntää. Ykkösasioita tarjoamiemme palvelujen osalta ovat tavoitettavuus ja niiden saatavuus kaikissa tilanteissa, sekä tietenkin henkilökunnan jatkuva koulutus. Uusi Keravan toimipisteemme onkin tilojen puolesta mitoitettu 20-30 % kasvuvaralla koko liiketoimintaamme”, kertoo Avesco Oy:n toimitusjohtaja Teemu Raitis.

Trelleborg myy rengastoimintansa Yokohamalle

Ruotsalainen Trelleborg-konserni on ilmoittanut myyvänsä koko Trelleborg Wheel Systems -yksikkönsä japanilaiselle Yokohama Rubberille. Kaupan arvo on noin 2,1 miljardia euroa.

Trelleborg AB myy rengassektorin yksikkönsä eli Trelleborg Wheel Systemsin japanilaiselle Yokohama Rubber Co. Ltd.:lle. Yritykset tiedottivat kaupan toteutumisesta 25.3.2022. Kaupan hinta on noin 2,1 miljardia euroa.
Viime vuosina Trelleborgin rengasyksikkö on kasvanut huomattavasti, tuplaten kokonsa ja kasvattaen tuottavuuttaan. Osana tätä prosessia ovat olleet merkittävät yritysostot, kuten Mitas-rengasmerkin hankkiminen. Nyt tämä koko ns. off-road-rengaspaketti myydään japanilaiselle Yokohamalle, jolla tämä vastaava rengassektori on myös ennestään tuttu. Kauppa käy vielä läpi viranomaisten hyväksymisprosessin, mutta sen uskotaan valmistuvan vuoden 2022 jälkipuoliskolla. Siihen asti Trelleborg Wheel Systemsin toiminta jatkuu pääsääntöisesti kuten tähänkin asti.

AdBluen saatavuus paranemassa

Huoltovarmuuskeskus kertoo käyneensä aktiivista vuoropuhelua AdBluen valmistajien ja jälleenmyyjien kanssa toimenpiteistä lisäaineen saatavuuden varmistamiseksi. Merkittäviä saatavuushaasteita ei tällä hetkellä enää nähdä ja AdBluen saatavuus kyetään turvaamaan riittävästi markkinatoimijoiden toimenpiteillä. Hamstrausaalto näkyy kuitenkin yhä myynnissä.

Huoltovarmuuskeskus kertoo, että AdBluen saatavuustilanteen arvioimisessa sekä toimenpidetarpeiden tunnistamisessa on AdBluen valmistajien ja jälleenmyyjiltä saatavan tiedon lisäksi hyödynnetty Huoltovarmuusorganisaation poolien kautta saatavaa tilannetietoa eri toimialojen erityistarpeiden tunnistamiseksi.

Huoltovarmuuskeskuksen muodostaman uusimman tilannekuvan perusteella merkittäviä saatavuushaasteita ei tällä hetkellä enää nähdä ja AdBluen saatavuus kyetään turvaamaan riittävästi markkinatoimijoiden toteuttamin toimenpitein. Tilannetta on kuitenkin seurattava edelleen tehostetusti ja varauduttava samalla myös tilanteiden muutoksiin.

Lähipäivien aikana paikallisia ja tilapäisiä saatavuuspuutteita voi edelleen esiintyä lähinnä ilmenneestä hamstrauksesta johtuen. Yleisesti AdBluen saatavuutta on kuitenkin jakeluasemilla kyetty parantamaan viikonlopun ja alkuviikon aikana.

Huoltovarmuuskeskus on myös käynyt taustoittavia keskusteluita pakokaasujen puhdistuslaitteistojen valmistajien kanssa. Liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) mukaan kansallisessa lainsäädännössä ei voida väliaikaisesti sallia AdBlue-järjestelmän ohittamista. EU:n päästörajoja koskeva sääntely edellyttää AdBlue-liuoksen tai vastaavan päästöjä vähentävän järjestelmän käyttöä. Vaatimus perustuu EU-asetukseen, joka ei salli poikkeuksia, joten asiasta ei voida Suomessa väliaikaisestikaan säätää toisin. Tämän hetkisten tietojen mukaan EU:ssa ei ole valmisteilla poikkeusasetusta asiasta.

2,310tykkääjääTykkää