>

Wihuri ostaa RealMachineryn

Wihuri Oy ottaa jälleen ison askeleen kohti maanrakennuskonekauppaa. Yhtiö on solminut sopimuksen RealMachinery Oy:n ja sen Suomessa toimivien tytäryhtiöiden koko osakekantojen ostamisesta.

RealMachinery Oy:n maahantuomiin ja edustamiin tuotteisiin Suomessa kuuluvat Doosan-, Mecalac- sekä Ammann -maanrakennuskoneet. Lisäksi konserniin kuuluvat RealLift Oy, joka myy ja maahantuo Haulotte-, Grove-, Potain- ja Palfinger -henkilönostimia ja nostureita sekä RealRental Finland Oy, joka on keskittynyt maanrakennuskoneiden vuokraamiseen. RealMachinery Oy:n palveluihin kuuluvat myös koneiden huolto- ja korjaamopalvelut. Yrityskauppaan eivät kuulu RealMachinery Oy:n ulkomailla toimivat yhtiöt.

Uusi kokonaisuus tarjoaa Wihurin mukaan sen asiakkaille entistä monipuolisemmat maanrakennuksen ratkaisut suoraan yhdeltä ja samalta toimittajalta. Yrityskauppa luo erinomaisen perustan Wihuri Oy Teknisen Kaupan kasvulle.

Wihurin konsernijohtaja Risto Aarnio-Wihuri kommentoi:

”Strategisesti yrityskauppa on Wihurin Tekniselle Kaupalle luonnollinen liike ja laajentuminen raskaisiin maansiirtokoneisiin. Kaupan myötä saamme laajan ja laadukkaan lisän ratkaisutarjontaamme. Wihuri on viime vuosina määrätietoisesti laajentanut uusiin asiakassegmentteihin. Haemme vahvaa kasvua nyt ja tulevaisuudessa.”

”Kauppa vahvistaa Wihuri Oy Teknisen Kaupan asemaa markkinoilla. Kaupan mukana saamme erinomaisen lisän tarjontaamme, hyvin hoidetut asiakassuhteet sekä tietenkin erittäin osaavan organisaation. Tämä on meille erittäin hieno mahdollisuus”, kertoo Jonne Honkanen, toimialajohtaja, Wihuri Oy Tekninen Kauppa.

RealMachinery Oy jakaa Wihuri Oy:n kanssa kaupan osapuolten mukaan samat arvot asiakkaiden palvelemisessa. Yrityskaupan myötä yhtiö näkee yrityksen kasvutarinan jatkuvan seuraavien vuosien ja vuosikymmenten ajan.

”Yrityskauppa antaa meille merkittävästi laajemmat hartiat palvella nykyisiä ja uusia asiakkaitamme valtakunnallisesti, niin konekaupassa kuin huolto- ja korjaamopalveluissakin. Wihuri Oy:llä on useiden vuosikymmenien kokemus maanrakennusalalta ja yritys tunnetusti palvelee asiakkaitaan joustavasti, nopeasti ja laadukkaasti. Wihuri Oy on johtava yritys teknisen kaupan toimialalla Suomessa, joten näkymät yhteiselle tulevaisuudelle ovat hyvin positiiviset. Yrityskaupan myötä uskomme, että Wihuri Oy:n osaaminen ja tuki mahdollistavat RealMachineryn kasvutarinan jatkumisen useiden vuosikymmenten ajaksi”, kertoo toimitusjohtaja Matti Salminen RealMachinery Oy:stä.

Yrityskaupan jälkeen RealMachinery Oy:n toiminta jatkuu normaalisti osana Wihuri-konsernia. Järjestely ei vaikuta yhtiön nykyisiin asiakassuhteisiin eikä yhteistyökumppanuuksiin. Yrityskaupan toteutuminen vaatii vielä kilpailuviranomaisten hyväksynnän.

Kesla 326T tuo ajokonemaisia arvoja

Keslan uusi 326T -kuormain on uudistunut edeltäjästään eli 316-mallista monilta osin, ja paitsi ulkonäöllisesti, myös tekniikaltaan kampe on käynyt läpi voimakuurin. Kävimme tutustumassa asiaan heti julkaisun yhteydessä, ja seuraavassa lehdessä kerrotaankin tarkemmat yksityiskohdat uutuudesta.

Uusi Kesla 326T -kuormain edustaa sekä ulkomuodoltaan että ominaisuuksiltaan kokonaan uutta Kesla-ajattelua ja toteutusta. Kuormaimen letkut ovat nyt pääosin rungon sisällä, joten runko puomistoineen on mahdollisimman sulava muotoilultaan ilman ylimääräisiä ulokkeita. Uuden, linjakkaan muotoilun kerrotaan myös pienentävän kovan käytön rasituksia ja rakenteiden jännityksiä antaen tuotteelle pitkän elinkaaren myös mahdollisena vaihtolaitteena.

Kesla 326T edustaa traktorikuormainten järeää luokkaa, sillä tarjolla on 84 kNm:n nostokyky. Kaksijatkoisella teleskoopilla varustetun kuormaimen ulottuvuus on maksimissaan 9,1 metriä, ja kaikki jatkot ulkona nostovoima on vielä 640 kg. Huomionarvoista on myös se, että tähän tarvittavaa hydrauliikkaa ei tehdä erillisellä voimanottoon liitettävällä pumpulla eikä paineiden suhteen ole muutenkaan kuroteltu turhan korkealle. Kuormain tarvitsee maksimissaa 190 baarin paineen, joka on on nykytraktoreille luonnollinen vakiona. Tämän ansiosta kuormaimesta saadaan kaikki luvatut tehot hyödynnettyä, Keslalta muistutetaan. Kuormaimessa on Keslan perinteen mukaan tuotekohtaisesti räätälöidyt venttiilit, ja yhdessä suhteellisen väljän virtauksen kanssa saadaankin kuormaimen hydrauliikan tehohäviöt mahdollisimman pieniksi. 

Koneurakointi-lehti kävi paikalla seuraamassa tuotteen julkistusta, ja seuraavassa lehdessä käymme läpi asiaa tarkemmin!

Wikar Oy Ab saa uuden omistajan

Kruunupyyläisyritys Wikar Oy Ab:lla on uusi omistaja. Ostaja on sijoitusyhtiö Myro Equity Ab ja kauppa astuu voimaan 29.6.2021.

Myro Equity on perheyritys, jonka painopiste on pohjanmaalaisten yritysten edistämisessä ja kehittämisessä. Myro Equityn kantava voima on Leif Käldman. Näin hän kommentoi kauppaa: 

”Kronos-brändi on kiinnostava ja näen tuotteiden edelleen kehittämisessä suuria mahdollisuuksia. Kauppa on täysin linjassa Myro Equityn paikalliseen sijoittamiseen liittyvien tavoitteiden kanssa.” 

Myös toimitusjohtaja Mathias Lindholm näkee uudessa omistusrakenteessa suuria mahdollisuuksia: 

”Kasvumme on viime vuosina ollut vakaata ja tähtäämme uusille markkinoille muun muassa Ruotsissa. Olemme juuri lanseeranneet uuden vaunusarjamme Kargon, ja odotan innolla, että pääsemme jatkamaan kehittämistä ja luomaan uusia tuotteita sekä laajentumaan entisestään. Historia ja paikallisuus ovat meille tärkeitä ja pidän positiivisena sitä, että meillä jatkossakin on paikallinen omistaja.” 

Kronos-tavaramerkillä on jo yli sadan vuoden historia. Yhtiön perustaja Uno Wikar avasi ensimmäisen verstaansa v. 1914 Kruunupyyssä. Nykyään Wikar Oy Ab valmistaa Kronos-tavaramerkillä metsäkoneita, vesakkomurskaimia ja lapiorullaäkeitä. Yhtiön tuotteita myydään yli 20 maassa eri puolilla maailmaa. Yhtiössä on noin 30 työntekijää, ja liikevaihto on 7 miljoonaa euroa. 

Hitachin ZX-7-sarja täydentyy ZX130-7 ja ZX135US-7-malleilla

Hitachi ZX7-sarja lisääntyy ZX130-7- ja ZX135US-7-malleilla. Valmistaja kertoo uusien koneiden tarjoavan täydellistä koneen hallintaa, parannettua turvallisuutta ja mukavuutta, sekä pienempiä kokonaiskuluja.

ZX130-7 ja ZX135US-7-mallien myötä päästään valmistajan mukaan jopa 9% pienempään polttoaineenkulutukseen aikaisempiin malleihin verrattuna. Tämä etu on saavutettu käyttämällä Hitachin kehittämää HIOS V-hydrauliikkajärjestelmää. 

Uusien mallien elinkaarikustannusten kerrotaan myös olevan pienempiä uuden EU-taso V:n päästömääräykset täyttävän moottorin ansiosta. Päästömääräykset täytetään ilman urea-järjestelmää (SCR). Taloudellisempaan ajotapaan kannustaa myös näyttöpaneelista löytyvä ECO-mittari. 

Lisälaitteiden vaihtoa on helpottamassa lisälaitteiden tukijärjestelmä, jota kuljettaja voi käyttää näyttöpaneelin kautta. Järjestelmään on mahdollista syöttää kunkin käytettävän työlaitteen asetukset, jolloin laitteiden vaihto sujuu helposti ja kone on monikäyttöisempi. 

Kuljettajan työympäristö on suunniteltu täysin uudelleen täyttämään vaativankin kuljettajan toiveet, Hitachilta kerrotaan. Aiempien 7-sarjan koneiden viitoittamalla tiellä jatkava tilava materiaaleiltaan sekä ergonomialtaan uudelleen mietitty ohjaamo tarjoaa valmistajan mukaan markkinoiden hiljaisimmat äänentasot ja vaimeimman kuljettajaan kohdistuvan tärinätason. Ohjaamon kulkuaukko on 15 cm aiempaa leveämpi ja jalkatilaa on kasvatettu. 

Koneen hallintaa on kehitetty edelleen uudistamalla ohjaamoergonomiaa ja suunnittelemalla painikkeet ja katkaisijat siten että ne ovat helposti kuljettajan ulottuvilla. Sivukonsolit liikkuvat istuimen mukana, jolloin myös käsinojien asetetut asennot säilyvät ja painikkeet ovat aina yhtä helposti saavutettavissa. Pidemmälle kuljettajalle olosuhteet ovat myös paremmat lisääntyneestä tilasta pään yläpuolella ja jalkatilassa.

Hitachi ZX7-sarjan kaivukoneet tarjoavat parannettua näkymää työkohteeseen ja ympäristöön. Aerial Angle-kamerajärjestelmä antaa kuljettajalle 270-asteen lintuperspektiivinäkymän koneen ympäristöstä. Kuljettajalla on mahdollista valita näyttöpaneeliin näkyville kuudesta kuva-asettelusta. Uudet LED-valot ja uudistunut, suuremmalla pyyhkäisyalalla oleva etuikkunanpyyhin edesauttavat näkyvyydessä.

Hitachi ZX130-7 ja ZX135US-7-mallit ovat läpikäyneet ankarat testit Hitachin testauslaitoksessa Japanissa, valmistaja vakuuttaa. Komponentteja on uudistettu laajalti tavoitteena entistä luotettavammat koneet. Myös alavaunun kulutusosien kestävyyttä on kehitetty entisestään. 

Koneen helpompi huollettavuus ja puhtaanapito auttaa lyhentämään koneen seisonta-aikoja. Esimerkiksi suurempi lauhduttimien suoja ZX135US-7 mallissa tarjoaa helpomman pääsyn lauhduttimien suojaverkolle ja ilmansuodattimelle. 

Hitachi-jälkipalvelutarjonta auttaa omistajia kalustonhallinnassa. Etäseurantajärjestelmä lähettää GPRS- tai sateliittijärjestelmien avulla tietoa koneen tilasta Global e-service-, Owner’s site- ja ConSite-palveluihin. Lisäksi ConSite-palvelu kerää kuukausittaiselle sähköpostiraportille koneen käyttötiedot. ConSite Pocket-mobiilisovelluksen avulla omistaja saa myös tiedon koneen mahdollisista hälytyksistä. 

Uuden mallisarjan koneissa on myös moottori- ja hydrauliöljylaatua seuraavat anturit, jotka seuraavat öljynlaatua 24/7. Öljysensorit tunnistavat heikentyneen öljynlaadun ja lähettävät öljynlaatutiedon Global e-Service- palveluun. Tämän innovatiivisen ominaisuuden ansiosta asiakkailla on suurempi mahdollisuus välttää kalliit vauriot ja koneiden korjauksesta johtuvat seisonta-ajat. 

“Uudet Zaxis-7 keskikokoiset kaivukoneet on suunniteltu täyttämään kuljettajien ja omistajien näkemykset”, kertoo Hitachi Construction Machinery (Europe) NV:n kaivukoneiden tuotepäällikkö Wilbert Blom. “Esittelemme ylpeinä uudet mallit asiakkaillemme ja uskomme niiden tehostavan heidän liiketoimintaa. Ei vain koneiden, vaan myös niihin liittyvien lisäpalveluiden ja osaavien ihmisten avulla.” 

Destia järjestäytyy INFRA ry:hyn

Destia Oy on päättänyt järjestäytyä työmarkkina-asioissa INFRA ry:hyn, joka on luontevin työnantajajärjestö yksityiselle infra-alan toimijalle. Päätöksen seurauksena Destia Oy:n työnantajaliitto vaihtuu 1.1.2022, jonka seurauksena puolestaan työehtosopimukset tulevat muuttumaan Destia Oy:ssä vuoden 2022 alkupuoliskolla.

Destia Oy on jo ennestään järjestäytynyt INFRA ry:hyn elinkeinopoliittisissa asioissa. Työmarkkina-asioissa Destia Oy on kuitenkin järjestäytynyt Palvelualojen työnantajat Palta ry:hyn. Siirtyminen myös työmarkkina-asioissa INFRA ry:hyn selkiyttää Destian mukaan sen järjestäytymistä ja antaa Destialle paremmat mahdollisuudet olla mukana kehittämässä rakennusalaa kokonaisvaltaisesti. Destialta kommentoidaan, että muutos antaa yritykselle rakennusalalla sen roolin, joka Suomen suurimmalle infra-alan yritykselle kuuluu.

Destian aikomus ei ole heikentää henkilöstön työsuhteiden ehtoja. Destia kertoo jatkossakin tulevansa huolehtimaan henkilöstölleen hyvät työehdot paikallisella sopimisella.

INFRA ry on Rakennusteollisuus RT ry:n infrarakentamisen ammattilaisten toimiala- ja työnantajaliitto, jonka jäsenyritykset tuottavat valtaosan Suomen infrapalveluista. Rakennusteollisuus RT ry edustaa laajasti rakennusalan yrityksiä elinkeinopoliittisissa, teknisissä ja työmarkkina-asioissa.

TTS: Maatalouskoneita huolletaan paljon itse, jos resursseja on

Työtehoseuran tekemän tutkimuksen mukaan maatalouskoneita huollettiin paljon itse, jos resursseja sekä kiinnostusta huoltojen tekemiseen löytyi. Tärkeimpänä motivaattorina pidettiin kustannussäästöjä. Toisaalta huoltoyrittäjien palveluita arvostettiin ja heidän tehtäväkseen annettiin isompia huoltoja ja korjauksia.

Koneen käyttäjä voi vaikuttaa merkittävästi kaluston arvon säilymiseen huolehtimalla säännöllisesti koneen huolloista. Työtehoseura kokosi yhteen suomalaisilla maatiloilla käytössä olevien traktoreiden ja ajettavien työkoneiden huolto- ja korjauskäytäntöjä sekä tietoa koneiden hankinnasta, vaihdosta, käyttömääristä ja huoltoyrittäjien palveluista. Tutkimuksen mukaan lähes kaikilla maatiloilla on käytössään vähintään kaksi traktoria ja kolmella neljästä vähintään kolme traktoria. Konekanta oli tutkimuksen mukaan melko iäkästä, esimerkiksi tilojen uusimman traktorin mediaani-ikä oli 12 vuotta.

Koneita huollettiin ja korjattiin paljon itse. Kyselyn vastaajista yli 70 % ilmoitti huoltavansa ei-takuunalaiset traktorit omatoimisesti. Koneiden huoltoja tehtiin itse, jos niiden tekemiseen oli aikaa, osaamista ja kiinnostusta sekä tilalla oli tarvittavat huoltotilat ja työkalut. Omatoimisuuteen kannusti kustannussäästöt, huoltopalveluiden huono saatavuus tai jos tilalla oli vanhemmat koneet, joiden korjaaminen itse oli helpompaa.

Isommat määräaikaishuollot ja korjaukset, kuten esimerkiksi moottoriremontit ja rengastyöt teetettiin useimmissa tapauksissa (yli 80 %) huoltoyrittäjällä. Huoltoyrittäjän puoleen käännyttiin eteenkin silloin, kun koneet haluttiin saada kerralla kuntoon huolettomasti ja vaivattomasti tai jos tilan koneet olivat takuunalaisia (yli 70 %). Diagnostiikkaohjelmien puute esti omatoimisia korjauksia uudemmissa traktoreissa. Huoltoyrittäjien palveluihin oltiin tyytyväisiä ja palveluita oli saatavilla hyvin ympäri Suomen. 

Traktorit ja ajettavat työkoneet olivat suomalaisilla maatiloilla ensisijaisesti omassa omistustuksessa. Yleisin yhteisomisteinen kone oli leikkuupuimuri (11 %). Koneiden vuokraus maatilan töihin oli Suomessa vielä harvinaista. Vain 3,5 % vastaajista ilmoitti vuokraavansa työkonetta, lähinnä traktoria.  Tilan ykköstraktori hankittiin ensisijaisesti uutena, jos tilakoko oli keskimääräistä suurempi (yli 100 ha) tai tilalla harjoitettiin urakointia.

Tutkimus toteutettiin vuonna 2020 kyselytutkimuksena (n=692), jota täydennettiin viljelijähaastatteluilla (n=10). Viljelijöiden lisäksi haastateltiin maatalouskoneiden huoltoyrittäjiä. Tulokset liittyvät Maatalouskoneiden tutkimussäätiön rahoittamaan Konekustannukset hallintaan -hankkeeseen. Julkaisu sisältää keskeisimmät tulokset hankkeen kyselystä ja haastatteluista.


Julkaisu on vapaasti saatavissa osoitteessa:

https://www.tts.fi/files/4215/Maatalouskoneiden_kunnossapitokaytannot.pdf

Kohinahälyttimestä vaihtoehto piippaukselle

Tutkimustulos esittää tehokasta korvaajaa työmaiden ärsyttävälle peruutuspiippaukselle. Sitowise toteutti Raide-Jokerilla opinnäytetyötutkimuksen peruutuspiippauksen korvaamisesta kohinahälyttimellä. Tulosten perusteella kohina aiheuttaa selvästi vähemmän meluhaittoja ja -stressiä lähiympäristön asukkaille ja työmaan työntekijöille.

”Raide-Jokerilla haluttiin tutkia tarkemmin, mitä hyötyjä peruutuspiippausäänen korvaamisesta kohinahälyttimellä olisi”, sanoo tutkimuksen tehnyt Mikko Kastinen Sitowiseltä. Molemmille hälytintyypeille, piippaukselle ja kohinalle, tehtiin äänitehotasomittauksia ja julkisivuäänieristävyyslaskenta. Lisäksi työ sisälsi kyselyn työmaalla työskenteleville. ”Kysyimme kokemuksista peruutushälytysäänien turvallisuudesta. Tulosten mukaan molempien peruutushälyttimien äänet täyttävät liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen vaatimuksen: äänet ovat jaksottaisia, ja niiden äänipainetaso on ajoneuvon takana seitsemän metrin päässä 75 desibeliä. Piippaus tuotti kuitenkin sisätiloihin häiritseviä kapeakaistaisia ääniä kaikissa testatuissa julkisivukohteissa. Kohina aiheutti meluhaittoja selvästi vähemmän, joten myös valituksia melusta tulee kohinahälyttimiä käytettäessä harvemmin.”

Työmaiden melua halutaan vähentää

Melusaaste on tutkitusti terveydelle haitallista, ja peruutuspiippausääni on varsinkin lähietäisyydellä läpitunkevan voimakas. Rakentaminen keskellä kaupunkeja lisääntyy, ja siksi esimerkiksi Uudenmaan ELY-keskus ja kaupungit ohjeistavat kehittämään raitiotiehankkeiden melunhallintaa.

”Haluamme vähentää lähialueen asukkaiden kokemaa meluhaittaa kaikin keinoin erityisesti yötöiden aikana”, toteaa Raide-Jokerin ympäristöasiantuntija Niina Salojärvi HKL:stä. ”Tiiviissä kaupunkiympäristössä on päiväkotien ja koulujen kaltaisia herkkiä kohteita, mutta kaikenikäisten kaupunkilaisten hyvinvointi on meille yhtä tärkeää.”

Raide-Jokerilla halutaan kiinnittää huomioida myös työntekijöiden jaksamiseen. ”Jatkuvaan piippausääneen turtuu, mutta silti melu nostaa stressitasoja”, toteaa Raide-Jokerin turvallisuuspäällikkö Marko Salomäki NRC Group Finland Oy:stä. Äänihäiriöstä voi olla haittaa myös luonnolle. ”Varsinkin keväällä ja kesällä lintujen ja muiden eläinten pesimäaikaan melukuormitus pitäisi minimoida myös ympäristölle.”

Kohina on ihmiskorvan helpompi paikantaa

Kapeakaistainen peruutuspiippaus koetaan yleisesti ärsyttävämpänä kuin laajakaistainen kohina. Koska kohinaäänilähteessä on mukana tuhansia eri taajuuksia, se erottuu hyvin kaupungin muista häiriöäänistä, kuten liikenteen hälystä.

”Laajakaistaisen äänen tulosuunnan paikantaminenkin on ihmiskorvalle helpompaa”, Salomäki korostaa. Sammakon kurnutusta tai kosken pauhua muistuttava kohina havahduttaa huomaamaan peruuttavan ajoneuvon. ”Sen sijaan piippausääni tuntuu kuuluvan kaikkialta, jos useita työkoneita peruuttaa yhtä aikaa.”

Kohinahälytyksen suurimpia hyötyjä on, että se kuuluu parhaiten siellä missä pitää, ajoneuvon takana. ”Sen sijaan piippaus kuuluu voimakkaana myös ajoneuvon edessä ja sivuilla, jossa se on pelkkää häiriöääntä”, Salomäki sanoo. Kohina ei ole häiritsevä ääni enää 20 metrin päässä, jossa piippaus on edelleen voimakasta. ”Siksi meluesteetkin toimivat kohinaäänen kanssa paremmin”.

Kohinaääntä suositellaan pääkaupunkiseudun raitiotiehankkeissa

Sitowisen Melu ja ilmanlaatu -osaston päällikkö Anne Kangasaho pitää tärkeänä, että Raide-Jokerin kaltaiset suuret yhteiskunnalliset hankkeet kehittävät alaa ja etsivät keinoja vähentää rakentamisen ympäristövaikutuksia. ”Tämäkin tutkimus on Raide-Jokerilta selvä kädenojennus ja osoitus halusta puuttua itse äänilähteisiin, ei vain torjua melua rakenteellisin keinoin”.

Kohinaäänilähteen käyttöönotto on työkoneissa helppoa ja edullista. Tuore tutkimus vaikuttaakin jo tulevan kesän työmaakäytäntöihin. ”Raide-Jokerilla suositellaan kohinaäänen käyttöä, vaikka siihen ei velvoiteta sopimusteknisistä syistä”, Salomäki sanoo. Kohinan käytöstä neuvotellaan esimerkiksi valmisbetonitoimittajien kanssa, mikä edistää häiriöttömiä työmaatoimituksia jo tänä kesänä.

Myös HKL pitää tutkimustuloksia erittäin mielenkiintoisina. ”Kohinaääni on hyvä keino vähentää kaupunkilaisille ja työntekijöille aiheutuvia meluhaittoja, ja aiomme hyödyntää näitä tuloksia, kun teemme päätöksiä kohinahälyttimen käytöstä tulevissa rakennushankkeissa”, Salojärvi sanoo. Kohinaäänilähteen käyttöä harkitaan esimerkiksi Kruunusilloissa.

Suomen suurin päällystystyömaa on käynnissä välillä Kirri-Vehniä

Toukokuussa 2019 aloitettu valtatie 4:n parantaminen välillä Kirri–Tikkakoski on rakentamisen puolivälissä. Hankkeen kesän 2021 suurin kohde on päällysteiden rakentaminen välille Kirri–Vehniä. 16 kilometrin ja kahden päällystekerroksen urakka vie samalla nimiinsä Suomen suurimman päällystystyömaan tittelin. Tämän vuoden päällystystyöt valmistuvat lokakuun loppuun mennessä.

”Jotain päällystystöiden kokoluokasta kertoo käytettävän asfaltin määrä: kahteen kerrokseen 16 kilometrin matkalle sitä menee noin 800 000 m2. Pinta-alaltaan se vastaa esimerkiksi noin 2 222 lentopallokentän alaa”, Väyläviraston projektipäällikkö Jarmo Niskanen kertoo. 

Asfaltti urakkaan saadaan Lintukankaan siirrettävältä asfalttiasemalta. Asemalla on käytössä kaksi erillistä linjastoa kiviaineksen ja asfalttirouheen kuumennukseen. Kumpikin aines kuumennetaan omassa rummussaan, tämä nopeuttaa asfaltin valmistusprosessia sekä mahdollistaa suuremman kierrätysasfaltin käyttöprosentin. Kaksi eri linjastoa myös optimoi päällysteen laatua. 

”70% alimpaan päällystekerrokseen käytettävästä päällysteestä on kierrätettyä. Vanha valtatie 4:ltä purettu, laadultaan tutkittu ja murskattu päällyste pääsee siis tässä toiselle kierrokselle”, Niskanen toteaa. Ylempään AB-päällysteeseen käytetään kierrätettyä päällystettä maksimissaan 30%. Hankkeen kaikki purettavat päällysteet vanhalta Vt4:ltä saadaan näin hyötykäyttöön eikä niitä viedä kaatopaikalle.

Tänä vuonna välille Kirri–Vehniä tehdään kantava ABK-kerros ja kulutusta kestävä AB-kerros. Vuonna 2023 tehdään toinen AB-kerros ja vuonna 2026 korkeaa kulutusta kestävä SMA-kerros eli kivimastiksiasfalttikerros. Kaikkiaan päällystekerroksia tulee neljä.

”Suurin etu vaiheittain rakentamisella on se, että rakenteeseen tulevat painumat saadaan korjattua jo ennen viimeisten päällystekerrosten tekemistä. Näin ollen viimeisen päällystekerroksen teon jälkeen ei tarvitse painumia korjailla ja jättää korjausjälkiä valmiiseen pintaan. Tie siis pysyy hyvässä kunnossa pidempään”, työmaapäällikkö Juha Timonen Destialta avaa päällystystöiden vaiheistuksen merkitystä. 

Janne Wartiovaara Rotatorin toimitusjohtajaksi

Janne Wartiovaara on nimitetty Rotator Oy:n toimitusjohtajaksi 23.6.2021 alkaen. Janne Wartiovaara jatkaa edelleen myös Rotator Oy:n tytäryhtiö Rotarent Oy:n toimitusjohtajana.

Janne Wartiovaara on nimitetty Rotator Oy:n toimitusjohtajaksi 23.6.2021 alkaen. Janne Wartiovaara jatkaa edelleen myös Rotator Oy:n tytäryhtiö Rotarent Oy:n toimitusjohtajana, jossa hän aloitti 1.9.2020.

Maxpo siirtyy keväälle 2022

Joka toinen vuosi Hyvinkään lentokentällä järjestettävät Maxpo-messut siirretään syyskuulta 2021 ensi kevääseen. Maxpo 2022 -messut järjestetään toukokuussa 2022 Hyvinkään lentokentällä ja päivämäärät julkaistaan pian. 

Maxpo 2021 Maarakennus- ja ympäristöhoitokoneiden ammattimessut piti järjestää 2.–4.9.2021 Hyvinkään lentokentällä. Nyt ajankohtaa on siirretty kevääseen ja Maxpo-messut järjestetään toukokuussa 2022. Silloin on odotettavissa laaja kattaus maarakennus-, ympäristönhoito-, tie- ja talonrakennuskoneita sekä teollisuuden materiaalinkäsittelykoneita ja kuljetuskalustoa kaikissa kokoluokissa.

Päätöksen tapahtuman siirrosta teki Maxpo-messujen toimeksiantaja Rakennuskonealan Näyttely-yhdistys ry. Samalla Messukeskus ja Rakennuskonealan Näyttely-yhdistys tiivistivät yhteistyötä entisestään ja sopivat Maxpon järjestämisestä kevään 2022 lisäksi syksyllä 2023 ja 2025. Tavoitteena on tehdä myös syksylle 2021 ja välivuosille uudenlainen toimialan kaupallisuutta lisäävä kokonaisuus.

”Maxpon myynti on mennyt erittäin hyvin, jatkamme myyntiä ja keväällä on odotettavissa upea tapahtuma”, kertoo liiketoimintapäällikkö Juha Kuusla Messukeskuksesta. ”Hyvä, ettei työ mene hukkaan ja tapahtuma siirtyy keväälle 2022. Sinne siirtyvät myös kaikki varaukset ja yhteistyökuviot.”

Tapahtuman toimeksiantaja Rakennuskonealan Näyttely-yhdistys ry:n puheenjohtaja Marakon-konsernin hallituksen puheenjohtaja  Tomi Veijalainen uskoo päätöksen olevan oikea. ”Siirto antaa yrityksille aikaa valmistautua tapahtumaan entistä paremmin. Kohtaamisten kaipuu ja uutuuden jano yltyvät ja saavat varmasti entistä enemmän porukkaa liikenteeseen. Tapahtuma on aina ollut erittäin kaupallinen ja tarve kohdata vain kasvaa. Olemme myös iloisia siitä, että yhteistyö Messukeskuksen kanssa jatkuu tiiviinä.”

Viime kerralla vuonna 2019 Maxpoon osallistui yli 250 yritystä ja käytössä oli yli 61 000 neliömetriä. Ammattikävijöitä messuilla oli kolmen päivän aikana lähes 15 000.

2,310tykkääjääTykkää