>

Telakoneelle tunnustusta Hyundailta

Hyundai Construction Equipment Europe on tehnyt yhteenvetoa vuoden 2021 jälleenmyyjiensä saavutuksista, ja Pohjois-Euroopan kategoriassa parhaaksi myyjäksi valikoitui Telakone.

Haastavan vuoden 2021 jälkeen HCEE kertoo lyöneensä myyntiennätyksiä Euroopassa pandemiasta ja komponenttien toimitusongelmista huolimatta. Yli 30 maata ja 140 jälleenmyyjää kattavan Euroopan Hyundai-myyntiverkoston jäsenten joukosta nostettiin huomiosijoille myös parhaita suorittajia 17 eri kategoriassa. Pohjois-Euroopan alueella Vuoden Jälleenmyyjäksi eli Best 2021 Dealer of the year for Northern Europe -kategorian voittajaksi valittiin Suomen Telakone Oy. Perusteluksi mainittiin, että Finnsiirto Groupin omistukseen siirtymisen jälkeen Suomen Telakone Oy on jatkanut menestyksekkäästi isojen tilauslukujen, kasvavan markkinaosuuden, uusien myynti- ja huoltotilojen ja jälkimarkkinoinnin erinomaisen suorituskyvyn luomisessa.

Onnittelut myös täältä Koneurakointi-lehden toimituksesta Humppilaan ja asianosaisille ympäri maan!

Ponsse esittelee uuden sukupolven harvesteripään

Ponsse esittelee markkinoille täysin uudistetun H8-harvesteripään. Uutuutena harvesteripäähän on saatavana Active Speed -toiminto, jonka kerrotaan tekevän harvesteripäästä suorituskyvyltään ylivoimaisen. 

Ponsse esittelee täysin uudistetun, uuden sukupolven H8-harvesteripään. Valmistajan mukaan uudessa hakkuupäässä on voimakas syöttö, vahva ote sekä vankka, mutta ketterä runko. Lisäksi H8:n on saatavana uutuutena Active Speed -toiminto.
Active Speed -toiminnon avulla harvesteripään toiminnan nopeutta voidaan säätää puulajien ja runkojen halkaisijan perusteella. Työ uutuustoiminnolla varustetulla H8-harvesteripäällä sujuu tuottavasti ja sujuvasti, olivatpa puut minkä kokoisia tahansa.  

”Olemme kehittäneet harvesteripäiden tuoteperhettämme aktiivisesti yhdessä asiakkaiden kanssa. Monet asiakkaistamme työskentelevät haastavissa olosuhteissa, joten heiltä saadut kehitysideat ovat parasta palautetta tuotteiden kehitykseen. Nyt lanseerattava, rakenteeltaan uudenlainen H8-harvesteripää soveltuu hyvin järeän puuston käsittelyyn”, kertoo Janne Loponen, tuotepäällikkö, harvesteripäät. 

Rakenne täysin uusittu

Uusi harvesteripää sopii tuoteperheen vahvimpiin Ergo- ja Bear -harvestereihin. Sahakotelon alue on entistä avarampi, minkä ansiosta se soveltuu entistä paremmin myös puustolle, jossa tyvilaajentuma on suurta. Hakkuupään rakenne on tehty helposti huollettavaksi ja rungon rakenneratkaisut entistä kestävämmäksi. Voimakas syöttö ja suuriakin runkoja tukevasti syöttörullien varassa kannatteleva geometria takaavat korkean tuottavuuden ja hyvän polttoainetaloudellisuuden. Ponssen kehittämän ja valmistaman Opti-ohjausautomaation automaattiset ominaisuudet ohjaavat rungon syöttönopeutta ja sahan liikettä puun halkaisijan mukaan sekä takaavat valmistajan mukaan nopean ja tarkan katkonnan.

Sandvik: 50 miljoonaa euroa uusien teknologioiden ja digitaalisten ratkaisujen kehittämiseen

Sandvik Mining and Rock Solutions kehittää Shift ’25 -tutkimusohjelmassaan uusia, innovatiivisia ratkaisuja, jotka parantavat kaivosteollisuuden tuottavuutta, turvallisuutta ja vastuullisuutta. Yhtiö näkee automaation, digitalisaation ja sähköistymisen tulevaisuuden teknologiaratkaisujen keskiössä.

Sandvik aloitti Tampereella vuonna 2021 Shift ’25 -tutkimusohjelman, jossa kehitetään uusia ratkaisuja kaivosteollisuuden käyttöön. Ohjelma on yksi Business Finlandin veturihankkeista, jossa kansainvälisesti toimiva yritys toimii muiden erikokoisten yritysten ja toimijoiden muodostaman ekosysteemin veturina. Tavoitteena on ratkaista merkittäviä tulevaisuuden haasteita.

Käynnissä olevassa Shift ’25 -ohjelmassa Sandvik kasvattaa tutkimus-, tuotekehitys- ja innovaatioinvestointejaan Suomeen. Hanketta rahoittaa myös Business Finland, jonka kanssa Sandvik on toiminut jo pitkään yhteistyössä erilaisissa, merkittävissä teknologiaprojekteissa. Next Generation Mining (NGMining) on Business Finlandin rahoittama tutkimus- ja kehittämishanke, jota koordinoi VTT-tutkimuslaitos ja Sandvikin lisäksi mukana on myös Nokia. Yhteishankkeessa tutkitaan teollisen 5G-verkon mahdollisuuksia maanalaisessa kaivostoiminnassa ja innovoidaan digitalisoituvan kaivostoiminnan globaaleille markkinoille uusia teknologiaratkaisuja, jotka hyödyntävät reunalaskentaa ja tekoälyä.

Hankkeen keskiössä on autonomisten, verkottuneiden ja liikkuvien kaivoskoneiden turvallinen, tuottava ja optimoitu käyttö. Etäohjattavien koneiden, autonomisten ratkaisujen ja kaivoksen digitaalisten tuotantojärjestelmien kytkeminen verkkoon vaatii aina toimintavarmaa datayhteyttä. Onnistunut kaivosautomaation ja digitaalisen kaivostuotannon seuranta lisäävät sekä tehokkuutta että turvallisuutta.

Isommassa kuvassa Sandvik kertoo olevansa sitoutunut kaivosalan innovaatioiden ja muutoksen edistämiseen sekä asiakkaiden tuottavuuden parantamiseen kestävän kehityksen mukaisilla teknologioilla. Kaivosteollisuus siirtyy kohti digitaalisempaa ja sähköisempää tulevaisuutta, ja Sandvikin mukaan sen uudet ratkaisut vastaavat asiakkaiden haasteisiin.

Ympäristön ja työntekijöiden hyvinvoinnin tavoitteet ovat lisänneet kysyntää sähköisille ratkaisuille, joilla voidaan vähentää tuotannon päästöjä ja samalla lisätä työturvallisuutta ja tehokkuutta maan alla. Sandvikilta kerrotaan, että sähköistyminen on myös keskeinen ilmaston lämpenemisen hillintäkeino.

Sandvik tiedottaa, että sen uudet teknologiaratkaisut mahdollistavat vastuullisen maanalaisen kaivostoiminnan ja edistävät koko arvoketjun kestävyyttä, ja yhtiön mukaan se voi vastata tarjonnallaan alan keskeisiin haasteisiin: tavoitteena on tehokkaampi ja tuottavampi kaivostoiminta, joka on lisäksi turvallista ja ympäristön kannalta kestävää.

Sandvik keskittyy tulevaisuuden ratkaisuissaan sähköistymiseen, digitalisaatioon ja automaatioon sekä edistyksellisen porausteknologian kehittämiseen, mutta samalla myös omaan vastuulliseen toimintaansa. Yhtiö on ottanut tavoitteikseen esimerkiksi hiilidioksidipäästöjen puolittamisen, tuotantoprosessien optimoinnin, turvallisen työympäristön vaalimisen sekä toimisinen yhdenvertaisella tavalla. Sandvik linjaa, että keskittymällä neljään alueeseen voidaan asetetut tavoitteet saavuttaa vuoteen 2030 mennessä huomioiden yhteiskunnan, ympäristön ja talouden tarpeet.

Doosan DX1000LC-7 on valmis

Uudesta satatonnisesta Doosanista on ollut aiemmin jo vihiä, mutta nyt valmistaja kertoo koneen olevan valmis myyntiin ja töihin.

Kun viime keväänä saimme ennakkotietoa Doosanin kaikkien aikojen suurimmasta kaivinkoneesta, DX1000LC-7:sta, jäi odottava tunnelma tarkemmista tiedoista päälle. Nyt helmikuun alussa 2022 tämän koneen julkistus on virallista. Valmistajan mukaan kaikissa komponenteissa on panostettu niin suunnittelun, valmistuksen kuin testaamisenkin osalta siihen, että satatonninen kone soveltuisi sille tarkoitettuihin raskaan sarjan töihin. Esimerkiksi moniastesuodattimet, tela- ja sylinterisuojat, automaattirasvari, kestovoidellut perusketjun lenkit sekä huollon helppous tekevät koneesta valmistajan mukaan luotettavan ja kestävän. Alavaunun komponenttien kanssa on tehty toimitusyhteistyötä Bercon kanssa.
Myös ohjaamon osalta mukavuus, tilavuus ja ergonomia ovat ajanmukaisessa kunnossa, Doosanilta kerrotaan.

Moottorina on Perkinsin Stage V -päästötason 2806J, joka kehittää 469 kilowatin eli 629 hevosvoiman huipputehon. Sen kerrotaan olevan luokkansa kovin lukema. Stage V saavutetaan pakokaasujen EGR-takaisinkierrätyksellä, SCR-pelkistyksellä, DOC-hapetuskatalysaattorilla ja DPF-partikkelisuodattimella, jonka automaattinen regenerointi tapahtuu 25 tunnin välein, eikä se vaikuta työntekoon toimituksen aikana.

Hydrauliikka on DX800:n tapaan D-Ecopower-mallista, ja siinä on virtuaalinen ohivirtausjärjestelmä VBO. Kokonaistuotto onkin jämäkkä 3 x 523 litraa, eli yhteensä 1569 litraa minuutissa. Maksimipaine on 360 baaria. Doosanilla ei arkailla muistuttaa näidenkään lukujen sijoittumisesta luokassa ylärimalle. Pumput ja venttiilipaketit tulevat Bosch Rexrothilta.

Työtehokkuuden maksimoimiseksi kuljettaja voi valita hydrauliikan priorisoinnin joko puomiston tai käännön puolelle sen mukaan, kumpaa työtapaa enemmän tarvitaan. Puomisto on mahdollista tilata joko 7,2 tai 8,4 metrin puomilla. Vastapainon asennus tapahtuu vaakasuuntaisesti, jonka kerrotaan paitsi helpottavan operaatiota, myös mahdollistavan kestävämmän mekanismin.

Suositeltu kauhakoko on 5,4-6,8 kuutiometriä.

VR Groupin Dr19 saapui Suomeen

VR Groupin Ensimmäinen uusi ­Dr19-veturi on saapunut Suomeen ja aloittaa nyt laajat testiajot. Testeissä varmistetaan veturin toimivuus Suomen rataverkolla. VR Group on tilannut Stadlerilta 60 uutta dieselveturia, jotka tulevat palvelemaan pääasiassa tavaraliikennettä. Ensimmäiset uudet veturit aloittavat kaupallisessa liikenteessä vuonna 2023.

Uudet veturit käyvät aluksi läpi kattavan testiohjelman, joka sisältää testiajoja erilaisilla rataosuuksilla ja junakokoonpanoilla sekä vaihtotyötestejä, joissa järjestellään vaunuja ratapihoilla. Testivaihe kestää vuoden 2022 loppuun saakka.

Uudet dieselveturit tulevat pääosin tavaraliikenteeseen ja niiden vetokyky on tuplasti tehokkaampi kuin vanhoissa vetureissamme. Juna on jo nyt ylivoimaisesti vähäpäästöisin liikennemuoto, mutta olemme sitoutuneet päästöjen vähentämiseen entisestään. Uuteen veturiin on toteutettu useita ilmastoystävällisiä ominaisuuksia ja erityisesti sen pienhiukkaspäästöt ovat huomattavasti pienemmät kuin vanhalla dieselkalustollamme. Esimerkiksi typenoksidipäästöjä syntyy 80 % vähemmän”, kuvailee VR Groupin liikenne- ja turvallisuusjohtaja Ilkka Heiskanen.

Havainnekuva Dr19-veturista. Ensimmäinen yksikkö saapui 2.2.2022 Hankoon.

Dieselvetureille on edelleen tarvetta, sillä Suomen rataverkosta on sähköistetty vasta hieman yli puolet. VR kertoo pyrkivänsä maksimoimaan sähkövedon määrän, mutta vesivoimalla tuotetun sähkön rinnalle tarvitaan jatkossakin myös muuta käyttövoimaa. Uuden veturin rakenne on suunniteltu niin, että dieselin tilalle voidaan tulevaisuudessa vaihtaa ilmastoystävällisempi energianlähde, kun markkinoille saadaan riittävän kilpailukykyisiä ja toimintavarmoja vaihtoehtoja.

Työskenneltyämme tiiviisti näiden huippuluokan vetureiden kehittämiseksi olemme ylpeitä nähdessämme ensimmäisen Dr19-veturin testeissä Suomen rataverkolla. Tehokkaat veturit on suunniteltu läheisessä yhteistyössä VR:n kanssa toimimaan tehokkaasti ja luotettavasti äärimmäisissä sää- ja talviolosuhteissa. Olemme vakuuttuneet, että nämä ympäristöystävälliset Dr19-veturit tukevat VR Groupin strategiaa parantaa asiakaspalvelun laatua tavaraliikenteessä”, sanoo Stadler Valencian toimitusjohtaja Iñigo Parra.

Dr19-veturilla tulee olemaan VR Groupin mukaan merkittävä rooli logistiikan kuljetuksissa. Moderni dieselveturi mahdollistaa junakokojen kasvattamisen ja yhä ilmastoystävällisemmät kuljetukset.

Uudet veturit ovat satsaus suomalaisen teollisuuden toimintaedellytyksiin. Haluamme käyttöömme uusinta teknologiaa edustavat tämän päivän huippuveturit, jotka ovat aiempaa tehokkaampia, turvallisempia ja luotettavampia. Asiakkaille uudet veturimme mahdollistavat yhä parempaa toimitusvarmuutta”, kertoo logistiikkadivisioonan johtaja Martti Koskinen.

Dr19-veturit korvaavat hiljalleen vanhenevat dieselveturit, jotka yltävät noin 40–60 vuoden ikään ja ovat jo ylittäneet tavanomaisen elinkaarensa. Vuonna 2022 Suomeen toimitetaan viisi veturia ja sen jälkeen toimitukset jatkuvat säännöllisesti, kunnes koko 60 veturin sarja on toimitettu vuoden 2026 loppuun mennessä. Hankintasopimus sisältää myös 100 veturin lisätilausoption.

TEKNISIÄ TIETOJA

  • Tunnus: Dr19
  • Huippunopeus 120 km/h
  • Paino 88 t
  • Pituus 18 m
  • Teho 2 x 950 kW (2 600  hv)
  • Voi vetää 2000 tonnia painavan tavarajunan
  • Valmistaja: Stadler (Valencia, Espanja)

Elmia Wood 2022 kesäkuussa

Elmia Wood on jälleen toteutumassa pitkän tauon jälkeen. Viimeksi 2017 nähty tapahtuma palaa Jönköpingin eteläpuolelle Bratteborgin metsiin 2.-4.6.2022.

Elmia Wood tiedottaa palaavansa tutuille tapahtumapaikoille Vaggerydiin, Bratteborgin metsiin, Jönköpingin eteläpuolelle 2.-4.6.2022. Tapahtumaan toivotaan edellisten kertojen malliin runsaasti paitsi näytteilleasettajia, myös yleisöä ympäri Euroopan ja maailman. Tapahtuman keskiössä kerrotaan tällä kertaa olevan tulevaisuuden innovatiiviset ja kestävät metsänhoito- ja korjuumenetelmät.

Tapahtuman liput luvataan myyntiin lähiaikoina Elmian nettikauppaan.

Tapahtuman päivämäärä on Ruotsin konenäyttelykalenterissa ruuhkainen, sillä samaan aikaan Tukholmassa, Solvallan raviradalla, aiotaan järjestään rakennuskonetapahtuma Svenska Maskinmässan. Jos E4:n suhaaminen kiinnostaa, muodostavat tapahtumat toki hyvän syyn heittää 700 kilometrin lenkki kesäisessä Ruotsissa.

Koneurakointi 1/2022

Sehän on vuoden 20022 ensimmäisen lehden aika! Käydään katsomassa ainakin Kaivu Seiterin uusi A-sarjan Hyundai, Granbackan Fendt ja jututetaan Jari Takasta. Kyläiltiin myös Metsä Halliolla joka on viimeisten vuosien aikana laajentanut toimintaansa melko merkittävästi alueellaan. Tässä koko sisällysluettelo:

KONEET JA URAKAT

6 A-sarjaa!

Kaivu Seiteri hankki uuden Hyundai HX300AL:n.

22 Luottohevonen

Grami Oy:ssä on jo totuttu siihen, että Fendt kuuluu osaksi kalustoa.

28 Sahaaja sitkeällä sykkeellä

Tapio 160 -sykeharvesteri on kokoisekseen tehokas puurtaja.

33 Kilpailija Koreasta

Doosan DX100W-7 tulee mukaan kumipyöräkaivinkonetarjontaan.

34 Yleisvaunu

Klemm KR 800-3G on tuore ja monipuolinen poravaunuratkaisu.

36 Oman työnsä kulkija

Jari Takanen on katsellut maailmaa koneyrittäjänä vuodesta 1984.

42 Viikinkiteemalla

Metsä Hallio Oy on kasvanut päämääärätietoisesti viime vuosina.

50 Iskevämpi uutuus

Sandvik QI353 -iskupalkkimurskain on uusi tuote monessa mielessä.

54 Pientä päivitystä ja valmis sarja

Cat-valikoima päivittyy alati, ja nyt Next Gen -koneitakin on jo uudistettu.

58 15-tonniset Sanyt uudistuivat

Sany SY155W ja SY155U ovat herättäneet Euroopassa kiinnostusta.

63 Metsän keskeltä metsään

Bäckeforsissa valmistetaan ruotsalaisia metsäperävaunuja ja -kuormaimia.

66 Silta tulevaisuuteen?

Saksalainen NEXAT on ennakkoluuloton ratkaisu suurille pelloille.

66 Sähköisiä iskuja

Lekatech etenee sähköisen iskuvasaran kanssa kohti alan muutosta.

68 Maastoalustalle

Torsus Terrastorm on maastokykyinen ja muokattava pakettiautoalusta.

74 Loppu on historiaa

Tällä kertaa otetaan katsaus purkutöiden nostalgiaan.

VAKIOPALSTAT

14 Uutiskynnys

82 Seuraavassa numerossa

Keitele Forest Oy kolmivuotiseen TES-ratkaisuun

Kuva: Juha Pokki

Keitele Forest Oy on tehnyt kolmivuotisen työehtosopimuksen Teollisuusliiton ja Ammattiliitto Pron kanssa. Neuvotteluratkaisuun päästiin valtakunnansovittelijan toimistossa Jukka Ahtelan johdolla käydyissä neuvotteluissa keskiviikkona 19.1. Sopimus allekirjoitetaan perjantaina 21. tammikuuta.

Keitele Forest Oy:n hallituksen puheenjohtaja Ilkka Kylävainion mukaan yrityksen lähtökohtana neuvottelujen alkaessa oli yleistä tasoa parempien palkankorotusten varmistaminen yrityksen työntekijöille Itä-Suomessa Keiteleellä, Etelä-Pohjanmaalla Alajärvellä ja Lapissa Kemijärvellä. 

”Tämä oli myös neuvottelujen tulos, palkankorotuksista sovittiin tulevaksi kolmeksi vuodeksi. Meille on erittäin tärkeää toimia vastuullisesti ja pitkäjänteisesti, sillä ratkaisumme vaikuttavat 2000 henkilön elämään, kun mukaan luetaan myös aliurakoitsijat sekä auto- ja metsäkoneyritykset. Töiden ja viennin jatkuminen turvaa myös suomalaisten metsänomistajien tulot”, Kylävainio sanoo. 

Keitele Forest työllistää suoraan noin 550 henkilöä ja välillisesti yli 1500 henkilöä metsänhoidossa, puunkorjuussa sekä kuljetuksessa ja logistiikassa. Keitele ei ole 40 vuoden historiansa aikana lomauttanut tai irtisanonut henkilökuntaansa. Konserni on viimeksi kuluneen 10 vuoden aikana investoinut sahoihinsa ja jatkojalostukseen Suomessa yhteensä 200 miljoonaa euroa. Keiteleen tuotannosta 90 prosenttia menee vientiin. 

Myös Keitele Forestia 20.1. uhannut Teollisuusliiton työntekijöiden lakko peruuntui edellisiltana saavutetun sovittelutuloksen myötä. Torstaiaamuna kaikki työntekijät olivat töissä normaalisti. 

Teollisuusliitto, Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ja Rakennusliitto lopettivat kaikki Keitele Groupia koskevat saartotoimenpiteet jo sovittelun alettua 7. tammikuuta.

Usko Baumaan on vahva

Lokakuussa järjestettäväksi aiottu Bauma 2022 on realisoitumassa hyvää vauhtia. Jo 97% näyttelytilasta on varattu, ja odotukset tapahtumaa kohtaan ovat erittäin positiiviset.

Bauma 2022 järjestetään 24.-30.10.2022 Münchenissa, ja näyttelyä järjestävä taho Messe München tiedottaa tällä hetkellä varauskirjojen olevan 97-prosenttisesti merkittynä. MM:n puheenjohtaja Klaus Dittrich iloitseekin tämän olevan selvä merkki siitä, että asiakkaat aikovat toden teolla ottaa osaa Baumaan. Dittrich kertoo, että keskusteluissa asiakkaiden kanssa nousee yhä uudelleen sama asia esiin: sekä kävijät että näytteilleasettajat odottavat kovasti tapahtumaa, nähtävää ja tapaamisia – sekä tietenkin sitä erityistä Bauma-tunnelmaa. ”Olen todella vakuuttunut, että tilanne on pian parantunut siihen pisteeseen, jossa voimme järjestää jälleen kiehtovan Bauman, joka houkuttelee suuren määrän kansainvälisiä näytteilleasettajia ja vieraita”, Dittrich linjaa.

Bomag BR 95 on tiukankin paikan lätkä

Bomagin uusi BR 95 -tärylevy yhdistää valmistajansa mukaan kahden tuoteryhmän edut: se on yhtä kompakti kuin täryvasara ja yhtä tehokas kuin perinteinen tärylevy.

Suorituskyvyn ja laadun lisäksi maantiivistyksessä haetaan nykyään yhä enemmän myös helppokäyttöisyyttä eri työkohteissa. Uusi Bomag BR 95 tärylevy mahdollistaa valmistajansa mukaan maantiivistyksen myös ahtaissa työkohteissa. Sen luonnehditaan kulkevan tasaisesti ja vakaasti, ja sitä on helppo ohjata ja käsitellä. Tekniset ominaisuudet vastaavat Bomagin mukaan yhteen suuntaan kulkevan tärylevyn ominaisuuksia. Hiekalla, soralla ja sekamaalla tiivistys mainitaan olevan mahdollista jopa 25 cm rakennekorkeuksilla. 

Bomag BR 95 -tärylätkän työpaino on 92 kg. Lätkä on varustettu 3,5 kW:n Honda GX 160 -moottorilla, joka täyttää Stage V -päästömääräykset. Työleveyttä tärylätkällä on 450 mm ja hallintakehikko on optimaalisesti noin 930 mm korkeudella. Suurin kulkunopeus on 30 metriä minuutissa. Keskipakovoima on 15 kN, iskunpituus 1,28 mm ja iskutaajuus 90 Hz. Käsitärinäksi on mitattu alle 2,5 m/s2 ja pakokaasut on ohjattu käyttäjästä poispäin.

BR 95:ssä on useita nostopisteitä, sen pääkomponenttien suojaukseen on panostettu ja laite on muotoiltu niin, että pohjalveyn profiilin ulkopuolella ei ole mitään komponentteja haittaamassa reunoja myöten tehtävää tiivistystyötä. Syklonitekniikkaan perustuva ilman esisuodatus on vakiona ja käyttöhihna on myös suojattu, joten huolto- ja ylläpitokustannukset pysynevät kurissa.

Bomagia Suomessa edustavalta Rotator Oy:ltä kerrotaan, että ennakkomyynti on alkanut, ja demokone löytyy jo Suomesta. Toimitukset BR 95:lle alkavat tulevana keväänä.

2,310tykkääjääTykkää