>

Valtra täyttää 70 vuotta – uusi A-sarja markkinoille

Valtra juhlistaa 70-vuotissyntymäpäiviään, ja tämän kunniaksi markkinoille julkistettiin viidennen sukupolven A-sarja. Lisäksi tarjolla on esimerkiksi T-sarjan juhlaversio.

Tuorein Aakkonen saa asiakkaiden toivomia uusia ominaisuuksia. Mallistoon kuuluu edelleen seitsemän kokoluokkaa, jotka kaikki ovat saatavissa ns. GL-malleina, joissa on helppokäyttöinen mekaaninen voimansiirto. Myydyimmät 105 ja 115 hevosvoiman mallit ovat lisäksi saatavilla neliportaisella pikavaihteella. Näissä HiTech 4 -malleissa voimansiirtoa hallitaan kokonaan sähköisesti. Kaikissa A-sarjan malleissa on aina Valtran tunnettu suunnanvaihdin integroituine pysäköintijarruineen.

”A-sarjan käyttö muuttuu monella tavoin tehokkaammaksi ja mukavammaksi. Pikavaihteita on saatavissa useampiin malleihin, etukuormaimen kyynärnoja on päivitetty myös GL-malleihin, hevosvoimia on nelisylinterissä malleissa viisi aiempaa enemmän ja huoltoväli on kasvanut 600 tuntiin”, kertoo A-sarjasta vastaava markkinoinnin tuotespesialisti Marko Ojalehto.

Useampaan kuin joka toiseen A-sarjan traktoriin asennetaan etukuormain jo tehtaalla. Siksi monet uudistukset tähtäävät etukuormaintyön helpottamiseen, kuten pikavaihteet ja päivitetty HiTech4-malleista tuttu hallintakyynärnoja.

Lisää pikavaihteita ja kehittynyt moottori

Kolmisylinterisiin malleihin A75–A95 tulee nyt tarjolle pikavaihteella varustettu HiTech 2 -vaihteisto, joka tehostaa varsinkin peltotöitä ja mahdollistaa maantieajon alennetuilla moottorin kierroksilla. Vaihteiden määrä HiTech 2 -malleissa on siis 24 eteen ja taakse. Kaikkiin A-sarjan malleihin on lisäksi saatavissa ryömintävaihteisto, joka pudottaa hitaimman nopeuden noin 100 metriin tunnissa.

Nelisylinterisissä malleissa moottorin tehoa on nostettu viidellä hevosvoimalla ja teho vastaa nyt mallimerkintää. Kaikki moottorit täyttävät nyt Stage V -pakokaasumääräykset, jossa on SCR-ruiskutuksen lisäksi nyt myös DPF-partikkelisuodatin, mutta ei pakokaasujen EGR-takaisinkierrätystä. Kierrosten ja tehon annostelu on nyt tarkempaa uuden kaasupolkimen ansiosta. Huoltovälin kasvattaminen 500 tunnista 600 tuntiin säästää kustannuksia ja lisää tehollista työaikaa.

Nykyiset traktorimääräykset edellyttävät traktorilta yhteensopivuutta ns. kaksijohtojärjestelmän mukaisiin perävaunujarruihin. Perävaunun jarrut voivat toimia paineilmalla tai hydrauliikan paineella. A-sarjassa on varauduttu molempiin järjestelmiin ja asiakas voi tilata haluamansa.

Viidennen sukupolven A-sarjan uudistuksia:

  • 5 hevosvoimaa lisää tehoa malleissa A105–A135
  • 2 pikavaihdetta vaihtoehdoksi malleihin A75–A95
  • AutoTraction -vedonvapautus, kytkettävissä päälle ja pois
  • 2-piiriset hydrauliset perävaunujarrut
  • Uusi hallintakyynärnoja GL-malleihin
  • Uudistunut Stage V -päästötason moottori
  • 600 tunnin huoltoväli
  • Uusi konepeitto
  • Uudet vanteet
  • Voimanoton käyttöpainikkeet takalokasuojassa lisävarusteena HiTech 4-malleissa
  • Valtra Connect -etäseuranta lisävarusteena
  • Automaattinen päävirtakytkin virtalukossa 

Juhlavuoden erikoismalli T-sarjaan

Juhlavuoden kunniaksi Valtra valmistaa 70 kappaletta erikoisvarusteltuja Limited Redition -traktoreita. Traktorit ovat T174e–T254 -mallia ja ne ovat saatavilla maailmanlaajuisesti.

Juhlavuoden erikoisvarustelluissa traktoreissa on syvän punainen metalliväri, joka muistuttaa Valtran juurista 70 vuotta sitten. Punainen väri toistuu myös traktorin yksityiskohdissa, olipa sitten kyse nahkaisen sisustuksen ompeleista tai sisävalosta. Juhlavuoden traktorissa on mustat vanteet ja juhlavuoden merkki, joka on valmistettu ruostumattomasta teräksestä.

Simulaattoriuutuus Ponsselta

Ponsse on vastannut koulutuksen kehittämistarpeisiin uudistamalla simulaattorituoteperhettään. Uusi PONSSE Full Simulaattori on kokonaisvaltainen koulutusjärjestelmä, jonka aitoa metsää kuvaava ympäristö ja tarkka grafiikka luovat täydellisen alustan ammattimaiselle koulutukselle. 

Uuden PONSSE Full Simulaattorin lisäksi tuoteperheeseen kuuluu PONSSE Basic ja PONSSE Compact -simulaattorit. Kaikki kolme tarjoavat nykyaikaisen opetusympäristön harvesterin, kuormatraktorin ja PONSSE Opti -tietojärjestelmien koulutukseen. Simulaattori on kustannustehokas ja turvallinen ympäristö uusien kuljettajien, metsäkoneammattilaisten ja huoltoasentajien kouluttamiseen. Se toimii myös erinomaisena välineenä työn kehittämisessä ja tutkimisessa, koska sillä voidaan toistaa sama tilanne uudestaan ja vertailla esimerkiksi erilaisia korjuumenetelmiä. 

”Uusi Full Simulaattori sisältää aivan uudenlaista digiteknologiaa, joka tekee simulaattorioppimisesta sujuvaa ja mielekästä. Tarkka ja todentuntuinen grafiikka saa koulutusympäristön tuntumaan siltä, kuin olisit aidossa metsässä”, kertoo Jussi Jurvanen, Ponsse Oyj:n simulaattoriasiantuntija. ”Simulaattorin koulutuksenhallintajärjestelmä eli Sim Trainer sisältää erilaisia tasoja, joissa voidaan edetä taitojen karttuessa, ja opettaa jo opetuksen alkuvaiheessa turvallisia, tehokkaita ja tuottavia metsäkoneen käyttötapoja”, Jurvanen jatkaa.

Simulaattorin harvesteriosiossa voidaan harjoitella varsinaista hakkuutyötä, suorittaa erilaisia teemaharjoituksia sekä opiskella koneen ohjaus- ja mittausjärjestelmän toimintaa. Kuormatraktoriosiossa pääsee harjoittelemaan todentuntuisesti kuormatraktorilla ajoa, kuormausta ja nosturinhallintaa. PONSSE Full ja PONSSE Compact -simulaattorit soveltuvat myös huoltohenkilöstön kouluttamiseen.

Uutta digitekniikkaa simulaattoriympäristössä
– 3 x 55” pystynäytöt
– Metsäkoneista tuttu PONSSE Opti -tietojärjestelmä
– Ergonomia, joka tekee oppimisesta mielekästä
– Mittalaitteen kosketusnäyttö on samanlainen kuin aidossa metsäkoneessa
– Muutettavissa sopivaksi kaivinkonealustaisen hakkuukoneen koulutukseen vaihtamalla kahvat ja polkimet.

Ponsse Academyn globaali koulutusverkosto kouluttaa vuosittain tuhansia tunteja omaa henkilöstöä, kumppaneita (jälleenmyyjät, oppilaitokset) ja asiakkaita. Jatkuvalla koulutuksella ja koulutuksen kehittämisellä varmistetaan PONSSE-tuotteiden turvallinen ja kustannustehokas käyttö ympäri maailmaa.

Pekka Pöllänen Adolf Lahti Yxpilan toimitusjohtajaksi

Oy Adolf Lahti Yxpila Ab:n nykyinen toimitusjohtaja Joakim Laxåback siirtyy KWH Logistics liiketoimintaryhmän johtajaksi ja Oy Backman-Trummer Ab:n toimitusjohtajaksi 1.3.2021. 

Joakimin menestyksekästä työtä Adolf Lahden toimitusjohtajana, on valittu jatkamaan metsätalousinsinööri (AMK), Pekka Pöllänen.

Pekka Pöllänen on työskennellyt Adolf Lahdella vuodesta 2017. Hän on toiminut sekä myynti- että aluejohtajana vastaten Adolf Lahden myynnistä, markkinoinnista sekä operatiivisen toiminnan johtamisesta Etelä-Suomen alueella. Hänellä on myös laaja ja pitkä työhistoria UPM Kymmene Metsän palveluksessa puunhankinnan logistiikan eri tehtävissä, jossa hän toimi viimeksi resurssipäällikkönä.

Pekka Pöllänen tulee siirtymään toimitusjohtajan tehtävään 1.3.2021. Uuden tehtävän myötä hänestä tulee myös KWH Logistics liiketoimintaryhmän johtoryhmän jäsen.

Rekrytointiprosessi Pekan nykyisten tehtävien seuraajan löytämiseksi tullaan aloittamaan mahdollisimman pian.

Video: Maanrakennus Lämsä Oy:n Cat D8N

Koneurakointi 1/2021 -numeron kansikuvassa esiintyvä puskukone pääsi myös videolle, ja tämä nauhoite on nyt nähtävissä vain yhdellä helpolla ranneliikkeellä, eli tuosta klikkailemaan ja katsomaan mitä se lapputraktori touhuaa.

Kobelco SK350DLC-10 Ab Sparal Oy

Video Suomen ja tiettävästi myös Pohjoismaiden ensimmäisestä Kobelco SK350DLC-10 -purkukoneesta, joka paikallistui ensimmäiseen työkohteeseensa Vaasassa loppusyksystä.

Koneurakointi 1/2021

Vuosi pyörähtää käyntiin osin lumisissa merkeissä, mutta pelkkää vitiä ei pukata vaan levyn eteen saadaan myös maamassojakin, kun peltoa raivataan Maanrakennus Lämsän puskukoneella. Vaasan suunnalla käydään visiitillä Suomen ensimmäisen varsinaisen purku-Kobelcon merkeissä, ja niitä lumitöitä puolestaan tehdään paitsi Mikkelin Huoltotiimin uudella Wille 475:llä, myös väsymättömästi Sodankylässä lunta lykkäävällä Ljungby L13:lla. Lisäksi otetaan katsaus koneellisen lumityön historiaan liki viimeisen sadan vuoden ajalta ja verrataan sitä nykykalustoon.

Lisäksi linjoilla on konepuolen viime aikojen uutuuksia mm. Volvolta ja Doosanilta ja käydään myös jututtamassa Roope Tonteria, joka päätti vaihtaa lumilautailijan uran metsuriurakointiin. Ja on siellä kansien välissä muutakin, eli sieltä rauhassa selailemaan.

KONEET JA URAKAT

6 Irtokasi

Maanrakennus Lämsä Oy on keskittynyt puskukoneurakointiin.

18 Bobcat-kauppa uudistuu

Wihuri Oy Tekninen Kauppa on Bobcatin uusi edustaja.

20 Turkoosi purkaja

Ab Sparal Oy hankki Suomen ensimmäisen Kobelco-purkukoneen.

26 Seitsemän kertaa seitsemän

Doosanin pyöräkuormaajien 7-sarja saapuu Eurooppaan.

30 Maailmanmetsuri

Roope Tonteri vaihtoi kansainvälisen lautailuammatin kotimaan metsätöihin.

36 Tiimin uusin jäsen

Wille 475 saapui Mikkelin Huoltotiimin käyttöön juuri lumikauden kynnyksellä.

42 Katsaus Cat-kattaukseen

Caterpillar esitteli useita kaivinkoneuutuuksia vuonna 2020.

48 Lynkky lykkää lunta

Sodankylässä lumitöitä tehdään koneella, jota ikä ei paina.

52 Telaveljekset

Challenger vai Fendt? Sama asia, mutta väri vaihtelee.

54 Uutta voimaa Vredoon

Uudet V8-Scaniat löysivät tiensä jo lietemultauksen pariinkin.

56 Katutaituri

Volvon EWR130E on pyöräalustainen kaivinkone mielenkiintoisilla eväillä.

60 Suosikkiluokan sisarukset

Hyundai tarjoaa kahta erilaista mallia suosittuun 22 tonnin työpainoon.

62 MaxiFleet hioutuu

Komatsun järjestelmiin lisää karttoja ja etähallittava lämmitysominaisuus.

64 Menneiden talvien lumia

Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Lumi on samanlaista, mutta koneet muuttuvat.

70 Tuoreista raaka-aineista

Koeajossa voimalinjastaan uudistunut Mercedes-Benz Vito 116CDI 4X4 .

76 Tuttua Rautaa – Avaruusmallin alavaunu

Minkälainen on maailman suurin tela-alustainen kulkuneuvo?

VAKIOPALSTAT

12 Uutiskynnys

82 Seuraavassa numerossa

Dipperfox-kantojyrsin ja Fortress-betonileikkurit Marakonille

Marakon tuo Suomen markkinoille kaksi uutta lisälaitesarjaa. Virolainen Dipperfox on kaivukoneeseen liitettävä kantojyrsin. Pystyakselin ympäri pyörivät leikkuuterät tekevät siitä Marakonin mukaan jopa 10 kertaa nopeamman kuin useimmat kilpailijansa.
Jyrsin sopii kaikenlaisiin yli 15 tonnin kaivukoneisiin. Metsätöiden lisäksi sitä voidaan hyödyntää myös urbaaniympäristön haasteissa. Kantojyrsin murskaa minuutin aikana 2–3 kantoa siististi ja tehokkaasti.  

Tuotevalikoimaan lisätään myös Fortress-betonileikkurit, jotka tunnetaan maahantuojan mukaan ennen kaikkea tehostaan ja korkeasta laadustaan. Tuotteet ovat rakenteeltaan vahvoja ja ne on suunniteltu massiivisiin purkutöihin, joissa tarvitaan maksimaalista tehoa ja luotettavuutta. Laitteiden suunnittelusta ja valmistuksesta vastaa yhdysvaltalainen ShearCore, joka on siirtänyt monivuotisen kokemuksensa teräsleikkureiden valmistuksesta myös purkutyölaitteisiin.  

Marakonin toimitusjohtaja Kaj Koskela kommentoi uudistunutta tuotevalikoimaa näin:  ”Työkoneiden käyttö monipuolistuu jatkuvasti. Siinä missä ennen tehtiin töitä pelkän kauhan avulla, on lisälaitteiden tarve tänä päivänä huomattavasti suurempi, kun eri työvaiheisiin on kehitetty omat työlaitteensa. Me haluamme tarjota asiakkaillemme mahdollisimman monipuolisen lisälaitevalikoiman, jonka avulla he voivat kasvattaa oman työnsä tuottavuutta ja turvallisuutta.”  

Uudistuksia John Deere -ajokoneiden kuormaimiin

John Deere tuo markkinoille uudistetut piiloletkujatkeella varustetut taittopuomioptiot kuormakoneiden CF5-, CF7- ja CF7S-kuormaimiin. Uusien taittopuomien suunnittelun lähtökohtana on ollut käytettävyyden, kestävyyden sekä huollettavuuden selkeä parantaminen. Uudet XI-nimetyt piiloletkujatkeet ovat saatavilla optiona 910G, 1010G, 1110G, 1210G ja 1510G-mallien kuormatraktoreihin kevään 2021 aikana.

Uusi taittopuomi on John Deeren mukaan rakenteeltaan vahvempi, jatke on voimakkaampi, ja letkujen reititys on suunniteltu uudelleen, ottaen paremmin huomioon sekä letkujen kestävyyden ja vaihdettavuuden sekä myös puomin käytettävyyden. Uudistettu letkujen reititys nosto- ja taittopuomin välillä ja jatkepaketin sisällä suojaavat letkuja vaurioilta. Parannettu geometria, aiempaa tasapainoisempi puomin noston ja taiton suhde tekee puomin liikeradoista entistä sulavampia ja käytöstä miellyttävää minkä ansiosta myös tuottavuus paranee. Uusien XI-piiloletkujatkeiden myötä kuormaimen ulottumaksi tulee 9,8 m.

90 % kuormakoneista toimitetaan IBC:llä varustettuna. IBC:llä varustettuihin koneisiin on saatavana taittopuomin alle sijoitettu työvalo parantamaan näkyvyyttä kuormaimen kärkeen pimeällä.

Parempi letkujen reititys puomin sisällä lisää letkujen kestävyyttä ja tekee letkujen vaihdosta helpompaa. Jatkeen takaosan liukulaakerin voitelu onnistuu nyt suojia irrottamatta. Myös jatkeen ketjun säätö onnistuu osia purkamatta ja suojia irrottamatta. Uutta on myös säädettävä kuormaintuki, joka helpottaa kuormaimen kuljetusasentoon tuomista.

Piiloletkujatkeiden lisäksi saatavana on vahvempi Indexator GV12-2S-riipuke. Vahvemman riipukkeen pohjalevy on teräksinen aikaisemman valurautaisen sijaan.

Uutta palontorjuntaa Ansul LVS -nesteellä

Johnson Controls on esitellyt uuden ajoneuvoille ja liikkuville työkoneille suunnitellun fluoraamattoman ANSUL LVS – palonsammutusnesteensä. Uusi patentoitu palontorjunta-aine on valmistettu ilman perfluorattuja kemikaaleja ja sen teho on todettu valmistajansa mukaan erinomaiseksi suorituskykytesteissä.

Fluoraamaton LVS-palontorjunta-aine tukahduttaa liekit nopeasti, peittää palokohteen ja estää hapen pääsyn auttaen näin estämään liekkien leimahtamisen uudelleen. Se toimii luokan A ja B paloissa kaivosalan, metsäteollisuuden sekä jätehuolto- ja kuljetusteollisuuden liikkuvissa työkoneissa.

Johnson Controlsilta kerrotaan, että sen kehittämä uusi fluoraamaton LVS-palonsammutusneste perustuu ainutlaatuiseen orgaanisten suolojen ja pinta-aktiivisten aineiden seokseen. Innovatiivinen koostumus tukahduttaa palon, jäähdyttää erinomaisesti ja suojaa ajoneuvon palosuojauksessa tarvittavia ominaisuuksia ilman fluorattuja pinta-aktiivisia aineita, joita muut yleiset palontorjunta-aineet sisältävät. Aineella on Factory Mutual (FM) -hyväksyntä ja CE-merkintä, se vastaa australialaista standardia (AS) 5062-2016 ja sillä on ActivFire-sertifiointi.

“Kaivosajoneuvojen ja muiden maastossa käytettävien liikkuvien työkoneiden on pystyttävä toimimaan kellon ympäri ankarissa olosuhteissa, jolloin ne tarvitsevat luotettavaa palosuojausta ympäri vuorokauden”, toteaa Johnson Controlsin Pre-Engineered Systems -yksikön johtaja Mark Neumann“Johnson Controlsin vaativat suorituskykytestit varmistavat, että aine ylittää kaikki teollisuuden vaatimukset tarjoten loppukäyttäjille yhteensopivan, luotettavan ja tehokkaan palonsammutusnesteen, joka ei sisällä perfluorattuja kemikaaleja.”

Fluoraamaton ANSUL LVS -palonsammutusneste on suunniteltu korvaamaan helpolla tavalla olemassa olevissa ANSUL LVS -palontorjuntajärjestelmissä käytettävä aine. Mitään laitteistomuutoksia tai vuosittaista aineen vaihtamista ei tarvita. Vaihto on tarpeen vain säiliön painetestauksen yhteydessä. Tämä alentaa palosuojausjärjestelmän kunnossapitokustannuksia ja vähentää laitteiston seisonta-aikaa. Aineen vaihto ilmaistaan säiliöön kiinnitettävällä tarralla, ja näppärä täyttöjärjestelmä huolehtii tiivistenesteen ja veden oikeasta seossuhteesta poistaen manuaalisen mittauksen tarpeen.

Yhdessä CHECKFIRE-ilmaisu- ja kytkentäjärjestelmien kanssa fluoraamaton ANSUL LVS huolehtii automaattisesta paloilmaisusta, hälytyksestä ja palontorjuntajärjestelmän kytkennästä varmistaen laitteiston suojauksen vuorokauden ympäri.

Matekolle uutta myyntivoimaa

JCB:n pitkäaikainen maahantuoja Mateko Oy vahvistaa alueellista myyntiorganisaatiotaan kahdella kokeneella konemyyjällä. ”Halusimme lisää myyntivoimaa vahvoille kasvualueille, maamme länsirannikolle sekä Pohjanmaalle”, yrityksen varatoimitusjohtaja Kimmo Saartoala kertoo.

”Myyntivolyymin kasvussa on tärkeää, että myyntiorganisaatiomme on halukas ja kykenevä uudistumaan päämiehemme alati kehittyvän malliston mukana, sekä vastaamaan asiakaskunnan opastamisesta järkeviin investointeihin”, hän jatkaa. 

”Pauli Seppälä ja Marko Ristiluoma omaavat pitkän historian konealalla, etenkin kaivukoneiden segmentillä, ja ovat erittäin motivoituneita uuteen haasteeseensa”, Saartoala vakuuttaa.

Marko Ristiluoma – aluemyyntipäällikkö Pohjanmaa ja Etelä-Pohjanmaa

Viisikymppinen Ristiluoma omaa pitkän historian koneiden parissa. Turvetuotantoyrittäjäperheen poika on ajanut koneita jo 13-vuotiaasta saakka, sekä seurannut isänsä vuonna 1972 aloittamaa konekauppaa. Kauhajoelta kotoisin oleva mies urakoi armeijan suoritettuaan sekä perheyrityksessä, että omaan laskuun. 

1994 Marko siirtyi myyntitehtäviin varaosakaupan puolelle. Yritteliäs mies suoritti päivätyönsä ohessa polttoainekäyttöisten lisälämmittimien myyntiä ja asennuksia työkoneisiin, joiden ansiosta eri konemerkit tulivat teknisesti tutuiksi.

2005 Ristiluoma vaihtoi alaa, ryhtyen moottoripyörien, kelkkojen  yms. vapaa-ajan koneiden myyntityöhön Seinäjoelle.

2017 Marko palasi ”juurilleen” työkoneiden maailmaan, konemyyjäksi Seinäjoella toimivaan yritykseen.

”Olen opiskellut innokkaasti JCB:n mallistoa ja tutustunut Matekon toimintatapoihin”, Ristiluoma hymyilee. ”On hienoa lähteä kehittämään JCB:n myyntiä omalla, erittäin kasvavalla talousalueellani, hyvän ja vakavaraisen organisaation osana.”

Pauli Seppälä – aluemyyntipäällikkö Satakunta ja Varsinais-Suomi

Agrologin tutkinnon omaava 53-vuotias Seppälä toimi päätoimisena maanviljelijänä ja yrittäjänä vuodesta 1992 vuoteen 2003, jolloin mies aloitti traktorimyynnin parissa. Seppälä on aina ollut innokas oppimaan uutta, ja myyntityö sopi miehen avoimelle luonteelle hyvin. Tulosta alkoi syntymään ja vuonna 2007 Seppälä siirtyi maatalouskoneiden myynnistä maanrakennuskoneiden pariin, suuren valtakunnallisen maahantuontiorganisaation palvelukseen.

2011 hän teki irtioton ja palasi agrologin koulutusta vastaaviin tehtäviin, maataloustyönjohtajan vakanssiin. Pari vuotta myöhemmin, 2013, Paulin veri veti takaisin myyntitehtäviin. Tunnettu, vakavarainen maahantuoja ja erittäin uskottava korealainen konevalmistaja vakuuttivat hänet tuolloin, Matekolta kerrotaan.

”Elämässä tapahtuu kuitenkin muutoksia”, Seppälä sanoo. ”Kuullessani Matekon etsivän pätevää konemyyjää, halusin ehdottomasti astua remmiin. Olin kuullut asiakkailtani pelkkiä kehuja sekä JCB:n osalta, että Matekon toimintatavoista, joten siltä pohjalta halusin taloon näyttämään kynteni ja etsimään uusia haasteita”, Pauli kertoo. ”Lähestyn kiivaasti konemyyjän parasta ikää ja haluan antaa täyden panokseni Matekolle, sekä edustaa suuresti arvostamaani konemerkkiä.”

2,310tykkääjääTykkää