>

Mt 132 Klaukkalan kehätie otetaan liikenteelle

Mt 132 Klaukkalan kehätie otetaan liikenteelle 26.11.2020. Liikenteelleotto tapahtuu ruuhka-ajan ulkopuolella. 

Uuden, Klaukkalan keskustan kiertävän, noin 7,5 kilometriä pitkän tieyhteyden rakentaminen aloitettiin helmikuussa 2019. Rakentaminen on edennyt jopa suunniteltua paremmin, ja aiemmin syksylle 2021 suunniteltu liikenteelleotto tapahtuukin nyt noin vuoden etuajassa.

”Hanke on hieno esimerkki korjausvelkaohjelman konkreettisista tuloksista ja hyödyistä. Nurmijärvellä on pitkään odotettu uuden tieyhteyden käyttöönottoa. Uusi yhteys sujuvoittaa liikennettä ja lyhentää monien työmatkaa sekä ajallisesti että kilometreissä. Myös alueen kehittäminen saa tästä uutta pontta”, sanoo Väyläviraston pääjohtaja Kari Wihlman.

”Nurmijärven kasvun ja kehityksen tienviitta on nyt noussut Hämeenlinnanväylän varteen. Ilman Klaukkalan kehätietä ei olisi ollut mahdollista kaavoittaa eteläiselle Nurmijärvelle enää uutta asutusta tai yritysalueita, koska Klaukkalan läpi kulkeva tie oli niin kuormitettu. Ruuhkan hännät ovat iltapäivisin roikkuneet moottoritiellä aina Keimolassa saakka. Ennusteiden mukaan päivittäin Klaukkalan läpi ajavista 18 000 autosta ainakin 7 000 siirtyy Klaukkalan kehätielle. Tämä lisää niin liikenteen sujuvuutta kuin myös taajaman viihtyisyyttä”, Nurmijärven kunnanjohtaja Outi Mäkelä kertoo ja jatkaa:

”On ollut upea seurata, miten yli 30 vuoden suunnittelun ja pyörittelyn jälkeen tie rakennettiin ennätysnopeasti ja kustannusarviot alittaen. Täydet pisteet projektin vetäjille tehdystä työstä. Toivottavasti Kehä IV:n loppuosan valmistumista ei tarvitse odottaa seuraavaa 30 vuotta ja tässä välissä saataisiin myös Hämeenlinnanväylä kolmikaistaistettua.”

Lamminsuon risteyssillan rakentaminen haittasi valtatien liikennettä ennennäkemättömän vähän

Yksi urakan merkittävin rakennuskohde oli valtatien 3 ylittävän Lamminsuon risteyssillan rakentaminen. Paljon liikennöidyllä moottoritiellä rakentaminen aiheuttaa aina väkisinkin poikkeusjärjestelyjä liikenteelle.

”Hankkeessa oli alusta asti selvää, että pyrimme minimoimaan moottoritielle aiheutuvan haitan rakennustöistä. Yleisesti siltatyömaan kohdalla nopeusrajoitus lasketaan 60 kilometriin tunnissa, mutta me onnistuimme pitämään pääosin nopeuden 80 kilometrissä tunnissa liikenne- ja työturvallisuudesta tinkimättä”, Väyläviraston projektipäällikkö Antti Koski iloitsee.

”Huolellisella etukäteissuunnittelulla ja tarkalla työvaiheiden aikataulutuksella jouduimme laskemaan nopeusrajoituksen 50 kilometriin tunnissa ainoastaan räjäytysten ja yöajan kaistajärjestelyjen ajaksi”, lisää urakan projektipäällikkö Sami Laakso Kreatelta.

Liikenteelleoton jälkeenkin tiealueella tehdään ensi vuoden aikana vielä viimeistelytöitä, kuten viher- ja istutustöitä, kiveystöitä sekä urakka-alueen maisemointeja. Viimeistelytöiden on määrä olla valmiina kesällä 2021 tämän hetken aikataulun mukaan.

Tavoitteena nolla

JCB on luonnostellut tulevaisuuden tiekarttaansa kohti nollapäästökoneita jo jonkin aikaa, eikä ole myöskään ujostellut tiedottaa asiasta. Tänä vuonna varsinaista lehdistötilaisuutta ei voitu järjestää, ja jymyuutiset tulevaisuuden suhteen jäivät vielä odottamaan itseään, mutta muutama askel otettiin jälleen.

Tänä vuonna 75-vuosijuhliaan viettävä JCB on jo jonkin aikaa kertonut niin sanotusta Road to zero -ohjelmastaan, eräänlaisesta tiekartasta kohti nollapäästöisiä koneita. Varsinaiset julkistukset tämän E-Tech-sähkökoneisiin pohjaavan suunnitelman osalta nähtiin muutama vuosi sitten saksilavojen merkeissä. Sittemmin JCB:n sähköjulkistukset ovat tuoneet markkinoille 19C-1E -minikaivinkoneen ja 30-19E Teletruk -trukin, joten tämän vuoden tuotejulkistusten odottaja ei pahasti pieleen veikannut, mikäli arveli sähkövehkeitä näytettävän jälleen.

Sähkösiirtoa.

Ja niinhän siinä kävi, että julkistus käsitti tällä kertaa pelkkiä sähköön liittyviä tuotteita. Sähköistys jatkuu edelleen pienemmän pään koneissa, ja aivan sitä pienintä mallia edustaakin HTD-5-minidumpperi eli lähestulkoon fyysisesti kottikärryluokkaan lukeutuva mutta puoli tonnia kuljettava tela-alustainen laite, joka saa energiansa akulta. Samaan aiheeseen liittyy myös hieman kookkaampi pyöräalustainen sähköhydraulinen keikkavaunu mallimerkinnältään 1-TE, eli tonnin kuorman kuljettava kampe, jossa voimansiirron hydrauliset napamoottorit on korvattu perinteisillä vetoakseleilla ja jakolaatikolla, joihin voima tuotetaan 7 kW:n hydraulimoottorilla, ja vetotapa on jatkuva neliveto. 

Hytissä ei hytistä.

Kaivinkonepuolelle ei saatu tällä kertaa uutta konetta, mutta aiempaan 19C-1E-malliin esiteltiin nyt hytti. Lämmityksen ja puhaltimen tarjoava koppi tähtää siis erityisesti kylmien ja märkien työpäivien helpotukseen, ja ilmastointia ei ole tarjolla. JCB:n mukaan kyseessä on tämän varustelisäyksen myötä markkinoiden ensimmäinen täysin lasitetulla hytillä varustettu sähköinen minikaivinkone, ja sen uskotaan lisäävän tuotteen kiinnostavuutta esimerkiksi pohjoismaissa. 

Hytin lämmitykseen käytettävää virtamäärää hallitaan älykkäästi, eli kovempikaan korvennus ei vaikuta koneen työtehoon. 19C-1E:ssä on neljä akkua, ja lämmityslaite käyttää vain yhtä puolikasta yhdestä akusta, JCB:ltä kerrotaan. Toki työaika lämmittimen kanssa on normaalia lyhyempi, mutta hyytymistä ja hidastumista varsinaisessa käytössä ei tapahdu. Tämä ROPS/FOPS-Hytti on malliltaan tuttu 1-2:n tonnin JCB-kaivinkoneista.

Sähköinen sisarmalli.

Viimeinen koneuutuus oli sähköinen kurottaja Loadall 525-60E, joka lisää siis E-kirjaimen aiemman kurottajamallin perään kertomaan E-Tech-sarjaan kuulumisesta. Käytännössä kyseessä on ulkoisesti lähes identtinen kone dieselversioon nähden, ja kuten mallimerkintä kertoo, tarjolla on 2,5 tonnia maksiminostokykyä ja 6 metriä nostokorkeutta, ja tähän maksimikorkeuteen saadaan vietyä kahden tonnin taakka. Dieselmoottori on kuitenkin korvattu 96 voltin akkupaketilla ja voimansiirtoa jakolaatikon kautta pyörittävällä 17kW:n sähkömoottorilla sekä 22 kW:n työhydrauliikkaa pyörittävällä sähkömoottorilla. Ajomoottori myös mahdollistaa hidastusenergian talteenoton, eli jarruttaminen lataa akkua. Työhydrauliikkapuolella taas puomin laskeminen varastoi hydrauliikan energiaa, jolloin nostoon ei tarvita niin paljon moottoritehoa. 

Hei onks’ kellään laturii?

E-Tech-tuotesarjan kasvaessa tarvitaan tietenkin myös sitä virtaa. Tämän myötä tarjolle tulee JCB:n oma laturi, mutta myös virtapankkeja, jotka todellakin ovat toimintaperiaatteeltaan sitä mitä kännykän varavirtalähteet: kun verkkovirtaa ei ole tarjolla, pitää mukana kanniskella erillistä akustoa. 

Ja tämä virransaanti onkin se asia, joka tarvitsee vielä kehittämistä paitsi ajatustasolla myös käytännössä. Joku on joskus vitsaillutkin siitä, kuinka puhtaaseen sähkökoneeseen tuotetaan virta dieselaggregaatilla. Tästä ei tavallaan olla kaukana virtapankkiasiassakaan, mikäli työkohteeseen tarvitsee tuoda yksi tai useampi kuutiometrin kokoinen varavirtakuutio minikaivinkonetta varten, vaikka normaalisti selvittäisiin vaikkapa vain kanisteripelillä. Totta kai pitää toisaalta ymmärtää, että esimerkiksi sisätiloissa työskenneltäessä sähköttömyys ja päästöttömyys on selvä etu ja useimmilla työmailla voimavirtaakin on saatavana. JCB ei mielellään anna tietoa siitä, kuinka kauan koneen akut yhdellä latauksella kestävät, ja tämä on kyllä ymmärrettävääkin, sillä tarkkaa lukua ei oikeasti voi antaakaan: JCB kertoo täyden latauksen kestävän koneissa yhden työvuoron, ja mikä kenellekin on työvuoron pituus, ja mitä sinä aikana tehdään, vaihtelee. Tämä mainittu ”työvuoro” on kuitenkin otettu JCB:llä akun keston kulmakiveksi, ja akut mitoitettu sen mukaan. Nykytekniikka on myös lyhentänyt latausaikoja melkoisesti, ja esimerkiksi 19C-1E:n täyteen lataaminen kestää valmistajan mukaan noin 2,5 tuntia. Välilatauksiksi esimerkiksi ruoka- ja kahvitaukojen aikana jaettuna tämä jatkaa koneen työpäivää jo luultavasti aivan riittäväksi. Siis mikäli sitä sähköä vain on fiksusti tarjolla.   

Toinen asia, jota JCB korostaa, ja syystäkin, on koneiden tehokkuus verrattuna vastaaviin dieselmalleihin. Tämän kerrotaan olevan aina vähintäänkin sama, eikä asian toki pitäisi tulla enää yllätyksenä mikäli on seurannut esimerkiksi sähköautojen tai laadukkaiden sähkötyökalujen kehitystä viime vuosina. Vääntöä löytyy ja akkutekniikat kehittyvät jatkuvasti.

Vetyä kristallipallossa.

Isompien koneiden osalta akkuteknologia on edelleen ongelmallista, sillä akkukapasiteetin kasvattaminen ei ole välttämättä jatkon kannalta se optimaalisin ratkaisu. Sen suhteen JCB:llä on asioita kannen alla kuplimassa, ja kantta on hieman raotettukin vetykäyttöisen 220X H2 -kaivinkoneen osalta. Nyt vuoden päivät testikäytössä ollut kone on yksi lupaava esimerkki siitä, kuinka polttokennotekniikka saattaa hyvinkin olla tulevaisuutta maansiirrossa. JCB:ltä vihjaillaankin lopuksi, että tietä kohti nollapäästöjä kuljetaan, ja puhdas dieselteknologia ja akut voivat olla vain yksi välivaihe tällä reissulla.  

Perästä näkyy!

Volvo CE on paljastanut ensimmäisen keskikokoluokan pyöräalustaisen sähkökaivinkoneen konseptin. Käyttövoimansa lisäksi erikoista tässä koneessa on peräpunttiin asennettu näyttö, joka kertoo liikenteessä takana tulijoille sen, mitä koneen edessä näkyy.

Pyöräalustainen Volvo EX03 -kaivinkone on valmistajansa ensimmäinen keskikokoluokan sähkökaivinkoneen prototyyppi, ja se tarjoaa Volvon mukaan luonnollisesti ne samat argumentit, joita sähkökoneiden ympärillä on totuttu kuulemaan: ympäristöystävällisyys nollapäästöjen kautta, hiljaisuus ja vähentyneet huoltokulut. EX03 hyödyntää paljon sitä, mitä Volvo CE on oppinut jo aiemmista sähkötutkielmistaan, kuten EX02-konseptista. Ja vaikka Volvolta kerrotaankin, että mitään varsinaisia suunnitelmia juuri näiden kyseisten kamppeiden tuomiseksi markkinoille ei ole, näitä on jo osittain nähty ja tullaan näkemäänkin asiakastestien muodossa oikeissa töissä. 

EX03-konseptiin kuuluu peräpuntin näyttö, joka välittää esimerkiksi kamerakuvaa koneen edestä.

Mielenkiintoinen ominaisuus EX03:ssa on sen peräpunttiin sijoitettu suuri näyttö, joka tuo sananmukaisesti uutta näkökulmaa kaivinkoneisiin. Se ei niinkään hyödytä varsinaista työskentelyä ja käyttäjää, mutta liikenteessä kulkiessaan koneen takana ajavat näkevät näytön kautta saman, mitä koneen kuljettaja edessä näkee. Työmaalla näyttöön voidaan puolestaan laittaa näkymään varoitustekstejä ja esimerkiksi se, aikooko kuljettaja kääntää ylävaunua tai konetta ja mihin suuntaan. Suomalaisella työmaalla voisi punttiin kuvitella ilmestyvän joskus muitakin tekstejä, ainakin jos kuljettaja saa vapaat kädet toimia…

Kolmantena koneen näyttöjärjestelmälle maalaillaan mahdollisuutta esimerkiksi kuljettajan kasvojen näyttämiseen, jolloin koneen takana työskentelevä tai vaikkapa jalan kulkeva ihminen näkisi, mihin suuntaan kuski katsoo ja onko hän mahdollisesti huomannut takana olevan hortoilijan, eli eräänlainen katsekontakti. 

Kuten sanottua, koko kone on konseptivaiheessa ja lähinnä testailee sitä, mihin maailma on menossa. Mutta ideoista on usein tapana muokkautua totta, ja miksipä ei tällainen näyttökin jossain vaiheessa nähtäisi muodossa tai toisessa jossakin käytössä. 

Fordilta täyssähköinen E-Transit

Ford esittelee uuden E‑Transitin, eli täyssähköisen version valmistajan legendaarisesta pakettiautomallista. Vaikka moottori muuttuukin, tarjolla ovat yhä Transitista tutut yritysasiakkaille tärkeät käyttöominaisuudet ja malliversiot sekä jälkimarkkinointi.
Mielenkiintoisena ominaisuutena on Pro Power Onboard, joka tekee E‑Transitista jopa 2,3 kW:n liikkuvan virtalähteen. Se mahdollistaa sähkötyökalujen käyttämisen ja työkaluakkujen lataamisen työkohteessa. Vastaavaa ominaisuutta ei eurooppalaisissa pakettiautoissa vakiona ole toistaiseksi ollut.

E‑Transitin arvioitu toimintamatka on 350 km, ja tämän kerrotaan olevan noin kolme kertaa EU:n yritysautokäyttäjän keskimääräinen päivittäinen ajomatka. Fordilta kerrrotaan myös, että alhaisemmat huoltokustannukset tuovat arviolta 40 prosentin säästön kokonaiskustannuksiin auton käyttöaikana dieselmalliin verrattuna. E-Transitin huoltovälin kerrotaan olevan luokkansa paras, ja se on vuosi ilman kilometrirajoitusta.

E‑Transit tarjoaa eurooppalaisille asiakkaille laajan valikoiman eri korimalleja, pituuksia, kattokorkeuksia ja kokonaismassoja. Tyrkyllä on yhteensä 25 eri versiota. Pakettiautomallien kantavuus on jopa 1 616 kg, ohjaamoalustamallien jopa 1 967 kg. E‑Transit tulee Euroopan markkinoille keväällä 2022, ja hinnat vahvistuvat lähempänä tuota ajankohtaa.

Maxpo 2021 jälleen Hyvinkäällä

Kuva: Vesa Koivunen

Maxpo 2021 Maarakennus- ja ympäristöhoitokoneiden ammattimessut järjestetään 2.-4.9.2021 Hyvinkään lentokentällä. Paikka on vakiintunut joka toinen vuosi järjestettävän tapahtuman pitopaikaksi, sillä nyt kyseessä on jo seitsemäs Maxpo Hyvinkäällä.
Vaikka kulunut vuosi on ollut varovaista aikaa näyttelyjen ja tapahtumien osalta, on luotto tulevaan selvästi vankkaa. Messuorganisaatio tiedottaa, että tapahtumasta on varattu osastoja ahkerasti, ja yli puolet näyttelytilasta on jo nyt täynnä. Osastoja on suurennettu ja varaustilanne on jopa parempi kuin kaksi vuotta sitten samaan aikaan. Viime kerralla vuonna 2019 Maxpoon osallistui yli 250 yritystä ja käytössä oli yli 61 000 neliömetriä. Ammattikävijöitä messuilla oli kolmen päivän aikana lähes 15 000.  

Tapahtuman toimeksiantaja Rakennuskonealan Näyttely-yhdistys ry:n puheenjohtaja on vaihtunut viime kertaisesta ja nyt vetäjänä on Marakon-konsernin hallituksen puheenjohtaja  Tomi Veijalainen, joka uskoo Maxpo-messujen olevan ensi syyskuussa entistäkin tärkeämpi tapahtuma sekä näytteilleasettajille että kävijöille. ”Nyt poikkeuksellisen vuoden aikana on peruutettu useita alan tärkeitä ammattitapahtumia sekä Suomessa että ulkomailla. Uskon, että ensi syksynä koneita päästään vihdoin esittelemään laajasti. Syyskuun Maxpo-messut tarjoaa alan ammattilaisille loistavan paikan tutustua uutuusmallistoihin ja tulevaisuuden ympäristöystävällisiin teknologioihin. Suunnittelemme ja kehitämme nyt Maxpo-messuja hyvällä sykkeellä.” 

Maxpo-messuilla tehdään perinteisesti paljon kauppaa. Ensi syksynä Maxpo haluaa palvella entistä paremmin kävijöitä ja näytteilleasettajia, ja tästä syystä messualuetta on selkeytetty entisestään. Messujen kaupallisuus on järjestävälle taholle ja osallistujille tärkeää, ja uutuuksia tuodaan esille osastohaastatteluissa. Maxpo-messujen kävijätyytyväisyys on ollut huikeat 95 % ja se pyritään pitämään yhtä hyvänä myös ensi vuonna, järjestävä taho tiedottaa. 

Maxpo 2021 -messut järjestetään 2.-4.9.2021 Hyvinkään lentokentällä. Tapahtuma on avoinna torstaina ja perjantaina 2.-3.9.2021 klo 9-17 ja lauantaina 4.9.2021 klo 9-16. Maxpo-messut järjestää Messukeskus Rakennuskonealan Näyttely-yhdistys ry:n toimeksiannosta. 

Palokalustoa Ponsselta

Ponsse tuo markkinoille kuormatraktorin kuormatilaan asennettavan palonsammutuslaitteiston maastopalojen sammutuksiin. 

”Mikä olisikaan luontevin keino edetä maastopaloalueelle ellei met­säkone, joka liikkuu haastavassa maastossa sujuvasti ja jonka kuormankantokyky ja hydrauliikan kapasiteetti ovat riittävät”, kertoo Juha Haverinen, kuormatraktoreiden tuotepäällikkö Ponsselta. ”Kun pelastuslaitokselta kyseltiin mahdollisuutta kehittää tuotetta yhdessä, lähdimme innokkaasti mukaan, koska palonsammutuslaitteistolle oli selvästi tarvetta pelastusalan ammattilaisten ja asiakkaidemme keskuudessa”, Juha jatkaa.  

Palonsammutuslaitteisto on saatavana Ponsse Buffalo ja Ponsse Elephant -kuormatraktorimalleihin. Kuormainvaatimus on minimissään Ponsse K90+.   

Palonsammutuslaitteisto tuodaan palopaikalle yhtenä pakettina, kytketään metsäkoneen hyd­rauliikkaan, ja laitteisto on valmis käyttöön. Palonsammutuslaitteiston 10 m³ vesitankin voi täyttää omalla pumpulla luonnonve­silähteestä tai paloauton säiliöstä. Vesitykin kantama on 47 metriä ja toimintasäde 360°.

Ponsse Fire Fighter on vapauttaa kuormatraktorin tuottavaan metsätyöhön silloin, kun sammutustöitä ei ole. Näin ollen ratkaisu on taloudellinen eikä sido pääomaa erilliseen alustakoneeseen.  Vesisäiliö kestää eri­laisten sammutusveteen sekoitettavien kemikaalien käytön ja meriveden sekä on riittävän kevyt metsäkoneen kuormatilaan. Kokonaisuuteen kuuluu tehokas pumppu, jolla vesisäiliö voidaan täyttää luonnonvesilähteestä tai paloauton säiliöstä. Langattomalla kauko-ohjaimella voidaan säätää vesisuihkun suun­tausta pysty- ja vaakasuunnassa sekä suihkun muotoa. Sammutustöiden suunnittelu on aina paikallisen pelastuslaitoksen vastuulla. Sammutustyön turvallisuudesta vastaa koulutuksen saanut pelastushenkilö. Pelastushenkilö käyttää sammutuslaitteistoa ja ohjeistaa sekä ohjaa metsätraktorin kuljettajan toimia sammutustyöskentelyn aikana.

Uusi Hilux ennakkomyyntiin

Vuonna 2016 ensiesitellyn Toyota Hiluxin kahdeksas sukupolvi uudistuu, ja Toyotalta todetaan puolen vuosisadan pick-up-historian velvoittavan myös aina parempiin suorituksiin. Niinpä valmistaja kertoo uutuusmallin tähtäävän kohti aina vaikeampia maastoja ja suurempia hyötykuormia.

Uudistuksessa Toyota Hiluxin ulkonäkö on kokenut muutoksia niin keulassa kuin perässäkin. Uudelleenmuotoiltu etupuskuri etusäleikköineen saa seurakseen uudistuneet ajovalot. Myös takavalot ovat uudet. Isoin ja samalla väkevin muutos sijaitsee konehuoneessa, sillä nyt Hilux on saatavilla ennestään tutun 2,4-litraisen moottorin lisäksi myös saman voimanlähteen 2,8-litraisella versiolla. 

Uusi 2,8-litrainen moottori kehittää 150 kW / 204 hv -maksimitehon ja käsivalintaisen vaihteiston yhteydessä 420 Nm:n maksimiväännön. Automaattivaihteiston yhteydessä maksimivääntö on jo peräti 500 Nm. Uudistuksen yhteydessä automaattivaihteisto on tarjolla myös Extra Cab -korimalliin, joka on aiemmin ollut aina käsihämmenteisellä vaihteistolla varustettu. Neliveto on toteutettu samalla toimivalla periaatteella kuin aiemminkin auton ollessa lähtökohtaisesti takavetoinen. Auto on varustettu aina alennusvaihteistolla sekä takatasauspyörästön mekaanisella lukolla. Uutena toimintona on Auto LSD -toiminto takavedolla ajettaessa, joka toimii normaalia vetoluistonestoa tiukemmin tilanteissa, joissa vaaditaan voiman siirtämistä puolelta toiselle. 

Kantavuus uudistuneessa Hiluxissa on mallista riippuen jopa tuhat kiloa ja jarrulliselle perävaunulle sallitaan mallista riippumatta aina 3 500 kg vetomassa. 

Varustetasoja uudistuneessa Toyota Hiluxissa on kolme: Life, Active ja Invincible. Jo Active-varustetaso tuo varusteluun henkilöautomaista mukavuutta mm. peruutuskameran, kosketusnäytöllä varustetun mediakeskuksen älypuhelimen integrointiominaisuuksineen, kevytmetallivanteet sekä DAC-alamäkihidastimen muodossa. Kattava Toyota Safety Sense 2.5 -aktiivisten turvavarusteiden paketti sisältäen mm. adaptiivisen vakionopeussäätimen on myös saatavilla valtaosaan Active-malleista. 

Invinciblen maalaillaan olevan nimensä veroinen, eli voittamaton. Sen varusteluun kuuluvat Active-mallin varustelun lisäksi tai sijaan mm. LED-ajovalot, nahkaverhoilu Double Cab-malleissa, pysäköintitutka pysäköintitilanteiden törmäyksenestolla, navigointi sekä JBL Premium -audiojärjestelmä. 

Double Cab -mallit ovat saatavilla myös 2-paikkaisina alennetun autoveron pakettiautoina sekä Truckmasters-merkkisinä kevytkuorma-autoina. Uudistuneen Toyota Hilux -mallin hinnat alkavat 37 817,35 eurosta (Extra Cab 4WD 2.4D Life). Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen vielä tämän vuoden puolella.  

LEDinspect -työvalouutuuksia Osramilta

Syksyn OSRAM LEDinspect -työvalouutuudet tarjoavat paitsi valoa, myös hieman erilaista ulkonäköä. OSRAM-uutuusvalot tarjoavat monipuolisia valaisumahdollisuuksia ja ovat kaikki kätevästi ladattavissa USB-liittimen kautta. Valot soveltuvat valmistajansa mukaan niin vaativaan ammattilaiskäyttöön kuin vapaa-ajan harrastekäyttöönkin. Saatavilla on neljä uutuustuotetta, joilla kaikilla on kahden vuoden takuu. Valot toimitetaan usb-latausjohdon kanssa.

LEDinspect Flooder 10W/20W

  • Jämäkkä työvalo säädettävällä kallistuksella
  • Sopii erinomaisesti niin autokorjaamolle kuin remontointiinkin
  • Kevyt, helppo kuljettaa mukana
  • Likaa hylkivä ja liukumista estävä pinta
  • Neljä magneettia takapuolella
  • 3 valoasetusta: matala, korkea, vilkku
  • Akun kesto: 10 h/5 h
  • Työskentelylämpötila: -20°C – +40°C
  • Valoteho: 1000/2000 lumenia

LEDinspect Flooder Helicopter

  • Työvalo kolmella lampulla ja tukevalla kolmijalalla
  • Maksimikorkeus: 1,75 m
  • Monipuoliset säätömahdollisuudet, “siivekkeet” käännettävissä eri suuntiin
  • Sopii erinomaisesti moniin kohteisiin, esimerkiksi moottoritilan ja auton alustan valaisuun
  • Kätevä ripustuskoukku
  • Likaa hylkivä ja liukumista estävä pinta
  • 2 valoasetusta: matala, korkea
  • Akun kesto: 10 h/5 h
  • Toimitetaan usb-johdon kanssa
  • Työskentelylämpötila: -20°C – +40°C
  • Valoteho: 1000 lumenia

LEDinspect Flooder Spaceship

  • Työvalo kolmella lampulla ja jalustalla
  • Monipuoliset säätömahdollisuudet, sivulamppuja voi käännellä vapaasti eri suuntiin
  • Magneeteilla varustetut sivulamput irrotettavissa
  • Monipuolisten säätömahdollisuuksiensa ansiosta sopii lähes kaikkiin valaisutarpeisiin
  • Likaa hylkivä ja liukumista estävä pinta
  • 3 valoasetusta: matala, korkea, vilkku
  • Akun kesto: 10 h/4 h
  • Toimitetaan usb-johdon kanssa
  • Työskentelylämpötila: -20°C – +40°C
  • Valoteho: 1000 lumenia

GRK Rail uudistamaan Viron rautatieverkon turvalaitejärjestelmiä

Viron kansallinen rautatieyhtiö Eesti Raudtee ja Siemens Mobilityn ja GRK Railin yhteenliittymä ovat allekirjoittaneet sopimuksen Viron rautatieverkon turvalaitejärjestelmien uudistamisesta. Sopimus turvalaitejärjestelmien uudistamisesta kattaa suurimman osan Viron rautatieverkosta. Eesti Raudteen uudistusohjelma on tarkoitus toteuttaa kolmessa vaiheessa. Sopimus liittyy ensimmäiseen ja toiseen vaiheeseen, ja se luo perustan koko verkon siirtymiselle Euroopan rautatieliikenteen hallintajärjestelmään (ERTMS/ETCS) kolmannessa vaiheessa.

Eesti Raudteen infrastruktuurin nykyiset turvalaitejärjestelmät perustuvat pääasiassa vanhaan releteknologiaan vuosilta 1958–1992. Järjestelmät ovat saavuttaneet odotetun käyttöikänsä päätepisteen.

Eesti Raudteen tavoitteena uudistushankkeessa on optimaalinen, luotettava, turvallinen ja kustannuksiltaan edullinen rautatieinfrastruktuuri. Tavoitteena on myös valmistautua tulevaisuuteen ja varmistaa yhteensopivuus EU:n direktiivien ja standardien kanssa. Uusi turvalaitejärjestelmä parantaa rautateiden turvallisuutta ja mahdollistaa ERTMS-järjestelmän käytön tulevaisuudessa. Infrastruktuuriaan uudistamalla Eesti Raudtee edistää Euroopan liikennepolitiikan vihreitä tavoitteita. Euroopan unionin tavoitteena on siirtää 30 prosenttia tieliikenteestä rauta- ja vesiteille vuoteen 2030 mennessä ja 50 prosenttia vuoteen 2050 mennessä.

 ”Eesti Raudteen visiona on olla yksi alueen edistyneimmistä rautatieinfrastruktuurin hoitajista. Sopimus Siemens Mobilityn ja GRK Railin kanssa on hyvä esimerkki jatkuvista investoinneista infrastruktuurin kehittämiseen ja kunnossapitoon. Investoinnit varmistavat olosuhteet korkealaatuiselle, tehokkaalle ja turvalliselle rautatieliikenteelle rahti- ja matkustajakuljetuksessa ja edistävät myös alueellista kehitystä”, sanoo Eesti Raudteen hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja Erik Laidvee.

Turvalaitejärjestelmien sopimus solmittiin 25 vuodeksi, ja sen arvo on hieman yli 115 miljoonaa euroa. Se sisältää turvallisuusvaatimukset täyttävien sertifioitujen turvalaitejärjestelmien käyttöönoton, sopimuskauden aikana tarvittavat varaosat sekä tuki- ja huoltopalvelut viideksi vuodeksi. Lisäksi toteutetaan järjestelmämuutoksia ja tarjotaan tuki- ja huoltopalveluja Eesti Raudteen tarpeiden mukaan erillistä korvausta vastaan. ”Pitkäaikaisella yhteistyöllä varmistamme, että uusia turvalaitejärjestelmiä valvotaan säännöllisillä tarkastuksilla ja että turvallisuutta ja järjestelmän jatkuvuutta ylläpidetään reagoimalla vikoihin nopeasti. Lisäksi varmistamme, että rautatietiimin osaaminen on ajan tasalla, yhdenmukaistettuja osia on saatavilla optimaalisesti ja ennakoivaa kunnossapitoa suunnitellaan ja toteutetaan asianmukaisesti. Tämä työ luo edellytykset liikenteen etäohjaukselle sekä sopimuksen puitteissa myös liittymiselle uuteen keskitettyyn liikenteen hallintajärjestelmään”, Laidvee toteaa. 

Siemens Mobilityn ja GRK Railin yhteistoimitus sisältää uuden turvalaitejärjestelmän suunnittelun, toimituksen, asennuksen ja testauksen. Siemens Mobility vastaa järjestelmän toimituksesta ja yleisestä projektinhallinnasta, ja GRK Railin vastuulla ovat kaikki asennukset ja työmaan johtaminen.

Siemens Mobility on alansa johtavia yrityksiä, ja meillä on vahva osaaminen rautatieliikenteen digitalisoinnista. Missionamme ovat älykkäät junat ja älykäs infrastruktuuri yhteistyössä asiakkaidemme kanssa. On hienoa olla mukana edistämässä rautateiden sujuvampaa ja turvallisempaa käyttöä”, sanoo Siemens Mobilityn toimitusjohtaja Juha Lehtonen.

”GRK Rail on täyden palvelun rautatieteknologian toimittaja ja osa suomalaista infrarakentamiseen erikoistunutta GRK-konsernia. Meillä on vahvaa asiantuntemusta rautateiden teknisten järjestelmien rakentamisesta. Haluamme jakaa asiantuntemustamme asiakkaalle tässä vaativassa hankkeessa, joka on hyvin linjassa GRK-konsernin Baltian maiden kasvustrategian kanssa”, kertoo GRK Railin toimitusjohtaja Timo Virmala.

Turvalaitejärjestelmien uudistusohjelma toteutetaan kolmessa vaiheessa vuosina 2020–2027. Ensimmäisen ja toisen vaiheen toteutus on tarkoitus saada päätökseen vuoden 2024 loppuun mennessä.

Roadscanners ja Lapin AMK sopivat kumppanuudesta

Liikenneinfran hallinnan asiantuntijayritys Roadscanners Oy ja Lapin ammattikorkeakoulu ovat solmineet kolmivuotisen kumppanuussopimuksen. 

Sopimusyhteistyöllä kehitetään väyläomaisuuden hallintaan, älykkyyteen ja ennakoivuuteen liittyvää teknologiaa. 

Yhteistyötä tullaan tekemään väyläomaisuuden hallintaa tukevan Digital Twin- ja 3d-reaaliaikaympäristöjen, tekoälyn ja koneoppimisen soveltavassa tutkimuksessa ja datan hyödyntämismahdollisuuksissa. 

Myös väyläomaisuuden proaktiiviseen kunnossapitoon ja olosuhdetestaukseen liittyvää osaamista, kuten tomografiaa ja termodynamiikan prosesseja hyödyntäviä ratkaisuja, kehitetään aiempaa tiiviimmässä yhteistyössä.

Kumppanuus tarkoittaa aiempaa avoimempaa asiantuntijuuden ja osaamisen jakamista. Roadscanners osallistuu jatkossa Lapin ammattikorkeakoulun opetukseen sekä toimeksiantajana ja asiantuntijana. Henkilöstövaihto ja yhteiset koulutustilaisuudet kuuluvat myös kumppanuusyhteistyön piiriin. Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan yhteistyötä tullaan jatkamaan esimerkiksi älyliikenteen edistämiseksi ja konenäkö- ja IoT-teknologioihin liittyen. 

Aiemman hankeyhteistyön lisäksi Roadscanners on jo ollut mukana kehittämässä ammattikorkeakoulussa ensi syksynä käynnistyvää tekoälyyn ja konenäköön erikoistavaa insinöörikoulutusohjelmaa. Roadscanners tarjoaa myös jatkossa AMK-opiskelijoille harjoittelumahdollisuuksia ja opinnäytetyöaiheita. 

Toimitusjohtaja Timo Saarenketo kertoo, että yhtiö satsaa poikkeuksellisen ison osan liikevaihdostaan tuotekehitykseen. ”Arvostamme pitkäaikaisia kumppanuuksia. Kun saamme yhteistyön Lapin ammattikorkeakoulun kanssa pelaamaan, on meillä mahdollisuus vuosien, jopa vuosikymmenten mittaiseen yhteistyöhön. Hyvä tästä tulee.” 

Rehtori Riitta Rissasen mukaan nyt syntynyt kumppanuus osuu suoraan AMKin strategisiin valintoihin olla digitaalisten ratkaisujen ja älykkään rakennetun ympäristön uudistaja. Ammattikorkeakoululla onkin vahva tahto jakaa asiantuntemusta Roadscannersin kanssa. ”Haluamme olla yhdessä yritysten kanssa kehittämässä tulevaisuuden teknologioita ja ratkaisuja, sillä se palvelee parhaiten myös nyt opiskelevaa uutta insinööripolvea. Roadscannersin kaltainen globaalisti menestyvä yritys on arvokas kumppani TKI-orientoituneelle ammattikorkeakoulullemme.”

Kumppanuussopimuksen mukaista yhteistyötä koordinoivat Roadscanners Oy:n kehitysjohtaja Pekka Maijala ja Lapin ammattikorkeakoulun Digitaaliset ratkaisut -osaamisryhmän päällikkö Heikki Konttaniemi.

Yhteyshenkilöt laativat toimintasuunnitelman, jossa kuvataan tarkemmin yksityiskohtaisemmat teemat ja toimenpiteet. Toimintasuunnitelma laaditaan ja tarkistetaan vuosittain.

Kumppanuussopimuksen allekirjoittivat 3.11.2020 toimitusjohtaja Timo Saarenketo ja rehtori Riitta Rissanen.

2,310tykkääjääTykkää