>

Nokian Ground Kare Semi-Slick on räätälöity radalle

Radalla työskentelevien monitoimikoneiden renkaat joutuvat koetukselle, kun koneella ajetaan kiskoja pitkin. Renkaan ollessa osittain metallin päällä, se kuluu epätasaisesti ja sen käyttöikä lyhenee. Nokian Renkaat on kehittänyt useamman vuoden ajan erikoisrengasta rautatieolosuhteisiin. Nokian Ground Kare Semi-Slick -rengas ratkaisee kerralla monta ongelmaa, jotka ovat tuttuja tätä konetyyppiä rautatiellä käyttäville.

Nokian Ground Kare -rengas on tunnettu soveltuvuudestaan työntekoon pehmeillä alustoilla. Renkaasta on olemassa myös erikoisversio, joka on suunniteltu kiskojen päällä ajamiseen, ja tätä konseptia on kehitetty Nokian mukaan yhä pidemmälle. Tuloksena on rautatiekäytössä entistäkin paremmin toimivaksi luonnehdittu Nokian Ground Kare Semi-Slick -rengas.

Monitoimikoneilla kiskojen päällä ajettaessa renkaan olkapääalueella on taipumus kulua hyvin nopeasti. ”Nokian Ground Kare Semi-Slick on suunniteltu juuri tähän haasteeseen. Uudella renkaalla olemme onnistuneet paitsi tekemään renkaan kulumisesta tasaisempaa, myös pidentämään sen käyttöikää merkittävästi”, kertoo Nokian Renkaiden tuotepäällikkö Kimmo Kekki.

Erilainen tyyli, pitkä elinikä

Kuvioimaton osuus, joka käsittää noin kolmanneksen rengaskuvion pinta-alasta, erottaa Nokian Ground Kare Semi-Slick -renkaan ulkonäöltään muista. Loput renkaan palakuvioinnista on samanlaista kuin tutussa Nokian Ground Kare -kaivinkonerenkaassa.

“Renkaan kuvioitu osa toimii erinomaisesti niin pehmeillä alustoilla kuin maanteillä siirtoajossakin”, Kimmo Kekki sanoo. ”Kuvioimaton osuus ja sen vankka olkapääalue kestää teräksen aiheuttamaa kulutusta hyvin, estäen renkaan ennenaikaisen kulumisen.”

Nokian keräämät käyttäjien kokemukset renkaasta puhuvat puolestaan. ”Edes lähes 1 300 ajetun tunnin jälkeen renkaan olkapääalueessa ei ole havaittavissa kulumisen merkkejä”, kertoo norjalaisen Infranord Norgen rakennuspäällikkö Nils Arne Mikkelsen. ”Rengas on antanut itsestään erittäin hyvän kokonaiskuvan.”

Nokian Ground Kare -renkaiden kulutuspinnan alla oleva teräsvyö suojaa rengasta tehokkaasti viilloilta ja pistoilta. Renkaan runko on suunniteltu vaimentamaan iskuja ja heilahduksia. ”Renkaan vakaus on erittäin tärkeä ominaisuus kaivuu- ja lastaustyössä”, Kimmo Kekki huomauttaa. ”Jos kaivinkone heiluu liikaa, kauhan täsmällinen hallinta on huomattavasti haastavampaa ja työteho pienenee.”

Rototiltiltä uusi kompakti routapiikki

Rototilt on julkistanut uuden, kompaktin routapiikin. Sen vankaksi mainittu rakenne ja HB450-laatuinen kulutusteräs edessä, takana ja sivuilla on suunniteltu kovaan käyttöön. Näin rakenteen luvataankin tuovan vahvaa murtovoimaa. Uusi malli on saanut valmistajansa mukaan poikkeuksetta erinomaisia arvioita käyttäjiltä, joilla on ollut mahdollisuus kokeilla sitä:

”Erittäin hyvä murtovoima, sen tuntee heti. Uuden mallin muoto on lyhempi ja kaarevampi, minkä ansiosta pääsen paremmin myös roudan alle”, sanoo Niklas Bjöörn Br Bjöörn AB:stä.

Uudet, lyhemmät routapiikit ovat toimitusvalmiina 2-32 tonnin koneisiin. Ne täydentävät nykyistä Rototilt-routapiikkivalikoimaa. Uusi mallisto on suunniteltu yhteensopivaksi Rototiltin pikaliittimien ja rototilttien kiinnikekokojen S40, S45, S50, S60 ja S70 kanssa. Yhdessä vahvistetun kiinnikkeen kanssa routapiikki kestää suuria murtomomentteja, Rototiltiltä kommentoidaan.

Jukka-Pekka Seljänperä John Deere Forestryn pohjoisen piiripäälliköksi

Jukka-Pekka Seljänperä on nimitetty John Deere Forestry Oy:n Pohjois-Suomen myyntipiirin piiripäälliköksi. Hän aloittaa tehtävässään 9.8.2021.

Koulutukseltaan Seljänperä on metsätalousinsinööri AMK. Hän tuntee hyvin metsäkonealan työskenneltyään vuosina 2014-2019 John Deere Forestry Oy:n piiripäällikkönä Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun konemyynnissä.

Pohjois-Suomen piiripäällikön tehtävään hän siirtyy Avescolta, jossa hän on toiminut avainasiakaspäällikkönä vastaten CAT-maansiirtokoneiden myynnistä Pohjois-Pohjanmaan, Kainuun ja Lapin alueella.

Uusi Merlo TF35.11 TT-145 maatilakurottajaluokkaan

Merlo-kurottajat ovat alkujaan syntyneet rakennusteollisuuden tarpeisiin, mutta nykyisin ne ovat vakiinnuttaneet asemansa maataloudessa, ja niistä on tullut haluttuja koneita käsittely- ja varastointitoimintoihin. Tämän kasvavan markkinan johdosta Merlo onkin suunnitellut uuden konemallin, jossa yhdistyvät maatalouskurottajan ja rakennuskoneen suorituskyky. Voimakkaampi moottori, maataloustraktorin tyyppihyväksyntä ja 40 km/h ajonopeus tekevät siitä monikäyttöisen tilakoneen. 

Tukitassuilla varustetut ja maatalouskäyttöön tehtyjen TF35.11-sarjan Merlo-kurottajien nostokyky on jopa 3500 kg ja suurin nostokorkeus 11 m. Moottoritehoa on 105 kW (143 hv), ja niinpä kurottajan rakenne sallii vedettävän perävaunun painoksi jopa 24 tonnia varustelusta riippuen. Lisäksi koneen erityyppisten henkilökorien avulla voidaan työskennellä korkeallakin olevissa kohteissa. Merlolta kerrotaan, että TF35.11 TT-145 tarjoaa vaativimmille käyttäjille korkeimman tason teknologiaa tehokkuudessa, suorituskyvyssä ja käytön monipuolisuudessa. Lisävarusteena siihen saa ASCS-digitaalinäytön, joka optimoi asiakkaalle ilmoitettavat tiedot. 

Merlo

Keskeisimmät ominaisuudet: 

• Tarkka ja tehokas hydrauliikka, kuormantunteva ja virtauksenjakava teknologia 

• EPD-voimansiirto, suurin nopeus 40 km/h 

• Moottoriteho 105 kW/143 hh

• Nostokyky 3 500 kg

• Nostokorkeus 11 m

HENKILÖKORI 

Kaikki maatuelliset mallit voidaan varustaa henkilökorilla. Tämä ratkaisu varmistaa paremman aktiivisen ja passiivisen turvallisuuden korkeissa työkohteissa ja lisää koneen monipuolisuutta. 

EPD JA KIIHDYTYSTOIMINNON TARJOAVA OHJAUSSAUVA 

Varustukseen kuuluu ainutlaatuinen ja innovatiivinen EPD-voimansiirto (Eco Power Drive) ja moottorin ohjausjärjestelmä. EPD valvoo ja säätää moottorin käyntinopeutta automaattisesti käyttöolosuhteiden mukaan. Sen ansiosta kulutus on jopa 18 % pienempi ja säästöä kertyy tuhansia euroja vuodessa (kun käyttötunteja 1000 ja polttoaineen hinta nykytasolla). Lisäksi EPD ohjaa moottorin käyntinopeutta suhteessa ohjaussauvan kallistukseen, jolloin suurempi kallistus antaa korkeamman käyntinopeuden. Tämä ominaisuus optimoi kulutusta vielä lisää pitäen moottorin joutokäynnillä pidempään ja maksimoimalla toimintaherkkyyden materiaalinkäsittelyssä. 

Merlo

TF35.11 TT-145 on varustettu kapasitiivisella, elektronisella ohjaussauvalla, joka tarjoaa kiihdytystoiminnon. Kapasitiivisen anturinsa avulla ohjaussauva havaitsee kuljettajan käden, jolloin erillistä kuolleen miehen kytkintä ei tarvita hydrauliikan liikkeiden käyttämiseksi. Ohjaussauvalla voi hallita kaikkia koneen ja kytkettyjen laitteiden tärkeimpiä hydraulisia ohjauksia, kun kytketyssä laitteessa on vakiona enintään neljä erillistä liikettä. 

JATKUVA TUOTTO 

Koneet voidaan varustaa järjestelmällä, joka säätää ja antaa lisälaitteille jatkuvan öljyvirran. Tällä ratkaisulla on mahdollista tarkasti säätää virtaus erikseen 0:sta maksimiarvoon jokaiselle puomin päässä olevista neljästä hydrauliikan ulosotosta. 

ASCS-TURVAJÄRJESTELMÄ 

ASCS-turvajärjestelmä (Adaptive Stability Control System) on vallankumouksellinen uusi teknologia, joka entisestään parantaa kurottajien turvatasoa. Se on järjestelmä, joka perustuu aiempiin kahteen järjestelmään yhdistäen ja soveltaen ne eri tuotemallistoihin, jolloin saadaan tehtyä edistyksellinen ratkaisu kunkin koneen ominaisuuksiin sopivaksi. 

ASCS varmistaa kuormia käsiteltäessä täydellisen, koneen etusuuntaan kaatumisen riskin eston. 

Järjestelmä säätää liikkeen nopeutta ja maksimikulmaa kolmen toimintaparametrin perusteella: 

• Käsiteltävä kuorma: nostettavan kuorman paino (kg) 

• Kuorman paikka: kurotuspituus, puomin pidennys ja alustan kääntö 

• Kytketty laite: ASCS tunnistaa laitteen automaattisesti. 

Kun käytön vakausraja lähestyy, järjestelmä hidastaa ensin liikettä ja pysäyttää sen sitten kokonaan. Tässä tilanteessa kaikki turvallisempaan suuntaan ohjaavat liikkeet ovat sallittuja. Näin kurottaja ei siis koskaan pysähdy täysin liikkumattomaksi, ja työajan käyttö optimoidaan ja käyttö on kokemattomallekin kuljettajalle helppoa. 

ASCS voidaan varustaa 10,1” värinäytöllä, jolta kaikkia toimintaparametrejä voi seurata reaaliajassa. Sisäänrakennetun anturin avulla näyttö osaa säätää kirkkautensa automaattisesti valaistusolosuhteiden mukaan. Näin varmistetaan vakaustietojen vaivaton seuranta kuormituskaaviosta, joka päivittyy reaaliajassa käsiteltävän kuorman ja kytketyn laitteen mukaan. Käyttäjä voi milloin tahansa nähdä, missä kohdassa turvajärjestelmä laukeaa. Jokaisen hydraulisen liikkeen erillinen ohjaus antaa mahdollisuuden tunnistaa mahdollisesti epäturvalliset liikkeet, kun ASCS on keskeyttänyt käytön. Tällaisessa tilanteessa ponnahdusikkuna kertoo käyttäjälle sallitut liikkeet, jotka eivät vaaranna koneen vakautta. 

Lisäksi näytöllä on jatkuvasti kallistusmittari, jonka avulla on helppo maksimoida koneen turvallinen käyttö. 

Koneurakointi 4/2021

Kesän lehti avataan multaisissa tunnelmissa, kun tutustutaan siihen, miten laadukas multa syntyy – ja samalla ihmetellään melko retrohenkistä, mutta todella hyvässä lyönnissä olevaa kalustoa. Esittelyssä on myös uusi Wille 675, pienmetsäkone Malwa 560C ja uudistunut legenda eli Toyota Hilux. Metsässä poiketaan katsomassa myös todennäköisesti Suomen suurinta äestä ja käydään kyselemässä kokemuksia Nisula N5:n tiimoilta. Kolmen uuden JCB-kaivurikuormaajan kertakauppakaan ei ole päässyt ohi tutkasta, ja katsausta otetaan uusiin Cat 980 ja 982 -pyöräkuormaajiin. Komatsu viettää juhlavuottaan, joten kiikarissa on paitsi metsäpuolen uutuuksia, myös historiaa havistellaan. Siinä nyt muutamia aiheita, lisää lehdessä, jonka ilmestymisviikko on 24.

KONEET JA URAKAT

6 Multasepät

Isotalot ottavat mullantuotannon tosissaan vuosikymmenten kokemuksella.

20 Malwan kanssa metsässä

Ruotsalainen Malwa 560C on pienmetsäkone isoin elkein.

28 Pykälää portaattomammin

Caterpillar lisää XE-voimansiirtoa yhä useampiin pyöräkuormaajamalleihinsa.

32 Nelostrio

Kaivurikuormaajakaupat ovat jo sinänsä harvinaisia Suomessa, mutta entäpä kolmen JCB 4CX:n kertakaupat?

38 Rötkäles-äes

Otetaan isoin John Deere -ajokone ja lisätään siihen isoin Bräcke-äes. Lopputulos kääntää päät ja maat.

44 Kappas vaan, isompi Wille!

Ei ole yllätys, että Willen delta-sarja laajenee suosituimpaan suuntaan. Esittelyssä uusi Wille 675.

50 Numeroa suurempi

Poura Oy:ssä on oltu tyytyväisiä Nisulan harvennuskoneeseen, joten seuraavaksi hankittiin N5.

56 Uutta satoa Uumajasta

Komatsu Forestin kevään kuulumisia ja uutuksia nähtiin aivan elävässä elämässä Pirkkalan pihalla.

62 Kaupanteon jälkeen

Rotatorin laaja merkkivalikoima tarkoittaa myös mittavaa jälkimarkkinointitoimintaa.

66 Uusi startti Le Mansissa

Claasin uusittu traktoritehdas on lopullisesti valmis vaikka täyteen kapasiteettiinsa.

68 Niitto-imuri-linko

Saksalainen keksii tunnetusti kaikkea, ja niin on käynyt tälläkin kertaa Toni Maurerin pajalla.

70 Perusarvojen päivitystä

Toyota Hilux on katsellut Suomea paalupaikalta pitkään, ja päivitystä tuppaa taas tarjolle.

76 100 vuotta Komatsua

Komatsu on vankistunut vuosien varrella hiipuvan kuparikaivoksen pohjalta maailmanmerkiksi.

VAKIOPALSTAT

12 Uutiskynnys

82 Seuraavassa numerossa

Nimityksiä Avescolla

Caterpillar-maanrakennuskoneiden Suomen edustaja Avesco Oy on uudistanut myynti- ja jälkimarkkinaorganisaatiotaan. Kimmo Ahonen on nimitetty koneliiketoiminnan jälkimarkkinajohtajaksi, Matti Laaksonen Avesco Oy:n konemyynnin myyntijohtajaksi. Mikko Salonen vahvistaa konemyynnin tiimiä alueenaan Pohjois-Suomi.

Kimmo Ahonen on siirtynyt 1.4.2021 Avesco Oy:n koneliiketoiminnan jälkimarkkinajohtajaksi. Aiemmin Kimmo toimi Avescolla konemyynnin myyntijohtajana. Kimmo raportoi tehtävässään Avesco Oy:n toimitusjohtaja Teemu Raittiille.

Vuoden alussa jälkimarkkinaorganisaatiota uudistettiin Avescon yhteisiä toimintamalleja tukevaksi. Tämän lisäksi organisaatiota muutettiin tukemaan keskeisiä kehitysalueita turvallisuuden, toiminnan laadun ja kannattavan kasvun mahdollistamiseksi. Nyt tehty nimitys ja organisaatiomuutos ovat luonnollinen jatkumo aiemmille uudistuksille. Koneliiketoiminnan operatiivisen ja taloudellisen tuloksen kehittyminen edellyttävät entistä vahvempaa panostusta sekä eri osa-alueiden että kokonaisuuden johtamiseen.

Kimmo Ahonen: ”Jälkimarkkinatoiminta on paljon enemmän kuin vain koneiden korjaamista ja varaosien myymistä. Haluamme tarjota asiakkaillemme luotettavan palvelukokonaisuuden, joka vastaa erilaisiin tarpeisiin. Jälkimarkkina on myös keskeisessä roolissa, kun kehitämme Avesco Oy:n koneliiketoimintaa kohti visiotamme, joka on olla johtava asiakaslisäarvon tuottaja alallamme.”

Teemu Raitis: ”Kimmo on kehittänyt tuloksellisesti konemyynnin prosessia Avescon mallin mukaiseksi. Hänen kokemuksensa prosessien ja organisaation kehittämisestä antavat hyvän lähtökohdan uuteen tehtävään jälkimarkkinatoiminnassa. Kimmolla on aiemmalta työuraltaan vahva kokemus korjaamotoiminnan johtamisesta. Johtaessaan Avescon konemyyntiä Kimmo on rakentanut suhteita asiakkaisiimme sekä saanut käytännön tuntuman siihen, mitä asiakkaamme odottavat jälkimarkkinapalveluiltamme. Monipuolisen taustansa ansiosta Kimmolla on oikeat lähtökohdat johtaa koneliiketoimintamme jälkimarkkinan kehittymistä asettamallemme tavoitetasolle.” 

Matti Laaksonen on nimitetty Avesco Oy:n konemyynnin myyntijohtajaksi (Sales Director, Construction Industry). Matti aloittaa tehtävässään 1.6.2021 konemyynnin johtajana toimineen Kimmo Ahosen siirtyessä johtamaan Avesco Oy:n jälkimarkkinatoimintaa. Tehtävässään Matti raportoi Avesco Oy:n toimitusjohtaja Teemu Raittiille.

Teemu Raitis: ”Matin kokemus ja näytöt, osaaminen sekä motivaatio antavat vahvat lähtökohdat tähän Avescon liiketoiminnan kehittämisen kannalta tärkeään ja vaativaan tehtävään. Olemme kehittäneet merkittävästi konemyynnin prosessia viimeisen vuoden aikana Kimmo Ahosen johdolla. Matti on ollut mukana tässä kehitysprosessissa ja tuntee sitä kautta hyvin menossa olevan muutoksen ja odotuksemme toiminnan kehittymisen suhteen.”  

Matti siirtyy uuteen tehtäväänsä Avesco Oy:n vaihtokoneiden myyntipäällikön tehtävästä, jossa hän on työskennellyt vuodesta 2019 alkaen. Ennen nykyistä tehtäväänsä Matti työskenteli Ritchie Bros. Auctioneersilla Suomen ja Baltian aluepäällikkönä. Vahvan teknisen koneosaamisen lisäksi Laaksonen tuntee laajasti Avescon asiakaskunnan ja on tehnyt tiivistä päivittäistä yhteistyötä konemyyjien ja korjaamoiden kanssa. Laaksosella on vahvoja näyttöjä myynnistä niin Suomessa, kuin kansainvälisesti, sekä onnistuneesta asiakkuuksien hoidosta ja prosessien päivittämisestä.

”Caterpillar on legendaarinen brändi ja taustalla pitkä historia, josta voi olla ylpeä. Odotan innolla, että pääsemme yhdessä avescolaisten kanssa jatkamaan liiketoiminnan kehittämistä yhä parempaan suuntaan, kasvattamaan Catin markkinaosuutta Suomessa ja olemaan asiakkaiden ykkösvalinta.”, kertoo Matti Laaksonen.

Mikko Salonen aloitti 1.4.2021 Konemyyjänä Oulussa. Mikon tehtäviin kuuluu uusien ja käytettyjen maanrakennuskoneiden myynti, vuokraaminen sekä näihin liittyvien tuotteiden ja palveluiden myynti ja markkinointi Pohjois-Suomessa ja Lapissa.

Mikolla on laaja kokemus alasta ja kattava asiakastuntemus. Hän on aikaisemmin työskennellyt koneenkuljettajana, konemyyjänä ja koneohjausjärjestelmien parissa. Lisäksi hänellä on vankka kokemus avainasiakaspäällikkönä ja maanrakennuskoneiden myyjänä toimimisesta. Mikon esihenkilö on Matti Laaksonen.

Ponsselta K101- ja K111-kuormaimet

Ponsse tuo markkinoille uuden kuormainten tuoteperheen suosituimpiin kuormatraktorimalleihin. Nyt esiteltävät K101- ja K111-kuormaimet täydentävät kokonaisuutta, johon jo aiemmin lanseerattu K121-kuormain kuuluu.

Uusissa kuormaimissa on Ponssen suunnittelema ja kehittämä rakenne, jossa kuormaimen luotettavuuteen ja tuottavuuteen on valmistajan mukaan panostettu erityisen paljon. K101- ja K111 -kuormaimet ovat saatavilla Ponsse Buffalo-, Buffalo King- ja Bison Active Frame -kuormatraktoreihin. 

”Kuormatraktoreissa kuormainta käytetään työajasta paljon ja tässä kokoluokassa kuormat ovat suuria. Tästä syystä kuormaimen tehokkuus vaikuttaa merkittävästi kuormatraktorin tuottavuuteen. Uusien Ponsse K101- ja K111 -kuormaimien uudenlainen geometria ja suuri teho mahdollistavat hyvän hallittavuuden ja tarkan työskentelyn. Käyttäjäystävällinen kuormain on erityisen tärkeä työn sujuvuuden ja metsäkoneenkuljettajan työssä jaksamisen kannalta. Uusissa kuormaimissa on väkivahva hydrauliikka ja jo aiemmin toimivaksi todettu rakenne, jonka avulla kauimpanakin olevat rungot saadaan kuormatraktorin kyytiin turvallisesti ja tarkasti. Uudessa kuormaimessa on myös uudistettu työvalaistus”, kertoo Juha Haverinen, kuormatraktoreiden tuotepäällikkö Ponsselta.

Uusiin kuormaimiin on saatavilla PONSSE Active Crane -kuormaimenhallintajärjestelmä, jolla kuljettaja ohjaa yksittäisten toimintojen asemesta kahmarin liikettä. Tämän ansiosta kuljettaja voi tehokkaasti keskittyä kuormaintyöskentelyyn.

K101- ja K111-kuormainten yksinkertainen mutta vahva rakenne takaa tarkan, käyttäjäystävällisen ja tehokkaan työskentelyn kaikkein suosituimmassa kuormatraktorien kokoluokassa.

Ponssen uudet K101- ja K111-kuormaimet:

  • Uusi rakenne tässä kokoluokassa – perustuu PONSSE K121 -kuormaimeen, joka on markkinoiden suurimpia 
  • Entistä voimakkaampi ja käyttäjäystävällisempi 
  • Huoltoystävällinen ja vahva rakenne 
  • Uusi työvalaistus 
  • PONSSE Active Crane -kuormaimenhallintajärjestelmä saatavilla 

Tekniset tiedot:

  • Nostomomentti: 140 kNm/160 kNm (K101/K111)
  • Kääntövoima: 40 kNm
  • Ulottuma: 8 m/10 m (S/M-mallit)
  • Tilttijalustan kallistuskulma: -12…+24°

Ponsselta uusi runkoturva huoltosopimuksiin

Ponssen uusi Frame ja Crane -runkoturva on tarjolla huoltosopimusasiakkaille ja se kattaa kaikki koneen runko-osat 10 000 tuntiin saakka huoltosopimuksen voimassaoloaikana.

Ponsse Frame ja Crane -runkoturva kattaa kaikki koneen runko-osat 10 000 tuntiin asti, mikäli koneella on voimassa oleva huoltosopimus. Huoltosopimus tulee olla voimassa koko ajan, ja se voidaan tehdä useammassa erässä.  

“Uudella Frame ja Crane -runkoturvalla haluamme tarjota asiakkaillemme entistä kattavamman huoltosopimuspalvelun”, kertoo Eveliina Pölkki, Ponssen huoltosopimusten tuotealuevastaava.   

Runkoturva kattaa koneen etu- ja takarungon, keskinivelen ja nivelrungot, nosturin jalustan, pää-, nosto- ja siirtopuomin (pois lukien jatkeet) sekä pilarin runkorakenteet. Runkoturva on voimassa uusille metsäkoneille, joissa on huoltosopimus ja jotka ovat valmistuneet vuonna 2021 ja siitä eteenpäin. 

Ponsselta muistutetaan samalla, että Active Care -huoltosopimuksella on mahdollista ulkoistaa metsäkoneen määräaikaishuollot Ponssen ammattilaisille ja keskittyä ydinliiketoimintaan: tehokkaaseen ja tuottavaan puunkorjuuseen. Huollon yhteydessä käytetään vain laadukkaita alkuperäisosia, voiteluaineita ja suodattimia. Huoltosopimuskoneelle muodostuva huoltohistoria auttaa myös suunnittelemaan jatkohuollot sekä koneen vaihtoarvo on korkeampi, Vieremältä viestitetään.

Hevoskärryistä hightechiin – Continental 150 vuotta

Sadetakit, termospullot, polkupyörät ja hevosvaunujen renkaat: nämä olivat Continentalin tuotevalikoiman päätuotteita 1871, jolloin yritys perustettiin Hannoveriin. Nyt 150 vuotta myöhemmin tuotevalikoima on muuttunut melkoisesti, mutta niin on ympäröivä maailmakin.

Ennen kuin teollistuminen alkoi vaatia yhä monipuolisempia työkonerenkaita, 1800-luvun tärkeimpiä kuljetusvälineitä olivat hevoset ja vaunut. Niinpä Continental valmisti kumisia suojia estämään hevosia liukastelemasta jäisillä pinnoilla. Kun Carl Benz sitten vuonna 1886 rekisteröi ensimmäisen autopatenttinsa, jossa oli sisäinen polttomoottori, historian suunta kääntyi ja ensimmäinen sisärenkaallinen ilmarengas kehitettiin Ranskassa vuonna 1889.

Continental määritteli maatalouden tärkeäksi markkina-alueeksi jo varhain. Myöhemmät teollisuusmaat, kuten Saksa, olivat tuolloin pääasiassa vielä maatalousmaita. Vuonna 1917 Henry Ford rakensi Yhdysvalloissa ensimmäisen nykypäivän malleja muistuttavan traktorinsa, ja vuosikymmen myöhemmin tämäntyyppiset maataloustraktorit olivat alkaneet yleistyä Euroopassa. 

1928 Continental valmisti ensimmäisen T2 AS -ilmarenkaan.

Traktoreiden suuri haaste oli, että niillä tuli ajaa turvallisesti niin tiellä kuin pellolla, mikä ei tuolloin onnistunut tavanomaisilla renkailla. Continental vastasi haasteeseen ja esitteli vuonna 1928 T2-traktorinrenkaan eli Euroopan ensimmäisen maataloussektorin ilmarenkaan. Aiemmin oli usein välttämätöntä vaihtaa rauta- ja täyskumirenkaiden välillä siirryttäessä pellolta tielle ja päinvastoin, mutta uusia rengasmalleja saattoi nyt käyttää kaikilla alustoilla.

Erityisvaatimukset täyttäviä renkaita tarvittiin yhä enemmän entistä raskaampien kuormien kuljetuksessa. Tuotantohalleissa ja varastoissa, laajenevissa satamissa ja siirryttäessä yksittäisten lastien kuljettamisesta konttiliikenteeseen, vaatimukset materiaalin − ja siten myös renkaiden − suhteen kasvoivat. Aiemmat rengasmallit eivät usein enää riittäneet. Vuonna 1920 markkinoille tuli ensimmäinen elastinen umpikuminen rengas. 

Kuljetuksista kehittyi Continentalille tärkeä liiketoiminta-alue toisen maailmansodan päätyttyä. Erikoiskoneita ja -kuljetusajoneuvoja tuli yhä enemmän, ja tarve räätälöidyille rengasratkaisuille kasvoi. Standardoidun eurolavan käyttöönotto vuonna 1961 toi uuden noususuhdanteen alalle. Viisi vuotta myöhemmin Continental esitteli ensimmäisen renkaan nimellä ContiSuperElastic. 

Näin mainostettiin trukkirenkaita vuonna 1966

Vuosi 1955 osoittautui sodan jälkeisenä aikana Continentalille merkittäväksi työkonerenkaiden vuodeksi. Länsimaissa maataloudessa koettiin ennennäkemätöntä kehitystä: pelkästään Saksassa rekisteröitiin lähes 100 000 traktoria. Samana vuonna Continental esitteli AS Farmer -renkaan, jonka uusi kuviointi oli aiempaa leveämpi, mikä näkyi ennen kaikkea parantuneena itsepuhdistuvuutena ja parempana pitona.

Saksan kansainvälinen Nürnbergin lentokenttä avautui vuonna 1955, jolloin Continental havaitsi merkittävän liiketoiminta-alueen. Nykyään Hannoverissa päämajaansa pitävä yhtiö on ainoa, jolla on tarjota täydellinen rengasvalikoima lentokenttäalalle. Teknologiayhtiö tuottaa renkaita kaikkiin lentokentällä käytettäviin ajoneuvoihin: lentokoneen hinaajiin, säiliöautoihin ja paloautoihin, matkatavaroiden kuljetusautoihin ja lentokenttälinja-autoihin. Usein lentokentällä käytetty rengas on ContiRV20, jonka uritettu pintakuviointi on erityisen vähän tärinää tuottava. 

Satamateollisuudesta on tullut vastaavasti tärkeä liiketoimintasegmentti, jossa valikoima on kasvanut meritse kuljetettavien tavaroiden, raaka-aineiden ja kuormien kasvun myötä. Nykyään Continental tarjoaa laajan tuotevalikoiman erikoisratkaisuja kaikkiin mahdollisiin lastaus- ja purkukoneisiin maailman suurimmissa konttisatamissa. ContainerMaster+-malli, jota käytetään konttien kuormaussatamissa ja kuljetusautoissa, on osoittautunut soveltuvaksi moneen käyttötarkoitukseen.

Jatkuvan kehityksen ansiosta maatalouskoneiden renkaista tuli yhä suositumpia. 1990-luvulla Continental laajensi rooliaan ulkomaisilla markkinoilla, erityisesti Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa, ja yhtiöstä tuli maailmanlaajuisesti alkuperäisrenkaiden toimittaja useille maatalousajoneuvojen valmistajille. 

Vuonna 2004 maatalousrengassegmentti myytiin, jonka seurauksena maatalouskoneiden renkaiden valmistus- ja markkinointilisenssi Continental-brändin alla siirtyi CGS/Mitasille. Continentalin autoliiketoiminnan tuotteiden ja ratkaisujen kehitys ja myynti jatkuivat entiseen tapaan, ja samaan aikaan Continentalin maatalousrenkaiden kysyntä kasvoi.

Continentalin materiaalinkäsittelysektorin kasvu jatkui 1990-luvulla. Vuonna 1991 valmistui 1,5-miljoonas CSE-rengas Korbachin tehtaan tuotantolinjalta, ja vuoteen 2000 mennessä oli valmistettu jo 3,5 miljoonaa CSE-rengasta. CSE-valikoima laajeni 1994–1995 myös CSE Robust SC 15 -renkaalla.

Vuonna 2016 Continental hankkii takaisin oman brändinsä oikeudet ja palasi maatalousrengasmarkkinoille vuonna 2017 premium-vyörenkailla Tractor70 ja Tractor85. Samana vuonna yhtiö avasi uuden maatalousrengastehtaan Portugalin Lousadoon. Tästä alkaen päivitettyyn tuotevalikoimaan on kuulunut myös vankka premium-vyörengas TractorMaster, joka toimii hyvin sekä pellolla että tiellä. 

Vaativaa renkaiden käyttöaluetta Continentalille edustaa kaivos- ja maanrakennusteollisuuden segmentti. Yhtiö on vastannut tähän haasteeseen jo vuosia. 1990-luvun lopulla Continental tuli markkinoille sen ensimmäisellä omalla Earthmoving EM3 OTR -vyörenkaalla ja on siitä lähtien jatkuvasti laajentanut tuotevalikoimaansa. 

Maanrakennuskoneissakin Continental on ollut mukana jo pitkään.

Maanrakennustyömailla ja kaivoksissa renkaiden täytyy toimia aina optimaalisesti märissä olosuhteissa, polttavassa kuumuudessa, pakkasessa ja hiekalla tai mullassa sekä myös mudassa ja terävällä soralla. Continentalin Earthmoving-valikoiman erikoisrengas voi olla halkaisijaltaan jopa 2,2 metriä ja painaa tonnin.

Renkaiden kunnon jatkuvassa seurannassa Continental turvaa yhä enemmän digitaaliseen renkaiden valvontaan. Yhtiö on kehittänyt ratkaisuja, kuten ContiPressureCheck, ContiConnect Yard ja ContiConnect Live, joiden avulla rengaspaineista ja -lämpötiloista kerätyt tiedot lähetetään reaaliaikaisesti pilveen keskitetyn telematiikkayksikön kautta. 

ContiConnect Live käyttää lisäksi GPS:ää ajoneuvon paikantamiseen ja renkaiden käyttötuntien tallentamiseen. Kalustopäälliköt saavat näin nopeammin ja kätevämmin käsityksen ajoneuvojen kunnosta niiden sijainnista riippumatta. Tietojen analysoinnin seurauksena kalusto hyötyy seisokkien vähentymisestä, ylläpitokustannusten pienentymisestä sekä käyttöajan kasvamisesta.

Komatsu 100 vuotta – metsäkoneet 60 vuotta

Japanilainen Komatsu viettää parasta aikaa 100-vuotisjuhlavuottaan, ja osana siihen kuuluu myös vankan Suomi-historian omaava metsäkonepuoli, joka niin ikään täyttää 60 vuotta. Sen kunniaksi Komatsu Forest esittelee tänä vuonna mm. Smart Crane -kärkiohjauksen ja avaa uuden tehtaan Uumajaan.

Komatsu tulee yhtenäistämään brändi-ilmeensä kautta tuotelinjojen yhtenäiseksi. Tosin metsäkoneiden punaisen värityksen kerrotaan säilyvän, mutta esimerkiksi palvelukeskusten ja erilaisen materiaalin tunnuksena palvellut mustapohjainen Komatsu-logo muuttuu maansiirtopuolelta tuttuun siniseen tyyliin.

Tämän vuoden kesällä aloittaa toimintansa myös Komatsun uusi metsäkonetahdas Ruotsin Uumajassa. Tämä suurhanke on synnyttänyt maailman moderneimmaksi kutsutun metsäkonetehtaan, ja se yhdistää viimeinkin kaikki Komatsun Uumajan-toiminnot ”saman katon” alle – tai ainakin samalle alueelle.

Tekniikan puolella kuumin uutuus tälle vuodelle ainakin toistaiseksi on Smart Crane -kärkiohjaus, jonka kerrotaan olevan samalla enemmän kuin vain kärkiohjaus. Smart Crane -kuormaimen ohjaus perustuu Komatsun kehittämään digitaaliseen hydrauliventtiilien ohjaukseen eli pari vuotta sitten lanseerattuun SmartFlow-tekniikkaan sekä kuljettajan uuteen luonnollisempaan tapaan hahmottaa ja toteuttaa kuormaimen hallinta.

Siinä missä SmartFlow-ohjaus toi kuormaimen käyttäytymiseen vakauden ja tarkkuuden, Smart Crane muuttaa Komatsun kertoman mukaan perinteisen tavan ohjata kuormainta. Se ohjaa automaattisesti vaakatasossa liikuttaessa kuormaimen pään pysymään asetetulla tasolla samoin pystysuorassa liikkeessä pitämään kuormaimen pään etäisyyden koko ajan samana. Kuljettajalle tämä tarkoittaa yksinkertaisempaa ja luonnollisempaa tapaa kuormaintyöskentelyyn. Aikaisemmin paljon tarkkuutta ja keskittymistä vaatineen työn kuormaimen ohjauksessa hoitaa nyt Smart Crane.

Uuden järjestelmän tavoitteena on kohottaa kuormatraktorityön tuottavuutta ja vähentää toistuvien tarkkuutta vaativien työvaiheiden kuljettajalle aiheuttamaa kuormitusta. Kuormaimen käytön yksinkertaistumisen myötä Smart Crane nopeuttaa myös vähäisemmällä kokemuksella olevien kuljettajien tuottavamman kuormaintyöskentelyn omaksumista ja luonnollisesti se parantaa myös kokeneiden kuljettajien työsuoritusta, Komatsu Forestilta kerrotaan.

Ensimmäinen Smart Crane -järjestelmällä varusteltu kone on tullut Suomeen, ja metsäkonealan Komatsu Forestin konetyön ekspertit ovat jo täälläkin testanneet uutta järjestelmää. He ovat vakuuttuneita Smart Cranen tarjoamista ylivoimaisista ominaisuuksista: ”Niin luonnollinen, että Smart Cranen käytön omaksuin hetkessä, koska juuri tuollaisena ihminen kuormaimen hallinnan mieltää. Täydellinen onnistuminen kehittäjiltä”, luonnehtii Komatsu Forest Oy:n metodikouluttaja Kimmo Perälä ensimmäisen testisessionsa jälkeen.

Smart Crane -konetta ryhdytään esittelemään yksilöllisesti asiakkaille lähipäivinä ja suuremmille asiakasryhmille koronatilanteen helpottuessa, toimitukset alkavat Suomessa loppuvuodesta. Smart Crane on tilattavissa kaikkiin uusiin Komatsu-ajokoneisiin.

Kerromme lisää Smart Cranesta ja Komatsun kuulumisista seuraavassa Koneurakointi-lehdessä!

2,310tykkääjääTykkää