Fixteri-risupaalaimelle povataan paluuta markkinoille, kun tuotteen omistus on siirtymässä Lappajärven Konetyöstö Oy:n omistukseen. Yritys ei ole ensi kertaa Fixterin kanssa tekemisissä, sillä se toimi aikanaan Fixterin valmistuksessa alihankkijana.
Fixteri Group Oy sirtyy Lappajärven Konetyöstö Oy :n omistukseen vuoden 2025 aikana. Asiasta allekirjoitettiin sopimus 15.1.2025, ja ensimmäisessä, heti käynnistyneessä vaiheessa komponentti- ja varaosavarasto siirrettiin Kannonkoskelta Lappajärvelle ostajan hallintaan.
Toisen vaiheen myötä kaikki Fixteri-energiapuupaalainten valmistukseen liittyvät tuoteoikeudet ja tekninen dokumentaatio tullaan luovuttamaan ostajalle. Tämä tapahtuu myöhemmin kuluvan vuoden aikana.
Lappajärven Konetyöstö Oy:lle ja sen omistavalle yrittäjä Pekka Kankaalle tuote on tuttu, sillä yritys toimi Fixterin valmistuksessa alihankkijana vuosina 2012-2015.
Tämän hetken tiedon mukaan uusi omistaja onkin kiinnostunut löytämään uusille Fixteri-yksiköille pienpuun korjuusta kiinnostuneita yhteistyökumppaneita.
Sandvikin akkukäyttöiset kaivoskoneet ovat olleet iso askel kohti päästötöntä kaivostoimintaa. Akkuteknologia vaatii toimiakseen lämmönhallintaa, joten suomalainen jäähdytyslaitteiden asiantuntija Lumikko toteutti innovatiivisen ja luotettavan ratkaisun kaivosympäristön haastaviin olosuhteisiin.
Sandvik aloitti jo vuonna 2015 kehittämään uuden sukupolven akkukäyttöisiä kaivoskoneita, joiden tarkoitus on korvata perinteinen dieselmoottoritekniikka maanalaisissa kaivoksissa. Uuden tekniikan avulla mahdollistetaan pakokaasuton toiminta, joka vähentää ilmanvaihdon kustannuksia huomattavasti. Akkukoneet ovat lisäksi CO2-päästöttömiä ja teknologia myös mahdollistaa esimerkiksi koneiden etäohjauksen toteuttamisen.
Akkuteknologia vaatii toimiakseen luotettavan lämmönhallinnan toteuttamisen, ja sellaista osaamista löytyi Suomesta. Lumikko ja Sandvik ovatkin kehittäneet yhdessä akkukäyttöisen kaivoskoneen latausaseman ja akun jäähdytysyksikön.
”Lumikko valikoitui vankan jäähdytysasiantuntijuuden, teknisen osaamisen ja tuen sekä joustavan yhteistyömallin ansiosta parhaaksi kumppaniksi”, kertoo Sami Haikio, Sandvikin Head of R&D, Drive & Motion Technology.
Olosuhteet kaivoksissa eivät ole helpoimmasta päästä lämmönhallintajärjestelmän kannalta. Kuumuus, kosteus, vierivät kivet ja pöly yhdistettynä siirrettävyyden tarpeeseen luovat tiettyjä reunaehtoja ja haasteita laitteiden kehittämiselle. Jäähdytysyksiköltä vaaditaan paitsi pientä kokoa mahtuakseen kaivostiloihin, myös kestävyyttä siirrettävissä olosuhteissa.
”Meillä oli tarkat kriteerit tehovaatimuksista, tuotteen koosta ja robustiudesta. Tunnemme olosuhteet ja ympäristön tarkat vaatimukset ja Lumikko puolestaan toi pöytään vahvan erikoisosaamisen kylmätekniikasta haastavissa olosuhteissa”, Haikio kuvailee.
Jäähdytys on kuitenkin ehdoton edellytys akkukoneen toiminnalle. ”Ilman toimivaa jäähdytysjärjestelmää kokonaisuus toimisi vain muutaman minuutin”, Haikio kertoo.
Kehityksessä edettiin sarjatuotantoon vuonna 2020 ja lopputuote vastasi Sandvikin asettamiin tarkkoihin tarpeisiin. Yksikössä on neljä erillistä jäähdytyspiiriä, jotka voivat samaan aikaan jäähdyttää kahta akkua ja kahta latausyksikköä.
Nyt tuotteelle on kertynyt jo tuhansia käyttötunteja, ja parhaan kuvan projektin onnistumisesta antaa se, ettei järjestelmään ole tarvinnut tehdä lainkaan muutoksia käyttöönoton jälkeen.
Dynaset tunnetaan maailmanlaajuisena markkinajohtajana hydrauliikasta voimansa ottavien innovatiivisten lisälaitteiden valmistajana. Vaihtoehtoisten voimanlähteiden saapuessa markkinoille myös niihin liitettävien varusteiden täytyy kehittyä. Niinpä Dynaset on perustanut nyt myös sähköisen tuoteperheen perinteisen hydrauliikan rinnalle.
Ylöjärvellä on tehty Dynaset-tuotteita mitä monituisempiin käyttötarkoituksiin jo liki 40 vuotta. Vuonna 1986 insinööri Reijo Karppinen kehitteli ensimmäisen hydrauligeneraattorinsa kaivukonekäyttöön, ja vanhan sanonnan mukaan ”loppu on historiaa”. Paitsi että Dynasetin tapauksessa se on ollut paljolti nimenomaan tulevaisuutta: vuosien varrella maailmalle on lähtenyt yli 150 000 tuotetta ja erilaisia laitemalleja ja sovelluksia on syntynyt hurja määrä. Dynaset ei siis missään nimessä jäänyt vain hydrauligeneraattorien valmistajaksi, vaikka siinä käytössä yrityksen tuotteita paljon kentällä näkyykin. Hydrauliikan voimalla on tuotettu ja luvataan tuottaa jatkossakin korkeapaineistettua vettä, paineilmaa, magneettitehoa, tärinää ja paineenkohotusta, ja näin parannettu asiakkaiden työn tehokkuutta, tuottavuutta ja koneiden monikäyttöisyyttä.
EPW EDESTÄ, EPW TAKAA. Sähköiset EPW-korkeapainevesipumput tarjoillaan kolmena eri DC-mallina, joissa mallinumerot kertovat suurimman paineen baareina ja virtaustehon litroina. Mallit ovat EPW200/30 DC, EPW200/50 DC sekä EPW450/20 DC. Ensimmäisessä on myös automaattinen start-stop-toiminto energian ja laitteiston säästämisen maksimointiin.
Ei enää pelkkää hydrauliikkaa.
Dynasetilla tiedotettiin kuitenkin vuoden 2025 alussa merkittävästä avauksesta uuteen suuntaan. Vaikka talo on aina profiloitunut nimenomaan hydrauliikasta voimansa tuotteisiinsa ottavaksi valmistajaksi, täytyy aikaa seurata, mikäli markkinajohtajana pysyminen on kiikarissa jatkossakin. Dynasetin toimitusjohtaja Anni Karppinen kertoo, että työkonemarkkina kehittyy jatkuvasti, ja nykyisin erityisesti vihreyden ja vastuullisuuden ehdoilla. Uudet käyttövoimat tekevät tuloaan, ja siksipä Dynasetin tuotevalikoimaan lisättiin ensimmäisen kerran jotakin muuta kuin voimanlähteenään hydrauliikkaa käyttäviä laitteita.
Hydrauliikka ei kuitenkaan siis ole poistumassa yrityksen valikoimasta. ”Meidän näkemyksemme mukaan hydrauliikasta ei olla luopumassa lähitulevaisuudessa. Haluamme olla mukana tukemassa kehitystä ja tarjota sähköisiä ratkaisuja hydrauliikan rinnalle”, Karppinen linjaa.
Hydrauliikka siirretään Dynasetilla omaksi kategoriakseen ja samalla yritykselle lanseerataan uusi slogan. Aiempi ”Powered by hydraulics” muuttuu muotoon ”Partner of your machine”, koneesi kumppani.
Sähköpainetta vedelle ja ilmalle.
Dynasetin ensimmäiset suoraan täyssähköisen koneen akulta käyttövoimansa ottavat tuotteet ovat sähköiset EWR-korkeapainevesipumput ja EKR-ruuvikompressorit. Molemmissa tuoteryhmissä laitteet kytketään suoraan akustoon, eli ne toimivat ilman välille asennettavaa tehoa ja tilaa vievää invertteriä. Laaja 400-700 voltin tasavirtajännitealue takaa sopivuuden erilaisten voimanlähteiden kanssa, varsinkin tässä vaiheessa, kun alan mahdollinen yleinen jännitestandardi hakee vielä muotoaan. Laitteissa on myös Dynasetin oma sähköinen ohjausyksikkö, joka valvoo laitteen toimintoja ylikuumenemisen ja yli- tai alijännitteen varalta, ja keskeyttää toiminnan riskitilanteissa.
PAINETTA PIISAA. EKR-kompressoreilla tehdään peruskoneen tai ajoneuvon tarjoamalla 400-700 voltin akkusähköllä paineilmaa. Laite on suunniteltu jatkuvaan 24/7-käyttöön ja malleja on ensialkuun kaksi: 2500 litraa minuutissa tuottava EKR2500 ja 4000-litrainen EKR4000. Molemmat saavuttavat 10 baarin enimmäispäineen ja ovat IP65-suojattuja. Varsinainen kompressoriyksikkö on tuttu HKR-kompressoreista.
Kaikki laitteet toimivat siis tasavirralla, joskin EPW-pumpusta on tarjolla myös AC-versio kiinteisiin sovelluksiin, joissa tarjolla on vaihtosähköä. Aiheesta lisää seuraavassa numerossa eli Koneurakointi 2/25:ssä, joka ilmestyy 6.3.2025
VAIHTOSÄHKÖLLE. Jos tarjolla on 400VAC-sähköä, siihen voi puolestaan kytkeä nämä EPW150 AC -korkeapainevesipumput. 15 litraa minuutissa ja 150 baaria painetta, joten esimerkiksi pölynsidontaan sähkökäyttöiselle murskalle tai teollisuuteen soveltuvia laitteita.
JCB juhlii tänään 30.1.2025 merkittävää tasalukua, kun tuotannosta valmistui miljoonas JCB-traktorikaivuri. Se historian ensimmäinen kone lajissaan puolestaan valmistui tuotantolinjalta Rocesterissä, Staffordshiressä vuonna 1953.
Ensimmäisenä täytenä tuotantovuotena vuonna 1954 valmistettiin vain 35 JCB-traktorikaivuria, ja ensimmäisen täyden 50 000:n koneen valmistukseen kului yli 20 vuotta. Ensimmäinen puoli miljoonaa konetta tuli täyteen 59 vuoden kohdalla, mutta siitä puolestaan kului vain alle 13 vuotta, kun seuraavat puoli miljoonaa kappaletta täyttyi. Tämä rupeama huipentui tämän päivän juhliin.
Miljoonan valmistuneen JCB-kaivurikuormaajan rajapyykkiä juhlittiin 16 koneen kulkueella. Vanhin kone oli yli 70 vuoden takaa, tuorein tältä vuodelta.
JCB valmistaa traktorikaivureita nykyään Isossa-Britanniassa, Intiassa ja Brasiliassa, ja maailman mittakaavassa konetyyppi koetaan edelleen varsin monipuolisena ja tuottavana ratkaisuna. Traktorikaivurit ovatkin edelleen yksi parhaiten myydyistä rakennuskoneista maailmanmarkkinoilla – onhan kyseessä maailman neljänneksi suosituin konetyyppi myyntitaulukoiden valossa.
Tänään sadat JCB:n traktorikaivurivalmistuksen työntekijät kokoontuivat konsernin pääkonttorin ulkopuolelle seuraamaan yhdessä yrityksen hallituksen puheenjohtajan Anthony Bamfordin kanssa 16 eri-ikäisen traktorikaivurin kulkuetta. Ikäluokka ulottui vuoden 1954 Mark I:stä vuoden 2025 3CX-malliin. Juhliin osallistui myös eläkkeellä oleva JCB:n työntekijä Ken Harrison, vireä 100-vuotias, joka tuli töihin JCB:lle hitsariksi vuonna 1952. Tuolloin tehtaalla työskenteli vain 29 ihmistä. Ken onkin tiettävästi yksi viimeisistä elossa olevista ensimmäisiä JCB-traktorikaivureita rakentaneista tuotantotiimin jäsenistä. Hän jäi eläkkeelle 36 vuotta myöhemmin vuonna 1988.
Sir Bamford (vas.) ja Ken Harrison olivat vastaanottamassa miljoonatta konetta. Harrison oli yksi mukana tekemässä ensimmäisiä koneita vuonna 1954. Anthony Bamford puolestaan on JCB:n hallituksen puheenjohtaja ja niin ikään harvoja, jotka ovat edelleen läsnä muistamassa niitä vanhoja aikoja, kun ensimmäiset kaivurikuormaajat lähtivät tehtaalta töihin.
Lordi Bamford sanoi: “Olen ainoa henkilö jäljellä yrityksessä, joka muistaa niitä alkuaikoja, kun aloimme valmistaatraktorikaivureita entisessä juustotehtaassa Rocesterissa. En olisi tuolloin voinut koskaan kuvitella, että tekisimme joskus miljoona kappaletta näitä kaivureita – niin vaatimattomat olivat alkuajat”, hän hämmästelee. ”Menneisyyteen katsominenon toki hauskaa, mutta JCB:llä on aina ollut tapana katsoa eteenpäin, joten odotan innolla seuraavan miljoonantraktorikaivurin valmistamista.”
JCB:lle traktorikaivureihin investoiminen on aina ollut merkittävä asia, ja varhainen kasvun kiihdyttäjä oli vuonna 1980 tapahtunut 3CX-mallin lanseeraus. Teknisesti edistyneen mallin kehittäminen maksoi peräti 24 miljoonaa tuon ajan puntaa. Muita virstanpylväitä on koettu esimerkiksi JCB Dieselmax -mottorilla varustettujen koneiden muodossa, sillä ne vähensivät polttoainekustannuksia jopa 11 %. Nykyinen 3CX Pro taas on maailman nopeimmaksi mainittu kaivurikuormaaja luokassaan 50 km/h:n huippunopeudellaan.
Juhlakalu eli se miljoonas JCB-kuormaaja on 4CX-mallia. Se on koristeltu graffitein lontoolaisen taiteilijan ja kuvittajan Dave Smithin toimesta, ja se esiteltiin tänään lordi Bamfordille juhlan yhteydessä.
Kuopiolainen paalutuslaitteita valmistavan Junttan Oy:n tuorein innovaatio on uuden sukupolven porapaalutuskone, jonka toiminta perustuu täysin uudenlaiseen teknologiaan. Kyseessä onkin yksi suurimmista tuotekehityshankkeista Junttanin historiassa.
Vuonna 1976 Kuopiossa perustettu yritys toi markkinoille ensimmäisen itse suunnittelemansa ja rakentamansa lyöntipaalutuskoneen vuonna 1983 ja aloitti vientitoimintansa vuotta myöhemmin. Lähes 50 vuoden matkan paikallisesta perheyrityksestä kansainvälisesti tunnetuksi huipputeknologian valmistajaksi kulkenut Junttan Oy on vuodesta 2010 lähtien kuulunut Sini Groupin omistukseen.
Uutta Evolution-sarjaa on jo töissä, kuinkas muutenkaan kuin Junttanin kultamailla Keski-Euroopassa. Tässä esimerkkinä Belgiassa urakoiva yksikkö.
Kuopiolainen Junttan on nykyisin maailmanlaajuisesti tunnettu paalutuslaitteiden markkinajohtaja, jonka tunnettuudesta maailmalla kertonee selkeiten se, että tuotannosta peräti 95 prosenttia menee vientiin. Lyöntipaalutuskoneiden osalta Junttan on markkinajohtaja myös Suomessa.
”Suomalainen osaaminen ja innovaatio ovat keskiössä kaikessa tekemisessämme. Viemme Kuopiosta maailmalle osaamista, joka erottuu edukseen sekä teknologisesti että laadullisesti”, kertoo toimitusjohtaja Tommi Lehtonen.
Uudella Evolution-sarjalla suuntana tulevaisuus.
Evolution-sarjan porapaalutuskone on Junttanin viimeisimpänä julkistama innovaatio. Samalla se edustaa myös uutta aikakautta yrityksen tuotevalikoimassa. Ensimmäinen DR5-malli on odotetusti herättänyt suurta kiinnostusta erityisesti Junttanin yhdellä ydinmarkkinalla eli Keski-Euroopassa.
Junttan Evolution DR5
Uusi tuotesarja on Junttanin mukaan suunniteltu yhteistyössä asiakkaiden kanssa, ja siinä on panostettu erityisesti käyttötehokkuuteen, ympäristöystävällisyyteen ja helppokäyttöisyyteen. DR5-malli on 20 prosenttia kevyempi kuin aiemmat mallit, mikä vähentää koneen päästöjä ja logistiikkakustannuksia huomattavasti. Kone voidaan pääsääntöisesti kuljettaa yhtenä kokonaisuutena työkohteelle.
”Evolution-sarjan perusta on vahvoissa asiakassuhteissamme ja kyvyssämme kuunnella asiakkaidemme tarpeita. Olemme onnistuneet kehittämään huipputeknologiaa hyödyntävän työkoneen, joka auttaa asiakkaitamme tehostamaan työskentelyä ja vähentämään päästöjä ilman kompromisseja turvallisuuden suhteen”, Lehtonen kertoo.
RH30-kaira mahdollistaa ykkösvaihteella jopa 300 kNm:n väännön. DR5-porapaalutuskoneen suurin poraussyvyys on 29 metriä. Käytettävät menetelmät ovat syrjäyttävä paalutus FDP ja jatkuvakierteinen kairaus CFA.
DR5-porapaalutuskone soveltuu FDP:n eli syrjäyttävän paalutuksen ja CFA:n eli jatkuvakierteisen kairauksen menetelmiin. Sen työpaino on yleisimmällä varustuksella noin 69 tonnia ja suurin poraussyvyys 29 metriä. Moottorina on Volvon 405-kilowattinen, 12,8-litrainen kuutoskone. Hydrauliikan tuotto on suurimmillaan 2 x 380 + 290 litraa minuutissa ja maksimipaine 380 baaria. RH30-kairan pyörityksen momentti on jopa 300 kNm.
Koneen operaattori viihtyy uudistetussa, modernissa ohjaamossa, joka tarjoilee paitsi ergonomiset työolot, myös riittävästi venyttelytilaa, hyvän näkyvyyden, jäähdytetyn eväslokeron ja selkeän ohjausjärjestemän.
Kotimaa ei ole jäänyt taakse.
Valtaosa Junttanin tuotannosta menee vientiin, mutta Suomea ei ole missään nimessä unohdettu. Yhtiö kertoo pitävänsä myös kotimarkkinoitaan ja Kuopion alueen työllisyysvaikutuksia ehdottoman tärkeinä. Kuopiossa sijaitsevat pääkonttori ja kokoonpanotehdas työllistävät noin 170 henkilöä tuotekehityksen, tehtaan operaatioiden, myynnin, markkinoinnin ja huollon toiminnoissa.
Lisäksi yritys hyödyntää laajasti paikallista alihankintaverkostoa, mikä tuo merkittäviä taloudellisia vaikutuksia alueelle.
”Vaikka maailmanpoliittinen tilanne ja etenkin Ukrainan sota ovat vaikuttaneet liiketoimintaamme, olemme pystyneet sopeutumaan nopeasti ja keskittyneet kasvattamaan toimintaamme päämarkkina-alueillamme sekä panostaneet tytäryhtiöidemme kasvuun”, sanoo Lehtonen. ”Olemme tehneet rohkeita päätöksiä, kuten Venäjän kaupan lopettamisen, mutta olemme silti onnistuneet kasvattamaan liiketoimintaamme ja säilyttämään kilpailukykymme.”
Junttanin selkeä kasvu- ja uudistumissuunnitelma näkyy myös yrityksen investoinneissa. Uuden sukupolven konesarjaprojektin ensimmäisen vaiheen investointi on yli 4,5 miljoonaa euroa.
”Evolution-sarja on pitkän tähtäimen kehittämistoimien ja rohkean investointistrategian konkreettinen tulos. Uuden sukupolven poralaitteet ovat osa meidän tuoteportfoliomme laajennuksen strategiaa. Tämä on kuitenkin vasta uuden tarinan alku seuraavalle 10 vuodelle. Yrityksen tulevaisuus rakentuu edelleen vahvojen perinteiden, jatkuvan innovoinnin ja strategisen kasvun varaan”, lausuu tuotepäällikkö Tomi Voutilainen.
”Meille on tärkeää, että voimme luoda ja ylläpitää suomalaisia työpaikkoja, samalla kun vahvistamme asemaamme globaalina markkinajohtajana”, hän tiivistää.
Uusi Evolution-tuotesarja on vasta alkusysäys pitkän tähtäimen kehitykselle, kertoo tuotepäällikkö Tomi Voutilainen.
Volvo CE muistuttaa mielellään olevansa paitsi nykypäivänä tunnetun niveldumpperin keksijä, myös alan markkinajohtaja. Jo viime vuoden puolella uutisoimme, että Volvon niveldumpperimallisto uudistuu, ja vuoden 2025 alkupuolelle nähtiinkin peräti seitsemän uutta nivelveljestä. Kuusi dumppereista on tuttuja mallinumeroiltaan, mutta mukaan mahtuu myös uusi A50-malli.
Volvo CE esitteli virallisesti maailmanensi-illassaan tammikuun 2025 lopulla seitsemän uutta niveldumpperia, ja kyseessä olikin Volvon dumpperihistorian laajin uutuusjulkistus koskaan. Dumppereista A25, A30, A35, A40, A45 ja A60 ovat jo malleina tuttuja entuudestaan. Lisäksi valikoimaan lisättiin A50, joka tarjoaa 45 tonnin kapasiteetin. Perinteiseen tapaanhan Volvo-dumpperien mallinumeroinnit kertovat hieman mallista riippuen usein ns. short tonneissa eli jenkkitonneissa mitatun kapasiteetin, joten lavan kyljessä olevaa numeroa voidaan Euroopan oloissa pyöristää hieman alaspäin kaikissa paitsi A25-mallissa. Ainakin jos halutaan ajaa ohjekirjojen mukaisilla massoilla.
Niin sanotun J-sarjan eli Volvon uuden mallin mukaisesti ilman mallikirjainta esiteltävien seitsemän nivelveljeksen katras marssitetaan töihin portaittain tämän vuoden aikana.
Grus-Kallen perilliset.
Dumpperit tulevat Ruotsista, Volvon Braåsin tehtaalta, johon on viime aikoina tehty merkittäviä investointeja tuotannon tehostamiseksi. Tämä hyödynnetäänkin nyt saman tien, sillä tuotanto on valmiina aloittamaan valmistuksen tietyille malleille jo heti, kun taas muutama koneversio jätetään vielä odottelemaan porrastettua starttia. Kaikki mallit tulevat kuitenkin tämän vuoden aikana ulos linjalta.
Grus-Kalle eli DR 631 ilmestyi vuonna 1966 ja toi täysin uuden lähestymistavan niveldumpperimarkkinoille. Kuva: Koneurakointi
Moottorit ja vaihteistot tulevat niin ikään kaikkiin malleihin edelleen Volvolta, kuten on ollut jo noin 60 vuoden ajan. Volvon ensimmäinen niveldumpperihan oli vuonna 1966 tuotantoon otettu BM-Volvo DR 631 eli Grus-Kalle, ja tietenkin ruotsalaiset osasivat esitellä malliston suomalaisen kalenterin mukaan Kallen päivänä eli 28.1.2025. Näistä ajoista perusidea on pysytellyt jokseenkin samana, sillä silloin kehitettiin uusi runkonivel ja laitettiin neliveto koneeseen, jolloin avautui täysin uusi markkina. Toki nykyään lähes joka kohta koneessa on kasvanut ja kehittynyt tuosta kymppitonnin kantaneesta koneesta, ja vetäviä pyöriäkin on ollut pitkään jo kuusi. Mutta ”Sora-Kallen” perintöä jatketaan edelleen.
A45 saa isoveljen.
Mitä muutoksia koneisiin sitten on tehty. Runkopuolella pysytään aika lailla edellisen malliston tuntumassa, eli mullistavia konsteja ei perusasioiden kohdalla nähdä. Sen verran uutta tulee mainitun A50-mallin muodossa, että se on leivottu A45:tä kantokykyisemmäksi jousituksen, akseleiden ja vaihteiston keinoin. Sille onkin luultavasti paikkansa suositun, yhä mallistossa olevan A45:n isompana veljenä, sillä se tarjoaa 10% enemmän tuottavuutta ja 8% pienemmän kulutuksen verrattuna edellisen mallisarjan A45:n. Kulutusjuhlaa on kursittu toki muissakin malleissa, ja esimerkiksi suurimman jötkäleen eli A60:n polttoainehimo on vähentynyt valmistajan mukaan 14% aiempaan malliin verraten.
Uutena mallina esitellää A50 joka tarjoille 45 tonnin kapasiteetin.
Vaihteistot tulevat kaikkiin malleihin edelleen Volvolta, ja varsinkin suuremman pään malleista on jo kuultu käyttäjien luonnehdintoja, joiden mukaan uusi aski on aiempaa jouhevampi, tarkempi ja kaikin puolin mukavampi. Kommenteissa kerrottiin selvästä erosta aiempaan, ehkä tuntumaltaan hieman kulmikkaampaan kirstuun verrattuna.
Samoissa puheenvuoroissa kehuttiin hydraulijousitusta, joka mainittiin kuljettajien mielestä erittäin mukavaksi Jällivaaran louhosolosuhteissa ympäri vuoden.
Nähdään töissä!
Näkyvimpiä uudistuksia ovat tietenkin ne, jotka näkyvät ulkoisesti. Koneen ilme on selvästi moderni, ja noudattelee Volvon kaivukoneissa jo esiteltyä aiempaa särmikkäämpää linjaa. Tällä kertaa modernisoinnin tulokset näkyvät konkreettisesti myös kuljettajalle, sillä ohjaamon ja konepeiton uusi versiointi tarjoilee entistä selvästi paremman näköalan monestakin syystä. Uusi matalammalle vedetty konepeitto tarjoaa eteen paremman tähystyskentän, jota tukee entistä laajempi tuulilasi, ja toki myös laajemmalta putsaava pyyhkijöstö. Myös sivunäkymät ovat parantuneet, ja kaikkea tätä näkymäiloa lisätään vielä kattavalla kamerajärjestelmällä eteen, taakse ja vasemmalle nivelen viereen. Jos koneeseen on joku pyrkimässä kuljettajan huomaamatta, kamerasta varomaton kulkija on helpompi bongata läksytettäväksi. Keulassa oleva kamera puolestaan näyttää sen alueen, mikä väistämättä jää nokan muodostamaan katveeseen.
Näkyvyyttä on parannettu paitsi konepeiton muotoilulla, isommalla lasipinta-alalla, myös valoilla ja kameroilla.
Valaistusta on parannettu moneen suuntaan ja huomionarvoista on se, miten konepeiton alla pimeydessä ähkeröivää muistetaan kerrankin kunnon LED-lyhdyin. Ruotsalainen on vienyt homman niin pitkälle, että jopa ureatäyttökorkin vieressä on pieni valolista. Valot aktivoituvat heti konepeiton avatessa.
Turvallisuus ja näkyvyys on viety myös konepeiton alle, jossa työvalaistus helpottaa ahertamista. Kaiteita on joka suunnassa Volvon tapaan.
Turvallisuutta Volvon tapaan.
Kaiteet on tunnollisesti joka kulkuväylällä, paitsi toki tuulilasin edessä olevalla tasolla. Turvallisuuden maksimointi esimerkiksi lasin pesun parissa onnistuu kuitenkin ohjaamon kulmissa olevilla putoamissuojainten ankkuripisteillä, eli valjaat ja tarrainköysi käyttöön tarvittaessa. Mainittu lasin edessä oleva kävelytaso on avautuva, ja sen alla ovat päivittäiset nesteiden tarkastuspisteet.
Sisällä viihtyy.
Ohjaamo on muuttunut varsin erilaiseksi, tunnelma on jo hyvinkin hienostunut, ja jos työnantaja suo, kuljettajalle on tarjolla eri istuinvaihtoehtoja, kuten ISRI:n premium-penkki ilmajousituksineen, lämmityksen ja jäähdytyksen kera ja lukuisin säädöin.
Ohjaamossa on myös Volvo Co-Pilot -näyttö, kookas kosketuspaneeli joka on varsin intuitiivinen käyttää. Sen ruudulle on integroitu paljon toimintoja, joita perinteisesti on käytetty mekaanisin katkaisimin, mutta toki koko joukko tärkeimpiä katkaisimia on edelleen konsolissa. Koneen tiedot, asetukset, kamerat, ilmastointi ja muu sellainen on kuitenkin ohjattavissa paneelin kautta. Suoraan edessä oleva mittaristo on niin ikään digitaalinen ja dynaaminen, eli siihen voi muokata haluamiaan tietonäkymiä.
Ohjaamo on uudistunut sisältä huomattavasti, ja näkymää hallitsee Co-Pilotin näyttö. Toki perinteisiä katkaisimia ja suunnanvaihdon ja kipin vivut ovat edelleen kouriintuntuvat.
Yhtenä älykkäänä ominaisuuten uusissa dumppereissa on Volvon Terrain Memory, joka tunnistaa ja muistaa liukkaat kohdat ajetussa reitissä, ja osaa reagoida seuraavalla kierroksella niihin automaattisesti. Samoin se nuuskii niiden muutoksia, eli jos aamunkähmässä liukkaaksi havaittu kohta muuttuu päivän lämepnemisen myötä, se myös päivittyy järjestelmään. Samaan kohtaan ei himmailla loppuviikkoa turhan päiten.
Volvo CE kertoo koneiden olevan myös tulevaisuuden osalta turvattuja ominaisuuksien suhteen, sillä uusi toimintoja voidaan lisätä myöhemmin ohjelmistopäivitysten avulla.
Tuotteet ovat siis valmiita lähtöön, ja nyt ensimmäisessä vaiheessa eli melko heti tuotantoon otetaan mallit A35, A40, A45, A50. Kauaa ei tarvitse tosin kärvistellä muitakaan odotellessa, sillä A25, A30, A60 luvataan linjalle niin ikään myöhemmin tänä vuonna.
Aiheesta lisää seuraavassa Koneurakoinnin numerossa!
Uuden vuoden ensimmäinen numero esittelee muun muassa Suomessa uutta tulemistaan vahvasti tekevää Mecalacia. Oman sijansa saa myös uskomattoman moneen työhön soveltuva Unimog, jonka saa myös traktoriksi rekisteröitynä. Kesla tähyilee erityisesti vientimarkkinoiden suuntaan huomattavan järeän 165-perävaunun myötä. Nämä ja monet muut asiat käsitellään viikolla 4 ilmestyvässä Koneurakoinnissa.
KONEET JA URAKAT
6 Jokapaikan johtotähti
Esittelyssä Unimog U 219 – U 535.
20 Puomitaituri
Mecalac 9MWR tekee tuloaan Suomeen.
28 Julmille kuormille
Kesla 165 on suuren luokan metsäperävaunu.
34 Purkavampi pari
Volvo CE uudisti purkukoneitaan.
40 Kovempi Grove
Groven GMK6450-1 on päivittynyt mobiilikone.
42 Tadanon taksikone tuotantoon
Tadano AC 5.250-2 laskettiin irti.
44 Välimallin mobiilitorni
Liebherr MK 120-5.1 tuli täyttämään aukkoa.
46 Sileämpiä siirtoja Sleipnerilla
Siirtopyörästön tärinäeroja teloihin mitattiin.
48 Purkua ruudulla
Komatsu PC490HRD:n treeni sujuu simulaattorilla.
50 Parikkalan peto
Risupeto tehosti työtä kaakossa.
54 Kaustisen ketju
J & A Myllymäki Oy:n hakkuutoimintaa.
58 Mätästystä metsämökin mukavuudessa
Ruotsissa muokataan jo etänä.
64 Puskemalla perille
KHM-Steelin puskukontista ratkaisu kippausongelmiin.
Engcon on ilmoittanut strategisesta maailmanlaajuisesta yhteistyöstä RodRadarin kanssa, joka on kehittänyt Live Dig Radar (LDR) -teknologian. Patentoitu teknologia estää maanalaisiin infrarakenteisiin törmäämisen.
Kumppanuus yhdistää RodRadarin innovatiivisen LDR-järjestelmän Engconin pikaliittimiin ja rototiltteihin. Tämän luvataan tarjoavan saumattoman ratkaisun urakoitsijoille, kaupungeille ja kunnille. Tuloksena on yhteistyökumppanien sanoin mullistava lähestymistapa turvallisempaan, automatisoituun ja tehokkaampaan kaivutyöhön.
RodRadarin LDR-teknologian ajatuksena on tehostaa kaivukoneiden toimintaa mahdollistamalla maanalaisen infrastruktuurin reaaliaikaisen havaitsemisen ja välttämisen kaivutyön aikana ilman, että tarvitaan johtonäyttöjä tai johtokarttaselvityksiä. Teknologia on upotettu LDR Excavate -kauhaan, ja sitä täydentää intuitiivinen ohjaamon näyttöyksikkö.
”Tämä yhteistyö on loistava uutinen loppuasiakkaillemme”, sanoo engconin aluejohtaja ja globaali OEM-päällikkö Sam Ryan. ”Integroimalla edistyksellisen rototiltti-teknologiamme RodRadarin Live Dig Radar -tutkan kanssa mahdollistamme turvallisemmat, automatisoidummat ja tehokkaammat kaivutyöt ja vähennämme samalla merkittävästi aikaa ja kustannuksia työmaalla.”
Engconin rototilttien ja RodRadarin LDR-järjestelmän integroinnin uskotaan modernisoivan kaivuprosesseja, parantavan käyttäjien turvallisuutta ja tehostavan hankkeita.
”Olemme innoissamme yhteistyöstä Engconin kanssa”, sanoo RodRadarin myynti- ja markkinointijohtaja Yuval Barnea. ”Heidän innovatiiviset ratkaisunsa sopivat täydellisesti yhteen Live Dig Radar -järjestelmämme kanssa, mikä luo saumattoman integraation, joka parantaa urakoitsijoiden turvallisuutta, tarkkuutta ja tuottavuutta. Tämä kumppanuus on merkittävä edistysaskel molemmille yrityksille, ja sen ansiosta voimme tarjota rakennusalan yrityksille vertaansa vailla olevaa arvoa ja asettaa uusia standardeja huippuosaamiselle käytännön työmailla.”
Ratkaisu mahdollistaa myös Engconin DC2- ja DC3-käyttöjärjestelmän päivityksen EC-Oil-tekniikalla. Myös EC-Oilin kerrotaan toimivan saumattomasti RodRadar LDR -järjestelmän kanssa. Konekiinnike on saatavilla alkuvuodesta 2025. Ratkaisu rototiltin alle on saatavilla myöhemmin tänä vuonna.
JCB on kertoo saavuttaneensa seuraavan merkittävän virstanpylvään vetykäyttöisen polttomoottorinsa kehittämisessä. Yritys on nyt saanut useilta Euroopan maiden viranomaisilta hyväksynnän moottorin kaupalliseen käyttöön.
JCB on vetymoottorin käyttöhyväksyntöjen myötä ensimmäisen rakennuskoneita valmistava yritys, joka on saanut myyntikuntoon oman vetykäyttöisen polttomoottorin. JCB:n kehitysprojektin kerrotaan vaatineen 150 insinöörin tiimiltä yli kolmen vuoden ja 100 miljoonan punnan panostuksen. Nyt yhtiö on tiedottaa, että 11 Euroopan maan viranomaista on antanut luvan moottorin myyntiin, ja muiden maiden odotetaan seuraavan perässä vuonna 2025.
Alankomaiden ajoneuvoviranomainen RDW oli ensimmäinen lupaviranomainen, joka myönsi virallisen sertifioinnin, antaen luvan moottorin myyntiin Alankomaissa. Muut Euroopan maiden lupaviranomaiset ovat seuranneet RDW:n esimerkkiä ja myöntäneet tarvittavat sertifikaatit, mukaan lukien Iso-Britannia, Pohjois-Irlanti, Saksa, Ranska, Espanja, Belgia, Puola, Suomi, Sveitsi ja Liechtenstein.
JCB:n hallituksen puheenjohtaja Anthony Bamfordin mukaan moottorin tulo markkinoille tukee sitä ajatusta, että vetykäyttöinen polttomoottori on tulevaisuuden ratkaisu päästöttömässä rakentamisessa ja maataloudessa. JCB on jo tuottanut yli 130 koekäytössä olevaa moottoria, jotka pyörittävät erilaisia laitteita, kuten kaivukoneita ja generaattoreita.
Mika Latvala aloittaa Metsätyö Oy:n toimitusjohtajana 1.3.2025 nykyisen toimitusjohtajan siirtyessä eläkkeelle myöhemmin keväällä.
Mika Latvalalla on laaja ja monipuolinen kokemus metsäkonealalta viimeisen kahdenkymmenen vuoden ajalta. Hän on viimeksi toiminut Komatsu Forest Oy:n jälkimarkkinointipäällikkönä vastaten Komatsu metsäkoneiden varaosa-, huolto- sekä palveluliiketoiminoista Suomessa ja Baltian maissa. Suomessa hänen vastuullaan on ollut organisaatio, johon kuuluu yhtiön kolme omaa palvelukeskusta ja 13 huoltodealeria. Baltiassa hän on tehnyt tiivistä yhteistyötä paikallisten dealereiden kanssa.
Metsätyö Oy on osa Olofsfors-konsernia, joka myy konsernin valmistamia terästuotteita kuten Olofsfors-metsäkoneteloja ja -ketjuja, Iggesund-harvesterilaippoja, Bruxite-kauha- ja -kulutusteräksiä sekä Sharq- ja Grader-tuotteita teiden kunnossapitoon. Lisäksi Metsätyö Oy tuo ja myy esimerkiksi Hultdins-puutavarakouria, Indexator-kääntäjiä ja -riipukkeita, polttoainetankkeja, voiteluaineita sekä muita tarvikkeita metsäkone- ja maanrakennusurakointiin.
Verkkosivusto käyttä evästeitä parantaakseen käyttökokemustasi. Oletamme että tämä on sinulle ok mutta voit halutessasi kieltää niiden käytön.HyväksyLue lisää
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.