>

Myrskyvaroitus: Ford Ranger Thunder iskee Eurooppaan

Uusi Ford Ranger Thunder tuo loppukesällä dramaattista tyyliä ja huippuvarustelua Euroopan pick-up-tarjontaan, kun myyntiin tulee yhteensä 4500 Ranger Thunderia. Malli tuo Vuoden 2020 kansainväliseksi pick-upiksi valitun Rangerin mallistoon massasta poikkeavaa sisä- ja ulkotilojen muotoilua sekä suosittuja käytännöllisiä varusteita vakioksi. Autossa on Fordin mukaan SUV-tyyppistä tyylikkyyttä ja mukavuutta yhdistettynä mahtavaan kanto- ja vetokykyyn. 

Ranger Thunderissa on Fordin 2.0 EcoBlue -kaksoisturbodieselmoottori, jossa on tehoa 213 hevosvoimaa ja vääntöä 500 Nm. Mallissa on vakiovarusteena Fordin 10-vaihteinen automaattivaihteisto. Thunder-erikoismalli pohjautuu Ranger WildTrakiin.

“Uusi Ranger Thunder tarjoaa särmikkäämpää ulkonäköä asiakkaille, jotka eivät pelkää tulevansa huomatuiksi ja sillä on selvästi oma luonne sekä maantiellä että maastossa”, sanoo Hans Schep, General Manager, Commercial Vehicles, Ford of Europe. “Tämä suorituskykyinen, mukava ja tyylikäs lisä Euroopan myydyimpään pick-up-mallistoon on yhtä vahva ja monikäyttöinen kuin karismaattinenkin.”

Ranger Thunder luottaa tasan yhteen varustetasoon, ja siinä on katseen vangitsevia muotoiluyksityiskohtia, jotka Fordin sanoin korostavat mallin ainutlaatuisuutta ja alleviivaavat sen “ready-to-rumble” -luonnetta. 

Mallissa on Sea Grey -ulkoväri, tähän malliin räätälöidyt 18 tuuman mustat kevytmetallivanteet ja Ebony Black -väriset etusäleikkö, takapuskuri, astinlaudat, sumuvalojen reunukset, lavakaari ja ovien kahvat. Punaiset yksityiskohdat etusäleikössä ja lavakaaressa on suunniteltu korostamaan mallin tärkeimpiä ominaispiirteitä, joita täydentävät kolmiulotteiset “Thunder”-logot etuovissa ja takaluukussa. “Ranger”-logo on viimeistelty mattamustaksi. 

Thunderissa on vakiovarusteena LED-ajovalot tummennetuilla kehyksillä ja myös takavalojen kehykset ovat tummennetut. Ranger Thunderin varusteisiin kuuluu erittäin lujasta puristetusta alumiinista valmistettu lavan rullapeite, jossa on lukitusmekanismi. Autossa on myös ensimmäistä kertaa saatavana oleva kuormalavan siirrettävä jakaja. 

Sisätiloissa on Ebony-nahalla päällystetyt istuimet, joissa on punainen “Thunder”-brodeeraus ja siihen sointuvat punaiset tikkaukset ohjauspyörässä, istuimissa, kojelaudassa ja muutamissa muissakin kohdissa. Vakiovarusteisiin kuuluvat myös mustat matot ja mittatilaustyönä tehdyt punaiset valaistut kynnyslistat. 

Ranger Thunderin 2.0 Ford EcoBlue -kaksoisturbodieselmoottori käyttää kahta rinnakkaista ahdinta matalimmilla kierroksilla lisätäkseen vääntöä ja reagoivuutta. Korkeilla kierroksilla suurempi turboahdin varmistaa maksimitehon. 

Fordin 10-vaihteinen automaattivaihteisto on käytössä myös Ford F-150 pick-upissa ja Ford Mustangissa. Vaihteiston välityssuhteet ovat laajat ja Fordilta kerrotaan, että sen mukautuva ajantasainen vaihteenvaihto säätyy muuttuvien tilanteiden mukaan. Näin käytössä pitäisi olla joka tilanteessa optimaalinen vaihde auton polttoainetaloudellisuuden, tehokkuuden tai hienostuneisuuden varmistamiseksi.

Tieverkkoon investoiminen kannattaa aina

Juuri julkaistu raportti kertoo tiestön vaikutuksesta yhteiskunnan menestykseen ja siitä, miten tiestön kuntoon laittamisella voidaan tukea Suomea kriisin keskellä. 

Tieverkko on alusta tieliiken­teelle, mutta myös merkittävä kus­tannustekijä vientiteollisuuden ja kaupan logistiikalle ja siten haaste Suomen kilpailukyvylle.

Alustan kuntoon laittamisella on merkittävä positiivinen kerrannaisvaikutus talouteen, koska laadu­kas tieverkko pienentää kuljetuskustannuksia ja tehostaa koko yhteiskunnan toimintaa. Tämä ilmenee raportista, joka avaa tiestön merkitystä suomalaiselle yhteiskunnalle.

”Kunnossa olevan tieverkon merkitys liikenteen päästöjen vähentämisessä tulee tunnistaa. Kiertoteille joutuminen lisää polttoaineen kulutusta ja päästöjä. Teiden kunnon parantaminen vähentää tieliikenteen päästöjä jopa 5 prosenttia. Metsäteollisuuden kuljetuskustannuksia huonokuntoinen alempi tieverkko ja painorajoitetut sillat nostavat arviolta 7 prosenttia”, painottaa Metsäteollisuus ry:n logistiikkapäällikkö Outi Nietola.

”Energia- ja metsäteollisuuden toimiva raaka-ainehuolto edellyttää, että alemman tieverkon ja etenkin sen siltojen painorajoituksista muodostuvia pullonkauloja raaka-aine- ja työkonekuljetuksille saadaan karsittua”, Koneyrittäjien toimitusjohtaja Matti Peltola muistuttaa.

Vaikuttaessaan kilpailukykyyn tieverkko on hyvä investointikohde kaikissa taloustilanteissa. Heikossa taloustilanteessa saadaan nopeita vaikutuksia niin suoraan kuin välillisesti, kun tieverkon parantaminen työllistää pk-yrityksiä ympäri maan. Verkon laadun parannuttua saadaan jatkuvasti säästöjä kuljetusten tehostuessa.

”Suomessa on paljon tiehankkeita, jotka voi­daan käynnistää nopeasti ja tehdä nyt edullisemmin kuin vuosi sitten. Keskeistä olisi paneutua perusväylänpitoon kai­kissa tieluokissa ja käynnistää samalla suurempien investointien suunnittelua”, INFRA ry:n toimitusjohtaja Paavo Syrjö pohtii.

Nyt ei ole oikea hetki jarruttaa tieinfran koneistoa, vaan on viisasta kääntää infravipua ylöspäin kohti laadukasta tieverkkoa. Näin varmistetaan lähivuosien kilpailukyky.

”On hyvä muistaa, että suomalainen tie tehdään aina Suomessa ja Suomen yhteiskunnan tarpeisiin. Nyt on aika laittaa yhteiskunnan kuljetusten tärkein alusta eli tiet kuntoon”, Suomen Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Nina Raitanen tiivistää.

Kohti laadukasta tieverkkoa -raportin toteutti INFRA ry:n, Koneyrittäjät ry:n, Metsäteollisuus ry:n ja Suomen Tieyhdistys ry:n toimeksiannosta WSP Finland Oy. Työryhmään kuuluivat johtaja, professori Jorma Mäntynen ja tekniikan tohtori Jarkko Rantala sekä diplomi-insinöörit Riku Huhta ja Riina Isola.

Tanan H-sarjan kaatopaikkajyrät tulivat

Suomalainen jätteenkäsittelylaitteita valmistava Tana Oy tiedottaa, että uuden H-mallisarjan TANA-kaatopaikkajyrä on entistäkin parempi, ja ensimmäiset uudet koneet ovat nyt saatavilla. Tanan uniikki muotoilu täysleveillä teloilla, jäykällä rungolla ja suurikokoisilla murskauspiikeillä takaa todistetusti optimaalisen tiivistystuloksen. Nämä samat ominaisuudet löytyvät uudesta H-mallisarjasta, josta ensimmäisinä myyntiin tulevat mallit H260eco ja H320eco.

H-mallisarjan koneissa on lukuisia uusia ja paranneltuja ominaisuuksia, jotka tekevät niistä entistäkin tehokkaampia ja luotettavampia. Kuten muutkin TANA-kaatopaikkajyrät, uudet H-sarjan koneet käsittelevät jätettä valmistajansa mukaan kustannustehokkaasti ja tarjoavat maksimaalisen tiivistys- ja jätteenkäsittelykapasiteetin alhaisilla käyttökustannuksilla. ”Olemme kuunnelleet TANA-käyttäjiämme. H-mallin tilavassa ohjaamossa on panostettu ajomukavuuteen ja kuljettajalla on erinomainen näkyvyys kaikkiin suuntiin. Mukava istuin ja ergonomiset hallinta-laitteet takaavat erinomaisen työskentelymukavuuden. Uuden sukupolven kosketusnäyttö on edistynyt ja helppokäyttöinen rajapinta koneen eri toimintojen hallintaan”, Tana Oy tiedottaa.

Molemmat uudet mallit on varustettu reaaliaikaisella TANA ProTrack® -hallintajärjestelmällä, joka yhdistää koneen tietoverkkoon. Tämä helppokäyttöinen työkalu auttaa koneen ylläpidossa sekä antaa reaaliaikaista tietoa koneen suorituskyvystä ja tilanteesta. TANA ProTrack® -hallintajärjestelmän käyttö sujuu vaivattomasti tabletilla, älypuhelimella ja tietokoneella.

Tekniset tiedot:

TANA H260eco
Paino: 26 tonnia
Moottori: Cummins L9-C365
Suurin murskausvoima: 127kN

TANA H320eco
Paino: 32 tonnia
Moottori: Cummins L9-C365
Suurin murskausvoima: 157kN 

Kotimaisen kiven hiilijalanjälki on matala

Luonnonmateriaalien suosiminen rakennusalalla on ollut kasvava trendi jo pitkään, ja nyt sen puolesta puhuu myös matala hiilijalanjälki. Tuoreen elinkaariarvioinnin mukaan suomalaisesta luonnonkivestä valmistetuilla kivituotteilla on matala hiilijalanjälki. Esimerkiksi kotimaisen graniittinopan- tai nupukiven valmistusvaiheen ilmastokuorma jää noin 50 kiloon CO2-e/tonni.

Muista materiaaleista tai tuontikivestä valmistettujen vastaavien tuotteiden hiilijalanjälki on usein moninkertainen kotimaiseen luonnonkiveen verrattuna.

”Suomalaisten kivituotteiden matalaan hiilijalanjälkeen vaikuttaa se, että niiden valmistamiseen ei vaadita pitkiä hankintaketjuja tai useita materiaaleja. Suomessa kiviaines louhitaan kalliosta ja kuljetetaan tuotantolaitokselle, jossa se paloitellaan ja viimeistellään valmiiksi tuotteeksi”, Kivi ry:n toiminnanjohtaja Sini Laine selvittää.

Ympäristötietoinen hankkii kiven läheltä

Kotimaisen luonnonkiven matala hiilijalanjälki selittyy lyhyillä kuljetusetäisyyksillä, koska suurin osa luonnonkiven päästöistä tulee kuljetuksista. Vastuullisesta rakentamisesta kiinnostunut hankkiikin kiven mahdollisimman läheltä. Esimerkiksi infrarakentamisessa käytetyn reunakiven valmistus ja kuljettaminen Aasiasta Suomeen aiheuttaa 82% suuremmat päästöt suomalaiseen reunakiveen verrattuna.

”Hankintapaikan ja toimituspaikan sijainneilla sekä tuotantoketjun sisäisillä etäisyyksillä on avainrooli kiven aiheuttamissa kokonaispäästöissä. Toivomme, että tämä selvitys herättää kunnat ja kaupungit näkemään kuljetusmatkan merkityksen sekä ottamaan huomioon myös Suomeen jäävät verotulot. Esimerkiksi kotimaisen noppa- ja nupukiven hinta on kilpailukykyinen ulkomailta tuotuihin verrattuna”, Laine vetoaa.

Rakentamiseen käytettävien materiaalien valmistus tuottaa 11 prosenttia globaaleista ilmastopäästöistä eli moninkertaisesti lentoliikenteeseen verrattuna.

”Olisi toivottavaa, että julkisissa hankinnoissa otettaisiin huomioon jatkossa rakennusmateriaalien aiheuttama hiilijalanjälki, kun vertailutietoa alkaa olla hyvin tarjolla. Lisäksi monen kunnan ja kaupungin tavoitteena on saavuttaa hiilineutraalius lähivuosien aikana. Hankkimalla kivimateriaalit läheltä tavoitteet on mahdollista saavuttaa ja samalla voi tukea paikallista taloutta”, Laine toteaa.

Kivi on käytännössä ikuinen ja senkin jälkeen kierrätettävissä

Luonnonkiven elinkaaren käyttöominaisuudet ovat myös hyvät, kun niitä tarkastellaan ympäristönäkökulmasta. Rakennustuotteen käyttövaiheen päästöihin vaikuttavat muun muassa huoltovaatimukset, korjaustarpeet ja -mahdollisuudet sekä käyttöikä.

”Aina kun materiaaleja joudutaan vaihtamaan, siitä muodostuu uudelleen päästöjä. Luonnonkivi onkin hyvä valinta, koska se on käyttöiältään lähes ikuinen ja sen elämää jatkuu mahdollisen purkamisen jälkeenkin. Luonnonkivi on käytännössä huoltovapaa eli se pitää korjata ja vaihtaa vain poikkeustapauksissa”, Laine toteaa.

Kivi on siinäkin suhteessa mainio materiaali, että sitä voidaan uusiokäyttää suoraan purkamisvaiheen jälkeen ilman käsittelyä tai korjaamista.

”Mikäli luonnonkivi rikkoutuisi purkamisen aikana, sitä voidaan silti hyödyntää esimerkiksi murskeena. Näin voimme lisätä uusiomateriaalien käyttöä ja vastaavasti vähentää neitseellisten luonnonraaka-aineiden käyttöä ja energian kulutusta sekä estää jätteiden syntymistä”, Laine toteaa.

Luonnonkivelle on 29.4.2020 julkaistu EN 15804 -standardin mukaiset ympäristöselosteet RTS-EPD -järjestelmässä. Ne ovat ladattavissa osoitteessa: https://cer.rts.fi/epd-ymparistoseloste/selaa-epd-ymparistoselosteita/

Huddigit nyt Uudenmaan Konehuolto Oy:ltä

Huddig AB on allekirjoittanut uuden kansainvälisen jälleenmyyjäsopimuksen Suomessa yhdessä Uudenmaan Konehuolto Oy:n kanssa 22. huhtikuuta 2020. 

Yritys on jo aiemmin toiminut valtuutettuna Huddig-sopimushuoltopisteenä Etelä-Suomessa ja nyt sovittu yhteistyö koskee myös koneiden myyntiä. 
Huddig tulee täydentämään Uudenmaan Konehuollon jo kattavaa maanrakennuskoneiden myyntivalikoimaa. 

”Uudenmaan Konehuolto Oy:n kautta tulee olemaan saatavilla kaikki Huddig-konemallit ja -henkilönostimet. Yrityksellä on erinomainen tausta huoltotoimintojensa osalta, joten heillä on myös vahvaa tietotaitoa koneiden myyntiä ajatellen”, sanoo VP Huunonen, Huddigin Itä-Euroopan aluemyyntipäällikkö. 

Ensimmäinen esittelykäyttöön suunniteltu kone on vähän ajettu 1260C RAIL -mallin ratakone, joka saapuu Keravalle touko-kesäkuussa. Ensimmäinen uusi 1260E-mallin esittelykone saadaan pihaan vuoden loppuun mennessä. 

Uudenmaan Konehuolto Oy on vuonna 2010 perustettu perheyritys, joka tarjoaa konemyynnin lisäksi raskaan kaluston huolto-, korjaus- sekä varaosapalveluja. Yritys työllistää tällä hetkellä noin kymmenen työntekijää. 

”Hyvän sopimushuoltoyhteistyön pohjalta lähdemme luottavaisina rakentamaan Suomeen vielä laajempaa yhteistyötä sekä Huddig-koneiden myyntiä Uudenmaan Konehuolto Oy:n kanssa”, sanoo Daniel Myrgren, Huddig AB:n myynti- ja markkinointijohtaja. 

Jarcrac Magnapro -video

Koneurakointi-numerossa 3/2020 esittelimme Nättimetsä Oy:n Jarcrac Magnapron, ja onhan siitä meiltä videokin, kuten luvattiin. Tästä se aukeaa, ei muuta kuin väijymään!

Kemera-asetuksen muutoksella nostetta kotimaiselle hakkeelle

Metsähakkeen käyttö lämpö- ja CHP-laitoksissa on viimeisen kahden vuoden aikana lähtenyt varovaiseen nousuun. Samanaikaisesti kotimaisen hakkeen määrä on pienentynyt selvästi ja korvautunut tuontihakkeella. Kemera-asetuksen muutoksella tilannetta voitaisiin parantaa osana koronakriisiin liittyvää elvytystä.

Luonnonvarakeskuksen (Luke) 19.3.2020 julkaiseman ennakkotiedon mukaan energiantuotantoon käytettiin metsähaketta viime vuonna 7,6 milj. m3, josta Luken 23.4.2020 julkaistun arvion mukaan noin 21 % eli 1,6 miljoonaa m3 oli tuontipuuta. Vastaavasti vuonna 2017 käytettiin 7,2 milj. m3 energiantuotantoon, josta 8 % eli 0,6 milj. m3 oli tuontipuuta. Metsähakkeen käyttö energiantuotannossa kasvoi siis kahdessa vuodessa 0,4 miljoonaa kuutiometriä, mutta samalla tuontipuun määrä kasvoi miljoonalla kuutiometrillä. Hakkuutähdehakkeen käyttö kasvoi samalla aikavälillä 0,6 milj. m3 samalla kuin kantopuun ja erikokoisen runkopuun käyttö kutistui 0,05 milj. m3 ja kantopuun määrä pieneni 0,4 milj. m3. Puun tuonti korvasi siis ennen kaikkea kotimaisen pienpuun käyttöä.

”Kasvu on ollut tuonnin varassa ja samalla kotimainen metsähake on korvautunut tuonnilla. Osana koronaelvytystä tilannetta voitaisiin parantaa lisäämällä pienpuun kotimaista tarjontaa loppukäyttöneutraalisti ja metsänhoitoa tukien. Käytännössä pitäisi tehdä pikainen päätös Kemera-lain jatkamisesta ja ehtojen palauttamisesta vuoden 2015 tilanteeseen”, ehdottaa Bioenergia ry:n toimitusjohtaja Harri Laurikka.

Kestävän metsätalouden rahoituksen (Kemera) asetuksen ehtoja kiristettiin vuonna 2016 valtiontalouden säästösyistä eri työlajeille. Nuorten metsien hoidon kohdalla säästö toteutettiin alentamalla tukitasoja ja kiristämällä nuorten metsien hoidon kohteiden puun keruutuen vaatimuksia runkolukupoistuman 1000 rungosta 1500 runkoon Etelä-Suomessa ja 800 rungosta 1000 runkoon Pohjois-Suomessa, minkä takia koneellinen korjuu uusien vaatimusten mukaisissa kohteissa usein on kannattamatonta eikä käytännössä nuorten metsien hoidon rästejä (n. 800 000 ha Suomessa, Lähde: Luonnonvarakeskus 2019) pysty tällä työlajilla purkamaan toivotulla tavalla. Palauttamalla runkolukurajoja poistuman määrän ja läpimittavaatimusten suhteen vuoden 2015 tilanteen mukaisiksi parannettaisiin toimintaedellytyksiä ja lisättäisiin pienpuun korjuumahdollisuuksia.

Pienpuun korjuu eri puolilla maata edistäisi työllisyyttä, tukisi metsänhoitoa, aluetaloutta ja energian huoltovarmuutta ja parantaisi kauppatasetta. Kivihiilikielto ja energiaturpeen käytön väheneminen lisäävät 2020-luvulla kysyntää energiapuulle. Hallitusohjelmassa on todettu, ettei energiapuuksi ajeta teollisuudelle kelpaavaa ainespuuta.

Nykyinen Kemera-laki on voimassa vuoden 2020 loppuun. Jo nyt on tiedossa, että uutta Kemera-lakia ei käytännössä voi saada voimaan ennen 2022.

Maamess siirtyykin ensi keväälle

Jo aiemmin tälle syksylle siirrettäväksi ilmoitettu Maamess 2020 on tuoreimman tiedon mukaan päätetty siirtää suosiolla ensi keväälle. Tämä vuosi jää siis kokonaan välistä.

Niinpä 10.-12.9.2020 Tartossa ei järjestetä Maamess-tapahtumaa aiemman ilmoituksen mukaan, vaan uusi päivämäärä on 15.-17.4.2021.

Vuodelle 2020 ostetut liput käyvät tapahtumassa myös ensi keväänä.

Järvileasing lisää panostustaan koneiden ja laitteiden leasingpalveluun

Auto- ja koneleasingia tarjoavalle Järvileasing Oy:lle vuosi 2019 oli varsin menestyksellinen. Yritys kertoo jatkaneensa voimakasta kasvuaan, uusia autojen leasingsopimuksia tehtiin vuoden aikana noin 1 000. Yhteensä Järvileasingin leasingautoja on liikenteessä n. 2 500. 

Myös kone- ja laitesektorilla on ollut merkittävä osa Järvileasingin kasvutarinassa. Yhä useampi yritys ja yrittäjä on kiinnostunut hankkimaan koneensa leasingsopimuksella. Järvileasing Oy:n koneiden ja laitteiden leasingin johtajana on 20.2.2020 aloittanut vankan kokemuksen rahoitus- ja leasingalalla hankkinut Vesa Eskonheimo

Vesa Eskonheimo

”Olen toiminut erilaisissa tehtävissä rahoitusalalla jo 25 vuotta, varsinaisesti leasingin kanssa seitsemän vuotta. Olen nähnyt uudenlaisten leasingratkaisujen laajentuvan todella voimakkaasti koneisiin ja -laitteisiin. Kirjo on melkoinen kuorma-autoista maanrakennuskoneisiin, puimureihin ja metsäkoneisiin, korjaamolaitteisiin- ja vaikkapa toimistokalusteisiin”, kertoo Vesa Eskonheimo. 

Vesa Eskonheimolle Järvileasing oli tuttu, yrityksen voimakas kasvu on huomattu leasingalalla. ”Juuri Järvileasingin voimakas nousu merkittäväksi alan tekijäksi muutamassa vuodessa sai minut kiinnostumaan yrityksestä. Haluan olla mukana kasvattamassa ja kehittämässä dynaamisesti ja ennakkoluulottomasti toimivaa firmaa. Järvileasing toimii paikallisesti kaikkialla Suomessa ja yksi tärkeimmistä tehtävistäni tulee olla paikallisten aluepäälliköiden tukeminen kone- ja laitepuolella. Tavoitteenamme on tarjota entistä parempi ja yksilöllinen asiakaskokemus.”  

Autoleasingin edut ovat useimmille yrityksille tuttuja – mm. kulujen budjetointi ja hallinnointi helpottuu ja yrityksen pääomaa vapautuu tärkeämpiin kohteisiin. Kone- ja laiteinvestoinneissa pääomaa sitoutuu erityisen paljon, ja hankkimalla koneet ja laitteet leasingsopimuksella voidaan keventää tasetta ja saada pääoma tuottavampaan käyttöön.  

Mitä kaikkea sitten leasingillä voi hankkia ”Järvileasingillä periaatteena on, että kunhan liisattavalla tuotteella on vakuusarvoa, se voidaan hankkia kauttamme leasingsopimuksella. Kannattaa kysyä!”, linjaa Vesa Eskonheimo.

Järvileasing Oy on osa Autotalo Järvi -konsernia, jonka kokonaisliikevaihto oli vuonna 2019 noin 65 miljoonaa euroa. Tästä Järvileasingin osuus oli noin 45 miljoonaa euroa. Kasvun odotetaan jatkuvan vahvana huolimatta poikkeustilanteesta vuonna 2020.

Caterpillarille kaksi miljardia autonomisesti kuljetettua tonnia täyteen

Caterpillar tiedottaa saavuttaneensa merkittävän rajapyykin autonomisen eli itseohjaavan kuljettamisen saralla. Cat MineStar Command -ohjausjärjestelmää käyttäneet kiviautot ovat siirtäneet hieman yli kuudessa vuodessa jo kaksi miljardia tonnia kiviainesta turvallisesti. Edellinen raja rikkoutui marraskuussa 2018, kun ensimmäinen miljardi napsahti täyteen. Näin ollen vauhti on kiihtynyt merkittävästi: määrä tuplaantui alle puolessatoista vuodessa.

MineStar-ratkaisujen tuotepäällikkö Sean McGinnis on hyvillään: ”Vain hieman yli kuudessa vuodessa olemme saaneet kuljetettua kaksi miljardia tonnia, ja tämä rajapyykki on saavutettu huomattavasti kilpailijoitamme nopeammin”, McGinnis hyrisee. ”Tämä tarkoittaa sitä, että MineStar Command on markkinoiden tuottavin autonominen ohjausjärjestelmä kiviautoihin, eikä se ole jäänyt kaivosalan ammattilaisiltakaan huomaamatta.”

Vuonna 2013 julkaistun kiviautojen Command-järjestelmän kehitystyötä on tehty erityisesti käyttöönoton nopeuttamisen suhteen. ”Olemme vieneet Commandia yhä useammille työkohteille ja ottaneet järjestelmiä käyttöön aiempaakin nopeammin, jotta yhä useammat asiakkaat voisivat päästä kokemaan turvallisuus- ja tuottavuushyötyjä, joita autonominen kuljettaminen tarjoaa”, McGinnis kertoo.

Hän antaakin paljon kiitosta järjestelmän menestyksestä asiakkaille. ”Yksi syy, miksi Caterpillarilla on ollut niin paljon menestystä Commandin laajentamisessa ja hyvien tulosten tuottamisessa on se, että teemme asiakasyhteistyötä ja kuuntelemme asiakkaitamme. He kertovat meille ominaisuudet, toiminnot ja jopa itseohjaavien kiviautojen mallit, joita he haluavat järjestelmällä käyttää.”

Kuuden vuoden aikana asiantuntemusta autonomisuudessa on kasvatettu MineStar-ratkaisujen myötä paitsi kiviautoissa, myös puskukoneissa, poravaunuissa ja tunnelikuormaajissa. ”MineStar-tiimimme tietotaito on huippuluokkaa tällä alalla”, linjaa John Deselem, Caterpillarin maailmanlaajuisten autonomisten toimintojen johtaja. ”Emme ole pelkästään tulleet paremmiksi järjestelmän käyttöönotossa ja kehittämisessä vaan meistä on tullut arvostettuja neuvonantajia kaivoksille, jotka haluavat ottaa autonomian tuomat mahdollisuudet käyttöön. Kuuntelemme asiakkaidemme tarpeita, ja työskentelemme yhdessä, jotta voimme rakentaa tarkoituksenmukaisen järjestelmän juuri tiettyä kaivosta varten.”

Tähän päivään mennessä Caterpillar on toimittanut jo 276 autonomista kiviautoa käyttöön, ja määrä kasvaa. ”Siirtyminen kohti autonomista kaivostoimintaa ei osoita hidastumisen merkkejä”, sanoo McGinnis. ”Työn alla on projekteja useiden suurten kaivosyhtiöiden kanssa, jotka haluavat joko laajentaa nykyistä autonomista kalustokantaansa tai ottaa uusia järjestelmiä käyttöön.”

Caterpillarin käyttöön valjastama autonominen kiviautokatras muodostuu Cat 789D, 793D, 793F ja 797F -malleista sekä myös Komatsu 930E -kiviautoista. Cat 794 AC -kiviauto sähkövoimansiirrolla liittyy joukkoon myöhemmin tänä vuonna. Command-järjestelmällä varustetut autot ovat ajaneet Caterpillarin mukaan jo yli 67,6 miljoonaa kilometriä ilman työaikaan vaikuttavia vaurioita.

”Command-järestelmä kiviautoihin on todistanut arvonsa asiakkailleen”, sanoo McGinnis. ”Tämä arvo näkyy myös nopeudessa, jossa tämä toinen rajapyykki saavutettiin. Se kertoo siitä, että kalustomäärä kasvaa nopeasti ja kaivosten tuotanto lisääntyy, kun yritykset hyötyvät suuremmasta autojen tuottavuudesta, käyttöasteesta, katkeamattomasta toiminnasta ja vähentyneistä kustannuksista.”

2,310tykkääjääTykkää