>

John Deere 1910E ja Bracke T35

Muokkarivideota tehtiin kesän alkumetreillä, ja siellähän se Bracke mennä möngertää Deeren viemänä! Käy katsomassa maita ja päitä kääntävä konevideo tästä kätevästi. Juttuhan on ollut esillä Koneurakointi-lehdessä 4/2021.

Rostselmash RSM 161 -video

Koneurakointi 6/2021 -numerossa käydään perehtymässä siihen, minkälainen on venäläinen Rostselmash-puimuri, ja tarkemmin tutustutaan eurooppalaiseen makuun suunnattuun RSM 161 -malliin. Tästä aiheesta on myös tehty video, jossa kone nähdään puinneilla Suomessa.

Tommi Virta aloitti Komatsu Forest Oy:ssä myynnin ja markkinoinnin johtajana

Komatsu Forest Oy:n markkinoinnista ja myynnistä vastaa jatkossa Tommi Virta, joka jatkaa eläkkeelle siirtyvän Timo Korhosen tehtävissä.

Tommi Virta on 46-vuotias myynnin ja markkinoinnin ammattilainen, joka on jo tähän mennessä tehnyt mittavan uran autojen parissa. Ennen Komatsu Forest Oy:öön siirtymistä hän työskenteli 13 vuoden pituisen rupeaman Keskon omistaman K-Auton maahantuonnissa, myynnin ja markkinoinnin vastuullisissa tehtävissä. Hän aloitti työnsä Pirkkalan Komatsu-palvelukeskuksessa elokuun alussa ottamalla vastaan eläkkeelle lähtevältä Timo Korhoselta siirtyviä tehtäviä.

Tommi Virran vastuualue käsittää Komatsu-metsäkoneiden myynnin, markkinoinnin ja koneiden toimitusprosessin johtamisen.

”Tarvitsimme myynnin ja markkinoinnin osaajan ja sellaisen saimme”, luonnehtii Komatsu Forest Oy:n toimitusjohtaja Jari Nurminen. ”Tommin tulo yritykseen osui hyvään saumaan, koska paljon uutta ja positiivista on parhaillaan tapahtumassa: uusi huippumoderni nk. yhden tuotantolinjan metsäkonetehdas käynnistyi Uumajassa, Komatsun kotimaan ja Baltian markkinaosuudet ovat hyvällä tasolla ja tehtävien organisointi talon sisällä on toimiva. Markkinointiin tarvitsimme myynnin johtamisen huippuosaajaa. Sellainen löytyi. Tommi Virralla on kokemusta vaativista markkinoinnin ja myynnin tehtävistä. Lisäksi hänellä on jo nyt näkemys siitä, kuinka Komatsu-koneiden myynnissä ja markkinoinnissa digitalisaatiota kannattaa hyödyntää.”

ABAX tuo merkki- ja laiteriippumattoman paikannuksen kalustoon

Ajoneuvo- ja laitepaikannusta tarjoava ABAX lanseeraa toiminnon, jonka avulla kaluston yhdistäminen IoT-verkkoon on mahdollista ilman erillisiä paikannuslaitteita ja koneen merkistä riippumatta. Uusi ABAX Smart Connect yhdistää telematiikalla varustetun kaluston suoraan etäseurantaan ilman erillisiä paikannuslaitteita.

ABAX lanseeraa paikannuspalveluihinsa Smart Connect-toiminnon, joka hyödyntää työkoneisiin ja raskaisiin ajoneuvoihin valmiiksi asennettua telematiikkaa. Tämän myötä tällaiseen kalustoon ei tarvitse asentaa erillistä paikannuslaitetta, ja samalla sen keräämä tieto saadaan näkyväksi kaluston omistajille.

Rajapintojen avulla paikannusdata siirtyy suoraan ABAX-järjestelmän ohjausnäkymään samalla tavalla kuin erillisen paikannuslaitteen kanssa. Ratkaisussa on mahdollista myös yhdistellä tehdasasenteisella telematiikalla sekä erillisillä paikannuslaitteilla varustettua kalustoa, sillä kaikkea paikannusdataa voidaan seurata yhdessä näkymässä paikannustavasta riippumatta.

Ratkaisusta hyötyvät erityisesti yritykset, joilla on useita kaivinkoneita tai muuta raskasta kalustoa – esimerkiksi maanrakennusyritykset, rakennusala ja kalustovuokraamot. Yhdessä paikassa tapahtuva, yhtenäistä ratkaisua hyödyntävä seuranta säästää paitsi aikaa, myös huolto- ja järjestelmäkustannuksia

”Kaluston reaaliaikainen seuranta vähentää tyhjäkäyntejä ja ajotunteja ja siten myös huoltokustannuksia. Kustannussäästö tehostuu entisestään, kun koko kaluston ja kaikkien koneiden käyttöä voidaan seurata yhdestä järjestelmästä konemerkistä riippumatta”, kertoo ABAX Finland Oy:n Commercial Director Olli Oivanen.

Terex-dumppereille uusi nimi – Rokbak

Terex Trucks nimellä jo pitkään tunnetut, Volvo CE:n seitsemän vuotta sitten ostamat dumpperit tullaan jatkossa tuntemaan uudella Rokbak-nimellä.

Terex-dumpperit siirtyvät historiaan nimensä osalta, sillä nämä Volvo Groupin alaisuuteen kuuluvat koneet tullaan tuntemaan jatkossa uudella Rokbak-nimellä. Valmistus säilyy edelleen Skotlannissa, ja tuotelinja on elinvoimainen. Uusiin innovaatioihin kerrotaan panostettavan isosti, ja markkinoilla tuotteille on kysyntää.

Terex TA30 on jatkossa Rokbak RA30 ja niin edelleen.

Neljän vuosikymmenen aikana Terex-dumpperien historia on muuttunut paljon, ja tulevaisuuteen tähyävä ja investoivat yritys ei halua jäädä menneen painolastin alle. Rokbak-nimellä lähdetään siis rakentamaan uutta ja tuoretta brändiä, sekä samalla tulevaisuutta johon koneet halutaan viedä, Rokbakilta tiedotetaan.

28-toninen RA30 ja 38-tonninen RA40 ovat tähänastisista Terex-perimän omaavista niveldumppereista suurimmat, ja ne jatkavat siis nimillä Rokbak.

Stara vähensi mikromuovia uudella tiemerkintämassalla

Helsingin kaupungin liikelaitos Stara siirtyi heinäkuussa käyttämään aiempaa ympäristöystävällisempää, biopohjaista tiemerkintämassaa. Ympäristöystävällisempi merkintämateriaali vähentää huomattavasti katujen kestomerkintöjen kulumisesta aiheutuvia mikromuovipäästöjä Helsingissä.

Tiemerkintämassoja käytetään esimerkiksi katujen, pyöräteiden, jalankulkuväylien ja paikoitusalueiden kestomerkinnöissä. Stara käyttää vuosittain 60 000–100 000 kg massaa kuluneiden merkintöjen uusimiseen.

”Perinteisten tiemerkintämassojen yksi pääraaka-aine on öljypohjainen hartsi, joka kuluessaan ja renkaiden alla jauhautuessaan aiheuttaa mikromuovipäästöjä, jotka voivat hulevesien mukana kulkeutua vesistöihin”, ympäristöinsinööri Kati Nurminen Starasta sanoo.

Stara kilpailutti tiemerkintämassat keväällä 2021. Biopohjaista hartsia sisältävä tiemerkintämassa on hieman kalliimpaa kuin yleisesti käytetyt massat mutta ympäristölle huomattavasti vähemmän haitallista. Massojen kilpailutuksessa painotettiin sekä kestävyyttä että ympäristöystävällisyyttä.

”Kilpailutuksen voittaneessa materiaalissa öljypohjainen hartsi on korvattu mäntyöljystä valmistetulla biohartsilla. Vaikka polymeerejä on tässäkin massassa, sen kulumisesta syntyy aiempaa merkittävästi vähemmän mikromuovipäästöjä, ja biohartsin hiilijalanjälkikin on öljypohjaista pienempi”, Nurminen sanoo.

Helsingissä on noin 1 200 kilometriä katuja, ja niiden tiemerkintöjen kunnossapidosta vastaa Stara.

”Osa aliurakoitsijoistamme käyttää biopohjaista tiemerkintämassaa jo nyt. Ensi vuonna tiukennamme urakkakilpailutuksemme ympäristökriteerejä niin, että jatkossa myös kaikki aliurakoitsijamme käyttävät vastaavaa tiemerkintämassaa”, tuotantopäällikkö Mika Honkasalo Starasta sanoo. 

Sujuvampaa puhetta ja kuulonsuojausta uudella Tufftalkilla

Sena Industrialin uusi Tufftalk M on tehokas kuulosuojain, ja siinä, päinvastoin kuin edeltäjässään Tufftalkissa, hyödynnetään Senan Mesh Intercom -tekniikkaa, jonka avulla on mahdollista käyttää useita kanavia luotettavaan ja kädet vapauttavaan viestintään. Tufftalk M on saatavilla sekä sangallisena versiona että suojakypäräversiona.

Tufftalk M -kuulokkeissa käytetään Senan patentoitua Mesh Intercom -tekniikkaa, itseoptimoivaa ja itsekorjautuvaa verkkoa, joka etsii aina parasta yhteyttä ja hakee huomaamatta uuden heti, kun laitteen yhteys katkeaa. Tufftalk M tarjoaa kaksi eri verkkotilaa – nämä ovat Open Mesh ja Group Mesh eli avoin verkko ja ryhmäverkko. Open Meshissä lähes rajoittamaton määrä käyttäjiä voi olla yhteydessä toisiinsa. Tehokas toiminta-ala on 1,1 kilometriä. Lisäksi Open Meshin tila antaa käyttäjien käyttää yhdeksää kanavaa, ja näin he pysyvät tehokkaasti yhteydessä oikeiden tiimin jäsenten kanssa. Group Mesh tukee yksityisissä istunnoissa jopa 24:ää osallistujaa. Kuitenkin Tufftalk M sallii myös neljän muun Bluetooth-yhteyden yhdistää Senan laitteisiin, joissa on Bluetooth käytössä, esimerkiksi Tufftalkin ensimmäiseen malliin.

Tufftalk M -kuulokkeet tarjoavat Senan mukaan luotettavaa kuulon suojausta ja mahdollistavat sujuvan viestinnän äänekkäissä ja kiireisissä työympäristöissä. Kuulokkeisiin on sovellettu helppokäyttöistä kolmen painikkeen ratkaisua, ja niitä on saatavilla kahtena eri versiona, joiden äänenvaimennustaso poikkeaa toisistaan: perinteisenä kuulokemallina Tufftalk M vaimentaa ääntä 26 desibelin verran, suojakypärään kiinnitetty versio puolestaan vaimentaa ääntä 24 desibelin verran.

Tufftalk M käyttää myös kaksisuuntaista tekniikkaa, järjestelmää, joka mahdollistaa puhumisen ilman tarvetta käsille. Työryhmät voivat viestiä helposti ja pitää kätensä vapaina häiriötekijöistä työtä tehdessään.

Tufftalk M voidaan yhdistää Senan apusovellukseen (Sena Utility App), jolla pääsee suoraan määritysvalikkoon. Asetuksia, kuten verkon sisäpuhelimen käynnistäminen, kanavataajuuksien vaihtaminen ja pikavalintojen vaihtoehtojen määrittäminen voidaan muuttaa sovelluksesta. Lisäksi Tufftalk M voi myös ottaa yhteyttä älypuhelimeen Bluetoothilla, jolloin käyttäjät voivat kuunnella musiikkia tai jopa vastata puheluihin.

Tufftalk M:n perinteisen kuulokeversion samoin kuin suojakypärään kiinnitetyn version mukana tulee kaikkien Senan tuotteiden tavoin kahden vuoden takuu. Kuulokkeiden ohjehinta on 529,00 euroa.

Uusi työkonealan verkkokoulutus opastaa päästöjen vähentämiseen

Motiva on tuottanut osana työkonealan green deal -kokonaisuutta ympäristöministeriön rahoittamana Vähäpäästöiset työkoneet -verkkokoulutuksen, joka on suunnattu ensisijaisesti työkoneiden käyttäjille, koneurakoitsijoille sekä muille aiheesta kiinnostuneille.

Monet työmailla käytettävistä työkoneista ovat vielä polttomoottorikäyttöisiä ja ne tuottavat valtaosan työkoneiden hiilidioksidipäästöistä. Siirtyminen vähäpäästöisten työkoneiden käyttöön ja työkoneiden oikeanlainen käyttötapa auttavat pienentämään rakentamisen hiilijalanjälkeä ja liikenteen päästöjä. 

”Koulutuskokonaisuus liittyy ilmastonmuutoksen hillintään. Suomen tavoitteena on olla hiilineutraali vuonna 2035. Suomessa päästövähennyksiin kaikilla yhteiskunnan sektoreilla, myös työkoneissa, ohjaa ilmastolaki”, muistuttaa neuvotteleva virkamies Tuomo Kalliokoski ympäristöministeriöstä.  

EU:n yhteisten ja kansallisten velvoittavien toimenpiteiden lisäksi ympäristöministeriön johdolla on kehitetty green deal -sopimuksia mm. työkonealalle ja työmaille. Sopimusten tavoitteena on vähentää päästöjä vapaaehtoisin toimin. Työkoneilla on päästöjen vähentämisessä oma merkittävä roolinsa. Ympäristöministeriön Motivalta tilaama koulutuskokonaisuus on osa green deal -sopimusten toimeenpanoa. 

”Koulutuskokonaisuus koostuu neljästä osiosta: 1) yleinen osio, 2) työkoneen käyttäjille suunnattu osio, 3) urakoitsijoille, aliurakoitsijoille ja työnjohtajille suunnattu osio sekä 4) hankinnoista vastaaville suunnattu osio. Maksuton ja lyhytkestoiseen opiskeluun muokattu aineisto sopii mainiosti sekä itseopiskeluun että opetusmateriaaliksi”, kertoo johtava asiantuntija Irmeli Mikkonen valtion kestävän kehityksen yhtiöstä Motivasta. 

Koulutuksessa käydään läpi mm. vähäpäästöisen työsuunnittelun ja työkoneiden kunnossapidon sekä työtekijän perehdyttämisen keinot ja merkitys päästöjen vähentämiseksi sekä vinkit taloudelliseen ajotapaan. Taloudellisen ajotavan päästövähennyspotentiaalia on vaikeaa muuttaa numeroiksi, mutta keino on kustannustehokas:  ilman mitään lisäkuluja ainoastaan toimimalla taloudellisen ajotavan periaatteiden mukaisesti säästetään polttoainetta ja päästöjä muodostuu vähemmän.  

Työmaat ja -koneet mukaan päästövähennystalkoisiin  

Työkoneiden pakokaasupäästöjä ja melutasoa rajoitetaan jo lainsäädännöllä. Työkonekanta kuitenkin uudistuu hitaasti, joten uusia koneita koskevan lainsäädännön vaikutukset purevat vasta ajan kanssa. Lisäksi lainsäädännössä ei oteta huomioon työkoneiden aiheuttamia hiilidioksidipäästöjä. Hiilidioksidipäästöjä on nyt pienennettävä kaikin keinoin ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. 

Teknisen Kaupan Liiton vuonna 2019 solmiman työkonealan green deal -sopimuksen tavoitteena on vähentää työkoneiden aiheuttamia hiilidioksidipäästöjä lisäämällä täyssähkökäyttöisten ja muiden vähäpäästöisten työkoneiden tarjontaa, kannustamalla niiden nykyistä laajempaan hyödyntämiseen ja tukemalla työkoneiden aiheuttamien hiilidioksidipäästöjen vähentämistoimia.  

”Kannustamme jäsenyrityksiämme konkreettisiin toimiin. Suomessa työkoneeksi laskettavia laitteita on arvioitu olevan noin 2,5 miljoonaa, joista noin 0,5 miljoonaa käyttää polttoaineenaan dieseliä tai moottoripolttoöljyä. Noin 90 prosenttia työkoneiden päästöistä tulee moottoripolttoöljyn käytöstä. Koulutus on avainasemassa todellisen muutoksen aikaansaamiseksi”, toteaa johtava asiantuntija Juha Ala-Hiiro Teknisen Kaupan Liitosta. 

Syyskuussa 2020 Senaatti-kiinteistöt sekä Espoon, Helsingin, Turun ja Vantaan kaupungit allekirjoittivat vapaaehtoisen Päästöttömät työmaat green deal -sopimuksen työmailla syntyvien päästöjen vähentämiseksi. Sopimuksen tavoitteena on, että kuntien ja Senaatin työmaat ovat vuoden 2025 loppuun mennessä fossiilittomia. Lisäksi vuoteen 2030 mennessä työmailla käytettävistä työkoneista ja työmaiden kuljetuksista vähintään 50 prosenttia toimii sähköllä, biokaasulla tai vedyllä.  

Verkkokoulutuksen tavoitteena on kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisen lisäksi saavuttaa myös terveydelle haitallisten lähipäästöjen, kuten hiukkasten, hiilimonoksidin ja typpidioksidin,  sekä melun vähentymistä.    

Koulutuskokonaisuus on verkko-osoitteessa https://motiva-verkkokurssit.fi 

Tieluiska ja Jonsson jakeluyhteistyöhön Suomessa

Tieluiska ja Jonsson ovat sopineet kattavasta Jonssonin tuotteiden jakelusopimuksesta Suomessa. Sopimuksen mukaisesti Tieluiska myy ja huoltaa Jonssonin tela-alustaisia laitoksia keskittyen etenkin liikuteltaviin murskaimiin.

Metso Outotec -konserniin kuuluvien Jonsson-murskainten jakelu ja jälkimarkkinointi on jatkossa osa Tieluiskan toimintaa. Tieluiska Oy on vuonna 1974 perustettu perheyhtiö, joka on tunnettu ja vakavarainen infra-alan toimija. Konemyynti on ollut tärkeässä osassa yrityksen oman kaluston ylläpitoa ja sitä kautta palvelua on laajennettu myös teollisuuskoneisiin. Yrityksen oma koneinsinööritiimi on tuottanut jo kymmeniä räätälöityjä ratkaisuita ympäri maailmaa. Nyt valikoimaan tulevat myös siis Jonsson-murskaimet.

”Tieluiskan jakelusopimuksen myötä Jonssonin laitteiden ostaminen ja huolto on asiakkaillemme entistäkin sujuvampaa. Jonsson-tuotteiden menestys Suomessa viimeisten kolmen vuoden aikana on ollut erittäin rohkaisevaa, ja se osoittaa, että kysyntää vaativaan käyttöön suunnitelluille Jonsson-laitoksille on”, kommentoi alkavaa yhteistyötä Jonsson-liiketoiminnasta vastaava johtaja Timo Nakari.

”Kaikki Jonsson-laitteet ovat täysin sähköisiä ja ne on aina suunniteltu ja mitoitettu erittäin vaativaa käyttöä silmällä pitäen. Tällä reseptillä Metso Outotec -konserniin kuuluva Jonsson on kasvanut vuosien saatossa yhdeksi pohjoismaiden johtavista telamurskainten valmistajista”, Nakari jatkaa.

”Me Tieluiskalla olemme erittäin innostuneita uudesta jakelijasopimuksesta. Haluamme varmistaa asiakkaille sujuvan asioinnin ja mahdollistaa keskittymisen kiviaineksen tuotantoon toimintavarmoilla Jonsson-laitteilla”, luonnehtii suunnitelmia Mikko Takaniemi, joka vastaa jatkossa Jonsson-myynnistä Tieluiskan teknisen kaupan, eli TIEKA-nimen alla.

”Osaava henkilöstö ja tinkimätön palveluasenne ovat keskiössä. Tulemme palvelemaan asiakkaita kokeneen tiimin avulla, jolloin varmistamme oikean laitteen valinnan, huolettoman käytön ja suoraviivaisen huolto- ja kunnossapitopalvelun. Pystymme auttamaan asiakasta myös käytetyn kaluston jälleenmyynnissä”, jatkaa yrityksen hallituksen puheenjohtaja ja TIEKAn myyntijohtaja Riku Yliniemi.

Nokian CT-perävaunurenkaan suosikkimallia päivitettiin

Nokian CT -maatalousperävaunun rengas on jo tuttu tuote, ja se on suunniteltu painaville kuormille sekä pitäikäiseen käyttöön. Valmistajan mukaan renkaan suosittu 600/55R26.5-koko on nyt päivitetty kestämään entistäkin suurempia kuormia ja korkeampia rengaspaineita.

Maatalouden ja kunnallistekniikan tarpeissa traktorien ja perävaunujen yhdistelmä kuljetuksissa on perinteinen ja usein voittamaton yhdistelmä. Mutta kuten nykyään melkeinpä missä vain asiassa, haetaan tässäkin suoritteessa yhä suurempia tehoja ja kuormia. Tämä ajaa tietenkin myös esimerkiksi kone- ja rengasvalmistajia kehittämään sopivia tuotteita kohtaamaan kysyntää. Rengaspuolella tärkeimpiä ominaisuuksia tässä tapauksessa ovat sekä kuorman- että kulutuksenkestävyys.

 “Nokian CT -perävaununrengas syntyi vastauksena tähän vahvan, mutta silti mukavan renkaan tarpeeseen”, kertoo tuotepäällikkö Tero Saari Nokian Renkailta. ”Meidän piti kehittää aivan uudenlainen rengas, joka suoriutuisi raskaista kuormista ja olisi samalla taloudellinen sekä pitkäikäinen.” Nokian CT -renkaassa on valmistajansa mukaan äärimmäisen hyvin kulutusta ja vaurioita kestäväksi suunniteltu maansiirtoluokan teräsvyörakenne. Lisäksi siinä on paksu pintakuvio ja suuri kontaktipinta.

“Vuonna 2014 julkaistu Nokian CT on edelleen yksi maailman tukevimmista ja vakaimmista perävaununrenkaista”, Tero Saari muistuttaa. ”Kaiken lisäksi uusi kumiseos osoittautui niin vahvaksi, että ensimmäisten tuotantorenkaiden pitkä käyttöikä yllätti jopa meidät”, Saari hymyilee. 

Valmistaja muistuttaa myös, että monikäyttöisyys oli yksi tärkeistä kulmakivistä. “Emme halunneet rajata renkaan käyttöä liiaksi”, Tero Saari linjaa. ”Tosielämässä samaa rengasta voidaan käyttää maansiirtoon, peltotöihin ja moniin muihin käyttötarkoituksiin – ja Nokian CT -perävaunurengas on osoittanut toimivuutensa näissä kaikissa, mikä on tehnyt siitä mm. suositun ensiasennusrenkaan perävaunuvalmistajien keskuudessa.” 

Monikäyttöisyyden lisäämiseksi Nokian CT -renkaan suosittua 600/55R26.5-kokoa on kehitelty entisestään, ja se korvaa vanhan version kokonaan.  

“Suurimmalla rengaspaineella uusi versio voi kantaa jopa 6,5 tonnia 65 km/h huippunopeudella”, Tero Saari kertoo. ”50 km/h nopeudella kantavuus on jo 7,9 tonnia. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että tandem-akselinen perävaunu voi kantaa jopa kaksi kuutiota enemmän maata tai hiekkaa. Kyky kuljettaa raskaita kuormia turvallisesti, mukavasti ja taloudellisesti on Nokian CT -renkaan perusajatus”, tiivistää Saari. ”Tämä päivitys pitää siitä huolta myös tulevaisuudessa.”

2,310tykkääjääTykkää