>

Isuzu D-Max uudistui

Isuzu D-Max siirtyy jo kymmenenteen sukupolveen, ja uuteen malliin on valmistajan mukaan ladattu yli puolen vuosisadan kokemus avolavojen valmistuksesta.

Isuzu kertoo olevansa ainoa pick-upien valmistaja, joka on keskittynyt pelkästään raskaaseen kalustoon. Yhtiön filosofian ja historina moottorien ja kuorma-autojen valmistuksessa luvataankin näkyvän uuden D-Maxin rakenteissa. Isuzut suunnitellaan valmistajansa mukaan varman päälle niin, että suuret rakenteet kestävät paljon suurempia kuin sallittuja kantavuuksia. 
Uusin D-Maxin jatkaa vuonna 1963 ensi kerran esitellyn automallin kehityskaarta. Isuzu kiteyttääkin asian niin, että uudella D-Maxilla on kuorma-auton DNA, ja niin auton rakenteet kuin moottori on kehitetty vaativaan käyttöön. 

Runkoa myöten uusi 

Isuzulta kerrotaan, että D-Max on suunniteltu markkinoille, missä autolta vaaditaan vielä enemmän kuin Suomessa. Käyttäjät eivät välttämättä noudata autolle sallittuja kantavuuksia, mutta sen on silti kestettävä pitkään. Ylittääkseen asiakkaiden odotukset Isuzu päätti tehdä uuden D-Maxin rungosta vielä aiempaa vahvemman.  

Rungon pitkittäispalkit ovat nyt leveämpiä ja niitä on vahvistettu sisäpuolelta. Lisäksi auton erillisrunkoon on lisätty yksi poikittaispalkki. Parannusten tuloksena on viidenneksellä parantunut rungon vääntöjäykkyys ja pitkittäisjäykkyys on kasvanut 26 prosentilla. Uutta Isuzu D-Maxia ja sen rakenteita on testattu äärimmäisissä olosuhteissa. Yhteensä kokeet vastaavat neljän miljoonan kilometrin ajoa.

Myös kori on aiempaa vahvempi, sillä siinä käytetään nyt enemmän suurlujuusterästä. Sitä löytyy A- ja B-pilareista, katosta ja helmoista. Parannuksiin kuuluvat korin uudelleen suunnitellut kiinnityspisteet, joilla on vähennetty melua ja värinöitä. Myös ruostesuojausta on parannettu. 

Ulkonäkö viestittää ominaisuuksista

Kokonaan uusi muotoilu tekee Isuzu D-Maxista aiempaa vahvemman näköisen. Linjoja ei ole suunniteltu vain ulkonäön ehdoilla, vaan ilmanvastus on aiempaa alhaisempi, millä pienennetään kulutusta, Isuzulta kerrotaan. Näiden lisäksi keulassa otetaan huomioon kevyen liikenteen turvallisuus Euro NCAP:n turvallisuustestin hyväksymänä. 

Koriin on tehty käyttöä helpottavia muutoksia, kuten suuremmat ovet. Miehistöohjaamoisessa takaovet ovat kaksi ja puoli senttiä pidemmät, minkä ansiosta autoon voi nousta ja sieltä poistua entistä näppärämmin. Akselivälin kasvattaminen kolmella sentillä on tuonut lisää tilaa ohjaamoihin, mikä lisää osaltaan mukavuutta. 

Kuljettajan tilat ovat muuttuneet paljon henkilöautomaisemmiksi, mikä tuntuu monin tavoin mukavuutena ja korkeampana laatuna. Ajoasennon saa entistä helpommin juuri sopivaksi, sillä istuimessa on enemmän säätövaraa ja ohjauspyörässä on sekä korkeus- että etäisyyssäätö. Etuistuimissa on uusi muotoilu, minkä ansiosta ne ovat mukavammat ja pehmeämmät kuin ennen. 

Sisustuksen materiaalivalinnat on nostettu valmistajan mukaan aivan uudelle tasolle. Kaikkialla on paljon pehmeäpintaisia materiaaleja, kosketettavilla alueilla käytetään satiinikromia ja kauniit tikkaukset kruunaavat kokonaisuuden istuimissa, kojelaudassa sekä ovipaneeleissa. Keskikonsoli on leveämpi kuin ennen ja vaihteenvalitsin on nostettu lähemmäksi ajajaa. 

Ergonomiaa on parannettu myös sijoittamalla katkaisimia entistä loogisempiin paikkoihin. Ulkopeilien sähkösäätö on nyt kuljettajan ovessa sähkökäyttöisten ikkunoiden katkaisimien yläpuolella. Nelivetovalitsin on siirretty kojelaudasta keskikonsoliin, missä on myös takatasauspyörästön lukon ja alamäkihidastimen katkaisimet. 

Perusmallissakin hyvät varusteet

Pick-upeissa on totuttu siihen, että halvimmassa versiossa on vain vähän varusteita ja vasta maksamalla enemmän pääsee kohtuulliselle tasolle. Isuzu rikkoo näitä ”sääntöjä” asentamalla jo halvimpaan L-varustetasoon paljon tavaraa. Kaikissa D‑Maxeissa kerrotaan olevan myös aina kattava turvavarustelu. 

Mukavuutta lisääviä varusteita ovat aina ilmastointilaite, sähkösäätöiset, lämmitettävät ulkopeilit, sähkötoimiset ikkunannostimet (Double Cabissa myös takaikkunoissa), vakionopeudensäädin ja älykäs nopeudenrajoitin, monipuolinen ajotietokone ja sade- sekä hämärätunnistimet. Maininnan arvoinen on myös suuri pyöräkoko, sillä kaikissa varustetasoissa on 265/60 R 18 -kokoiset renkaat. 

Turvallisuudessa D-Max on saanut Double Cabilla Euro NCAP:n turvallisuustestissä parhaan mahdollisen viiden tähden tuloksen. Etu- ja sivuturvatyynyjen lisäksi vakiovarusteisiin kuuluvat sivuturvaverhot ja kuljettajan polviturvatyyny sekä e-call‑järjestelmä. Double Cabissa on vielä keskiturvatyyny, joka on ennennäkemätön varuste avolavapakettiautoissa ja harvinainen henkilöautoissakin. 

Kaikkein tärkeintä on kuitenkin välttää törmäykseen joutuminen. Sen takia Isuzu on asentanut kaikkiin D-Maxeihin monipuolisen kuljettajaa avustavan varustepaketin. Siihen kuuluvat törmäyksenestoavustin jalankulkija- ja pyöräilijätunnistuksella, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä, kaukovaloavustin, kaistavaroitin ja aktiivinen kaistavahti. Double Cabeissa on vielä kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä sekä törmäyksenestojärjestelmä. Vedettäessä turvallisuutta lisää ajonvakautukseen kuuluva perävaunun vakautusjärjestelmä.  

Kehitettyä tehoa

Isuzu D-Maxissa on iskutilavuudeltaan 1,9-litrainen turbodiesel, jota on kehitetty edelleen. Moottorin suurin teho on 120 kW (163 hv) ja 360 Nm:n vääntömomentti on käytettävissä laajalla käyntinopeusalueella. Entistä vähäpäästöisemmässä moottorissa on paljon parannuksia, kuten vesijäähdytetty välijäähdytin, elektronisesti ohjattu ahdin ja kasvanut ruiskutuspaine. Isuzun kulutus on käytännössä hyvin pieni, ja uudistusten myötä moottori on aiempaa hiljaisempi ja värinättömämpi. 

Polttoaineenkulutusta on vähennetty monin tavoin kuten uusilla alhaisen vierintävastuksen ensiasennusrenkailla. Ohjaustehostin on nyt sähköinen ja nopeuden mukaan säätyvä, mikä sekin pudottaa kulutusta noin kahdella prosentilla. Lisäksi sähköinen tehostin ei tarvitse huoltoa, öljyä tai letkuja.  

Pakokaasuja puhdistetaan entistä tehokkaammin ja AdBlue-säiliö on 14 litran vetoinen. Säiliö täytetään kätevästi saman luukun alta kuin dieseltankki. 

Valittavana ovat kuusivaihteinen käsivalintainen tai kuusivaihteinen automaattivaihteisto. Käsivalintaisessa on suora yhteys valitsimesta vaihteistoon, mikä tekee vaihdoista erittäin täsmällisiä. Lisäksi vaihdekepin liikkeet ovat lyhyempiä kuin ennen. Automaattivaihteiston vaihdot tapahtuvat aiempaa nopeammin, mikä parantaa mukavuutta ja suorituskykyä sekä alentaa kulutusta. Uusi öljynjäähdytin puolestaan tarkoittaa parempaa kestävyyttä. 

Kokonaistaloudellisuuteen kuuluu olennaisella tavalla kuljetuskapasiteetti. D-Maxin lava on aiempaa pidempi ja sen laidat korkeammat, minkä ansiosta mukaan voi lastata enemmän tavaraa. Kaikkien versioiden yli tuhannen kilon kantavuus sallii raskaankin kuorman. Lastaus onnistuu helposti, sillä takaluukku on täsmälleen yhtä leveä kuin lava. Lisäksi auton käyttöä helpottaa takapuskuriin integroitu kaksoisaskelma. Mikäli kaikki ei mahdu lavalle, D-Maxiin voi kytkeä jopa 3 500 kilon painoisen perävaunun. 

Ajettavuuteen panostettu tiellä ja maastossa

D-Maxissa on ajo-ominaisuuksien perustana aiempaa jäykempi runko, minkä lisäksi alustan osalta kaikki on suunniteltu valmistajan mukaan entistä paremmaksi. Etujousituksessa on uusi geometria, millä auton käytös ja ohjaus on saatu tarkemmaksi. Muutoksilla pyörien sivuttaiskallistelu on vähäisempää, mikä parantaa kaarreajo-ominaisuuksia ja renkaiden pitoa. Takana on uudet lehtijouset, jotka lisäävät mukavuutta ilman kuormaa ajettaessa. 

Etenemiskykyä maastossa on parannettu monella tavalla. Ensinnäkin maavara on vähän kasvanut samoin kuin tulo- ja jättökulmat. Uudella D-Maxilla voi kahlata jopa 80 sentin syvyisessä vedessä ja vaikeissa paikoissa on iloa pohjan hyvästä suojauksesta, joka kattaa myös jäähdyttimen ja välijäähdyttimen.   

Vaihto kaksivedolta nelivedolle ja nopealta nelivedolta hitaalle sujuu nyt yli puolta nopeammin kuin ennen. Olosuhteiden muuttuessa todella haastaviksi apuna on vakiovarusteisiin kuuluva takatasauspyörästön lukko, paitsi L-varustetasolla.

Hinnoittelulla kiinni kilpailuun

Uuden D-Maxin hinnat alkavat Space Cab L:n 34 390 eurosta ja Double Cab L:n 39 390 eurosta, joiden runsas vakiovarustelu jo pääpiirteissään esiteltiin aiempana. 

Seuraavana tasona on LX (37 390 ja 42 490 euroa), jonka kanssa saa automaattivaihteiston (3 000/3 500 euroa). Parempaan tasoon kuuluvat muun muassa 18-tuumaiset kevytmetallivanteet, takatasauspyörästön lukko, peruutustutka ja automaattivaihteisissa vielä mukautuva vakionopeudensäädin. 

Ylellisin D-Max Space Cab on 40 490 euroa maksava LS-varustetaso (automaatti + 3 000 euroa), jossa on kaksialueinen automaatti-ilmastointi, nahkaverhoilu, kuljettajan istuimen sähkösäädöt, 7-tuumainen kosketusnäyttö, peruutuskamera, astinlaudat, LED-valot edessä ja takana, älyavain ja paljon muuta. 

Isuzu D-Max Double Cabin paras varustetaso on LSE (46 590/50 090 euroa), jossa on edellisten lisäksi vielä 9-tuumainen kosketusnäyttö ja CD/DVD-soitin. 

Kaikkien Isuzujen vakiovarusteisiin kuuluu myös viiden vuoden tai 100 000 kilometrin takuu.

Nimitys LMCE Groupissa

DI Juhani Kaitila on nimitetty Lännen – ja Lundberg -tuoteryhmien Vientijohtajaksi 1.1.2021 alkaen. Juhani on ollut Lännen Tractors Oy:n palveluksessa vuodesta 2016 alkaen toimien aikaisemmin Lännen Suomen Maajohtajana. 

Juhani vastaa Lännen- ja Lundberg -tuoteryhmien vientimyynnin tavoitteiden mukaisesta kehittämisestä Max Kvickströmin jäätyä eläkkeelle. Uudessa tehtävässään hän raportoi Lännen- ja Lundberg -liiketoimintajohtaja Jari Nevalaiselle

Epec laajentaa ja rekrytoi

Ponsse-konserniin kuuluva seinäjokelainen teknologiayhtiö Epec laajentaa toimintaansa. Yhtiö julkaisi tänään kasvutavoitteensa, jonka mukaisesti yhtiö kasvattaa myös henkilöstömääräänsä. Epec Oy hakee yhteensä 19 ohjelmisto- ja elektroniikka-alan asiantuntijaa.

”Tavoitteenamme on saavuttaa merkittävä markkinaosuus nopeasti kasvavilla työkoneiden ja hyötyajoneuvojen uusien teknologioiden markkinoilla. Meille on tärkeää investoida ja kehittää teknologista osaamistamme juuri Suomessa. Samalla hyödynnämme laajaa kokemustamme kansainvälisessä asiakas- ja sidosryhmäkentässä toimimisesta”, Epec Oy:n toimitusjohtaja Jyri Kylä-Kaila kertoo. 19 uutta työpaikkaa sijoittuu Seinäjoella sijaitsevan päätoimipisteen lisäksi Tampereelle ja Turkuun.

Elektroniikka ja ohjelmistot ovat työkone- ja hyötyajoneuvovalmistajille strategisesti tärkeimpiä investointikohteita ja keskeisiä kilpailukykytekijöitä. Viime vuosina Epec on keskittynyt tulevaisuuden teknologioihin, kuten ohjausjärjestelmiin ja autonomisiin ja avustaviin järjestelmiin sekä työkoneiden sähkö- ja hybriditeknologiaan. Uusien teknologioiden avulla Epecin asiakkaat voivat saavuttaa merkittäviä etuja esimerkiksi työkoneiden parantuneena tuottavuutena ja CO2-päästöjen pienenemisenä. Teknologiat ovat luoneet myös uusia digitaalisia liiketoimintamalleja.

”Teknologian nopeassa muutoksessa myös Epec on ollut voimakkaan kehityksen tiellä. Tuote- ja palveluvalikoimamme strateginen uudistaminen ja laaja investointiohjelma ovat vieneet yhtiötä merkittävästi eteenpäin. Asiakkaamme ovat kansainvälisiä työkoneiden ja hyötyajoneuvojen valmistajia ja näiden Tier1-toimittajia, joiden korkea vaatimustaso on elintärkeää toimintamme jatkuvalle kehitykselle”, Jyri Kylä-Kaila toteaa.

Bobcat-kauppa Wihuri Oy:lle

Wihuri Oy Tekninen Kauppa on aloittanut kumppanuuden Doosan Bobcat EMEA:n kanssa yksinoikeudella Bobcat-tuotteiden Suomen tuontia, myyntiä ja huoltoa varten. Uusi sopimus astuu voimaan 5.1.2021.

Bobcat-yhtiöllä on pitkä historia ja se on ollut rakennus- ja maatalouskoneiden uranuurtaja yli 60 vuotta. Yhtiö on maailmanlaajuisesti johtava pienkoneiden valmistaja, jolla on suuri valikoima tuotteita mukaan lukien pienkuormaajat, minikaivurit, kurottajat sekä näiden työlaitteet ja varusteet. Bobcat-brändin markkinat ovat maailmanlaajuiset – Euroopan pääkonttori on Dobříšissa Tsekin tasavallassa.

Johan Bursell, Bobcatin alueellinen myyntijohtaja, kertoo:
”Kumppanuus Wihurin kanssa tarjoaa Bobcatille tilaisuuden kumppaniin, jolla on vahvat kasvutavoitteet ja vankka perusta huippuluokan asiakaspalvelun tarjoamiseen Suomen rakennusalalla ja maataloudessa. Next is Now -filosofiamme innoittamina teemme parhaillaan suurinta uusien tuotteiden ja mallien julkistamista Bobcatin lähimenneisyydessä. Luotamme vahvasti siihen, että Wihuri täyttää kumppanina asiakkaamme suuret odotukset tuotteiden ja palvelun osalta.”

”Lisäksi Wihuri tarjoaa laajan markkinaosaamisen tämän tueksi ja liiketoiminnan laajentamiseen uudelle tasolle. Näemme tulevan kehityksen suotuisana ja meitä innostaa nähdä, mitä uusia innovaatioita Bobcat ja Wihuri tuovat Suomen markkinoille tulevina kuukausina.”  

Bobcatin Next is Now -filosofia innovoi uudelleen pienkonealan

Yhtiön ensimmäisten 60 vuoden aikana Bobcat loi globaalin pienkoneiden alan ja muutti toimintatapoja. Next is Now -periaatteen mukaisesti Bobcat on julkistanut suuren määrän uusia tuotteita ja tuotekategorioita, joihin Suomen markkinoilla koetaan olevan paljon kiinnostusta. Ensi vaiheissa Bobcat lanseerasi uusia tuotteita 13 eri kategoriassa, yhteensä yli 60 tuotetta. Tässä muutamia:

  • Uusi kompaktien pyöräkuormaajien ja pienten runko-ohjattavien kuormaajien valikoima
  • Uusi kevyiden tiivistyskoneiden valikoima
  • Uusi pyörivien kurottajien valikoima
  • R-sarjan liukuohjattavat ja kompaktit telakuormaajat
  • R2-sarjan 5 – 6 tonnin minikaivurit

Jonne Honkanen, Vice President & General Manager, Wihuri Oy Tekninen Kauppa:
”Wihuri Teknisellä Kaupalla on pitkät perinteet rakennuskoneiden alalla. Rakennamme Bobcatille oman myyntiorganisaation, jotta voimme varmistaa asiakkaillemme ensiluokkaisen palvelun. Huollon puolella tarjoamme vertaansa vailla olevan, koko maan kattavan jälkimarkkinaverkoston. Rakennamme kattavan valikoiman Bobcat varaosille Vantaan keskusvarastoomme, millä varmistamme varaosien erinomaisen saatavuuden ja nopeat toimitukset asiakkaille kaikkialla Suomessa.”

”Bobcatin laadun ja suorituskyvyn maineen johdosta meillä on selkeä kasvun mahdollisuus sen ”One Tough Animal”-brändille Suomen markkinoilla. Bobcatin Next is Now -periaatteen mukaisesti se julkistaa jatkossakin uusia tuotteita ja tulee uusille markkinasegmenteille, minkä ansiosta Wihuri voi merkittävästi kasvattaa markkinaosuutta lähitulevaisuudessa.”

Wihuri Oy Tekninen Kauppa tiedottaa olevansa Suomessa markkinajohtaja ympäristönhoitokoneissa sekä työkaluissa niiden kunnossapitoon ja huoltamiseen. Tekninen kauppa -toimialan edustuksessa koko Suomessa ovat muun muassa brändit Wille, John Deere, Bobcat, Linde, Mazak, Eberspächer ja Metabo. Tekninen kauppa -toimialalla on oma maanlaajuinen huoltoverkosto tuotteiden tukena.

Tekninen Kauppa on osa kansainvälistä monialakonsernia Wihuria, jolla on vahvat suomalaisjuuret. Wihuri toimii neljällä toimialalla, joita ovat pakkausteollisuus, päivittäistavaroiden tukkumyynti, tekninen tukkumyynti sekä lentotoiminta. Wihuri-konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli noin 2 miljardia euroa, ja se työllistää noin 5400 oman alansa ammattilaista 30 maassa.

Valtra G vuoden 2021 paras erikoistraktori

Uusi Valtra G135 Versu on valittu vuoden traktoriksi 2021 virtuaalisessa Tractor of the year eli TOTY-palkintojenjakotilaisuudessa 18. joulukuuta 2020. Valtra G135 Versu voitti yli 70 hv:n erikoistraktoreiden sarjan ”The best utility”, jossa painotettiin monikäyttöisyyttä ja markkinoiden parhaita ratkaisuja.

Valtra G -sarja on ensimmäinen Valtran 5. sukupolven traktori ja samalla se on täysin uusi mallisarja, joka sopii suosittujen Valtra A- ja N-sarjojen väliin. Se on valmistajansa mukaan kompakti, mutta tehokas (105-135 hv) monikäyttöinen traktori maatilan jokapäiväisiin töihin. Valtra G-sarjan traktorin ominaisuuksiksi luonnehditaan mm. hyvä liikkuvuus ja käytettävyys ahtaissakin tiloissa, kuten navetassa tai piha-alueilla, kiitos lyhyen akselivälin ja etupään rakenteen, joka on optimoitu minimoimaan traktorin kääntösäde. 

Valtralta myös muistutetaan, että G-sarjan traktorissa on edistyksellinen nostolaite ja tehokas työhydrauliikka. Integroitu etukuormaajan apurunko, elektroniset hallintalaitteet ja 5,7 neliömetrin lasipinta-ala ohjaamossa tarjoavat erinomaisen näkyvyyden etukuormaajatyöhön, Suolahdelta kerrotaan. Voittajaksi valitussa G135 Versu -mallissa on monipalkittu SmartTouch-terminaali ensimmäisenä traktorina 100–145 hv: n alueella.

”Lanseerasimme G-sarjan tänä syksynä, ja voimme jo nähdä, että ihmiset ovat odottaneet tällaista pienemmän hevosvoimaluokan traktoria, jolla on suuren traktorin ominaisuudet. Olemme saaneet paljon hyvää palautetta kaikkialla Euroopassa”, sanoo myynti- ja markkinointijohtaja Mikko Lehikoinen.

Vuoden traktori, Tractor of the Year, on kansainvälinen palkinto, jonka vuosittain ryhmä maatalouden koneisiin erikoistuneita riippumattomia toimittajia jakaa Euroopan markkinoiden parhaalle traktorille. Vuoden traktori -palkinto syntyi vuonna 1998 italialaisen Trattori-lehden ideasta.

Engconilta uusi EC-Oil-työlaitekiinnikemalli

Engcon ilmoittaa, että irrotettavalle tartuntakourakasetille ja harjalaitteelle sovitettu rototilttien työlaitekiinnike saa nyt uusia älykkäitä toimintoja. Engcon on poistanut lähes kaikki letkut rototiltin alapuolella olevasta kiinnikkeestä ja ottaa käyttöön yksinkertaisen moduulijärjestelmän. Letkuton rakenne vähentää valmistajan mukaan kulumista ja huoltotarvetta sekä pidentää käyttöikää ja parantaa muunneltavuutta, mikä helpottaa työskentelyä niin asiakkaan, jälleenmyyjän kuin huoltokumppanin kannalta.

Uusi työlaitekiinnike on moduulirakenteinen, ja sen lukkosylinterissä on vain kaksi letkua. Engconin automaattinen EC-Oil-pikakiinnikejärjestelmä on nyt helpompi asentaa alempaan kiinnikkeeseen, sillä hydraulilohkot kiinnitetään pulteilla suoraan jakolohkoon ilman letkujen vetoa. 

Uusi rakenne helpottaa myös hydrauliikan lisäliitännän asennusta ja jälkiasennusta Engconin irrotettaviin työlaitteisiin, kuten tartuntakourakasettiin (GRD), harjalaitteeseen (SWD) tai Engconin muihin tuleviin työlaitteisiin.

”Uuden moduulijärjestelmän ansiosta kiinnikkeen komponentit on helpompi kunnossapitää itse ja niitä on myös helpompi täydentää ja vaihtaa. Pääsemme eroon lähes kaikista letkuista, joiden vaihtaminen olisi muutoin melko vaativa toimenpide ahtaassa työlaitekiinnikkeessä”, Engconin kehityspäällikkö Fredrik Jonsson sanoo. 

Uuden moduulirakenteisen ja letkuttoman rakenteen johdosta päivityksen on saanut myös pyörivä läpivienti, jossa on nyt entistä suuremmat kanavat hydraulivirtauksen kasvattamiseksi. Hyödyllinen toiminto niille, jotka tarvitsevat öljykapasiteettia esimerkiksi piennarleikkurin tai vastaavien työlaitteiden käyttämiseksi, on ”suorasyöttö” yhden lisäliitännän kautta ilman, että virtaus kulkee venttiilien kautta niin kuin aiemmin.

”Samaan kiinnikkeeseen on mahdollista saada sekä automaattinen pikakiinnikejärjestelmä että manuaaliset lisäliitännät. Sen ansiosta asiakkaamme voivat nyt käyttää hydraulisia työlaitteitaan EC-Oilin tai manuaalisten liittimien kautta”, Fredrik Jonsson sanoo ja jatkaa: ”Ainutlaatuista järjestelmässämme on se, että asiakas voi aloittaa ’yksinkertaisella’ ratkaisulla ja laajentaa sitä sitten itse sitä mukaa kun uusien toimeksiantojen yhteydessä tarvitaan uusia työlaitteita. Myös jälleenmyyjille on erittäin mutkatonta pitää varastossa ’perustuotetta’, joka sitten mukautetaan helposti asiakkaiden toiveita vastaavaksi”, Fredrik Jonsson toteaa lopuksi.

Engconin letkuton työlaitekiinnike on saatavilla kaikilla markkina-alueilla, ja se on kehitetty rototilttimalleille EC209, EC214, EC219, EC226 ja EC233. Pian se on saatavilla myös kokoihin EC206 ja EC204.

Metsä Fibren Kemin biotuotetehtaalle myönnettiin ympäristölupa

Pohjois-Suomen aluehallintovirasto (AVI) on tänään 18.12.2020 myöntänyt ympäristö- ja vesitalousluvat Metsä Groupiin kuuluvan Metsä Fibren Kemin biotuotetehtaalle. Ympäristöluvassa on määritelty uuden tehtaan ympäristöpäästöjen raja-arvot. AVI:n tiedote on nähtävillä osoitteesta www.avi.fi/tiedotteet ja lupapäätökset ovat nähtävillä aluehallintovirastojen lupatietopalvelussa osoitteessa http://ylupa.avi.fi.

Seuraavaksi saatua ympäristölupaa analysoidaan tarkemmin. Päätösvalmius Kemin biotuotetehtaan investoinnista on tämän hetken käsityksen mukaan mahdollista saavuttaa alkuvuonna 2021.

Biotuotetehtaan suunnittelun lähtökohtana on korkea ympäristö-, materiaali- ja energiatehokkuus. Selvästi kasvavasta tuotannosta huolimatta uusi biotuotetehdas alittaisi Kemin nykyisen sellutehtaan voimassa olevan ympäristöluvan päästörajat. Biotuotetehdas rakennetaan parhaan käyttökelpoisen BAT-tekniikan (Best Available Techniques) mukaan ja osin jopa tätä edistyksellisemmästä tekniikasta, jota edustavat esimerkiksi jätevedenpuhdistamo ja rikkihappolaitos. Biotuotetehtaan investointi olisi 1,5 miljardia euroa ja tehtaan rakentaminen kestäisi noin kaksi ja puoli vuotta.

Biotuotetehdas valmistaisi vuosittain noin 1,5 miljoonaa tonnia havu- ja lehtipuusellua sekä lukuisia muita biotuotteita. Biotuotetehdas ei käyttäisi lainkaan fossiilisia polttoaineita ja sen sähköomavaraisuus olisi korkea, 250 %. Tämä vahvistaisi entisestään Metsä Groupin merkittävää asemaa kotimaisiin uusiutuviin polttoaineisiin perustuvana sähköntuottajana.

Metso Outotecin Lokomotion-hanke etenee

Metso Outotecin suunnitelma uuden teknologiakeskuksen rakentamisesta Tampereelle liikahti askeleen eteenpäin eilen 17.12. kun yrityksen hallitus hyväksyi ehdotuksen 23,4 hehtaarin tontin ostamisesta Lahdesjärven alueelta.

Teollisuuskiinteistön rakentaminen tontille edellyttää kaavamuutosta, ja seuraava vaihe onkin rakennusluvan hakeminen. Kun lupa on kunnossa, Metso Outotec tekee vielä lopullisen päätöksen rakentamisesta. Tampereen kaupunki on aloittanut tontin asemakaavan muutosprosessin ja esirakennustyöt. Mikäli lopullinen investointipäätös toteutuu, muuton arvioidaan tapahtuvan seuraavien 3–5 vuoden aikana. Hanke on nimetty perinteisiin nojaavasti Lokomotion-nimellä.

Tampereella sijaitsee tällä hetkellä yksi Metso Outotecin keskeisistä tutkimus-, tuotekehitys-, tuotanto- ja palvelukeskuksista. Keskus työllistää noin 900 henkilöä. Toimintojen pääpaino on Aggregates-liiketoiminnassa, joka kehittää ja valmistaa laitteita ja palveluita kivenmurskausalan tarpeisiin. Tampereen osaamiskeskuksessa toimii myös Metso Outotecin kivenmurskauksen tutkimuskeskus ja kivilaboratorio.

Metso Outotec kartoittaa nyt keinoja uudistaa ja kehittää Tampereen toimipaikkaa vastaamaan liiketoiminnan ja henkilöstön muuttuvia tarpeita. Lokomotion-projektin ensimmäisen vaiheen perusteella Metso Outotec on tullut siihen tulokseen, että Lahdesjärvellä Leppästensuonkadun eteläpuolella sijaitseva alue soveltuisi parhaiten uuden teknologiakeskuksen sijainniksi. Lahdesjärven etuja ovat muun muassa soveltuvuus alan asiakkaiden palveluun, työmatkustuksen sujuvuus sekä tontin skaalautuvuus modernin teollisuustoiminnan tarpeisiin.

Yhteistyösopimus Lahdesjärven tontista allekirjoitettiin Tampereen kaupungin ja Metso Minerals Oy:n välillä 11. maaliskuuta 2020, ja nyt investointipäätös kyseisen tontin osalta on siis tehty.

Intermat 2021 peruttu – uusi yritys vuonna 2024

Pariisissa joka kolmas vuosi järjestettävät Intermat-messut on ensi vuoden osalta peruttu koronapandemian aiheuttaman epävarmuuden vuoksi. Seuraavaksi näyttelyorganisaatio tähtää siis vuoden 2024 huhtikuussa järjestettävää tapahtumaa kohti.

Messut oli määrä järjestää 19.-24.4.2021, ja uusi tarkempi ajankohta ilmoitetaan myöhemmin.

RealMachinery lopettaa Bobcat-maahantuonnin

RealMachinery-konekonserni tiedottaa, ettei se enää vuoden 2021 alusta tule edustamaan Bobcat-tuotemerkkiä. Nykyinen maahantuontisopimus Bobcatin kanssa tulee loppumaan 31.12.2020.

RealMachineryltä kerrotaan, että konsernin kasvun edetessä nykyistä tuotevalikoimaa pyritään tehostamaan, jotta asiakkaiden tarpeita voitaisiin palvella entistä paremmin. RealMachinery kertoo jatkossa keskittyvänsä tuotesegmentteihin, joissa on nyt ja tulevaisuudessa kasvupotentiaalia. Tiedotteen mukaan osittain tämänkin vuoksi Bobcatin kanssa tehty sopimus on päätetty, sillä asiakaskysyntä kyseisissä tuotesegmenteissä on ollut laskusuhdanteessa jo useita vuosia.
Lisäksi yrityksen tuotevalikoimassa on ollut joitakin päällekkäisyyksiä, ja ne ovat tuoneet omat haasteensa niin konemyyntiin, yhtiön kehittämiseen kuin strategiseen suuntaamiseen.

Bobcat on amerikkalaislähtöinen konevalmistaja, joka on perustettu vuonna 1947. Muutaman yrityskaupan jälkeen Bobcat on ollut osana Doosan-yritysryhmää vuodesta 2007 lähtien. Bobcat tuli RealMachineryn edustukseen vuonna 2015 tehdyn Dae-Tek Oy:n oston myötä, Dae-Tek puolestaan oli edustanut merkkiä vuodesta 2011 lähtien.

2,310tykkääjääTykkää