>

Parlokilta uusia kaaria koneisiin ja autoihin

Suomalainen lokasuojavalmistaja Parlok esittelee uuden OFF-RD -lokasuojamallin, joka on kehitetty vaativaan käyttöön erilaisissa maatalousajoneuvoissa ja työkoneissa.

OFF-RD on valmistettu kestävästä ja joustavasta 4 mm paksusta korkeatiheyksisestä polyeteenistä (PE-HD). Lokasuojat ovat valmistajansa mukaan erittäin iskunkestäviä ja pitävät muotonsa erittäin hyvin. Rakenteensa takia ne kestävät hyvin hankausta ja muuta kulutusta. Perusmallien lisäksi Parlok OFF-RD on saatavana myös asiakkaan erikoisvaatimusten mukaisena, ja jokaiselle maatalous- ja työkonevalmistajalle löytyy sopiva ratkaisu, Parlokilta kerrotaan. Lokasuojat voivat olla asiakkaan suunnittelemia tai ne voidaan suunnitella Parlokin omassa tuotekehityksessä.

OFF-RD:n ominaisuudet:

  • Valmistusmateriaali korkeatiheyksinen polyeteeni (PE-HD), käyttölämpötila -50° – +80°
  • Materiaalin paksuus 4 mm antaa erinomaisen kestävyyden erittäin vaativissa olosuhteissa
  • Erinomainen kemikaalien kestävyys
  • Tyylikäs kokonaan musta ulkonäkö Parlokin hiili-pinnalla
  • Laaja valikoima asiakaskohtaisia ratkaisuja
  • Pitkä elinkaari ja 100 % kierrätettävissä
  • 45 mm reunakorkeus helpottaa asennusta ja jättää reilusti etäisyyttä renkaaseen

Parlok esittelee myös toisen uutuuden, HEAVY-D -lokasuojat. Nämä soveltuvat hyvin maantieajon haastaviin olosuhteisiin, muun muassa puutavaranajossa operoiviin autoihin ja perävaunuihin. Hankauskestävyytensä johdosta 4 mm materiaalivahvuus mahdollistaa lokasuojan erinomaisen käytettävyyden ketjujen kanssa.

HEAVY-D:n ominaisuudet:

  • Valmistusmateriaali korkeatiheyksinen polyeteeni (PE-HD), käyttölämpötila -50° – +80°
  • Materiaalin paksuus 4 mm antaa erinomaisen kestävyyden vaativissakin olosuhteissa
  • Erinomainen kemikaalien kestävyys
  • Helppo ja nopea asennus
  • Tyylikäs ulkonäkö Parlokin White Line™ -reunalla
  • Laaja valikoima asiakaskohtaisia ratkaisuja
  • Pitkä elinkaari ja 100 % kierrätettävissä

Volvo A60H kaupan hyllyille Legona

Lego Technic -sarjojen listalle lisätään tämän vuoden elokuussa uusi Volvo-tuote, kun A60H-niveldumpperi saapuu kauppoihin. Legon ja Volvon yhteistyö on tuonut Technic-pakkausten muodossa tarjolle aiemmin jo L350F-pyöräkuormaajan, EW160E-kaivinkoneen ja Volvo-konseptipyöräkuormaajan.

Nyt julkistettu uutuus on 2193 osaa sisältävä kokonaisuus, jonka voimanlähteenä toimivat yksi iso kulmamoottori, yksi XL-moottori ja yksi L-moottori.

Dumpperin toimintoja ohjataan Smart Hubilla Bluetoothin kautta, eli uusien Lego Technic -sarjojen tapaan Control+ -sovelluksella. Erillistä kauko-ohjainta ei siis enää mukana tule, vaan puhelin tai tabletti toimii ohjaimena. Toimintoja ovat ohjaus, kippaus ja vaihteen vaihto.

Dumpperi on 20 cm korkea, 60 cm pitkä ja 20 cm leveä. Hinta-arvio on 250 euroa. Julkaisupäiväksi on asetettu 1.8.2020. Virallinen tuotenimi on LEGO® Technic Nivelkaivoskuorma-auto Volvo 6×6 (42114) ja englanniksi LEGO® Technic™ 6×6 Volvo Articulated Hauler (42114)

JCB:n vetykaivinkone julkistettiin

Jo jonkin aikaa huhujen tasolla liikkunut JCB:n vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävä kaivinkoneprojekti on konkretisoitunut julkistuksen tasolle. Lopputuloksena on tänään esitelty 20-tonnisessa työpainoluokassa melskaava JCB 220X:n toimiva prototyyppi. Sen voimanlähteenä on vetypolttokenno, ja valmistaja kertookin tämän olevan alan ensimmäinen vetykäyttöinen kaivinkone ikinä.

Vedyn ja polttokennoteknologian hyödyntäminen olikin vain ajan kysymys, ja sen on nähty olleen hautumassa pinnan alla, sillä JCB:n hallituksen puheenjohtajan Lordi Bamfordin poika Jo Bamford on omissa liiketoimissaan siirtynyt vetypuolelle perustamalla vetyratkaisujen kehittelyyn keskittyvän Ryse Hydrogen -nimisen yrityksen ja soveltamalla ratkaisuja myös ostamansa pohjois-irlantilaisen Wrightbus-bussivalmistajan tuotteisiin. Kaksikerroksisia Wrightbusin valmistamia vetybusseja on jo toimitettu ja toimitetaan tänä vuonna lisää mm. Lontooseen.

Kaivinkoneesta tiedetään tässä vaiheessa siis sen verran, että vetypolttokenno tuottaa sähköä hydrauliikka pyörittäville sähkömoottoreille, ja ainoa päästö, mitä kone tuottaa, on vesi. Milloin tämä nyt prototyyppinä nähty kone mahdollisesti tulee vapaille markkinoille, on toistaiseksi vielä julkistamatonta tietoa. Ensimmäinen askel on kuitenkin otettu, ja JCB:n kokoluokassa tällainen julkistus enteilee lähes väistämättä myös varsinaisten tuotteiden markkinoille saattamista lähivuosina.

Koneosapalvelu listasi myös purkuosavalikoiman nettiin

Koneosapalvelulla on mittava kokemus metsäkoneiden käytettyjen osien myynnistä. Vilppulan raskaskonekorjaamon yhteydessä toimii metsäkonepurkamo, jossa puretaan eri merkkisiä metsäkoneita, ja käyttökelpoiset osat varastoidaan uusiokäyttöä varten. Käytettyjen osien varastotuotteita on nyt lisätty Koneosapalvelun sähköiseen tuotekuvastoon, mikä helpottaa ja nopeuttaa sopivan komponentin löytymistä asiakaspalvelun aukioloajoista riippumatta. Tuotekuvastosta löytyvät sekä vaihto-osat että purkuosat. 

Koneosapalvelu julkaisi uuden netissä toimivan tuotekuvaston joulukuussa 2019. Ensi vaiheessa kuvastoon tuotiin vaihto-osat eli hydrauliikan, voimansiirron ja nostureiden kunnostetut komponentit, jotka löytyvät toimitusvalmiina Koneosapalvelun varastosta.

Nyt kesäkuussa 2020 web-kuvastoon on lisätty metsäkoneiden purkuosien varastotuotteita. Purkuosat ovat nimensä mukaisesti käytettyjä komponentteja, jotka ovat peräisin Koneosapalvelun purkamista metsäkoneista. Purkuosat ovat toimivia ja ehjiä, mutta niitä ei ole kunnostettu, eikä niillä ole varaosatakuuta kuten vaihto-osilla. Purkuosista löytyy usein edullisin ratkaisu hieman vanhemman kaluston ylläpitoon ja korjaukseen. 

Tuotekuvastossa julkaistiin kerralla noin 220 nimikettä purkuosia, ja varastotuotteiden tallennus järjestelmään jatkuu aktiivisesti, joten netissä selailtavissa oleva valikoima kasvaa edelleen. Purkuosissa eniten tarjontaa on voimansiirron osista, mutta myös esim. hydrauliikan, ohjaamon, kuormatilan ja rungon osia löytyy varastosta. 

”Metsäkoneiden kanta on uusiutunut voimakkaasti viime vuosina, ja huoltosopimuskuviotkin ovat muuttaneet varaosien hankintatapoja. Siitä huolimatta meiltä kysellään yhä päivittäin käytettyjä osia, vaikkemme ole juurikaan mainostaneet metsäkonepurkamon toimintaa. Edullisille, käytetyille osille on selkeästi kysyntää, ja tavoitteenamme onkin palvella koneyrittäjiä monipuolisesti, ja tukea myös vanhemman konekannan toimintaa alalla. Siksi päätimme satsata käytettyjen osien saatavuuteen tuomalla purkuosien varastomme digiaikaan”, kertoo Koneosapalvelun toimitusjohtaja Ville Nevalainen

”Tuotteita voi hakea kuvaston hakutoiminnossa kätevästi peruskonemerkin tai vaikka yksittäisen tuotekoodin avulla. Tuotteista näkyy sopivuus eri konemalleihin ja hinta, joten uskomme, että asiakkaan on helppoa tehdä hankintapäätös korjaustarpeen ilmaantuessa”, jatkaa Nevalainen. 

Uuteen kuvastoon pääsee kotisivun www.koneosapalvelu.fi kautta klikkaamalla oranssia ”Tuotekuvasto” nappia tai suoraan osoitteesta konetarvikkeet.fi 

Metso Minerals Oy ja Rotator Oy yhteistyöhön jälkipalveluissa

Metso Minerals ja Rotator ovat tänään allekirjoittaneet sopimuksen, jolla sovitaan yhteistyöstä jälkipalvelujen tuottamisesta Metson murskain- ja seulontalaitteistoihin. Rotator toimii Metson virallisena huoltokumppanina laitteistojen käyttöönotoista elinkaaren päättymiseen saakka koko maassa.

Yhteistyön tarkoituksena on, että Metso pystyy tarjoamaan kattavat varaosa-, huolto- ja ylläpitopalvelut myymäänsä kalustoon koko Suomen markkina-alueella.

”Sopimus varmistaa jatkuvan kehityksen ja asiakkaiden liiketoiminnan yhä paremman tukemisen haastavissa olosuhteissa. Onnistunut myynti- ja vuokrausyhteistyö Rotatorin kanssa, sekä heidän koko Suomen kattava huoltoverkostonsa antoivat hyvän pohjan yhteistyön syventämiselle”, kertoo huoltopäällikkö Aki Saarenmaa Metsolta.

”Metson sopimus on meille erittäin tärkeä askel kehittyessämme laaja-alaiseksi elinkaaripalvelujen tarjoajaksi mm. maarakennusalalla. Olen ylpeä siitä, että Metso luottaa yhteistyöhön kanssamme”, sanoo Rotatorin jälkipalvelujohtaja Jukka Oksanen.

Rammer Performance -sarjan vasarat RealMachineryltä

RealMachinery Oy on solminut valtakunnallisen jälleenmyyntisopimuksen Lahdessa toimivan Marakon Oy:n kanssa. Tämä tarkoittaa sitä, että RealMachinery Oy:n tuotevalikoimasta löytyvät jatkossa kotimaista osaamista edustavat Rammer Performance -sarjan iskuvasarat koko Suomen alueella.

Iskuvasaroiden huoltotoiminta on keskitetty Lahteen Marakonin huoltokorjaamolle. Tämän lisäksi asiakkaita palvelevat myös Marakonin huoltokumppanit ympäri Suomen. Rammereiden huolto- ja varaosapalvelu ovat laadustaan tunnettuja, ja Rammerin yhtenä laatulupauksena onkin se, että laitteet saadaan kuntoon tarvittaessa 24 tunnin sisällä asiakkaan yhteydenotosta. ”Rammer tuotteena on jo käsite ammattilaisten joukossa ja olemme erittäin tyytyväisiä että pystymme kasvattamaan lisälaiteportfoliotamme heidän tuotteillaan. Rammerin iskuvasarat tukevat hyvin meidän muita myyntitoimiamme, ja uskomme, että laadukkaan tuotteen sekä erittäin toimivan huolto- ja varaosaketjun vuoksi myyntitulokset tulevat lähitulevaisuudessa olemaan hyvät tuotteelle”,  visioi RealMachineryn kehitysjohtaja Jarmo Tonteri.

Vuonna 1981 perustettu ja Suomessa toimiva Marakon Oy  on osa kansainvälisesti toimivaa Marakon-konsernia,jonka liikevaihto vuonna 2019 oli 23 miljoonaa euroa. Marakon Oy:n missiona on auttaa asiakkaitaan parantamaan työn tuottavuutta sekä edistämään työn tekemisen turvallisuutta. ”Palvelemme niin pieniä rakennus- ja purkualan yrittäjiä kuin isompia kaivosyrityksiäkin. Nyt solmitun yhteistyösopimuksen myötä pystymme tehokkaammin tarjoamaan tuotteitamme RealMachineryn valtakunnallisen verkoston kautta”, kuvailee Marakon Oy:n toimitusjohtaja Pekka Pohjoismäki.

VT5:n työmaa vaikuttaa kesäliikenteeseen

Valtatie 5:n parannustyöt Mikkelin ja Juvan Vehmaan välillä aiheuttavat juhannuksen ja lomakauden liikenteelle jonkin verran matka-aikojen hidastumista. Kesä-heinäkuussa liikennettä siirretään rinnakkaistielle Nuutilanmäen ja Juvan välillä.

Tietyöt Mikkelin kaupungin alueella ja Juvalla Kilpolan/Pöllän alueella hidastavat jonkin verran juhannusliikennettä. 


”Toivon tielläliikkujilta pitkämielisyyttä juhannus- ja kesäliikenteeseen. Elokuussa päästään Mikkelissä jo uudelle väylälle”, kertoo projektipäällikkö Harri Liikanen Väylävirastosta.

Kesä-heinäkuun vaihteessa liikenne siirretään Nuutilanmäen ja Juvan välillä talven ja kevään aikana rakennetulle kiertotienä toimivalle rinnakkaistielle. Kesän aikana kiertotietä tullaan ottamaan käyttöön noin kymmenen kilometrin matkalla Koskenmäen ja Kettulan välillä. Ajonopeus rinnakkaistiellä on 50 kilometriä tunnissa.

Liikenteen ollessa rinnakkaistiellä päästään rakentamaan päätietä. Liikenne on rinnakkaistiellä arviolta heinäkuuhun 2021 saakka. Mikäli autoilija haluaa välttää hitaamman kiertotien käytön, vaihtoehtoinen reitti Mikkelin ja Kuopion välillä on esimerkiksi Pieksämäen kautta.

Loppuvuonna 2020 avataan uutta tielinjaa liikenteelle noin kolmen kilometrin matkalla Tuhkalan liittymän ja Koskenmäen välillä. Nuutilanmäki-Juva osuus valmistuu liikenteelle 100 kilometrin tuntinopeudelle loppuvuonna 2021. Kesällä 2022 tehdään vielä viimeistelytöitä ja viimeinen asvalttikerros.

”Rinnakkaistien rakentaminen on sujunut vauhdikkaasti ja heinäkuussa pääsemme parantamaan nykyistä tietä. Seitsemää siltaa rakennetaan parhaillaan, ja kesällä aloitetaan vielä useiden uusien siltojen rakentaminen”, sanoo projektipäällikkö Timo Tiainen Kreatelta.

Elokuussa uutta tietä liikenteelle normaalinopeuksin

Mikkeli-Särkämäinen välisellä osuudella on elokuun aikana tavoitteena avata uutta tietä liikenteelle 16 kilometrin matkalta. Tällöin liikenne pääsisi kulkemaan uutta viitostietä pitkin 100 kilometrin tuntinopeudella.

Osuus Särkämäinen–Nuutilanmäki pyritään avaamaan liikenteelle lokakuussa 2020, jolloin koko Mikkeli-Nuutilanmäki osuus saadaan käyttöön. Vuoden päästä, kesällä 2021, tehdään vielä kyseisellä osuudella vihertöitä sekä viimeinen asvalttikerros.

”Alkukesän aikana olemme tehneet siltojen eristys- ja viimeistelytöitä. Lisäksi on tehty kantavaa kerrosta eli asvaltin alle tulevaa murskekerrosta ja päällystystöitä. Pintarakennetyöt, kivityöt ja vihertyöt ovat menossa”, kertoo työmaapäällikkö Aki Loikkanen Destialta.

Espoossa kohti päästötöntä työmaata

Juha Ala-Hiiro ja akkukayttoinen pyorakuormaaja. Kuva: Suvi Suovaara

Suomen tavoitteena on olla hiilineutraali vuonna 2035. Kaupungeille ja kunnille kansallinen tavoite ei riitä, ja ne haluavat olla hiilineutraaleja jo vuonna 2030. Helsinki, Vantaa, Espoo ja Turku tukevat tätä tavoitetta Päästötön työmaa -konseptilla, jossa tähdätään vähäpäästöisiin tai kokonaan päästöttömiin työmaihin.

Ensimmäisenä Päästötön työmaa -konseptin aloitti Espoo ja syksyllä samalla tiellä jatkavat Helsinki, Vantaa ja Turku omilla pilottiprojekteillaan. Yksittäisenä yritysalueena Vuosaaren satama Helsingissä aloittaa oman projektinsa päästöjensä vähentämiseksi, joista alustavien tietojen mukaan noin puolet tulee työkoneista.

Päästötön työmaa on EU-rahoitteinen hanke ja osa Hiilineutraalit ja Resurssivapaat Yritysalueet HNRY -projektia. Infratyömailla keskitytään työmaakoneiden ja logistiikkakuljetusten päästöihin. Myös Teknisen Kaupan Liitto on mukana yhteistyössä Espoon kaupungin pilottiprojektin suunnittelussa ja konseptin luomisessa. Liitto tukee hankkeita yhdessä Ympäristöministeriön kanssa oman Työkonealan green deal -sopimuksen kautta.

”Päästöttömyys tulee olemaan jatkossa tärkeä osa työkonealan tulevaisuutta. Päästötön työmaa tarvitsee päästöttömiä tai vähintäänkin vähäpäästöisiä työkoneita, ja niitä on jo saatavilla – suuriakin”, sanoo johtava asiantuntija Juha-Ala-Hiiro Teknisen Kaupan Liitosta.

Työmaakäytännöillä vaikutetaan hiilijalanjälkeen

Päästötön työmaa -pilotti Espoossa alkoi laajalla koulutuksella urakoitsijoille, työntekijöille ja työnjohdolle Ramirent Finland Oy:n tiloissa. Varsinainen pilottikohde sijaitsee Espoon Suurpellossa Lukutorin työmaalla.

Koulutustilaisuudessa kerrottiin Lukutorin työmaan tavoitteista ja suunnitelluista keinoista päästövähennysten aikaansaamiseksi:

”Tavoitteena on kestävä Espoo. Päästötön työmaa -konsepti on osa Espoon kaupungin ilmastotyötä. Työmaatoiminnot ovat välttämätön osa kasvavan kaupungin rakentamista, ja työmaan käytänteillä voidaan vaikuttaa merkittävästi rakennusurakan hiilijalanjälkeen”, rakennuspäällikkö Hannu Lehtikankare Espoon kaupunkitekniikasta sanoi.

Päästömittauksia ja toimintatapoja kehitetään pilotin aikana

Päästöjen mittausta ja laskentaa kehitetään päästöttömän työmaan pilotin aikana, jotta toimenpiteiden vaikutukset voidaan todentaa. Maa- ja kiviainesmassojen kehittämistä jo kohteessa tai ylipäätään hyödyntämisessä on toteutettu jo osana Espoon maa- ja kiviainesten hallinnan ja uusiomaarakentamisen toimenpideohjelmaa.

Työmaalla noudatetaan urakoitsijan itse laatimaa päästöttömän työmaan suunnitelmaa, tietysti tilaajan vaatimusten pohjalta. Suunnitelman mukaan seurataan muun muassa polttoaineen kulutusta, sähkönkulutusta, toteutuneita materiaalivirtoja ja tyhjäkäyntirajoituksia.

”Urakoitsijoiden liiketoiminnan lähtökohdat huomioidaan mahdollisuuksien mukaan, mutta tavoite on kuitenkin yhteinen. Julkisessa kilpailutuksessa kotimaisuus ei voi olla kriteeri, mutta hiilijalanjälki voi”, totesi hankesuunnittelija Iina Kallio Espoon Ympäristökeskuksesta.

Lähiympäristön viihtyvyys huomioiden tarkastelun alla ovat työkoneiden, työlaitteiden, kuorma-autojen päästöt sekä melu ja pöly. Logistiikkasuunnitelma ja päästölaskenta on myös suunniteltu. Tiedon keruuseen ei päästä reaaliajassa, tietoraportti koneiden käytöstä tehdään viikkotasolla. Viive ei haittaa, kunhan data on luotettavaa.

”Täysin päästötöntä työmaata Espoon Suurpellon Lukutorista ei tule, mutta tavoitteena vähäpäästöinen työmaa on hyvä suunta kohti hiilineutraalisuutta”, Kallio sanoi.

Vähäpäästöisiä työkoneita on jo saatavilla

Vähäpäästöisiä työkoneita tulee kaikkiin konetyyppeihin ja kokoluokkiin – nyt kaivataan rohkeita investoijia.

”Pelkkä rohkeus riitä, tarvitaan tukea ja porkkanoita sekä ymmärrys siihen, että siirtymävaiheessa kustannuksia voi tulla enemmän”, Juha Ala-Hiiro sanoi.

Tilaisuudessa esiteltiin akkukäyttöinen Kramerin 4,2 tonnin pyöräkuormaaja, joka on ensimmäinen kokoluokassaan Suomessa. Espoon kaupunki on vuokrannut koneen Suurpellon työmaalle, jossa sen työskentelyä voi käydä seuraamassa.

”Jos vähäpäästöistä konetta ei ole käytössä, on lähtökohtana oikea kone oikeaan paikkaan. Suoritettavan työn, työmaan ja työmaan toimintojen kokonaisvaltainen suunnittelu ja tehokas toiminta on usein myös ympäristöystävällistä ja taloudellisesti järkevää. Jokainen voi omassa työtehtävässään toteuttaa myös ekologista työtapaa. Lähes kaikki toiminta aiheuttaa päästöjä, eivät vain työkoneet”, Ala-Hiiro summasi.

Päästötön työmaa -konseptin lopputuotteena syntyy opas tulevaisuuden työmaille. Siirtymäajalla työmaita kehitetään ensin fossiilivapaiksi, sitten vähäpäästöisiksi ja lopulta kohti päästöttömyyttä.

Uusi opas metsäpaloriskin ennakointiin metsätöissä

Metsäammattilaisille on laadittu opas, jonka tarkoituksena on vahvistaa ammattilaisten osaamista metsäpaloriskin arvioinnissa ja vähentää metsäpaloriskiä metsätöissä. Ilmastonmuutoksen ennakoidaan lisäävän metsäpalovaaraa tulevaisuudessa, joten osaamista metsäpaloriskien hallintaan, metsäpalojen ennaltaehkäisyyn, varotoimiin ja vastuukysymyksiin tarvitaan enemmän.

Kuiva ja lämmin ajanjakso lisää metsäpalojen syttymisriskiä. Tänäkin vuonna on syttynyt useita maasto- ja metsäpaloja, joiden syynä usein on ollut varomattomuus risujen poltossa tai muussa avotulen käsitellyssä. Metsätyömailla työkone voi aiheuttaa metsäpalon työkoneen telojen, kuormaajan tai hakkuukoneen hakkuupään aiheuttama kipinöinnin takia. Työmaan olosuhteiden ennakointi ja aktiivinen maaston tarkkailu on paras keino torjua metsäpaloja.

Metsäpalojen ennakointi metsätöissä -oppaan tavoitteena on vahvistaa metsäammattilaisten osaamista metsäpaloriskin arvioinnissa. Opas tarjoaa taustatietoa metsäpalojen syttymiseen vaikuttavista riskeistä ja auttaa tunnistamaan työmaaolosuhteiden ja säätilan merkityksen maaston syttymisherkkyyteen. Oppaassa keskitytään puunkorjuu- ja maanmuokkaustyömaiden metsäpaloriskin ennakointiin. Metsämaan kulotuksesta on tarjolla muita ajantasaisia ja kattavia työoppaita.

”Metsäpaloriski on lämpiminä ja kuivina ajanjaksoina merkittävä maanmuokkauksessa ja puunkorjuussa sekä moottori- ja raivaussahatöissä. Hyvään ammattitaitoon sisältyy työmaiden maaston syttymisherkkyyden ennakointi ja mahdollisen metsäpalon leviämisriskin arviointi sekä varautuminen alkusammutukseen ja palokunnan opastamiseen palokohteelle”, sanoo Ari Nieminen, Tapiosta.

”On myös hyvä perehtyä pelastuslain huolellisuusvelvoitteeseen ja toimijoiden vastuukysymyksiin mahdollisen metsäpalon aiheuttamista vahingoista”, jatkaa Nieminen.

Käytännössä metsätyömaiden maaston syttymisherkkyyttä arvioidaan metsäpalovaroituksen voimassaolon ja työn aloittamista edeltäneen varoitusjakson pituuden perusteella sekä tarkastellaan sääennustetta ja metsäpalovaroituksen ennakoitua kehittymistä. Lisäksi arvioidaan työmaaolosuhteet, miten maaperän kivisyys ja kasvupaikan rehevyys tai karuus sekä puustoisuus ja työmaalla oleva paloaines (kuolleet kasvinosat, hakkuutähteet, yms.) vaikuttavat maaston syttymisherkkyyteen. Syttymisherkkyyden ohella on huomioitava, miten työkohteen ja sitä ympäröivien metsien rakenne vaikuttaa mahdollisen metsäpalon leviämiseen ja tuhovaikutukseen.

Hankkeen työskentelyyn ja oppaan sisällön tuotantoon osallistuivat Koneyrittäjät ry,  Metsäteollisuus ry, Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK ry, Bioenergia ry, Suomen metsäkeskus ja Tapio Oy sekä metsäpalokysymysten asiantuntijoita eri organisaatioista.

Hankkeen ja Metsäpaloriskin ennakointi metsätöissä -oppaan ovat rahoittaneet Koneyrittäjät, Metsäteollisuus ry ja Metsämiesten säätiö.

Case Zeus on täyssähköinen kaivurikuormaaja

Case Construction Equipment esitteli tämän vuoden Conexpossa omien sanojensa mukaan markkinoiden ensimmäisen täyssähköisen kaivurikuormaajan. Project Zeus -nimeä kantava 580 EV tarjoaa valmistajansa mukaan saman voiman ja työtehon kuin dieselversio. Kaksi tällaista konetta on jo myyty yhdysvaltalaisille yrityksille, ja tuote onkin aluksi suunnattu tälle markkina-alueelle.

580 EV saa voimansa 480-volttiselta 90 kilowattitunnin litium-ioniakustolta, ja se tarjoaa työaikaa noin kahdeksaksi tunniksi. Caselta kerrotaan, että kaivupuolen hydrauliikka vastaa normaalin dieselmoottorikoneen ratkaisuja, eikä siten häviä esimerkiksi murtovoimassa. Ajon ja kaivun yhteiskäytön kerrotaan olevaan jopa tehokkaampaa kuin perinteisessä vastaavassa mallissa.

Lopuksi pieni hiusten halkominen. Casen maininta markkinoiden ensimmäisestä täyssähköisestä kaivurikuormaajasta on hieman tulkinnanvarainen, sillä Huddig esitteli Tigon-konseptinsa jo vuonna 2015. Missä menee sitten konetyyppien tarkka raja ja lasketaanko vasta myydyt kappaleet markkinoiksi, onkin se tulkinnanvarainen asia.

2,310tykkääjääTykkää