>

Komatsulta uutta ajokonevalikoimaa harvennuksille

Komatsu 2021 -kuormatraktoriohjelma käsittää kolme pienintä konetta, jotka kattavat laajan alueen puun lähikuljetuksen konetarpeesta, aina tiheimmän ensiharvennuksen kuormatraktorista tehokkaaseen joka paikan yleiskoneeseen.

Ohjelman kaksi pienintä, 9 tonnin Komatsu 825TX ja 11 tonnin Komatsu 835TX, voidaan varustella uudella runkokonstruktiolla erityistä ketteryyttä vaativia kohteita varten. Uusi runkoratkaisu puolittaa näiden koneiden etu- ja takavaunujen välisen raidepoikkeaman minimiin tiukoissa käännöksissä kokonaismittojen tai kuormatilan koon ja koneen vakauden muuttumatta. Harvennusrungon antama ketteryys on tarpeen tiheissä olosuhteissa. Heikosti kantavilla kohteilla erilaiset takarunkovaihtoehdot ja monipuoliset leveät telaratkaisut laajentavat työkohteiden määrää ja lisäävät tuottavuutta.

Komatsu 835TX

Suurin, 12 tonnin Komatsu 845, ulottuu kapasiteetiltaan kaikkein järeimmin varusteltuna perinteisten päätehakkuukoneiden tontille saakka. Uuden tuoteohjelman koneilla on runsaasti runko-, kuormain-, hydrauliikka- ja kuormatilavaihtoehtoja, joilla koneet voidaan täsmätä työskentelyalueen olosuhteiden asettamiin vaatimuksiin.

Komatsu 845

825TX:n, 835TX:n ja 845:n yhteisiä ratkaisuja

AGCO Power -moottorit

Komatsu 2021 -kuormatraktoreissa on 4-sylinteriset Stage 5 -päästömääräysten mukaiset erinomaisen polttoainetalouden moottorit, joissa on uusi AdBlue-järjestelmä, uusi pakokaasunkäsittelyjärjestelmä ja hydrauliset venttiilinnostajat, joiden ansiosta venttiilien säädön tarve poistui. Erityisen paljon on panostettu AdBlue-järjestelmän toiminnan luotettavuuden parantamiseen, lian pääsy järjestelmään on pyritty estämään maastossa tapahtuvan tankkauksen aikana: säiliö on sijoitettu uuteen paikkaan, täytön aikana puhtautta varmistetaan siivilällä ja suodatuksella. Tankkausta nopeuttaa ja varmistaa uusi suppiloratkaisu. Myös järjestelmän tyhjentäminen sujuu nyt tehokkaammin.

Ohjaamo ja muotoilu

Harvennusten kuormatraktoreissa on nyt samat ohjaamot kuin Komatsu 855-, 875- ja 895-malleissa. Uudesta, enemmän tilaa vaativasta moottoreiden varustelusta huolimatta koneiden muotoilut ovat tutun tyylikkäitä säilyttäen erinomaisen näkyvyyden.

MaxiXT-ohjausjärjestelmä 

Nyt myös Komatsu 825TX, Komatsu 835TX ja Komatsu 845 -koneissa on MaxiXT-ohjausjärjestelmä, joka esiteltiin muissa malleissa viime vuonna. MaxiXT-järjestelmä on mukana koneen käyttöön ja hallintaan liittyen lähes kaikessa, se ohjaa peruskonetta, kuormaimen säätöjä ja ulkopuolista kommunikaatiota, hakkuukoneissa lisäksi hakkuulaitetta ja apteerausta.

Esimerkkejä lisäominaisuuksista

Bogie Lift Advanced -telinnosto on mahdollista hankkia lisävarusteena kaikkiin kolmeen pikkukoneeseen. Etutelejä voidaan nostaa ja laskea kumpaakin puolta erikseen, millä ominaisuudella parannetaan esteiden ylittämistä tai lisätään koneen ketteryyttä.

MaxiFleet on saanut uusia toimintoja

  1. Uusi kohde – Uuden työmaan ja siihen liittyvien tietojen lisääminen järjestelmään, tieto välittyy valituille koneille välittömästi. Tällä helpotetaan myös ajokoneen työmaan avaamista ja puutavaralajien toimitusta varastopaikalle.
  2. Oma sijaintini-toimintoa hyödynnetään merkittäessä informaatiota esimerkiksi leimikolla sijaitsevista erityiskohteista; järjestelmä tallentaa kohteen MaxiVisionin kartalle oman senhetkisen sijainnin kohdalle koneen tai sen ulkopuolelta olevalta laitteelta.
  3. Tähän mennessä hakkuukoneen kanssa samalla työmaalla työskentelevä Komatsu-kuormatraktori on voitu liittää MaxiFleet/MaxiVision -palveluun. Nyt tämä onnistuu myös toisen valmistajan kuormatraktorille. MaxiVisionista voidaan seurata Komatsu-hakkuukoneen työskentelyä; sen tekemät ajourat sekä tuotanto nähdään kuormatraktorissa. Näin saatavaa informaatiota hyödynnetään kuormatraktorin työskentelyn suunnittelussa ja toteutuksessa.

Näiden koneiden ja uudistusten ensiesiintyminen FinnMetkossa vaihtui lokakuun puolivälissä käynnistyvään demokiertueeseen. Komatsu Forestin TX-esittelykiertue aloitetaan Rovaniemeltä 16.10. Kiertue matkaa halki Suomen ja pysähtyy kymmenellä paikkakunnalla. Kiertueesta tiedotetaan myöhemmin lisää.

John Deere Forestry Oy aloittaa YT-neuvottelut

John Deere Forestry Oy aloittaa kaikkia henkilöstöryhmiä koskevat yhteistoimintaneuvottelut 1. syyskuuta 2020. Yhteistoimintaneuvottelujen taustalla on Covid-19:n aiheuttama poikkeustilanne, joka on johtanut markkinatilanteen heikkenemiseen. Lisäksi John Deere on julkaissut uuden konserninlaajuisen toimintamallin muutoksen, jonka odotetaan tuovan organisaatio- ja tehtävämuutoksia myös Suomen organisaatioon.

Yhteistoimintaneuvottelujen henkilöstövaikutus arvioidaan olevan yhteensä n. 190 henkilöä ja sisältävän sekä toimenkuvamuutoksia että irtisanomisia. Lisäksi tuotannossa varaudutaan koko tuotantoa koskeviin lomautuksiin. Yhtiö työllistää Suomessa n. 760 henkilöä.

Valtra esitteli G-sarjan

Valtran FANTS-mallisarja saa osakseen uuden kirjaimen, kun G-sarja liittyy A- ja N-kirjainten väliin. Kyseessä on paitsi täysin uusi mallisarja, myös ensimmäinen ns. viidennen sukupolven Valtra. Isommista sarjoista tuttua käytettävyyttä tuodaan G-sarjan myötä yhä laajemmin tarjolle, ja ensimmäistä kertaa 100–145 hevosvoiman mallistossa on saatavana myös SmartTouch-hallintalaitteet sekä täydelliset täsmäviljelyominaisuudet. Valtra Connect -telemetria on vakiona G-sarjan Versu-malleissa. Kokoluokassaan tehokas kuormantunteva hydrauliikka löytyy vakiona Activesta ja Versusta. Uusi G-sarja tulee tarjolle neljänä eri varustetasona: Basic, Comfort, Technology sekä Technology Pro. Suomessa valmistettavaan G-sarjaan voi tilata tehtaalta myös Unlimited-varustelun.

”G-sarjan traktori on tyypillisesti maatilan yleiskone, jolla hoidetaan esimerkiksi etukuormaintöitä, ruiskutuksia, rehuntekoa ja viljellään vihanneksia täsmäviljelyä käyttäen. Tällaiseen traktoriin kulkemisen pitää olla helppoa ja turvallista, työskentelyn mukavaa, hydrauliikan ja nostolaitteen tehokkaat ja näkyvyyden erinomainen. Kaikkiaan uusi G-sarja on kompakti, mutta tehokas”, kertoo Valtran myynti- ja markkinointijohtaja Mikko Lehikoinen.

Valtran mukaan uuden G-sarjan etuja ovat helppous niin käytössä, ylläpidossa kuin hankkimisessakin. Sen kerrotaan olevan suunniteltu vaativaan etukuormaintyöskentelyyn, ja G-sarjan suunnittelun lähtökohdaksi on otettu parhaan näkyvyyden ja mukavuuden saavuttaminen. Valtralta myös muistutetaan, että G-sarjan traktorin voi varustella juuri omiin töihin sopivaksi, koneen käyttökustannukset voi ennakoida tarkasti, ja Valtran uudistuneet jälkimarkkinointi palvelut, kuten Connect, Care ja Go kattavat koko traktorin elinkaaren.

Ohjaamo ottaa isommista mallia

G-sarjan isoksi ja moderniksi luonnehditussa ohjaamossa on lasipinta-alaa 5,7 neliömetriä, josta jopa 0,35 neliötä tulee valinnaisen kattoikkunan myötä. Ohjaamojousitus lisää mukavuutta, ja käyttömukavuuteen vaikuttavat myös lämmitettävät peilit, ilmastointi, ohjaamon alaosan lämmitin sekä lisävirtapaketin yhteydessä saatavat USB-latauspistokkeet.

SmartTouch-terminaalilla varustettuun Versu-malliin on saatavissa kaikki samat SmartFarming-ominaisuudet kuin isompiin N- ja T -sarjoihinkin. Myös Activeen on saatavissa Valtra Guide automaattiohjaus- ja täsmäviljelyominaisuudet, joita voi hallinnoida SmartTouch Extend -näytöllä.

G-sarjan suunnittelussa on panostettu erityisesti etukuormaajatyöskentelyyn, ja Valtralta kerrotaan, että tätä lähtökohtaa on tuettu hyällä näkyvyydellä ja painonjakaumalla, runkoon integroiduilla etukuormaimen sovitteilla, moottorin kierroksia automaattisesti lisäävällä hydrauliikka-assistentilla sekä Live 3 -ominaisuudella, joka mahdollistaa etukuormaimen kolmen eri toiminnon yhtäaikaisen käytön.

G-sarjan käyttöalueeksi luetellaan Valtralle tuttuun tapaan pelto- ja maatilakäytön lisäksi myös metsä. Metsäkäyttöä varten traktori voidaan varustaa mm. kapeilla lokasuojilla, teräksisellä polttoainetankilla, polykarbonaattilaseilla, metsärenkailla, kääntyvällä penkillä sekä ohjaamon suojaraudalla. Lisävalopaketin myötä traktoriin saa neljä työvaloa eteen ja kuusi taakse. Takatyövalot syttyvät automaattisesti peruutettaessa, mikä helpottaa työskentelyä hämärässä.

Voimansiirto- ja hydrauliikkapuoli

Voimansiirto on 24+24R, jossa on neljä ryhmää ja kuusi pikavaihdetta. Ryhmänvaihdot B:ltä C:lle sekä C:n ja D:n välillä on automatisoitu, mikä helpottaa työskentelyä ja etenkin tieajoa. Pysäköintijarru on integroitu perinteiseen Valtran tapaan suunnanvaihtovipuun, ja käyttäjä voi ohjelmoida vaihteiston asetuksia laajasti itse. Ryömintävaihteella hitain työskentelynopeus on 120 metriä tunnissa, mistä on apua esimerkiksi riviviljelyssä.

Versu-mallia on mahdollista ajaa pelkällä ajokahvalla eikä muissakaan malleissa tarvitse juuri kytkinpolkimeen kajota AutoTraction-vedonvapautuksen ansiosta. Hill-hold -ominaisuus pitää traktorin paikoillaan ilman jarruja jyrkässäkin mäessä.

HiTech-mallien avoimen hydrauliikkajärjestelmän tuotto on 100 litraa minuutissa, Active- ja Versu -mallien kuormantuntevassa järjestelmässä 110 litraa minuutissa. Versu-malleissä on mahdollista saada jopa viisi hydrauliikkalohkoa taakse ja neljä lohkoa eteen.

Takana nostovoima on vähintään 50 kN koko nostoalueella ja edessä 30 kN. Saatavana on myös etuvoimanotto. Taakse on mahdollista saada ajovoimanotto ja lisäksi kaksi muuta voimanoton kierrosnopeutta.

Moottorina AGCOa, tietenkin

Uudessa G-sarjassa on nelisylinterinen ja 4,4-litrainen AGCO Power -moottori. Kompaktilla koollaan moottori mahdollistaa jyrkästi laskevan konepellin ja tällä on positiivinen vaikutus etunäkyvyyteen. Moottori täyttää Stage V -päästömääräykset ilman pakokaasujen takaisinkierrätystä. Sähköinen hukkaportti ja 1600 baarin Bosch common rail -ruiskutus tekevät moottorista Valtran mukaan nopeasti reagoivan ja laajalla kierrosalueella vääntävän.

Kaikissa malleissa on jo peltonopeuksilla käytettävissä lisäteho, kun ajetaan vaihteella B5 tai suurempi. Lisäksi tarjolla on Valtran perinteinen Sigma Power -lisäteho voiman ulosottoon.

G125 Eco on polttoainetta säästävä EcoPower-malli. Kuljettaja voi valita ajaako moottorin normaaleilla Power-asetuksilla vai kytkeekö päälle Eco-tilan, jolloin moottorin kierrokset laskevat, mutta vääntö kasvaa jopa 555 newtonmetriin. EcoPowerilla on siis mahdollista säästää luontoa, rahaa ja myös korvia.

Ostoksille heti vaikka netissä

G-sarjan traktorit ovat jo myytävissä, saatavissa ja tuotannossa. Valtralta kerrotaan, että oman traktorin voi syyskuusta lähtien varata myös netin kautta. Varauksen jälkeen sovitaan vielä erikseen käytännön yksityiskohdat, kuten lisä- ja valinnaisvarusteet sekä mahdollinen vaihtokonehyvitys paikallisen jälleenmyyjän kanssa.

Tekniset tiedot:

MalliTeho hp/kWLisäteho hp/kWVääntö perus/lisä
G105105/78110/82440/470
G115115/85120/90460/510
G125 Eco115/85125/93518/555
G125125/93130/97520/540
G135135/100145/107550/560

Mikkelissä 16 kilometriä uutta viitostietä liikenteelle

Maanantaina 31. elokuuta noin klo 12 avataan Mikkelin Tuppuralan ja Särkämäisen välillä 16 kilometriä uutta viitostietä. Tieosuus valmistuu kaikilta osin syyskuun alkupuolella, jolloin kaikki siihen liittyvät kulkuyhteydet tulevat käyttöön.

Tuppuralan ja Visulahden välillä on 31. elokuuta alkaen edelleen työnaikaisia liikennejärjestelyjä ja alennettuja nopeusrajoituksia. Nopeusrajoitus Mikkelin ja Visulahden välillä vaihtelee 50 km/h ja 80km/h välillä, työkohteesta riippuen.
Huuhanahon ja Särkämäisen alueella on työnaikaisten liikennejärjestelyjen vuoksi alennettu nopeusrajoitus.

Liikennejärjestelyjä Kinnarin ja Visulahden eritasoliittymissä

Kinnarin eritasoliittymästä ei pääse kulkemaan nykyisen viitostien suuntaan Visulahteen päin. Myös pohjoiseen johtava ramppi on suljettu liikenteeltä rakennustöiden vuoksi.
    Maanantaina 31. elokuuta alkaa Kinnarin uuden eritasoliittymän pohjoiseen johtavan rampin ja Visulahden suuntaan ohjaavan katuyhteyden sekä pyöräilyn ja jalankulun väylän rakentaminen. Ne valmistuvat syyskuun alussa. Rakentamisen aikana edellä mainitut väylät eivät ole käytössä. 
    Liikenne Visulahteen ja nykyisen viitostien suuntaan ohjataan kulkemaan Visulahden uuden eritasoliittymän kautta. Liikennejärjestelyt poistuvat töiden valmistuttua syyskuun alkupäivinä. Myös pyöräilyn ja jalankulun väylät avataan niiden valmistuttua syyskuun alkupuolella.

Muutoksia linja-autoliikenteeseen

Kaukoliikenteen linja-autot ja pikavuorot pääsevät käyttämään uutta nelikaistaista viitostietä 31. elokuuta lähtien. Linja-autopysäkit ovat kaikkien eritasoliittymien rampeilla.

Mikkelin ja Juvan väliset vakiovuorot sekä paikallisliikenne Mikkelin ja Visulahden välillä kulkevat 31. elokuuta alkaen Visulahden eritasoliittymän kautta ja siirtyvät käyttämään Kinnarin eritasoliittymää heti sen valmistuttua. Visulahden nykyisen eritasoliittymän alueen pysäkit ovat rakentamisen aikana pois käytöstä. Korvaavat pysäkit sijaitsevat Katajaharjuntiellä. 

Mikkelistä Nuutilanmäelle pääsee uutta tietä lokakuussa

Osuus Särkämäinen–Nuutilanmäki avataan liikenteelle lokakuussa 2020, jolloin koko Mikkeli-Nuutilanmäki osuus saadaan käyttöön.
     ”Tie on rakennettu nelikaistaisena ja keskikaiteellisena, joten vilkkaasti liikennöidyn tien turvallisuus ja sujuvuus paranevat uuden tien myötä. Uusi tie parantaa myös maankäytön mahdollisuuksia ja onhan se visuaalisestikin hieno kokemus ajaa uutta, maisemoitua valtatietä”, kertoo projektipäällikkö Harri Liikanen Väylävirastosta.

Pääosin uuteen maastokäytävään rakennettu Mikkeli–Nuutilamäki-osuus on 21 kilometriä pitkä. Matkalle on rakennettu 24 uutta siltaa ja asfalttia menee tälle matkalle 150 000 tonnia eli reilusti yli miljoona neliömetriä.
    ”Hanke on sujunut osaltamme hyvin. Olemme tavoitteessamme aikataulun osalta, kun valmista tietä voidaan ottaa liikenteelle nyt 16 kilometrin matkalta Mikkelin ja Särkämäisen välillä. Loppuosuuden urakastamme Nuutilanmäelle saamme valmiiksi ja avattua liikenteelle lokakuussa”, kertoo työmaapäällikkö Aki Loikkanen.

 Vuoden päästä, kesällä 2021, tehdään vielä kyseisellä osuudella vihertöitä sekä viimeinen asvalttikerros.

NHK Groupille uusi toimitila Hämeenlinnan Kantolaan

Maatalouskoneita maahantuovalle ja myyvälle NHK Groupille rakentuu uusi toimitila Hämeenlinnan Kantolaan. Uudisrakennus vastaa voimakkaasti kasvaneen yrityksen tilantarpeeseen niin asiakaspalvelu-, varasto- kuin toimistotilan osalta. Toimitilan rakentaminen on osa viime vuonna aloitettua Hämeenlinnan pääkonttorin laajennus- ja remontointihanketta.

Toimitila valmistuu yrityksen omalle tontille vuoden loppuun mennessä. Sen rakentaa Lehto Groupiin kuuluva Lehto Tilat Oy.

”Selvitimme ja harkitsimme muitakin vaihtoehtoja, sekä tontteja että valmiita toimitiloja, mutta vaaka kääntyi olemassa olevan tontin puoleen. Se on logistisesti hyvällä sijainnilla, ja alueella on muitakin maatalousalan toimijoita. Lehto Groupin kanssa saimme nopeasti suunnitelmat etenemään ja rakennushankkeen käyntiin”, teknisen kaupan johtaja Paavo Pyhälammi NHK:lta toteaa.

Osittain kaksikerroksinen toimitila on kooltaan 2090 kerrosneliömetriä. Se kattaa varaston, myymälä- ja esittelytilan sekä toimistotilaa noin 20–30 hengelle. ”Nykyaikainen varasto kolminkertaistaa varastotilamme sekä nopeuttaa ja parantaa asiakaspalvelua. Varaosaliikenne sujuu jouhevammin, kun jatkossa saamme varaosat ja tarvikkeet toimitettua asiakkaille yhdestä paikasta”, Pyhälammi kertoo.

Uuteen toimitilaan asettuu Hämeenlinnan-toimipaikan asiakaspalveluhenkilöstö. Pääkonttoriaan Hämeenlinnassa pitävä NHK-Keskus työllistää paikallisesti yli 50 henkeä. Ennestään tontilla oleva vanha toimitila on remontoitu kattavasti viime talven ja kevään aikana, ja se jää jatkossa toimistoiksi ja huoltohalliksi.

Uusi rakennus lämpiää ympäristöystävällisesti GILLES-pellettilämmityksellä. Rakennukseen tehdään erillinen lämpökeskus. Myöhemmin pelleteillä on tarkoitus lämmittää myös vanha kiinteistö. ”Kustannussäästöjä syntyy, kun pääsemme pois kaukolämmöstä”, Pyhälammi toteaa.

Kronos tuo markkinoille uusia metsäkuormaimia

Kronoksen Gripto-kuormainsarja laajenee nyt neljällä mallilla kahdessa eri tuotesarjassa. Gripto 608, Gripto 609, Gripto 708 ja Gripto 709 ovat valmistajansa mukaan yrityksen uudenaikaisimmat ja joustavimmat kuormaimet, ja Kronoksella on panostettu erityisesti niiden käyttöominaisuuksiin. Uusien kuormaimien ohjaamisen luonnehditaan olevan helppoa, ja ne on suunniteltu täydentämään malliston suurempia kuormaimia eli Gripto 1009:ää ja Gripto 1010:tä. Mallit lanseerataan FinnMETKO 2020 -näyttelyssä 3.–5. syyskuuta Jämsässä.

Kronoksen mukaan Gripto-kuormaimet on suunniteltu maksimaalisen kestävyyden, ulottuvuuden ja työmukavuuden näkökulmasta, ja niiden tarkkuutta ja nopeutta kehutaan huippuluokkaan. Kuormaajien luvataan toimivan myös vaikeissa olosuhteissa. Ne on varustettu teleskoopin elektronisella päätyvaimennuksella, ja anturi seuraa teleskooppisylinterin asentoa. xCrane-ohjausjärjestelmä rajoittaa nopeutta automaattisesti ennen päätyasentoa, minkä ansiosta jarrutus on tehokasta.

Gripto 700 -sarjaan on saatavilla myös Smart Boom Control -kärkiohjaus, joten käyttäjän ei tarvitse ohjata sylintereitä, vaan hän voi keskittyä pelkästään kouraan.

Gripton letkut ovat suojassa sekä puomin sisällä että rotaattoriin johtavassa linkissä. Lisäksi letkujen mitoitusta kuvaillaan riittävän suureksi maksimaalisen nopeuden saavuttamiseen minimaalisin painehäviöin.

Helsingin MaatalousKonemessut kahden vuoden päähän

Messukeskus on tehnyt yhdessä yhteistyökumppaneittensa kanssa päätöksen siirtää marraskuun MaatalousKonemessut kahdella vuodella. Päätöksen takana on poikkeuksellinen syksy ja epävarmuus koronatilanteen kehittymisen suhteen. MaatalousKonemessut järjestetään seuraavan kerran kahden vuoden kuluttua 13. – 15.10.2022, sillä tapahtumaa ei haluta järjestää samana vuonna lokakuussa 2021 järjestettävän KoneAgrian kanssa. 

”Isojen konemessujen valmistelu vie paljon aikaa ja panokset ovat yrityksille taloudellisesti suuret. Nykyisessä tilanteessa ei voida olla varmoja marraskuun tilanteesta tapahtumien järjestämisen suhteen. Alan yrityksiä huolestuttaa erityisesti henkilökuntansa ja asiakkaittensa terveys”, kertoo Leo Potkonen Messukeskuksesta. ”Tilanteet muuttuvat nyt tänä syksynä nopeasti. Juuri tiedotimme maskien käyttöönottamisesta MaatalousKonemessuilla. Koronatilanteen mentyä huonompaan suuntaan, myös heijastukset tulevat nopeasti. Messukeskus tekee tapahtumia Suomen elinkeinoelämälle. Nyt ollaan tilanteessa, jossa yritykset haluavat siirtää tapahtuman, joten näin tehdään. Messukeskuksessa olemme jo aloittaneet MaatalousKonemessujen verkkototeutuksen suunnittelun. Sen kautta MaatalousKonemessuille ilmoittautuneet yritykset voivat saada näkyvyyttä jo syksyllä 2020. MaatalousKonemessut verkossa 365 -palvelu tuo ajankohtaiset näytteilleasettajien uutiset messujen kävijäkohderyhmän tietoisuuteen, tukee konekauppaa ja vahvistaa MaatalousKonemessujen valtakunnallisuutta. Verkkototeutus yhdistettynä yritysten alueellisiin asiakaskohtaamisiin toimii tässä tilanteessa erinomaisesti.”

”Päätös siirrosta tehtiin yksimielisesti MaatalousKonemessujen kehitysryhmässä Messukeskuksen ja alan toimijoiden kesken. Olemme seuranneet tilanteen kehittymistä tarkkaan. Näyttely olisi haluttu järjestää, mutta koska haluamme toimia vastuullisesti, päädyimme tapahtuman siirtämiseen. Päätökseemme vaikutti myös saamamme asiakaspalaute”, kertoo toimitusjohtaja Jyrki Lepistö Hankkijalta. 

Yritysten osallistumiset MaatalousKonemessuille 2020 siirtyvät suoraan kahden vuoden päähän.

Suomen suurin maatalousalan sisätapahtuma Helsingin MaatalousKonemessut piti järjestää 5.–7.11.2020 Messukeskuksessa Helsingissä toista kertaa. Vuonna 2018 tapahtumassa vieraili 16 800 maa- ja metsätalousalan ammattilaista sekä ulkoalueiden hoidon ja urakoinnin koneista ja laitteista kiinnostunutta ammattilaista. Näytteilleasettajia oli yli 350.  Vuonna 2022 MaatalousKonemessut järjestetään 13. – 15.10.2022 entistä laajempana viidessä Messukeskuksen hallissa.

Koneurakointi 5/2020

Ollaan päästy jo vähän syksyn kantaan kiinni, ja meno sen kuin kovenee. Nyt ilmestyvässä Koneurakointi-lehdessä esitellään paitsi uusimman pään rautaa, myös vanhaa, mutta silti yhä elämässä ja tuloksenteossa kiinni olevaa kalustoa. MOHA-hakkuri, Vammas Major ja harrastekoneeksi päätynyt Aktiv Skotten saavat lehden sivuilla kaverikseen myös mm. JCB 150X HD:n, Ljungby L13:n ja Hitachin seiskasarjan ZX-kaivinkoneita. Urakalla vieraillaan Viitostien touhuja katsomassa, ja muutakin mielenkiintoista kalustoa on esillä hyvinkin eri kokoisina versioina. Koko litania löytyy tuosta alta, ja lehti kolisee postiin ja lehtipisteisiin viikolla 34.

KONEET JA URAKAT

8 Äijäsen X

JCB:n pienempiä X-malliston kaivinkoneita on nyt Suomessa.

22 Viitostie vahvistuu

Valtatie 5 käy läpi merkittäviä vaiheita Mikkelin ja Juvan välillä.

28 Päivitetty resepti

Ljungbyn pyöräkuormaajat saivat uudistuksia vuonna 2020.

36 Johto-Majuri

Vammas Major jaksaa painaa kaapelitöissä pitkällä kokemuksella.

42 Seiskaa pöytään!

Hitachin Zaxis-sarja on ehtinyt jo seitsemänteen sukupolveensa.

44 Terrastorm – Tehty toimintaan!

Torsus Terrastorm on maasto­kelpoinen pakettiauto tai minibussi.

46 Käyttäjän tarpeisiin tehty

MOHA-Sisu on tarkasti räätälöity monitoimihakkuri Kerimäeltä.

52 Tanskalaishakkurin paluu

Green Chip CH 838 elvyttää Silvatec-perinteitä hakkuririntamalla.

56 Työntö- ja vetovoimaa

Goldhoferin työntötraktorit ovat lentokenttien voimanpesiä.

62 Pintaa pienestä pullosta

Northern Rhino Oy kestopinnoittaa työkoneita ympäri Suomen.

66 Pelloilla ja puistoissa

John Deere Gator on jo legenda traktorimönkijöiden joukossa.

72 Taajamien taitaja

MAN TGE on täyssähköinen vaihtoehto dieselpakulle.

78 Aktiivinen harvinaisuus

Aktiv Skotten 747 oli yksi näkemys ruotsalaisesta metsäkoneesta.

86 Rauta-aarteita

Pienoismallikokoelman äärellä konemuistot palaavat mieleen.

VAKIOPALSTAT

14 Uutiskynnys

60 Katsaus Koneeseen – Lava Lappiin

90 Seuraavassa numerossa

JCB 150X HD -video

Koneurakointi 5/2020 esittelee paitsi kannessa myös laajassa artikkelissa yhden Suomen ensimmäisistä JCB 150X -kaivinkoneista. Tästä aiheesta koostettu video on nähtävillä myös, joten siitä vain sekä suolle että kantavalle maalle toteamaan, miltä se kampe näyttää livenä.

Klikkaa tästä video auki, ja muista myös laittaa kanava seurantaan. Seuraava video on jo työn alla!

Kamasa Tools Choice tuo valinnanvaraa vaunuun

Valmiiksi täytettyjä työkaluvaunuja on myynnissä ollut maailman sivu, mutta niiden valikoima ei aina ole syystä tai toisesta miellyttävä kokonaisuus. Kamasa Tools Choice tarjoaa yhden mahdollisuuden koota tyhjästä työkaluvaunusta ja siihen haluamistaan työkalusarjoista juuri omanlaisensa kokonaisuuden.

Kamasa Tools Choice -valikoimassa on paljon erikokoisia ja -näköisiä työkaluvaunuja sekä laaja kattaus työkalusarjoja, joten uutta vaunua ja siihen sopivia työkaluja kaipaavalle jää lähinnä valinnan vaikeus.

Kamasa Toolsilta tiedotetaan, että sen työkaluvaunut ovat luotuja kovaan korjaamokäyttöön; vaunut ovat vankkarakenteisia ja helposti liikuteltavissa pyörien avulla. Kaksi pyöristä on varustettu jarruilla, joten vaunu pysyy myös tukevasti paikoillaan.

Vaunujen laatikoissa on kuulalaakeroidut, käyttöä kestävät kiskot, jotka mahdollistavat laatikoiden aukeamisen kokonaan. Tämä helpottaa oikeiden työkalujen etsimistä, kun laatikon koko sisältö on kerralla nähtävissä. Kamasa Tools -vaunut on lisäksi varustettu keskuslukituksella, jonka avulla lukitset kaikki laatikot ja pidät sisällön turvassa.

Kamasa Tools -työkaluvaunuja löytyy kaikenkokoisiin tarpeisiin; valikoimasta löytyy niin pienempiä, 5 laatikon vaunuja kuin reilumman kokoisia, 13 laatikon vaunujakin. Korjaamovaunuja on myös mahdollista laajentaa oman makunsa mukaisiksi erilaisilla lisävarusteilla. Saatavilla on esimerkiksi lisälaatikostoja, ylähyllyjä, sivutasoja sekä magneettisia tasoja pienille osille, kuten ruuveille ja muttereille.

Kamasa Toolsilta muistutetaan myös, että työkaluvaunun tilankäyttö optimoituu, kun kyydissä on ainoastaan sellaisia välineitä, joita juuri itse tarvitset. Tuotemerkin valikoimaan kuuluu paljon erilaisia työkalusarjoja, jotka on suunniteltu istumaan vaunujen laatikoihin.

Sarjojen työkalut on aseteltu selkeästi kovapintaisille vaahtomuovialustoille, joissa ne pysyvät tallessa ja järjestyksessä kokomerkintöjen ja oikeankokoisten kolojen ansiosta. Kaikkien sarjoissa olevien työkalujen vakuutetaan olevan tuttua Kamasa Tools -laatua ja niitä voi ostaa myös erikseen.

2,310tykkääjääTykkää