>

Koneurakointi 2/2021

Maaliskuussa ilmestyvässä numerossa ollaan kansikuvan mukaisesti paitsi kaivinkone- myös metsäkonepuuhien äärellä. AaJii Maanrakennus ponttaa uudella Volvolla, ja pääkaupunkiseudulla pyöriessä voi kohdata myös harvinasuuteen, pitkäpuomiseen pyöräalustaiseen Liebherr-kaivinkoneeseen. Radalla käydään Taratest Oy:n uuden Lännen 8800 -monitoimikoneen kanssa, joka on varustettu kairapuomilla. Metsässä kohtasimme Suomen ensimmäisen ProSilva S3:n, ja uutuustietoa tulee myös Ponssen Scorpionista. Traktoripuolella ihmetellään FendtONE:n ominaisuuksia, ja kertaillaan Valtra- ja Valmet-traktorien pyöreitä vuosia täyttävää historiaa. Uutuuksia on myös Caterpillarilta ja JCB:ltä. Eikä tässäkään tietenkään kaikki: katso koko lista tästä!

KONEET JA URAKAT

8 Nakuttaja

AaJii Maanrakennus pontittaa uudella koneella ja lujalla kokemuksella.

24 Kohteille kohdistettu

Reijo Männikön uusi ProSilva S3 sopii sinne, missä sillä työskennellään.

30 Ylettyvämpi yleispurkaja

Cat 340 UHD on suunnattu erityisesti Eurooppalaisille purkutyömaille.

34 Pitkäpuomi pyörillä

Nyt on harvinaista – VJ Maa-aines Oy:n pitkäpuominen pyöräalusta-Liebherr.

40 Betonitehdas pikana paikalle!

Rudus perusti Kemiin betonitehtaan, joka rakentui 12 tunnissa kohteeseen.

42 Parempi kuin traktori

Jonas Huldénin ensimmäinen Fendt vakuuttaa käyttäjänsä joka päivä.

48 Romanialainen ratkaisu

Irum IFRON on kone, joka muistuttaa todella paljon jotakin tuttua.

50 Aa-vitonen

Valtran A-mallisto on edennyt jo viidenteen sukupolveensa.

52 Uutta tilalle

JCB:n Agri-linjan kurottajat ja kuormaajat saivat päivityksiä.

56 Pistetään uusiksi!

Ponsse esitteli Scorpioniin käyttäjälähtöisiä uudistuksia.

62 Aikakoneita

Kuka sanoi, että kaivinkoneiden muotoilu on nykypäivän ilmiö?

68 Torot tulivat takaisin

Sandvik palautti kuuluisuudestaan tunnetun Toro-nimen käyttöön.

72 Kattavasti kohennettu

Isuzu D-Max on edennyt jo kymmenteen mallipolveensa.

78 Ratakaira

Lännen 8800M Rail tehostaa Taratest Oy:n suorittamia kairauksia radallakin.

81 Kartan kolme sanaa

What3words -appi tuo mielenkiintoisen vaihtoehdon paikantamiseen.

84 70 V-vuotta

Valmet- ja Valtra-traktorit täyttävät pyöreitä vuosia.

VAKIOPALSTAT

14 Uutiskynnys

82 Katsaus Koneeseen – Hitachi UH081

90 Seuraavassa numerossa

Asfalttikallio lähes 100 miljoonan liikevaihtoon

Suomalaisen päällystealan yrityksen Asfalttikallio Oy:n liikevaihto vuonna 2020 oli 91,1 ja liikevoitto 9,5 miljoonaa euroa. Liikevaihto kasvoi 57 prosenttia vuoteen 2019 verrattuna. Yritys kertookin haastavansa jo Suomessa toimivia ulkomaisia päällysteurakoitsijoita.

”Positiivinen tilinpäätöksemme kertoo meidän tehneen asioita oikein. Olemme tyytyväisiä, että suomalaisena perheyrityksenä olemme pystyneet kasvamaan tähän pisteeseen asti kansainvälisten yritysten hallitsemalla pääomavaltaisella alalla. Haluamme edelleen jatkaa strategiaan kirjoitettua kestävää, kannattavaa ja kehittyvää kasvupolkuamme”, toimitusjohtaja Antti Kalliomaa sanoo.

”Yrityksemme kasvu perustui viime vuonna lisääntyneisiin valtion urakoihin, mutta myös kunta- ja yksityisten töiden määrämme kasvoivat vahvasti”, Kalliomaa jatkaa.

Kasvua Asfalttikallio hakee täksi vuodeksi muun muassa levittäytymällä uusille toimialueille, kuten Turun seudulle ja Kymenlaaksoon. Aluetoimintaa on tarkoitus kasvattaa hallitusti kattamaan vuosien kuluessa koko Suomi.

Asfalttikallio teki viime vuonna huomattavia satsauksia vähempipäästöiseen kalustoon. Tänä vuonna yhtiön tutkimus- ja kehitystoiminta painottuu kaluston lisäksi massanvalmistuksen ympäristöystävällisyyden parantamiseen kierrätysasfaltin käyttöä lisäämällä sekä työvaiheiden automatisoimiseen.

”Uskallan väittää olevamme viimevuotisten investointiemme jälkeen alan ympäristöystävällisin toimija tässä maassa. Jatkossakin panostamme uuteen kalustoon, jolla meidän työntekijöidemme on hyvä ja turvallista työskennellä. Olemme asettaneet tavoitteeksi, että lähivuosien aikana liikevaihtomme ylittäisi 200 miljoonaa euroa. Koemme kierrätykseen ja nykyaikaiseen kalustoon kohdentuvien lisäinvestointien olevan tärkeä avain tavoitteisiin pääsemiseksi”, Kalliomaa sanoo.

Uusi Cat D7 tulee nyt Eurooppaan

Viime vuoden ConExpossa ensiesittelynsä saanut Cat D7 -puskukone on nyt julkaistu virallisesti myös Euroopan markkinoille. Se korvaa aiemman, vuonna 2010 esitellyn Cat D7E -mallin ja palauttaa myös yläpyörävedon takaisin sarjaan yleisön pyynnöstä.

Uusi Cat D7 tuo tarjolle E-malliin verrattuna 8% lisää materiaalinsiirtokykyä tunnille, noin 6% lisää työpainoa ja 12% lisää hevosvoimia. Lisäksi puskulevyn kapasiteettia on kasvatettu 10%. Isoin ja käyttäjää kiinnostava asia on luultavasti paluu yläpyörävedon pariin, joka tarjoaa lisää tunkeutumiskykyä ja tasapainoisemman liikkuvuuden. Caterpillarilta kerrotaankin tähän ratkaisuun palatun nimen omaan käyttäjien pyynnöstä. Yläpyörävedossa on varsinaisten työominaisuuksien lisäksi etuna myös telaston komponenttien helpompi huolto ja ylläpito. Mikään uusi keksintöhän tämä ei ole, sillä se esiteltiin jo yli 40 vuotta sitten D10-sarjassa, ja ollut sittemmin hyvin laajalti käytössä Cat-puskukoneissa, keskikokoluokan koneissakin jo liki 35 vuotta. Edellinen yläpyörävetoinen seiska oli D7R.

Isomman kapasiteetin puskulevy on mahdollisuus varustella myös leikkaavilla Cat Performance -poskilevyillä, joiden ansiosta erityisesti kiinteitä massoja saa siirrettyä vieläkin tehokkaammin, haukkaahan se kovaan maahan yleislevyä paremmin.

Moottorina D7:Ssa on Stage V -päästötason Cat 9.3B, joka tuottaa 197 kW eli 265 hp.

D7:n voimalinja noudattelee D6:n ja D8T:n viitoittamaa uraa, eli täysautomaattinen 4-nopeuksinen Powershift-vaihteisto momentinmuuntimen lukolla on käytössä tässäkin koneessa. Vaihteiston helppouden lisäksi kuljettajalle tarjoillaan paljon uutta teknologiaa erilaisten avustinjärjestelmien muodossa. Uuden sukupolven versio Stable Blade -puskulevynvakautuksesta sekä Slope Assist -luiskausavustimesta tekevät koneen perustoiminnoista jouhevia, vaikka hanoissa ei olisikaan vuosikymmeniä Pillarin hytissä marinoitu lapputraktorivelho. Nämä järjestelmät eivät vaadi erillisiä tukiasemia, mutta jos halutaan oikein viimeisen päälle koneohjausta, mukaan voidaan ottaa Cat Grade 3D -järjestelmä, jolla taivaalta saadaan tarkkaa tietoa koneen pienistäkin liikkeistä. Tähän järjestelmään kuuluu myös Blade Load Monitor joka kertoo reaaliaikaista tietoa levyllä olevan massan määrän suhteesta siihen, mikä on koneen telojen alla olevan massan pitotilanne. Toisin sanoen optimaalista puskukuormaa voi sovitella pelkän perstuntuman sijaan myös tietokoneavusteisesti.

Pitoasioita hallitaan AutoCarry-ominaisuudella, joka estää liiallista telojen ylilyöntiä pitämällä massan määrän levyllä optimaalisena nostamalla automaattisesti levyä tarvittaessa massan vähentämiseksi. Uusi D7 on myös suoraan valmis etäohjaukseen, jos konetta täytyy käyttää vaarallisemmissa olosuhteissa.

Hytin sisältä D7 on myös tuotu uuteen Next Gen -aikaan samalla tavalla kuin aiemmat D5- ja D6-mallit. Koneen kaikki tiedot löytyvät 10 tuuman näytöltä, ja kuljettajalle on entistä enemmän tilaa ja ergonomiaa. Taakse näkyvyyttä tarjoaa HD-kamera, jonka kuva on selkeä suurella näytöllä. Myös 3D-järjestelmän antennit on sijoitettu hytin sisälle turvaan pitkäkyntisiltä tai muilta ilkivallantekijöiltä.

Komatsu Forestin Timo Korhonen eläkkeelle syksyllä – seuraajahaku käynnistyi

Komatsu Forest Oy:n markkinointijohtaja Timo Korhonen (62) ilmoitti helmikuun alkupäivinä jäävänsä eläkkeelle myöhemmin tänä syksynä. Timo Korhonen on palvellut nykyistä työnantajaansa 22 vuotta, kaikkiaan työvuosia on takana neljän vuosikymmenen verran. Kokemusta eri tehtävistä metsäkoneiden parista on ehtinyt kertyä myyjästä toimitusjohtajaan ja kaikkea siltä väliltä. Korhosella on taustallaan kuten myös työn myötä kertyneenä vankka metsällinen koulutus, paljon kokemusta puunkorjuusta ja koneyrittämisestä koko työuran ajalta.

”Minusta on oikein kertoa hyvissä ajoin tällaisista aikomuksista pitkäaikaiselle ja erittäin hyvälle työnantajalle, jonka leivissä olen saanut olla yli puolet työelämästäni. Tällä tavalla seuraajani etsimiseen jää riittävästi aikaa. En halua määritellä seuraajani ammatillista profiilia, ajat muuttuvat ja kunkin tehtävän vaatimukset niiden mukana. Teknologia kehittyy tällä hetkellä nopeissa sykleissä. Siksi on tärkeää, että myyntiä ja markkinointia ovat tukemassa yrityksen huippupätevät eri teknologioihin perehtyneet asiantuntijat. Komatsun tälle toimialalle määrittelemät arvot: metsä, asiakkaan toimialan ymmärtäminen ja intohimo teknologian kehittämiseen ovat minulle olleet hyvä ohjenuora. Paljon on kuitenkin sellaista, mikä ei muutu ja mistä olisi hyvä seuraajalleen kertoa, tämän hiljaisen tiedon siirtämiseen olen varannut pari viimeistä kuukautta työrupeamani lopusta”, Korhonen kertoo päätöksestään.

Komatsu Forest Oy etsiikin nyt jo hyvissä ajoin seuraavaa myynti- ja markkinointijohtajaa Suomen ja Baltian alueelle vastaamaan metsäkonemyyntitiimin tuloksellisesta toiminnasta ja myynnin- sekä markkinoinnin prosesseista.

Video pitkäpuomisesta ja pyöräalustaisesta Liebherristä

Koneurakointi-lehden numerossa 2/2021 on juttua myös VJ Maa-aines Oy:n hankkimasta hieman erikoisemmasta ilmestyksestä: pyöräalustaisesta Liebherr-pitkäpuomikoneesta. Artikkelissa asiaan pureudutaan tarkemmin ja videon kautta välitetään näkymiä työmaan tasolta.

Proforest siirtyy syksyyn

Toukokuulle suunniteltu suuri metsäalan tapahtuma Proforest siirtyy järjestettäväksi 24.-25.9.2021. Tapahtumapaikkana säilyy suunnitellusti Kalajoen lentokenttä.

Päätös johtuu Covid-19-viruksen aiheuttamasta pandemiatilanteesta. Vaikka uutiset koronarokotuksista ovat toiveikkaita, vaikuttaa pandemia edelleen näytteilleasettajien ja kävijöiden mahdollisuuksiin valmistautua ja osallistua keväälle suunniteltuun tapahtumaan. Siirtopäätös tehtiin näytteilleasettajien ja läheisimpien yhteistyökumppaneiden kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta. ”Haluamme toteuttaa tapahtuman sen ansaitseman arvon mukaisesti ja kutsua metsäalan toimijat koolle, kun tapahtumaan on jälleen turvallista osallistua”, kiteyttää Expomark Oy:n toimitusjohtaja Tomi Niemi.

Kolmatta kertaa järjestettävä Proforest-tapahtuma on lunastanut oman paikkansa Suomen metsäalan tapahtumien joukossa. ”Tapahtumiemme perusta on tuoda yhteen alan tärkeimmät yritykset, osaajat ja toimijat, toivotamme siis kaikki metsäalasta kiinnostuneet mukaan Kalajoen syksyyn”, lisää Niemi.

ProSilva S3 videolla

Koneurakointi-lehden 2/2021-numerossa vierailemme Suomen ensimmäisen ProSilva S3:n äärellä. Samasta aiheesta on tehty myös video, joka löytyy kätevästi tästä linkistä! Ja luntakin riittää, jos sellaista ei ole vielä tälle talvelle nähnyt.

Hitachi avaa ZW-7-pyöräkuormaajasarjan

Hitachi esittelee ensimmäisen Stage V -päästömääräykset täyttävän pyöräkuormaajansa, ja samalla avataan myös ZW-7-sarja. Ensimmäisenä mallina toimii suosittuun, noin 19 tonnin kokoluokkaan iskevä ZW220-7.

Yksi suurimmista muutoskeskittymistä sijaitsee ohjaamon puolella. Täysin uudistetuksi mainitussa ja tilavassa ohjaamossa luvataan olevan erityisen mukava työskennellä, ja Hitachilta kerrotaan 7-sarjan koneissa olevan markkinoiden alhaisimmat melu- ja tärinätasot.

Koneen käyttöä on helpotettu ja tehostettu entisestään lukuisten uusien ominaisuuksien ansiosta. Ohjaamossa on muun muassa uusi parempi istuin, esiohjausvivut ovat sähköiset, monitori on uusittu ja kytkinpaneeli on järjestelty uudelleen. 

Lisäksi valmistaja ilmoittaa ZW220-7:n olevan nyt markkinoiden turvallisin kone erinomaisen näkyvyyden ja älykkäiden järjestelmien ansiosta. Esimerkiksi Aerial Angle -kamerajärjestelmän ansiosta kuljettajalla on 270-asteen lintuperspektiivinäkymä työskentely-ympäristöönsä, ja takaesteiden havaitsemis- ja varoitusjärjestelmä hälyttää välittömästi, jos jotain ylimääräistä estettä havaitaan lähellä koneen takaosaa. 

Moottorina ZW220-7:ssa on huipputeholtaan 157-hevosvoimainen Cumminsin B6.7, kuusisylinterinen 6,69-litrainen Stage V -diesel.

Työtehoa parannetaan esimerkiksi koneessa uutena ominaisuutena olevalla lyhyen lastausoperaation lähestymisnopeuden toiminnolla, joka on säädettävissä tarpeen mukaan. Lisäksi polttoainetaloudellisuutta voi seurata uuden ECO-mittarin avulla ja suorituskykyä voidaan parantaa useilla säädöillä, jotka vaikuttavat koneen toimintoihin. Koneessa on myös vaaka vakiona.

 

Havator ostaa Revisolin satamantoiminnot Kaskisissa

Havator Oy ja Revisol Oy ovat solmineet aiesopimuksen Revisolin Kaskisten satamanosturiliiketoimintojen myymisestä Havatorille. Aiesopimuksen mukaan liiketoiminnot siirtyvät Havatorille viimeistään huhtikuussa 2021, ja kaupan myötä Havatorista tulee yksi Kaskisten satamaoperaattoreiden palveluntuottajista.

Revisolin satamatoimintojen hankinta vahvistaa Havatorin satamanostopalveluja. Havator on jo pitkään tuottanut vastaavia palveluja satamaoperaattoreiden alaisuudessa Kemin Ajoksen satamassa, ja on tämän vuoden puolella laajentanut sekä Oulun Vihreäsaaren että Kalajoen satamiin. Havatorin tavoitteena on taata saumaton nostopalvelujen toimitus Kaskisissa myös liiketoiminnan siirtymävaiheen aikana.

”Revisolin liiketoimintakauppa on meille strateginen liike laajentaa uuteen satamaan”, kertoo Havatorin toimitusjohtaja Christoffer Landtman. ”Kaskisten sataman sijainti on erinomainen esimerkiksi projektikuormausten näkökulmasta, ja aivan erityisesti ajatellen tuulivoimaan liittyviä kuljetuksia”.

Siirtyvään liiketoimintaan kuuluu kolme Mantsisen materiaalinkäsittelykonetta, kaksi kokoluokkaa Mantsinen 120 ja yksi luokkaa Mantsinen 140. Havator ja Oy Kaskisten Satama – Kaskö Hamn Ab ovat jo aloittaneet keskustelut lisäinvestoinneista satamaan.

”Tavoitteena on tehdä satamasta houkutteleva sekä projektikuormauksessa että konttiliikenteessä. Tähän tavoitteeseen päästään, kun tuomme satamaan materiaalinkäsittelykoneiden rinnalle raskaisiin nostoihin soveltuvan Gottwald-satamanosturin”, Landtman jatkaa.

Satamanosturi-investoinnilla kehitetään Kaskisten sataman palveluvalikoimaa, mikä tarkoittaa uusia mahdollisuuksia satamaliiketoiminnalle, satamaa käyttäville yrityksille ja koko seutukunnalle.

Revisol on toiminut kaksi vuosikymmentä Kaskisten satamassa palvellen asiakkaitaan ja tehty liiketoimintakauppa on merkittävä asia myös Revisol Oy:lle yrityksen uudessa strategiassa. ”Olemme tyytyväisiä, että työtä jatketaan satamassa entistä isommilla hartioilla Havator Oy:n toimesta. Kaskisten satamalle myös uusi toimija tuo uusia mahdollisuuksia mukanaan”, kertoo Janne Haavisto, Revisol Oy:n toimitusjohtaja.

Jatkossa Revisol Oy panostaa kiertotalouden parissa ja pyrkii voimakkaaseen kasvuun. Revisol aloittaa Kaskisten kiertotalouslaitoksen rakentamisen 2021 kevään aikana. Tehdyn liiketoimintakaupan tuloksena alueella työntarjonta lisääntyy myös Revisolin toimesta sekä liikennevolyymit kasvavat Kaskisten satamassa.

”Havatorin etabloituminen Kaskisten satamaan on erittäin positiivinen asia ja vahvistaa sataman kilpailukykyä merkittävästi”, sanoo Kaskisten sataman toimitusjohtaja Patrik Hellman.

Hellman painottaa myös sataman kehittämisen kokonaisvaikutuksia. ”Nosturipalvelujen parantaminen on osa sataman kehittämis- ja investointistrategiaa, jonka päätavoitteena on vähintään kolminkertaistaa sataman liikenne. Revisolin investoinnit sataman läheisyyteen tuovat lisää synergiaa. Satamatoimintojen kehittäminen antaa jatkossa asiakkaillemme paljon enemmän mahdollisuuksia ja tulee myös luomaan uusia työpaikkoja satamaan ja seudulle kerrannaisvaikutuksien kautta”.

Terrafame ja Rotator Hitachi-jättisopimukseen

Terrafamen kaivos Sotkamossa on tehnyt sopimuksen Rotatorin kanssa nykyisen Hitachi-kaivoskaluston uusimisesta vuosien 2022-2025 aikana. 

Terrafamen ja Rotatorin välinen sopimus sisältää kaksi Hitachi EX3600-7 kaivukonetta sekä seitsemän EH3500AC-3 kiviautoa. Lisäksi sopimuksessa on optio koko vanhemman kaluston korvaamiseksi. Vanhimmat EX3600-6 kaivukone ja EH3500AC-II kiviautot ovat päässeet jo yli 60 000 käyttötunnin. Rotator Oy on huolehtinut niiden kunnossapidosta kaivoksella alusta asti. Uudet koneet kokoonpannaan ja toimitetaan Terrafamelle valmiina käyttöönotettavaksi kaivoksella. Ensimmäiset MTU:n EURO V -tason moottoreilla varustetut koneet (1 + 2) valmistuvat Japanissa touko-kesäkuun 2022 aikana. 

Rotator Oy ja Terrafame ovat solmineet myös jatkosopimuksen Terrafamen nykyisen kaluston huolloista seuraavaksi kolmeksi vuodeksi. Tämä sopimus sisältää myös option kahden vuoden jatkolle. 

Hitachi EX3600-7 on seuraavan sukupolven kaivukone, joka hyödyntää ympäristöystävällisiä teknologioita. Kaivukoneen sähköinen pumppujen tuotonsäätö, sekä tehokkaampi hydrauliikka ja jäähdytys pienentävät polttoaineenkulutusta ja vähentävät päästöjä. Myös koneen komponenttien kestoikään ja huollettavuuteen on tehty lukuisia parannuksia. EX3600-7:n kuljettajan olosuhteisiin on myös kiinnitetty huomiota ja uudistusten myötä käyttömukavuus ja turvallisuus on nostettu uudelle tasolle. 

Hitachi EH3500AC-3 on pitkään tuotannossa ollut sähkökäyttöinen kiviauto, joka kuljettaa edeltäjäänsä isomman hyötykuorman. Perinteisiin voimansiirtomenetelmiin ja edeltävään mallisarjaan verrattuna ympäristön kuormitus on tällöin huomattavasti pienempi. Laitteessa on mm. luiston- sekä sutimisenesto ja nyökkimisenvaimennus vakiona. Myös komponenttien elinikään on kiinnitetty erityistä huomiota. Hitachi Construction Machinery käyttää mm. Hitachin valmistamia sähkökomponentteja laitteissaan. Edellä mainitut muutokset lisäävät EH3500AC-3 kiviauton käytettävyyttä, sekä vähentävät polttoaineenkulutusta ja ympäristön kuormitusta tehokkaasti. 

Hitachi suunnittelee kaivoskoneet ns. ”future proof” – konseptilla modulaarisiksi, jolloin laitteiden käyttöaikana voidaan ottaa muuttuvat ympäristöarvot huomioon. Hitachin tarkoituksen on vähentää öljyjen ja polttoaineiden käyttöä. Tähän päästään pidentämällä huoltovälejä sekä tehostamalla voimansiirtolinjan sähköistämistä, jolloin riippuvuus fossiilisista polttoaineista vähenee. 

”Olemme tyytyväisiä Rotatorin kanssa tehtyyn sopimukseen kaivoskaluston uusimisesta. Monivuotinen yhteistyö sekä kaluston kilpailukykyinen elinkaarikustannus olivat ratkaisevia tekijöitä päätöksen taustalla. Lisäksi Hitachin käyttämä ’future proof’ -konsepti tukee kaluston pitkää elinkaarta ja auttaa hallitsemaan tuotannon hiilijalanjälkeä tulevaisuudessa. Uskomme, että pitkään jatkunut yhteistyö helpottaa osaltaan kaluston uusimista useiden vuosien aikana”, toteaa Terrafame Oy:n kaivostoiminnan johtaja Seppo Voutilainen

”Yhteistyön jatkuminen Terrafamen kaivoksen kanssa on meille erittäin tärkeää. Nyt solmittu sopimus on suuri luottamuksen osoitus Rotator Oy:n palveluita ja Hitachi-tuotteita kohtaan. Yhteistyö Terrafamen kanssa vahvistaa asemaamme kaivossektorilla ja auttaa meitä kehittämään rautaista osaamistamme entistä paremmaksi”, toteaa Rotator Oy:n toimitusjohtaja Jari Valtanen

Terrafamen toiminnan tarkoituksena on keventää liikenteen hiilijalanjälkeä vastuullisesti tuotetuilla akkukemikaaleilla. Terrafamen yhdelle teollisuusalueelle sijoittuva integroitu tuotanto omasta kaivoksesta akkukemikaaleiksi muodostaa ainutlaatuisen ja energiatehokkaan tuotantoketjun, joka tuottaa asiakkaille akkukemikaaleja, joiden hiilijalanjälki on selvästi teollisuuden keskiarvoa pienempi.

2,310tykkääjääTykkää