>

Alliance 585 – tielle ja työmaalle

Työmailla liikuttaessa maasto voi vaihdella mudasta nurmelle, louheelta ja hiekalta betonille ja asfaltille. Tämä tuo erityisen haasteen työkoneen rengasvalintoihin, jotta se suoriutuisi tasaveroisesti kaikilla pinnoilla. Alliance Tire Group on tuonut oman ratkaisunsa asiaan julkaisemalla uuden rengasmallin nimeltään 585.

”Tällaisten renkaiden markkinoita on aiemmin hallinnut yksi ainoa valmistaja ja selkeästi kovemmalla hinnalla. Uuden Alliance 585 -renkaan myötä on saatavilla vihdoinkin laadukasta rengasta ja huokeampaan hintaan”, kertoo myyntipäällikkö Pasi Toppinen NDI Finland Oy:stä, joka on Alliancen maahantuoja.

Kuva kertoo, että 585:n (keskellä) kuvio on hybridi traktorin palakuvion ja kuormaajien maantierenkaan välillä. Tämä yhdistää parhaat ominaisuudet kahdesta eri rengastyypistä: ajomukavuuden asfaltilla ja halleissa ja erinomaisen pidon pelloilla ja mudassa. 

Alliance 585 on rengasvalmistajan näkemys monen ongelman ratkaisuun rakennustyömailla. Ongelmat ilmenevät erityisesti sateisilla keleillä, jotka ovat arkipäivää Suomen olosuhteissa.

”Normaaleilla monikäyttörenkailla on tapana saada työkone juuttumaan kiinni mutaisella rakennustyömaalla. Tämä yritetään ratkaista laittamalla maahan ajoa helpottavia tasoja, ilman niitä renkaat eivät saa pitoa. Muta tiivistyy renkaan kuviointiin”, Toppinen valaisee ja jatkaa:

”Työkoneisiin voi tietysti aina asentaa maatalousrenkaat, jonka varjopuolena on epämukava ajettavuus asfaltilla ja betonilla. Kovalla alustalla ajo on myös raskasta renkaalle, perinteinen traktorin rengas ei ole suunniteltu sellaiselle väännölle minkä esimerkiksi asfaltti aiheuttaa. Tämä näkyy renkaan ennenaikaisena kulumisena. 585:n uusi rengastyyppi tarjoaa parhaat puolet maatalousrenkaista ja teollisuusrenkaista, tarjoten erinomaista pitoa mutaisella työmaalla ja ajomukavuutta maantiellä.” 

Vaikka Alliance 585 on edullinen vaihtoehto Premium-merkkeihin verrattuna, valmistaja kertoo käyttäneensä siinä vahvistettua rakennetta ja valmistusmateriaaleja, joita on tapana nähdä kalliimmissa renkaissa. Näillä valinnoilla on pyritty saamaan renkaalle pitkä käyttöikä ja varmistamaan, että se kestää pistoja sekä vaurioita hyvin.

”Alliancelta tiedotetaan, että renkaan vankka rakenne ja optimaalinen kuormauskyky takaavat matalat käyttökulut koko renkaan elinkaaren ajan”, Pasi Toppinen tiivistää.

Metsäteollisuus ry: Lakot leikkasivat tuntuvasti metsäteollisuuden tuotantoa, koronan vaikutus ei alkuvuonna vielä näkynyt

Metsäteollisuuden tuotanto supistui tammi−maaliskuussa kaikissa päätuoteryhmissä, kun vielä loppuvuonna kasvussa ollut sellunkin tuotantomäärä kääntyi laskuun, selviää Metsäteollisuus ry:n tilastoista.

Kemiallisessa metsäteollisuudessa parhaiten pintansa piti kartongin tuotanto, jonka tuotantomäärä heikkeni 12 prosenttia 0,8 miljoonaan tonniin. Paperin tuotannossa alamäki oli 22 prosenttia ja sellun tuotannossa 18 prosenttia. Sellua valmistui vain 1,7 miljoonaa tonnia.

Mekaanisessa metsäteollisuudessa tuotantomäärät laskivat vielä voimakkaammin. Vanerin tuotantovolyymi jäi tammi−maaliskuussa 35 prosenttia ja sahatavaran 23 prosenttia vuoden 2019 tasosta.

Viime vuosina kaikkien metsäteollisuuden päätuoteryhmien tuotannon yhtäaikaista supistumista ei ole tapahtunut. Edellisen kerran tasoltaan yhtä merkittäviä, 10−40 prosentin tuoteryhmäkohtaisia tuotannon heikkenemisiä koettiin finanssikriisin vuosien 2008 ja 2009 kvartaalikohtaisissa luvuissa.

Valtaosin tuotantotasojen heikkeneminen selittyy työmarkkinahäiriöillä, osittain kyse on loppuvuodesta alkaneesta suhdanteen heikkenemisestä. Mekaanisen metsäteollisuuden tuotantoa leikkasi sahoilla ja vaneritehtailla jopa neljä viikkoa kestänyt Teollisuusliiton lakko. Tammi–maaliskuussa myös Paperiliitto lakkoili sellu-, kartonki ja paperiteollisuudessa kaksi viikkoa.

Tuotantoluvut kertovat siitä, että työmarkkinakierros kävi metsäteollisuudelle kalliiksi. Lakkoherkkyys on työmarkkinajärjestelmän heikko lenkki ja heikentää Suomen kilpailukykyä”, Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen toteaa.

Koronakriisi ei todennäköisesti juuri tammi−maaliskuun tuotannossa näy. Maaliskuun aikana Suomeen rantautunut epidemia on lisännyt sellun, pehmopapereiden ja pakkaustuotteiden kysyntää.

”Näiden tuotteiden kysyntää kasvattavat hygieniavaatimusten kasvu myös kehittyvissä maissa sekä verkkokaupan kasvu. Paraikaa tapahtuvat käyttäytymismuutokset voivat jäädä pysyviksi”, Jaatinen lisää.

Metsäteollisuus on olennaisessa roolissa myös, kun Suomi siirtyy koronan jälkeiseen aikaan. Palvelusektorin jälleenrakentaminen on mahdollista vain, jos teollisuuden vaurautta luova kone pysyy käynnissä.

”Se tarkoittaa, että Suomen ei lähivuosina kannata omilla päätöksillään lisätä vientiteollisuuden kustannuksia, vaan keskittyä kehittämään omaan kilpailukykyään”, korostaa Jaatinen.

Nokian Ground King saksalaisyliopiston testissä

Kielin yliopiston yhteistyössä paikallisen maatalousurakoitsija Blunk GmhH:n kanssa toteuttama tutkimus koekäytti Nokian Ground King -traktorinrengasta erilaisissa päivittäisissä käytännön töissä, ja testasi Hybrilug-kuvion toimivuutta.

Pitkän aikavälin suorituskyvyn selvittämiseksi maatalouden urakointitöitä tekevän, Rendswührenissä kotipaikkaansa pitävän Blunk GmbH:n omistamaan Fendt 724 Vario -traktoriin asennettiin Nokian Ground King -renkaiden esituotantoversiot. Vertailun vuoksi toinen, identtinen Fendt varustettiin toisen premium-valmistajan vetorenkailla. Renkaita käytettiin nurmiviljelyn eri töissä pellolla ja kuljetuksissa teillä normaalin työkierron mukaisesti, ja suorituskykyä selvitettiin perusteellisilla mittauksilla. Traktoreita käytettiin peltotöihin, kuten lietteen ajoon, heinän korjuuseen ja kyntömuokkaukseen. Yhteensä työajasta 62 % käytettiin pellolla ja 38 % maantiellä testijakson aikana. 

Erilaiset Nokian Ground King -renkailla suoritettujen töiden osuus testin aikana
Pelto- ja maantiekäytön jakauma

Tehokkuus peltokäytössä

Kokeet kyntömuokkauksessa osoittivat, että vertailurenkaaseen verrattuna Nokian Ground King välitti traktorin tehon paremmin maahan 2 % vähäisemmällä renkaiden luistolla. Tämä työtehon parannus on seurausta Hybrilug-kuvion tartunnasta peltopinnan rakenteeseen. Renkaiden itsepuhdistuvuutta arvioitaessa testi- ja vertailurengas eivät juurikaan eronneet toisistaan kostean savimaan olosuhteissa. Pintakuvion tyypin vaikutus ruohon kasvuun traktorin jättämissä jäljissä eli peltoon kohdistuva rasitus arvioitiin ensimmäisen ja toisen niiton välissä. Nokian Ground Kingin pintakuvion suurempi suhteellinen kosketusala johti pienempään maaperän kuormitukseen ja ensimmäisen ja toisen niiton aikana yliajetun nurmen nopeampaan takaisin kasvamiseen. Satoisuus parani laskennallisesti jopa 29 %.

Käyttöikä ja polttoaineenkulutus

Testijaksosta 38 % oli maantieajoa ja 62 % peltokäyttöä. Jatkuva käyttö osoittaa selvästi, että Nokian Ground King -renkaiden kuluminen on vähäisempää koekäytön töiden koko kirjon seurauksena. Ripakuvioinen vertailurengas menetti yli kolmanneksen kulutuspinnan vahvuudestaan Nokian Ground Kingin kuluessa vain viidenneksen. Tämä merkitsee tavallista maatalousrengasta huomattavasti pidempää käyttöikää. 

Polttoaineenkulutukseltaan Nokian Ground King osoitti selkeää parannusta. Raskaassa kyntötyössä Nokian Ground King -renkaiden polttoaineenkulutus oli 1,5 litraa/tunti (eli 4 %) pienempi kuin AS-kuvioisten vertailurenkaiden. Ero oli vielä suurempi kuljetustöissä, joissa 2,4 litran tuntisäästö merkitsi yli 9 % polttoaineensäästöä vertailurenkaaseen verrattuna. Laskettu yhteiskulutus suoritetuista töistä, niiden kuluttamasta polttoaineesta ja käytetystä ajasta tuotti tulokseksi 11 % polttoaineensäästön Nokian Ground Kingin eduksi.

Vaikutus ergonomiaan ja työtehoon

Onko renkailla myönteinen vaikutus päivittäisen työn tehokkuuteen? Testiraportti sanoo asian selkeästi: “Kaikki urakoitsijan kuljettajat antoivat selkeästi positiivisen arvion Nokian Ground King -renkaille.” Arvion taustalla on koettu parempi ajomukavuus, matalampi melutaso ja hyvä käsiteltävyys. Urakoitsija Blunkin sanoin, ”kuljettajien selkeä arvio oli, että Nokian Ground King -renkaan suorituskyky toi varmuutta kaikkiin töihin asiakastiloilla”.

Sany Suomeen

Machinery Oy vihjaa nettisivuillaan tuovansa jotakin uutta markkinoille toukokuun aikana. Annettu kuvavihje viittaa vahvasti kiinalaisiin Sany-rakennuskoneisiin, joiden Suomen-edustus on myös lisätty Saksassa päämajaansa pitävän Sany Europen listoille.

Lähiaikoina siis selviää, millä kattauksella ja toimintasuunnitelmalla tätä konemerkkiä Suomeen aletaan kaupata Machineryn toimesta. Merkki itsessään ei ole mikään pikkutekijä maailmalla, sillä Sany on Kiinan suurin rakennuskonevalmistaja, ja sillä on vientiä yli 150 maahan. Lisäksi yritys valmistaa esimerkiksi lastinkäsittelykalustoa satamiin, betonipumppuja – ja sekoittimia, kaivoskalustoa, asfalttikoneita ja muuta aiheeseen liittyvää kampetta, porakalustoa ja jopa tuuliturbiineita. Vuonna 2012 Sany yhdistyi Putzmeisterin kanssa, ja näin ollen yritys on maailman kärkipaikoilla betonipumppualalla. Samana vuonna tehtiin myös yhteistyösopimus Palfingerin kanssa nosturivalmistuksesta.

Maanrakennuspuolella päätuotteita ovat kaivinkoneet, joita löytyy 1,7-tonnisesta 76-tonniseen. Euroopan suunnalla valikoima pysähtyy tällä hetkellä 50-tonniseen malliin, ja tarjolla on myös purkupuomisia koneita, mutta tulevaisuudessa nähtävistä malleista on vaikea sanoa tällä hetkellä mitään, sillä pyrkimykset ovat selvästi kohti kasvua. Pyöräkuormaajia löytyy kaksi 5-tonnista mallia, mutta näitä ei Euroopassa toistaiseksi tarjota.

Saksassa Sanyn Euroopan-edustus on ollut läsnä jo vuodesta 2008 lähtien. Euroopassa myytävät Sanyt noudattelevat nykyistä kaavaa, jossa koneiden pääkomponentit ovat nimekkäiltä valmistajilta. Esimerkiksi moottoreina löytyy Cumminsia ja Yanmaria.

Itse yritys juontaa juurensa vuoteen 1986, jolloin perustettiin pienehkö hitsaamo Lianyuaniin, Kiinaan, Hunanin provinssiin. Konepaja kasvoi hyvin nopeasti, ja 80-luvun lopussa nimi oli vakiintunut Sanyksi. Vuonna 2003 yritys listautui Shanghain pörssiin. Maailmanluokassa yrityksen kooltaan suurimmat saavutukset ovat nosturi- ja betonipumppualalla, jossa se on rikkonut useampiakin maailmanennätyksiä.

Nimi ”Sany” tarkoittaa vapaasti käännettynä kolmea ykköstä, eli kolmea tärkeintä päämäärää. Ne ovat yrityksen mukaan ykkösluokan yrityksen rakentaminen, huippuluokan työntekijöiden kouluttaminen ja paras mahdollinen osallistuminen yhteiskunnan toimintaan. Logo muodostuukin kolmion muotoon asetelluista ykkösnumeroista.

Vuonna 1911 perustettu Machinery puolestaan on suomalaisen konekaupan konkari, jonka kuvastossa on vuosien varrella ollut tarjolla lukuisia tuttuja merkkejä niin maanrakennuspuolella kuin monessa muussakin linjassa. Jäämmekin mielenkiinnolla seuraamaan, miten Sany asettuu Suomen markkinoille. Kiinalainen konekauppa on ollut täällä tunnetusti vaikea laji, ja esimerkiksi jo vuosia tarjolla ollut LiuGong etsii tällä hetkellä uutta edustajaa Suomessa.

Uuden sukupolven Kesla-harvennuskourat

Kesla tuo markkinoille uuden sukupolven 19RH-III ja 21RH-III -harvennuskourat, joiden modulaarinen rakenne mahdollistaa niiden optimoinnin toimimaan hyvin erilaisissa olosuhteissa, eri puulajeilla ja erilaisissa alustakoneissa.

”Strategiamme markkinoiden johtavana alustakoneriippumattomana hakkuupäävalmistajana ohjaa meitä kehittämään tuotteita niin, että ne toimivat optimaalisesti useimpien alustakoneiden hydraulijärjestelmien ja ohjausjärjestelmien kanssa”, toteaa puunkorjuu-liiketoiminnan johtaja Mika Tahvanainen. ”Juuri tämä tekee Keslasta ylivertaisen kumppanin kaivinkoneharvestereiden rakentajille sekä niille harvesterivalmistajille, joiden tuotteistosta omat hakkuupäät puuttuvat”, hän jatkaa.

Uutuusmallien runkomoduulit koneistetaan yhtenä kappaleena hitsauskokoonpanon jälkeen, ja kouran liikkuvissa osissa, kuten syöttörullien varsissa ja karsintaterissä käytetään paljon valuosia. Valmistajan mukaan näin päästään rakenteiden mittatarkkuudessa uudelle tasolle. Keslalta kerrotaan, että tämä jatkaa entisestään jatkaa yrityksen valmistamien kourien pitkäksi tunnettua rakenteellista kestoikää ja parantaa käyttöominaisuuksia. 

Rullanvarsien, karsintaterien ja tiltin nivelten akselien ja laakerointien kerrotaan myös vastaavat järeydeltään kilpailijoiden kokoluokkaa suurempia kouria. Näin ollen uusien kourien mekaanisen kestävyyden vakuutetaan olevan huipputasoa.

Runkorakenteen ja hydrauliikan osalta uutuusmallit pohjautuvat pitkälti samoihin ratkaisuihin kuin KESLA-malliston järeän pään mallit 27 -30RH-II. Nämä kourat on Keslan mukaan todettu luotettaviksi ja kestäviksi ratkaisuiksi ympäri maailman, ja ne ovat saaneet kiitosta myös energiatehokkuudestaan. Energiankulutuksessa merkittäviä tekijöitä ovat avara hydrauliikka ja Keslan ainutlaatuiseksi mainitsema progressiivinen rullageometria, jonka ansiosta puun syötön kitkat saadaan minimoitua.

Koska tavoitteet nyt markkinoille tuotujen kourien teho/paino-suhteen osalta ovat Keslalla olleet korkealla, on kourien nollasarjaa testattu poikkeuksellisen pitkään sekä plantaasikäytössä kuorinnassa trooppisilla alueilla että harvennushakkuilla kotimaassa, useissa eri tyyppisissä alustakoneissa. Mukana testauksessa on ollut myös markkinoiden merkittävimpiä plantaaseja hallinnoivia metsäyhtiöitä, jotka toteuttivat tarkkaa seurantaa testien aikana.

KESLA 19RH-III on 3-teräinen, yhdellä takakarsimaterällä varustettu harvesterikoura, jonka lähtöpaino on 680 kg. Lyhyt kolmiteräinen malli on tehokas mutkaistenkin puiden käsittelyssä, ja soveltuu hiukan kevyemmän painonsa ansiosta alustakoneisiin, joissa kouran valinta on painokriittinen. 4-teräisen, kahdella takakarsimaterällä varustetun 21RH-III:n lähtöpaino on 720 kg. Neliteräinen malli on parhaimmillaan hieman järeämpien ja suorempien puiden käsittelyssä. Varustelut vaikuttavat luonnollisesti kokonaispainoon. Molempien mallien syöttörullien maksimiaukeama on 42 cm ja suurin kertasahausläpimitta 54 cm. 

Kourat soveltuvat ensi- ja myöhempiin harvennuksiin sekä lyhytkiertoisten eukalyptus- ja akaasiaplantaasien puunkorjuuseen, kuorivana tai ilman kuorintaa. 

KESLA 19RH-III ja 21RH-III ensiesittely tapahtuu huhtikuussa 2020. Uutuusmallien asiakastoimitukset alkavat kesän 2020 aikana.

Eco Log ja Gremo suunnittelevat yhdistymistä

Ruotsalaiset metsäkonevalmistajat Eco Log ja Gremo aikovat yhdistää voimansa kokonaisvaltaiseksi ja suuremmaksi metsäkonevalmistajaksi alalla. Ensimmäinen askel tästä on aiesopimus, jonka myötä Gremon konevalmistus siirtyy Eco Login tehtaalle Söderhamniin. Tämän on määrä tapahtua jo tänä kesänä. Myös kaikkien koneiden myynti tullaan hoitamaan kesästä eteenpäin Eco Login verkoston kautta.

Eco Login toimitusjohtaja Anders Gustafson näkee hankkeessa suuria mahdollisuuksia, jotka ovat linjassa yrityksen kasvustrategian kanssa, ja ennen kaikkea positiivista kehitystä molempien merkkien asiakkaille – niin nykyisille kuin uusillekin.

Gustafsonin mukaan asiakkaat ovat molemmille yrityksille tärkein voimavara, ja yhden katon alta pystytään jatkossa tarjoamaan koneita jokaiseen kokoluokkaan. Samalla myös jälkimarkkinointimahdollisuudet tehostuvat, ja tällä on positiivisia vaikutuksia molemmille merkeille, hän uskoo.

Myös Gremon toimitusjohtaja Martin Bredenfelt on mielissään yhdistymisaikeista. Hänen mukaansa yhdistymismahdollisuudet ovat hyvät, ja yritykset ovat tehneet vuosien varrella yhteistyötä eri alueilla. Samaan organisaatioon kuuluminen nähdään myös Gremolla positiivisena asiana.

Engcon päivittää DC2-ohjausjärjestelmän yhteensopivuuden parantamiseksi

Vuonna 2012 Engcon lanseerasi proportionaalisen DC2-ohjausjärjestelmänsä ja siihen kuuluvan sovelluksen, jonka avulla etätukea saa mobiiliverkon kautta. Sen ansiosta huoltoasentaja tai tekninen tuki voi muodostaa etäyhteyden kaivukoneeseen ja antaa näin tukea ja tehdä toimenpiteitä ohjausjärjestelmään etänä. Tämä säästää aikaa ja rahaa. Nyt Engcon kertoo, että se on parantanut yhteensopivuutta entisestään ja sovellus on saanut helposti navigoitavan käyttöliittymän ja myös sen suorituskykyä ja toiminnan vakautta on parannettu.

Engconin proportionaalinen ohjausjärjestelmä DC2 sopii markkinoiden kaikkiin kaivukonemerkkeihin, ja sillä voidaan ohjata Engconin rototilttien lisäksi myös kaivukoneen teloja ja pyöriä sekä puomin kääntöä tai puomin lisätoimintoa. Ohjausjärjestelmä mahdollistaa erikoissuunnitellun sovelluksen avulla etätuen älypuhelimen kautta, ja tämä sovellus on nyt päivitetty entistä intuitiivisemmaksi ja helppokäyttöisemmäksi. Päivitys lisää myös yhteensopivuutta uusimpien Android-versioiden ja puhelinmallien kanssa.

”Etäohjauksen mahdollistava etätuki on älykäs ja aikaa säästävä toiminto, jonka avulla huoltoasentaja voi suorittaa vianmäärityksen mobiiliverkon ja kuljettajan älypuhelimen kautta. Tämä tarjoaa suuria etuja ja ajansäästöä kalibroinnissa, vianmäärityksessä ja huollossa”, sanoo Tomas Wall, joka työskentelee Engcon Control Systemsin Product Managerina. 

Asennuksen yhteydessä kaikki ohjausjärjestelmät täytyy kalibroida. Aiemmin sen teki huoltoasentaja paikan päällä. Nyt kalibrointi voidaan suorittaa etänä. Kuljettajan älypuhelimesta muodostetaan yhteys tukihenkilöstöön, joka voi työskennellä mistä päin maailmaa tahansa. Tämä säästää aikaa myös mahdollisessa vianmäärityksessä, koska näin Engconin tuki voi paikallistaa vian nopeasti koneen sijainnista riippumatta ja ainoastaan tarpeen vaatiessa lähettää paikalle huoltoasentajan ja oikeat varaosat.

Tukipyynnöissä on usein kyse melko pienistä ohjausjärjestelmän säädöistä, ja Engcon DC2:n ja Android-puhelimen avulla asentajaa ei tarvitse lähettää paikalle.

”Se, että tuki voidaan antaa lähettämättä ketään paikan päälle koneen luo, säästää yrittäjältä paljon aikaa ja rahaa sekä hyödyttää suuresti myös ympäristöä autojen käytön vähentymisen myötä”, sanoo Tomas Wall.

Päivitetty ohjausjärjestelmä esiteltiin Conexpo-messuilla Las Vegasissa.

”USA on valtava maa, jossa etäisyydet ovat pitkät, joten etätuen tarjoamat hyödyt saivat erittäin hyvän vastaanoton, kun esittelimme etätukea live-näytöksissä Conexpossa”, Wall kertoo.

Uusi DC2 on lanseerattu nyt ensin ruotsalaisten käyttäjien saataville, jotta voidaan hallitusti varmistaa, että uusi sovellus toimii odotetulla tavalla, ennen kuin se tuodaan laajalti kaikille markkinoille. 

Peter Grönholm ALLU Finland Oy:n johtoon

B.Sc. Peter Grönholm on nimitetty ALLU Finland Oy:n toimitusjohtajaksi 1.7.2020 lähtien. Peter Grönholmilla on laaja kokemus niin myynti- ja markkinointi- kuin toimitusketjujen johtamisesta sekä toimitusjohtajana kansainvälisissä organisaatioissa kotimaassa ja ulkomailla. Tällä hetkellä hän toimii teollisuuden laitetoimittaja Cavotec Groupin globaalista toimitusketjusta ja toiminnoista vastaavana johtajana Saksassa. Hän siirtyy ALLUlle heinäkuussa 2020.

Peter Grönholmin tausta on kansainvälinen. Hänen asemapaikkoinaan vuosien aikana ovat olleet USA, Norja ja Saksa. Lisäksi hän on vastannut liiketoiminnasta useissa muissa maissa mm. Pohjois-Amerikassa ja Pohjoismaissa. 

”ALLUn strategia tähtää kannattavaan kasvuun, tulokseen ja kansainvälisyyteen. Peter on tulos- ja ratkaisukeskeinen pidetty tiimipelaaja, minkä lisäksi hänellä on vahvat näytöt tuloksekkaasta työstä henkilöjohtajana. Valinnassa painoivat myös merkittävästi Peterin kokemus kansainvälisestä liiketoiminnasta”, sanoo ALLU Groupin hallituksen puheenjohtaja Markku Jonninen.

“Minulle ALLU on positiivinen haaste Suomessa usean maailmalla vietetyn vuoden jälkeen. ALLU on tunnettu brändi omalla alallaan ja hyvin johdettu yritys, jolla on suuri kasvupotentiaali. Odotan innolla, että pääsen osana tiimiä kehittämään ALLUn liiketoimintaa edelleen”, sanoo Peter Grönholm.

Maanteitä päällystetään tänä kesänä yli tuplasti enemmän

Maanteiden päällysteitä uusitaan tänä vuonna noin 4000 kilometrin matkalla. Tienkäyttäjillä on mahdollista seurata verkon karttapalveluista, missä töitä tehdään.

Tämän vuoden ensimmäiset päällystystyöt on aloitettu Etelä-Suomessa. Ajankohta on leudosta talvesta johtuen hieman normaalia aikaisempi. Verrattuna viime vuosiin, poikkeuksellista on myös se, miten paljon päällysteitä uusitaan.

”Viime vuonna maanteitä päällystettiin noin 1700 kilometrin matkalta. Määrä oli historiallisen alhainen. Tänä vuonna päällystämme rutkasti enemmän. Tämän hetken arvioiden mukaan voimme päällystää noin 4000 kilometriä”, kertoo kunnossapito-osaston johtaja Magnus Nygård Väylästä.

Nygård arvioi, että tällä päällystysmäärällä maanteiden korjausvelka ei kasva tänä vuonna. Päällystettyjen maanteiden korjaamiseen on tänä vuonna käytettävissä noin 200 miljoonaa euroa. Tästä noin 40 miljoonaa euroa kuluu päällystevaurioiden paikkaamiseen ja tiemerkintöjen uusimiseen.

”Päällystettyjen teiden kunnossapidon rahoitus on noussut, ja siksi voimme parantaa tarvittaessa myös tierakenteita ja niiden kuivatusta. Uskomme tämän pidentävän päällysteiden elinkaarta. Lisäksi kävely- ja pyöräilyväylien päällysteiden korjauksia pyritään lisäämään”, Nygård toteaa.

Lämmin talvi lisäsi tiestön paikkaustarvetta

Vaikka päällystysmäärät lisääntyvät tänä vuonna, on tiestöllä runsaasti myös paikkaustarvetta. Leudon talven takia monet tiet ovat reikiintyneet poikkeuksellisen paljon. Päällysteiden huonon kunnon takia alennettu nopeusrajoitus on asetettu lähes 500 kilometrille. Osa näistä rajoituksista saadaan poistettua kesän päällystystöiden myötä.

”Merkittävin kohde on valtatie 4 Orimattilan liittymästä Vierumäen liittymään asti. Tällä 47 kilometrin pituisella osuudella ei nopeutta pystytty nostamaan kesänopeuteen, vaan 100 kilometriä tunnissa -rajoitus joudutaan pitämään päällysteen uusimiseen saakka”, kertoo tienpidon asiantuntija Juho Meriläinen Väylästä.

Päällysteiden paikkaus oikein kohdistettuna ja oikea-aikaisesti tehtynä on osa niiden elinkaaritehokasta kunnossapitoa. Päällysteen paikkausten laadun kehittämiseen on panostettu viime aikoina.

Tehdään yhdessä työmaista turvallisempia

Päällystystöiden tekemistä voi helpottaa se, että koronakriisin aikana liikennemäärät ovat monilla tieosuuksilla normaalia vähäisempiä. Tämä voi helpottaa myös työmaiden tielläliikkujia siten, että kovin pitkiä jonoja ei synny työmailla.

Poikkeuksellisissakin oloissa työmaiden liikenteenohjausta ja nopeusrajoituksia on noudatettava työntekijöiden sekä liikenteen turvallisuuden takaamiseksi. Tänäkin vuonna maanteiden tienpäällystyskohteissa on käytössä saattoautoja turvallisuuden parantamiseksi.

Päällystystyön jälkeen tietyömaan aikaiset nopeusrajoitukset voidaan poistaa, kun kaikki päällystystyön vaiheet ja tiemerkintätyöt ovat valmiina. Tiemerkintätyöt valmistuvat yleensä viimeistään kolmen viikon kuluttua päällystystyön valmistumisesta.

Karttapalveluissa ajantasaista tietoa päällystystöistä

Väylä on tehnyt verkkoon kartan hankkeista, jonne on koottu myös tietoa ELY-keskusten tämän vuoden päällystystöistä. Karttaa päivitetään päällystysohjelmien tarkentuessa.

Traffic Management Finlandin Liikennetilannepalvelusta tienkäyttäjät voivat tarkistaa milloin tahansa käynnissä olevat päällystystyöt muiden tietöiden ja häiriöiden ohella.

Väylän ja ELY-keskusten tienpäällystystyömailla urakoitsijat ovat Asfalttikallio Oy, GRK Infra Oy, NCC Industry Oy, Skanska Industrial Solutions Oy ja Peab Industri Oy. Suurin markkinaosuus on tällä hetkellä Peab Industri Oy:llä.

Dokumentti kuuntelee koneiden käyttäjien näkökulmaa

Miltei kaksituntinen uutuusdokumentti on katsottavissa ilmaiseksi YLE Areenassa, ja se on todellakin katsomisen arvoinen kokonaisuus monessakin mielessä.

Itävaltalaisen ohjaajan Nikolaus Geyrhalterin dokumentti Earth (Alkup. Erde, 2019) kuvaa maapallon nykyistä muutosta sen kummemmin hysterisoimatta ja suuntaan tai toiseen osoittelematta. Dokumentissa seurataan rauhalliseen sävyyn työtä louhoksilla, kaivoksilla ja maanrakennuskohteilla eri puolilla maailmaa. Koneiden käyttäjät ja muu toimintaa pyörittävä henkilökunta muodostavat dokumentin kerronnan, ja heidän ajatustensa myötä katsoja saa luoda oman mielikuvansa aiheesta. Unkarissa louhitaan ruskohiiltä, Kaliforniassa kaavitaan kukkuloita pois asutuksen tieltä, Italiassa louhitaan Carraran marmoria, Espanjassa kuparia ja niin edelleen.

Lähes kaksituntinen dokumentti tarjoaa upean kuvamateriaalin myötä pääsyn hyvinkin poikkeuksellisiin työkohteisiin ja näyttää samalla myös hieman erikoisempaakin konekalustoa. Samalla muistutetaan, että nykymaailma vaatii kasvaakseen raaka-aineita ja dokumentissa kuvatun kaltaisia ratkaisuja.

Työntekijät eivät tee töitä tuhotakseen maailmaa, eivätkä välttämättä täysin allekirjoita esimerkiksi tiheää rakentamista aavikolle, mutta ymmärtävät, että ovat vain osasia suuremmassa kuvassa. ”Ellen tee sitä, joku muu tekee”, dokumentissa lausutaan paitsi haastateltavan toimesta, myös laajemmin. Jos muutosta halutaan, sen täytyy lähteä muualta kuin suorittavasta portaasta. Tässäkin mielessä dokumentti on hyvää katseltavaa, sillä se ei päätä katsojan puolesta, vaan antaa katsojan tehdä omat päätöksensa – kuten hyvän dokumentin kuuluukin.

Dokumentti on katsottavissa Yle Areenassa 11.7.2020 saakka.

2,310tykkääjääTykkää