>

Pyhäsalmella kehitetään kaivoskoulutusta

Oulun Yliopiston Mining School, Edunation Oy ja Pyhäjärven Callio ovat sopineet tekevänsä koulutusyhteistyötä Pyhäsalmen kaivosalueella Pyhäjärvellä. Osapuolet tulevat hyödyntämään koulutustarkoitukseen Pyhäsalmen kaivoksen aluetta, jossa varsinainen maanalainen kaivostoiminta on päättymässä vuoden 2021 aikana. Kaivos on Euroopan syvin perusmetallikaivos (+1400 m) ja sisältää yli 100 km pitkän kaivostunneliverkoston ja soveltuu erityisen hyvin kaivostekniikan ja maanalaisen rakentamisen koulutustarpeisiin. Nyt julkistetussa hankkeessa haetaan laajaa opiskelijapohjaa lukio-opiskelijoista aina yliopistotasoiseen tutkimukseen. 

Opetusministeri Jussi Saramo vierailee etänä Pyhäjärvellä perjantaina 5.3. ja hänelle esitellään koulutushankekokonaisuutta. Toimijoiden viesti ministerille on, että koulutuksen ympärille on mahdollista luoda uutta elinvoimaa koko seutukuntaan ja laajemminkin ympäri Suomea. Kiinnostusta laadukkaalle erityiskoulutukselle on maailmanlaajuisesti ja sen tuotokset tukevat koko Suomen tavoitteita hyvin. Koulutetut tulevat työllistymään suunniteltuihin suurhankkeisiin kaivosteollisuuden ja rakentamisen aloilla. Toiveena ministerille esitetään, että Opetus- ja koulutusministeriö antaisi tälle kehityssuunnalle täyden tukensa. 

Suomessa ja maailmalla on kasvava tarve kaivosalan osaajille ja ammattitaidon jatkuvaan kehittämiseen mm. digitalisaatioon ja automaatioon liittyen. Kaivosala on suuri työllistäjä lukiosta ammattiopintojen kautta korkeakoulu- ja yliopistotasolle. Kaivannaisalan ja maanalaisen rakentamisen tarpeet ja turvallisuusvaatimukset tulevat lähivuosina kasvamaan esimerkiksi uusien kaivosten avaamisen tai perustettavien akkutehtaiden tai energiavarastojen myötä. Suomessa on myös useita suuria raideliikenteen infrastruktuurihankkeita, joissa tarvitaan maanalaisen rakentamisen osaamista. 

Oulu Mining Schoolin vetämässä MINETRAIN -koulutusprojektissa on kehitetty kaivosalan koulutusta ammattilaisille ja opiskelijoille Pyhäsalmella muutaman vuoden ajan. Koulutusohjelman pilottikursseille on osallistunut yhteensä lähes sata suomalaista ja kansainvälistä opiskelijaa parissa eri opintokokonaisuudessa (mine life cycle ja digital life of mine) ja tulevaisuudessa tuon määrän uskotaan kasvavan. Nyt uudella mallilla on tarkoitus hakea laajempaa ja kansainvälisempää opintokokonaisuutta tarjottavaksi ja luoda pohja Suomen kasvavalle kaivannaisalan ja maanalaisen rakentamisen tarpeille. ”Pyhäjärvelle ja Ouluun muodostuu merkittävä kansainvälinen kaivannaisalan koulutuskeskittymä. Pyhäsalmen kaivoksen olosuhteet ovat ainutlaatuiset ja tarjoavat hyvät puitteet koulutukselle ja käytännön harjoittelulle. Kiinnostusta näihin elinikäistä oppimista tukeviin opintoihin on ympäri maailmaa ja tavoitteenamme on myös saada houkuteltua parhaat opiskelijat omiin maisteriohjelmiimme”, kertoo Saija Luukkanen OMS:sta. 

Edunation Oy tulee määrittelemään uusia koulutuspaketteja palvelumuotoilun keinoin sekä myymään ja markkinoimaan näitä opiskelijoille ympäri maailmaa. Edunationin ydintoimintaa on nimenomaan kansainvälisten, EU-alueen ulkopuolelta tulevien, opiskelijoiden houkuttelu Suomeen. Yhtiöllä on paljon kokemusta opiskelijoiden kiinnostuksen kohteista ja näille sopivien koulutusohjelmien löytämisestä. ”Tämä on juuri sitä mihin Edunation on aikanaan perustettu eli tarjoamaan maailman parasta koulutusta siitä innostuneille lahjakkaille opiskelijoille ympäri maailmaa”, toteaa Tuomas Kauppinen, Edunation Oy:n toimitusjohtaja. 

”Pyhäjärven kaupunki ja koko seutukuntamme tarvitsee nykyisessä voimakkaan rakennemuutoksen tilanteessa uusia toimenpiteitä alueen talouden kiihdyttämiseksi, jotta Pyhäsalmen kaivoksen malminnoston lopettamisen elinvoimavaikutukset voidaan minimoida. Koulutus on erinomainen keino hyödyntää olemassa olevaa kaivososaamista ja -infraa sekä samalla luoda uutta pohjaa kaupungin ja koko seutukunnan työllisyydelle ja taloudelle”, sanoo Pyhäjärven kaupunginjohtaja Henrik Kiviniemi. ”Laaja-alainen kaivostoiminnan ja maanalaisen rakentamisen ympärille rakentuva koulutustoiminta aina lukiosta ja ammattiopinnoista yliopistotasolle saakka tukevat toisiaan palvellen koko suomalaista vuoriklusteria ja rakennusteollisuutta. Kehittyvä koulutustoiminta Calliossa tuo seutukunnallemme suoria työ- ja elinvoimavaikutuksia”, jatkaa Kiviniemi 

SMP Parts maailmanlaajuiseen yhteistyöhön Volvo CE:n kanssa

Volvo CE:n lanseeraamat uudet Volvo EC250E ja EC300E -mallit varustetaan ensimmäisinä uudella Smart Connect -järjestelemällä. Se mahdollistaa koneen ja rototiltin välisen tiedonsiirron. Kun rototiltti kytketään koneeseen, se viestii kaikki toiminnot ja tekniset tiedot koneelle Smart Connectin kautta. SMP:n rototiltit ovat yhteensopivia uusien Volvo EC250E- ja Volvo EC300E -mallien kanssa Volvo CE:n, SMP Partsin ja SVAB hydraulik AB:n välisen yhteistyön ansiosta, ja lisää Volvo-malleja on tulossa myöhemmin tänä vuonna.

”Uusi alusta on jännittävä ja tarjoaa parhaan kaivinkonemarkkinoilla saatavan tekniikan. Tietyt ratkaisut, kuten Smart Connect, joka mahdollistaa erimerkkisten rototilttien saumattoman integroinnin koneisiimme, sekä DigAssist, ovat ainutlaatuisia ja tarjoavat erityistä lisäarvoa asiakkaalle, sanoo Volvo CE:n Kurt Deleu, Head of excavator product management EU/INT.

Volvo CE:n DigAssist-alustan ansiosta SMP Partsin rototilteille on olemassa tehdasvalmius. Se säästää jälkiasennusaikaa ja sen kerrotaan parantavan tarkkuutta sekä tarjoavan mahdollisuuden ohjata sekä kaivinkonetta että rototilttiä koneen alkuperäisellä ohjaussauvalla niin, että kaikki tiedot näytetään päänäytössä.

”Mahtavaa, että voimme tehdä tämän yhdessä! Volvo on kehityksen kärjessä ja me olemme mukana vauhdissa ja kehitämme tuotteitamme samaan tahtiin, mikä tekee SMP:stä luonnollisen kumppanin sekä konevalmistajille, jälleenmyyjille että loppuasiakkaille. Tämän yhteistyön ansiosta meillä on Plug´n Play -ratkaisu, joka täyttää sekä Volvon että asiakkaan tarpeet. Volvon uusia konemalleja varten olemme kehittäneet uusia toimintoja ja uuden käyttöliittymän, joiden avulla konetta ja sen työvälineitä on helppo ohjata tehokkaasti. Nyt ovat vuorossa EC250E ja EC300E. Vuoden 2021 aikana esitellään useita muita malleja.
Odotan innolla yhteistyötä ja myynnin kehitystä vuoden 2021 ja tulevien vuosien aikana”
, SMP Parts AB:n myyntijohtaja Daniel Persson sanoo.

Rudus toi liikuteltavan betonitehtaan Kemiin

Rudus on hankkinut Pohjois-Suomen valmisbetonin toimituksia varten tehokkaan ja liikuteltavan betoniaseman, joka edustaa alan uusinta tekniikkaa. Ensimmäiseksi se alkaa tuottaa valmisbetonia muun muassa Metsä Fibren biotuotetehtaan rakennustyömaan tarpeisiin.

”Rudus tulee nykyisen suunnitelman mukaan toimittamaan tehtaan työmaalle valmisbetonia huomattavan määrän vähintäänkin muutaman vuoden ajan”, kertoo Ruduksen Pohjois-Suomen betonin myyntijohtaja Taito Leppänen.

”Liikuteltava betonitehdas palvelee juuri tällaisia projekteja, joissa on iso hetkellinen valmisbetonin tarve ja kiinteän betonitehtaan kapasiteetti ei siihen ehkä riittäisi”, Leppänen toteaa.

Pystyyn 12 tunnissa

Kotimaisen, Kalajoella toimivan Steel-Kametin valmistama betonitehdas tuotiin sille varatulle tontille helmikuun puolessa välissä.

”Ruduksella on toki ollut liikuteltavia betonitehtaita aikaisemminkin, mutta nyt voimme puhua aidosti mobiilista tehtaasta”, toteaa Ruduksen valmisbetonin liiketoimintajohtaja Tuomo Askola.

Tätä tukee asennuksen nopeus: Steel-Kamet on vienyt liikuteltavien betonitehtaiden esivalmistuksen niin pitkälle, että tehtaan pystytys ja asennus sujuu 12 tunnissa. Sama aika menee purkamiseen. Tehtaassa on sähkötyötkin tehty valmiiksi eli ei tarvita sähkömiesten parin päivän urakkaa, vaan betonitehdas vain liitetään pystytyksen jälkeen sähköverkkoon.

”Näin tehdas on todella nopeasti siirrettävissä ja samalla siirtämisen kustannukset pienenevät”, Askola lisää. ”Uuden, liikuteltavan betonitehtaan hankinta on osa nykyistä strategiaamme. Haluamme palvella valmisbetonin asiakkaitamme mahdollisimman joustavasti heidän tarpeittensa mukaisesti ja tarjota käyttöön myös liikuteltavan, tehokkaan betonitehtaan.”

Tehokkuutta ympäri vuoden

Ruduksen uusi betonitehdas perustuukin Steel-Kametin betonitehtaiden Express-mallistoon.

”Express-malliston siirrettävyys on kehitetty huippuunsa. Lisäksi tuotekehityksessä on kiinnitetty huomiota tehokkuuteen, luotettavuuteen ja talvikäytettävyyteen. Olemme valmistaneet liikuteltavia betonitehtaita 2000-luvun alkupuolelta. Nyt Rudukselle toimitettu Express-malliston asema on kehitetty kertyneiden kokemusten ja innovaatioiden pohjalta”, kertoo Steel-Kametin toimitusjohtaja Jari Ainali.

”Tämä betonitehdas tulee palvelemaan valmisbetonin asiakkaitamme Pohjois-Suomessa. Siksi tehtaan toimintavarmuus ja liikuteltavuus myös talven ankarissa olosuhteissa on meille tärkeää”, Taito Leppänen lisää.

Uuden tehtaan tuotantokapasiteetti on sata kuutiota betonia tunnissa.

”Se on paljon enemmän kuin liikuteltavissa betonitehtaissa yleensä – itse asiassa jopa enemmän kuin Kemin kiinteän betoniasemamme”, Leppänen lisää.

Steel-Kamet ottaa kaikessa toiminnassaan huomioon ympäristöasiat Ruduksen tapaan.

”Olemme tehtaiden tuotannossa ja kehittämisessä kiinnittäneet erityistä huomiota myös hiilidioksidipäästöihin, pesuvesien kierrätykseen, lämmitysjärjestelmien hyötysuhteisiin ja käytettäviin polttoaineisiin. Rudukselle nyt toimitettu betonitehdas on jatkoa Ruduksen ja Steel-Kametin pitkälle, hyvälle yhteistyölle”, Jari Ainali toteaa.

”Rudus on muuttanut organisaatiotaan asiakaslähtöisempään suuntaan. Teknisen työmaapalvelun ja jatkuvan tuotekehityksen lisäksi tarjoamme jatkossakin asiakkaille alan johtavaa palvelua ja tuoteuutuuksia koko Suomen alueella. Uusissa tehtaissa ja tuotteissa vähähiilisyys ja ympäristöarvot korostuvat entisestään”, Tuomo Askola sanoo.

Ponsse Scorpion uudistui

Ponssen lippulaivatuotteeksi muodostunut Scorpion-harvesteri esiteltiin ensimmäisen kerran suurelle yleisölle vuonna 2013. Heti lanseerauksensa jälkeen Scorpionista muodostui maailmanlaajuinen myyntimenestys ja vastuullisen metsänhoidon kansainvälinen symboli. Scorpioneja on valmistettu jo yli 1200 kappaletta ja niitä löytyy 25 maasta ympäri maailmaa. 

Nyt, kahdeksan vuotta myöhemmin, Scorpion on luonut nahkansa. Ponsse esittelee uuden ja kattavasti modernisoidun Scorpion-harvesterin, joka vastaa kaikkiin nykyajan metsänhoidon vaatimuksiin; aina paremman työergonomian mahdollistavasta ohjaamon vakaudesta ympäristön kokonaisvaltaisempaan huomiointiin ja edistyksellisestä OPTI 5G -teknologiasta esteettömään näkyvyyteen.

”Uuden Scorpion-malliston kehityksen lähtökohtana oli kuten aina ennenkin metsäkoneenkäyttäjiltä saatu palaute, jota hyödyntämällä olemme saaneet nämä nyt esiteltävät uudistukset vietyä tuotantoon. Ohjaamon työtila on muokattu käytännöllisemmäksi ja Scorpionin hiljainen maisemakonttori on kehitetty nimenomaan kuljettajien viihtyvyyttä ja jaksamista ajatellen”, kertoo Jan Kauhanen, Ponssen harvestereiden tuotepäällikkö. 

Scorpionin tunnusomaisia piirteitä ovat sen näkyvyys ja ohjattavuus. Yksi näkyvimmistä muutoksista on uusi yksiosainen etuikkuna, joka yltää ohjaamon katolle saakka tarjoten entistäkin paremman näkyvyyden ja turvallisen työskentelyn kaikenlaisissa olosuhteissa yhdessä Scorpionille ominaisen nosturin kanssa.

Viidennen sukupolven PONSSE Opti -tietojärjestelmä

Lukuisten uudistusten lisäksi PONSSE Scorpion ja Scorpion King -harvesterit on varustettu edistyksellisellä viidennen sukupolven PONSSE Opti 5G-tietojärjestelmällä ja täysin uudistetulla ohjelmiston käyttöliittymällä. Helppokäyttöinen tietojärjestelmä on markkinoiden nykyaikaisin, ja vie sujuvuutensa ja nopeutensa ansiosta käyttökokemuksen täysin uudelle tasolle.   

”Opti 5G:n täysin uudistettu käyttöliittymä yhdessä hiljattain esitellyn Opti8-tietokoneen kanssa nostaa Ponsse metsäkoneiden tietojärjestelmien käytettävyyden uudelle tasolle. Myös aiempaa Opti-sukupolvea käyttäneiden kuljettajien siirtyminen käyttämään uutta Opti 5G-järjestelmää on helppoa ja nopeaa”, kertoo Markku Savolainen, tietojärjestelmien tuotepäällikkö. 

Opti 5G -tietojärjestelmä mahdollistaa myös PONSSE Harvester Active Crane -nosturin hallintajärjestelmän, joka tuo harvesteriin uuden tavan hallita nosturia ja tehostaa työskentelyä. Active Cranen avulla kuljettaja ohjaa nosturin yksittäisten toimintojen sijasta suoraan harvesteripään liikettä, mikä mahdollistaa kuljettajan keskittymisen nosturityöskentelyn sijaan puun prosessointiin. Active Cranea hallitaan helposti kahdella ohjausvivulla, joista toisella ohjataan harvesteripään korkeutta maasta ja toisella liikkeen suuntaa. Ohjausten liikeradat on erityisesti optimoitu tyypillistä harvesterityöskentelyä varten. Järjestelmä huolehtii myös nosturin kaikkien toimintojen automaattisesta hidastamisesta ennen liikealueen loppumista estäen mekaanisia rakenteita ja kuljettajaa rasittavia iskuja. Kun kuljettaja osoittaa halutun paikan, Active Crane hoitaa noston, taiton ja jatkeen käytön automaattisesti.

PONSSE Opti 5G tietojärjestelmä lanseerataan ensivaiheessa PONSSE Scorpioniin Suomen ja Ruotsin markkinoille – muut alueet seuraavat myöhemmin.

Täyssähköiset Maxus-pakettiautot Rotatorilta

Rotator Oy on solminut jälleenmyyntisopimuksen norjalaisen RSA Nordicin kanssa Maxus-sähköpakettiautojen myynnistä Suomessa. Rotatorilta kerrotaan, että yrityksen tavoitteena on olla elinkaaripalveluiden edelläkävijä Suomessa. “Haluamme tarjota asiakkaillemme parhaan palvelukokemuksen ja auttaa löytämään optimaaliset ratkaisut koneen tai auton koko elinkaari huomioiden”, kertoo Rotator Oy:n toimitusjohtaja Jari Valtanen. Hänen mukaansa tavoitteena on myös tuoda alalle uusia toimintatapoja, ja Valtanen jatkaakin: “Rautainen osaamisemme yritysten välisestä kaupankäynnistä mahdollistaa hyötyajoneuvojen myynnin ja palvelukokonaisuuksien uudistamisen.” 

Valtanen myös toteaa, että täyssähköiset pakettiautot sopivat hyvin Rotatorin palvelukokonaisuuteen: 

”Voimansiirron sähköistyminen on jatkunut jo pitkään työkoneissa ja liikkuvassa kalustossa. Näin ollen täyssähköiset hyötyajoneuvot ovat luonteva lisä tarjontaamme. Työkoneet ovat toimintamme selkäranka nyt ja myös tulevaisuudessa, mutta hyötyajoneuvojen myynti antaa meille uusia kasvumahdollisuuksia.” 

Maxus e-Deliver 9

Maxus oli eniten myyty täyssähköinen LCV-sarjan automerkki ensimmäisen toimintavuotensa aikana Pohjoismaissa. Autoja myytiin yli tuhat kappaletta vuonna 2020. Viime syyskuussa lanseerattu e-Deliver 3 malli nosti Maxuksen markkinajohtajaksi omassa segmentissään. 

Maxus e-Deliver 3 pitkällä akselivälillä

Maxus on osa SAIC-konsernia. SAIC Motor Corporation Ltd. on Kiinan suurin autonvalmistaja. Vuonna 2020 SAIC myi kaiken kaikkiaan 5,6 miljoonaa ajoneuvoa, joka on 15 vuoteen suurin määrä Kiinassa. 

Sähköisistä Maxus-pakettiautotoista ja tila-autoista Rotatorilta on saatavilla Maxus e-Deliver 3 ja e-Deliver 9 -malleja. 

Uusia harvesteripäitä John Deere Forestryltä

John Deere Forestry esittelee kolme uutta harvesteripäämallia, joista H423 on suunniteltu harvennuskäyttöön sekä pienikokoiselle puustolle ja suuremman kokoluokan H425- ja H425HD-mallit puolestaan päätehakkuille ja suurille puille. Uudet mallit korvaavat aikaisemmat H413-, H415- ja H415HD-hakkuupäät.

John Deere Forestry tiedottaa, että pitävä ote, nelirullasyöttö ja tehokas karsinta takaavat korkean tuottavuuden. Syöttö on tehokasta ja nopeaa harvesteripään ainutlaatuisen nelirullavedon ja mekaanisen tasauspyörästön lukituksen ansiosta, John Deere Forestryltä kerrotaan. Lisäksi todetaan, että asiakaspalautteen perusteella tehdyt muutokset parantavat helppokäyttöisyyttä, kestävyyttä, suorituskykyä ja taloudellisuutta.

John Deere Forestry mainitsee tiedotteessaan, että uusille harvesteripäämalleille ominaiset järeä rakenne, entistä parempi kestävyys, huolella reititetyt letkut ja helppo pääsy huoltokohteisiin ovat vakuuttaneet asiakkaat. PEVO-venttiilin myötä harvesteripään suorituskyky, säädettävyys ja taloudellisuus ovat parempia kuin edellisessä mallissa. Parannettu letkujen reititys kuormaimelta harvesteripäälle ja venttiililohkolta syöttömoottoreille lisää letkujen kulutuskestävyyttä. Uusi, saranoitu venttiililohkon kansi tekee päivittäisen huollon helpoksi. Myös rasvauskohteet ja teräketjuöljysäiliö ovat helpommin saatavilla ja rasvausväli on aikaisempaa pidempi, John Deere Forestry listaa. Myös nämä mallit ovat varustettuja uudella SuperCut 100S -sahalaitteella.

H423 -harvesteripää

  • Ensiharvennus, harvennus ja varhainen uudistushakkuu
  • Suurin katkaisuhalkaisija 580 mm
  • Syöttörullien maksimiavauma 500 mm
  • Parhaimmillaan harvennuksilla ja muilla hakkuilla, joissa puusto on pienehköä, rinnankorkeusläpimitaltaan 150-350 mm
  • Syöttövoima 27 kN
  • Suurin syöttönopeus 4,3 – 5,3 m/s
  • Paino alkaen 955 kg
  • Peruskoneet 1070G, 1170G, 1270G

H425 harvesteripää

  • Suurin katkaisuhalkaisija 710 mm
  • Syöttörullien maksimiavauma 630 mm
  • Parhaimmillaan päätehakkuilla ja muilla hakkuilla, joissa puusto on suurehkoa, rinnankorkeusläpimitaltaan 250-500 mm
  • Syöttövoima 27 kN
  • Suurin syöttönopeus 2,9 – 7,0 m/s
  • Paino alkaen 1360 kg
  • Peruskoneet 1270G, 1470G

H425HD harvesteripäämalli sisältää seuraavat ominaisuudet:

  • Syöttömoottorisuojat
  • HD-tilttisanka
  • Expanderitapit tilttisylinterin yläpäässä, syöttörullien varsissa ja alemmilla karsimaterillä
  • Paino: 1390 kg

Uudet SuperCut 100S -sahalaitteet kaikissa John Deere -harvesteripäissä.

Vuoden 2020 aikana kaikkiin John Deere -harvesteripäihin vaihtui uusi SuperCut 100S -sahalaite. Sahalaitteen uuden sukupolven ketjunkiristinyksikkö, automaattinen ketjunkiristys ja mekaaninen laipan lukinta tekevät siitä entistäkin tehokkaamman ja käyttövarmemman. Parannettu ketjun vapautus helpottaa sahaketjun vaihtoa. Uusi sahalaite mahdollistaa myös laajemman valikoiman sahamoottorien sekä sahalaippojen osalta.

Koneosapalvelusta Bosch Rexroth Certified Excellence -kumppani

Koneosapalvelu Oy ja Bosch Rexroth Oy ovat allekirjoittaneet hydrauliikkahuollon Certified Excellence -kumppanuussopimuksen tammikuussa 2021. Sopimuksen myötä Koneosapalvelusta tuli ensimmäisenä Suomessa Bosch Rexrothin kansainvälisen Service Partner – Repair Center -konseptin vaatimukset täyttävä hydrauliikkahuolto.

Koneosapalvelu ja Bosch Rexroth allekirjoittivat yhteistyösopimuksen hydrauliikkahuollon kehittämisestä jo FinnMETKO-näyttelyn yhteydessä vuonna 2018. Koneosapalvelusta kerrotaan, että yritys on sen jälkeen määrätietoisella työllä ja mittavilla investoinneilla kehittänyt hydrauliikkahuollon puitteita ja toimintaa. Vilppulan toimitiloja laajennettiin vuonna 2020. Laajennuksen yhteydessä mm. hydrauliikkahuolto ja varasto saivat kokonaan uudet tilat. Lisäksi huollon laitteistoa, erikoistyökaluja ja koeajoyksikkö uusittiin. Investointien ohella hydrauliikkahuoltoon on palkattu lisää työntekijöitä, ja toiminnanohjaukseen on panostettu kehittämällä laatujärjestelmää. Bosch Rexrothin suorittaman auditoinnin jälkeen yhtiöt allekirjoittivat Bosch Rexrothin uuden kansainvälisen Certified Excellence -ohjelman mukaisen Service Partner – Repair Center -sopimuksen mobiilihydrauliikan huollosta tammikuussa 2021.

Auditoitu laatujärjestelmä varmistaa huollon tarkan dokumentoinnin.


Puitteet ovat nyt kunnossa ja mahdollistavat entistä paremman huoltotöiden läpimenon. Oman laatujärjestelmän käyttöönotto auttaa systemaattisessa työskentelyssä, ja päämiehen uusi konsepti tuo ison valmistajan tukea toimintaan. Bosch Rexrothin huoltokumppanina hyödynnämme mm. varaosien nopeat toimitukset, tuotetuen sekä valmistajan tarjoamat tietokannat ja koulutukset. Niiden avustamana pystymme tarjoamaan asiakkaillemme oikeilla työmenetelmillä ja alkuperäisvaraosilla korjatut, tehdasasetuksiin säädetyt hydrauliikkakomponentit – tehokkaasti ja ripeällä aikataululla”, Koneosapalvelun toimitusjohtaja Hannu Soimasuo kertoo.

Bosch Rexroth Oy ja Koneosapalvelu Oy allekirjoittivat Certified Excellence -kumppanuussopimuksen tammikuussa 2021. Kuvassa vasemmalta oikealle Bosch Rexrothin aluemyyjä Lassi Perämäki ja toimitusjohtaja Jaakko Hämäläinen sekä Koneosapalvelusta toimitusjohtaja Hannu Soimasuo, myyntipäällikkö Ossi Nieminen ja hydrauliikkahuollon esimies Olli Vuorinen.

Soimasuo jatkaa: ”Bosch Rexrothin huoltosertifikaatin edellytykset ovat kansainvälisessäkin mittakaavassa vaativia, joten olemme tyytyväisiä, että pystyimme täyttämään laatuvaatimukset ensimmäisenä hydrauliikan huoltokorjaamona Suomessa. Henkilöstömme on paiskinut lujasti töitä toimitilauudistuksen ja laatujärjestelmän parissa, joten sertifikaatti on palkitseva osoitus päämiehen luottamuksesta”.

Hydrauliikkahuollon kruununa uusi Bosch Rexroth -testipenkki

Vilppulan hydrauliikkahuollon modernit 400 m²:n tilat on alusta asti suunniteltu huollon käyttöön. Koneosapalvelun myyntipäällikkö Ossi Nieminen kertoo, että ”korjaamon työpisteet on varusteltu vaativan huoltotyön tarpeisiin, ja meillä on mm. komponenttien purkuun, kokoonpanoon ja koeajoon erilliset työalueet. Huollossa työskentelee kahdeksan hydrauliikka-asentajaa ja työnjohtaja. Lisäksi meiltä löytyy hydrauliikan suunnittelu ja tekninen myynti.

Koneosapalvelun sertifioidussa hydraliikkahuollossa työskentelee kahdeksan asentajaa.

”Huollon laitteista mainittakoon mm. ultraäänipesukone sekä läppäyskoneet suorille ja kaareville pinnoille. Laitteiston kuningas on uusi Bosch Rexroth SSTB-135 testipenkki, jonka Koneosapalvelu hankki ensimmäisenä Pohjoismaissa”. 

Koneosapalvelun huippumoderni Rexroth SSTB-135 testipenkki on ainoa laatuaan Pohjoismaissa.

Kyseessä on 2-piirinen testipenkki, jonka maksimipaine on yli 500 baaria. Koeajopenkistä on yhteys Bosch Rexrothin tietokantaan Cadasys-järjestelmällä, mikä varmistaa jokaiseen testattavaan Rexroth-tuotteeseen oikeat, yksilölliset koeajo-ohjelmat ja säätöarvot. Testipenkillä pystytään koejamaan kaikkien yleisimpien merkkien hydrauliikkapumppuja ja -moottoreita. ”Testipenkki datayhteyksineen on Koneosapalvelun historian suurin yksittäinen laiteinvestointi. Se tuo meille huoltoon huikean määrän tietoa ja kattavan koeajoraportin myös asiakkaan käyttöön”, tiivistää Nieminen. 


Ponsse pärjäsi epävarmuuden keskellä

Ponsse on tänään julkistanut tilinpäätöstietonsa. Pääkohdat viivan alla ovat seuraavanlaiset:

– Liikevaihto oli 636,6 miljoonaa euroa, kun se vuonna 2019 oli 667,4 miljoonaa euroa.

– Liiketulos oli 57,1 joka merkitsi myös laskua vuoden 2019 67,3 miljoonaan euroon. Liiketulosprosentti oli 9,0 ja edellisenä vuonna 10,1.

– Tulos ennen veroja oli 39,6 miljoonaa euroa. Vuonna 2019 vastaava luku oli 66,6 miljoonaa euroa.

– Liiketoiminnan rahavirta oli 74,8 miljoonaa euroa. Vuonna 2019 luku oli 43,7 miljoonaa.

– Osakekohtainen tulos oli 1,15 euroa, vuonna 2019 1,86 euroa.

– Omavaraisuusaste oli 54,3% eli pudotusta oli vain marginaalisesti edeltävän vuoden 54,8 prosentista.

– Tilauskanta oli 174,9 miljoonaa euroa joka poikkesi huomattavasti vuoden 2019 tilauskannasta eli 256,8 miljoonasta..

Konsernin euromääräisen liiketuloksen odotetaan olevan vuonna 2021 hieman suurempi kuin 2020.

Toimitusjohtaja Juho Nummela kertaa vuoden 2020 tapahtumia, joista selviää koko vuoden pohjautuneen erilaisille epävarmuustekijöille, joita kuitenkin lievensi potra tilauskanta. ”Alkuvuotta leimasivat kauppasota, työmarkkinoiden levottomuus, Keski-Euroopan kaarnakuoriaistuhot ja hiljenevän markkinasyklin vaikutukset. Vahva tilauskantamme oli erinomainen puskuri alkuvuoden haasteille”, Nummela kertoo.

Koko maailman haltuunsa ottanut koronavirus teki kuitenkin lamaannuttavan esiintulon vuoden ollessa jo hyvässä vauhdissa. ”Todellinen shokki koettiin vasta ensimmäisen vuosineljänneksen lopulla, kun COVID-19-pandemian vaikutukset realisoituvat. Yhtiömme reagoi vaikeaan tilanteeseen terävästi ja pystyimme lieventämään pandemian aiheuttaman kriisin vaikutuksia. Yhteiskuntien sulkeutuessa rajoitustoimien vuoksi liiketoimintamme ennustettavuus muodostui erittäin vaikeaksi”, Juho Nummela sanoo.

Epävarmuus näkyi koko alan laajuisena ja se kuivatti tilauskantaakin radikaalisti. Enää ei kipuiltu pelkästään tuotannossa olevien koneiden osapulassa vaan laajemminkin tyrehtyneen kysynnän vuoksi. ”Se, mikä yhtiömme näkökulmasta lähti liikkeelle osien saatavuuteen liittyvinä ongelmina, kääntyi nopeasti tuotteidemme kysyntään liittyväksi kriisiksi. Nopeasti pahenevan pandemian vaikutuksiin liittyvä epävarmuus hiljensi markkinoita voimakkaasti ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Epävarmuus vaikutti laajamittaisesti metsäalan toimijoihin. Tilauskantamme lähes puolittui toisella vuosineljänneksellä vuoden takaiseen verrattuna ja etenkin Venäjän markkina hiljentyi ensimmäisenä voimakkaasti”, linjaa Nummela.

Vaikka pandemia ei maailmalla hellittänyt, ensishokista toipuminen ja tilanteen hallintaan ottaminen alkoi näkyä myös vilkastuvana konekauppana. ”Kesää kohden asiakkaillamme alkoi kuitenkin olla tarve saada koneita nopeammalla aikataululla ja pystyimme nostamaan tehtaamme takaisin kahteen vuoroon kesäkuun puolivälissä. Pystyimme haastavasta tilanteesta huolimatta pitämään liikevaihtomme hyvällä tasolla sekä saavuttamaan noin yhdeksän prosentin kannattavuuden ja erinomaisen 74,8 miljoonan euron rahavirran. Luovutimme syksyllä asiakkaallemme 16 000. Vieremällä valmistetun Ponssen. Markkinoiden palautumisen ansiosta tilauskantamme vahvistui hiljalleen loppuvuotta kohden. Tilauskantamme vuoden lopussa oli 174,9 (256,8) miljoonaa euroa.”

Ponssella arvioidaan metsäkonemarkkinan laskeneen noin 20 prosenttia edeltävästä vuodesta.

Volvo CE ja Rototilt maailmanlaajuiseen yhteistyöhön

Volvon tehtailla valmistetut kaivinkoneet voidaan nyt toimittaa valmiiksi yhteensopivina Rototilt-järjestelmien kanssa. Yhteistyöstä seuraa osapuolten mukaan monia etuja sekä urakoitsijoille että jälleenmyyjille. Suurin etu käyttäjille on, että Rototiltin ohjausjärjestelmät ja anturit pystyvät nyt älykkään integrointiratkaisun välityksellä keskustelemaan Volvon tehdasasennetun Dig Assist – kaivuujärjestelmän kanssa.

“Uusi alusta on jännittävä ja parasta mitä kaivukonemarkkinoilla on tällä hetkellä tarjota. Tietyt ratkaisut, kuten Smart Connect, mahdollistavat eri rototilttivalmistajille saumattoman liitännän koneisiimme ja DigAssist -koneohjaukseen. Ne ovat ainutlaatuisia ja tarjoavat asiakkaalle huomattavan edun”, sanoo Kurt Deleu, Volvo kaivukoneiden EU/INT tuotehallinnan johtaja. 

”Urakoitsijat arvostavat entistä enemmän valitsemansa rototiltin hyvää, yksinkertaista ja toimivaa yhteensopivuutta kaivinkoneensa kanssa, ja jos rototiltti ja kaivinkone ovat myös muilta osin integroituja keskenään, ratkaisu on todella hyvä. Lyhyesti sanottuna – ratkaisu, joka vastaa hyvin asiakkaiden tarpeisiin”, Rototiltin Jukka Hautala sanoo. 

Rototiltiltä kerrotaan yhteenvetona, että lopputulos on paljon turvallisempi, ja rototilttijärjestelmä on kaikin tavoin paremmin sovitettavissa yhteen järjestelmään kuuluvien uusien koneiden kanssa.

Sopimus on voimassa kaikkialla maailmassa, ja tekninen ratkaisu on kehitetty vuoden 2020 aikana yhteisenä projektina Volvon tuotekehitysosaston kanssa otettavaksi käyttöön yhdessä Volvon uusien EC250- ja EC300-kaivinkoneversioiden toimitusten myötä vuoden 2021 alussa.

Edellä mainittujen etujen lisäksi käyttäjä saa nyt myös turvallisia teknisiä ratkaisuja, joista tärkeimpinä mainittakoon Rototiltin palkittu täysautomaattinen QuickChange-pikakiinnitysjärjestelmä ja SecureLock-turvalukko.

Muutoksia Finnmetko Oy:n johdossa

Koneyrittäjien toimitusjohtaja Matti Peltola on nimitetty Finnmetko Oy:n vt. toimitusjohtajaksi 28.1.2021 alkaen. Peltola jatkaa yhtiön hallituksen jäsenenä. Samalla yhtiön liiketoimintajohtajaksi ja varatoimitusjohtajaksi nimitettiin DI Tapio Hirvikoski.

”Kiitämme väistyvää toimitusjohtajaa Erkki Eilavaaraa hänen pitkäaikaisesta panoksestaan yhtiön kehittämisessä. Vetovastuun vaihto osuu nyt tulevan FinnMETKO 2022 -näyttelyn järjestelyiden kannalta sujuvaan ajankohtaan”, sanoo hallituksen puheenjohtaja Markku Suominen.

Yhtiön operatiivisista toiminnoista liiketoimintajohtajana ja varatoimitusjohtajana 28.1.2021 alkaen vastaava Tapio Hirvikoski on ollut Koneyrittäjien ja Finnmetko Oy:n palveluksessa yli 25 vuotta, viimeksi markkinointipäällikkönä.
”Jatkamme edelleen koneyrittäjien omien tuotteiden, kuten Koneyrittäjä-lehden ja FinnMETKO-näyttelyiden kehittämistä osaavalla, kokeneella ja asiakaskunnalle tutulla organisaatiollamme. FinnMETKO 2022 -näyttelyn suunnittelu on täydessä vauhdissa ja osastomyynti alkaa toukokuussa”, Hirvikoski toteaa.

2,310tykkääjääTykkää