>

Caterpillaria edustaa Suomessa nyt Avesco

Jo viime vuoden lopulla uutisoitiin sveitsiläisen Avescon ostaneen Wihurin Tekniseltä Kaupalta Caterpillar-liiketoiminnan Suomessa. Vuoden vaihteessa alkoivat tositoimet, kun kauppa astui voimaan. Uusi Avesco Oy keskittyy ainoastaan Cat-myyntiin.

Sveitsiläinen Avesco on 150 vuotta toiminut perheyritys, jolla on aiempaa Caterpillar-liiketoimintaa kotimaansa lisäksi myös jokaisessa Baltian maassa ja nyt Suomessa. Yrityksen perustaja oli Jakob Ammann, joka on myös esimerkiksi maantiivistys- ja asfalttikalustostaan tutun Ammann-konsernin esi-isä. Yritys aloitti vuonna 1931 Caterpillar-maahantuonnin Sveitsissä, yhtenä Euroopan ensimmäisistä toimijoista. Sittemmin on myyty muitakin konemerkkejä, kuten Sandvikia ja Yanmaria. Vuonna 2001 Ulrich Ammann AG muutti nimensä kuitenkin Avesco AG:ksi, ja Avesco irtaantui omaksi täysin erilliseksi yrityksekseen. Tuolloin Cat nimittäin toi markkinoille alle kahdeksan tonnin kaivinkoneet, eikä sopimusteknisistä syistä kahta eri merkkiä myyty samassa segmentissä saman katon alta. Yritys on edelleen täysin perheomisteinen, ja kuudennetta Avesco Groupin omistajasukupolvea edustaa Daniela Aeschlimann-Schneider. Hän on ollut yrityksen omistaja vuodesta 2013 lähtien. Avesco Groupin toimitusjohtaja puolestaan on Stefan Sutter. Suomessa Avesco Oy:n toimitusjohtajana aloittaa 1.2.2020 Teemu Raitis.  

Avescon väkeä – vasemmalta Avescon toimitusjohtaja Stefan Sutter, omistaja Daniela Aeschlimann-Schneider, Avesco Oy:n tuleva toimitusjohtaja Teemu Raitis, maansiirtokonepuolen johtaja Kimmo Ahonen, Caterpillar Power Systems -puolen johtaja Markus Leppänen ja markkinointipäällikkö Roope Lahti.

Catin lisäksi Avesco myy kotimarkkinoillaan ja osittain myös muissa toimintamaissaan tänäkin päivänä useita eri merkkejä, mutta Suomen markkinoille perustettu Avesco Oy keskittyy ainoastaan Cat-kalustoon.

Kasvu tavoitteena.

Daniela Aeschlimann-Schneider kertoo olevansa luottavainen siihen, että yrityksellä on pitkäaikaiset tulevaisuudennäkymät myös Suomen Cat-myynnissä. ”Olemme sitoutuneet vahvasti Suomen markkinaan, ja haluamme luoda tästä pitkän menestystarinan. Muuten emme olisi sijoittaneet tähän”, hän linjaa

Myös Stefan Sutter on hyvillään uudesta liiketoiminta-alueesta. ”Olemme ylpeitä saatuamme ottaa vastuullemme ensin Baltian maiden ja nyt Suomen edustukset”, hän kertoo. Mitään valtavia muutoksia toimintaan hän ei ennusta, vaan uskoo pikemminkin pieniin askeliin. ”Olemme olleet alalla 150 vuotta, joten siinä mielessä aikaa on. Toisaalta erityisesti markkina-aseman kasvattaminen on tärkeää, ja siihen aiomme keskittyä varsinkin premium-tuotteiden osalta, ja olla kaikin puolin silmät auki tällä markkinalla”, Sutter jatkaa. Hän kertoo myös haluavansa tuoda entistäkin enemmän asiakaspalvelukulttuuria mukaan toimintaan. ”Asiakaskontaktit ovat erittäin tärkeitä. Kun asiakas ottaa yhteyttä, kokemuksen pitää olla positiivinen. Muuten hän ei välttämättä ota enää toista kertaa yhteyttä. Myös luotettavuus on tärkeää. Jos kone vikaantuu, pitää toimia melkeinpä kuin palokunta: heti”, hän alleviivaa. 

Teemu Raitis kertoo omalta osaltaan olevansa innoissaan mahdollisuudesta päästä johtamaan Avesco Oy:tä Suomessa. Koulutukseltaan Raitis on sähkötekniikan DI ja KTM, omaten myös laajan kokemuksen liikkuvien työkoneiden liiketoiminnasta kansainvälisestikin. ”Wihurin Tekninen Kauppa on edustanut Caterpillaria pitkään Suomessa, ja kehittänyt laajan asiakaskunnan sekä kyvykkään organisaation. Avesco Oy:llä on erinomaiset mahdollisuudet tehdä CAT-brändistä entistäkin vahvempi Suomessa”, hän lausuu.

Teemu Raitis

Caterpillar-liiketoiminnassa on tapahtunut viimeaikoina vastaavanlaisia järjestelyitä myös muissa pohjoismaissa. Saksalainen Zeppelin hankki vastikään hollantilaiselta Pon-ryhmältä Caterpillar-edustuksen Ruotsissa, Tanskassa ja Grönlannissa.

Koneosapalvelu tuo vaihto-osat nettiin

Koneosapalvelu on vuosikymmenten aikana kehittänyt tehokkaan hydrauliikkakomponenttien, voimansiirron ja puutavaranostureiden vaihto-osakonseptin. Nyt tarjolle tulee uusin palvelumuoto, vaihto-osien nettikuvasto, joka tekee varastovalikoiman selailun helpoksi asiakkaille.

Vaihto-osalla tarkoitetaan tässä tapauksessa käytettyä ja kunnostettua komponenttia. Vaihto-osa on uutta komponenttia edullisempi ja myös ympäristön kannalta järkevä tapa toimia, koska rikkoutunut osa korjataan uudelleen käytettäväksi. Valmiiksi kunnostettuja vaihto-osia löytyy suoraan Kopan varastosta, joten se on usein nopein ja edullisin tapa saada rikkoutunut kone takaisin töihin. 

Koneosapalvelun vaihto-osakunnostuksessa käytetään alkuperäisiä valmistajan varaosia, sekä voimansiirron ja nostureiden komponenteissa tarvittaessa omavalmisteosia ja kunnostettuja osia. Tarvittavat koneistukset ja hitsaukset tehdään joustavasti omassa konepajassa ja koeajot omissa koeajopenkeissä. Kunnostusprosessissa dokumentoidaan tehdyt työt, vaihdetut osat ja koeajon tulokset. Vaihtokomponenteille myönnetään lisäksi Koneosapalvelun toimesta takuu.

Koneosapalvelu on julkaissut joulukuussa 2019 uuden netissä selailtavan tuotekuvaston vaihto-osista. Kuvaston tuotetiedot päivittyvät kerran vuorokaudessa, joten verkossa voi selailla vaihto-osien varastovalikoimaa lähes reaaliajassa. 
Kuvastosta löytyvät valmiiksi varastoon kunnostetut metsäkoneiden vaihto-osat: hydraulipumput ja -moottorit, venttiilit, jakolaatikot, perät, pylväät ja kääntölaitteet. Tuotteita voi hakea kätevästi peruskonemerkin tai vaikka yksittäisen tuotekoodin avulla. Uusi nettipalvelu on nopein tapa vilkaista Kopan varastotilannetta koneen remonttitarpeen yllättäessä ja lähettää saman tien tarjouspyyntö sopivasta vaihto-osasta. 

Koneosapalvelulta muistutetaan myös. että huoltopalvelut toimivat entiseen tapaan niille asiakkaille, jotka eivät halua valmiiksi kunnostettua osaa varastosta, vaan korjauttavat mieluummin oman komponenttinsa takaisin omaan käyttöönsä.

Uuteen kuvastoon pääsee kotisivun www.koneosapalvelu.fi kautta klikkaamalla oranssia ”Tuotekuvasto” nappia tai suoraan osoitteesta https://konetarvikkeet.fi/

Nimitysuutisia Rotatorilta

Jussi Seppälä

Jussi Seppälä on nimitetty Rotator Oy:n vaihtokonepäälliköksi 1.1.2020 alkaen. Jussilla on jo 17 vuoden työhistoria Rotator Oy:n palveluksessa. Hän on toiminut muutaman vuoden asentajana, 10 vuotta korjaamopäällikkönä ja viimeksi konemyyjänä sekä tuotepäällikkönä. Hänen vastuualueenaan on Rotatorin maarakennusvaihtokoneet sekä niiden myynnin kehittäminen. Konemyynnin osalta Jussin asiakkuusalueisiin kuuluu jatkossa Tampereen lisäksi myös Hämeenlinnan ja Jyväskylän seutu.

MBA Tomi Siimekselä on nimitetty 2.1.2020 Rotator Oy:n palvelumyyntipäälliköksi vastaten koko Suomen jälkipalvelumyynnin kehittämisestä.

Siimekselällä on yli 20 vuoden kokemus erilaisista myynnin ja kehityksen tehtävistä. Hän on aiemmin työskennellyt mm. myyntijohtajana Rocla Solutions Oy:ssä ja palvelumyynnin johtajana Enfo Zender Oy:ssä. Uudessa tehtävässä hänen tavoitteenaan on kehittää jälkipalvelujen asiakaslähtöisyyttä ja saatavuutta koko Suomen alueella. 

Komatsu Forestin Jyväskylän palvelukeskus muuttaa 23.-24.1.

Komatsu Forestin Jyväskylän palvelukeskus muuttaa muutaman sadan metrin päähän nykyisestä valmistuviin uusiin tiloihin tammikuun loppupuolella. Uusi osoite on Ampumaradantie 33. Muuttopäiviksi on nyt lukittu 23.-24.1. ja tuolla ajalla Komatsu-metsäkoneiden jälkimarkkinointiasioissa palvelevat muut toimipisteet.

Uusi palvelukeskus valmistuu osoitteeseen Ampumaradantie 33.

”Ainakin kaksi päivää siinä menee, silloin joudutaan pitämään muu toiminta pysähdyksissä”, kertoo Antti Hakkarainen, hänet on nimitetty Jyväskylän palvelukeskuksen esimieheksi.

Antilla on työtovereina porukka, jota kelpaa esitellä: Jari Mäkelä on varaosa-ammattilainen kovimmasta päästä, hänellä on pitkä kokemus ja ilmiömäinen kyky tulkita oikein puhelimitse tulleet varaosien kuvaukset. Asentajia yhdistää yksi todella mielenkiintoinen seikka, heillä on kaikilla metsäoppilaitoksesta hankittu metsäkoneasentajan ammattipätevyys, luonnollisesti Jämsänkoskelta. Mikko Paananen on ollut pisimpään näissä hommissa, Mikko on maastohuoltoon erikoistunut, laajalla alueella huoltoautoineen tunnettu ammattilainen. Harvinaista, jos hänet hallilla näkee. Otto Kaikuranta ja viimeksi tiimiin liittynyt Erkki Pienmäki sen sijaan panostavat huoltamiseen ja remontteihin sisätiloissa. Uusi Ampumaradantien huoltohalli parantaa valtavasti heidän työskentelymiljöötään.

Uusien tilojen suunnittelussa on Komatsu Forestin mukaan hyödynnetty kokemuksia aikaisemmista vastaavista tiloista. Varaosat sijoitetaan korkeaan varastoon, jonne on helppo tuoda uutta raskastakin tavaraa. ProSelect-myymälää varten on varattu riittävät tilat pitää esillä tuotteita ja kohdata asiakkaita. Yläkertaan on varattu paikat sosiaalitiloille sekä toimistohuoneelle. ”Kyllä Mäkelä ja minä laitamme pöytämme alakertaan, lattiatasolle. Tarkoitus on, että voimme tukea näissä rutiineissa toisiamme. Minun pitää muun muassa pystyä tuuraamaan Jaria hänen vapaapäivänään, eikä ulkopuolisia sijaisia silloin tarvita”, kaavailee Antti Hakkarainen. Hyvä tietää, että hänelläkin on metsäkoneasentajan ammattitutkinto, se on Valtimolta hankittu.

Volkswagenin täyssähköinen e-Crafter saapuu Suomeen

Volkswagen Hyötyautojen täyssähköinen e-Crafter saapuu Suomeen. Volkswagenin e-Crafter tarjoaa paikallisesti päästötöntä ajoa ja sen kantavuus on lähes 1 000 kg. e-Crafter on Volkswagenin ensimmäinen suuren kokoluokan täyssähköinen pakettiauto, joka tarjoaa tehoa 100 kW (136 hv). 

Suomessa Volkswagen e-Crafterin hinnat alkavat 71 972,33 eurosta. Volkswagen tiedottaa, että e-Crafterin erittäin kattaviin vakiovarusteisiin kuuluvat mm. värillinen monitoiminäyttö MFD premium, Climatronic-automaatti-ilmastointi, monitoimiohjauspyörä, Radio-navigointi Discover Media, led-ajovalot ja ajovalonpesimet, ohjaamossa 1+2-istuimet, kuljettajalla Comfort+-istuin, kaukovaloavustin Light Assist, led-tavaratilavalot, umpinaiset takapariovet, liukuovi oikealla, kuljettajan ja matkustajan istuinlämmitys, sähkösäätöiset ja lämmitettävät peilit, vakionopeudensäädin, kaistallapitoavustin Lane Assist, peruutuskamera, pysäköintitutkat edessä ja takana, ja kylkisuojus sekä lämmitettävä tuulilasi. Myös Schuko- ja Mode 3 type -latauskaapelit kuuluvat vakiovarusteisiin.

Volswagenin mukaan e-Crafter suunniteltiin erityisesti kaupunkiliikenteeseen: lähilogistiikkaan, erilaisiin lyhyen matkan kuljetustarpeisiin ja taksiliikenteeseen. Volkswagen e-Crafter hoitaa valmistajansa mukaan vaivattomasti jokapäiväiset kaupunkipakettiauton tehtävät jopa 114 kilometrin (WLTP) toimintamatkan ansiosta. Sen huippunopeus on rajoitettu 90 km/h. 

Kehitystyön alkutaipaleella Volkswagen tutki noin 210 000 ajoprofiilia yli 1 500 asiakkaalta. Tutkimus osoitti, että suurin osa kuljettajista ajoi päivän aikana pakettiautollaan noin 70–100 kilometriä. Uusi e-Crafter on suunniteltu juuri näille matkoille, jotka usein myös sisältävät useita pysähtymisiä matkan varrella. Volkswagen e-Crafterin suunnittelussa haluttiin keskittyä toimintamatkaan, joka on sopiva nimenomaan joka päiväiseen ajoon, eikä niinkään maksimaaliseen toimintamatkaan. Kuten kaikki Crafterit myös e-Crafter valmistetaan Wrzesnian tehtaalla Puolassa. Komponenttien lopullinen kokoonpano tapahtuu puolestaan Volkswagen Hyötyautojen päätehtaalla Hannoverissa

Volkswagen e-Crafter kehitettiin samaan aikaan kuin mallit, joilla on Euro-6-luokkaan kuuluva dieselmoottori. Tällä samanaikaisella kehitystyöllä oli tärkeä etu: e-Crafter ei ole vain ajoneuvo, jossa on täyssähköinen voimalinja, vaan toisen sukupolven Crafter pystyttiin tällä tavoin kehittämään heti päästöttömäksi malliksi. Tämän lisäksi Volkswagen Hyötyautot pystyi hyödyntämään suuren pakettiauton arkkitehtuuria saadakseen integroitua täyssähköisen voimalinjan vaatimat komponentit. Yksi esimerkki tästä on litiumioniakun sijainti e-Crafterin alustassa. Tämä mahdollistaa 2 590 mm korkean pakettiauton 10,7 m3 lastauskapasiteetin täyden hyväksikäytön. Sama pätee myös muihin mittoihin kuten lastausleveyteen (1 380 mm) ja tavaratilan korkeuteen (1 861 mm). Kantavuus on jopa 975 kg, riippuen auton varusteista. 

Volkswagen e-Crafterin sähkömoottori on integroitu auton etuosaan. Se tuottaa tehoa 100 kW ja vääntöä 290 Nm. Voima siirretään etupyörille yksivaihteisen automaattivaihteiston avulla, joka on suunniteltu Volkswagen Hyötyautojen toimesta. Yhdessä sähkömoottori, vaihdelaatikko ja tasauspyörästö muodostavat kompaktin moduulin, joka valmistetaan Volkswagen-konsernin komponenttitehtaalla Kasselissa. Toinen voimalinjan tekninen elementti sisältää moottorinohjaimen ja voimaelektroniikan. Jälkimmäinen kontrolloi korkeajännitteen virtausta akun ja sähkömoottorin välillä. Voimaelektroniikka muuntaa litiumioniakkuun varastoidun tasavirran vaihtovirraksi. Samalla auton DC/DC-muunnin generoi 12 V sähköjärjestelmää varten.  

Täyssähköinen pakettiauto on myös erittäin energiatehokas. Sen sähkönkulutus 0,975 tonnin kuormalla on 21,54 kW/100 km (yhdistetty). Akkukapasiteetti on 35,8 kWh ja se voidaan ladata 80 % saakka 45 minuutissa käyttämällä 40 kW:n lataustehoa. Mikäli latauksessa käytetään 7,4 kW:n tehoa akku latautuu 100 % täyteen 5 tunnissa ja 20 minuutissa.

Ensimmäiset e-Crafterit saapuvat Suomen Volkswagen-jälleenmyyjille keväällä 2020. 

Suomessa Volkswagen e-Craftereita myydään Jyväskylässä, Oulussa, Turussa, Vaasassa ja Vantaalla. Volkswagen e-Craftereita puolestaan huolletaan kaikissa Volkswagen Hyötyautojen merkkihuolloissa ympäri Suomen.

ALLU Finland Oy:n sekä ALLU Stamix Oy:n toimitusjohtaja vaihtuu

ALLU Finland Oy:n hallitus on nimittänyt yhtiöiden väliaikaiseksi toimitusjohtajaksi ALLU Group Oy:n toimitusjohtajan Jarmo Jonnisen ja liiketoimintajohtajaksi Kauko Juuren 19.12.2019 alkaen. Toimitusjohtajana syyskuusta 2014 lähtien toiminut Ola Ulmala jättää yhtiön.

Hallitus käynnistää hakuprosessin uuden toimitusjohtajan valitsemiseksi. ALLU Group Oy:n hallitus haluaa kiittää Ola Ulmalaa hänen panoksestaan yhtiön hyväksi. Hänen toimitusjohtajakaudellaan ALLU Finlandin tulos on ollut hyvä ja yhtiö on kehittynyt positiivisesti.

Lego-Liebherr videolla

Jos elävä kuva Legon uudesta Liebherr-louhoskoneesta kiinnostelee, sellainen löytyy toki tästä. Harjoittelimme koneen käyttöä, ja vaikka näillä taidoilla nyt ei vielä aivan ansiotöihin kehtaa lähteä, niin ehkä olemme joulunpyhien jälkeen jo hieman edistyneempiä asiassa.

Hamburger Börsin purkua

Koneurakointi-lehden numerossa 8/2019 käydään katsomassa VS Purku Oy:n meininkejä, ja kohteena on tällä kertaa mm. turkulaisen legendahotellin, Hamburger Börsin, purku. Tässä pientä videota aiheesta, ja loput tarinasta löytyy lehden puolelta.

Koneurakointi 8/19

Vuosikymmenen viimeinen Koneurakointi-lehti ilmestyy 19.12.2019 ja lehdessä käsitellään mm. Cat 6060 -pistokauhakonetta, Hamburger Börsin purkua, Lego-Liebherr 9800 -sarjaa, tutustutaan Valmet-pyöräkuormaajiin ja Valtrojen rooliin valkokankaalla, käydään katsomassa mitä VAK Oy tekee pyöräkuormaajalla – ja minkä merkkisellä, pistäydytään Kiimingissä tapaamassa Ville Niemelää ja Japanissa ihmettelemässä Furukawan elkeitä. Mukana myös Volvot Montulla ja 15000. Ponsse sekä monta muuta aihetta.

KONEET JA URAKAT

6 Lisää rautaa, lisää kiveä!

Bolidenin Kevitsan kaivoksella esiintyy runsaasti rautaa monessa muodossa.

20 Logistiikka-Ljungby

VAK Oy:n käytössä pyöräkuormaaja on ehdoton työkalu.

24 Koverharin uusi elämä

Rauanheimo ja Adolf Lahti aloittivat hiilenkäsittelyn Koverharin satamassa.

26 Kasvun merkeissä

Maarakennus Ville Niemelä on tehnyt vahvaa kasvua hyvällä meiningillä.

32 Cat D5 on numeroaan isompi

Uusi Cat D5 -puskukone on kasvanut kokoa ja lisännyt älyä.

34 Kissaideoita

Kanadalainen Tigercat kehittelee yhä enemmän myös tavaralajikoneita.

38 Hallittu Börs-romahdus

Turun Hamburger Börs puretaan paikallisten ammattilaisten voimin.

44 Axion Terra Trac tuotantoon

Claasin kaksi vuotta sitten esitelty puolitelatraktori on nyt valmis.

46 Juhla-Ponsse lähti Siperiaan

15 000. Ponsse-metsäkone löysi asiakkaansa Siperiasta.

50 Perinteenä kehitys

Furukawa on paljon muutakin kuin vain iskuvasaroita ja kouria.

60 Tiukemmalla ilmeellä

Mitsubishi L200 siirtyi jo kuudenteen sukupolveensa.

66 Sisu GTP uudistui

Ensimmäinen GTP löysi ostajansa, ja samalla tekniikkaa päivitettiin.

68 Valtrat valkokankaalla

Kotimaiset Unlimited-Valtrat ovat supersankarielokuvassa mukana.

70 Palikkalouhoksen kuningas

Jos aito Liebherr R 9800 ei mahdu pihalle, löytyy ratkaisu Legosta.

76 Valtiollinen vaihtoehto

Tuttua Rautaa -jutussa palataan aikaan, jolloin Valmet teki pyöräkuormaajia.

TAPAHTUMAT

56 Kootusti kasalla

Volvot montulla -tapahtuma toi kokeiltavaksi autoja ja koneita.

VAKIOPALSTAT

14 Uutiskynnys

81 Konttorin puolelta

MAN eTGE:n hinta laski huomattavasti

Suomessa keväällä 2019 esitellyn täyssähköisen pakettiauton MAN eTGE:n hinta laski merkittävästi. MAN eTGE:n alkaen hinta 16.12.2019 lähtien on 72 003,11 euroa (MAN eTGE 3.140, 100 kW, 3640). Hinnanlasku verrattuna edelliseen alkaen hintaan on lähes 22 000 euroa.

MAN eTGE:n varustelutaso pysyy edelleen samana, hinnanlaskusta huolimatta. Vakiovarusteluun kuuluvat mm. 8” näytöllä oleva Media Van –navigointijärjestelmä, täysautomaattinen Climatronic-ilmastointi, monitoimiohjauspyörä ja led-ajovalot. Vakiovarusteita ovat myös kuljettajan Comfort Plus -istuin, vakionopeudensäädin, sivutuuliassistentti, väsyneisyydentunnistus, lämmitettävä tuulilasi ja peruutuskamera. Lisäksi saatavilla on kattava valikoima yksittäisiä lisävarusteita ja erilaisia ulkovärejä. 

Ulkoisesti MAN eTGE ei eroa dieselmoottorilla varustetuista versioista. Ainoastaan perinteisen polttoaineen tankkausluukun takana korkin sijasta on paikka latauspistokkeelle. Lataus onnistuu vakiovarusteisen 8A-kotilatauskaapelin avulla tai suositeltavalla seinään kiinnitettävällä AC Wall Boxilla. Seinälatauslaitetta ja muita lataustarpeita varten autossa on vakiovarusteena 8A-kotilatauskaapelin lisäksi 16A-latauskaapeli. Julkisilla latausasemilla käytetään 16A-latauskaapelia.

MAN eTGE -täyssähköpakettiautoja voidaan jälkivarustella samaan tapaan kuin dieselmoottorilla varustettuja versioita. Vaihtoehtona on myös mahdollisuus päällirakentaa eTGE-mallista kylmäauto esimerkiksi ruoan verkkokauppajakeluun. Kylmälaite ottaa tarvittavan energian auton omasta akustosta pitäen auton kantavuuden maksimissaan, mutta vaikuttaen toimintamatkaan mahdollisimman vähän.

MAN eTGE:n teho on 100 kW ja vääntömomentti 290 Nm, toimintamatkan ollessa noin 114 km (WLTP). Latausajat vaihtelevat 45 minuutin (80 % saakka) pikalatauksesta tavallisen seinälatauslaitteen 5 h 20 minuutin latausaikaan.

2,310tykkääjääTykkää