>

CNH ostaa Eurocomachista tunnetun Sampieranan

CNH Industrial on ilmoittanut ostavansa 90% osake-enemmistön italialaisesta Sampierana SpA:sta. Eurocomach-kaivinkoneita ja Sampierana-alavaunuja valmistavan yhtiön hankinnan myötä Case Construction Equipment kertoo laajentavansa tuotevalikoimaansa tulevaisuudessa.

CNH Industrial ostaa 90% italiailaisen Sampieranan-perheyrityksen osakkeista, ja siirtää yrityksen hallinnan 100% itselleen seuraavana neljän vuoden aikana kaupan toteutumisesta. Eurocomach-mini- ja midikaivinkoneistaan sekä Sampierana-erikoisalavaunuistaan tunnettu yritys on saavuttanut vakaan aseman erityisesti Euroopan markkinoilla ja tehnyt tehokasta tulosta ja tuotekehitystä vuodesta toiseen. CNH kertoo tiedotteessaan, että Sampieranan laaja tuotevalikoima on tunnettu ja tunnustettu luotettavuudestaan, laadustaan ja innovatiivisesta teknologiastaan. Samalla mainitaan, että Sampieranan tämänhetkiset sähkökoneprototyypit sopivat oivallisesti CNH Industrialin tulevaisuuden kasvunäkymiin.

Kaupan kerrotaan mahdollistavan Sampieranan nykyisten tuotteiden integroinnin Case Construction Equipmentin valikoimiin. Sampieranalla on pääkonttori ja tuotantolaitoksia Italiassa sekä tuotantoa myös Kunshanissa, Kiinassa.

Portaatonta poljentoa – Doosan DL420CVT-7

Doosan esittelee odotetusti 7-sarjan pyöräkuormaajamallistoon portaattomalla CVT-vaihteistolla varustetun koneen. Vastaava ratkaisu on ollut tarjolla aiemmassakin mallisarjassa, ja tuorein versio tuntee nimen Doosan DL420CVT-7.

Doosanin 7-sarjan pyöräkuormaajiin ja niiden uudistuksiin tutustuimme tarkemmin jo tämän vuoden ykkösnumerossa, mutta tuolloin CVT-mallia ei ollut vielä julkaistu näiden uusien koneiden osalta. Nyt tämäkin kone myyntilistoilta löytyy, joten katsaillaanpa hieman siihen suuntaan.

Jo DL420-5-mallia sai tällä laatikkovaihtoehdolla, joten uusi asia ei portaaton kirstu enää ole. Noin neljän vuoden aikana tämä versio on vakiinnuttanut paikkansa markkinoilla, joten olikin odotettavissa, että vastaava tuote tarjotaan myös seiskasarjaan. 

Tekniikaltaan CVT yhdistää sekä hydrostaattisen että mekaanisen voimansiirron ja korostaa niiden molempien parhaita puolia. Esimerkiksi matalissa nopeuksissa ja nopeissa suunnanvaihdoissa hydrostaatti loistaa, ja pitkillä siirtymillä vaikkapa altakannossa mekaaninen puoli on monessa mielessä tehokkaampi ratkaisu. Järjestelmä on tietenkin toteutettu niin, että puolten vaihto on paitsi automaattista, myös jouhevaa – eli portaatonta, kuten termi kuuluukin. CVT toimii toki myös molempiin ajosuuntiin.

Kokonaiskuvassa kahden voimansiirtotavan yhdistäminen tarkoittaa sitä, että esimerkiksi polttoaineen kulutus pysyy matalampana, kun moottorin kierrokset ovat jokaisessa tilanteessa mahdollisimman alhaiset. Tämä korostuu vaikkapa juuri edellä mainitussa pitkien siirtymien tilanteessa, jossa konetta ei tarvitse huudattaa samalla tavalla kuin täyshydrostaatilla. Doosanin mukaan ratkaisu säästää jopa 15% polttoainetta verrattuna vastaavaan normaalikoneeseen.

Moottorina koneessa on viisisylinterinen, 9,3-litrainen ja 240-kilowattinen Scanian DC09, joka eroaa tavallisen DL420-7:n voimanlähteestä. Mainitussa mallissahan on puolestaan 12,7-litrainen Scania DC13 -kuutosmoottori, joka tarjoilee 257 kilowattia. Työpainoa DL420CVT-7 lähtee kasvattamaan 24 tonnista ja suurin suositeltu kauhakoko on 4,5 kuutiota.     

Kauhakoko4,5 m3
Kaatokuorma suorana18696 kg
Kaatokuorma 40° kulmassa16493 kg
Murtovoima171 kN
Leveys kauhan kanssa3200/3000 mm
Pituus kauhan kanssa8926 mm
Aisaston tappikorkeus4265 mm
Kippauskorkeus (45°)2990 mm
Kippausulottuma (45°)1320 mm
MoottoriScania DC09 240 kW
Huippunopeus 38 km/h
Akseliväli3525 mm
Korkeus3660 mm
Työpaino23990 kg

Destia myydään Ranskaan

Ahlström Capital on sopinut myyvänsä 100 % Destia Oy:n osakkeista ranskalaiselle infra-alan suuryritykselle Colas SA:lle.

Suomalainen infra-alan suuryritys Destia Oy myydään ranskalaiselle saman alan suuryritys Colas SA:lle. Destia Oy syntyi vuonna 2008 valtion Tieliikelaitoksen yhtiöittäimisen myötä, ja vuonna 2014 se myytiin nykyiselle omistajalla, Ahlström Capitalille. Destiaa on tämän jälkeen kehitetty aktiivisesti kohti Suomen suurinta yritystä alallaan. Tiedotteensa mukaan Ahlström Capital uskoo, että Colas, johtava kansainvälinen yhtiö innovatiivisissa ja vastuullisissa liikkumisen ratkaisuissa, on erinomainen uusi omistaja Destialle seuraavaan kehitysvaiheeseen.

”Yhdessä Destian johdon kanssa, olemme kehittäneet yrityksestä johtavan suomalaisen infra-alan palveluntarjoajan kilpaillulla markkinalla. Yhtiö on vahvistanut osaamistaan monella keskeisellä alueella, kuten kunnossapitoliiketoiminnan digitalisaatiossa. Uuden teollisen omistajan Colasin kanssa yhtiö on hyvissä käsissä seuraavassa kasvuvaiheessaan”, sanoo Lasse Heinonen, Ahlström Capitalin toimitusjohtaja.

Colasille osto on mahdollisuus vahvistaa läsnäoloaan Pohjois-Euroopassa.

”Olemme erittäin vaikuttuneita Destian osaamisesta, erityisesti rakennustyömaiden digitalisaation suhteen sekä heidän asiantuntemuksestaan kunnossapitopalveluista vaikeissa olosuhteissa. Näemme mahdollisuuden kehittää edelleen liiketoimintoja kuten rata-, maa- ja kiviainespalveluita. Colas tarjoaa myös asiantuntijuuttaan vaikeiden projektien hallinnassa”, kertoo Francis Grass, Colas EMEA:n toimitusjohtaja.

“Ahlström Capitalin omistajuudessa olemme kehittäneet Destiasta arvojohdetun, johtavan infratoimijan Suomessa. Colasin tuella tulemme olemaan hyvässä asemassa toteuttamaan Pohjoisen elämän yhdistäjä -strategiaamme. Colasin globaali rakennusalan asiantuntemus yhdistettynä Destian infran tajuun luo uusia mahdollisuuksia asiakkaillemme ja henkilöstöllemme”, sanoo Destian toimitusjohtaja Tero Kiviniemi.

Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö. Sen palvelut kattavat koko infran elinkaaren suunnittelusta rakentamiseen ja kunnossapitoon. Destian liikevaihto vuonna 2020 oli 564 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 1 600 ammattilaista.

Colas SA puolestaan on yhtä lailla maantie- ja rautatieverkon suunnitteluun, rakentamiseen ja ylläpitoon sekä tähän liittyviin tukitoimintoihin erikoistunut yritys, joka työllistää keskimäärin 60 000 työntekijää 50 eri maassa. Konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli noin 12,3 miljardia euroa.

Kauppa edellyttää kilpailuviranomaisten hyväksyntää, ja kaupan odotetaan tapahtuvan vuoden 2021 loppuun mennessä. Osapuolet ovat päättäneet olla julkistamatta kauppahintaa.

Koneellisessa puunkorjuussa huolestuttava kannattavuustilanne

Koneyrittäjät ry:n teettämä kannattavuuselvitys paljastaa puunkorjuualan olevan taloudellisessa pohjakosketuksessa. Vuonna 2020 keskimääräisen metsäkoneyrityksen palkkakorjattu liiketulos meni miinukselle ensimmäistä kertaa koko seurantahistorian aikana, ollen -0,3 prosenttia liikevaihdosta. Samalla koneurakoinnin kustannukset ovat nousseet vuoden aikana voimakkaasti kallistuminen jatkuu edelleen. Metsäkonealan konekustannusindeksi näyttää nyt yli 6 prosentin nousuvauhtia vuodentakaiseen verrattuna ja nousua myös koronapandemiaa edeltävään aikaan.

Koneyrittäjät ry:n kannattavuusselvityksen mukaan puunkorjuuyritysten palkkakorjattu liikevoitto painui ensimmäistä kertaa seurantahistorian aikana alle nollan. Vuonna 2020 palkkakorjattu liikevoitto oli puunkorjuussa -0,3 prosenttia (mediaaniluku). Vuoden 2020 alun metsäteollisuuden työtaistelut, kehnot korjuukelit ja korona tekivät tehtävänsä.

Puunkorjuu on ollut matalan tulosmarginaalin liiketoimintaa eikä puunkorjuun vilkastuminen vuoden 2020 lopulla pystynyt paikkaamaan alkuvuoden tappioita. Korjuualan ahdinko ei kuitenkaan peilaa metsäteollisuuden suuryritysten tilannetta, joka on päinvastainen: samana aikana viime vuoden alkupuoliskolla iso metsäteollisuus teki yrityksestä riippuen 6,5–11,2 prosentin liiketulosta. Tänä vuonna metsäteollisuusyritysten liiketulos on pompannut jo noin 13–14 prosentin tasolle.

”Viime vuotta koskeva kannattavuusselvitys valmistui heinäkuussa ja kauhulla odotan, millaiset ovat aikanaan tämän kuluvan vuoden kannattavuusluvut. Kentältä kuuluvat viestit ovat huolestuneita. Puunkorjuupalveluiden kysyntä on kohtuullisen hyvä metsäteollisuudessa, mutta kallistuvat kustannukset syövät muutenkin kapean kannattavuusmarginaalin, koska puunkorjuu-urakoinnin hinnat eivät jousta. Koneyrityksien palveluita ostavat asiakkaat ovat metsäorganisaatioita ja siksi asiakkaiden määrä on hyvin rajallinen ja asiakkailla vahva asema. Asiakkaat määrittävät voimallaan urakointimarkkinan sopimusehtoja hyvin paljon ja pitävät urakointihinnat lähes muuttumattomina”, sanoo Koneyrittäjien varatoimitusjohtaja Simo Jaakkola.

”Esimerkkinä voimakkaan asiakkaan toiminnasta voidaan käyttää maksuaikojen pidennystä, jonka Stora Enso on ajamassa väkisin urakointimaksuehtoihin.  En ole kuullut yhdenkään yrittäjän olevan suopea moiselle ehdotukselle, silti uusi maksuehto ilmestyy sopimuksiin. Samankaltaista sopimistyyliä käytetään vaikkapa urakointipalveluiden hinnoista ’sovittaessa’.”

Tilastokeskuksen ylläpitämä konekustannusindeksi näyttää kesäkuussa 2021 rajua konetyön kustannusten nousua vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna. Nousu on reipasta sekä puunkorjuussa että -kuljetuksessa. Puunkorjuun konekustannusindeksi (Mekki) näytti kesäkuussa 2021 nousua 6,3 prosenttia vuoden takaiseen tilanteeseen nähden. Iso osa kustannusmuutoksesta johtuu polttoaineiden kallistumisesta. Moottoripolttoöljy oli indeksin mukaan kesäkuussa 2021 noin 37 prosenttia kalliimpaa kuin vuosi sitten. Heinäkuussa hintojen nousu näyttää jatkuneen.
Ilman polttoaineiden hinnannousuakin kustannusten nousu on 2,8 prosenttia vuodessa Tilastokeskuksen kustannusindeksin mukaan.

”Indeksin rakenteesta johtuu, että sen näyttää kustannusten nousun jossain määrin todellista nousua pienemmäksi. Puunkorjuussa voimakkaat kustannusnousut ovat myrkkyä yritysten kannattavuudelle, koska urakoinnin hintajoustot ovat markkinan rakenteesta johtuen jäykkiä. Kentältä kuuluvien viestien perusteella ahdinko kasvaa aivan viikkotasolla sellaista vauhtia tarvikkeiden ja materiaalien hintojen nousun myötä, että mitkään indeksit eivätkä yrittäjän kukkaro pysy perässä”, Jaakkola linjaa.

”Puunkorjuuyrityksissä viime vuoden alku oli alhaisesta kysynnästä selviämistä ja loppuvuonna korkeintaan työn iloa.  Metsäalan arvoketjun sisällä on oikeastaan häpeällistä, että alihankinnaksi ulkoistetut puunkorjuu ja puun autokuljetus kamppailevat kannattavuusongelmissa jopa hyvän kysynnän aikana. Samaan hengenvetoon asiakastaho julkisesti valittaa tekijäpulaa. Asiakastaholla on kaikki avaimet ratkaista näitä haasteita”, Jaakkola tähdentää.

Koneurakointi 5/2021

Alkusyksyn Koneurakointi käy katsomassa metsänistutusta huippuvarustellulla Risutec-Kobelco-yhdistelmällä, ja puuaiheessa pysytään myös Keslan uuden kuormaajan tiimoilta, joka toki soveltuu muuallekin kuin metsään. Ja näin tekee myös TMK MultiKoura, joka esitellään myös. Uutuustuotteiden listaa jatkavat pyöräalustaiset Cat-kaivinkoneet sekä myös tuoreet kuulumiset tela-alustaisten Hitachien ja Doosanin suunnalta. Pistäydymme myös Arctic Machinella kylässä, ja historiallisempaa otetta tavoitellaan Mobilian Koneita ja Ihmisiä -näyttelyssä. Pakuesittelyssä Renaultin Kangoo ja Express -mallit ja tekniikkapuolella otetaan selvää hydrauliikan tankkioptimoinnista. Nämä ja muut jutut löytyvät siis uusimmasta lehdestä ja kattava lista on tässä:

KONEET JA URAKAT 

6 Metsäntekijä 

Z-Forest Oy rakensi puunistutukseen monipuolisen täsmäinstrumentin. 

20 Uudella otteella! 

Keslan 326T on uutta sukupolvea ja ajatusmallia edustava järeä kuormain. 

28 Jokapaikan koura 

TMK MultiKoura tarttuu innovatiivisesti moneen toimeen. 

34 Kansainvälinen kotimainen 

Mitä kuuluu Arctic Machinen nykypäivään Aebin omistuksessa? 

40 Kumijaloilla komeasti 

Pyöräalustaisten Cat-kaivinkoneiden uudistuksia nähtiin kesällä. 

44 Tigon on irti! 

Lähes vuosikymmenen hioutunut Huddig Tigon on nyt myyntivalmis. 

48 Kesän seiskavyörytys 

Hitachi esitteli tela-alustaisia kaivinkoneuutuuksia suosikkiluokkiin. 

54 Enemmän eväitä 

Doosan DX225LC-7 on odotettu uudistuja. 

56 Spårakurottaja 

AMT Manirail 1440 Easy RR toimii tarvittaessa kapeillakin kiskoilla. 

64 Tinkimättä pienemmäksi 

Hydrauliikan tankkioptimointi mahdollistaa lukuisia hyötyjä. 

68 Isompi pikkuveli 

ProSilva S5 on asiakaskysynnän myötä rakentunut uutuus tutulla nimellä. 

70 Tuplasti kaappitilaa 

Esittelyssä pikkupakuluokan sisarmallit Renault Express ja Kangoo. 

75 Välin täyttäjä 

Liebherr T 274 kiilaa valmistajan kiviautoluokassa haluttuun kohtaan. 

76 Edettiin sitä ennenkin 

Mobilian Koneita ja ihmisiä -näyttelyn kiinnostavaa kattausta. 

VAKIOPALSTAT 

12 Uutiskynnys 

47 Katsaus Koneeseen – Ponsse-juna 

62 Katsaus Koneeseen – Erikoiskuljetus 

82 Seuraavassa numerossa

17000. Ponsse valmistui


Ponssen Vieremän tehtaalla valmistui 17 000. Ponsse-metsäkone. Elokuun puolessa välissä valmistunut Elk matkaa luovutuksen jälkeen työskentelemään Kuusmoto Oy:n palvelukseen.  

Ponssen 17 000. metsäkone valmistui koronavuoden aikana ja maailmanlaajuisten komponentti- ja toimitushaasteiden ympäröimänä. Vallitseva tilanne ei kuitenkaan ole ponsselaisia lannistanut, sillä metsäkonevalmistaja kertoo toiminnan jatkuneen hyvänä poikkeuksellisista olosuhteista huolimatta. Tästä esimerkkinä otetaan jo 17000. valmistunut Ponsse-metsäkone, joka on Kuusmoto Oy:n tilaama Elk.

Vuonna 2014 perustettu posiolainen Kuusmoto Oy työllistää tällä hetkellä 17 työntekijää. Toimintaa on Suomen Lapissa seitsemän kunnan alueella. Yrityksellä on käytössä yhteensä yhdeksän Ponssea.

”On hienoa vastaanottaa tämä nimikkolaatalla varustettu työmyyrä. Tämän hetken suunnitelmien mukaan juhlakalu tulee urakoimaan Posion tai Ranuan alueella. Päivänsankari täydentää kalustoamme hienosti”, kertoo toimitusjohtaja Tomi Kuusela Kuusmoto Oy:ltä. 

Ponsse on valmistanut vuonna 2005 sarjatuotantoon otettua Elk -ajokonetta yhteensä 947 kappaletta ja koneita on toimitettu yli 20 maahan.

Sympaattisesti sähköllä – maastossa tai kadulla

Saksalainen XBUS on uusi innovaatio sähköisten hyötyajoneuvojen saralla. Se kehuu olevansa paitsi monipuolinen ja muokattava, myös maastokelpoinen menijä, joka tarjoaa voimanlähteeksi sitä muodikasta sähköä.

Saksalaisen Electric Brands -yrityksen XBUS on ainakin heti ulkonäöltään huomiota herättävä kokonaisuus. Siinä missä moni luottaa moderniin muotoiluun, saksalainen XBUS tuo mukanaan annoksen retroa kotimaansa yhdestä tunnetuimmasta nappisilmäilmiöstä, sieltä jostain junakeula- ja tölkkivolkkarin välimaastosta. Mutta toteutus on huippumoderni klassisesta ulkonäöstä huolimatta. On aurinkopaneelia ja virran takaisinottoa, on 600 kilometrin, tai parhaimmillaan jopa 800 kilometrin yhtenäistä ajomatkaa ilman välilatauksia, ja mikä parasta – asia mikä pitäisi olla kaikissa pakettiautoissa itsestäänselvyys: yli 10 erilaista korimallivaihtoehtoa aina tyhjästä alustasta retkeilyautoon. 

Aloitetaan alustasta. Jokainen pyörä vetää ja vääntöä on yli 1000 Nm. Pelkän rungon paino alkaa 450-600 kilosta ja kantavuutta on tällöin jopa 1000 kiloa. Lisävarustemahdollisuuksia on paljon, ja esimerkiksi ilmastointi ja digitaalinen peilijärjestelmä kuuluvat näihin.

Mutta homman pihvi on monipuolisissa päällirakenteissa. Vaihtoehtoina tavallisessa nelivetoalustassa ovat tila-automainen Bus, kippilavallinen Tipper, joka sivulta avattavalla laatikolla varustettu Box, modulaarisella kuormatilalla varustettu Universal, miehistöohjaamolla tai ilman saatava lava-auto Pick up, pitkällä matkustamolla saatava lava-auto Open, ylös ja perään laajentuva retkeilyauto Camper ja pelkkä alustamalli Freedom.


Nelivetoisessa, karkeammalla rengastuksella varustetussa korkeammassa maastoalustassa löytyvät samat vaihtoehdot. Ja mitä lataukseen tulee, täysi lataus tapahtuu kolmessa tunnissa, kun puhutaan perusmallin 10 kWh:n akkupaketista. Kapasiteettia voi kasvattaa 30 kWh:n asti, ja latausta voi suorittaa myös rekuperoinnilla eli talteenotolla, katolla olevilla aurinkopaneeleilla tai vaihtoakkupaketeilla. Valmistaja kaavailee myös akunvaihtoasemia toiminnan laajentuessa. Hinnat alkavat Saksassa verollisena noin 18500 eurosta.  

Doosanilta uutta kumipyöräkuokkaa

Doosan on esitellyt uudet pyöräalustaiset DX140W-7- ja DX160W-7-kaivukoneet. Nämä Stage V -moottoreilla varustetu koneet tarjoavat valmistajan mukaan merkittävästi enemmän suorituskykyä kaikilla osa-alueilla aiempaan vastaavaan sarjaan verrattuna.

Uusissa pyöräalustaisissa Doosan DX140W-7- ja DX160W-7-kaivukoneissa on valmistajan mukaan laitettu paljon paremmaksi, mitä tulee aiempaan Stage IV -moottoriseen mallisarjaan. Ohjaamon mainitaan olevan ylivertainen tilavuudella ja ergonomialla mitattuna, ja jopa vievän koneen käytettävyyden täysin uudelle tasolle. Konekokonaisuuden luvataan tarjoavan vakiona enemmän ominaisuuksia kuin muiden markkinoilla olevien koneiden.
Vakiona on esimerkiksi uusi automaattinen kaivujarru, joka kytkee jarrut päälle koneen pysähtyessä ilman kuljettajan tekemää erillistä pedaalin painamista. Kuljettaja voi myös aktivoida tai poistaa tämän ominaisuuden käytöstä yksinkertaisesti ohjauspaneelista valitsemalla. Järjestelmä myös vapauttaa jarrun, kun kone polkaistaan taas liikkeelle.
Lisävarusteena on saatavana joystick-ohjaus, jolloin peukalorullalla voidaan komentaa konetta ilman ohjauspyörän veivausta. Ominaisuus on käytettävissä alle 20 km/h nopeudella, ja käytön kytkeminen tapahtuu myös ohjauspaneelista.

Doosanin LIS-taakanvaimennus on tuotu myös näihin konemalleihin, eli kyse on puominvaimennuksesta, joka vähentää nyökkimistä varsinkin epätasaisella taakan kanssa liikuttaessa. Tämäkin on mahdollista kytkeä pois ja päältä, ja alin nopeus käytölle on noin 5 km/h, eli järjestelmä kytkeytyy automaagisesti pois, jos nopeus putoaa alle 4,5 km/h.
Myös tilttirotaattorien käyttöön on panostettu, ja ohjauspaneelista löytyy valinta tällekin lisälaitteelle.
Tiltrotator Mode tarjoaa optimoitua hydrauliikan virtausta järjestelmään ja parantaa näin tilttirotaattorin tarkkuutta poistamalla paluulinjan paineen. Doosanin EPOS-järjestelmä mahdollistaa toiminnan simuloimalla normaalia kaksisuuntaista järjestelmää, mutta tosiasiassa paluulinjalla on tällöin vapaa virtaus suoraan säiliöön.
Vakiona on myös ylävaunun kääntöä jouhevoittava Fine Swing -toiminto, eli käännön alku- ja loppuvaiheita pehmennetään haluttaessa silloin, kun konetta käytetään nostotehtävissä. Näin taakka ei pääse heilumaan liikaa. Puomiston nostokorvake on viiden tonnin mallia ja siinä on kulumista estävä pusla.


Ohjaamossa on nyt huippulaadukkaaksi mainittu istuin, johon saa optiona jäähdytyksen. Vakiona on myös deluxe-ohjauspyörä. Tämän luksusruorin puolat ja logo ovat kromatut. Kaksipuolainen ratti tarjoaa myös paremman näkyvyyden ja 80 millimetriä teleskooppista säätövaraa korkeudessa sekä 15° kallistuksessa. Ohjauspylväs on myös kapeampi. Uusi näyttö on 8” kosketusmallia, tarjoten 30% enemmän pinta-alaa. Käynnistys on avaimeton ja lukitus kauko-ohjattu.


Taittopuomiston liikeratoja ja taittosylinterin iskunpituutta on parannettu ja sylinterillä on myös lukkoventtiili yllättäviä tilanteita varten. DX140W-7:ssa on vakiona nyt 2,5 tonnin vastapaino, DX160W-7:n optiona on myös 3 tonnin puntti. Näillä keinoin saadaan aiempaa enemmän nosto- ja kaivuarvoja ja pedataan myös parempaa suorituskykyä tilttirotaattorien käytölle. Ja koska painoa on lisää, myös akselit ovat jämerämmät eli molemmissa on nyt raskaamman käytön ZF3060-akselit, jotka tuovat noin 30% kantavuutta ZF3050:n verrattuna. DX160W-7:n runko on myös heavy duty -mallia.   


Moottorina molemmissa on 102-kilowattinen Doosan DL06, jossa Stage V -tasolle päästään DOC+DPF+SCR-yhdistelmällä mutta ilman EGR-takaisinkierrätystä. DPF-suodattimen huoltoväliksi mainitaan 8000 tuntia. Tehotiloja on neljä uuden älykkään SPC3-tehonhallinnan myötä aiemman kahdeksan yhdistelmän sijaan. Tämä helpottaa ja selkeyttää käyttöä ja tuo valmistajan mukaan lisää polttoainesäästöjä. Ajosiirtymissä kuljettaja voi valita kahden pumpun ajotilan, joka laskee moottorin kierroksia noin 300:lla ja säästää polttoainetta 10%. Myös kiihdytykseen on tuotu parempaa reaktiovastetta. Aivan tiukimmissa nousuissa kehotetaan kytkemään kaksipumppuajo pois, mutta Doosanilta vakuutetaan sen olevan silti paras ratkaisu suurimpaan osaan siirtymistä.

Crafter-kevytkuorma-autosta 4×4-versio

K Auto Oy tuo Volkswagen Crafterin tarjolle myös nelivetoisena kuorma-autoversiona. Kyseessä on Crafter Oberaigner 4×4, joka perustuu Crafterin 50/55-alustaan, johon kuorma-auton muutostyöt tehdään Saksassa. 

Muutos tuo mukanaan Torsen-tyyppisen jatkuvan nelivedon, joka on muokattu vakiokorkuiseen alustaan. Crafter Oberaigner 4×4 -version muutos on mahdollista tehdä kaikkiin kokonaispainoltaan 5 000 ja 5 500 kilon kori-/alus- tamalleihin sekä pituuksiin (3640, 4490, 4490L). Suurimmalla, 5,5 tonnin kokonaismassalla on mahdollista parhaimmillaan 2,8 tonnin hyötykuorma. Crafter Oberaigner 4×4 -mallin moottorina on aina 177 hevosvoiman tehoinen 2,0 TDI -dieselmoottori, ja se voidaan yhdistää joko 8-vaihteiseen automaattivaihteistoon tai 6-vaihteiseen manuaalivaihteistoon. Nelivetojärjestelmässä on itselukkiutuva ja väännön tunnistava keskustasauspyörästö. Nelivetojärjestelmän tuomaksi lisäpainoksi mainitaan noin 130 kg. 

Volkswagenilla ei ole aikaisemmin ollut mallistossaan tämän kokoluokan kuorma-autoa nelivedolla varustettuna. Crafter Oberaigner 4×4 tuo maahantuojan mukaan nyt oivan lisän mallistoon ja on houkutteleva vaihtoehto muun muassa vesilaitoksille, sähkölaitoksille, verkonrakennukseen ja kuntien ja valtion ylläpitämille toiminnoille. 

TTS tutki maanrakennusalan työhyvinvointia

TTS Työtehoseuran ja Syklin yhteistyönä toteuttamassa TuTu – Tulosta ja turvallisuutta maarakennusalan yhteistyöllä -hankkeessa selvitettiin maarakennustyömaiden toimivuutta, tuottavuutta, työturvallisuutta ja työhyvinvointia. Tulosten mukaan kaivantotyöntekijät voivat työssään hyvin, mutta kommunikaatiota, viestintää ja vastavuoroista palautetta toivotaan nykyistä enemmän. 
 
Työntekijöiden työssä viihtymistä ja jaksamista kartoittaneen kyselyn avulla saatiin tietoa muun muassa kaivantotyön mielekkyyden ja työn hallinnan kokemuksista, kommunikaation ja viestinnän tasosta, yleisestä työilmapiiristä ja sosiaalisen tuen tarpeesta. Kyselyn tuloksista koottiin maarakennusalan työhyvinvointiteesit. 

Kaivantotyöntekijät voivat työssään hyvin

Tulosten mukaan kaivantotyöntekijät voivat työssään hyvin, mutta viestintää ja vastavuoroisuutta toivotaan lisää. Työssä koetaan kiirettä ja eri työvaiheiden aikataulullisen yhteensovittamisen ongelmat ja työn keskeytykset turhauttavat. Kaivantotyömailla on usein monia urakoitsijoita, mikä altistaa tietokatkoksille ja turhalle sähläykselle. Työkavereiden huomioimista ja toisten arvostamista kaivattiin myös lisää.

Fyysinen ja psyykkinen turvallisuuden tunne ja jaksaminen vaikuttavat siihen, miten kaivantotyössä viihdytään ja millaiseksi oma työhyvinvointi koetaan. TuTu-hankkeen tuloksista nousivat vahvasti esiin työmaiden hyvän etukäteissuunnittelun tärkeys sekä sujuvan yhteistyön ja systemaattisen viestinnän merkitys työn sujuvuuteen, tuottavuuteen ja työhyvinvointiin.  
 
Hyvin suunniteltu työ ja rauhallinen, jouheva tekeminen ergonomisilla työmenetelmillä vievät työtä eteenpäin ja vähentävät kiireen tuntua, jolloin työntekijä voi keskittyä laatuun ja laadun tekemiseen. Hyvin tehty työ lisää oman työn arvostusta, hallinnan tunnetta ja työhyvinvointia. Myös tässä kyselyssä vastavuoroisen palautteenannon tärkeys korostui, mikä osoittaa, että palaute on tärkeä työn ja työhyvinvoinnin kehittämisen väline, työalasta riippumatta. 
 
Monipuolista materiaalia työhyvinvoinnin kehittämiseen 
 
Hankkeessa valmistui Maarakennusalan työhyvinvointiteesit -juliste ja siihen liittyvä aineisto, joka täydentää julisteen tiivistettyä sisältöä. Oheismateriaalia voi hyödyntää erilaisissa koulutustilanteissa yhdessä julisteen kanssa. Juliste voidaan kiinnittää vaikkapa työmaakopin seinälle muistutukseksi keinoista, joilla kukin työntekijä voi omalta osaltaan vaikuttaa työyhteisön työhyvinvointiin. Materiaali on vapaasti ladattavissa hankkeen www-sivuilta.  

Linkkejä:

Työhyvinvointiteesit maarakennusalalle -A3-juliste

Kouluttajamateriaali

Hankesivusto

2,310tykkääjääTykkää