Petteri Eronen on nimitetty Volvo Construction Equipment Finland Oy:n toimitusjohtajaksi ja johtoryhmän vetäjäksi 12.9.2022 alkaen. Lisäksi hän vastaa Volvo Construction Equipment Finlandin Suomen jälleenmyyntitoiminnoista.
Volvo CE Finland tiedottaa, että Petteri Eronen tuo Volvolle pitkän ja monipuolisen maanrakennuskonekaupan kokemuksensa. Hän uskoo vahvasti jatkuvaan kehitykseen ja haluaa olla lähellä henkilöstöä ja asiakasrajapintaa.
”Olen ilolla seurannut Volvon matkaa kehittyvänä ja tulevaisuuteen panostavana yrityksenä. Markkinoiden laajin hybridi- ja täyssähkökoneiden mallisto osoittaa konkreettiset panostukset rakentaa parempaa huomista. Haluamme olla paras kumppani asiakkaillemme Volvo CE:n filosofian mukaisesti: ’Together we are Building Tomorrow’. Yhdessä osaavan ja ammattitaitoisen henkilökunnan kanssa tavoitteemme on olla alan markkinajohtaja Suomessa”, Petteri Eronen kertoo.
Petteri siirtyy Volvo Construction Equipment Finlandille Wihuri Oy Teknisestä Kaupasta, jossa hän työskenteli liiketoiminnan kehitystehtävissä. Tätä ennen hän työskenteli RealMachineryllä eri johtotehtävissä.
Videolla päästään katsomaan, miten asfaltinpohjia voidaan tehdä ympäristökoneen ja varsin fiksusti kehitellyn kauharatkaisun avulla. Kauhoja on ollut käytössä jo vuosia Oulun seudulla Kiinteistöhuolto Jurvelinilla, ja niillä on tehty lukemattomia pihoja.
Koneurakointi-lehden numerossa 6/2022 tutustumme varsin mielenkiintoiseen ja käytössä kätevään kauharatkaisuun. Tällä kauhamallilla on tehty Oulun seudulla tuhansia pihoja valmiiksi asfaltinpohjiksi, ja kaikki sujuu kätevästi Willellä. Koneiden ympärivuotisen työllistämisen ympäriltä liikkeelle lähtenyt kehitystyö on edennyt malli mallilta isompiin kauhoihin, ja koko tarinan voit lukea elokuun lopun lehdestä.
Ponsse julkisti eilen Vieremällä melkoisen saavutuksen, kun esiin marssitettiin täyssähköiseen voimansiirtoon perustuva metsäkone EV1. Palaamme asiaan myöhemmin laajan artikkelin muodossa lehdessä, mutta käydään tässä perusasiat läpi, sillä aihe vaatii varmasti sulattelua.
Ponsse EV1 on Buffalo-kokoluokan, eli noin 15 tonnin kuormankantokapasiteetin ajokone. Se perustuukin paljotli Buffaloon, mutta koko voimalinja on laitettu uusiksi. Tässä kolme vuotta kestäneessä projektissa on hyödynnetty EPECin osaamista, ja esimerkiksi tehonjakoyksikkö ja voimalinjan ohjausyksikkö ovatkin tämän yhteistyön tulosta.
Ja sitten se ydinasia. Kyllä, koneessa on dieselmoottori. Se ei silti ole varsinaisesti hybridikone, sillä nelisylinterisen Mersu-dieselin tehtävänä on ladata 31,5 kWh:n akustoa tarpeen vaatiessa. Käytännössä akustolla voi ajaa latausten välillä ilman polttomoottoria noin 15-20 minuuttia ja vastaavasti suunnilleen sama aika menee lataamisessa. Latauksessa tämä ns. range extender -moottori käy vakiokuormalla ja kone kuluttaa kokonaisuudessaan näin ollen noin 20% vähemmän polttoainetta normaaliin Buffaloon verrattuna. Silti esimerkiksi vetovoimat pyörillä ovat kovempaa luokkaa.
Toinen, Ponssen moneen kertaan esiin tuoma näkökohta on se, että tekniikan kehittyessä esimerkiksi vetyä kohti, dieselmoottori on korvattavissa jollain muulla voimanlähteellä.
Eli kyseessä ei ole dieselmoottori, jonka jatkeena ovat akut, vaan akut joiden käyttöaaikaa pidennetään dieselmoottorilla. Koneessa on myös normaali sähköauton latauspistoke ja on-board-laturi, mutta tämä on lähinnä testikoneen ominaisuus. Tarkoitus ei ole ladata konetta piuhan päässä.
Neljä moottoria ja akut takana.
Koneessa on neljä sähkömoottoria. Yksi vastaa etupään mekaanisesta vedosta, toinen takapään mekaanisesta vedosta, kolmas pyörittää nosturin hydrauliikkaa, neljäs toimii generaattorin ominaisuudessa. Testiarvioiden mukaan nosturin käytös on sähkömoottorilla pyöritettävän hydrauliikan ansiosta aiempaa tarkempi ja nopeampi, sillä hydrauliikkaan saadaan vastetta heti. Käytännössä hydrauliikka on sama kuin Buffalossa, mutta pumppu on kierrostilavuudeltaan pienempi johtuen sähkömoottorin suuremmasta kierrosluvusta.
Akusto sijaitsee tällä hetkellä takarungossa, joka näkyy koteloinnin kasvaneena kokona. Kyseessä on litiumtitanaattioksidikemiaan perustuva ratkaisu, ja lämmönhallinta on hoidettu kompressoritoimisella nestejäähdytyksellä.
Sähköinen voimansiirto tulee mahdollistamaan myös lukuisia ominaisuuksia, joita ei aiemmin ole voitu esimerkiksi ajoon toteuttaa, ja nämä tulevat olemaan luultavasti yksi kärki, joilla aikanaan valmista konetta tullaan myös markkinoimaan.
Tästä kohti tuotantomallia.
Vaikka kaikki komponentit ovat jo valmiina tuotantoon, ei kone ole vielä lähdössä sarjavalmistukseen. Kone vaatii vielä testausta, eri ratkaisujen hieromista loppuunsa ja kokonaispaketin tuotteistusta. Myös sähköinen harvesteri on luonnollisesti myös jollain tasolla nostettu pöydälle Vieremällä, mutta Ponsselta ei asiaa kommentoida sen laajemmin: ratkaisut ovat sen verran erilaisia, että ajokone ja moto ovat hyvin erilaiset projektit. Mielenkiintoinen sivujuonne on myös se, että tätä samaa EPECin teknologiaa voidaan käyttää muissakin sovelluksissa, kuten vaikka kaivos- ja maansiirtokoneissa. Ja näitä lankoja on kuulemma jo viriteltykin, joskaan asiakkaiden nimiä ei voida vielä mainita. Mutta kyse ei ole siis pelkästä metsäkoneteknologiasta vaan laajasta ratkaisupaketista, joka on tarjolla muillekin toimijoille.
Arvio mahdollisesta EV1:n – tai mikä lopullinen nimi tuleekaan olemaan – tuotannon aloittamisesta liikkuu jossain kahden vuoden säteellä, ja hintakin on tässä vaiheessa vielä arvoitus. Tulevaisuus on kuitenkin otettu Ponssella selvästi haltuun, sillä paineet metsäyhtiöiden ja asiakkaiden suunnalta ovat siinä, että vähäpäästöistä ja hiilineutraalia kalustoa täytyy olla saatavilla.
”Teknologia kehittyy vauhdilla ja se antaa valtavasti mahdollisuuksia kehittää ratkaisujamme edelleen, jopa yllättäviin suuntiin. Olemme tehneet yhdessä teknologiayhtiömme Epecin kanssa valtavasti töitä tämän konseptin mahdollistamiseksi. Samalla molempien yhtiöiden kyvykkyys on kehittynyt erittäin hienosti tämän projektin aikana ja olemme oppineen paljon uutta. Tämä teknologialanseeraus on kurkkaus tulevaisuuteen, ja yksi ratkaisu sähköisen voimansiirron mahdollisuuksista. Kestävä kehitys on selkeä tulevaisuuden menestystekijä Ponssella. Haluamme kehittää ratkaisujamme ja Epeciä voimakkaasti eteenpäin. Strategiamuutoksemme Epecissä on ollut onnistunut ja olemme erittäin iloisia Ponssella Epecin hienosta kehityksestä”, kertoo Ponssen toimitusjohtaja Juho Nummela.
John Deeren karttaohjelmistot, eli TimberMatic Kartat ja TimberManager ovat olleet uusien G-sarjan motojen ja ajokoneiden vakio-ominaisuus jo neljän vuoden ajan. Järjestelmien luomat mahdollisuudet ovatkin saaneet laajalti kiitosta, ja koska hyvääkin kannattaa kehittää, John Deere Forestry vie karttaohjelmistot sananmukaisesti uusille tasoille.
Vuonna 2018 esitellyt TimberMatic Kartat ja TimberManager ovat edistyneitä ohjelmistoja, jotka tarjoavat John Deere -metsäkoneiden käyttäjille lukuisia ominaisuuksia arkipäiväisessä työssä. Monipuolisissa ohjelmistoissa on valtavasti hyödyntämismahdollisuuksia, ja kaikkien, nyt jo monille tuttujen, ominaisuuksien laaja esittely tässä välissä ei liene tarpeen. Kerrataan kuitenkin hieman erityisesti sitä yleisimmin käytettyä versiota eli TimberMatic Kartat -ohjelmistoa. Se perustuu paikkatietojärjestelmän ja hakkuukoneen erilaisten anturointien sekä mittalaitteen perusteella rakennettavaan tietoon siitä, missä kone hakkaa ja minkälaista puutavaraa se tuottaa. Kartalle tallentuu esimerkiksi koneen kulkema uratieto sekä tehtyjen puiden sijainti, laji ja kuutiomäärä pöllikohtaisesti.
Lisäksi kartta mahdollistaa helppokäyttöiset laskentamahdollisuudet ja erilaiset tietomerkinnät, kuten vaikkapa pehmeästä maastokohdasta ilmoittamisen tai mitä mieleen tuleekaan.
TimberMatic Kartat on nimenomaan ajokoneen toimintaa optimoiva järjestelmä. Hakkuukoneen kuljettajan ei tarvitse tehdä järjestelmän tiedontallennuksen suhteen yhtään mitään, sillä tieto välittyy mittalaitteelta automaattisesti datayhteyden kautta pilvipalvelimelle ja sieltä kuormatraktorille. Ajokoneen kuljettaja voi sitten tämän tiedon perusteella hakea maastosta esimerkiksi tiettyä ajettavaa lajia, hangen alla olevia puita tai suunnitella järkevintä reittiä. Sekä tehdä lukuisia muita päätöksiä. Samalla esimerkiksi laanille ajetun puun määrä on reaaliaikaisessa seurannassa.
Paljon etuja yhdessä nipussa. Ja nyt tätä järjestelmää on päivitetty melkoisella loikalla. G-sarjan koneiden asiakkaat saavat sovelluksen uudet päivitysversiot aina veloituksetta käyttöönsä. Järjestelmä voidaan myös jälkiasentaa laitteistovaatimukset täyttäviin vanhempiin koneisiin, ja uusien karttatasojen myötä se ajaakin yhä enemmän paikkaansa modernissa, tehokkuutta ja helppoutta hakevassa puunkorjuussa.
Uudet, älykkäät karttatasot on kehitetty erityisesti metsäkoneyrittäjien ja koneiden kuljettajien tarpeisiin. Aikaisemmin TimberMatic Kartat ovat palvelleet ensisijaisesti kuormakoneen kuljettajia harvesterin mittalaitteen keräämän tiedon ja kaadetun puuston tarkan sijainnin ansiosta. Uudet karttatasot tarjoavat harvesterin kuljettajalle selkeän ennakkotiedon korjuukohteen maastosta ja puustosta.
Karttatasot mahdollistavat entistäkin tarkemman, laadukkaamman ja myös mielenkiintoisemman työn suunnittelun. Uusilla tasoilla korjuusuunnitelman laatiminen esimerkiksi ajouraverkon rakenteen ja urien suuntien suunnittelussa mahdollistuu varsin helposti. Jo ennakkoon käden ulottuvilla oleva tieto maaston muodosta, kosteudesta, puuston pituudesta ja puulajeista helpottaa myös motokuskin työtä aivan uudella tavalla. Sujuvamman ja tuottavamman työn lisäksi uudet tasot voivat myös auttaa toteuttamaan työtä luonnon monimuotoisuutta säästäen. Ja nyt jos koskaan myös polttoaineenkulutuksella on merkitystä, ja kun ajomatkat metsässä saadaan suunniteltua mahdollisimman taloudellisiksi, myös polttoaineen kulutus pienenee.
Suomesta aloitetaan. Jos nämä kuulostavat suurilta lupauksilta, on tietenkin mielenkiintoista nähdä, mitä John Deere sitten todella tarjoaa. Perusjärjestelmän toimivuutta ei oikein enää tässä neljän vuoden jälkeen osaa arvella, se kun tuntuu olevan todella painetestattu ja kehitetty ratkaisu. Tietenkin joitain muutoksia on varmasti ”pellin allekin” tehty, mutta toimintaperiaate on pysynyt perusasioiltaan samana, eli siihen ei tarvitse nyt puuttua. Tasoja voi toki myös käyttää päällekkäin aina sen mukaan, mitä käyttäjä kulloinkin keksii tarvita.
Ja kuten mainittua, nämä uudet karttatasot päivitetään ilmaiseksi TimberMatic Kartat -ohjelmaan sekä TimberManager -pilvipalveluun, ja suomalaiset John Deere -asiakkaat saavat ensimmäisenä käyttöönsä nämä tasot. Kartat kattavat koko Suomen pinta-alan. John Deere Forestry esittelee uusia karttatasoja Metkossa havainnollisesti, joten kannattaa käydä katsomassa.
Metsänkäyttöilmoitukset ja puulajikartta
Metsänkäyttöilmoitukset yhdistettynä puulajikarttaan antavat hyvän perustan suunnitella luontevat paikat säästöpuuryhmille tai riistatiheiköille. Hakkuualueen rajan takana olevan puuston tiedot helpottavat hakkuukoneen kuljettajaa, kun lähestytään alueen rajaa. Puulajikartalla näkyy myös aikaisemmin tehdyn harvennuksen ajourat.
Maastokartta vinovalolla ja varastointikelpoisuuskartta
Kartta näyttää maaston eri muodot. Maastokartta vinovalolla yhdistettynä Varastointikelpoisuus -karttaan tuo esiin parhaiten tienvarsivarastointipaikoiksi sopivat alueet.
Puuston pituus
Kartta näyttää puuston pituuden jopa yksittäisen puun tarkkuudella. Pituuskartalla näkyy myös aikaisemmin tehdyn harvennuksen ajourat.
Harvennuspoistuma
Kartta näyttä puuston määrän verrattuna optimaaliseen kasvatustiheyteen. Väriskaala kertoo harvennustarpeen kyseisessä kohteessa.
Puustotiedot
Leimikon ennakkosuunnittelussa ja korjuun aikatauluttamisessa hakattavan kuvion puustokertymä on oleellinen asia. Kartalla näkyy käsiteltävän alueen kokonaismottimäärä sekä kuutiomäärä puulajikohtaisesti (kuusi, mänty ja lehtipuu). Kartalla voi esimerkiksi määrittää hakkuutavan (päätehakkuu, ensiharvennus, toinen harvennus tai kiertoaikaa pidentävä harvennus) ja nähdä huomattavankin tarkan arvion poistumasta valitulla hakkuutavalla.
Ajokelpoisuuskartta
Kartalla näkyy kosteuskartan lisäksi jyrkkien rinteiden korostus. Kartan perusteella on helppo arvioida esimerkiksi korjuukelpoisuutta kesäaikaan, valita parhaat ajoreitit korjuun aikana ja suunnitella ajouraverkon rakenne.
Näkyvyyskartta
Kartta antaa ennakkotietoa leimikon raivaustarpeesta. Näkyvyysmittaus on tehty aineistoon 1,3 metrin korkeudelta.
Hitachin koneita on aikaisemminkin varusteltu purkukäyttöön, mutta tänä syksynä esitellään Hitachi ZX400MC-7, joka avaa täysin uuden tehdasvalmiiden Hitachi-purkukoneiden valikoiman. Varustelusta vastaa saksalainen KTEG.
Hitachin koneisiinkin on ollut mahdollista rakentaa pikakiinnitteinen purkupuomisto, ja tässä lajissa on jo pidempään kunnostautunut saksalainen KTEG, eli Kiesel Technologie und Entwicklung GmbH. Sinänsä yhteistyö Hitachin ja KTEGin välillä ei ole suinkaan kaukaa haettua, sillä Kiesel-emoyhtiöllä on Saksassa hoidossaan Hitachin rakennuskoneiden maahantuonti. Nyt yhteistyössä toteutetut purkupuomistovaihtoehdot, 30° kallistettava, suojattu ohjaamo ja levennettävä alavaunu ovat keinoja, joilla perusmallin Hitachi ZX350LC-7 rakentuu jo tehdastilauksesta purkukoneeksi saaden virallisen Hitachi-mallimerkinnän ZX400MC-7.
Pikakiinnitettäviä puomistovaihtoehtoja on neljä: monopuomi, taittopuomi ja kaksi korkeapurkupuomia ulottumiltaan 21 ja 24 metriä. Puomiston vaihto voidaan toteuttaa kuten purkukoneissa kuuluukin: helposti ja nopeasti, ilman kuljettajan poistumista ohjaamosta. Tyvipuomissa, johon halutut jatkot kiinnitetään, on kolme nostosylinteriä.
Eikä siinä vielä kaikki. Tukevuuden ehdoilla täytyy tämän työlajin koneissa mennä, ja senpä takia alavaunu on hydraulisesti levitettävää mallia. 600-millisillä lapuilla alavaunun leveys on minimissään 3 000 millimetriä ja leveimmillään 4 300 millimetriä. Alavaunu on myös normaalia ZX350-versiota pidempi.
Tukevuutta tarkkaillaan tietenkin myös antureilla, eli kuormamomenttia valvotaan ja tarvittaessa riskitilanteesta myös varoitetaan. Lisävastapainojakin on saatavilla.
Käytettävien työkalujen painot pikakiinnike mukaan luettuna ovat monopuomille 4 000 kg ja taittopuomille 5 000 kg. 21 metriin voi viedä 4 000 kiloa ja 24 metriin 3 000 kg.
Moottorina koneessa on 6-sylinterinen 210 kilowattinen Isuzu ja hydrauliikkaa hoidetaan kolmella pumpulla: työlaitelinjaan 1 x 260 litraa minuutissa ja muuhun sähinään 2 x 288 litraa minuutissa.
Työpainoa peruskoneella on noin 43 tonnia, ja tähän päälle sitten puomiston ja purkutyökalujen paino tapauksesta riippuen. Monopuomi painaa 5 630 kg, taittopuomi 8 000 kg, lyhyempi taittopuomi mallia HRD21M painaa 13,5 tonnia ja pidempi taittopuomi HRD24M 11,5 tonnia.
Hitachi ZX400MC-7 esitellään yleisölle Baumassa, ja tämä on yksi kolmesta uudesta KTEGin kanssa tehdystä purkukoneesta: tarjolle tulee myös isompi ZX600MC-7 jopa 34 metrin korkeusulottumalla sekä jälkikäsittely- ja pulverointikäyttöön suunnattu ZX390TC-7.
Valtran viides traktorisukupolvi täydentyy nyt valmiiksi kokonaisuudeksi, kun aivan uusi Q-sarja sijoittuu T- ja S-sarjojen väliin.
Q-sarjasta on kuultu huhuja jo hyvän aikaa, ja nyt tämä Suomessa suunniteltu, kehitetty ja valmistettu traktori on valmis esittelyyn. Kyseessä on erityisesti suurille maatiloille ja suorituskykyistä traktoria käyttäville urakoitsijoille kohdennettu kone 230–305 hv luokassa.
Moottorina traktorissa on, pitkäiskuinen 7,4-litrainen AGCO Power. Sen kerrotaan tarjoavan suurimman iskutilavuuden tämän kokoluokan traktoreissa. Maksimivoima saavutetaan hyvin alhaisilla kierroksilla, 1850 r/min, ja maksimi vääntö pysyy yllä 1000 r/min – 1500 r/min vaihteluvälillä, joka valmistajan mukaan varmistaa luotettavuuden ja polttoainetaloudellisuuden. Voimansiirrossa ahkeroi AGCO CVT-vaihteisto ja sen toiminta on Valtran mukaan selkeää. Q-sarjan elektroninen vaihteiston hallinta valitsee automaattisesti alimman mahdollisen työhön sopivan moottorin kierrostason, jolla saavutetaan alhainen polttoaineen kulutus ja joka jakaa voiman sopivasti hydrauliikalle, voiman ulosottoon tai vaihteistoon. Kuljettaja voi helposti säätää itselleen tai työhön parhaiten sopivat säädöt. Kuormitusherkkyyttä voidaan säätää ekologisempaan ajoon tai intensiivisempään työskentelyyn, eli säästämään joko polttoainetta tai aikaa.
Q-Valtran paino on pyritty optimoimaan sopivaksi kohderyhmälle. 9200 kilon paino suojaa maata tiivistymiseltä, ja suurin kokonaispaino eli 16 000 kiloa takaa raskaan kuorman vetämisen laillisesti. Mitoiltaan Q-sarjan mainitaan olevan kompakti, matala ja pitkä. Painopiste on matalalla, joka tekee Q:sta erittäin vakaan. Aires-ilmajousitus yhdistettynä pitkään akseliväliin lisää vetovoimaa ja vähentää pomppuisuutta. Pito lisääntyy ilmajousituksen nopean reagoinnin ansiosta. Maantienopeuksissa voima siirtyy tiehen, joka tarkoittaa nopeaa ja pehmeää kiihdytystä. Ohjaamo ja etuakseli ovat molemmat ilmajousitettuja, joka takaa pehmeän ajon missä tahansa ympäristössä, missä tahansa lämpötilassa, joko niittämässä kuumana päivänä tai lumitöissä talvella.
Q-sarja voidaan yksilöidä Valtra Unlimitedilla esimerkiksi ohjaamon päivityksillä, traktorin värillä tai erityisillä ominaisuuksilla urakointiin pellolla tai tiellä. Q-sarjan Valtrat voidaan myös varustella automaattivoitelulla, ja työtä helpottava ominaisuus on myös älykäs rengaspainejärjestelmä. LED-etuvalot ovat integroitua mallia kotiinsaatto-ominaisuudella sekä tasaisella valokuviolla, ja ne syttyvät automaattisesti yli 25 km/h ajonopeudessa.
Älyviljelyominaisuudet ovat luonnollisesti osa modernia traktoria, ja Q-sarjassa on tarjolla Valtra Connect -etätelemetriapalvelun ja helppokäyttöinen töiden hallinta, joka mahdollistaa FMIS-toiminnanohjausjärjestelmän ja Agrirouter-liittämisen. Kaikkia älymaanviljelyn ominaisuuksia hallitaan Q:ssa SmartTouch-käyttöliittymällä. Työt voidaan tallentaa niin, että tarvitaan vain muutama sipaisu ja napautus työn aloittamiseen. ISOBUS-ominaisuudet varmistavat tarkimman ja tehokkaimman lopputuloksen. Auto U-pilotin ja SmartTurnin yhdistelmä lisää entisestään Q-sarjan helppokäyttöisyyttä käännöksissä, vapauttaen kuljettajan keskittymään täysin työkoneeseen ja käsillä olevaan tehtävään. Kuljettaja voi valita automaattisten kääntökuvioiden välillä minimoidakseen maan tiivistymistä ja lisätäkseen vauhtia ja tehokkuutta.
Q-sarjan tuotanto alkaa syksyllä 2022 ja ensimmäiset traktorit toimitetaan asiakkaille lokakuusta alkaen. Enemmän tietoa Q-sarjasta tullaan paljastamaan Q-sarjan julkisen lanseerauksen yhteydessä 2. syyskuuta 2022.
“Q-sarja on korkealaatuinen traktori isolla Q:lla, kuin ’quality’. Ja asiakkaamme ansaitsevat korkealaatuista palvelua. Taataksemme parhaan traktorikokemuksen, Valtralla on nyt oma sertifikaatti Q-sarjan jälleenmyyjille”, sanoo Valtran myyntijohtaja Matti Tiitinen.
Valtran Q-sarjan jälleenmyyjät on koulutettu erityisasiantuntijoiksi myynnissä ja asiakkaiden palvelemisessa. Varaosien saatavuus, huoltosopimukset ja joustavat rahoituspalvelut ovat myös näiden jälleenmyyjien erityisosaamisalueita. Lisäksi Q-sertifioidut jälleenmyyjät pyrkivät takaamaan maksimoidun työskentelyajan käyttämällä viimeisimpiä etäyhteydellä toimivia diagnostiikkatyökaluja, joilla voidaan ennakoida tulevia huollon tarpeita asiakkaalle parhaiten sopivaan ajankohtaan. Traktorin luovutuksessa asiakkaalle kiinnitetään erityistä huomiota siihen, että Q-sarjan traktori on varmasti sopiva asiakkaan työkoneiden kanssa ja kaikki älymaaviljelyn kapasiteetti on käytössä ensimmäisestä päivästä lähtien.
Kotimaisen metsähakkeen käyttö tulee jatkossa lisääntymään arvioiden mukaan entisestään, mikä nostaa oleellisesti Suomen energiaomavaraisuutta, mahdollistaen osaltaan korkealle asetettujen uusiutuvan bioenergian käytön tavoitteiden saavuttamisen. Volyymien kasvaesssa alan urakointi keskittyy yhä suurempiin yksiköihin.
Jo 20 vuotta alalla toiminut ja vahvassa kasvussa oleva, Askolassa pääpaikkaansa pitävä Hakevuori Oy on ostanut 20.6.2022 hauholaisen Hakevelhot Oy:n osakekannan yrittäjä Mika Eerolalta. Toteutunut osakekauppa mahdollistaa Hakevuoren ja Hakevelhojen tiiviin yhteistyön Etelä-Suomen alueella sekä antaa logistisia etuja metsäenergiaurakoinnissa. Hakevelhot jatkaa omana osakeyhtiönään ja Mika Eerola vastaa Hakevelhojen työnjohdosta vahvalla alan kokemuksellaan.
Aiemmin orgaanisesti kasvaneen Hakevuoren laajentuminen yrityskauppojen kautta alkoi maaliskuussa 2022, jolloin yritys hankki Juvalta kotoisin olevan pitkän linjan haketusyhtiön SM-Team Oy:n hakeliiketoiminnan.
Näiden kahden yrityskaupan jälkeen Hakevuori-konsernin haketusmäärä tulee olemaan vuositasolla kaksi miljoonaa irtokuutiota ja kapasiteettia löytyy aina 2,5 miljoonan irtokuution toimittamiseen asiakkaiden kasvaviin tarpeisiin. Kaluston rungon muodostaa 20 haketusyksikköä, joilla operoidaan pääasiassa metsäpäässä sekä osittain terminaaleissa. Hakkeen kuljetukset lämpö- ja voimalaitoksille tapahtuvat 40–45 ajoneuvoyhdistelmällä. Toimialueena on Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Etelä-Karjala, Kymenlaakso ja Etelä-Savo.
Hakevuoren toimialaan kuuluu lisäksi energiapuun hankinta, hakkeenmyynti, puunhankinta, puunkorjuu, sekä puunmyynti. Lisäksi tehdään suurten rakennettavien tonttien puuston poistoa sekä tienvarsien raivauksia. Liikevaihdoltaan 26-30 miljoonan euron Hakevuori-konsernin palveluksessa on tällä hetkellä 55 ammattitaitoista henkilöä ja lisäksi työllistetään saman verran alihankkijoiden henkilöstöä.
Kymen Nostokone Oy on 30.6.2022 allekirjoitetulla liiketoimintakaupalla myynyt yhtiön liiketoiminnan Sjöman Helsingin Nosturit Oy:lle. Liiketoiminta siirtyi maanantaista 4.7.2022 lähtien.
Yrityskaupan tarkoituksena on jatkaa, vahvistaa ja kehittää Kymen Nostokoneen toiminta-alueellaan harjoittamaa vakaata ja pitkäjänteistä liiketoimintaa. Osapuolet vakuuttavat, että Kymen Nostokoneen pitkää historiaa ja jo vuodesta 1955 alkanutta kymenlaaksolaista perheyritystoiminnan perinnettä kunnioittaen yritystoiminnan muutos ja kehityskulku jatkuu entistä vahvempana. Yhtiöiden välisissä kauppaneuvotteluissa on käyty läpi erityisesti yhtiöiden keskenään samankaltaista liiketoimintakulttuuria ja palvelukonseptia edellytyksenä onnistuneelle toimintojen jatkamiselle kaupan jälkeen. Tärkeimpänä voimavarana molemmat yritykset näkevät työntekijänsä. Liiketoimintakaupalla ja tulevalla yhteistyöllä yhtiöt hakevat laajaa pohjaa toimintojen pitkäjänteiseen, asiakas- ja ihmiskeskeiseen kehittämiseen.
”Pitkäjänteinen, asiakaskeskeinen operointi tämän päivän nosturimarkkinoilla edellyttää toiminnan jatkuvaa kehittämistä ja investointeja. Totesimme, että meille luontevin tapa tähän on etsiä mahdollisimman sopiva kumppani. Halusimme nosturitoiminnalle partnerin, jonka toiminta takaa asiakkaille aina tehokkaampaa ja monipuolisempaa palvelua sekä työntekijöillemme kehittyvän ja edistyneen työnantajan. Sjöman oli meille tähän luontevin kumppanivalinta”, toteaa Kymen Nostokoneen toimitusjohtaja, yrittäjä Olavi Metsola.
”Haluan kiittää yrittäjäpariskunta Olavi Metsolaa ja Maria Sonntagia heidän tekemästään työstä, jonka nöyrästi otamme vastataksemme. Olavi ja Maria ovat lupautuneet avustamaan ja konsultoimaan toiminnassa myös jatkossa, ja käytämme mielellämme heidän alueellista asiantuntemustaan. Toivotamme kaikki Metsolan työntekijät lämpimästi tervetulleiksi yhteisöömme. Tässäkin kaupassa uskon, että yksi plus yksi on enemmän kuin kaksi”, lausuu puolestaan Sjöman Helsingin Nosturit Oy:n toimitusjohtaja ja yrittäjä Jan Sjöman.
Vuonna 1931 perustettu Suomen Autoteollisuus Oy, Sisu Auto, on kuluneiden yhdeksän vuosikymmenen aikana tuottanut runsaat 50 000 raskasta SISU-kuorma-, -erikois- ja sotilasajoneuvoa. Nyt yritys edistää kehitysohjelmaansa uuden toimitusjohtajan ohjauksessa ja siirtää painopistettä sotilasajoneuvoihin.
Sisu Auton paluu runsas vuosikymmen sitten juurilleen yksityisomisteiseksi yhtiöksi käynnisti samalla laajan kehitysohjelman. Sen tavoitteena oli luoda yhtiölle useita tukijalkoja, jotka vuorollaan kantaisivat yhtiötä markkinoilla tapahtuvien yllättävienkin vaihtelujen yli.
Yhteistyö saksalaisen Daimler Truck AG:n kanssa SISU Polar -kuorma-autojen ja näiden tuotantotavan uudistamiseksi on osoittautunut Sisun mukaan onnistuneeksi hankkeeksi. Samalla suunnittelupalvelujen tarjoaminen kansainvälisille ajoneuvovalmistajille on johtanut jatkuvaan yhteistyöhön kasvaville markkinoille ajoneuvoja tuottavien paikallisten valmistajien kanssa. Erikoisajoneuvotuotanto tavanomaisista kuljetuksista poikkeaviin tehtäviin on tuottanut uusia ratkaisuja mm. öljykenttien huoltokalustoon sekä kaivoskuljetuksiin.
Nyt kysyntää on yhä enemmän myös sotilasajoneuvosektorilla. Sisu Autolta kerrotaan, että viime vuosina tapahtunut yleisen turvallisuustilanteen muutos on luonut nopeasti kasvavaa kysyntää suojatuille sotilas- ja pelastusajoneuvoille. Tähän tarpeeseen Sisu Auto on kehittänyt vahvasti suojatun, modulaarisen SISU GTP 4×4-tuoteperheen. Yhtiön tuotannollisen toiminnan painopiste tuleekin nyt siirtymään sotilas- ja erikoisajoneuvotuotantoon yhtiön uusien tavoitteiden mukaisesti, jonka tueksi yhtiö vahvistaa kykyään tuottaa näitä ajoneuvoja. Tämän tuotantopainotteisen kehityshankkeen ja samalla yhtiön operatiivisen toiminnan johtoon, on 1.7.2022 nimitetty operatiiviseksi johtajaksi Petri Kananen, joka on työskennellyt Sisu Autossa vuodesta 2011 ja toimitusjohtajan vakanssissa vuodesta 2019. Nyt toimitusjohtajaksi siirtyy yhtiön palvelukseen vuonna 2007 astunut ja aiemmin yhtiön operatiivisena johtajana toiminutDI Akseli Mylläri. Hän on työskennellyt useiden Sisu Auton vaativien sotilasajoneuvojen tuotekehitys- ja toimitusprojektien johdossa, merkittävimpänä näistä SISU GTP -projektin johtaminen sen alusta aina tähän päivään saakka.
”On ensiarvoisen tärkeää, että hyväksi tuotteeksi osoittautuneelle SISU GTP -ajoneuvoperheelle kyetään nyt luomaan mahdollisimman tehokas tuotantokoneisto vastaamaan markkinoiden vahvaa kysyntää”, toteaa operatiivinen johtaja Petri Kananen Sisu Auton uudesta suunnasta.
Yhdistyneen kuningaskunnan korkein oikeus on todennut, että Manitou loukkasi yhtä JCB:n europatenteista, joka liittyy kurottajan ohjausjärjestelmiin. Samalla se hylkäsi kolme muuta JCB:n vaatimusta.
Heinäkuinen korkeimman oikeuden tuomio patentista EP (GB) 2 616 382 Manitou UK:ta ja sen ranskalaista emoyhtiötä Manitou BF:ää kohtaan seurasi kuusi päivää kestänyttä kuulemista, joka pidettiin Lontoossa jo marraskuussa 2021.
Vaatimukset koskevat JCB:n kurottajamalliston ohjausjärjestelmän turvallisuusominaisuuksia. Oikeuden päätöksessä todettiin, että useat Manitoun teleskooppikurottajat ovat rikkoneet patenttia niiden julkaisupäivämäärästä riippuen, ja tämä kattaa myös nykyisen tuotevalikoiman koneita.
Tuomioistuin kuitenkin hylkäsi kolme muuta JCB:n Manitouta vastaan nostamaa patentinloukkaushakemusta: nämä olivat europatentti EP 1 532 065 B2 (EP 065), sen brittiläinen vastaava GB 2 390 595B (GB 595) ja europapatentti EP 2 263 965 B9 (EP 965).
Manitou kommentoi loukkauspäätöstä niin, että vain tiettyjen aiemmin myytyjen kurottajien ominaisuudet loukkaavat patenttia. ”Vaikka Manitou varaa itselleen oikeuden valittaa tästä tuomiosta, vahvistamme, ettei tuomiolla ole merkittävää vaikutusta sen liiketoimintaan Isossa-Britanniassa.”
Asia siirretään nyt uuteen käsittelyyn, jossa JCB pyytää korkeinta oikeutta antamaan kieltomääräyksen uusien loukkausten rajoittamiseksi. JCB pyytää myös määräystä vahingonkorvausten ja kulujen arvioimisesta ja maksamisesta korkoineen.
Manitou puolestaan lisäsi, että se aikoo nyt vaatia JCB:tä maksamaan kaikki kulut, jotka liittyvät sen patenttivaatimuksiin, jotka ”tuomioistuin hylkäsi” – korkoineen.
”Kuten aina, Manitou Group puolustaa edelleen voimakkaasti itseään JCB:n sitä vastaan nostamassa patenttiloukkausoikeudenkäynnissä”, Manitoulta kommentoidaan.
JCB on myös nostanut loukkausmenettelyn Manitou BF:tä vastaan Ranskassa saman europatentin loukkaamisesta. Nämä toimenpiteet ovat edelleen vireillä, ja muodollisen kuulemisen odotetaan tapahtuvan Pariisissa joskus vuoden 2023 jälkipuoliskolla.
JCB:n toimitusjohtaja Graeme Macdonald sanoi: ”Kuten olen sanonut nyt useaan otteeseen, JCB ei suvaitse immateriaalioikeuksiensa loukkaamista millään lainkäyttöalueella, etenkään silloin, kun se koskee sen suuria kilpailijoita. JCB haastaa aina kaikki yritykset, jotka pyrkivät hyödyntämään epäoikeudenmukaisesti JCB:n erittäin merkittäviä investointeja tutkimukseen ja kehitykseen varmistaakseen, että se pysyy maailman johtavana kurottajien valmistajana.”
Verkkosivusto käyttä evästeitä parantaakseen käyttökokemustasi. Oletamme että tämä on sinulle ok mutta voit halutessasi kieltää niiden käytön.HyväksyLue lisää
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.