>

Metsäkonepalvelulle Hämeen Vientiyritys 2021 -palkinto

Timo Tolppa (vas.) ja Janne Märkälä

Hämeen Vientiyritys 2021 -palkinnon saajaksi on valittu hämeenlinnalainen Metsäkonepalvelu-konserni. Jo 50 vuotta toimineen yrityksen kasvu ja kansainvälistyminen on tapahtunut harkituin peliliikkein, laajakatseisella omistajapohjalla ja markkina-asemaa vahvistavin yritysostoin. 

Metsäkonepalvelu Oy perustettiin vuonna 1970. Yrittäjä Timo Tolpan isä Tauno oli mukana perustamassa yritystä. Vuosien varrella yritys on tasaisesti kasvanut, niin orgaanisesti kuin yritysostojen kautta. Tänä päivänä Metsäkonepalvelu-konserni on alan suurin toimija sekä Suomessa että Ruotsissa. 

”Yrityksessä on noin 60 osakasta. Toimivalla henkilökunnallamme on noin 10 prosentin omistus yrityksestä. Mukana on kahden perustajasuvun jälkeläisiä, joten luopumishalukkuutta on ollut todella vähän”, kertoo Timo Tolppa. 

Timo Tolppa kertoo hiljattain jääneen aktiivisesta toiminnasta eläkkeelle. Yrityksen toimitusjohtajaksi pestattiin vuonna 2020 metsä- ja konealan kokenut ammattilainen Janne Märkälä

MKP-konserni kuvailee toimintaansa ytimekkäästi: ”koneellisen puunkorjuun palveluita asiakkaiden tarpeisiin”. Asiakkaina on Suomen isoimpia metsäyhtiöitä, sahayhtiöitä, metsänhoitoyhdistyksiä, sähköyhtiöitä ja Metsähallitus. 

”Metsäyhtiöt ostavat metsänomistajilta puuta. Me hakkaamme puut ja hoidamme niiden metsäkuljetuksen tien varteen, josta autokuljetusyrittäjät kuskaavat puutavaran tuotantolaitoksiin. Toteutamme myös joitakin erikoistöitä, kuten hakkuutähteen ajoa, maanmuokkausta ja uuden metsän kylvöä”, kuvailee Janne Märkälä. 

Metsäkonepalvelun Etelä-Suomen toimintoja johdetaan Hämeenlinnasta. Tytäryhtiö Kone-Yijälä Oy hoitaa Jämsästä käsin puunkorjuuta eteläisen Keski-Suomen alueella. Ruotsin tytäryhtiö MPK Sverige AB:n keskuspaikka on Eksjö ja toiminta-alue kattaa osia Smålandista ja Itä-Götanmaasta. Koko konsernin liikevaihto viime tilikaudella oli noin 26 miljoonaa euroa ja töissä on noin 160 henkilöä. Tästä emoyhtiön osuus oli noin 15 miljoonaa euroa, ja loput tytäryhtiöillä lähes samansuuruisin osuuksin. 

”Suurin osa työskentelee tuotannossa: koneenkuljettajana, asentajana ja lavettikuljettajana. Toimihenkilöitä on johdon, talouden ja työnjohdon tehtävissä 14. Koneita – harvestereita, kuormatraktoreita ja muita erikoiskoneita on yhteensä hiukan yli sata”, kuvailee Märkälä. 

Suurimmalla osalla metsäkoneen kuljettajista on takanaan opinnot metsäkonekoulussa. MKP toimii aktiivisesti oppilaitosyhteistyössä ja ottaa mielellään uusia osaajia kasvamaan ammattiin. 

”Metsien käsittelyyn, luonnon hoitoon ja puutavaran laatuun liittyvät vaatimukset ovat korkeat. Enää ei voi tulla alalle pystymetsästä”, toteavat Timo ja Janne yhteistuumin. 

Osaaminen ja tehokkuus vientituotteena 

Kansainvälistymisen ensiaskeleita kokeiltiin jo 1970-luvulta lähtien, mutta selkeä käänne tapahtui vuonna 2011, jolloin nykyinen Ruotsin tytäryhtiö ostettiin. 2020 loppupuolella markkina-asemia vahvistettiin ostamalla Reko Gallringsentreprenad Ab:n toiminnot. Kasvuharppaus Ruotsiin oli seuraus omasta kasvustrategiapäätöksestä. Useamman vuoden prosessin tuloksena löytyi sopiva ostettava yritys. Uusien kohdemaiden löytäminen ei ole ollut kasvustrategian itsetarkoitus. 

”Se, missä olemme olleet vahvoja Ruotsissa, on suomalainen, maailman hienoin logistiikkaosaaminen metsäkuljetuksissa. Siihen liittyvät toimintatavat ja tehokkuus ovat oikeasti vientituote”, kehuu Timo Tolppa. 

Kahdenlaista keskustelukulttuuria 

Ruotsi on melko samankaltainen yritysympäristö kuin Suomi. Tähän vaikuttaa vahvasti myös EU-lainsäädännön yhtenäisyys. 

Timo Tolppa toteaa, että ruotsalainen diskuteeraus ei ole ihan tuulesta temmattua. Päätösten ja muutosten läpivienti ei välttämättä ole niin dynaamista kuin Suomessa. Suurin haaste on maasta ja paikasta riippumatta sama: pitää kannattavuus ja työn tuottavuus hyvällä tasolla. 

”Työntekijöillä esimerkiksi irtisanomissuoja ja sosiaaliturva ovat Ruotsissa paremmin suojatut. Kilpailukykyä vertailtaessa metsäkoneinvestoinneissa kannattavuus tulee vuosittaisista käyttötunneista. Suomessa on hieman helpompi löytää työvoimaa kaksivuorotyöhön”, valottaa Märkälä. 

Yrittämisen riskinotossa kansainvälistymisaskeleet saattavat hyvinkin olla sitä potenssiin kaksi. Kun lähdetään laajentamaan vieraalle maalle, mitä kannattaisi ottaa huomioon? 

”Oma kokemuksemme on se, että yksiköitä pitää lähteä vetämään omistajaohjauksessa. Ei niin, että ostetaan liiketoiminta ja annetaan sen jatkua entisenlaisena. Ruotsin toiminnoissa pääomamme on kumipyörillä, ei rakennuksissa. Tämä on helpottava tekijä, jos omaisuutta on tarpeen siirtää muualle tai realisoida”, toteaa Timo Tolppa. 

MKP-konsernin hallituksessa on laaja-alaisesti osaamista niin toimivan johdon kuin omistajien puolesta. Hallituksessa on yksi jäsen työntekijöiden edustajana. 

”Meillä on sopivasti omistajien kokemusta, metsäalan ammattitaitoa, suuryhtiömäistä jämäkkyyttä, strategiaosaamista ja myös ulkopuolista näkemystä. Hallitustyössä arkipäiväisten asioiden lisäksi pyrimme tähyämään kauas eteenpäin”, kertoo Timo Tolppa. 

Hämeen Yrittäjät paikallisyhdistyksineen valitsevat vuosittain Hämeen Vientiyritys 2021 -palkinnon saajan. 

Vientipalkinnon myöntämisen valintaperusteita ovat: 

• Määrätietoinen toiminta yrityksen vientitoiminnan edistämiseksi 

• Vientikelpoisten tuotteiden tai palveluiden kehittäminen 

• Suoran viennin osuus liikevaihdosta 

• Yrityksen kasvu ja kannattavuus 

• Muut asiaan vaikuttavat seikat 

Witraktorin uusi John Deere -piste Kempeleeseen

Wihuri Oy Tekninen Kauppa Witraktor tähtää yhä parempaan Oulun alueen asiakkaiden palveluun avaamalla uuden täyden palvelun toimipisteen John Deere -asiakkaille osoitteeseen Akselikuja 2, Kempele. Toimipiste käsittää kaikki myynnin, huollon ja jälkimarkkinoinnin toiminnot. Lisäksi pisteessä aloitetaan Bobcat-agrimyynti. Bobcat-tuoteperhe on saapunut Wihuri Oy Teknisen Kaupan valikoimaan maaliskuusta alkaen.

Kempeleen Deere-toimipisteestä ovat saatavissa myös Teknisen Kaupan edustamat Metabo-sähkötyökalut, Master-lämmittimet, Stahlville-käsityökalut ja Wera-työkaluvalikoimat. Toimipisteessä voidaan asentaa asiakkaan koneisiin
myös Eberspächer-lämmittimet, jotka kuuluvat myös Wihuri Oy Teknisen Kaupan edustukseen.

Liebherr L 550 ja L 556 XPowerit päivittyivät

Liebherrin kookkaammat XPower-sarjan pyöräkuormaajat ovat olleet markkinoilla viitisen vuotta, ja nyt sarjan kaksi suosikkimallia L 550 XPower ja L 556 XPower saavat päivityksiä, joilla haetaan lisää tehokkuutta työhön.

Liebherrin XPower-pyöräkuormaajamalliston koneet L 550 ja L 556 saavat osakseen päivitystä uudistetun aisaston, optimoidun hydrauliikan, kasvaneen moottoritehon ja kohonneiden suorituslukemien myötä. Mekaanista ja hydrostaattista voimansiirtoa portaattomasti yhdistelevä XPower-sarja hyötyy lisääntyneestä moottoritehosta erityisesti siten, että voimansiirto on entistäkin tehokkaampi pienemmällä polttoaineenkulutuksella. Tämän kerrotaan korostuvan erityisesti kiihdytyksissä ja penkkaan puskettaessa, sekä muissa vastaavissa tilanteissa.

Työhydrauliikan optimointi puolestaan on tuonut lisää sujuvuutta nosto- ja kippaustoimintoihin isommillakin kauhoilla ja painavilla taakoilla. Aisaston rakenteellisilla muutoksilla kerrotaan saavutetun suurempia murto-, pito- ja kauhan liikevoimia erityisesti ylemmillä nostokorkeuksilla.

L 550 ja L 556 XPower -sarjoissa tarjolla on neljä aisastovaihtoehtoa: Z- ja teollisuusmallit, jotka ovat molemmat saatavana myös ulottuvampina High Lift -versioina. Kaikki nämä on uudistettu paitsi geometrialtaan, myös teräsrakenteeltaan. Z-aisaston perusmallit tarjoavat uudistunutta kestävyyttä erityisesti matalille nostokorkeuksille, kuten raskaisiin kivi- ja materiaalinkäsittelytehtäviin. HL-aisastot puolestaan esiintyvät valmistajan mukaan edukseen nostokorkeutta ja suurempaa materiaalitilavuutta vaativissa tehtävissä, joissa käsiteltävä materiaali ei itsessään ole raskaimmasta päästä. Myös koneiden kaatokuorma on kasvanut päivityksen myötä.

Lisäksi XPower-sarjan L 550 ja L 556 saavat nyt ensimmäisinä Liebherr-pyöräkuormaajina myös LIKUFIX-pikaliitinjärjestelmän, joka on tuttu jo kaivinkonepuolelta.

L 550 XPower
L 556 XPower
Kaatokuorma:12 500 kg13 750 kg
Kauhakoko:3,4 m³3,7 m³
Työpaino:18 550 kg19 600 kg
Moottoriteho:163 kW / 222 hp183 kW / 249 hp

Torot tulivat takaisin

Sandvik ilmoitti viime vuonna palauttavansa tutun ja tunnetun Toro-nimen uusien kuormaajien ja dumppereiden yhteyteen. Nyt näitä lujaa perinnettä kunnioittavia koneita, mutta samalla uusinta teknologiaa tarjoavia koneita on markkinoilla, ja tältä ne näyttävät.

Toro muodostui 1970-luvun lopulta aina 2000-luvun alkupuolelle asti vahvaksi tuotemerkiksi ja usein jopa synonyymiksi tunnelilastauskoneille. Toro-nimellä myytiin myös maanalaiseen käyttöön suunnattuja dumppereita, ja nyt lähes 15 vuoden tauon jälkeen Sandvik Mining and Rock Technology tuo Toro-nimen jälleen käyttöön uusimpien i-sarjan lastauskoneiden ja dumppereiden myötä. 

Toro tarkoittaa härkää, ja uuden sukupolven myötä härkälauma koostuu aluksi viidestä eri koneesta. Lastauskoneita on kolme, eli dieselkäyttöiset Toro LH621i ja Toro LH517i sekä sähkökäyttöinen Toro LH625iE. Dumppereita puolestaan on kaksi, Toro TH663i ja Toro TH551i.

Lue tämäkin artikkeli kokonaan lehdestä! Koneurakointi 2/2021 ilmestyy 18.3.2021 ja on saatavana hyvin varustetuista Lehtipisteistä ja tilattuna!

Bobcat L85 tuotantoon

Bobcatin ensimmäinen kompakti runko-ohjattu pyöräkuormaajamalli L85 on päässyt valmistusvaiheeseen. Tuotanto tapahtuu Tšekissä sijaitsevalla tehtaalla, jonka uuden pyöräkuormaajatuotantolinjan kapasiteetti on noin 1000 konetta vuodessa.

Bobcatin Next is Now -ajatusmaailmaan olennaisesti kuuluva L85-malli on valmistajalleen ylpeydenaihe, sillä tämän koneen myötä avataan peliä varsin kilpaillussa segmentissä. Bobcatilta kerrotaan, että koneessa on käytetty paljon muissa Bobcat-tuotteissa hyväksi havaittuja komponentteja ja ratkaisuja, ja nyt ne valjastetaan runko-ohjatun konemallin käyttöön. 

Kuten aiempien Bobcat-koneiden tapana on ollut, laaja lisälaitevalikoima viimeistelee kokonaisuuden. Ja niin on asia myös L85:n kanssa. Erilaisten kauhojen lisäksi tarjolla on mm. trukkipiikit, harja ja lumilinko, ja lisää varusteita kerrotaan olevan tulossa. Vakiona koneessa on Power Bob-Tach-liitinjärjestelmä, joka voidaan tilata myös 100 litraa minuutissa tuottavalla korkeavirtaushydrauliikalla.

L85:ssä on myös Advanced Attachment Control joka mahdollistaa helpon työlaitteiden hallinnan, kun kuljettaja voi säädellä toisistaan riippumattomasti työlaitteen toimintanopeutta ja koneen ajonopeutta. Moottorina koneessa on 50,7 kilowatin Bobcat D24. 

Muita ominaisuuksia ovat mm. automaattinen seisontajarru, Slope assist -”mäkilähtöavustin”, viiden tuuman LCD-näyttö, paineistettu ja tilavaksi mainittu hytti kokolasisilla läpiovilla sekä runsailla säilytystiloilla. Lämmityslaite on vakiona, ja lisätilauksesta hytti saadaan täydellä ilmastointipaketilla.Työpainoa L85:llä on alkaen 5091 kg ja vakiokauhakooksi suositellaan 0,8 kuutiota.    

Dynaset tuo Alipaine-sarjan markkinoille

Dynaset Oy julkaisee vuoden 2021 lisälaitemarkkinoille uuden Alipaine-tuotekategorian. Tähän sarjaan kuuluvat tuotteet käyttävät ilmavirtausta alipaine- ja puhallussovelluksiin. Voimaa laitteisiin tuotetaan luonnollisestikin Dynaset-tapaan hydrauliikalla.

Ensimmäinen alipainekategorian sovellus on hydraulinen kierrätysimukauha Dynaset HRVB. Tämä kauha tuo uuden tavan jätteiden keräämiseen ja lajitteluun kiinteistönhuollossa ja purku- sekä rakennustyömailla.

Kategorian tuotteet on varusteltu uudella hydraulisella Dynaset HCF -keskipakopuhaltimella. Näitä hydraulisia keskipakopuhaltimia voidaan käyttää imutarkoituksiin kuten imuria ja myös puhaltamiseen kuten lehtipuhaltimia. On kuitenkin muistettava, että tämän kokoluokan hydraulinen keskipakopuhallin tuottaa huomattavasti käsikäyttöisiä työkaluja suuremman ilmavirran.

Kompaktikokoinen hydraulinen HCF-keskipakopuhallin toimii hydraulimoottorin avulla, joka pyörittää tuulettimen siipeä yksikön sisällä. Pyöriessään korkealla kierrosluvulla siipi saa ilman virtaamaan yksikön lävitse. Laitteen toiminta on melko yksinkertaista: yksikön toinen puoli imee ilmaa sisäänsä ja toinen puoli taas puhaltaa ilman ulos.

DYNASET HCF Hydraulinen keskipakopuhallin toimii DYNASET Alipaine tuotekategorian tuotteiden sydämenä.
DYNASET HCF Hydraulinen keskipakopuhallin toimii uuden tuotekategorian sydämenä. Puhallin on mahdollista asentaa hyvinkin ahtaisiin paikkoihin, sillä sen läpi kulkeva ilmavirta hoitaa laitteen jäähdytyksen. Uudesta hydraulisesta HCF-keskipakopuhaltimesta on saatavilla kolme eritehoista mallia, jotka ovat HCF-800-40, HCF-1500-50 ja HCF-3400-90.

Toisin sanoen toinen puoli on imupuoli, jota voidaan käyttää erilaisiin imusovelluksiin kuten tehokkaisiin konekäyttöisiin imureihin ja imuautoihin. Toista puolta, eli puhalluspuolta, voidaan käyttää erilaisiin puhallussovelluksiin, kuten muiden koneiden puhdistamiseen pölystä tai vaikkapa raitioteiden puhdistamiseen hiekasta ja lumesta. Ensimmäinen HCF -keskipakopuhallinta käyttävä sovellus on hydraulinen Dynaset HRVB -kierrätysimukauha.

Kyseinen kierrätysimukauha on kaivinkoneen kauha, joka on suunniteltu tuomaan helppoutta työmaiden siivoamiseen ja erilaisiin kierrätystehtäviin. Tämä erikoiskauha on yhdistelmä perinteistä kaivinkoneen kauhaa ja imuria. Kauhaa voidaan käyttää myös puhaltimena.

HRVB Hydraulinen kierrätyskauha on perinteisen kaivinkoneen kauhan ja imurin yhdistelmä. Sitä voidaan käyttää nopeaan ja tehokkaaseen jätteiden keräämiseen ja lajitteluun työmailla sekä työmaan puhtaanapitoon.
HRVB Hydraulinen kierrätysimukauha on perinteisen kaivinkoneen kauhan ja imurin yhdistelmä. Sitä voidaan käyttää nopeaan ja tehokkaaseen jätteiden keräämiseen ja lajitteluun työmailla sekä työmaan puhtaanapitoon.

Erityisesti purkutyömailla kevyen ja pienemmät purkujätteen palaset kannattaisi erotella raunioista, sillä näin jätteiden käsittelymaksut ovat yleensä huokeampia. Tämä johtuu siitä, että yleensä purkujätteiden jätemaksut määräytyvät painon mukaan.

Mitä etua hydraulinen kierrätysimukauha sitten tarjoaa normaalin kauhaan verrattuna? Normaalia kauhaa käytettäessä jätelavoille päätyy myös kiviä ja soraa, jotka tuovat turhaa painoa kuormaan. Purkutyömaita siivotaan myös jalkatyönä, joka on paljon hitaampi tapa siivota työmaa-alue verrattuna tähän kauhaan ja kaivinkoneeseen. Dynaset Oy:ltä linjataankin, että tämän uuden kauhan käyttäminen on kustannustehokkaampi vaihtoehto perinteisille tavoille.

HRVB Hydraulinen kierrätyskauha on täydellinen työmaiden päivittäiseen puhtaanapitoon.
Uutta HRVB Hydraulista kierrätysimukauhaa voidaan käyttää työmaiden puhtaanapitoon imurin tavoin. Esimerkiksi pakkausmuovit ja styroksin palaset yrittävät usein tuulen mukana levitä työmaan lähiympäristöön, mutta kauhan avulla nämä voidaan käydä nopeasti keräämässä talteen.

Hydraulisen HRVB-kierrätysimukauhan avulla villat, puunpalaset, muovit ja LECA-sora voidaan kerätä raunioista. Itseasiassa keräystyö voidaan tehdä jo siinä vaiheessa, kun esimerkiksi villat ovat paljastuneet purettavasta rakennuksesta. Näin villa ei edes päädy raunioihin vaan se voidaan lajitella jo suoraan rakenteista.

HRVB Hydraulinen kierrätyskauha on nopea ja kustannustehokas tapa siivota rakennus- ja purkutyömaita.
Uudella HRVB Hydraulisella kierrätysimukauhalla voidaan kustannustehokkaasti lajitella vaikkapa purkujätettä. Esimerkiksi LECA-sora voidaan kerätä raunioista tai jopa suoraan rakenteista, kun sora on paljastunut.

Rakennustyömailla tätä kauhaa voidaan käyttää myös päivittäiseen puhtaanapitoon. Rakennustyömaat ovat usein laajahkoja alueita, ja tuuli yrittää usein kuljettaa niin pakkausmuovia kuin muutakin roskaa ympäristöön. Kauhan ja kaivinkoneen avulla päivittäinen puhtaanapito on nopeaa ja vaivatonta.

Kuinka kauha toimii?

Kauha voidaan varustaa pikakiinnikkeellä, joten sen käyttöönotto on kaivinkoneella helppoa. Kauhan hydrauliikassa on neljä linjaa. Kauhasta löytyvät normaalit paine- ja tankkilinjat, jotka vastaavat hydraulivoiman siirrosta hydraulimoottorille, joka pyörittää itse kauhan sisällä sijaitsevan HCF-keskipakopuhaltimen siipeä. Koska kauhan imu- ja puhallusteho tuotetaan hydrauliikalla, on se myös portaattomasti säädettävissä. Näiden kahden linjan lisäksi kauhassa on vielä luukun hallintaan kaksi linjaa. Kauhan käyttäjä voi siis säätää imuaukon kokoa hydrauliikan avulla ohjaamosta käsin.

HRVB Hydraulisen kierrätyskauhan mitat
Mitat: Pituus (L) 1314 mm, luukun maksimi avauma (a) 76,3°, korkeus (h) 1031 mm, leveys (W) 854 mm, paino 450 kg.

Kauhassa on myös kääntöpuolella liitäntämahdollisuus imuletkulle. Tähän porttiin voidaan liittää imuletku, jota voidaan käyttää jalkatyönä. Eli jos työ vaatii tarkempaa imurointia, voidaan tätä imuletkua ja liitäntää käyttää siihen tehtävään. Suositeltu imuletkun halkaisija on 80–100 mm, joka takaa näppärän nopean imuroinnin tiukemmissakin paikoissa. Esimerkiksi tätä porttia voidaan hyödyntää sadevesiviemärien tyhjäämiseen hiekasta. Toisin sanoen, kauhan ja tämän liitännän avulla erikseen paikalle kutsuttavien imuautojen tarve vähenee.

Puhallusta putsauksen työkaluksi

Mutta entäs puhallussovellukset? Puhallusportti löytyy imuliitännän kanssa samalta puolelta kauhaa. Tästä portista ilma virtaa ulos, kun kauhan tuuletin on käynnissä. Mutta jos kauhaa halutaan käyttää puhaltamiseen, tarvitsee kauhan puhallusportti kohdistaa haluttuun paikkaan ja aloittaa puhaltaminen. Näin voidaan puhaltaa niin lehtiä, roskia kuin luntakin pois tieltä. Itseasiassa juuri tällä tavalla kauhaa käytetään Tampereen raitioteillä.

HRVB Hydraulista kierrätyskauhaa voidaan käyttää myös puhaltamiseen.
Tampereen raitioteitä puhdistetaan HRVB Hydraulisella kierrätysimukauhalla puhaltamalla. Puhaltamalla saadaan niin lehdet kuin muutkin roskat pois raitiotien urista. 

Montussa viihdytään, kertoo TTS:n kysely

Kaivantotyössä viihdytään!  Työ  koetaan  mielekkääksi ja  oma  työkyky  pääosin  hyväksi. Työmaan hyvä  ennakkosuunnittelu, asianmukaiset  työvälineet,  mukava  työilmapiiri ja ergonomiset työtavat auttavat jaksamaan.  Tiedot käyvät ilmi TTS Työtehoseuran ja SYKLI:n TuTu - Tulosta ja turvallisuutta maarakennusalan yhteistyöllä -hankkeen  työhyvinvointikyselystä. 
  
Hyvä ennakkosuunnittelu lisää  työhyvinvointia    
Keskeisiä tekijöitä  ovat  toimijoiden välinen yhteistyö, hyväkuntoiset työvälineet ja  työmaan siisteys. Työmaan liikennejärjestelyt, katu- ja työalueen suojaukset  sekä kaivantoturvallisuus ja työergonomia  ovat  myös  tärkeässä roolissa.  Fyysinen  ja psyykkinen  turvallisuudentunne vaikuttavat  siihen, miten kaivantotyössä viihdytään ja millaiseksi oma  työhyvinvointi  koetaan.  
 
Fyysistä kuormitusta hallitusti    
Perähenkilön työssä on paljon  kyykistelyä ja polvillaan työskentelyä  epätasaisella alustalla. Vartalo  on usein kumartuneena  ja käsissä  on  taakkaa.  Maa-ainesta siirrellään  osin  jalkoja apuna käyttäen, jolloin nilkat ja polvet ovat kovilla. Putkien siirtely käsivoimin voi aiheuttaa työntekijän horjahtamisen.  Täryn  käyttö aiheuttaa käsiin ja koko vartaloon tärinää ja laite on äänekäs.

TTS:n mukaan työmaahavainnot osoittivat, että  etenkin  kokeneiden työntekijöiden työtavat ovat  hioutuneet ergonomisiksi  ja  fyysistä työkuormitusta  hallitaan hyvin.  Työhyvinvointikyselyn tulokset  tukevat havaintoa, sillä  suurin osa vastanneista ilmoitti  kokevansa  työkykynsä hyväksi.  
 
Kaivantotyö kuormittaa myös psyykkisesti   
Kaivinkoneenkuljettajalta vaaditaan tarkkuutta lapiomiehen ollessa kauhan työskentelyalueella.  Perämies  on  ajoittain selin kauhaan ja voi jäädä  myös  katveeseen.  Kuulosuojaimet ovat tärkeä osa työturvallisuutta, mutta ääntä eristävinä ne vaikeuttavat ympäristön havainnointia.  Raportti toteaa, että yhteinen ymmärrys käsin viitotun viestinnän merkityksestä on  työparin välillä välttämätöntä. 

Työturvallisuus tärkeä osa työhyvinvointia   
Kaivantoturvallisuus varmistetaan  putoamissuojin.  Työalue  rajataan  työmaan turvaamiseksi ja myös  siksi, että  työmaa on turvallinen ohittaa. Maassa oleva työmaatarvikkeisto, putket ja johdot sekä käsissä kannettavat taakat  lisäävät  putoamis- ja  kompastumisvaaraa.  Työntekijä joutuu harkitsemaan  useita kertoja päivässä  oman  riskinottonsa  rajoja, joka  saattaa kuormittaa psyykkisesti.  Työturvallisuuden  varmistaminen  vaatii  ammattitaitoa,  työryhmän  keskinäistä luottamusta,  yhteispeliä  ja yhteisiä toimintatapoja.   

Kaivantotyössä viihdytään   
Työhyvinvointikyselyllä kartoitettiin  muun muassa kaivantotyön mielekkyyttä  ja työn hallintaa,  kommunikaation tasoa  sekä  työilmapiiriä  ja sosiaalisen tuen tarvetta.  Vastaajilta kysyttiin  myös  perehdytyskäytännöistä,  työn organisoinnista ja johtamisesta.  Tulosten mukaan  kaivantotyö koetaan mielekkääksi ja oma työkyky pääosin hyväksi,  mutta kommunikaatiossa ja viestinnässä on puutteita.

TTS:n kysely linjaa yhteenvetona, että kiire sekä eri työvaiheiden aikataulullinen yhteensovittaminen ja työn keskeytykset turhauttavat. 
Myös etukäteissuunnittelu eri urakoitsijoiden ja työvaiheiden välillä on tärkeää.  
Hyvin suunniteltu työ ja rauhallinen, jouheva tekeminen ergonomisilla työmenetelmillä vievät työtä eteenpäin ja vähentävät kiireen tuntua, jolloin työntekijä voi keskittyä laatuun. Hyvin tehty työ lisää oman työn arvostusta, hallinnan tunnetta ja työhyvinvointia.  

Destia ostaa Oulun Energia Urakointi Oy:n Oulun Energialta

Destia ostaa Oulun Energia Urakointi Oy:n osakekannan Oulun Energialta. Kaupassa Oulun Energia Urakointi Oy:n toiminta siirtyy kokonaisuudessaan Destialle, sisältäen liiketoiminnan, henkilöstön, kaluston ja sopimukset. Henkilöstöä Oulun Energia Urakointi Oy:llä on noin 70.

Yrityskauppa vahvistaa Destian energialiiketoimintaa sekä telematiikan ja liikenneinfran liiketoimintaa, johon kuuluvat esimerkiksi muuttuvat nopeus-, varoitus- ja tiedotusopastemerkit, tiesääasemat sekä liikenteen seurantakamerat. Kaupan myötä Destiasta tulee yksi Suomen merkittävimpiä energiaverkkojen rakentajia.

Kaupassa Oulun Energia Urakointi Oy:n nykyiset asiakkuudet ja sopimukset tulevat jatkumaan muuttumattomana. Destian tavoitteena on kehittää asiakassuhteita ja tuottaa lisäarvoa sekä nykyisille että uusille asiakkaille.
”Energia-ala on voimakkaassa murroksessa ja näemme siinä kasvun mahdollisuuksia. Olemme jo muutaman vuoden ajan kehittäneet liiketoimintaamme sähköverkoissa, uusiutuvassa energiassa ja sähkökulkuneuvojen lataamisessa. Oulun Energia Urakointi Oy:n palveluportfolio ja osaava henkilöstö täydentävät ja vahvistavat entisestään liiketoimintaamme energiasektorilla, telematiikassa ja alueellisesti erityisesti Pohjois-Suomessa”, sanoo Tero Kiviniemi, toimitusjohtaja, Destia.

”Oulun Energia keskittyy uuden strategiansa mukaisesti energiantuotannon, kaukolämmön ja sähkönsiirron kehittämiseen sekä kiertotalouteen uutena liiketoimintana. Urakointiliiketoiminnan myynti tukee Oulun Energian strategian toteutumista. Olemme tyytyväisiä, että Oulun Energia Urakointi Oy:n toimintaa jatkaa luotettava yhtiö, joka kehittää liiketoimintaa edelleen paikallisesti. Destia pystyy tarjoamaan ammattitaitoiselle henkilöstölle myös monipuolisia ja innostavia työtehtäviä tulevaisuudessa”, kertoo Juha Juntunen, toimitusjohtaja, Oulun Energia -konserni.

Aikakoneita

Nykyään puhutaan paljon koneiden muotoilusta, mutta uusi asia se ei missään nimessä ole. Aiempina vuosinakin koneiden myyntiä ja kilpailuasemia on pyritty parantamaan myös muotoilullisilla seikoilla sekä muilla erikoisuuksilla. Poimitaanpa esiin muutamia ikonisia esimerkkejä siitä, minkälaisia hydraulisia kaivinkoneita on piirtopöydiltä päästetty irti.

Lue tämä kuuden sivun mittainen artikkeli lehdestä! Koneurakointi 2/2021 ilmestyy 18.3.2021 ja on saatavana hyvin varustetuista Lehtipisteistä ja tilattuna!

Apollo Vredestein laajentaa maatalousrenkaiden tuotantoa Euroopassa

Apollo Vredestein vahvistaa eurooppalaista maatalousrenkaiden tuotantoaan Alankomaiden Enscheden-tehtaallaan. Uusi 104-tuumainen rengasprässi vihitään käyttöön maaliskuun puolivälissä. 

VredesteinTraxionXL -traktorinrenkaiden kysyntä kasvaa voimakkaasti Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Kysynnän kasvuun vaikuttavat sekä maatalouden alihankkijat, maanviljelijät ja muut loppukäyttäjät että maatalouskoneiden valmistajat, jotka asentavat renkaat osana OEM-strategiaansa. 

Uuden sukupolven traktorit ovat paitsi entistä suurempia, myös voimakkaampia, ja Apollo Vredestein on vastannut uusiin vaatimuksiin innovatiivisilla rengasratkaisuilla. Valikoima täyttää uusimmat pidon, mukavuuden, kestävyyden ja maaperän suojauksen vaatimukset, valmistaja kertoo. Hyvä esimerkki on palkittu VredesteinTraxion Optimall-rengas, jonka VF-tekniikka mahdollistaa Apollo Vredesteinin mukaan paremman suorituskyvyn pellolla alhaisemmilla rengaspaineilla. 

Uusi rengasprässi tuottaa pääasiassa XL-segmentin traktorinrenkaita, eli renkaita joiden halkaisija on enintään 2,30 m ja paino enintään 550 kg, ja jotka sopivat 200–500 hv:n traktoreille. Enscheden prässi on merkittävä lisäys tämän rengassegmentin tuotantokapasiteettiin. 

Uusi rengasprässi on osa Enscheden maatalousrengastehtaan viisivuotista investointiohjelmaa. Investoinneilla Apollo Vredestein pyrkii laajentamaan ensiluokkaisen tuotevalikoimansa saatavuutta Euroopassa ja kansainvälisillä markkinoilla sekä kasvattamaan markkinaosuuttaan. 

2,310tykkääjääTykkää