>

Metso toimittaa keskeiset malminkäsittelylaitteet Pavlikin kultakaivokseen Venäjällä

Pavlik Gold JSC on valinnut Metson murskaus- ja jauhatuslaitteet kultakaivokselleen Magadanissa Venäjällä. Pavlikin kaivos ja sen yhteydessä toimiva malminkäsittelylaitos otettiin käyttöön vuonna 2015, ja tällä hetkellä se tuottaa noin seitsemän tonnia kultaa vuodessa. Uusi laitteisto kaksinkertaistaa laitoksen malminkäsittelykapasiteetin ja lisää kullan tuotantoa.

Metson toimitus sisältää mm. esimurskainaseman, jossa on Nordberg C160 -leukamurskain, yhden semiautogeenisen myllyn ja kaksi kuulajauhinmyllyä, joiden yhteenlaskettu teho on yli 20 MW. Tilauksen arvo on noin 25 miljoonaa euroa, ja se on kirjattu Metson vuoden 2020 ensimmäiselle vuosineljännekselle. Arvioitu toimitusaika on vuoden 2021 ensimmäisen puoliskon aikana. 

”Arvostamme pitkäaikaista yhteistyötämme Pavlik Goldin kanssa”, sanoo Metson Venäjän ja CIS-alueen johtaja Alexey Muzychkin. ”Pavlik Gold on käyttänyt Metson laitteita jo usean vuoden ajan. Olemme varmoja, että saavutamme tavoitteet nopeasti, koska kummallakin yrityksellä on teknistä osaamista ja kokemusta vastaavista projekteista.”

Kone Savotta tulee taas!

7.-8.3.2020 Vanhan Savotan metsäalue herää eloon klo 10 alkaen Vanhan Savotan Vanhan Ajan Kone Savotan ja Metsäperinnepäivien merkeissä. Tänä vuonna tapahtuma järjestetään jo 18. kerran. Tapahtuman järjestää Hartsuherra Jouko Vilkman perheineen Pälkäneen Rautajärvellä sijaitsevassa Vanhassa Savotassa. Odotettavissa on jälleen leppoisat perinnepäivät, jossa vanhat työtavat ja koneet kertovat työskentelystä ennen vanhaan. 

Kämppäkaupan tunnelmaa 

Kämppäkaupan piha-alueella ihasteltavana ja tutkittavana on vanhoja ajopelejä. Esillä on monenlaisia metsä- ja maatalousesineitä, joiden käyttötarkoitusta voi pohtia ja kysellä. Pihalta voi ostaa kotiin oman veistetyn pikku pöllön, jonka syntyä moottorisahalla voi seurata ”pöllömies” Pekka Rahkosen käsistä. Muutaman kerran päivässä käynnistellään pärehöylä ja taivutellaan luokkeja paininpuussa. 

Kämppäkauppa myy kotimaisia perinnevaatteita niin arkeen kuin juhlaan. Takahuoneessa rukki pyörii ja käsityöläiset esittelevät sekä myyvät töitään. Kämpällä on mahdollista lämmitellä, nauttia kahvion tarjottavista tai kuunnella Enso Kusetin musisointia. Matka metsään savotta-alueelle menee sujuvasti 80-luvun linja-autossa tai traktorin peräkärryssä maisemia katsellen. 

Rautaista työvoimaa 

Viikonlopun aikana entisaikojen metsähistoria herää eloon vanhojen metsäkoneiden ja jätkien ahkeroidessa työnäytöksissä. Tapahtuman pääpaino on koneissa, mutta esillä on myös hevosaikakauden työvälineitä ja kulkuneuvoja. 

Savottajätkät ovat teroittaneet kirveet ja pokasahat teräväksi ja esittelevät millaisilla työvälineillä puut kaadettiin ja kuorittiin ennen moottorisahoja. Nähtävillä on myös massojen kuorintaan käytettyjä koneita. Hevosaikakauden jälkeen maataloustraktorit saapuivat savotoille ja alueelta löytyykin monia vanhoja traktoreita, kuten Valmetteja, Fordsoneita ja Massikoita. Näiden koneiden perästä löytyy erilaisia vinssejä ja metsäkärryjä. Tapio Körhämö tuo näytille vanhoja moottorisahojaan ja lauantaina on paikalla myös moottorisahakeräilijä Matti Kivistö

Nähtävillä on monia 60-80-luvun kuormatraktoreita, niin kotimaista kuin ulkomailla valmistettua puunkorjuukalustoa. Muun muassa vanha Valmet, Lokomo ja Kockums metsäkoneet kuormaavat ja ajavat pöllejä ajouralla. Metsäkoneitten vierestä voi löytää SuurJämsän Moottoriklupin osaston, jossa vinssataan puuta joutsalaisella ja kuoritaan massaa moottorisahan pyörittämällä kuorimalaitteella. 

2016 syntynyt kaveriporukka Valmet Martat on ollut viime vuosina monessa paikassa esillä ja heidän tapahtumavuotensa alkaa myös savotalta. Valmet Martat saapuvat paikalle ihmettelemään isompia traktoreita punaisilla Valmet 20:sillä ja varmasti ehtivät myös tervehtiä seuraajiaan. 

Sunnuntaina koneiden urakka savotalla päättyy noin kello 14.30 ”häntien ajoon”, jolloin savotan koneet tulevat kulkueessa Kämppäkaupan piha-alueelle. Yleisön on mahdollista seurata kulkuetta Kämppäkaupan pihamaalla. 

Työtä, tietoa ja taitoa 

Käsillä tekeminen oli ennen vanhaan arvostettua työtä ja materiaalit käytettiin mahdollisimman tarkkaan. Savotalle onkin siis saapunut seppiä takomaan ja myymään valmiita töitään. Tervamestari Erkki Sippu polttaa tervaa retortissa sekä kertoo tervan valmistuksesta ja antaa vinkkejä sen käyttöön. Tätä ”Suomen mustaa kultaa” on mahdollista myös ostaa kotiin vietäväksi. Lisäksi saatavilla on myös hiiltä. Pirkka-Hämeen Jätkäperinteen Olli Lehto esittelee uppotukkien nostoa. Länkimestari Vilho Vartiomäki saapuu lauantaina esittelemään hevosten länkiä, niiden sovittamista ja valmistusta. Kotiseutuneuvos Seppo Unnaslahti kertoilee sunnuntaina Luopioisten metsätaloudesta ja sen sahahistoriasta. Esitelmät Savotalla klo 12.00 ja Kämppäkaupalla klo 14.00. 

Tervetuloa savottatunnelmaan! 

Vanha Savotta toivottaa kaikki tervetulleeksi kiireettömään ja elämykselliseen metsäpäivään vanhassa metsä- ja kämppätunnelmassa. Tulilla istuessa voi hetkeksi siirtyä menneeseen, nauttia tarinoista ja kiireettömyydestä. Elämänluukusta myydään hernesoppaa ja metsäpäivään tietenkin kuuluvat tulilla keitetyt nokipannukahvit. 

Tapahtuma on maksullinen, huomioithan että maksuvälineenä käy ainoastaan käteinen. 

Liput 10€, (7-12v) 3€. Lisätietoa tapahtumasta löytyy netistä www.vanhasavotta.yrittaa.fi tai puhelimitse Jouko Vilkman 040-5068536 . 

Tapahtuman osoite on Pimiäntie 1, 36910 Rautajärvi. Pälkäne – Pohja tieltä 322 opastus parkkipaikalle ja paikalla liikenteenohjaajia. Ohjelman muutokset ovat mahdollisia. 

Valmisteluja voi seurata Facebookissa ”Vanhan Savotan Kämppäkauppa” 

ja Instagramissa @perinnelikat @inkakekki 

Nimityksiä Rotator-markkinoinnissa

Janne Salomäki on aloittanut markkinointipäällikkönä vastaten Rotatorin markkinointiviestinnästä 17.2.2020 alkaen. Jannen vastuualueeseen kuuluvat Rotator Oy:n sisäiseen ja ulkoiseen viestintään, sekä markkinointiin liittyvät tehtävät. Janne vastaa edelleen myös Hitachi-mini- ja -midikoneiden, Bomag-maantiivistyskaluston ja Furukawa-tuotteiden tuotepäällikön tehtävistä ja tehdasyhteyksistä. Jannen esimiehenä toimii Rotator Oy:n toimitusjohtaja Jari Valtanen.

Jenna Taajamo on aloittanut markkinointikoordinaattorina 17.2.2020 alkaen. Jennan toimenkuvaan kuuluu mm. Rotatorin mainosten suunnittelu ja taitto, Rotator Intranet, liikelahjat, painotuotteet, sosiaalisen median päivitys ja verkkosivut.

Nokian Tractor King -mallisto laajenee

Niin maastoon, metsään kuin maansiirtoonkin suunniteltu Nokian Tractor King -traktorirengasmallisto saa jälleen uuden jäsenen.

Vuonna 2018 esitelty rengas tuli markkinoille seitsemällä koolla, vuonna 2019 Tractor King -tuoteperhe kasvoi kahdeksalla uudella rengaskoolla, ja huhtikuussa 2020 saataville tulee uusi koko 650/65R42.

Keväällä saatavina ovat siis seuraavat koot:

540/65R28

540/70R30

600/65R34

600/70R34

650/65R38

650/75R38

710/75R42

500/65R28

600/60R28

540/65R30

600/70R30

620/75R30

600/65R38

650/85R38

710/70R42.

Uusi koko 650/65R42.

Ponsselta H9-hakkuupää

Ponsse tuo markkinoille uuden H9-harvesteripään, joka esitellään 20.2.2020 Logging Conferencessa Yhdysvalloissa. Uusi harvesteripää vahvistaa Ponssen mukaan yrityksen strategiaa olla johtava valmistaja myös harvesteripäiden osalta. Ponsse H9 -harvesteripään vahvuus ja tarkkuus haastaa valmistajansa sanoin muut vastaavan kokoluokan tuotteet.

”Kehitimme järeän hakkuupään tela-alustaisiin koneisiin, asiakkaidemme tarpeita kuunnellen. Uusi H9-harvesteripää pystyy prosessoimaan, kaatamaan ja joukkokäsittelemään isojakin runkoja. Kaato-ominaisuuden takia uudessa harvesteripäässä on kunnon tilttitoiminto ja latvasahaoptio mahdollistaa puiden tehokkaamman käsittelyn”, kertoo harvesteripäiden tuotepäällikkö Janne Loponen

Ponsselta kerrotaan, että H9 -harvesteripään vankka rakenne, vahva ote sekä voimakas syöttö takaavat korkean hyötysuhteen ja tuottavuuden savotasta toiseen. Kaikki Ponsse-harvesteripäät on rakennettu vastaamaan kaikkein rankimpien olosuhteiden vaatimuksia, ja niille on tunnusomaista yksinkertainen ja vahva rakenne, joka mahdollistaa harvesteripäiden käytön eri korjuuolosuhteissa harvestereista tela-alustaisiin ratkaisuihin, yrityksestä muistutetaan.

Kaikki Ponsse-harvesteripäät valmistetaan ja suunnitellaan Ponssen tehtaalla Vieremällä. Suunnittelu on kokonaisvaltaista kattaen mekaanisten osien lisäksi elektronisen ohjausjärjestelmän, ohjainlaitteet ja ohjelmistot. Valmistus on pitkälle automatisoitua korkean laadun ja mittatarkkuuden takaamiseksi. Harvesteripäiden rungot koneistetaan yhtenä kappaleena hitsauskokoonpanon jälkeen. Näin voidaan valmistaa millintarkka laatu. Kestävät letkutukset ja karsimaterät ovat tärkeä osa malliston luotettavuutta, Ponsse tiedottaa.

Proforest muuttaa Kalajoelle

Metsäkonealan suurtapahtuma Proforest järjestetään jatkossa Kalajoella. Uusi järjestämispaikkakunta tarjoaa tapahtumaan osallistuville yrityksille ja tuhansille messuvieraille järjestäjän mukaan erinomaiset majoitus- ja oheispalvelut. Proforest järjestetään seuraavan kerran toukokuussa 2021. Tapahtuman järjestelyistä vastaa Suomen Messut Osuuskuntaan kuuluva Expomark Oy.

”Kalajoki toivottaa uuden suurtapahtuman osallistujineen lämpimästi tervetulleeksi. Odotamme tulevaa yhteistyötä Expomarkin ja sen emoyrityksen Suomen Messut Osuuskunnan kanssa hyvillä mielin. On upeaa saada osaava ja valtakunnallisesti ja kansainvälisesti tunnettu toimija toteuttamaan hienoa tapahtumaa Kalajoelle yhteistyössä kaupungin ja matkailun kanssa. Tapahtumat ja niiden kehittäminen ovat Kalajoelle tärkeitä”, Kalajoen kaupunginjohtaja Jukka Puoskari sanoo.

”Tapahtuman kalajokinen pääyhteistyökumppani Suomen Keskusvaraamo toimii tiiviissä yhteistyössä Visit Kalajoen ja koko alueen matkailutoimijoiden kanssa. Haluamme edistää kaikkien verkostossa mukana olevien yritysten liiketoimintaa. Suurtapahtumista hyötyy koko alue. Yhdessä voimme tarjota paitsi laadukkaan tapahtuman myös poikkeuksellisen upeat majoitus- ja oheispalvelut hyvällä yhteistyöllä”, Kalajoki Keskusvaraamon toimitusjohtaja Jorma Kortesoja iloitsee.

Proforestiin osallistui ensimmäisenä järjestämisvuonna 2017 120 yritystä ja 6000 messuvierasta. Vuonna 2019 mukana olevien yritysten määrä kasvoi 170:een ja kävijämäärä nousi 8000:een. Proforestin lähdettyä hyvään kasvuun organisaatio halusi tapahtumalle kokeneen valtakunnallisen järjestäjän. Sellainen on Proforest-väen mukaan Expomark Oy, Suomen suurimman tapahtumajärjestäjän Suomen Messut Osuuskunnan tytäryritys, joka järjestää merkittäviä ammattitapahtumia eri puolilla Suomea 30 vuoden kokemuksella. 

”Lähdemme innolla kasvattamaan Proforestia tiiviissä yhteistyössä Kalajoen kaupungin ja metsäkonealan parhaiden toimijoiden kanssa. Proforestia kahdella ensimmäisellä järjestämiskerralla luotsannut Jtm Osaajien tiimi, Tomi RuuskaJuhana Männikkö ja Markku Laitinen, jatkaa niin ikään tapahtuman tukena. Toivotamme metsäkonealan yritykset ja ammattilaiset laajasti mukaan Kalajoen kevääseen vuonna 2021”, sanoo Expomarkin toimitusjohtaja Tomi Niemi.

Milwaukeelta uusia otsalamppuja

Milwaukee lisää valikoimaansa kaksi uutta ladattavaa valaisinta. Ne ovat USB Hi-Vis -otsalamppu 360 asteen valaisualueella sekä USB-otsalamppu. Lisäksi valikoimasta löytyy myös paristokäyttöinen otsalamppu alue- ja kohdevalolla.

Ladattavien ratkaisujen voimanlähteenä käytetään Milwaukeen kompaktia REDLITHIUM USB -akkua.

Ladattava USB HI-VIS -otsalamppu

USB-ladattava Hi-Vis-otsalamppu tarjoaa näkyvyyden kaikista suunnista otsatyövalolla ja kypärän taakse jatkuvalla innovatiivisella Hi-Vis-turvavalolla. Joko jatkuvasti palavan tai vilkkuvan Hi-Vis-turvavalon ja etupuolen otsavalon ansiosta käyttäjä näkyy jopa 400 metrin päähän joka suuntaan. Etupuolen Trueview-otsalampun teho on 600 lumenia ja siinä on useampi alue- ja kohdevalotila. Otsalamppu parantaa työturvallisuutta tienvarressa, tunnelissa tai maan alla kuin myös merkinantajien ja työkoneiden lähistöllä työskentelevien työturvallisuutta. 

Otsalampun joustava nauha, silikoniotepinta ja yleistoimiset kypäräkiinnikkeet sopivat kaikenkokoisiin ja -tyyppisiin kypäriin. Viiden käyttötilan ansiosta yksi lataus riittää valmistajan mukaan koko päiväksi. Tilat ovat alue- ja kohdevalo, keskitason aluevalo, himmeä aluevalo ja kirkas kohdevalo. USB-ladattava Hi-Vis-otsalamppu on veden- ja pölynkestävä. Se kestää jopa kahden metrin pudotuksia ja hankalia työskentelyolosuhteita. 

Ladattava USB-kypärälamppu

Ladattavan USB-kypärälampun voi asettaa sekä suoraan päähän että kypärän päälle. Sen ohut 2,5 cm lamppuosa tuottaa pienestä koostaan huolimatta laajan 600 lumenin Trueview-teräväpiirtovalaistuksen. Taakse sijoitettu akku tekee kypärälampusta tasapainoisen ja kätevän ahtaissa paikoissa. Kaikenlaisiin päähineisiin sopivassa lampussa on hikeä imevä ja iholla mukavalta tuntuva mikrokuitunauha sekä kypäräkiinnikkeet kaikenlaisia kypäriä varten. 

Neljällä eri tilalla käyttäjät saavat halutessaan joko lisää valotehoa tai käyttöaikaa. Tilat ovat kirkas, keskitaso, himmeä ja virransäästö, jolloin lamppu kestää käytössä yli 25 tuntia. Veden- ja pölynkestävä lamppu kestää jopa kahden metrin pudotuksia sekä hankalimpiakin työskentelyolosuhteita.

Alkaliparistoilla toimiva otsalamppu alue- ja kohdevalolla

Uusi alkaliparistoilla toimiva otsalamppu alue- ja kohdevalolla on valmistajansa mukaan monipuolinen mutta silti kompakti ja kevyt. 450 lumenin Trueview-valaisimessa on 100 metrin kohdevalokeila ja viisi eri tilaa. Käyttäjät voivat valita kuhunkin työtehtävään sopivimman valaistuksen ja valaisutehon. Laadukas hikeä imevä mikrokuitunauha tuntuu miellyttävältä koko päivän. Lisävarusteena saatavilla kypäräkiinnikkeillä valaisimen voi kiinnittää mihin tahansa kypärään. Otsalamppu toimii kolmella AAA-paristolla.

Uusia liikennemerkkejä ja muita uudistuksia kesäkuussa

Uusi tieliikennelaki astuu voimaan 1.6.2020 ja sen myötä Suomessa otetaan käyttöön noin viisikymmentä uutta liikennemerkkiä. Myös useiden vanhojen merkkien ulkoasua päivitetään ja tiemerkintöihin tulee muutoksia.

Kesäkuusta lähtien Suomen teillä voi näkyä uudenlaisia liikennemerkkejä. Syynä tähän on uusi tieliikennelaki. Muutoksen tarkoituksena on parantaa merkkien selkeyttä ja näkyvyyttä. Uudistetut ja uudet merkit vastaavat myös paremmin nykyisen liikenteen tarpeisiin.

Kokonaan uusia merkkejä tulee käyttöön noin 50 kappaletta. Näihin lukeutuvat muun muassa seuraavat liikennemerkit:

  • kauriseläinvaroitus,
  • ajokaistojen yhdistyminen eli ns. vetoketjuperiaate,
  • jalankulun, pyöräilyn ja mopoilun kielto ja
  • pyöräkaista

Tieliikenteen ohjauksen asiantuntija Jukka Hopeavuori Väylästä uskoo, että kokonaan uusia merkkejä näkyy liikenteessä aluksi vain harvakseltaan.

”Ajokaistojen yhdistymismerkkiä aletaan kokeilla paikoissa, joissa on liikenteellisesti järkevää käyttää olemassa olevat kaistat loppuun asti mahdollisimman tehokkaasti”, Hopeavuori sanoo.

Kokonaan uusien liikennemerkkien ohella monien vanhojen liikennemerkkien ulkonäköä päivitetään hieman.

”Niissä on muutettu esimerkiksi nuolenkärkiä, symboleita ja reunanauhoja. Tarkoituksena on ollut tehdä merkeistä nykyistä luettavampia”, kertoo Hopeavuori.

Monet muutoksista ovat niin pieniä, että tienkäyttäjät eivät niitä välttämättä edes huomaa. Useita merkkejä on muutettu vähän enemmän selkeyden ja helpomman luettavuuden vuoksi. Esimerkiksi polkupyöräilijöistä varoittavasta merkistä on jätetty henkilö pois ja pyörän kuvaakin on yksinkertaistettu.

Vanhoista merkeistä katoaa kokonaan vain yksi merkki – tukkitien lisäkilpi. Kyseessä on muutenkin ollut kenties Suomen harvinaisin liikennemerkki.

Uuden tieliikennelain myötä myös tiemerkinnät muuttuvat. Keltaiset sulkuviivat muutetaan valkoisiksi.

”Värinmuutoksen syynä on se, että Suomi on ollut viimeinen EU-maa, joka on käyttänyt keltaisia sulkuviivoja. Nyt mennään samaan käytäntöön kuin muualla”, Hopeavuori sanoo.

Uusien liikennemerkkien siirtymäaika on pääosin 10 vuotta. Tämä tarkoittaa, että liikenteessä tulee näkymään useiden vuosien ajan sekä uusia että vanhanmallisia liikennemerkkejä.

Vanhoja liikennemerkkejä ei vaihdeta suoraan uusiin, vaan niitä uusitaan sitä mukaa, kun merkit tulevat käyttöikänsä päähän. Keltaiset sulkuviivat ja sulkualueet muutetaan valkoisiksi hieman lyhyemmällä siirtymäajalla. Niiden tulee olla valkoisia 31.5.2023 mennessä.

”Vain pieni osa merkeistä pitää vaihtaa käytännössä heti lain voimaantulon jälkeen väärinymmärrysten välttämiseksi. Tällaisia ovat esimerkiksi muutamat kävelyn, mopoilun ja pyöräilyn kieltomerkit”, Hopeavuori kertoo.

Kesäkuussa voimaan tulevien liikennemerkkien kuvat löydät osoitteesta https://vayla.fi/tieverkko/liikennemerkit/merkit2020

Lisätietoa uudesta tieliikennelaista: http://www.tieliikennelaki2020.fi/

Shell ja Skuba Suomi yhteistyöhön

Skuba Suomi Oy on solminut yhteistyösopimuksen Shell-voiteluaineiden jakelusta. 
Kuorma-auto- ja konekaluston Shell-voiteluaineet ovat tämän sopimuksen myötä saatavilla nyt Skuban toimipisteissä ympäri Suomen. 

Skubalta kerrotaan, että Shell-voiteluaineet tarjoavat tehokkaita ratkaisuja kuljetus- ja konealalle. ”Oikein valitulla voiteluaineella voidaan saada suuria säästöjä esimerkiksi alhaisempien polttoainekustannusten ansiosta. Korkealuokkaisen Shell-moottoriöljyn matalamman kitkan ansiosta polttoaineen energiaa hyödynnetään tehokkaammin, mikä mahdollistaa säästöt”, Skuba Suomi Oy tiedottaa.

Agri Star II -monikerrosrengas Alliancelta

Rengasvalmistaja Alliance pyrkii omien sanojensa mukaan asettamaan standardin traktorirenkaiden markkinoille julkistamalla uuden Agri Star II -renkaan. Uusi, ainutlaatuiseksi kuvailtu kerrosteknologia varmistaa Alliancen mukaan mainion suorituskyvyn pellolla, pitkän tuotteen kestoiän ja pienet kokonaiskustannukset.

Agri Star II perustuu uudenlaiseen monikerrosteknologiaan. Tätä teknologiaa hyödyntäen Alliance on kehittänyt kaksoisriparakenteen, joka mahdollistaa edullisen mutta suorituskykyisen renkaan valmistamisen.
Stratified Layer Technologyn eli monikerrosteknologian hyödyntämisen ansiosta uudessa Agri Star II -renkaassa on kaksi muodoltaan erilaista ripakerrosta. Pintakerroksessa on monikulmioprofiili, kun taas toisessa kerroksessa on yksittäinen kulmaprofiili.

Agri Star II:n kantava ajatus on monikerrosripa

”Monikerroksinen ripa vakauttaa tieajoa ja lisää kulutuskestävyyttä. Monikerrosripa lisää pitoa sekä puhdistuvuutta”, sanoo Arto Somero, NDI Finland:n maajohtaja. NDI on Alliance-renkaiden maahantuoja.

Ajo-ominaisuuksien takaamisen lisäksi Alliance kertoo tehneensä intensiivistä työtä varmistaakseen renkaan pitkän käyttöiän. Tässä erikoissuunnittelulla on jälleen tärkeä rooli, koska se auttaa varmistamaan erinomaisen suorituskyvyn myös kuluneella renkaalla.


”Kun monikerrosrivan ensimmäinen ripa on kulunut, tulee esille alimmainen ripa joka on hiukan eri kulmassa kuin ylempi, ja näin antaa paremman pidon, rivan ollessa enemmän poikittain verrattuna ylimmäiseen rivan osaan, ylempään ripakerrokseen”, Somero selventää.

Suorituskyvyn ja pitkän käyttöiän lisäksi uudella Agri Star II -renkaalla on erottuva muotoilu ja D-nopeusluokka, jonka avulla renkaalla voidaan ajaa jopa 65 kilometriä tunnissa. Heti alusta alkaen Agri Star II -rengasta saa 76 eri kokoa 70- ja 85-sarjoissa, mukaan lukien erikoiskoot ja erilaiset kuormaindeksit, joilla valmistaja kertoo kattavansa markkinoiden tarpeet lähes 100-prosenttisesti.

2,310tykkääjääTykkää