>

Lumenveistokisa tulee taas!

Kaivureiden lumenveiston SM-kilpailut järjestetään jälleen Juupajoella lauantaina 26.2.2022. Edellisen kerran vuonna 2019 järjestetty kilpailu keräsi hyvin osallistujia ja huomioita, ja tänäkin vuonna odotukset ovat korkealla.

Kaivureiden lumenveiston SM-kilpailut järjestetään jälleen Juupajoella lauantaina 26.2.2022. Paikkana on Kopsamontien ja Sahantien risteysalueen peltoaukea. Kilpailuluokkia tulee olemaan kaksi. Toisessa luokassa kaikki työ tehdään koneella, ja niitä lisälaitteita jotka voi tuoda pelkällä koneella kisaruutuun voi käyttää.
Toisessa luokassa koneessa saa olla kauha ja routapiikki, mutta myös apumies voi olla mukana viimeistelemässä teosta lapion ja sahan kanssa. Merkkausmaalia saa käyttää apuna, mutta valmiissa teoksessa maalia ei saa näkyä.

Edellinen kisa järjestettiin vuonna 2019. Ilmoittautumisia otetaan vastaan osoitteessa kaivureidenlumikisa@elisanet.fi ja tapahtumalla on myös Facebook-sivusto, josta löytyy ajankohtaista tietoa.

Tiepäivät Tampereella helmikuussa

Tampereen Messukeskus on jälleen tapahtumapaikkana, kun Tiepäivät järjestetään 9.-10.2.2022. Tarjolla on perinteiseen tapaan esimerkiksi työnäytöksiä, näyttely ja paljon muuta ohjelmaa.

Tiepäivät, entiseltä nimeltään Talvitiepäivät, järjestetään jo 34. kerran. Tiepäivät ovat tiealan kansainvälinen ammattilaistapahtuma tienpidosta ja yleisten alueiden hoidosta ja hallinnoinnista kiinnostuneille asiantuntijoille, päättäjille ja ammattilaisille.

Tapahtumaan kuuluvat kattava ammattilaisnäyttely, työnäytökset, kansainvälinen asiantuntijaseminaari teemoillla Talvitiepäivät ja Kunnossapito & Omaisuudenhallinta, yksityisteiden talvipäivä, opiskelijatapahtuma sekä uutuuksina kuljettajien ajotaitokilpailu ja Diginfra-koulutus.

Tiepäiville Tampereen messukeskukseen 9.-10.2.2022 osallistuu asiantuntijoita, viranomaisia, laitteiden ja järjestelmien valmistajia, palveluiden kehittäjiä, tutkijoita, auditoijia, hankintapäätöksen tekijöitä, tuotekehittäjiä, kuntien teknisiä ja katuosaajia, urakoitsijoita ja konsultteja. Järjestäjän, eli Suomen Tieyhdistyksen luonnehdinnan mukaan Tiepäiville osallistuvia yhdistää tarve onnistua tienpitoon ja liikenteeseen liittyvissä tehtävissä kaikenlaisissa olosuhteissa.

SMP muuttaa tuoteväritystään

Ruotsalainen tilttirotaattori- ja kauhavalmistaja SMP Parts ilmoittaa muokkaavansa tuotteidensa väritystä joulukuun alusta lähtien. Jatkossa sinisenä tunnetut tilttirotaattorit ovat edelleenkin sinisiä, mutta aivan eri sävyssä.

SMP Partsin tilttirotaattorien tuttu sininen väritys poistuu, ja tilalle astuu uusi tummempi sävy. Aiemman RAL 5010:n tilalle on valittu RAL 5011, joka on valmistajan mukaan paitsi tummempi, myös arvokkaamman näköinen ja vähemmän kiiltävä sävy. Myös nykyistä harmaan sävyä säädetään neutraalimpaan suuntaan, ja yhtä lailla vähemmällä kiiltävyysasteella. Myös tartuntakäpälät maalataan jatkossa punaisen sijaan tällä uudella harmaalla.

”Keskitymme tuotteissamme ylläpitoon, turvallisuuteen ja laatuun, ja vaikka tämä muutos voikin vaikuttaa pieneltä, on värien ja erityisesti kiiltoasteen säädöllä vaikutusta tuotteiden ominaisuuksiin naarmuja ja likaa vastaan. Myös häiritsevät heijastukset vähenevät. Tämä puolestaan kasvattaa tuotteidemme laatua ja lisää turvallisuutta”, sanoo SMP Partsin konsernijohtaja Patrik Lindqvist.

Uusi tumma sininen on myös osa uudistunutta SMP:n yleisilmettä ja uutta tavaramerkkiä. Värimuutoksen myötä laitteiden merkinnät ja logo tulevat siis myös muuttumaan.

Hyundai ja Doosan yhteiseen kanssakilpailuun

Hyundain elokuussa vahvistunut Doosan-kauppa on versonut jatkoa nyt muodostetun Hyundai Genuinen -nimisen yhteisyrityksen muodossa. Jatkossa yritykset tulevat jakamaan yhteisiä tuotekehitysresursseja, mutta jatkamaan kilpailua markkinoilla omina kokonaisuuksinaan.

Rakennuskonevalmistaja Hyundai Heavy Industries Groupin ja sen elokuussa ostaman Doosan Infracoren, nykyisin siis Hyundai-Doosan Infracoren, yhteistyö alkaa uuden holdingyhtiö Hyundai Genuinen alla. Molemmat yritykset jatkavat kuitenkin markkinoilla kilpailijoina, ja omien johtojärjestelmiensä alaisuudessa. Järjestelyllä kerrotaan haettavan erityisesti synergiaetuja ja molempien yritysten liiketoiminnan vahvistamista. Tätä tavoitellaan yhdistämällä molempien yritysten suunnittelu- ja kehitysvoimavaroja. Hyundai Genuinen alla kerrotaan aloitettavan yhteisiä kehittelyhankkeita kaivinkone- ja pyöräkuormaajasegmenteissä. Samoin vetymoottoreiden kehittelyn kerrotaan olevan keskiössä. Lisäksi Hyundai Genuine ilmoittaa lisäävänsä tulevaisuudessa investointeja muunkinlaisten seuraavien sukupolvien ratkaisujen kehittämiseen.

Hyundai Genuinen tavoite on kasvaa maailman viiden suurimman rakennuskonevalmistajan joukkoon ja saavuttaa 5% maailmanlaajuinen markkinaosuus vuoteen 2025 mennessä.

Havator aikoo investoida enemmän kuin koskaan

Nostopalveluyritys Havator kasvattaa merkittävästi liiketoimintaansa laajentamalla organisaatiotaan ja investoimalla esimerkiksi konekantaan. Nyt julkistettava investointiohjelma on kooltaan yli 60 miljoonaa euroa.

Suomessa tehdään lähivuosina mittavia teollisuusinvestointeja. Keskiössä ovat perusteollisuus, energiantuotanto ja rakentaminen, ja näitä hankkeita tukevat investoinnit esimerkiksi infrarakentamiseen tulevat liikkumaan useissa miljardeissa euroissa. Juuriltaan vahvasti suomalainen Havator kertoo vastaavansa kasvavaan nosto- ja erikoiskuljetuspalveluiden kysyntään investoimalla sekä uuteen kalustoon että osaajiin.

”Haluamme olla mukana rakentamassa pohjoismaista tulevaisuutta ja olemme valmiita ottamaan vastaan teollisuuden ja yhteiskuntakehityksen asettaman haasteen. Koko maan kattava varikkoverkostomme, laaja kalustomme sekä vahva nosto- ja erikoiskuljetusosaamisemme luovat turvallisen ja helposti lähestyttävän pohjan teollisuuden suurprojekteille”
, toteaa Christoffer Landtman, Havatorin konsernijohtaja.

Havatorin mukaan vuosi 2021 on ollut yritykselle lähtölaukaus kasvulle ja fossiilivapaaseen tulevaisuuteen tähtäävälle kehitykselle. Nyt julkistetusta investointiohjelmasta kalustoa on tilattuna jo yli 30 miljoonalla eurolla. Vuoden aikana on myös tehty merkittävä määrä tavoitteita tukevia rekrytointeja.

”Tulemme tarvitsemaan osaavaa henkilöstöä eri tehtäviin, kuljettajista työjohtajiin ja projektipäälliköihin. Pelkästään Suomessa tulemme rekrytoimaan yli 50 uutta työntekijää tulevina vuosina. Panostamme merkittävästi myös koulutuksiin, jotta saamme alalle uusia, innostuneita tekijöitä”Rami Hirvelä, Havatorin Suomen henkilöstöpäällikkö kertoo.

”Olemme asettaneet tavoitteeksi kasvaa 30 prosenttia vuoteen 2023 mennessä. Nyt käynnistetty investointiohjelma on konsernin yli 60-vuotisen historian mittavin, ja investoinneista noin puolet ohjautuu Suomeen ja puolet Ruotsiin. Valitsemalla viimeisintä teknologiaa, kuten sähkökäyttöisiä koneita, otamme harppauksen lähemmäksi tavoitettamme olla paitsi alan markkina- ja palvelu- myös vastuullisuusjohtaja”, kiteyttää Landtman.
Investointiohjelman puitteissa hankittavat nosturit ovat kapasiteetiltaan 50-750 tonnia ja ne sijoittuvat ympäri Havatorin varikkoverkostoa Suomessa sekä Ruotsissa.

Uusi Ford Ranger markkinoille

Ford julkisti tänään seuraavan sukupolven Rangerin, joka on valmistajansa mukaan kaikkien aikojen älykkäin, monipuolisin ja suorituskykyisin Ranger-malli.

Seuraavan sukupolven Rangerin asiakastilaukset käynnistyvät Euroopassa vuoden 2022 lopulla ja ensimmäiset autot toimitetaan asiakkaille vuoden 2023 aikana. Nykyinen Ranger on Euroopan myydyin avolava-auto. Euroopassa on tänä vuonna myyty tammi-syyskuun aikana 45 539 Rangeria markkinaosuuden ollessa 39,9 prosenttia, mikä on kaikkien aikojen myyntiennätys vastaavalla ajanjaksolla.

Seuraavan sukupolven Rangerin kehitysprojektia johti Fordin Australian tuotekehityskeskus, jonka kansainväliseen tiimiin kuuluu suunnittelijoita ja insinöörejä useista eri maista. Tiimin tehtävänä oli sekä hyödyntää Fordin viimeisintä teknologiaa, suorituskykyä ja turvallisuutta että suunnitella ja testata uusi Ranger Fordin tiukimpien standardien mukaisesti, valmistaja tiedottaa.

Myös asiakkaiden näkökulma otettiin huomioon, Ford vietti omien sanojensa mukaan paljon aikaa Ranger-omistajien kanssa ympäri maailmaa, suoritti yli 5000 haastattelua ja järjesti asiakkaille kymmeniä työpajoja ymmärtääkseen, miten asiakkaat käyttävät autojaan sekä mitä he haluavat ja odottavat uudelta Rangerilta.

Ulkoisesti uuden Rangerin muotoilussa näkyy Fordin yleismaailmallinen avolava-autojen DNA. Muotoiluyksityiskohtiin kuuluvat uusi etusäleikkö ja tunnusomaiset C-muotoiset ajovalot. Ford Rangerissa on ensimmäistä kertaa matrix-LED -ajovalot, ja takavalot ovat sopusoinnussa keulan yksityiskohtien kanssa. Rangerin sisätilat ovat henkilöautomaiset ja niissä on käytetty korkealaatuisiksi mainittuja pehmeäpintaisia materiaaleja. Lisäksi autossa on keskelle sijoitettu pystysuuntainen kosketusnäyttö ja Fordin SYNC 4 -tietoviihdejärjestelmä.
Monet perinteiset ajotilan säätimet on siirretty kojelaudasta ja keskikonsolista omalle näytölleen SYNCT-järjestelmään. Yhden napin painalluksella on mahdollista siirtyä näytölle, jossa on kaikki off-road ja ajotilavalinnat ja jossa voi myös tarkkailla voimansiirtoa, ohjauskulmaa, auton kallistusta ja kallistuskulmia sekä muita säätöjä. Näyttö on myös yhdistetty 360 asteen kamerajärjestelmään.

Uuden korirakenteen alla on päivitetty alusta, jonka akseliväli on 50 mm ja raidelevys 50 mm suurempi kuin edeltävässä Rangerissa. Hydroforming-menetelmällä muotoillun keularakenteen ansiosta moottoritilassa on enemmän tilaa V6-moottorille ja se mahdollistaa myös muiden käyttövoimatekniikoiden käytön tulevaisuudessa. Keularakenne on myös avoimempi, minkä ansiosta jäähdyttimeen pääsee enemmän ilmaa. Tämä auttaa pitämään käyttölämpötilan alhaisena hinattaessa ja kuljetettaessa raskaita kuormia.

Mallin etupyöriä siirrettiin 50 mm eteenpäin paremman lähestymiskulman saavuttamiseksi ja takana olevaa moottoria paremman off-road-nivelen saamiseksi. Kumpikin parantaa maastoajokokemusta. Lisäksi takajousituksen iskunvaimentimet siirrettiin rungon ulkopuolelle, jotta autolla on parempi ajaa niin tiellä kuin maastossa kaikissa tilanteissa, olipa kyydissä tavaroita tai matkustajia.

Fordin mukaan asiakkaat halusivat moottorivaihtoehdon, jossa on enemmän tehoa ja vääntöä raskaiden kuormien hinaamiseen ja haastaviin off-road-olosuhteisiin, joten tiimi kehitti Rangerille Ford 3.0 V6 -turbodieselmoottorin. Kaikkiaan Rangeriin on saatavana kolme turbodieselmoottoria lanseerauksen yhteydessä.

Seuraavan sukupolven Rangeriin on saatavana myös valikoima hyväksi havaittuja 2.0 litran nelisylinterisiä Single-Turbo- ja Bi-Turbo -rividieselmoottoreita. Single-Turbo -moottoriin on saatavana kaksi eri tehoversiota.

Rangeriin on valittavissa kaksi eri nelivetojärjestelmää – sähköinen ’shift-on-the-fly’ -järjestelmä tai edistyksellinen uusi pysyvästi nelivetoinen järjestelmä, jonka ’set-and-forget’ -tila on suunniteltu toimimaan siellä, missä asiakkaat sitä tarvitsevat. Jos autoa on tarpeen hinata maastossa, se onnistuu helposti kahden etupuskuriin asennetun hinauspisteen ansiosta. Lisäksi tarjolla on esimerkiksi laaja kuormatilavarusteiden valikoima.

Seuraavan sukupolven Ranger valmistetaan Fordin tehtailla Thaimaassa ja Etelä-Afrikassa. Tuotanto käynnistyy vuonna 2022. Suomessa uusi Ford Ranger esitellään vuonna 2023.

TMK Konepäivät perjantaina 19.11. Hankasalmella

Viime vuonna onnistuneesti TMK:n tehtaan ensimmäisten syntymäpäivien yhteydessä lanseerattu ja vietetty TMK Konepäivät -tapahtuma järjestetään myös tänä vuonna ja entistä suurempana.

Tänä vuonna tapahtuman pääyhteistyökumppanina toimii 30-vuotisjuhlavuottaan koronan vuoksi vuoden myöhässä viettävä Jari-Pekka Hankasalmi -liikenneasema. Tämä juhlapäivä mahdollistaa Konepäivien loppuhuipentuman livekonsertin ja ilotulituksen muodossa.

Konepäivien vetonauloina ovat TMK Energiakouran lisäksi mm. Ponsse, Kesla, Nisula, Kiho, Versowood sekä paljon muita. Lisäksi mukana on työnäytöksiä esimerkiksi Metsäkuutio Oy:n toimesta. Illan konsertissa esiintyvät Joel Hallikainen ja Kristiina Brask.

Tapahtuma järjestetään perjantaina 19.11.2021 klo 12-19.30 Hankasalmella, osoitteessa Pieksämäentie 15, 41520 Hankasalmi

Ponsse avasi uuden palvelukeskuksen Venäjän Tomskissa

Ponsse on investoinut yli kaksi miljoonaa euroa uuden palvelukeskuksen rakentamiseen Länsi-Siperian Tomskiin. Palvelukeskuksen kattavat varastot ja tehokas logistiikkajärjestelmä takaavat asiakkaille lyhyet huoltoajat ja nopeat varaosatoimitukset. 

Tomskin nykyaikaisesta palvelukeskuksesta löytyy huippuvarusteltu korjaamo, kattava varaosavarasto ja pitkien etäisyyksien vaatimat logistiset valmiudet. Palvelukeskus tarjoaa myös Ponsse-tuotteiden huolto- ja tekniikkakoulutusta uudessa simulaattoriluokassa. Työntekijöitä palvelukeskuksessa on 26.  

”Ponsse on toiminut Tomskissa noin 15 vuotta. Meillä on koko toiminnan ajan ollut alueella aktiivisia ja uskollisia asiakkaita ja kumppaneita, jotka ovat tukeneet ja arvostaneet Ponssen toiminnan kehitystä. Erityisen tuottoisaa yhteistyötä on tehty kokeneen paikallisen yrittäjän Aleksei Maslovin kanssa, jonka yritys on auttanut meitä kasvamaan monen vuoden ajan”, kiittää OOO Ponssen toimitusjohtaja Jaakko Laurila. 

”Uuden Ponsse huoltopalvelukeskuksen avaaminen alueelle oli luonnollinen jatkumo toiminnallemme, koska alueen asiakaskunta ja Ponssen metsäkoneiden määrä lisääntyvät vuosi vuodelta. Tomskin alueen asiakkaamme ovat ammattitaitoisia ja kunnianhimoisia, ja heidän liiketoiminnan kasvun tukeminen edellyttää kehittymistä myös Ponsselta”, Laurila jatkaa.  

”Olemme ajan saatossa kokeneet, että meillä on hyvä suhde Tomskin alueen hallintoon, ja tämä oli yksi tärkeimpiä syitä, miksi Ponsse päätti investoida alueelle”, Laurila kiittelee.  

Ponssen Venäjän palveluverkossa on 44 huoltopalvelukeskusta, joissa työskentelee noin 650 ammattilaista. OOO Ponsse käyttää ESW-palvelustandardia (Effective Safety Workshop – Effective and Safe Working Environment) koulutuksen ja kehityksen pohjana, jolla varmistetaan palvelujen erinomainen laatu ja valvonta koko Ponsse-verkostossa.  

Avajaisiin osallistuivat työntekijöiden lisäksi mm. Tomskin alueen kuvernööri Sergei Žvatškin, Ponsse Oyj:n hallituksen puheenjohtaja Jarmo Vidgrén, OOO Ponssen toimitusjohtaja Jaakko Laurila sekä joukko muita kunniavieraita ja viranomaisia. 

Wihurin RealMachinery-kauppa maaliin

Wihuri Oy on kauppa RealMachinery Oy:n koko osakekannan hankkimisesta on toteutunut 12.11.2021. Yritysosto on osa vuonna 1901 perustetun suomalaisen perheyhtiön laajentumista konekaupassa. 
 
Wihuri on kansainvälinen monialakonserni, joka toimii neljällä toimialalla: pakkausteollisuudessa, päivittäistavaroiden tukkukaupassa, lentotoiminnassa sekä teknisessä kaupassa. Viime vuonna konsernissa työskenteli noin 5 200 työntekijää 30 maassa, ja sen liikevaihto oli 1,8 miljardia euroa. RealMachinery toimii jatkossa Wihuri Oy Teknisen Kaupan toimialalla, jonka vahvuutena on konekauppa ympäristönhoidossa, maanrakennuksessa, maataloudessa sekä varastointi- ja logistiikkapalveluissa. 
  
Vuonna 2010 perustettu RealMachinery Oy on valtakunnallinen täyden palvelun konetalo, joka myy, vuokraa, huoltaa, korjaa sekä varustelee maanrakennuskoneet jokaiseen käyttötarkoitukseen. Konetaloon kuuluu nostolaitteiden myyntiin erikoistunut RealLift Oy sekä varaosiin keskittyvä RealParts Oy ja konevuokraukseen erikoistunut RealRental Finland Oy. Konekonsernin liikevaihto oli viime vuonna 50 miljoonaa euroa. Yrityskaupan myötä Wihurin palvelukseen siirtyy noin 100 työntekijää. RealMachineryn palveluvalikoima sopii Teknisen Kaupan visioon nopeasta, valtakunnallisesta huolto- ja varaosaverkostosta.
 
Wihurin Tekninen Kauppa on laajentunut voimakkaasti viimeisen parin vuoden aikana. John Deere -edustus siirtyi Wihurille loppuvuodesta 2019, ja seuraavana vuonna yritys osti John Deere -edustuksen myös Virosta. Virolaisen Wihuri OÜ -tytäryhtiön kautta myös muut Teknisen Kaupan brändit saavat jalansijaa naapurimaasta. Lisäksi tänä vuonna maatalousvalikoimaa on kasvatettu maanviljelijöille suunnatuilla tarvikkeilla, kuten siemenillä ja lannoitteilla.
 
”RealMachineryn tuotteista ja palveluista koostuva ratkaisuvalikoima sopii Wihurille erittäin hyvin. Olemme vakuuttuneita henkilöstön osaamisesta ja kyvystä palvella asiakkaitamme sekä kasvattaa osuuttamme tässä markkinassa tulevaisuudessakin. Kaupan toteutuminen on meille merkittävä osa strategiaamme”, sanoo Wihuri Oy Teknisen Kaupan toimialajohtaja Jonne Honkanen.  
  
”On erittäin hienoa, että pitkään valmisteltu kauppa Wihurin kanssa toteutuu, ja pääsemme yhdessä suunnittelemaan tulevaisuuden askeleita. Tämä vahvistaa jatkossa asemaamme kaikkien edustamiemme tuotteiden markkinassa ja antaa meille eväät palvella asiakkaitamme entistäkin paremmin, pitkälle tulevaisuuteen”, kertoo RealMachinery Oy:n toimitusjohtaja Matti Salminen

Koneurakointi 7/2021

Syksyn Koneurakoinnissa nähdään Eerola Yhtiöt Oy:n hartaudella rakentama maastokykyinen pesuauto Unimog U530 vaunuineen. Käymme myös jututtamassa Sami Kirkkaria uuden Liebherrin hanoissa. Tarinaa Malwa-konemerkin synnystä käydään kuulostelemassa pääkallonpaikalla Skenessä, kun haastateltavana on itse Magnus Wallin. Uutuusuutisia tulee paitsi Doosanin, Hitachin, JCB:n ja Massey Fergusonin suunnalta, myös mielenkiintoisessa traktorimuodossa AUGA:lta. Tavaraa löytyy myös messuilta Pirkkalasta ja Kalajoelta. Katso koko sisältö tästä:

KONEET JA URAKAT

8 Pesu-Moggi

Eerolan huippuvarusteltu Unimog U530 pesee eikä meinaa.

22 Kirkkarin punainen

Sami Kirkkarin Liebherr R 926 Compact on työhönsä mietitty kokonaisuus.

28 Tein itse ja säästin – ympäristöä

Kun luomuviljelyn suuryritys AUGA ei löytänyt sopivaa traktoria, se tehtiin.

32 Kovaan ajoon

Doosan DX245NHD-7 on mitoitettu raaempaan työhön.

34 Huolella kypsynyt

LM Trac 587 ei rakentunut hetkessä, mutta lopputulos on tasapainoinen.

40 Malwan tavalla

Metsäkonevalmistaja Malwan tarina kertoo sinnikkäästä kehittämisestä.

48 Sievistettyjä Ässiä

Massey Ferguson on uudistanut mallistoaan viimeaikoina kattavasti.

54 Uutta Vilakoneelta

Wille-linjalta tulee uutta sekä malliston yläpäähän että käyttäjän taskuun.

56 Seuraava Versio

Tuoreet Case SV -kaivurikuormaajat pitävät legendaa lennossa.

60 Kaivattu vahvistus

Toyota Proace tarraa jokaisella tassulla suomalaiseenkin maankamaraan.

66 Uutuusviisikko pyörillä

Hitachin ZX-7-sarja saa uusia jäseniä pyöräalustaisten sektorilla.

74 Lisää kierroksia

JCB:n ympäripyörivien kurottajien valikoima tuplaantui kahteen.

84 Kartanokarju

Ford 8600 on vahva osanen sinisen ovaalin legendaarista traktoritarua.

TAPAHTUMAT

70 Vahva paluu hallille

KoneAgria 2021 puitiin pakettiin Pirkkahallissa.

76 Hiekoilla tavattiin

ProForest 2021 toi metsäkoneet Kalajoen lentokentälle.

82 Naapurikateutta

Trailer Trucking Festival 2021 sisälsi myös hieman konekalustoa.

VAKIOPALSTAT

14 Uutiskynnys

46 Katsaus koneeseen

90 Seuraavassa numerossa

2,310tykkääjääTykkää