>

Koneurakointi 7/2020

Lokakuussa ilmestyvä Koneurakointi-lehden seiskanumero sisältää jo etusivunkin perusteella Suomen ensimmäisiin kuuluvan, ja toistaiseksi suurimman Sany-kaivinkoneen, johon perehdymme tarkemmin työkohteella. Muita uutuuksia lehdessä ovat kotimainen MoToKo-monitoimityökone, Wille 475 ja Trombia Free. Eli melkoinen kattaus suomalaista osaamista. Taivalkoskella vieraillaan katsomassa, minkälaista on OSAO:n opetus ja opiskelu, jos metsäkone-, kaivos- tai maansiirtoala kiinnostaa. Yritysvierailut tehdään Haketuspalvelu J. Mickos Oy:n, Veljekset Reinikainen Oy:n ja Raanujärven Konetyö Oy:n. Lisäksi kerrotaan Kubotan, Metson ja Eco Login tuoreita uutisia, tutustutaan vanhaan kunnon Lokomo 909 Turboon ja kokeillaan Dacia Dusteria.

KONEET JA URAKAT

10 Se on se Sany!

SK-Maansiirto Oy hankki Suomen ensimmäisen Sany SY365C:n.

24 Ylämyllyn yllättäjä

Monitoimityökone MoToKo on uusi ja yllättävä idea Itä-Suomesta.

30 Nordtrackit nousukiidossa

Metso Outotecin Nordtrack-tuotesarja on saanut kovan kysynnän.

32 Liikkuvaa energiaa

Haketuspalvelu J. Mickos Oy hoitaa energiapuuta metsästä kattilaan.

38 Viitosta pykälään 

Kubotan kuuluisat minikaivinkoneet uudistuvat tulevaisuuden tarpeisiin.

42 Omissa hommissa

Raanujärven Konetyö on uusi yritys vankalla kokemuksella.

48 Pohjoista oppia

Taivalkoskella koulutetaan uusia tulevaisuuden osaajia työelämään.

56 Rauhalliseen tapaan

Veljekset Reinikainen Oy on vakaan toiminnan metsäkoneyritys.

62 Valmiina vapauteen

Snowekin Trombia Free edustaa huippuluokan osaamista Suomesta.

68 Hiottua särmikkyyttä

Wille 475 muuttaa paljon, ja antaa myös käyttäjän muuttaa itseään.

76 16 tonnin kiila

Eco Log 584F nakuttaa itsensä 16 tonnin kantokykyluokkaan.

78 Eikä tässä vielä kaikki

Dacia Duster on varusteltu vaihtoehto sivupolkujen selaajille.

84 Kätevä käänteentekijä

Lokomo 909 Turbo vie ajatukset takaisin 80-luvun muutosten vuosiin.

89 Suomalaisa sankaritarinoita idästä

Itärakentajat-kirja kertoo siitä, kuinka suomalaiset rakensivat Neuvostoliittoa.

VAKIOPALSTAT

16 Uutiskynnys

54 Katsaus Koneeseen
Faymonville MultiMAXX ja Hitachi ZW370-6 

74 Katsaus Koneeseen
Liebherr LHM 550 

90 Seuraavassa numerossa

Eco Log kehittää palvelua ja tuotetukea Suomessa

Syksyn 2020 aikana useat uudet palveluntarjoajat ovat liittyneet Eco Login palveluverkostoon Ruotsissa, ja yrityksen mukaan nyt on aika panostaa myös Suomen markkina-alueelle. PJP Metsäexpertit Oy on toiminut vuodesta 2019 alkaen varaosakeskuksena, jonka kautta suomalaiset asiakkaat voivat tilata ja noutaa varaosia sekä varata niiden toimituksia. Eco Logilla koetaan, että nyt on sopiva aika lisätä palveluntarjoajia, kuten teknistä tukea, jotta Suomeen saadaan hyvin toimiva palveluverkosto PJP:n ohelle. 

”Haluamme asiakkaidemme kokevan, että Eco Log on heitä lähellä. Lisäksi tiedämme, kuinka tärkeitä helposti saatavilla olevat ja hyvin toimivat palvelut ovat asiakkaille. Siksi meidän on nyt lisättävä palveluntarjoajien määrää Suomessa. Sekä nykyisten että uusien asiakkaiden on voitava luottaa siihen, että he saavat tarvitsemaansa tukea ja palvelua”, sanoo Eco Login toimitusjohtaja Anders Gustafson

Tällä hetkellä PJP:n lisäksi palveluita tarjoaa Ålands Hugg, joka toimii Ahvenanmaalla ja tukee Suomen markkinaa tarjoamalla teknistä tukea ja palveluita yhteistyökumppaninsa kanssa Uudellamaalla. Eco Login omaa myyntiorganisaatiota edustaa myös Micael Granlund, joka tarjoaa mielellään tukea ja apua asiakkaille. 

”Nykyisen toiminnan täydentäminen ja Suomen palveluverkoston vahvistaminen on täydessä vauhdissa. Jos asiat etenevät suunnitelmien mukaan, suomalaiset asiakkaat saavat useita uusia palveluntarjoajia ja aiempaa kattavampaa teknistä tukea jo syksyllä 2020”, Anders Gustafson sanoo lopuksi. 

Clarkin uudistunut telatehdas käyttöön

Nordic Traction Group ja Clark Tracks tiedottivat elokuussa 2019 päätöksestään investoida huippumoderniin telavalmistuksen automaatioteknologiaan ja laajentaa tuotantotilojaan Dumfriesissa, Skotlannissa. Uudet 4100 m2:n tuotantotilat on nyt otettu käyttöön. Nykyinen 7500 m2:n kokonaistila on yli kaksinkertainen aiempaan verrattuna. 

Uusien tilojen suunnittelussa tehokkuuden parantaminen on ollut tärkeässä roolissa. Uusien automatisoitujen tuotantolinjojen lisäksi tehtaalla on otettu käyttöön edistyksellinen lämpökäsittelyteknologia sekä kappaleenkäsittelyn robotisointi. Nämä uudistukset ovat yhdessä mahdollistaneet koko tuotantoprosessin virtaviivaistamisen. 

“Nordic Traction on vastikään avannut myyntiyhtiön Kanadassa. Markkinoiden toipuessa pandemiasta olemme nyt valmiina vastaamaan Pohjois-Amerikan jättimäisen markkina-alueen kysyntään”, sanoo Stewart Kelly, Clark Tracksin johtaja. 

Clark Tracks Ltd on metsäkoneiden telojen suunnitteluun ja valmistamiseen erikoistunut yhtiö Skotlannista. Se on osa Nordic Traction Groupia, jonka pääkonttori on Suomessa Loimaalla. 

Novatronin Xsite 2D -puoliautomaatiojärjestelmä saatavilla Doosaniin

Doosan on ilmoittanut, että yhtiön suositun lyhytperäisen, tela-alustaisen DX235LCR-5 -kaivukoneen voi nyt tilata uudella Novatron 2D -puoliautomaatiojärjestelmän lisävarustepaketilla. Uusi varustepaketti on saatavilla osana Doosanin Smart Solution -älyratkaisuja.

Novatron 2D -puoliautomaatiojärjestelmä tarjoaa omistajille nopean ratkaisun päivittää tämän päivän kone uusilla automaatio-ominaisuuksilla, jotka vastaavat tulevaisuuden vaatimuksia parantamalla tuottavuutta, turvallisuutta sekä suorituskykyä.

Varustepaketti tarjoaa asiakkaalle joustavuutta, sillä heidän ei tarvitse asentaa koko Novatron 2D -puoliautomaatiojärjestelmää välittömästi. Pääkiinnikkeet ja johdotukset asennetaan asiakkaan kaivukoneeseen valmiiksi, jotta muu automaatiojärjestelmä voidaan lisätä myöhemmin. Ne mahdollistavat Novatron 2D -puoliautomaatiojärjestelmän osien asennuksen nopeammin ja yksinkertaisemmin ilman työlästä hitsaamista, uudelleenmaalausta, poraamista tai purkamista.

Varustepaketti asennetaan asiakkaiden koneisiin Doosanin kokoonpanokeskuksessa Belgiassa. Tämä lyhentää koneiden toimitusaikoja ja vähentää myös työmäärää jälleenmyyjien tai asiakkaiden verstailla. Olemassa olevia tilauksia on jopa mahdollista muokata vain muutama päivä ennen koneiden toimittamista jälleenmyyjälle. Lisäksi varustepaketti on perusteellisesti koulutetun henkilöstön Doosanin kokoonpanokeskuksessa asentama, joten kyseessä on integroitu ja ammattimainen prosessi.

Novatron 2D -puoliautomaatiojärjestelmän automatisoidut puomi-, varsi- ja kauhatoiminnot mahdollistavat tasauksen kohdetasoon ja -kaltevuuteen vaatien vain yhden ohjainvivun liikkeen, jolla hallitaan sekä liikettä, että nopeutta. Novatron 2D -puoliautomaatiojärjestelmässä on myös integroitu koneohjaus, joka mittaa syvyyden, etäisyyden ja kaltevuuden, ja joka kertoo käyttäjälle kauhan koron, jotta hänen ei tarvitse keskeyttää työtään koron tarkistamista varten.

Kauhan aputoiminto lukitsee kauhan suunnan helpottaen kuormausta ja muita käyttötarkoituksia. Järjestelmä asettaa myös puomin, varren ja kauhan liikkumiselle liikerajat.

Novatron 2D -puoliautomaatiojärjestelmä on suunniteltu tarjoamaan huomattavasti nopeammat tulokset tarkemmin ja johdonmukaisemmin manuaaliseen toimintaan verrattuna:

• Estäen yli- ja alileikkaukset

• Vähentäen polttoaineenkulutusta

• Vähentäen työvoimakustannuksia

• Optimoiden koneen käyttötunteja

• Optimoiden koneen huollot ja paikan päällä tehtävät korjaustyöt

Järjestelmä minimoi käyttäjän väsymisen ja mahdollistaa koneen käsittelyn nopeamman oppimisen. Turvallisuutta on myös parannettu työskenneltäessä ahtaissa tiloissa, kuten rakennusten sisällä ja ylikulkusiltojen alla.

QSC-lukitus Engconilta kaupan päälle

Lokakuun alusta lähtien Engcon tarjoaa QSC-lukitusjärjestelmänsä veloituksettomana vakiovarusteena kaikkiin Engconin ohjausjärjestelmällä varustettuihin rototiltteihin. Tämä tarkoittaa sitä, että rototiltin alapuolella olevan työlaitekiinnikkeen aiempi, eri konemerkkeihin eri tavoilla toteutettu hallinta korvataan jatkossa Engconin standardisoidulla lukituspaneelilla.

Uusien ratkaisujen käyttöönotto saatta usein kilpistyä siihen, että aluksi hieman ujostellaan uutuuksia. Engcon on lähtenyt kiertämään tätä tulppaa heittäytymällä avokätiseksi. Yritys tiedottaa strategianaan olevan parantaa kaivukoneenkuljettajien arkea tehokkaampien, joustavampien ja turvallisempien ratkaisujen avulla. Tätä varten älykkäät ratkaisut tuodaan kaikkien saataville tarjoamalla ne veloituksettomana vakiovarusteina. Automaattinen EC-Oil-pikakiinnikejärjestelmä on jo tarjottu entuudestaan veloituksetta vakiona hydraulisen työlaitteen hankkivalle. Seuraavaksi Engcon tarjoaa vakiona turvallisen QSC-lukitusjärjestelmän. 

Nykyinen rototiltin alapuolella oleva kauhan lukituksen hallintajärjestelmä korvataan näin ollen Engconin standardisoidulla lukituspaneelilla, jonka selkeät ja valaistut symbolit opastavat kuljettajaa lukituksen hallinnassa, ja varuste on saatavilla kaivinkoneen merkistä riippumatta. Engconilla uskotaan ja toivotaan, että tämä toimintatapa johtaisi lukitusjärjestelmän standardisoitumiseen. ”Meillä on tapana verrata asiaa siihen, että kaasu- ja jarrupolkimen paikka vaihtelisi autoissa auton merkin mukaan. Se, että kaivukoneesta toiseen siirtyvä kuljettaja tunnistaa tarvittavat hallintatoiminnot, lyhyesti sanottuna minimoi vaarallisten virheiden riskin tehokkaasti”, sanoo Engconin tuotepäällikkö Martin Engström

Lukitusmenettelyn standardisoinnin lisäksi QSC-lukitusjärjestelmä huolehtii siitä, että rototiltin alapuolella olevaa kauhan lukitusta ei ole mahdollista aktivoida kauhan ollessa ilmassa. Tämä turvallisuustoiminto on tällä hetkellä tiettävästi olemassa vain Engconin lukitusratkaisussa. ”Näin pienennetään suurinta riskiä eli riskiä siitä, että kauha tai työlaite putoaa vahingossa ilmassa ollessaan. Tämä puolestaan voi estää loukkaantumiset ja kuolemantapaukset”, Martin Engström sanoo. 
Kun QSC-lukitusjärjestelmää käytetään yhdessä Engconin Q-Safe-työlaitekiinnikkeen kanssa, käytettävissä on myös ääni- ja valosignaaleja antava varoitusjärjestelmä. Järjestelmä varoittaa ääni- ja valomerkeillä, jos kauha on kytketty väärin, ja lisävarusteena on saatavana myös turvallisuustoiminto, joka estää kaivukoneen kääntöliikkeet, mikä lisää turvallisuutta entisestään. 

Open-S on uusi pikaliitinstandardi

Open-S on uusi kaivinkoneiden täysautomaattisia pikaliittimiä koskeva standardi. Se mahdollistaa standardin mukaisten pikaliittimien, rototilttien ja eri valmistajien työlaitteiden liittämisen yhteensopivuudesta tinkimättä. Standardin vaatimukset täyttävissä tuotteissa on merkintä ”Open-S”. Järjestelmä perustuu jo pikaliittimissä käytettävään S-standardiin.
Uuden järjestelmän alullepanijoita ovat Rototilt ja Steelwrist. ”Uskomme terveeseen kilpailuun. Emme halua tehdä asiakkaista suljettujen käyttöliittymien vankeja”, Rototiltin toimitusjohtaja Anders Jonsson sanoo. 

Standardin perustana kerrotaan olevan kolme tukipilaria: loppuasiakkaan vapaus valita laitteet, varmat turvaominaisuudet ja jatkuva tekninen kehitys. ”Koska olemme sopineet tavasta liittää tuotteet yhteen, asiakkaat voivat tehdä vapaasti valintansa standardia noudattavien valmistajien valikoimista. Tämä selkeyttää tilannetta siitä, mitkä laitteet sopivat yhteen ja milloin takuut ovat voimassa,” Anders Jonsson kertoo. 
Open-S-standardin omistaa ja sitä hallinnoi itsenäinen Open-S Alliance -organisaatio, jota puolestaan johtaa jäsenyritysten, tällä hetkellä Steelwristin ja Rototiltin teknisten asiantuntijoiden muodostama neuvosto. Uudet jäsenet toivotetaan tervetulleiksi, ja organisaatiosta kerrotaan neuvottelujen olevan käynnissä useiden valmistajien kanssa.

Uusi John Deere H424 -hakkuupää

Uusi myöhempiin harvennuksiin ja päätehakkuille suunnattu H424-harvesteripää korvaa aikaisemman, John Deeren eniten myydyn H414-harvesteripään. H424 on uutta ulkomuotoa myöten uudelleensuunniteltu. John Deere Forestryltä kerrotaan ,että asiakaspalautteen perusteella tehdyt muutokset parantavat tuottavuutta, huollettavuutta, kestävyyttä, käyttöastetta ja mittaustarkkuutta sekä alentavat päivittäisiä käyttökustannuksia.
Myös tämä malli on varustettu uudella SuperCut 100S-sahalaitteella. H424-harvesteripää on saatavana John Deere 1070G, 1170G ja 1270G -harvestereihin.

Uusia Neste-moottoriöljyjä kuorma-autoihin ja koneisiin

Neste tuo syksyn aikana markkinoille uudistetut raskaan kaluston dieselmoottoriöljynsä. Uudistuksella Neste kertoo tarjoavansa ammattiliikenteen käyttöön tuotteet, jotka vastaavat EU:n päivitettyihin ympäristötavoitteisiin ja autonvalmistajien tiukentuneisiin päästövaatimuksiin. Uusien öljyjen tuoteominaisuuksien avulla voidaan yhtiön mukaan esimerkiksi vähentää polttoaineen kulutusta.

“Raskaan kaluston kuljetuksissa polttonesteillä ja voiteluaineilla on tärkeä rooli. Asiakkaamme ovat olleet tyytyväisiä Neste MY uusiutuva diesel -polttoaineeseen ja ovat toivoneet ilmaston kannalta kestävämpiä ratkaisuja myös voiteluainevalikoimaan. Siksi on hienoa päästä tuomaan uudet tuotteet ammattiliikenteessä toimivien yritysasiakkaidemme käyttöön. Uusia dieselmoottoriöljyjä voidaan käyttää sekä kuorma-autoissa, rekoissa että erilaisissa työkoneissa”, sanoo Nesteen Suomen yritysasiakasmyynnistä vastaava johtaja Joni Pihlström.

Kuorma- ja linja-autojen osuus EU:n tieliikenteen hiilidioksidipäästöistä on Nesteen tietojen mukaan noin neljännes, mikä vastaa keskimäärin kuutta prosenttia EU:n kokonaispäästöistä. Vuonna 2019 hyväksytyissä EU:n laajuisissa raskaiden ajoneuvojen hiilidioksidi- ja päästöstandardeissa asetettiin tavoitteet muun muassa uusien kuorma-autojen keskimääräisten päästöjen vähentämiseksi vuosina 2025 ja 2030.

“Haluamme osaltamme vaikuttaa siihen, että tuotteidemme avulla logistiikka-alalla toimivien yritysten on mahdollista saavuttaa asetetut päästötavoitteet. Uudistetuilla dieselmoottoriöljyillämme on esimerkiksi aiempaa pidemmät vaihtovälit, mikä säästää raaka-aineiden kulutusta. Lisäksi uudet tuotteemme sisältävät laajan valikoiman eri viskositeettiluokkien öljyjä, joiden avulla polttoaineen kulutusta voidaan vähentää jopa 1–4 prosenttia. Tämä puolestaan pienentää yrityksen omia kasvihuonekaasupäästöjä liikenteessä. On myös hyvä muistaa, että ajotavallakin on vaikutusta päästöihin”, sanoo Pihlström.

Uusien öljyjen lisäaineistus on Nesteen mukaan matalatuhkainen, mikä pitää pakokaasujen jälkikäsittelylaitteiston puhtaampana, vähentää huoltotarvetta ja pidentää laitteiston käyttöikää. Uudistetuilla dieselmoottoriöljyillä on myös moottorivalmistajien uusimmat viralliset hyväksynnät, joten öljyjä voidaan käyttää myös takuunalaisten autojen huolloissa.

“Uudistetut moottoriöljyt sopivat myös hyvin yhteen Neste MY uusiutuvan dieselin kanssa. Suomessa myytävä Neste MY uusiutuva diesel on valmistettu kokonaan jätteistä ja tähteistä, ja sen avulla yritys voi vähentää omia kasvihuonekaasupäästöjään koko elinkaaren ajalta laskettuna jopa 90 prosenttia verrattuna fossiilisen dieselin käyttöön. Kun käytössä on sekä uudistettu raskaan kaluston dieselöljy että Neste MY uusiutuva diesel, saadaan ilmaston kannalta kestävämpi yhdistelmä”, Pihlström lupaa.

Video: Nordkalkin uudet Hitachi ZX890LCR-6:t

Nordkalk hankkii käyttöönsä peräti neljä uutta Hitachia kalkkikiven lastaukseen, ja vierailimme katsomassa kahta ensimmäistä Paraisten kaivoksella. Samalla reissulla otettiin myös hieman videota, joka löytyy toki tästä.

Video: John Deere 8300i -ajosilppuri

Etevää evääntekoa! Koneurakointi-numerossa 6/2020 käymme tutustumassa John Deere 8300i -ajosilppuriin, ja aiheeseen liittyvä video on nyt julkistettu. Tuosta sitten katsomaan!

2,310tykkääjääTykkää